Hva er rørlyd.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Som RoDa hentyder så kan dette ødelegge Fidelity nr. 32 tråden, så vi kan starte her..

RoDa skrev:
Rotekroken skrev:
Hva er rørlyd.?
Og hva slags transe er det som klarer å spille musikk i "bass" området.?
Jeg har til dags dato kun hørt rør som klarer å trille frem musikken hele veien, men er åpen for å lytte til transe som faktisk klarer å gjenskape en troverdig musikkgjengivelse..
Dette avhenger jo om du er nødt til å ha en viss 2de harmonisk forvregning for å kunne nyte musikken din.
Du drar det langt når du mener anlegg uten forvregning ikke kan spille bass........... ::)
Her er det en misforståelse ute og går, jeg hadde en påstand om at rør IKKE har bass, de gjenskaper kun musikken, noe som transe rett å slett ikke klarer pga de bare lager BASS i de nedre oktavene..
Siden jeg er så rørete av meg, så har jeg ikke hørt alt av transe amper, men på alle mine år i denne hobbyen så har jeg ikke hørt et oppsett med transe som faktisk klarer og gjenskape musikk hele veien..

Jeg for min del klarte ikke å høre annet enn musikk gjenskapt på en meget hyggelig måte før jeg "raserte" anlegget her om dagen, om det er andre-harmoniske forvreningninger som får frem musikken på denne måten, så give me moore.! 8)

Men hva i all verden er rørlyd.?
Ser aldri at det refereres til transelyd i Fidelity....... ::)
Kjell

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.047
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man har rør.
Man har transistorer.
Man har JFETer.
Man har MOSFETer.

Det skal mer til enn å så kornet for å få til et brukandes brød.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Har hørt bra lyd fra all slags forsterkerier. Ikke bare rør. Men personlig foretrekker jeg rør, som en helhet, ikke p.g.a. bass eller en eller annen flankesak.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
RoDa skrev:
impulse skrev:
Så transistorbaserte anlegg har ikke forvrengning, RoDa....? Cooome on!
Apropos å dra den langt......
De fleste transistorbaserte anlegg har til dels mye mindre 2de harmonisk enn rør, ja.
Jeg har selv mosfets i min integrerte transistoramp og har nok min dose 2de harmonisk i lyttingen.
Hvorfor? Fordi jeg liker det.

EDIT: Dempefaktor og "slurv" i bassen er vi vel enige om at finnes i røramper?
Poenget er å finne en høyttaler som er tunet for bruk med røramper, ikke sant?

R
Ønsker at du utdyper dette litt..
Alle forsterkere trenger en partner med en viss synergi, setter du på en koloss av en 75 kilos transe beist på 600 watt på meget lettdrevne høyttalere, så trenger man ikke være et geni for å skjønne at det går galt..
På samme måte som man skal drive skikkelig tungdrevne høyttalere med lav impedanse med en bitteliten 300B amp, trenger ikke å være et geni for å skjønne at den biten også går rett åt skogen heller..

"slurv" i bassen som du refererer til, er slik jeg tolker det, den største feilen med transistorbaserte forsterkere..
Vet du har vært rundt og hørt en del anlegg med rør og horn, så erfaring har du på begge sider av bekken, dette er ikke noen påstander hentet ut av fantasien på noen måte, slikt respekteres av meg..
Respekterer også at du har din egen smak, det har vi jo alle sammen ;)
At du personlig ikke liker røramper er helt greit det, men å komme med så feilaktige påstander i forhold til mine egne erfaringer, den stusser jeg litt på..
Jeg tolker deg ditthen at du ikke liker musikken fremført som musikk i alle oktaver, du foretrekker å høre og kanskje kjenne "bassen".?
Du er i såfall i meget godt selskap her på HFS, men det er ikke på samma planet jeg er..
I wish you a wonderful day
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Har hørt bra lyd fra all slags forsterkerier. Ikke bare rør. Men personlig foretrekker jeg rør, som en helhet, ikke p.g.a. bass eller en eller annen flankesak.
Akkurat mitt poeng, rolfozzy ;)
Det finnes ingen "flankesaker" med rør, det spiller bare musikk 8)
Bøyer meg i støvet her og bekrefter hverved at vi er "brothers in arms" 8)
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Valentino skrev:
Man har rør.
Man har transistorer.
Man har JFETer.
Man har MOSFETer.

Absolutt.!
Og det ene brødet smaker annerledes enn det andre, men smaker like godt på hver sin måte ;)
Kjell

S

slowmotion

Gjest
Det er da ikke noe som heter "rørlyd".

Men det finnes selvfølgelig gode og mindre gode forsterkere.

Og det er viktig at forsterkerne passer sammen med de høytalerne de skal drive.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
320
Sted
Tranby
Utgangstrafoer lager noe som heter
"hysterese". http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis.
Dette fenomenet er med på å skape forvregningen som karakteriseres som rør lyd.
Grisedyre røreforsterkere som Rogue Zeus (Fidelity 1 2005) har ikke slik forvregning.

kW

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
slowmotion skrev:
Det er da ikke noe som heter "rørlyd".

Men det finnes selvfølgelig gode og mindre gode forsterkere.

Og det er viktig at forsterkerne passer sammen med de høytalerne de skal drive.
Og her kom fasiten som jeg ventet på, på alle mulige måter.! 8)

Skulle vært moro å høre hva, Knut Vadseth, mener med ordet: rørlyd........ ::)
Tar du ballen, Knut.?
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
eldo472 skrev:
Grisedyre røreforsterkere som Rogue Zeus (Fidelity 1 2005) har ikke slik forvregning.

kW
Er det bare grisedyre forsterkere som ikke har "rørlyd".?
Her trengs det virkelig en oppklaring, for nå er ikke jeg helt med :-[
Tolker deg slik at det ikke finnes annet enn "rørlyd" i forsterkere som ikke er grisedyre, stemmer dette.?
I sådall så har jeg "rørlyd" i min Cambridge A500 som jeg bruker på stereofilm anlegget, prøvde Audio Note KIT-1 med 300B rør her om dagen, må si at det ikke finnes snev av likheter mellom de forsterkerene.!
Kjell

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.648
Sted
'
Rør er egentlig mange ting. For eksempel har trioder og pentoder ganske så ulike karakteristikker og egenskaper. Disse har igjen sine undergrupper, pentoder på sin side kan være "sharp cut off", "remote cut off", har variabel transkonduktans og så videre. Pluss at vi har tetroder som igjen har andre karakteristikker enn en pentode. Det finnes også flere typer rør, men de tre nevnte hovedgruppene er dominerende for bruk til signalforsterkning i audiosammenheng.
Og kanskje enda viktigere så har man en mengde ulike topologier. Jeg tror neppe det finnes bare en rørlyd, om den finnes i det hele tatt da.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.648
Sted
'
eldo472 skrev:
Igjen så finnes det ulike topologier. Mener du hystereseproblematikken er den samme i single ended som i push-pull, eller hva med parafeed varianter?

Jan E Veiset

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.865
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Man har rør.
Man har transistorer.
Man har JFETer.
Man har MOSFETer.

Pirk:
Nå er både JFET og MOSFET transistorer, jeg regner med det er bipolare som menes med transistorer. Også har vi f.eks. HEXFET, IGBT?

Men det er vel måten de brukes på som gir resultatet. Selv om MOSFET erfaringsmessig ofte gir kulemagebass.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Rørlyd er et meningsløst begrep IMHO.Det høres ut som en unyansert lydmessig sekkepost og burde forklares dødt og meningsløst øyeblikkelig.
Noen forsterkere gjengir fremført musikk med større overbevisning enn andre. For meg gjelder det rørforsterkere, for andre noe helt annet.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Om du ikke har hørt solid state forsterkere spille musikk Kroken, så har du ganske enkelt ikke hørt nok solid state forsterkere. Så enkelt er det. ;)

B

Back_Door

Gjest
Hva er egentlig motivasjonen bak de stadige diskusjoner om rørlyd, transistorlyd, vinyllyd,cd-lyd osv osv?
Hvilke konklusjoner har man intensjon om å nå?
At mine prioriteringer og smak er bedre enn dine? At min smak er riktig og din smak er feil?
For at disse diskusjoner skulle fått en mening, måtte det på forhånd forefinnes en fasit på hva god og riktig lydgjengivelse er. En slik fasit vil vi nok aldri bli enig om.. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Om du ikke har hørt solid state forsterkere spille musikk Kroken, så har du ganske enkelt ikke hørt nok solid state forsterkere. Så enkelt er det. ;)

Kroken har nok ikke vært hjemme hos deg og hørt strupesang.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Hva er egentlig motivasjonen bak de stadige diskusjoner om rørlyd, transistorlyd, vinyllyd,cd-lyd osv osv?
Hvilke konklusjoner har man intensjon om å nå?
At mine prioriteringer og smak er bedre enn dine? At min smak er riktig og din smak er feil?
For at disse diskusjoner skulle fått en mening, måtte det på forhånd forefinnes en fasit på hva god og riktig lydgjengivelse er. En slik fasit vil vi nok aldri bli enig om.. ;)

Du skal nok ikke vente deg noen konklusjon, annet enn som med alt annet her i verden, så er det en smakssak.

Noe må da diskuteres. Heller dette enn de evindelige muslimdebattene.

Men det er kanskje en del fanatisme med i bildet her også.....hm.

B

Back_Door

Gjest
Joda, noe skal man vel diskutere. Det er likevel greit om de som diskuterer har en mening med hva de vil oppnå. Har du noen gang opplevd at diskusjoner om disse tema på dette forum har ført til at noen har skiftet standpunkt og/eller mening? Altså at noen har innrømmet å ha lært noe av andre om disse tema? For meg minner det mer om 1.verdenskrigs skyttergraver.

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Har et avslappet forhold til hele greia, kjører med rørpre og transistor sluttrinn. Funker som bare det. Sier som Ole Brumm "Ja takk, begge deler". :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Joda, noe skal man vel diskutere. Det er likevel greit om de som diskuterer har en mening med hva de vil oppnå. Har du noen gang opplevd at diskusjoner om disse tema på dette forum har ført til at noen har skiftet standpunkt og/eller mening? Altså at noen har innrømmet å ha lært noe av andre om disse tema? For meg minner det mer om 1.verdenskrigs skyttergraver.

Vet faktisk ikke om noen har skifta mening i disse debattene. Men etter mye skriving om rørverdenens fortreffelighet her, har jeg inntrykk av at det er mange som ihvertfall har prøvd rør. Så da er kanskje meningen, ubevisst, en slags misjonering for rør ?
Men hva vet vel jeg.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.865
Torget vurderinger
12
Rørlyd er vel egentlig den lyden man hører fra vannrør og avløpsrør i gamle boligblokker.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Trondmeg skrev:
Rørlyd er vel egentlig den lyden man hører fra vannrør og avløpsrør i gamle boligblokker.

Tiltredes! Og som sådan har ordet ingenting med avspilling av musikkopptak over stereoanlegget å gjøre. Med mindre man sitter og lytter på lyden av avløpsrør, selvsagt. ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Karma skrev:
Takk for sist..
Du har masse gode kommentarer og komme med, slikt setter jeg veldig stor pris på..
Men her etterlyser jeg informasjon om hva som menes med: "rørlyd"

Poenget er ikke her å diskutere hva som låter best, resultatet kan være det samme uansett hvem vei man går, det er ikke store forskjeller ute å går her ;)

Om "rørlyd" er en form for feit, ukontrollert, overfarget, oppblåste festkuler oppover og nedover, så har mange forsterkere dette "problemet" og har ikke noe med om det er digitalt, rør eller transe..
Det handler om en produsent som spyr ut rimelige forsterkere som ikke klarer å gjenskape "ekte" musikk, og de forsterkerene finnes det mange av i alle former og varianter..
En annen ting er dette med match av forsterker til høyttalere som de skal drive..
Kjell

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rørlyd er vel omtrent like beskrivende som "dynamisk høyttaler-lyd". Det kan vel være så mangt.

Synd for deg at du aldri har hørt et tilfredsstillende system basert på transistorer da Rotekroken; jeg kan forsikre deg om at også fins.

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
Rotekroken skrev:
Karma skrev:
Takk for sist..
Du har masse gode kommentarer og komme med, slikt setter jeg veldig stor pris på..
Men her etterlyser jeg informasjon om hva som menes med: "rørlyd"
Takk for sist til deg også. ;)

Jeg tror uansett at det blir en nærmest umulig oppgave å bli enig om en objektiv definisjon på "rørlyd". De forskjellige lydpreferanser som den enkelte måtte ha, kan uansett oppnås på forskjellige måter når man setter opp et anlegg. Tenker f.eks. på hvordan man justere klangbalanse med en DEQX. Er overbevist om at den såkalla rørlyden kan man få til via transistor basert kraftkilde også. For meg er forsterkeren først og fremst en mest mulig forurensingsfri kraftkilde, som må levere den kraft mitt anlegg behøver.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Nå har jeg blitt skikkelig forvirret. Spiller for tiden på en hybrid forsterker. Er det rørlyd jeg hører på, eller....?
(Ikke fordi det spiller noen rolle; jeg har stor glede av det som kommer ut av høyttalerne).

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Da er det jo bare å lene seg tilbake og nyte musikken! Ingen grunn til å henge seg opp i meningsløsheter..... :D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Med rørlyd tror jeg mange mener varm, litt romantisk lyd med ullen bass og en nydelig topp. Jeg for min del holder en knapp på at det er konstruksjonen som bestemmer lyden jeg. :)

Det er vel slik at rør har mer andreharmoniske, men transistorer har mer odde-harmoniske? (antagelig mindre på de beste transistorene?) og oddeharmoniske er jo det som øret er mest sensitivt mot.

SolidState greier er ihvertfall fint til DIY synes jeg, for jeg skjønner ikke en dritt av rør.. ;D

impulse skrev:
Da er det jo bare å lene seg tilbake og nyte musikken! Ingen grunn til å henge seg opp i meningsløsheter..... :D
150% enig! Du er en klok mann, impulse.. ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Av det jeg har hørt av solid state..er acuphase helt på topp....låter veldig veldig flott......det gjør electrocomaniet også syntes jeg aw 180/ec 4.7 i allefall...

Men holder en knapp på rør til eget bruk......

En jeg ikke hadde sans for var hegel h 200 på dynaaudio.......men det er meg da...

uansett det finnes mye bra st saker der ute.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.047
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
God lyd har ikke særlig mye med forsterkerteknologi å gjøre, ref. mine opplevelser hos impulse og impulses opplevelser hos meg.

"Rørlyd" er en floskel.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
Hvis det ikke finne noen "rørlyd", hvorfor er det da som mange som hardnakket fronter rørforsterkere fremfor transistorforsterkere? 8)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Fordi de låter bedre! ;D Poenget er at uttrykket er en totalt unyansert floskel.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
impulse skrev:
Fordi de låter bedre! ;D Poenget er at uttrykket er en totalt unyansert floskel.
OK, så de har styrken i den særdeles behagelige mellomtonen og ofte så er flankene mindre nyanserte og mindre i fokus slik jeg tolker mange rørentusiaster. Disse momentene blir gjentatte ganger nevnt når rørforsterkere omtales.
Alikevel er det ingenting som kan kalles rørlyd? Hmmm, interessant. 8)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Hva er "transe"?

Og hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å benytte rør for gjengivelse av materiell som er tatt opp med ss-utstyr?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
el_mariachi skrev:
Hva er "transe"?
Transe er det som alltid låter litt dårligere.
Følger du ikke med i tråden?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
el_mariachi skrev:
Hva er "transe"?

Og hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å benytte rør for gjengivelse av materiell som er tatt opp med ss-utstyr?
Hvis du behøver å spørre, har du ikke hørt en god rørforsterker.......

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
impulse skrev:
el_mariachi skrev:
Hva er "transe"?

Hvis du behøver å spørre, har du ikke hørt en god rørforsterker.......
Det har jeg faktisk, opptil flere i sirkusklassen, men ikke noen som kan gjengi musikk som en god solid state effekt kan.

S

slowmotion

Gjest
Jeg ser at denne tråden kommer til å ende med skittkasting som vanlig ... :-X

Topp Bunn