- Ble medlem
- 10.02.2002
- Antall liker
- 128
Ett lite utvalg av klassikere på Audiogon idag.

Dragehoder er jo helt topp da val...Du verden!! Vi er nesten enige..... kansje bortsett fra dette med status..... den er vel mikroskopisk i forhold til å ha dyr bil med Bærumskilter og hytte med dobbel garage og dragehoder...
Morsomt du nevner dette ;DEn forsterker til 2000kr har selvfølgelig begrensa resurser, det forstår du også val...
Hadde du derimot tatt en god forsterker til rundt ca 20 000kr som jeg skrev tidligere, og sammenligna med en til 30k- 40k- 50k- 60k også videre så er det ikke sikkert at den til 60k er bedre enn den til ca 20k...
Bamsemann....
The end og the road?Morsomt du nevner dette ;D
Jeg har for øyeblikket en Accuphase E 213 integrert forsterker til en villedende pris i overkant av 30K . Hadde for noen uker siden hjemme en Accuphase E 408 integrert til villedende ca dobble prisen .
Riktig ;D
Den låt MYE bedre ,større lydbilde ,fyldigere ,mer atmosfære og skyhøy realisme ,følelsen av å "være der" var mildt sagt mye større .
Om noen av disse forsterkerne er nøytrale stiller jeg meg tvilsomt til , men de duger for meg 8)
Hei!För 2000 har man ju begränsade resurser Val, det är väl ingen som inte håller med om det? Däremot kan man ju kolla lite på slutsteg för ca 30 kkr och jämföra med dem som kostar 100-300kkr. För ca 30 har man oftast råd till bra komponeter och biffiga nätaggregat. Kollar man istället in lite dyrare apparater finns det många exempel på extremt dålig prestanda, konkret kan man ju kolla på exempelvis Edge NL-12.
Och ja, folk tror att saker är bättre än de är pga att de är dyra. Skulle vilja säga att hela marknaden är på gränsen till sinnessjuk
Räcker att titta på IM-distenHei!
Jeg er litt nysgjerrig på hva du mener er "exstremt dålig prestanda"
på exempelvis Edge NL-12.
Kan du utdype dette konkret?
Jeg kjenner den ikke, men lurer likevel
Mvh.KW
Det föreligger ingen diskrepans mellan mätdata och subjektiva intryck. Man kan vara säker på att en förstärkare med hög dist. ofrånkomligt kommer att färga signalen.Dersom man skal kritisere et produkt enten det er nagativt eller positivt er det en forutsetning at man har testet produktet under kontrolerte forhold!
Alt annet blir antagelser og er i grunn totalt uinteressant...
De som utførte målingene må vel ha ant ugler i mosen hvis den var så herpet?? Kanksje det skjedde noe med transporten ETTER målingene??Så en knøvlet forsterker skal måle og spille som ingenting var skjedd? Trafoer som er løse og kortslutninger skal ikke påvirke resultatet? Nå, Ola S kan du snart dra tilbake og kose deg sammen med LTS mens vi andre holder til i den virkelige verden og ikke i en fantasiverden der måledata(også ukoorekte brukes således i debatten) er alt som betyr noe for lyd. De F/E testene som LTS gjennomfører er latterlige da jeg har testet produktene som de sier er transparente, TRANSPARENTE MY A.. :-/
De som utførte målingene må vel ha ant ugler i mosen hvis den var så herpet?? Kanksje det skjedde noe med transporten ETTER målingene??
Viking , er du en av de forutintatte som ikke VIL skjønne noe, eller virker det bare slik? Det siste innlegget ditt hadde et noe fundamentalistisk preg, om du skjønner hva jeg mener....
Hvis du hadde ant hvilket seriøst arbeid som ligger bak de vurderingene som lts står for, når det gjelder testing av forsterkere og andre ting, så hadde du nok tenkt deg om både to og tre ganger. Lts tar ansvar for sluttbrukeren, altså deg? og meg, ikke ormoljebransjen som det meste av hifipressen og forhandlerne består av, i alle fall når det gjelder såkalt "highend".
De forteller sannheten slik de ser den på en OBJEKTIV måte, og hvis du tror at det har noe med målinger å gjøre, så tar du FEIL. Lts har INGEN fot i den ormoljebransjen som du tilber, bare så det er sagt....
epicurus> Nu får du väl ändå ta och ge dig? Jag exemplifierade bara en dålig dyr konstruktion med Edge, det finns MASSOR av dem så det var enbart av tillfällighet att det blev Edge som exempel.
