Forsterkere Hva er det vi betaler for?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tenker litt slik, ha heller trivsel i eget hjem i stedet for å ha pissekonkurranse med naboen! :)

    Å kjøpe ting for å få naboen sjalu, den har jeg aldri skjønt. Jeg kjøper heller ting jeg har lyst på selv istedet, og kan ikke bry meg mindre om hva naboen synes.
    Det er jo en herlig motvekt til pissekonkurranse-tråder om hvor mange forsterkere man bruker i oppsettet eller hvor kul bass-frekvensmåling man kan vise til 👍🏻
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en herlig motvekt til pissekonkurranse-tråder om hvor mange forsterkere man bruker i oppsettet eller hvor kul bass-frekvensmåling man kan vise til 👍🏻
    Hele sentralen er jo blitt en stor pissekonkurranse de siste årene synes jeg, og det gjelder på de fleste områder og ikke bare på antall forsterkere eller frekvensmålinger. Det er nesten gått sport i å høre mest forskjell på mest forskjellige ting, om naboen 2 mil unna skrur på utlyset så hører man det på stereoen? Og det kommer nok fra folk som mest sannsynlig ikke klarer å høre forskjellen på en C og E på instrumenter også.
    DIY-trådene her inne er ofte forfriskende sammenlignet med det meste av det andre, kanskje fordi mange av de bare gjør ting som de selv føler for og gir deng i hva andre egentlig synes om det.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Bare for moroskyld! Hvilke av disse tre produktene tror dere har best gjensalgsverdi, gir mest eierglede og er mest overpriset? Alle bruker samme Hypex-moduler. Den øverste har 2 kanaler, midterste 3 og Toskeboksen har 4.
    En enkel mann som meg liker enkelt design, så jeg ville tatt den øverste. Gjensalgsverdi driter jeg i hvis det gir eierglede.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    når jeg kjøper noe så betaler jeg for produktutvikling, produksjon boligmasse, administrasjon, distribusjon og reklame. Selv kalkulert reklamasjon betaler jeg for. Vi ønsker jo at firmaer skal tjene penger slik at de ikke går konkurs tross alt, med unntak av en del kabelprodusenter som ikke tilfører noe nytt i markedet utover dumme navn og visjoner.

    Hadde det vært større volum i produksjonene så ville etter all sannsynlighet kostnadene gått ned og det ville i de fleste tilfeller gjenspeilet at i prisbildet

    noen produkter er blitt latterlig rimelige og andre latterlig dyre. Noen produkter er bare kostbare.
    jeg forstår de som velger kostbare produkter. De har gjerne lang levetid og bedre ettersalgsmarked enn for eksempel dyre produkter som prisene raser fortere ned.

    Dersom man regner i hvor mange timer et menneske må jobbe for å kunne omsette i et produkt så får man et ganske så nøyaktig bilde om et produkt følger normal prisstigning eller ei.

    Uansett hva man mener om det ene eller det andre så får folk bruke sine penger som de vil uten at man skal rakke ned på prioriteringene.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hele sentralen er jo blitt en stor pissekonkurranse de siste årene synes jeg, og det gjelder på de fleste områder og ikke bare på antall forsterkere eller frekvensmålinger. Det er nesten gått sport i å høre mest forskjell på mest forskjellige ting, om naboen 2 mil unna skrur på utlyset så hører man det på stereoen? Og det kommer nok fra folk som mest sannsynlig ikke klarer å høre forskjellen på en C og E på instrumenter også.
    DIY-trådene her inne er ofte forfriskende sammenlignet med det meste av det andre, kanskje fordi mange av de bare gjør ting som de selv føler for og gir deng i hva andre egentlig synes om det.
    Skjønner ikke helt hva eksemplene dine har med en pissekonkuranse å gjør. At folk skriver mye dumt er en annen sak. Hvem skal sitte som dommer?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enig med DagT, - men hvis man faktisk ser på de tre produktene, så er det vel kun Mc som til en viss grad har noe man vil kalle designelementer med seg... i stor grad variasjoner over et design man har brukt i flere tiår... selv om de to andre selvsagt har et viss "design" over seg, så har man vel neppe hatt designhus ala Pininfarina inne i bildet, så "kostnadene" til design er nok svært små....
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke helt hva eksemplene dine har med en pissekonkuranse å gjør. At folk skriver mye dumt er en annen sak. Hvem skal sitte som dommer?
    Sier bare at det har gått sport i det, og da blir det fort en pissekonkurranse til slutt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Men man skal ikke få lov å snakke om det, eller kommentere hvor helt ute jævla dust det er? :sneaky::sneaky:
    Alt er lov😀 Så er det en forskjell på å mene at kabler til 300k er dust, enn å klage på at kabler har blitt så voldsomt dyrt🤓
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forøvrig - jeg tror faktisk ikke det er mange som kjøper "design" for å ønske beundring eller i motsatt fall pisse off naboen.... HiEnd blir stort sett møtt med hoderystende overbærenhet av naboene.... mange vil nok også kalle det for utvist toskeskap.... :cool:
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis noen bruker så lang tid på å lage en forsterker at den må koste flere hundre tusen kroner så kjøper jeg heller av noen som er flinkere til å lage forsterkere. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man faktisk tror at det meste som er kommet på markedet i de seinere år presenterer noe særlig av teknologiske nyvinninger, er man nok på ville veier... det samme gjelder også i stor grad påstått bruk av "bedre komponenter"....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Alt er lov😀 Så er det en forskjell på å mene at kabler til 300k er dust, enn å klage på at kabler har blitt så voldsomt dyrt🤓
    Ja, jeg syns ikke kabler er så veldig dyrt, men jeg syns det er dustete å kjøpe dyre kabler.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis noen bruker så lang tid på å lage en forsterker at den må koste flere hundre tusen kroner så kjøper jeg heller av noen som er flinkere til å lage forsterkere. :)
    Eller kjøp delene og mekk det sammen sjøl for 1/30 av prisen....
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    HiFi-produkter blir bare dyrere og dyrere, ta en forsterker for eksempel, prisene har tatt fullstendig av og jeg ser ikke grunnen til det.

    Noen er av den mening at verden har gått fremover, ikke mye vil jeg hevde fordi jeg kan ta meg selv i å synes at en forsterker fra 90-tallet (eldre også) kan spille vidunderlig og kan gi meg noen av de største lydopplevelsene. Med tanke på at kondensatorer jo tørker ut så burde jo ikke alder favorisere såpass gamle forsterkere, men tross alderen kan den rette forsterkeren spille nydelig. Det ligger ingen automatikk i at en nyere forsterker spiller bedre, snarere tvert imot så synes jeg godt konstruerte eldre forsterkere spiller bedre enn ikke like godt konstruerte moderne forsterkere som må ansees spiltternye.

    Så kommer mitt spørsmål: Hvorfor skal forsterkere i dag være så fryktelig mye dyrere enn hva forsterkere var tidligere? Inflasjon forklarer ikke det voldsomme hoppet, det er grotesk hvor mye dyrere de har blitt, i dag må man virkelig vrenge lommeboken og man blir jo nesten litt matt når prislappen blir både seks og sju månedslønner (eller mer) om man virkelig skal gå for noe virkelig gjevt. Det blir nær sagt litt surrealistisk for min del...

    Det er ikke nødvendigvis slik at vrir man lommeboken til fulle og tømmer sparegrisen og i tillegg tar opp lån, så får man så mye bedre lydmessig resultat, er det designen på produktene vi betaler for (det er designmessig jeg synes at det har vært størst endringer fra tilbake i tid til nå). Satt helt på spissen så tenker jeg at dersom alle komponenter var helt likt designet, altså at dersom all elektronikk kom i de samme standardiserte boksene, da hadde det trolig ikke vært like stort marked for å måtte ta opp skyhøye lån for å skaffe seg den ene forsterkeren kontra den andre - klart folk ville betalt mer for det bedre om design var standardisert også... Men altså, slik det er i dag så blir hifi-snobberi viktig for mange, og derfor betaler folk også overpris for å få et status-produkt å stille ut hjemme i egen stue... Det er nesten litt synd at det er blitt slik og at produsentene kan vri penger ut av noe slik, fordi det er jo ikke slik at fordi en forsterker ser utrolig bra ut estetisk og koster så mye at folk blir beundrende bare de hører prisen på produktet, så er nødvendigvis forsterkeren bedre.

    Det legges for mye i å skape design og å oppnå snobbestatus i dag, det koster jo ekstra men selv ikke det kan forsvare prisen av en god forsterker i dag sammenlignet med hva en god forsterker kostet tidligere. Dette har tatt for av synes jeg, så vi burde jo sende bransjen et signal om at dette vil vi ikke ha mer av og at det er helt greit at de legger mindre fokus på design og heller gir oss kvalitetsprodukter i litt kjedeligere bokser for en billigere penge.
    ...Hi-fi markedet har aldri vært så globalt og dynamisk som nå med fluss av gode produkter til rimelige og betalbare priser. Som eksempel, produkter fra Schiit Audio, Magnepan, NAD, KEF, Topping, Rotel, Yamaha, Dynaudio, ELAC, Technics for å nevne noen. For øvrig kan man alltids kjøpe brukt om nytt blir for dyrt.

    Nei, kutt ut den evinnelige surmulinga og klaging som går på pris og heller promotere produkter som gir mye lyd for pengene det er som sakt mye mer interessant og givende for hobby'n. :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Eller kjøp delene og mekk det sammen sjøl for 1/30 av prisen....
    Jeg kan lodde litt, men tviler på at en forsterker jeg vil ha kommer som kit med store, tydelige tegninger eller ser bra nok ut til at jeg vil ha den i stua. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En enkel mann som meg liker enkelt design, så jeg ville tatt den øverste. Gjensalgsverdi driter jeg i hvis det gir eierglede.
    Fair enough det, men poenget med moroa var å rive hue ut av eget rasshøl og komme med en intuitiv vurdering av faktorene jeg nevnte :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Interessant tråd og viktig signal som sendes.

    Da vi startet utviklingen av Vera Audo P400/1000 effektforsterkeren så var målet en utsalgspris på 20-25k. Det sprakk og det gjorde det av bl.a følgende årsaker.

    1. Vi valgte en del ekstra funksjoner som trakk prisen opp og brukte veldig mye tid på testing av ulike løsninger. Det gikk mange hundre timer i utvikling til det og med ekstrem perfeksjonisme.
    2. Kjøleløsning er spesiell, fordyrende og sørger for lang levetid uansett hvordan produktet brukes.
    3. Kabinettkonstruksjon hvor kabinettet er frest ut av en hel blokk aluminium. Dette trekker prisen opp ganske mye sammenlignet med tynne plater. Selv om det er mest for designet sin skyld, så åpner det også opp for bedre skjerming av støy og gir litt bedre kjøling.
    4. I tillegg har prisene i senere tid på deler og frakt skutt i været.

    Det er dog ingen tvil om at vi kunne ha levert et rimeligere produkt. De forsterkerne som VA ble sammenlignet med her har f.eks langt rimeligere kabinettkonstruksjon, færre funksjoner og i alle fall Nord har en mye svakere strømforsyning som bl.a gjør at forvreningen går i taket med mye watt. Det skjer ikke med VA forsterkeren.

    Den rimeligste veien å gå er helt klart å bygge elektronikken inn i høyttalerne. Samtidig får man da gjerne noe dårligere ytelse og kunder blir låst til elektronikken.
    Flerkanalsforsterkere trekker også prisen ned pga ett kabinett fremfor flere, dog kommer det ofte på bekostning av god kjøling og dermed levetid.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det mangler et aspekt her. Stereoens status og utbredelse. Da jeg var guttunge på 80-tallet hadde «alle» stereoanlegg hjemme, og alle gutta skulle kjøpe stereo etter konfirmasjonen. Et møblert hjem? Leksikon og stereo. Poenget? Det ble solgt bra hifi til mange, og kostprisen blir derfor lav. Jo, mye er i dag hinsides priset, men om du skal produsere etter prinsippet, «vi lager et eksemplar når vi får en bestilling» da har vi gått fra rullebåndsproduksjon til håndarbeid i vestlige land. Noen ledd her og der så forstår alle hvorfor prisene fyker i været. Jeg tror det er noe av problemet, det meste high end produseres ikke rasjonelt. Om Nikon eller Minolta hadde produsert tonearmer i samme antall som de produserer objektiver, så hadde prisene vært en brøkdel. Men de fleste armer produseres i høykostnadsland, for hånd. Om du skal betale timeprisen for en elektriker til å bygge en rørforsterker, ha påslag for salg etc så blir det dyrt. Mye dyrere enn en BlueRayspiller solgt i milliontall.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Prisen for reklame og markedsføring har også veldig stor betydning. Det er ikke små summer til sammen som går til reklameannonser, utstilling på de største messene rundt i verden osv.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Så kjedelig da :)
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror saken er enkel.
    Det er alltid et marked for å kjøp det dyreste og beste, samtidig har teknologien innen hifi stagnert.
    Det er lite innovasjon for tiden, høyttalere og forsterkere i dag spiller vel ca like bra eller dårlig som før.
    Men behovet for å bruke opp budsjettet ligger der enda, og da må noen levere. Resultatet blir snakeoil og innbilte forbedringer.

    Produkter som TV-er, smart-telefoner, datamaskiner ect har i veldig mye mindre grad dette behovet for kostnadsøkning uten forbedring da det alltid er innovasjon og noe nytt og dyrt med reel forbedring å kjøpe i disse kategoriene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hypex kit... ser da ikke så ille ut vel?


    Vis vedlegget 782043

    Vis vedlegget 782044
    Neida, kunne sikkert vært verre. Jeg er bare ikke sikker på at jeg vil ha masse løse bokser når jeg flytter inn i ny leilighet, hvis jeg kan få bra lyd med en integrert som har både DAC og riaa innebygd. Skulle egentlig ganske mye til for å overbevise meg om at jeg trenger pre og monoblokker med alt ledningsstyret og ekstra bokser det medfører. Når man er fattig må man prioritere hvordan man bruker boarealet sitt. ;P
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Kan man ikke bare akseptere at det er ulike segmenter ? De som vil ha billig og masseprodusert gjør det. De som vil ha noe spesielt og håndlaget stuff kjøper det. Jeg har/gjør begge deler til ulike formål.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ...Hi-fi markedet har aldri vært så globalt og dynamisk som nå med fluss av gode produkter til rimelige og betalbare priser. Som eksempel, produkter fra Schiit Audio, Magnepan, NAD, KEF, Topping, Rotel, Yamaha, Dynaudio, ELAC, Technics for å nevne noen. For øvrig kan man alltids kjøpe brukt om nytt blir for dyrt.

    Nei, kutt ut den evinnelige surmulinga og klaging som går på pris og heller promotere produkter som gir mye lyd for pengene det er som sakt mye mer interessant og givende for hobby'n. :cool:
    Denna skal du få et stort plusspoeng for !!!

    Legger man til godt med vilje, pågangsmot og entusiasme er det en hel del som kan gå med DIY og !!!
    Lengre vei og gå, mer mas på HFS sine brukere, men akk så mye mer givende, og alle snakker om eierglede.... ;)

    Masse bra av de merkene du nevner, og etterhvert så er det blitt mer allment og kunne bruke PRO stæsj og !!!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Veldig mange har i alle fall samme smak hva angår interiør... dvs den smaken som til en hver tid presenteres i interiørbladene.... :cool:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en herlig motvekt til pissekonkurranse-tråder om hvor mange forsterkere man bruker i oppsettet eller hvor kul bass-frekvensmåling man kan vise til 👍🏻
    Den første tråden laget jeg som en uhøytidelig opptelling og den andre (jeg tror du mener den) laget Svart-Hvitt for å se om det var mulig å finne et bedre samsvar mellom studio- og hjemmelyd.

    Du skal være temmelig på viddene for å kalle slike tråder for pissekonkurranser.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi utstyr og musikk har aldri vært så billig og bra som nå, hensyntatt kjøpekraftutviklingen. Et anlegg til en månedslønn i dag, gruser det vi kalte highend på 80-tallet.

    Teknologi og komponentkvalitet forfines fortløpende. Masseproduksjon i lavkostland har senket kostnadene betydelig. Tollmurene er stort sett borte. Forhandleravansen er skrumpet inn, og du er sikret laveste pris via søkemotorer, som muliggjør kjøp fra alle verdensdeler.

    Bruktmarkedet bugner av kupp. Vil du ikke kjøpe nytt til fulle 2022-priser, kan du kjøpe pent brukt for halve prisen eller mindre. 2018-utstyret gruser fortsatt det som ble laget for 20-30 år siden.

    Du kan streame all verdens musikk, noen ganger en bitperfekt kopi av mastertapen, for 4 kroner dagen. På youtube finner du en uendelighet av konsertopptak og bootlegs. Gratis.

    DIY-ere lever i et paradis. Kunnskap og konstruksjonstegninger deles gratis på forbrukerforum på alle språk, komponenter kan bestilles direkte fra kilden, utenom forhandler.

    Det man ikke må stirre seg blind på er fremveksten av et nytt "Ultra-highend" sjikt. De siste 30 år har gitt oss en del ultrarike forbrukere. Ikke bare i Vesten, men også russere, kinesere osv. Dette er kunder med nærmest ubegrenset budsjett. Forfengelighet og show-off spiller også inn. De fleste «gode gamle» merkene har bukket under i lavpriskonkurransen med Østen. Det begynte allerede med Tandberg. Selveste Philips lager ikke HiFi lengre, unntatt noen hodetelefoner. Men noen Europeiske produsenter har overlevd, trass i høyt kostnadsnivå, og funnet nytt marked i nettopp "ultra-highend" sjiktet. Dette er gjerne små produsenter. Noen forhandlere har også gått denne veien. Her hjemme har vi Mala Audio og OHC som (delvis, men ikke helt) har orientert seg mot Ultra-highend.

    Da jeg på 90-tallet kjøpte toppmodellen til Sonus Faber, Extrema 2-veis med slavebass, kostet den ca 60.000. Nå heter toppmodellen Aida og koster 1,2 millioner. Men det er også et annet produkt, med 8 elementer, slavebass og aktiv bassdrift. Vil man ha noe som matcher Aida lydmessig, så kan man gå DIY-veien til en brøkdel av prisen.

    Med andre ord, ingen grunn til å sutre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg betaler for godfølelsen jeg får når musikken flyter, det er hele poenget. Og så er jeg en såpass enkel sjel at det skal ikke så veldig mye til. :) Kabler, rack, føtter og annet krimskrams bryr jeg meg lite om. Et par høyttalere, en grei forsterker, en kilde eller to, tepper på gulvet så er vi der.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt hva eksemplene dine har med en pissekonkuranse å gjør. At folk skriver mye dumt er en annen sak. Hvem skal sitte som dommer?
    Jeg fungerer som dommer, jury og bøddel for alt jeg synes er fjernt.
    Hva andre mener om mitt rettssyn, det angår ikke meg 😁
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med unntak av tilveksen av en del digitale produkter, er det vel nokså lite, om noe, som presenterer noe teknologiske gjennombrudd ila de siste par tiår, -i alle fall hva angår forsterkere. Forsterketopologien er akkurat den samme i dag som for 40 år siden, med noen svært få unntak, og med unntak av påstått magiske komponenter har det helle rikke vært noen særlig utvikling på komponentsida som jeg har sett... og jeg har faktisk drevet med konstruksjon, service og drift av såkalt profesjonell elektronikk i over 40 år.... Vitenskapelige instrumenter og space comm, for de som lurer...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hi-Fi utstyr og musikk har aldri vært så billig og bra som nå, hensyntatt kjøpekraftutviklingen. Et anlegg til en månedslønn i dag, gruser det vi kalte highend på 80-tallet.
    Dette stemmer ikke. Bare ta å inflasjonsjustere prisene fra dengang da. Jeg kjøpte B&W toppmodeller i 800-serien i sin tid ny for 48 000kr i dagens pengeverdi...
    Hi-fi har aldri vært dyrere enn nå. Metervareelektronikk har blitt billigere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det legges for mye i å skape design og å oppnå snobbestatus i dag, det koster jo ekstra men selv ikke det kan forsvare prisen av en god forsterker i dag sammenlignet med hva en god forsterker kostet tidligere. Dette har tatt for av synes jeg, så vi burde jo sende bransjen et signal om at dette vil vi ikke ha mer av og at det er helt greit at de legger mindre fokus på design og heller gir oss kvalitetsprodukter i litt kjedeligere bokser for en billigere penge.
    Refererer til trådstarters åpningsinnlegg/siste avsnitt - har bare lyst til å si at snobbestatus først skapes når noen drar kortet og kjøper snobberiet. Forresten helt OK, så lenge den som kjøper selv syntes kjøpet gir noe ekstra og således er verdt sin mer-kostnad.
    For oss andre som titter litt rundt seg - aldri før vært så mye bra for stadig mindre penger.
    Eneste som bekymrer meg er at de som lager selve musikken får stadig mindre betalt for det... Men verden er jo så blåst at man lar en håndfull produsenter styre markedet gjeldende hele kloden. Som innenfor databransjen, verden er visst tjent med at kun Gates & Jobs i praksis fikk global enerett, for ikke å snakke om Fæisbukk :ROFLMAO:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke det er nødvendigvis snobberi å sette pris på godt byggede produkter med nydelig finish uansett hva det måtte være.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn