- Ble medlem
- 14.06.2014
- Antall liker
- 3.005
I forhold til dynamikk og "live" eller illusjons opplevelse er det vanskelig Ă„ bevege seg vekk fra store horn (med uniform spredning vel og merke) hvis man fĂžrst har blitt vant med det.
|
Det er ganske kult da at John Culshaw og gjengen i Decca prÞvde Ä skape et "Theatre of the Mind" da de gjorde Wagners Ring des Nibelungens med Georg Solti og Wienerfilharmonikerne i 1958-1966 (forÞvrig musikkopptakshistoriens kanskje viktigste innspilling). Opera, men kun en lydscene, helt uten visuelle inntrykk. SÄnn for artighets skyld er hele sulamitten ikke spilt inn en opera eller konsertsal, men i det som en gang ble bygget som et offentlig bad, og orkesteret satt pÄ et gulv bygget over det store bassenget. Solistene sto pÄ et teppebelagt gulv bak orkesteret (og noen ganger sang de fra galleriet), og de laget sceniske stereoeffekter ved Ä bevege seg i et rutenett, og helt bak foran et proscenium var det kortribune.Konsertlyd blir nevnt. Den opplevelsen Þnsker en Ä ta med hjem. Men hvor bra lyden er pÄ konsert er farget av hele opplevelsen med Ä vÊre pÄ konsert. La oss leke med tanken om at konserten forgikk med sceneteppe trukket igjen og en ikke sÄ en dritt. Det ville farget opplevelsen og hvor god vi oppfattet lyden. Vil tro vi ofte ikke ville oppfatte lyden som like imponerende. Poenget mitt er at konsert opplevelsen er umulig Ä gjenskape hjemme, den er basert pÄ en opplevelse.. Jeg har ikke like fet lyd hjemme som pÄ konsert, men lyden har andre kvaliteter hjemme som jeg ikke fÄr pÄ en konsert.
Det er ganske kult da at John Culshaw og gjengen i Decca prÞvde Ä skape et "Theatre of the Mind" da de gjorde Wagners Ring des Nibelungens med Georg Solti og Wienerfilharmonikerne i 1958-1966 (forÞvrig musikkopptakshistoriens kanskje viktigste innspilling). Opera, men kun en lydscene, helt uten visuelle inntrykk. SÄnn for artighets skyld er hele sulamitten ikke spilt inn en opera eller konsertsal, men i det som en gang ble bygget som et offentlig bad, og orkesteret satt pÄ et gulv bygget over det store bassenget. Solistene sto pÄ et teppebelagt gulv bak orkesteret (og noen ganger sang de fra galleriet), og de laget sceniske stereoeffekter ved Ä bevege seg i et rutenett, og helt bak foran et proscenium var det kortribune.
Vis vedlegget 967567
![]()
"The Greatest Recording Ever Made": The Decca/Solti "Ring" Cycle Revisited - PART 1: The Operas and their History
A Deep Dive into Wagner's Epic Cycle of Four Operas, Its Place in Musical History, and the Making of this Groundbreaking Recordingtrackingangle.com
![]()
"The Greatest Recording Ever Made": The Decca/Solti "Ring" Cycle Revisited - PART 2: Creating a "Theatre of the Mind"
A deep dive into the story of how Decca came to make the first studio recording of Wagner's epic cycle "Der Ring des Nibelungen"trackingangle.com
Poenget mitt? All musikk vi kjÞper for hjemmebruk er et produkt, men det er et annet produkt enn konserten pÄ Valle, Rockefeller, jazzklubben, kirken, konserthuset, eller i operaen. Stereoanlegget skal bare vÊre i stand til Ä spille alt slik at det hÞres riktig ut. Hva som hÞres riktig ut hersker det stor uenighet om, men de fleste av oss HFS-ere havner vel innenfor Harmans linjer for trenede lyttere. Jeg hÄper det, for jeg har stor tro pÄ menneskeheten.![]()
"The Greatest Recording Ever Made": The Decca/Solti "Ring" Cycle Revisited - PART 3: Listening to the Decca "Ring"
A Deep Dive into the Many Available Versions of the Decca "Ring", from Original Pressings and Audiophile Reissues to the Latest Remasteringtrackingangle.com