Det finns många förstärkare som fått ros även om det är extremt dåliga, skräckexemplet är väl Wavac Audio Lab SH-833
Ingen trovärdighet i dina ögon? ja det kan jag ju leva gott med. Tror du på fullt allvar att distortion inte låter? :-/Jeg er veldig nyskjerrig på om du har testet forsterkerne du uttaler deg om grundig nok til å kritisere dem... da mener jeg lyttet på dem, ikke målt dem.
Om du ikke har det, har du ingen troverdighet!
Du bare antar etter å ha lest noen målinger i et blad....!
Ingen trovärdighet i dina ögon? ja det kan jag ju leva gott med. Tror du på fullt allvar att distortion inte låter? :-/
Stoler du nok på dine egne ører til å kunne fastslå i hvilken grad en forsterker farger lyden? Har du fått bekreftet denne evnen på noen annen måte enn subjektiv bedømmelse?Jeg er veldig nyskjerrig på om du har testet forsterkerne du uttaler deg om grundig nok til å kritisere dem... da mener jeg lyttet på dem, ikke målt dem.
Du ska få ett tips på en bra förstärkare, Rotel 1090, klara f/e-lyssning galant, gå hem, njut av musiken. Gärna tillsamman med ett par Ino Audio högtalare, själv har jag pi60s. Konstruerade en av världens absolut främsta konstruktörer, Ingvar Öhman. Fixa till rummet, heltäckningsmatta etc, efterklang på 0,2 sek över hela frekvensregisret. Kablar: EKK och CT100, kostar några kronor metern.Som sagt så kaster jeg ikke bort tiden med å tro hvordan det låter, jeg tester selv! Det bør du også forsøke... du kan få en a-ha opplevelse.
Når det gjelder troverdigheten din så er vel ikke den så mye verdt når du beskriver ting du ikke kjenner til.
Noe av det positive med et slikt forum er å dele erfaringer, samt få råd og tips om utstyr man evt. vurderer å kjøpe. Du kan ikke komme med noe fornuftig som andre kan ta nytte av når du ikke har praktisk erfaring med utsyret du skriver om. Det blir kun antagelser som ikke veileder noen i riktig retning.
Ja jeg stoler nok på egne ører til å bedømme om jeg liker det jeg hører eller ei! Liker jeg det, så liker jeg det. Jeg forandrer ikke mening om jeg plutselig skulle få beskjed om at det jeg hører ikke er korrekt! Det er det forresten ingen ting som er, sammenlignet med virkeligheten. Alt blir et kompromi, men opplevelsen blir allikevel bra nok til at jeg kan høre på "kunstig" fremstilt musikk.Stoler du nok på dine egne ører til å kunne fastslå i hvilken grad en forsterker farger lyden? Har du fått bekreftet denne evnen på noen annen måte enn subjektiv bedømmelse?
Hvis man ser bort ifra målinger og F/E-tester, er alt man sitter igjen med en subjektiv oppfattelse av hva man liker best. Det er helt greit som en personlig filosofi, men jeg mener det ikke duger på noen måte når man skal finne ut hvilken forsterker som er best.
Er ikke oppgaven til en forsterker å forsterke et signal og drive en høyttaler uten å forandre lyden? Hvordan finner man ut i hvilken grad en forsterker klarer dette uten å måle og/eller F/E-lytte? Forvrengning kan opptre som "klarhet" og "transparens". Øret er lett å lure.
Du ska få ett tips på en bra förstärkare, Rotel 1090, klara f/e-lyssning galant, gå hem, njut av musiken. Gärna tillsamman med ett par Ino Audio högtalare, själv har jag pi60s. Konstruerade en av världens absolut främsta konstruktörer, Ingvar Öhman. Fixa till rummet, heltäckningsmatta etc, efterklang på 0,2 sek över hela frekvensregisret. Kablar: EKK och CT100, kostar några kronor metern.
Jag innehar en Master of Science och har läst och experimenterat inom kretsteori och signalteori. Jag är väl medveten om så hög distortions som många förstärkare ger kommer att påverka signalen hörbart. Om man tycker om påverkan må ju va hänt, själv vill jag inte ha någon ljudligpåverkan alls.
Jag vet mycket väl vad jag talar om men du får gärna leva kvar i den dogmatiska hifivärlden, jag slipper helst själv.
I rest my case............
Med 95% av världens högtalare, alltså inte med de mest utflippade monsterna så har Rotel 1090 extremt god prestanda. Jag har inget 1090 själv utan ett par Bryston 7B-ST som jag är nöjd med.Hei ikke for å provosere, men når du snakker om denne rotel`en høres det ut som om det er verdens beste forsterker. Det er mulig den fungerer bra i ditt oppsett, men prøv å gi den en litt tungdrevet HT og jobbe med..
Først da vil du oppdage hvor liten og spe strømforsyning den er utstyrt med.. Jeg har likt rotel selv, men det var bare fram til jeg hørte noe bedre.
Enastående låg dist!
Tungdrivna högtalare klarar den utan problem (inte så spänningskänsliga), möjligtvis inte svårdrivna (bla låg impedans).Ett inte helt oväntat resultat med tanke på hur väl apparaten klarade sig i F/E-lyssningen.![]()
Undrar om 1090 helt enkelt är den bästa förstärkaren som konstruerats i världshistorien?
Vh, iö
Nettopp. Se mitt første svar i tråden:Hvilke forsterker er best? Best til hva?
Hvis man skal finne ut hva som er best, må man definere hva det skal være best til. Selv hvis man skal finne ut hvilken forsterker som låter best rent subjektivt, må man definere blant annet rom, høyttalere, kilde osv. Det høres ut som en dødfødt tråd.Låter best? Måler best? Har mest effekt? Driver vanskelige laster best? Har høyest effektivitet?
Tenker du på live, uforsterket musikk? Nei, da ser man bort fra hele innspillingsprosessen. Jeg tror Det Store Poenget i denne diskusjonen ligger i om man prøver å gjenskape akkurat det som er på plata (som krever lav forvrengning) eller om man prøver å skape en stor opplevelse (som kan oppstå på tross av, eller på grunn av, mye forvrengning). Dette er to forskjellige skoler, og ingen av dem er riktigere enn den andre. Det virker som om blant andre jeg, Ola_S og realist er av den førstnevnte skolen, mens blant andre du og Viking er av den sistnevnte.Om man skal finne ut hvor mye en forsterker farger lyden fra originalen, må man sammenligne med originalen. dvs. hør på ekte vare!
Nå er vi inne på de to forskjellige skolene igjen. Hi-fi handler om reproduksjon. I min verden skal hi-fi-apparater ha så liten egenklang som mulig og reprodusere kildematerialet med høy troverdighet (high fidelity). Vis meg en fiolinmaker som kan konstruere et godt hi-fi-anlegg med lav forvrengning uten hjelp av målingerPrøv å mål deg til en god fiolinkonstruksjon eller klassisk gitar... det funker ikke! En god fiolinmaker eller gitarbygger lytter seg frem til klangen han vil ha i instrumentet. Det er ikke kun en type lyd som er den korrekte.
Stoler du nok på dine egne ører til å kunne fastslå i hvilken grad en forsterker farger lyden? Har du fått bekreftet denne evnen på noen annen måte enn subjektiv bedømmelse?
Hvis man ser bort ifra målinger og F/E-tester, er alt man sitter igjen med en subjektiv oppfattelse av hva man liker best. Det er helt greit som en personlig filosofi, men jeg mener det ikke duger på noen måte når man skal finne ut hvilken forsterker som er best.
Er ikke oppgaven til en forsterker å forsterke et signal og drive en høyttaler uten å forandre lyden? Hvordan finner man ut i hvilken grad en forsterker klarer dette uten å måle og/eller F/E-lytte? Forvrengning kan opptre som "klarhet" og "transparens". Øret er lett å lure.
'Hei ikke for å provosere, men når du snakker om denne rotel`en høres det ut som om det er verdens beste forsterker. Det er mulig den fungerer bra i ditt oppsett, men prøv å gi den en litt tungdrevet HT og jobbe med..
Først da vil du oppdage hvor liten og spe strømforsyning den er utstyrt med.. Jeg har likt rotel selv, men det var bare fram til jeg hørte noe bedre.
Og prisen i Volvo v70-klassen?Av utseende er den ihvertfall godt på vei.
Så da så. ;DDet beste effekttrinnet: Hiragas 8 Watts Monster. Ingen over, ingen ved siden.
Har hørt en del på en av disse konstruksjonene. Kretsløsning og komponenter er vel ganske lik på alle, mens innpakning er etter smak. Sammen med et par gode horn er dette virkelig snadder.Det beste effekttrinnet: Hiragas 8 Watts Monster. Ingen over, ingen ved siden.
Det kunne jeg tenke meg å prøve. Har du bygget selv? Bilder?Det beste effekttrinnet: Hiragas 8 Watts Monster. Ingen over, ingen ved siden.
Vill man återge t.ex. ett normalt kantslag på en virveltrummaDe 8 wattene var ihverfall tilstrkkelig til å drive det vi prøvde av høyttalere.