Forsterkere Hva er det vi betaler for?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eh, om lag like gode, hva tenkte du på der? At du kommer statistisk sett fra A-B på omtrent samme tid hvis du følger fartsgrensen? Du er vel neppe noen stor bilentusuast da skjønner jeg, og det er HELT greit altså, men skulle gjerne tatt deg med ut på tur med noe forskjellig som er om lag like gode, inkludert siste 50 års utgaver av bil :)
    Det er vel ingen bilprodusent som leverer modellar som er langt betre enn den konkurrentane har i same prissegment? Eller har nokre vesentlege tekniske nyvinningar som dei andre ikkje har?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prisene er sånn fordi det finnes folk som er villige til å betale. Ikke verre enn det.
    Ja, ganske enkelt. Men kvifor er det folk som er villege til å betale femsifra beløp for høgtalarkablar? Eg skjønar det at ein legg mykje kronasje i høgtalarar og elektronikk, endåtil signalkjelder. Men kva er det som får oss til brenne av hundretusen for ein pickup, sjølv om han er god?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, ganske enkelt. Men kvifor er det folk som er villege til å betale femsifra beløp for høgtalarkablar? Eg skjønar det at ein legg mykje kronasje i høgtalarar og elektronikk, endåtil signalkjelder. Men kva er det som får oss til brenne av hundretusen for ein pickup, sjølv om han er god?
    Synes @Sluket ga en grei oppsummering her https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hva-er-det-vi-betaler-for.103774/post-3465601

    Ellers ble det jo nevnt biler her. Finnes det hifi-produsenter som kan sies å være i et slags Formel 1-segment? Som ligger helt i forkant av utviklingen, og at det finnes mennesker med dype nok lommebøker som vil betale for det aller nyeste og råeste av teknologi? Ser liksom for meg at innen tradisjonell tokanals hifi er det mest finpussing av gammel, velkjent teknologi det dreier seg om.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.604
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    B&O. Når de vil vel å merke.
    Ellers:
    Produsenter som utvikler og forbedrer klasse D-forsterkerteknologien.
    Produsenter som utvikler bedre dynamiske drivere (det er faktisk en del å hente der enda)

    I bakkant:
    Høyttalerprodusenter som lager en enda digrere og blingere passiv boks.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    så er det ingen grunn til at en forsterker skal koste nær sagt en årslønn eller flere (og noen forsterkere koster så mye)...
    Det må være lov å ha en mening om ting, så kjør på! (y)

    Men du snakker om at ting koster en årslønn. Går du da ut i fra egen lønn eller tenker du en snittlønn? Har du forresten tenkt på hvor mange trygdede en slik dyr sak finansierer? Og er ikke eierglede flott med tanke på klimaet? Tenk på alt det billige søppelet fra det kulldrevne Kina som mellomlagres i de tusen hjem. For hvor mange år tror du folk sitter på dette uvideresalgbare skrammelet?

    Mens du i beste spissborgerlighet syter over hvordan andre bruker sine egne penger, tenk bare på alt det positive knyttet til det. For jeg er temmelig sikker på at du slipper å belåne huset for å ha råd til å være sykemeldt?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som sagt har jeg ingen problemer med å betale for kvalitet. Byggekvalitet og håndverk.
    Hva jeg ikke vil betale mye for er billig skrot. Ja, men det låter jo bra er argumentet. Mulig det, men det er likevel billig skrot.
    Nedenfor er en CD-spiller som kostet 55 000kr. Det må vel være ti år siden. Det er en billig OEM DVD-spiller fra Kina som selges for hundrelapper på butikker som Elkjøp i et annet kabinett. Det er mye slikt i denne bransjen desverre...





    Vis vedlegget 781976
    Dette var vel den famøse EGDE CD-spilleren, hvis testomtale ble spikeren i kista for enhver tiltro til Hifi-pressen?

    Jeg vil tro komponentkostnaden her fordeler seg som følger:
    Chassi 90%
    Ringkjernetrafo 5%
    Fancy phonoplugger 3%
    DVD spiller slaktet og rippet for innmat 2%
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    PS Audio. Det en bl.a betaler for er en moderne industri bygging som skal vedlikeholdes og varmes opp.
    Ca. 45 ansatte, deriblant en haug med ingeniører som alle ønsker husvære, bil, båt, fritidsreiser, mat til familien etc.
    Da må prisene på produktene gjenspeile kostnadene.


    Selv en enmanns bedrift som Croft ønsker å leve som folk flest. Da må produktene koste.

    Det er er lenge siden det fantes audio produsenter som driver butikken som en
    bi gesjeft ved siden av full jobb.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.087
    Antall liker
    16.982
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg og synes ting har blitt dyrt hvis jeg sikler på det dyreste segmentet.. Men bare fordi jeg har lyst på noe og mangler penger. Samme som med klokker… trenger ikke en dyr for å vise tiden. Men å sikle på Rolex og klage på prisen blir feil synes jeg. Finn noe i din prisklasse og klag heller på noe annet i livet😬
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare for moroskyld! Hvilke av disse tre produktene tror dere har best gjensalgsverdi, gir mest eierglede og er mest overpriset? Alle bruker samme Hypex-moduler. Den øverste har 2 kanaler, midterste 3 og Toskeboksen har 4.

    1642407568019.png




    1642406662753.png


    1642406721279.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.604
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er det bare to VU-metere på en nederste boksen? Får vi bare se halve lyden om vi ikke brokopler?
    Jeg har null snøring på hva de tre koster. Men for å dra mine ting måtte jeg hatt fire av den øverste, tre av den i midten og to av den nederste.

    Dersom jeg fant glede i å ha elektronikk fra samme produsent på utstilling er nok den nederste den eneste som kunne oppfylle et slikt kriterium.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vil tro den som har lyden jeg liker best ville gitt meg mest eierglede.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Design koster, påståes det her... Ja mon det - Det aller meste ser nå fortsatt ut som kantete bokser. Enkelte merker har også holdt på "sin" design i noen tiår, så det er neppe bekostet så mange timer med "design" på nye utgaver. Så er det noen få merker som utmerker seg, men for mitt vedkommende med en "design" jeg faktisk ikke kan tenke meg å ha i stua... Ekte steampunk kan innimellom være morsomt, - "lookalike Steampunk" er ikke hverken lekkert eller morsomt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.825
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mitt inntrykk er at det er nye versjoner av samme forsterker som drar opp prisene mest.
    Feks Denon PMA-2000AE, 2010AE, 2020AE og nå 2500NE, som da har økt fra ca 10.998 til 29.998.
    Riktignok har siste modell fått integrert DAC, men ingen av modellene har fått endret design eller fått mer kraft - "kun" bedre komponenter internt.

    I mange tilfeller tror jeg forbedringene koster forbrukerne dyrt og at mange gjerne hadde tatt til takke med modellen som var for 10 år siden dersom den var tilgjengelig for en verdijustert pris fra den gang veiledende. Og dette gjelder på ingen måte bare denne forsterkeren - er jo bare ett av veldig mange eksempler.

    Ser jo litt det samme på feks B&W 805D. Første modell med diamantdiskant lå vel på ca 35.000. Dagens 4. generasjon ligger på 91.996. Vet det er gjort endringer på hvordan kabinettet presses og at det nå er Continuum-element vs kevlar. For mange er høyttalerne blitt en uoppnåelig drøm, men som hadde vært oppnåelig dersom feks 805D2 fortsatt var til salgs men prisjustert for høyere varekost/valuta. Mange hadde nok levd helt fint med "kompromissene" fra tidligere generasjon.
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Pris er differensiering.

    Pris er status.

    Pris er for mange en indikasjon på kvalitet.

    Eierglede er ofte direkte proporsjonal til pris. Kognitiv dissonans tilsier at produkter vi legger mye penger eller innsats i låter bedre. Stikkordet er penger eller innsats, produkter som er sjeldne/vanskelige å få tak i kan gi like stor eierglede/personlig verdi som dyre. Reflekteres også i diy, selvsagt. Jeg leter mye etter gode dealer på vintage utstyr, altså legger ned innsatsen som trengs for økt eierglede (har dog ganske beskjedent oppsett sammenliknet med de fleste her).

    Jeg kjenner samme mekanisme fra andre typer produkter, der ytelsene kommer i andre rekke, innpakning, teknisk mumbo-jumbo, markedsføring, assosiasjon med utøvere/idoler er det viktigste. Egen erfaring med drift av firma som produserer utstyr tilsier at 90%+ av jobben er markedsføring, de aller fleste får til å lage meget gode produkter hvis de vil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Luksusvarer har alltid vært priset sånn at mange bare kan drømme om dem. Kanskje folk har fått så mye penger mellom hendene nå at prisene må dras såpass langt for å fortsatt gi følelsen av uoppnåelig luksus for mange nok.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Luksusvarer har alltid vært priset sånn at mange bare kan drømme om dem. Kanskje folk har fått så mye penger mellom hendene nå at prisene må dras såpass langt for å fortsatt gi følelsen av uoppnåelig luksus for mange nok.
    Luksusvarer *skal* koste så mye at de aller fleste ikke har råd. Det er hele poenget.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Luksusvarer har alltid vært priset sånn at mange bare kan drømme om dem. Kanskje folk har fått så mye penger mellom hendene nå at prisene må dras såpass langt for å fortsatt gi følelsen av uoppnåelig luksus for mange nok.
    En ser det jo blant skoleungdom. Ikke få som kommer med nyeste produkter fra Apple, Louis Vuitton-vesker osv.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Den her underskriver jeg på...
    Men, vi klarer ikke skille ytelsen til et produkt fra øvrige egenskaper ved det. Det er ikke til å komme unna i kvalitativ testing. Så det som låter best vil ofte være dyrest, se finest ut, være mest eksklusivt osv.

    Det er påfallende hvor ofte utseendet til et produkt sammenfaller med beskrivelsen det gis av en anmelder. Hvordan produktets design spiller over i beskrivelsen av hvordan det oppleves.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Design koster, påståes det her...
    Det er design og pris som er endret mest, for sammenlignet med for eksempel 90-tallet så er det på de områdene endringene har vært størst, en god forsterker fra den gang låter fremdeles meget godt og fult på høyde med gode forsterkere i dag. Så det er design og pris som har endret seg mest her, ikke lyden for å si det slik.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Om jeg ikke husker feil ble Marten Parker Quintet oppjustert på pris og ser ut til at nå som de har byttet importør er prisen satt ned igjen til nesten pris den var før den ble justert opp av forrige importør. Dette er kun ment som et eksempel.
    Jeg mener også det er lettere å forsvare en prisstigning på høyttalere en elektronikk på de med høy kvalitet på finish. Arbeidskraft koster og det krever en del timer for å oppnå de sluttresultat som er på noen høyttalere nå. Men da betaler mye for utseendet på produktet. Være er det med de høyttalerne som også pris er høy på men ikke krever mye arbeid for å få til, den sliter jeg med å forstå.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er design og pris som er endret mest, for sammenlignet med for eksempel 90-tallet så er det på de områdene endringene har vært størst, en god forsterker fra den gang låter fremdeles meget godt og fult på høyde med gode forsterkere i dag. Så det er design og pris som har endret seg mest her, ikke lyden for å si det slik.

    Nå kostet de beste forsterkerne ekstremt kontra lønn den gang også, men jeg er enig i at pris begynner å bli ekstrem selv på produkter som ikke er så gode nå.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Men, vi klarer ikke skille ytelsen til et produkt fra øvrige egenskaper ved det. Det er ikke til å komme unna i kvalitativ testing. Så det som låter best vil ofte være dyrest, se finest ut, være mest eksklusivt osv.

    Det er påfallende hvor ofte utseendet til et produkt sammenfaller med beskrivelsen det gis av en anmelder. Hvordan produktets design spiller over i beskrivelsen av hvordan det oppleves.
    At det som låter best ofte blir dyrest (unntak finnes naturlig nok og det er ingen gitt regel at det dyreste nødvendigvis låter best), det ser gjerne bedre ut og er naturlig nok også mer eksklusivt... Men det har vippet litt over for mange produsenter, det er blitt spinnvill galskap hvordan ting prises og hva noen er villig til å betale.
    Se på høyttalere for eksempel, hvor terminaler skal være overdådige og en stor metall-plate med inngravert skrift MÅ stå bak på høyttaleren så bling-faktoren og eksklusiviteten skal gi en mest mulig overdådig følelse. Uten at artistene synger bedre av den grunn og at sangene blir mer fengende, det har fint lite med det lydmessige resultatet å gjøre og blir derfor meningsløsheter slik jeg ser det.
    Det er ok at produkter kan se pene ut altså, for all del, men til hvilken pris? Det er akkurat det jeg vil påpeke.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Poenget må være at man gjør det beste ut av det man har råd til og lyst på. De ultrarike som bare skal ha noe status til stua og dere sytende fattiglapper er i så måte like. Rent bort i fra sytet da.

    Rart det alltid er de minst engasjerte og latsabbene som alltid syter over prisen. For her inne er det da mange eksempler på folk som kommer langt med begrenset budsjett, de legger til gjengjeld timevis av innsats for å lykkes, noe mange av de som koster på seg litt ekstra gjør også faktisk.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Nå kostet de beste forsterkerne ekstremt kontra lønn den gang også, men jeg er enig i at pris begynner å bli ekstrem selv på produkter som ikke er så gode nå.
    Det har alltid kostet å kjøpe kvalitet, men aldri like mye som i dagens samfunn hvis priser på HiFi-produkter har tatt av så mye at jeg vil kalle det et perverst prisnivå.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Kunnskapsnivået er ganske lavt, og lommebøkene tjukke. Så produsentene tar den prisen de kan slippe unna med.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Poenget må være at man gjør det beste ut av det man har råd til og lyst på. De ultrarike som bare skal ha noe status til stua og dere sytende fattiglapper er i så måte like. Rent bort i fra sytet da.

    Rart det alltid er de minst engasjerte og latsabbene som alltid syter over prisen. For her inne er det da mange eksempler på folk som kommer langt med begrenset budsjett, de legger til gjengjeld timevis av innsats for å lykkes, noe mange av de som koster på seg litt ekstra gjør også faktisk.

    Du er rett på et viktig poeng, man kjøper det man har råd til å jobber for å oppnå best mulig lyd. Man kan komme veldig langt med egeninsats ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du er rett på et viktig poeng, man kjøper det man har råd til å jobber for å oppnå best mulig lyd. Man kan komme veldig langt med egeninsats ;)
    Egeninnsats er vel det som gjør dette til en hobby for mange av oss. Det er jo faen meg en luksus i seg selv å kunne kaste bort så mange timer på noe så lite brødnyttig.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Poenget må være at man gjør det beste ut av det man har råd til og lyst på. De ultrarike som bare skal ha noe status til stua og dere sytende fattiglapper er i så måte like. Rent bort i fra sytet da.

    Rart det alltid er de minst engasjerte og latsabbene som alltid syter over prisen. For her inne er det da mange eksempler på folk som kommer langt med begrenset budsjett, de legger til gjengjeld timevis av innsats for å lykkes, noe mange av de som koster på seg litt ekstra gjør også faktisk.
    Vil ikke betegne oss som stopper opp og setter ord på utviklingen som sytete, problemstillingen er derimot verdt og nødvendig å ta opp synes jeg, ei trenger man heller være noen fattiglapp for å gjøre nettopp det.
    Å sette fokus på produsenter og importører, det er bare sunt slik jeg ser det, dessuten har folk godt av å tenke seg om og reflektere litt tenker jeg. For prisnivået har tatt av på en måte jeg synes at ikke kan forsvares, og akkurat det er hva jeg påpeker.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det har alltid kostet å kjøpe kvalitet, men aldri like mye som i dagens samfunn hvis priser på HiFi-produkter har tatt av så mye at jeg vil kalle det et perverst prisnivå.
    Da har da noen kvalitets amper som ikke koster så alt for mye kontra kvalitet.
    Ja en del er overpriset til de grader og uten at det gir mening innen for det som skal være hifi for mengden.
    Men hi-end segmentet som er tiltenkt de rike eller gale er priset for eksklusivitet, bare synd så mye som er hi-fi blir brandet som hi-end å priset der etter:eek:
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Vil ikke betegne oss som stopper opp og setter ord på utviklingen som sytete, problemstillingen er derimot verdt og nødvendig å ta opp synes jeg, ei trenger man heller være noen fattiglapp for å gjøre nettopp det.
    Å sette fokus på produsenter og importører, det er bare sunt slik jeg ser det, dessuten har folk godt av å tenke seg om og reflektere litt tenker jeg. For prisnivået har tatt av på en måte jeg synes at ikke kan forsvares, og akkurat det er hva jeg påpeker.
    Regner med at salg kommer til å dabbe av og det kun er en liten nisje av folk som handler hifi i fremtiden, det er i alle fall et mulig resultat av dette.
    Ungdommen i dag klarer seg med en lydplanke og lignende.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Du er rett på et viktig poeng, man kjøper det man har råd til å jobber for å oppnå best mulig lyd. Man kan komme veldig langt med egeninsats ;)
    Selv vil jeg dra den så langt som å si at det lydmessige resultatet i større grad er preget av fornuftige valg basert på erfaring og hva folk faktisk foretrekker, heller enn hvor mye de betaler.
    Jo da, man får ofte bedre produkter dersom man legger mer penger på bordet. Men mye av det kan kompenseres ved at man velger riktige produkter og noe så enkelt og også gratis, at man plasserer høyttalerne riktig etc. det siste der, høyttalerplassering eller å få stativhøyttalere opp på stativer heller enn å ha dem i en bokhylle etc., det har vesentlig større betydning enn å tweake et stereo-oppsett som blir helt feil (noen bedriver denslags også og påtar seg meningsløse kostnader).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Regner med at salg kommer til å dabbe av og det kun er en liten nisje av folk som handler hifi i fremtiden
    Fremtiden har alltid vært der. Dette har alltid vært en nisje. Folk flest er fornøyd med en enkel blåtann høyttaler eller TV og en enkel lydplanke. God hifi har aldri vært så billig som nå.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Regner med at salg kommer til å dabbe av og det kun er en liten nisje av folk som handler hifi i fremtiden, det er i alle fall et mulig resultat av dette.
    Ungdommen i dag klarer seg med en lydplanke og lignende.
    I bang for the buck, så tror jeg lite slår 2 stk Sonos play 1 i stereo med trueplay-tuning. Bedre enn det aller meste vanlige folk har stående rundt omkring, koster nesten ingenting, latterlig brukervennlig og enkelt.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    I bang for the buck, så tror jeg lite slår 2 stk Sonos play 1 i stereo med trueplay-tuning. Bedre enn det aller meste vanlige folk har stående rundt omkring, koster nesten ingenting, latterlig brukervennlig og enkelt.
    Har selv en del sonos og mye godlyd for pengene ;)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Da har da noen kvalitets amper som ikke koster så alt for mye kontra kvalitet.
    Ja en del er overpriset til de grader og uten at det gir mening innen for det som skal være hifi for mengden.
    Men hi-end segmentet som er tiltenkt de rike eller gale er priset for eksklusivitet, bare synd så mye som er hi-fi blir brandet som hi-end å priset der etter:eek:
    Selv synes jeg at jeg har gjort fornuftige investeringer og at jeg har kommet greit ut av det, unntaket må sies å være racket mitt. Men for all del, det racket ble kjøpt inn som et møbel heller enn noe jeg så som en lydmessig forbedring, produsenten og hifi-presse kan få folk til å tro hva enn de vil om racket sin lydmessige fortreffelighet. Jeg for min del har vært åpen om, allerede før jeg kjøpte racket, at lydmessig har det for meg intet å si da jeg nok uansett ikke kommer til å høre forskjell på om forsterkeren og CD-spilleren står på gulvet, i et billig hjemmesnekret rack med hobbyplater og lecablokker, eller i mitt fancy rack... Kjøpte det som sagt fordi jeg ville ha komponentene i rack, med det får komponentene mye luft rundt seg og slik grei kjøling (altså har jeg komponentene lenger) og siden racket skal stå mellom høyttalerne får også lyden luftrom å boltre seg i (noe den ikke hadde fått om jeg hadde et mer lukket rack)... Så det ble kjøpt av praktiske grunner og fordi det er et møbel som tar seg greit ut.
    Fornøyd med eget komponentvalg og hvordan resultatet er blitt, ikke har jeg trengt å knuse sparegriser eller ta opp lån heller, mener selv det er fornuftige valg jeg har tatt. Selv om jeg jo har lagt litt mer i å få et greit lydmessig resultat enn gjennomsnittsnordmannen så synes jeg definitivt det er verdt det og angrer ikke et sekund, jeg kommer nok i fremtiden også til å handle gode og fornuftige lydprodukter. Får bare håpe at jeg aldri mister hodet fullstendig og begir meg i kast med absurditeter.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker litt slik, ha heller trivsel i eget hjem i stedet for å ha pissekonkurranse med naboen! :)

    Å kjøpe ting for å få naboen sjalu, den har jeg aldri skjønt. Jeg kjøper heller ting jeg har lyst på selv istedet, og kan ikke bry meg mindre om hva naboen synes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn