Forsterkere Hva er det vi betaler for?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Interessant, men hva med resten av spekteret? Og var mellomtonekvaliteten gitt av forsterker eller høyttaler?
    Resten var vel som ein forventar Avantgarde, og den utrulege mellomtonen var nok eit resultat av kombinasjonen pickup - riaa. Forsterkar og Avantgardemellomtonen.
    Å lytte til Avantgarde er fasinerande uansett, til liks med mykje anna topputstyr er det ein slags "signaturlyd" frå dei. Men dette var veldig slik eg opplever musikk, den mellomtonen eg høyrde, er framleis lett å hugse.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.576
    Sted
    Hamar
    Ok, den er helt fair. Jeg kjenner endel folk i denne hobbyen, kanskje flere enn de fleste, men ingen passer inn i denne "noen" som han fyren på Stange nevner. Mange ulike tilnærminger, ulike ting som folk vektlegger. Men INGEN jeg har møtt setter "pris" som sitt høyeste kriterie for kjøp. Om det er folk, som han på Stange, som tror at slike individer finnes vel jeg anbefale å løfte nesa ut av navleloet og møte folk. For folk er smartere enn disse upersonlige *noen " om en tør bli kjent med de og ikke bare forfekter egen kjedelige fortreffelighet.
    Det er nok fint få som ser på prisen som det viktigste og jo høyere jo bedre. Selv om luksussegmentet innenfor enhver vare fungerer på denne måten.

    Det man derimot kan ta med seg er at mange vil foretrekke den dyreste varianten av to ellers like produkter. Helt enkelt fordi pris er en av måtene vi vurderer en vares verdi på, når øvrige kunnskaper ikke strekker til. De fleste som handler en vare de ikke kjenner i detalj vil umiddelbart anta at den dyreste i butikken er den beste.

    Det festlige er at jo mer man har betalt for en vare, jo bedre synes man ofte den er pga psykologisk kompensasjon for utlegget man har hatt. Dermed vil faktisk den dyreste være best for den som kjøper den, ettersom "best" er en individuell og subjektiv vurdering.

    Så kan dette selvsagt snu i en blindtest og føre til at man føler seg snytt, men det er noe helt annet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Her har du et eksempel fra 2022

    Her er en Western Electric 203 CD spiller som selges hos en av de mest profilerte High-End butikkene i Norge.
    Pris: 152.000,-

    Vis vedlegget 782758

    Samme spilleren selges i USA under navnet Canary Audio CD-300 til $4000. Forskjellen er blå kondiser i stedet for gule.

    Vis vedlegget 782759

    Når du kjøper en Western Electric CD spiller til 152 høvdinger, så vet du i det minste at du får vintage digitalteknologi, spilleren var utviklet i 2013..😅
    En voldsom overprising, men den Canary spilleren er vel en kopi?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Få man det man betaler for her,,,,? Må man doble det kanskje for å få en dugelig røramp?
    Pen design, men det er ikke nok…
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.118
    Antall liker
    2.648
    En voldsom overprising, men den Canary spilleren er vel en kopi?
    Canary spilleren er nok mer «original» enn Western Electric. Hvis du ser midt på hovedprintet er det Canary Audio stemplet inn på printet. På WE-spilleren er det en hvit lapp over teksten.

    Men hvor spilleren har sin opprinnelse, who knows? Kan godt hende den selges i Kina under annet brand? Kineserne hadde en periode et ganske rikt utvalg av CD-spillere bestykket med rør
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Byttet fra en Hegel til en eldre Accuphase P-400. DET var forskjell det! Den gamle forsterkeren spilte fletta av Hegel H160. Vurderte en periode å kjøpe en nyere Accuphase, og spurte hva jeg måtte ut med for å få tilsvarende......+400 000kr!!! DET er mye penger det. Så har beholdt P-400, og får heller koste på meg å bytte noen kondensatorer når det behøves.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Accuphase er noe for seg selv, men i rettferdighetens navn trenger man ikke å betale 400 000kr for å få en Accuphase som låter storveis...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kjem vel an på kva ein legg i omgrepet "objektiv"...
    Målinger. THD og frekvensrespons feks.
    En forsterker uten global feedback, div kondensatorer i signalveien og utgangstrafo kommer ikke til å måle bra.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nettopp. Men forsterkaren kan opplevast som god likevel....
    En opplevelse er ikke objektiv....
    Det går sikkert an å like noe som faller gjennom ren objektivt. Jeg synes den la en fin glasur over noen litt småsinte PA-høyttalere jeg bygde en gang.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.390
    Sted
    Under stjernene
    Det optimale er vel en forsterker som måler og låter bra.
    Foretrekker en forsterker som låter bra men måler dårlig, enn en som måler bra og låter dårlig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å lytte til en forsterker uten høyttaler tilkoplet. Jeg tar en som måler bra. Hypex NCore-baserte greier er ok.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tar en forsterker som er tilpasset resten av kjeden. Er måling og ører samfallende er det sikkert fint, men til syvende og sist er det ørene som avgjør. Jeg lytter til musikken, og leser målinger..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jaha. Vis oss noen målinger da? Jeg har ikke klart å finne noen på den AudioNote'en jeg hadde.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er vel dette som noen kaller "matching"..?
    Kanskje så.. Enhver får bruke pengene sine slik de vil uten at jeg ihvertfall skal rette noen pekefinger. At apparater har samfallende egenskaper ser jeg ikke nødvendigvis som feil.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jaha. Vis oss noen målinger da? Jeg har ikke klart å finne noen på den AudioNote'en jeg hadde.
    Pøh! Du nevnte trafo i signalveien, finnes flere forsterkere med trafoer i signalveien som måler bra. Audionote er søppel.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Uansett så er det ikke mulig å få så lav THD som f.eks Purify eller Benchmark AHB-2 i en rørforsterker uten global FB...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uansett så er det ikke mulig å få så lav THD som f.eks Purify eller Benchmark AHB-2 i en rørforsterker uten global FB...
    Men THD sier jo lite, dette vet du, eller burde visst. Ikke for at vi nødvendigvis er uenige. Men om du skal slå i bordet med målinger, vær presis.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    THD er jo en av de viktigste måleparametrene, sammen med støy og frekvensrespons.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.925
    Antall liker
    11.331
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nja... THD-tallet sier ingenting om fordlingen av forverngingskomponenter, og er såleis bare en løs indikator... på det beste.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    THD vs frekvens vs utgangseffekt.
    Jeg tenkte ikke THD oppgitt som et vilkårlig nummer nei...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.925
    Antall liker
    11.331
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    THD er pr definisjon summen av alle forvrengingskomponenter, - ett enkelt tall, ikke fordelt eller oppløst mot frekvens eller effekt. Vi er kanskje likevel enige om at sålangt er den mest interessante målingen i form av ett eller flere forvrengingsspektra, noe som omtrent ingen produsenter presenterer i sine høyglansede brosjyrer....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det vi betaler for , er lysten på det vi ender opp med å kjøpe.
    Så får det vel være opp til hver enkelt hva det er.
    Noe av det jeg er mest lei av på hfs er det stadige behovet noen har for å gå løs på andres prioriteringer. Skulle tro man satt på fasiten på selve livet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Om en forsterker har 0,1 eller 0,00001% THD eller -130db støy nivå eller -96dB betyr fint lite for lyden. Men betyr noe mht tilfredsstillelsen av å ha noe teknisk bra …
    Det betyr noe for meg i allefall, men det hindret meg ikke å nyte rørforsterkere med 0.1 til 1% THD i mange år, det var jo ikke hørbart og dessuten teknisk sett var mine også mange ganger bedre enn mange andre rørforsterkere . Alt er relativt..,
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mener jeg leste et sted for mange år siden om noen som mente at TIM er langt viktigere enn THD.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Alle problemer med forsterkerkonstruksjoner er nå løst, det bare virker ikke sånn.… ;).
    Bortsett fra problemet med høy pris på prestisjemerkene og de som forøker å være luxusmerker
    Problemet vi kommer til å få er at de gode transistorer for ren Audio forsvinner , og vi må ta til takke med det produsentene får tak i fra massemarkedet. Toshiba har sluttet å lage mange gode transistorer passende for Audio..
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Bare reis til Japan så koster en ny A48 60 000 dvs halparten av i Norge og andre internasjonale markeder. Eller vær kjapp på avtrekkeren på bruktmarkedet.
    Accuphase har ikke noe importørledd i Japan. Dessuten er det tildels betydelige fraktutgifter i å sende tung hi-fi til den andre siden av verden. Pluss norsk moms.
    På 90-tallet kostet amerikansk hi-end utstyr dobbelt så mye i Norge som i USA (f.eks Krell, ARC). Nå er prisene harmonisert globalt, men er mer enn "dobbelt" så dyrt som det var, og det er særlig amerikanerne som må betale mer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    THD er jo en av de viktigste måleparametrene, sammen med støy og frekvensrespons.
    @Aurora svarte for meg, så jeg finner på annet. Sorry, mente ikke kverulere, men du var upresis.

    @bambi TIM var et tema når man hadde kam i baklomma, tobakkspungen i skjortelomma og stinket Brut 33. Kort sagt utdatert problemstilling.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    På 90-tallet kostet amerikansk hi-end utstyr dobbelt så mye i Norge som i USA (f.eks Krell, ARC). Nå er prisene harmonisert globalt, men er mer enn "dobbelt" så dyrt som det var, og det er særlig amerikanerne som må betale mer.
    Man argumenterer at dette var p.g.a norsk mva og frakt priser husker jeg, men det var nok heller en hvis leverandør som var eneste leverandør i Norge (for Krell). Jeg har sett marginene på Krell på slutten av 90 tallet og de var minst dobbelt av det som var "normalt" for audio merker da. Så hadde man solgt Krell med samme marginer som Elektrocompanet eller Yamaha så hadde mange flere hatt råd til dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn