Diverse Hva er god lyd for DEG? đŸ€”

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Videoen under ble lagt ut av Guttenberg i gÄr, og reiser noen tanker og spÞrsmÄl rundt hva man kan oppfatte som god lyd. Her er det garantert store forskjeller pÄ hva vi "audiofile" liker og det finnes derfor ikke noen fasit pÄ hva som er god lyd for alle. For Ä presisere, vi snakker i dette tilfellet om hva som gjÞr at lyd oppfattes som god lyd hjemme.

    Kunne vĂŠrt spennende Ă„ se folks synspunkter (y)

    Se gjerne videoen pÄ et kvarters tid fÞr man svarer, men han reiser fÞlgene knagger hvor hva som kan vÊre viktig for mange (dette er dog bare tips):
    • Flat frekvensrespons for alle enheter i anlegget, er det ensbetydende med god lyd?
    • Dynamic range, evne til Ă„ spillte hĂžyt/dypt i frekvens
    • StĂžy, betyr mindre stĂžy bedre lyd? ref analogt ofte hĂžyere stĂžygulv
    • Lydkvalitet ift tonal korrekthet
    • FĂžlelse av romklang og soundstage, pinpointing av musikere pĂ„ en scene
    • OpplĂžsning pĂ„ kildemateriale, er hĂžyere ensbetydende med bedre lyd og mer info i lydbildet?

    Her kan man ikke si ja takk alt sammen.
    De fleste av oss kan ikke handle anlegg til mange mange millioner, sÄ man kommer ikke unna det Ä mÄtte velge seg noen fokusomrÄdet som er viktig for en selv.

     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.618
    Antall liker
    35.626
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette burde vÊre en trÄd der popcorn blir overflÞdig, men en vet jo aldri her pÄ hfs. Har noen tanker angÄende temaet, men mÄ samle mine smÄ grÄ fÞrst.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes Guttenberg forvirrer litt, hvor han feks setter skjĂžnnhet mot opplĂžsthet og realisme mot presisjon, som om det er naturlige motsetninger.

    Hva gjelder egen preferanse stÄr nok scene og larger than life hÞyt pÄ listen, kombinert med mangel pÄ forstyrrende resonanser og fremhevede frekvensomrÄder, noe jeg i stor grad fÞler jeg har oppnÄdd. Kan hende jeg har ofret noe med min tilnÊrmelse, slik som nerve og engasjement. Dette fÄr bli komponenter jeg tar med i min videre sÞken. Rom ble ikke bygd pÄ en dag.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Noe av det viktigste er Ä forstÄ at millionene som nevnes over her, ikke nÞdvendigvis lÞser noe som helst.

    Er sÄ og si i mÄl, og hvordan lÄter det da.....jo sÄnn jeg vil ha det :)
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.618
    Antall liker
    35.626
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    PrÞve Ä summere litt opp hvordan jeg tenker angÄende dette temaet.
    1 - Flat frekvensrespons) - Bryr meg dĂžyten, hovedsaken er at det skal hĂžres bra ut. Flat frekvensrespons er absolutt ikke alltid det som hĂžres best ut.
    2 - Dynamic range) - Absolutt, men har ofret mye av dette ved overgang til Magnepan igjen, fyldigere svar kommer litt lenger ned.
    3 - StĂžy, betyr mindre stĂžy bedre lyd?) - Igjen, bryr meg dĂžyten, det kan hĂžres bra ut selv med mye stĂžy, det kan hĂžres bedritent ut selv med lav stĂžy.
    4 - Lydkvalitet ift tonal korrekthet) - Hva er tonal korrekthet? I mitt yrke - hvordan lÄter et flygel... Tja, si det....
    5 - FÞlelse av romklang og soundstage) - Det er HER punkt 2 mÄtte vike, etter 15 Är med Magnepan sÄ prÞvde jeg noe annet. Det var gÞy, langt mer dynamikk enn hva jeg kan fÄ med Magnepan, men - og det er et stort men... NÄr det kom til Ä hÞre pÄ flygel eller piano sÄ kjente jeg ikke igjen klangarten, mÄten Magnepan (og andre "surfebrett") bruker rommet til Ä forme klang - gjÞr at jeg nÄ igjen kan nyte musikken pÄ en helt annen mÄte. Jeg hÞrer instrummentet pÄ en helt annen mÄte - som Ä ha gitaren eller pianoet/flygelet i rommet - da mÄtte dynamikken vike (ikke det at det ikke er dynamikk her, men langt mindre enn hos mange andre).
    6 - OpplÞsning pÄ kildemateriale) - Bryr med dÞyten - hovedsaken er at en liker musikken, da kan selv dÄrlig opplÞsning gi gÄsehud.

    Skal aldri si aldri, men spĂžrs om vanlige fuglekasser kommer inn i dette rommet her noen gang, alt er personlig smak og behag - selvfĂžlgelig.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.896
    Antall liker
    21.932
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klangbalanse som et par Sennheisere+subbass og nok ooomph til Mahler (typisk 73 dB i snitt og 105+ dB peak). Ingenting som stikker ut i frekvensgang og resonanser, ogsÄ i responsen fra rommet. Da er tradisjonelle kassehÞyttalere utelukket.

    1697357773393.png

    Audacity-screengrab av 1. sats av Mahler 3 (den er bortimot 34 minutter lang) med Pierre Boulez og Wienerfilharmonikerne. Man mÄ skru godt opp for Ä hÞre de svakeste partiene ogsÄ, si.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.147
    Torget vurderinger
    0
    For Ă„ presisere, vi snakker i dette tilfellet om hva som gjĂžr at lyd oppfattes som god lyd hjemme.
    " You can't find what you're not looking for....."

    Og det er status i de fleste oppsett......
    som ikke prioriterer plassering, akustikk og mÄlinger

    Lytting til mange forskjellige oppsett kan bidra med
    nyttig inspirasjon for utvikling av eget system til et nytt nivÄ (y)

    Her er innspillet fra samme video:

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    " You can't find what you're not looking for....."

    Og det er status i de fleste oppsett......
    som ikke prioriterer plassering, akustikk og mÄlinger

    Lytting til mange forskjellige oppsett kan bidra med
    nyttig inspirasjon for utvikling av eget system til et nytt nivÄ (y)

    Her er innspillet fra samme video:

    Ja jeg bet meg ogsÄ merke i det sitatet, og det er jo mye sant i det. Med mindre du har noe du har hÞrt/opplevd som du Þnsker Ä strekke deg mot i eget oppsett, sÄ blir det vanskelig Ä gjÞre en mÄlrettet oppgradering.

    ps. Kommer med mine egne synspunkter, men mÄ bare la det finkvernes litt i toppen fÞrst
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    M

    musicus

    Gjest
    Omtrent slik jeg vil ha det under disse omstendighetene....

    mvh
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.852
    Antall liker
    984
    steve gidder tydeligvis ikke Ä lese en eneste studie, eller sette seg inn i mÄlinger, fordi han mener han er bedre enn de eller noe.
    harman holdt pÄ i et par Är og konkluderte med at de aller fleste liker det samme. en hÞyttaler som fungerer etter vitenskapelige prinsipper. hvorfor er det krav til mÄlinger i et mixestudio? fordi de vil ha jevn kvalitet pÄ hva de produserer. om en hÞyttaler er +5db i diskanten og med en dip pÄ 10-15db et sted sÄ vil du ikke hÞre noe av det som er tiltenkt at du skal hÞre. sÄ kommer spredning og andre div parametere atpÄtil.
    har selv hatt hÞyttalerkit som jeg var fornÞyd med i en periode. skrev selv lyriske anmeldelser av de, sÄ etterhvert kom problemene snikende og jeg innsÄ hvor elendig de var, en enkel vurdering av delene og mÄlinger beviste hvor dÄrlig de var. f.eks typisk hvor noen innspillinger lÄt bra, mens andre lÄt dÄrlig. selvfÞlgelig unnlat jeg Ä spille de lÄtene som jeg viste ikke ville fungere. matchet med all slags elektronikk for Ä fÄ det bort. hjalp kanskje litt, men nÄr man tok problemet ved roten sÄ forsvant problemene med elektronikk i samme tid.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.226
    Antall liker
    2.745
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Til tross for at det er mere Ä gÄ pÄ " av hva jeg har prioritert av penger til Ä fordele pÄ hobbiene mine sÄ er det slik :


    NĂ„r kan kose deg med ett musikk stykke eller event og bare kan beundre musikerenes ofte fantastiske ferdig - heter
    enten det er instrumentalt , vokalt eller og allt ,,, samspillet , synergien .
    Ikke minst for meg betyr og det fysiske lydtrykket
    mye at det er naturlig at det kan tÄle Ä spilles hÞyt uten begrensinger nÄr jeg fÞler for det : )

    Det betyr nÞdvendig vis ikke at jeg er i mÄl ,,, men pÄ rett vei ,,,,Ich habe plane ,,,, grosse plane " i min forstand : )
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    steve gidder tydeligvis ikke Ä lese en eneste studie, eller sette seg inn i mÄlinger, fordi han mener han er bedre enn de eller noe.
    harman holdt pÄ i et par Är og konkluderte med at de aller fleste liker det samme. en hÞyttaler som fungerer etter vitenskapelige prinsipper. hvorfor er det krav til mÄlinger i et mixestudio? fordi de vil ha jevn kvalitet pÄ hva de produserer. om en hÞyttaler er +5db i diskanten og med en dip pÄ 10-15db et sted sÄ vil du ikke hÞre noe av det som er tiltenkt at du skal hÞre. sÄ kommer spredning og andre div parametere atpÄtil.
    har selv hatt hÞyttalerkit som jeg var fornÞyd med i en periode. skrev selv lyriske anmeldelser av de, sÄ etterhvert kom problemene snikende og jeg innsÄ hvor elendig de var, en enkel vurdering av delene og mÄlinger beviste hvor dÄrlig de var. f.eks typisk hvor noen innspillinger lÄt bra, mens andre lÄt dÄrlig. selvfÞlgelig unnlat jeg Ä spille de lÄtene som jeg viste ikke ville fungere. matchet med all slags elektronikk for Ä fÄ det bort. hjalp kanskje litt, men nÄr man tok problemet ved roten sÄ forsvant problemene med elektronikk i samme tid.
    NÄ var det hvordan man selv liker som var formÄlet og ikke hva Guttenberg mener. Men for Ä prÞve Ä trekke ut essensen av det du skriver sÄ har du med andre ord flat frekvensrespons som viktigste prioritet for det som for deg oppleves som god lyd og gir fot? Helt fair det og sikkert mange andre som ogsÄ har det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.852
    Antall liker
    984
    man trenger ikke laser respons. rommet vil jo gi mye utslag. men har man ikke flere parametere noenlunde pÄ stell sÄ vil det aldri fungere godt i noen rom. subjektiv opplevelse kommer automatisk nÄr ting fungerer riktig.
     

    lydogakustikk

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Trodde vi var kommet forbi stadiet at flat frekvensrespons=nĂžytral lyd.
    Jevnt fallende derimot.

    Med fare for Ä gjenta for mye av det samme, sÄ vil jeg nevne noen andre aspekter som tillegg:
    - Helhetlig/koherent lyd
    - En illusjon av virkeligheten
    - Stort og gjerne omsluttende lydbilde
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.852
    Antall liker
    984
    jeg mente relativt flat fra fabrikk, ikke i rommet.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Del gjerne hva «slik» er đŸ‘đŸ»
    Ikke bestandig sÄ mye Ä forholde seg til det heller. Mange ganger opplever og vektlegger vi ting ganske forskjellig. Er en oppriktig nysgjerrig pÄ hvordan andres lyd er, og hva de vektlegger, reiset en litt rundt og hÞrer med egne Þrer. Det er det som har gitt meg den stÞrste ballasten pÄ veien mot "den perfekte lyd"
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.126
    Antall liker
    34.121
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det mÄ dra meg inn i musikken - og lÄte troverdig nok. Har innsett at man ikke kan gjenskape f.eks et kirkerom 100% hjemme i en stue , men et akustisk instrument bÞr lÄte mest mulig troverdig. Piano og trommer er bra referanser pÄ bÄde dynamikk og klangfarger. Stemmer - bÄde solister og kor bÞr lÄte som nettopp det.
    Jeg har jobbet mye med plassering av hÞyttalere, og synes det er viktig Ä kunne gjenskape en scene/rom bak hÞyttalerene. Dybde / perspektiv / dynamikk (bÄde makro og micro), tonal balanse - det vil si en frekvensgang som er flat nok til at man ikke merker at rommet farger for mye.

    NÄr man nyter den ene skiva etter den andre uten Ä egentlig tenke lyd , sÄ er man godt pÄ vei.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.723
    Antall liker
    85.400
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    For meg er ikke prisen pÄ anlegget, kurver, omtaler og tester i glossy blader viktig. Ei heller om det er "hifikorrekt". NÄr foten begynner Ä gÄ og jeg blir engasjert av musikken som spilles, er det "god lyd" nok for meg!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    38.954
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    For meg er ikke prisen pÄ anlegget, kurver, omtaler og tester i glossy blader viktig. Ei heller om det er "hifikorrekt". NÄr foten begynner Ä gÄ og jeg blir engasjert av musikken som spilles, er det "god lyd" nok for meg!
    Som jeg skulle sagt det selv :)
    Ha en fin dag A

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.618
    Antall liker
    35.626
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    For meg er ikke prisen pÄ anlegget, kurver, omtaler og tester i glossy blader viktig. Ei heller om det er "hifikorrekt". NÄr foten begynner Ä gÄ og jeg blir engasjert av musikken som spilles, er det "god lyd" nok for meg!
    "Se pÄ de kurvene"... er vel strengt tatt bare noe vi burde sakt om damer :cool:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.723
    Antall liker
    85.400
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^ det er opptil flere som "ratter" DSP" for flatest mulige "frekvenskurver". Jeg var beklageligvis ikke presis nok i mitt forrige innlegg og det kan bli feiltolket/misoppfattet.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.040
    Antall liker
    4.413
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    God lyd finnes ikke, det er alltid noe Ä pirke pÄ (ellers hadde dette forumet vÊrt nedlagt forlengst).
    "Skibakken" til Harman er en god middelvei.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.723
    Antall liker
    85.400
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^ det er opptil flere som "ratter" DSP" for flatest mulige "frekvenskurver". Jeg var beklageligvis ikke presis nok i mitt forrige innlegg og det kan bli feiltolket/misoppfattet.
    Og selvfÞlgelig mÄtte det bli feiltolket/misoppfattet. Jeg tar ikke stilling til spÞrsmÄlet ang aktiv /DSP/passiv deling, men bare kommenterte det i forbindelse med frekvenskurver
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.772
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    nÄr man nyter den ene skiva etter den andre uten Ä egentlig tenke lyd , sÄ er man godt pÄ vei.
    NÄr hÄra reiser seg pÄ armene
    For meg er ikke prisen pÄ anlegget, kurver, omtaler og tester i glossy blader viktig. Ei heller om det er "hifikorrekt". NÄr foten begynner Ä gÄ og jeg blir engasjert av musikken som spilles, er det "god lyd" nok for meg!
    Utfordringen er vel at jeg da kanskje allerede er i mÄl, og det gÄr jo ikke an :eek: Det skal vel heller ikke vÊre mulig, gitt sÄ mye bra utstyr der ute

    Som Flageborg siterte det som ble sagt i videoen, sÄ er jeg usikker om jeg har mÞtt meg selv i dÞra her:
    " You can't find what you're not looking for....."

    Rent bortsett fra at jeg kunne Þnske meg enda bedre holografi/dybde i lydbildet, sÄ er jeg egentlig veldig fornÞyd.
    Mulig den Þnskede dybden ogsÄ hadde kommet dersom jeg kunne dra hÞyttalerne lenger ut fra vegg.

    For meg er nok dynamikk, romfĂžlelse (les: Dybde/bredde-perspektiv), "musikalske klangfarger" og musikkglede det aller viktigste.
    OgsÄ det at anlegges gir en fÞlelse av Ä spille med overskudd og lekenhet.
    NÄr jeg skriver dynamikk sÄ tenker jeg i utgangspunktet pÄ evne til i gi bunn og topp nok til det som trengs til majoriteten av instrumenter og elektronika. Ikke nÞdvendigvis at bassen skal flytte huset fra grunnmuren eller Ä ha en diskantgjengivelse for hifi-interesserte flaggermus.

    Kunne skrevet mye mer, men forsĂžker Ă„ holde det kort og konsist.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.165
    Antall liker
    2.677
    Steve Hoffman skrev i en trÄd om en gitt pick-up som skal vÊre den mest nÞytrale og korrekte pÄ markedet. Men Steve sa at de fleste audiophile liker ikke nÞytral lyd, derfor solgte den aldri spesielt bra.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Det viktige for meg er hvordan lyden blir presentert. Og der er vi i et landskap det ikke er sÄ lett Ä fÄ tak pÄ, verken mÄlemessig eller pÄ andre mÄter. Hva som kommer ut av hÞyttalerne og kan fanges opp av mikrofon er et objektivt kriterium. Men det som kommer ut av hÞyttalerne i en faktisk lyttesituasjon er noe annet. Da er det ingen mÄlemikrofon involvert, men et par Þrer og en hjerne.
    I tillegg kommer det som pÄpekes over, at intet stereoanlegg klarer Ä yte like godt pÄ alle omrÄder. Du mÄ altsÄ velge hva som er viktigst for deg. Her kommer man ikke utenom musikksmak. Et par hornhÞyttalere med gigantiske subber vil kanskje fungere godt for et metalhue eller en elektronikafrik, men kanskje ikke fullt sÄ godt for en som primÊrt hÞrer pÄ gregoriansk korsang. Da er nok kanskje elektrostater mer riktig. Eller gode stativhÞyttalere som fokuserer pÄ mellomtonen.
    Om man liker alt mulig, er trolig tradisjonelle gulvstÄende dynamiske hÞyttalere et greit kompromiss. Men her er det jo ogsÄ store forskjeller, bÄde nÄr det gjelder vektlegging av frekvensomrÄde, balanse mellom ulike elementer i signalet og ikke minst et hav av utfordringer nÄr det gjelder intern demping i kabinettet, plassering og omgivelser.
    Selv har jeg hatt lite hell med Ä justere meg fram til riktig lyd via DSP. Har faktisk gitt det opp. NÄ overlater jeg ting mer eller mindre til tilfeldighetene, og lar rom og anlegg spille sammen pÄ egne premisser. SÄ fÄr det briste eller bÊre.
    De stÞrste lydforandringene i positiv forstand har for meg faktisk vÊrt kildene. Jeg er heldigital, men faktisk var bytte av streamer (fra Bluesound Node 2i til Lumin D2) noe av en lydrevolusjon i denne stua. D2 har, selv om den da den var ny prismessig befant seg i den nedre delen av stigen i Lumin-hierarkiet, en knallgod innebygd DAC, og jeg trodde fÞrst det var denne som gjorde utslaget. Men sÄ prÞvde jeg Ä koble den til min gamle DAC (Musical Fidelity M6) og oppdaget til min store forbauselse at det ikke M6ens var lydsignatur som skinte igjennom, men Lumins. Det lÄt ikke identisk med de to DACene, men det var lett Ä hÞre streamerens personlighet gjennom begge DACer, om enn pÄ ulikt vis rent presentasjonsmessig. Rent teknisk er en streamer bare en nedstrippet PC, og etter alle solemerker skal det ikke vÊre forskjell pÄ signalene som gÄr ut fra streamere, gitt at filformater og utganger er like.
    Det er altsÄ slike tilsynelatende naturstridige fenomener som har endt opp med Ä forme mine valg av avspillingsutstyr. Jeg regner meg selv som et rasjonelt menneske uten hang til overtro. Men jeg har som sagt prÞvd Ä fÞlge "boka" uten Ä komme i mÄl og trives best nÄr jeg subjektivt sett liker det jeg hÞrer.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Og selvfÞlgelig mÄtte det bli feiltolket/misoppfattet. Jeg tar ikke stilling til spÞrsmÄlet ang aktiv /DSP/passiv deling, men bare kommenterte det i forbindelse med frekvenskurver
    Du kjenner kanskje en annen DSP gjeng enn det jeg gjÞr, for alle jeg kjenner sitter med Þrene som bestemmende verktÞy nÄr godlyden sÞkes
     
    Sist redigert:
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn