Sirkusklassen? Siden denne tråden dreier seg om begrepsdefinisjon, kanskje du vil definere?el_mariachi skrev:Det har jeg faktisk, opptil flere i sirkusklassen, men ikke noen som kan gjengi musikk som en god solid state effekt kan.impulse skrev:Hvis du behøver å spørre, har du ikke hørt en god rørforsterker.......el_mariachi skrev:Hva er "transe"?
Og hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å benytte rør for gjengivelse av materiell som er tatt opp med ss-utstyr?
Neida, det er selvfølgelig her man kommer inn med rørpre og ss-effekttrinn. Ingen blir missfornøyde, men ingen helt fornøyde heller da.slowmotion skrev:Jeg ser at denne tråden kommer til å ende med skittkasting som vanlig ... :-X
På sirkus brukes det som kjent PA.impulse skrev:Sirkusklassen? Siden denne tråden dreier seg om begrepsdefinisjon, kanskje du vil definere?el_mariachi skrev:Det har jeg faktisk, opptil flere i sirkusklassen, men ikke noen som kan gjengi musikk som en god solid state effekt kan.impulse skrev:Hvis du behøver å spørre, har du ikke hørt en god rørforsterker.......el_mariachi skrev:Hva er "transe"?
Og hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å benytte rør for gjengivelse av materiell som er tatt opp med ss-utstyr?
Godt poeng, Holmium.Holmium skrev:Neida, det er selvfølgelig her man kommer inn med rørpre og ss-effekttrinn. Ingen blir missfornøyde, men ingen helt fornøyde heller da.slowmotion skrev:Jeg ser at denne tråden kommer til å ende med skittkasting som vanlig ... :-X
Gjelder å være løsningsorientert skjønner du.
Ikke glem at den som mener motsatt av deg selv aldri har hørt det samme som deg.![]()
Jeg tror en slik generalisering er umulig å gjøre EM, som Valentino sier så er ikke god lyd avhengig av den-eller-den teknologien. En slik generalisering er kun egnet til å polarisere, heller enn til å skape en god erfaringsutveksling.el_mariachi skrev:Det har jeg faktisk, opptil flere i sirkusklassen, men ikke noen som kan gjengi musikk som en god solid state effekt kan.impulse skrev:Hvis du behøver å spørre, har du ikke hørt en god rørforsterker.......el_mariachi skrev:Hva er "transe"?
Jeg er ikke "norsk" jeg er fra HemnskjelVidar P skrev:Dessuten er det ikke et norsk ord som heter "hvist".
Mvh Vidar P
Men nå er det vel ingen som bruker ordet "høyttalerlyd" for å forklare hvordan det låter ? Men sier noen rørlyd, ja da vet de fleste hva vi snakker om. Skal vi være pirrkete må vi også si om rommet har romlyd, no det sikkert har 8)Vidar P skrev:Ganske enkelt av samme årsak som man ikke er særlig presis om man kaller lyden fra en høyttaler for høyttalerlyd. Det kan være så mangt.
Mvh Vidar P
Jeg hevder ingen ting !! Men jeg har hørt lyden av en rørforsterker ja !! Da er vel det rørlyd ? Jeg er jo også klar over at forskjellige rørforsterkere kan låte veldig forskjellig !Vidar P skrev:Hvis du hevder at du "vet" hva rørlyd er, så må du ha meg unnskyldt; jeg tror deg ikke et sekund.
Det forteller meg bare at du antakelig ikke har sett omfanget og mangfoldet av rørdrevne forsterkere.
Jeff Rowland forsterkerene dine har en transistor lyd..Leikis. skrev:Jeg hevder ingen ting !! Men jeg har hørt lyden av en rørforsterker ja !! Da er vel det rørlyd ? Jeg er jo også klar over at forskjellige rørforsterkere kan låte veldig forskjellig !Vidar P skrev:Hvis du hevder at du "vet" hva rørlyd er, så må du ha meg unnskyldt; jeg tror deg ikke et sekund.
Det forteller meg bare at du antakelig ikke har sett omfanget og mangfoldet av rørdrevne forsterkere.
Du trenger ivertfall ikke unksylde deg for noe som helst !
Jeg mener bare i enkelhet at det er enklest å kalle det rørlyd når det er lyden fra en rørforsterker, hvorfor skulle vi isåfall ikke kalle det akkurat det ? Spesielt når de aller fleste av oss vet hva vi da for en lyd vi snakker om.
Jeg kan lett bli enig om å kalle det noe annet![]()
Nettopp.....det er neppe værre en som så.Rotekroken skrev:På samme måte som man ikke vanner ut drammen, så skal man heller ikke bruke små watt om det er transistor eller rør på tungdrevne høyttalere, gjør man det så ender man sikkert opp med "rørlyd" og jeg tror dette berører litt av sakens kjerne.?
Det blir som å sette en 2CV på Formel-1 banen..
Kjell
De to Klasse D amper jeg har hørt (den ene har jeg eid i fire år, den andre hørte jeg på hos en kompis over en 1\2 års periode) har en slags hard/kald klang fra mellomtonen og oppover jeg ikke klarer å venne meg til. Andre amper jeg har erfaring med, om det nå er transistor eller rør har stort sett vært dette foruten. Har også en PPEL34 amp hvor jeg har vært borti alle de fenomer Snickers nevner fra BEL/EL34, men de opptrer utelukkende om du gir forsterkeren arbeidsbetingelser den ikke er ment for. Med riktige arbeidbetingelser kan en EL34 låte meget bra og spille ringer rundt de Klasse D amper jeg har vært borti, bortsett fra i bassen. Der har høy utgangsimpedans ingenting og stille opp med mot Klasse D`s brøkdel av en Ohm. Ingen av de rørforsterkere jeg har vært borti har så lav utg.imp, så er det en ting som kan være sånn noenlunde felles for rørforsterkere så må det være fravær av den ultimate kontrollen i bassen.Snickers-is skrev:Jeg testet Klasse D mot veldig stor og dyr transistor, samt 300B SET på høyttalere laget for 300B. Alle tre lå farlig nær hverandre. Transistorampen var den klart slankeste, mens D og 300B-ampen låt veldig likt.
Du foretrekker den "on the rocks" så vidt jeg vet? Shaking, no disturbance..Valentino skrev:Jeg har en kompis her inne som nærmest har erklært sin avhengighet av 300B SET. Noe må det være med 300B SET-konstruksjoner.
300B SET-lyd, kanskje?
Vennligst skill meg og Knut på dette.Rotekroken skrev:Mitt poeng var å prøve å få RoDa til å komme med noen forklaringer ang hva han oppfatter som rørlyd, henger dette sammen med det nedlatende ordet som Knut Vadseth skrev i siste Fidelity.?
Jeg leser og tolker hans påstander som noe negativt, ja fra begge forresten.!
Dette er veldig useriøst av dem begge, om jeg har rett i det jeg leser/tolker.?
Beklager tregt svar, du startet denne tråden kvart over to i går ettermiddag. Har besøk av mine foreldre og feiret 6års dag for min datter.Veldig trist at RoDa ikke tok bryet med å forklare seg i denne tråden, han var jo ganske så pågående med sine påstander i Fidelity nr. 32 tråden..
Jeg tenker litt videre ift dette, om snakker om noe som Valentino touchet i Gjallarhorntråden.På samme måte som man ikke vanner ut drammen, så skal man heller ikke bruke små watt om det er transistor eller rør på tungdrevne høyttalere, gjør man det så ender man sikkert opp med "rørlyd" og jeg tror dette berører litt av sakens kjerne.?
Det blir som å sette en 2CV på Formel-1 banen..
Kjell
Det er eg einig i. Men omgrepet "rørlyd" meiner eg likevel er meiningsfylt, også i dag. Veldig mange transistorkonstruksjonar, typisk i mellom- og lågprisklassen, har ein felles eigenlyd som ein ikkje finn på moderne (dyre) rørforsterkarar. Eg opplever denne eigenlyden som ein slags "glans" av mellomtone og diskant. Ein finn han att også i mange opptak, men ikkje alle. I perioder har eg lurt på om det har vore eit slags digitalt fenomen, men det finnest også i heilt analoge oppsett.Snickers-is skrev:De som favoriserer en teknologi som mer musikalsk enn en annen har veldig mye å lære og noen enorme skylapper å kvitte seg med.
Huff, det ble så dårlige ordspill at jeg måtte prøve å redde meg inn igjen med pennen mot vannglasset. Det jeg referer til er at du i flere sammenhenger har fremmet ICE og SMPS som teknikk (litt pirkete nå, men teknologi er vel strengt tatt læren om teknikk?) med gode egenskaper for deg (med 179V inn skjønner jeg at SMPS kan tilby noe positivt i så måte, hvordan har spenningen blitt forresten?) og at f.eks. rør har vært beskrevet som for ulineært. Men, jeg vet også at du mener det er sluttresultatet som teller, så touche. Selv får jeg best resultat med rør på mine høyttalere av det lille jeg har forsøkt hittil (rør, mosfet, bipolare transistorer). Jeg har tidligere benyttet klasse D på Lowther så jeg tror jeg har et relativt åpent sinn. Om hvordan det gikk sier soga intet.Valentino skrev:Mjaoneii....
Egentlig er det lyden som kommer ut av høyttalerne jeg bryr meg om. Det er nok like mye praktiske hensyn som et hår forsterkeregenlyd som har vært styrende for mitt valg av forsterkerteknologi. Malten tar jeg bar, eventuelt med litt vann.
EDIT: Pling, ja. Måtte litt mer kaffe til, Trondmeg, men nå: ;D
Tilnærmet, ja. Min SAM har metalloksid halvleder felteffekt transistorer og er i så måte mer 2de harmonisk forvrengende enn andre.impulse skrev:RoDa, grunnen til at jeg reagerte i Fidelitytråden var rett og slett at du insinuerte at rør hadde 2.harmonisk forvrengning, mens transistor var forvrengningsfritt.
Ja, men i størrelsesorden? Mener du at de odde til transistor er i nærheten av de 2de harmoniske til røramper flest?Transistor har som du vet odde-harmoniske forvrengningsartifakter, noe som gir en annen karakter enn rørenes 2.-harmoniske.
Men hva kommer det av? Stardust eller andre aspekter ved teknologiene?Jeg reagerer på uttrykket "rørlyd" fordi jeg finner det fullstendig generellt og blottet for nyansering. Det er i min bok IKKE det samme som å si at lyden av en god rørforsterker ikke utmerker seg i forhold til en transistorforsterker. Rør har et hestehode eller to mht. perspektiv, mikrodynamikk og instrumentkarakter slik jeg hører det.
Men de er ikke gode nok ift rørgreier? Det kan jo ikke bare være innholdet av slitedeler og kontinuerlig endring av prestanda og påfølgende justeringer som er grunnen? Noe relatert til teknikken må det jo være?Samtidig lages det fantastisk gode transistorforsterkere også. At jeg tillot meg å fastslå at rør er best, gjelder selvfølgelig da for meg.Samtidig var det en spissformulering. Dette er jo som kjent en hobby hvor vi forholder oss til sanseinntrykk, og de er noe av det mest subjektive som tenkes kan.
Selv om jeg er en svoren tilhenger av rørbaserte forsterkere, og da i særdeleshet 300B SET, forhindrer ikke at jeg både begeistres og imponeres av musikalitet og formidlingsevne i anlegg bygget rundt transistorgreier.
Så det ER ingen forskjeller? Får ikke helt tak på om du tør mene noe her, eller om du bare skal være hyggelig med transistorgutta?Jeg har hatt gåsehudfremkallende musikkopplevelser med transistorforsterkeri fra ASR, Rowland, Accuphase, Lavardin,Sugden, Muse, cj,og som du kanskje husker fra Gjallarhorntråden, ICEpowerboksene til Valentino. Det behøver ikke være teknologien som avgjør, men "At the end of the day" er det trioderør som gjelder hos meg.
Spissformulering for å si det mildt, vi er da på HFS mann.impulse skrev:Tror du bør lese det jeg har skrevet en gang til...eller tre. Mener du virkelig at det hele koker ned til forvrengning? Og at de som foretrekker rør egentlig bare liker forvrengning? Jeg skal gjøre deg den tjenesten at jeg regner med at du spissformulerer her, for så svart/hvitt kan jeg virkelig ikke tro at du er, selv i provokasjonsmodus. Selvfølgelig kan holdningen komme av at du rett og slett ikke har hørt et tilstrekkelig antall virkelig gode rørforsterkere enda. I så fall har du mange gode opplevelser i vente. Er du på mine trakter, så stikk innom!
Så din SAM er tilnærmet forvrengningsfri. Og har mer 2.harmonisk. Fint for deg. Den låter sikkert fint også.
Joda, fair nok. Beklager at jeg synes det er interessant å drodle rundt hvilke mekanismer som gjør 300B SET så fulkomment.Jeg har aldri lagt vekt på andre ting enn lyden fra en forsterker, strengt tatt. Mulig jeg er enkel, men det er og blir det eneste virkelig vesentlige aspektet. Det finnes forsterkere med lavere forvrengningsdata og annen forvrengningskarakteristikk, men ingen som i mine ører gjengir musikken så nær en fremførelse og så langt fra følelsen av avspillig som en godt implementert 300B SET. Det er slett ikke enkelt å forholde seg til varme, lav effektivitet, kabelfølsomhet og høye rørpriser, men det er verdt det for meg. Ingenting annet i forsterkervei bringer meg så nær musikken.
Arve hadde et kjempeinnlegg og er bra spot on spør du meg. Det er noe av det samme som jeg refererer til ved bruk at uttrykket "typisk rørlyd", gjerne med gammeldags innimellom. Hva jeg mener det innebærer har jeg skrevet tidligere i tråden.Hva uttrykket rørlyd kommer av,vet jeg ikke.Jeg har sett det brukt som enslags sekkepost både i L&B og Fidelity, for ikke å snakke om her inne på sentralen. For meg mister det enhver mening når det ikke underbygges av brukerne. Arve her inne er nok ganske nær kjernen når han henviser til lyden av eldre rørforsterkere. I så fall har det lite eller ingenting med lyden fra en kompetent rørbasert forsterker av i dag å gjøre. Hva mener du det innebærer? Stardust? Hva legger du i det uttrykket, forresten?
Får takke på vegne av Valentino da. Det er tydelig at du var hyggelig i dine beskrivelser derfra. Slik jeg leser Valentino så er også tilstedeværelse, perspektiv og akustikk, mikrodynamikk og instrumentkarakter viktige aspekter for han. Men slike anlegg vil alltid bare kunne bli "close but no cigar", eller imponerende bra til ikke å være 300B SET. Joda, det er på spissen. Men du ser poenget?Forøvrig mener jeg, som jeg vel har vært tydelig på både i denne tråden og opptil flere andre, at selv om det lages utrolig mange gode transistorforsterkere, når de ikke opp mot det min 300B gjør i mitt anlegg. På parametere som tilstedeværelse, perspektiv og akustikk, mikrodynamikk og instrumentkarakter, alle parametere som er svært viktige for meg, er en SET-forsterker overlegen, IMHO. For å svare på ditt direkte spørsmål; Nei, jeg har ikke opplevd en transistorforsterker som gjør dette bedre. Og gudene skal vite at jeg har hørt noen.
Jupp!At du synes mine meninger er generelle, overrasker meg. De er mine, og et ærlig og ufiltrert uttrykk for hvilke preferanser jeg har. Men generelle?
At du opplever dem som unyanserte,får så være. Det tas til etterretning.
Om du ikke har fått tak på om jeg mener det er forskjeller, kan jeg bare bekrefte at det er det. En hel del. Kanskje ikke store og vesentlige for alle, men det er greit. Jeg opplever dem, setter pris på dem, er villig til å leve med det som måtte være av ulemper for å kunne oppleve platene mine gjengitt med dem og kunne ikke tenkt meg noe annet. Det er mange som mener noe annet. Det lever jeg godt med.
Er det tydeligere for deg hva jeg mener nå?
Skremmende...... transistorbrigaden.......?Jeg kan i alle fall berolige deg med at jeg ikke er ute etter å klø transistorgutta på ryggen. Jeg påpeker bare det åpenbare, nemlig at det finnes mange skremmende gode transistorforsterkere. Det vet jo forhåpentligvis transistorbrigaden også. De har sikkert ikke behov for bekreftelse fra en overbevist SET-mann heller. De er store gutter de fleste av dem, og kan stå for sine forsterkervalg....