Hva er det beste effekttrinnet?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Av deres produkter til nå, kan ting tyde på at rørforsterkeren er iferd med å ta igjen transistoren...kraftig!!!
Ja vel? Da går jeg ut i fra at det selvsagt ikke er snakk om noen klasse A eller AB?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Metric guesswork. Not into it.
Going om prior prowes...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Hvorfor mener du at de er så bra dersom du ikke aner hvordan de er bygget opp?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hvorfor mener du at de er så bra dersom du ikke aner hvordan de er bygget opp?
Det er sagt at det er 432 forksjellige digitalforsterknings "konsepter" mulig å forsøke seg på ...
ca 100 av dem er prøvd...

ca 5 av dem funker så bra at de kan brukes inne high-end...
2 av dem har "nådd" toppen, og en av dem har vist seg "flyveudyktig, men jukses til meget suksessfult...

Nå, så var det rør da...
Shit, er du klar over hvor mange iterasjoner vi snakker om der? Vi har ikke laga 5 % engang enda...

De aller aller fleste bruker "texbook design" i sine kretser, eller rørprodusentens "bygge eksempel" ...

Så var det det da... Moderne produsenter har glemt at disse eksemplene IKKE (FOR JØLLE) var ment som bruk i
forsterkere, men som et "regneeksempel " for å vise hvor røret hører til, og så vøttø, driver man å dyrker disse kretsene
som om de var det store??? Høtt? De er jo bare grunnarbeidet, man må jo for svingle busserullan lage noe bra utav delene, ikke bare kopiere læreboka!!!

Så kan man si da, hvem er istand tildette?
Riktig så mange faktisk, bare de skjønner at læremesteren aldri skal forbli bedre enn sin elev... ei heller læreboka...

Am I making sence?

Det som er den store tragedien inne high-fi konstruksjon er at man ser ut til å glemme at du essensielt hører på en strømforsyning... Det er ampen din, det rundt for å "ventilere dampen" det er og viktig, men man må jo sørge for bra trykk på kokern og!!!

PSU design, does never follow the textbook, I can tell you... det er her "tweaking" kommer inn i bildet, det er her den annerledes tenkingen kommer inn.

Si Bruce Candy, et sinnsvakt geni innen microbølger...
Hvis du prøver å følge kretsen med vanlig lærebokkunskap, så vil du ende opp med å tro at du ikke ser på en audiokrets... Den ser ikke ut til å være dette...
så hvordan funker den da??? Si det...
(Bruce candy = chief designer i Halcro)

Dette er bare ett eksempel...
Det å kunne forklare hvordan en krets funker, er veeeldig langt ifra å avgjøre om den låter bra bare å se på spec'n...

Metric guesswork... the real good designers dont do this!!!
It does not work!!!

Bare en eneste person gjør dette!!!
Vladimir Lamm!!! Men hans sitter godt på hemmeligheten og!!! Ingen gjør dette etter han!!!

Eller er det tweaking og atter tweaking...
Det går rett og slett ikke ann for de aller fleste å konstruere high-end... Vladimir wont share!!!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Og for å klarlegge dette... Jeg kan konstruktørenes ting jeg og. Og som det vites, det er så lite som skal sies før man klarer å "reverse - engineere" det aller meste... for det aller meste er så å si "textbook perfect" almost not different og veldig plagiarbart...
Lag noe helt nytt sier jeg... Det liker jeg.

Noen er komponentdiggere, jeg er en designerophile...
I crave their knowhow, not to make more likely, but make likely more...

Jeg researcher rett og slett designpersonenen bak ett produkt... før jeg eventuelt bestemmer meg for at jeg liker det eller ei...
Ikke det, helt ferske folk kan komme opp med perler altså, alle må begynne ett sted. Men jeg har lært meg at det tar tid å lære seg ett fag. Det tar ikke bare 5 år og så toppkarakterer og så tror man at man kan alt, nix, nå kan man læreboka. thats it. nå begynner "utdannelsen. Jeg ser dette som en start, det er nå man viser om man er ydmyk og er inneforstått med at ingen perfekson er mulig å oppnå. Det er kompromisset man må finne. den der deilige middelveien som gjør at kretsen uansett oppbygning gjør det du ønsker at den skal gjøre, låte høtt og vøtt!

Man kan til og med måtte designe inn litt inperfeksjon for å nå målet... Kan hende en motkobling her en litt for dårlig komponent der , parret med ett korigeringskretsløp der er cluet... if it sound better its more weather... not under...

Ai ai ai... alt for mye cola ikveld, jeg skriver så det renner her!!!

Det er så mye mer å si om dette emnet, kretsanalyse "outside the box" så mange veier til rom!!!

Jeg tror det hele begynner med dette...
Å finne ut hvordan man kan kompromisse seg til målet, finne den enkleste kretsen det enkelste grepet, alltid det enkleste!!! Aldri gjøre mer komplisert!!!
De aller beste matematikerne vil alltid komme opp med den raskeste og minste beregningen.

E= mc^2 ... emotions = medio circa /medio sort'a

Ikke lag en krest som jager etter en pirkete verdi...
lag alltid kretser som kan justere seg selv innefor ett gitt område...

Jeg liker ikke ordet bias.. i'm tottaly biased myself you-nøer... ;D

I have ranted!!!! dont listen to me ...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Litt mye cola?

432 forskjellige digitalforsterkerkonstruksjoner som potensielt kan lages? Hvor har du en slik gjennomtenkt påstand fra?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Litt mye cola?

432 forskjellige digitalforsterkerkonstruksjoner som potensielt kan lages? Hvor har du en slik gjennomtenkt påstand fra?
Dont ask me for this...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Da er det kanskje på tide å kaste den ja...

Ellers er jeg nok enig med deg i at konstruksjoner fra boka ikke akkurat er med på å bringe verden videre.

Jeg startet en tråd på DIYaudio for en tid siden der jeg spurte om noen kjennte til konstruksjoner som løste de viktigste problemene med klasse D og tillot økning av båndbredden.

Stort sett de eneste svarene jeg fikk var at man kan ikke øke båndbredden på klasse D.

Det er vel bare nok et eksempel på at teoriboka ofte er folks eneste kilde til "kreativitet". Det skinner vel også ganske tydelig igjennom på 8 av 10 patenter som registreres.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
:)...

I dont argue...
I state...

This is stated by Philips.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg oppfattet din referanse til digitale forsterkere som klasse D, klasse T osv med alle former for sigma/delta, fast oscillering, freerunning, post/pre filter feedback, half/full H-bridge osv. Jeg tok også antallet 432 er mulig og 100 er gjort som meget uhøytidelig.

MEN! Det finnes jo ingen som sitter med full oversikt over hva andre jobber med i hodet sitt. Derfor kan man, spesiellt for switchende teknologi, ikke si noe om kvaliteten på det som kommer om man ikke vet hvordan topologien ser ut.

Bruno Putzeys jobber jo for Philips bare med tradisjonell klasse D-topologi og med å forfine denne. Philips har heller ikke brutt noen barrierer. Patentet de har krasjer med mange gamle patenter og ikke patenterte kjente løsninger rundt omkring. Derfor tror jeg nok heller nye innovasjoner kommer fra andre kanter.

Den kretsen jeg jobber med for tiden vil blant annet bryte kraftig med tradisjonell klasse D-topologi. Imidlertid kan man jo implementere mange av de samme løsningene som benyttes i klasse D. Med andre ord skal man da kunne øke fra 432 til 864 ulike varianter ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Da sier jeg som Lektor Tørdal. "du store allpakka! Storartet!!!"
Nyvinnig er bra saker! ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Ja, men jeg blir helt skremt når jeg hører hva en del firmaer med god økonomi gjør for å presse de mindre som har patenter.

Tror vi må aliere oss med en skikkelig "no cure no pay"-advokat fra USA etter hvert ;)
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Bruno Putzeys jobber jo for Philips bare med tradisjonell klasse D-topologi og med å forfine denne. Philips har heller ikke brutt noen barrierer. Patentet de har krasjer med mange gamle patenter og ikke patenterte kjente løsninger rundt omkring. Derfor tror jeg nok heller nye innovasjoner kommer fra andre kanter.

;D
Jobber ikke Bruno Putzeys for Hypex, nå ???
Fikk du forresten noe fornuftig ut av tråden din på DIYAudio ?

Jeg antar du ikke vil røpe for mye av hva du eventuelt arbeider med ? (smiske,smiske)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Trodde han var engasjert hos begge jeg. Hos Hypex som innleid fra Philips som er hans hovedvirke og arbeidsgiver, men det kan være jeg tar feil. Uansett er jo begge to "dutch".

Teknologien han jobber med er uansett den som betegnes UCD. Den baserer seg i hovedsak på et patent som Philips har. Det er i bunn og grunn en post filter feedback med en liten hysterese som til sammen gjør at kretsen oscillerer av seg selv og samtidig feilkorrigerer i samme operasjon.

Kretsen jeg jobber med skal jeg ikke løfte helt lokk av ennå, men ett av målene har vært å øke den effektive båndbredden kraftig siden man kan lage superpresise klasse D-kretser til bass, og i tillegg kan ha ekstremt gode THD-tall i bassområdet på trad klasse D. Oppover i diskanten oppfører de seg mer som vanlige forsterkere, mens hvor bra mellomtonen er i forhold til bass/diskant kommer litt an på hvor langt opp man har klart å flytte forvrengningsfenomenene og knekkpunktet for utgangsimpedansen.

Men å øke den effektive båndbredden på klasse D-konstruksjoner har vist seg vanskelig uten at man øker forvrengningen voldsomt. Dette kommer hovedsaklig av dødtiden til transistorene som øker relativt dersom man øker forsterkerens arbeidsfrekvens. Løsningen har derfor vist seg å bli at man fjerner denne helt. Siden dette ikke kan gjøres i en klasse D måtte vi tegne en helt ny krets som heller ikke ser ut som en klasse D.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Spennende saker. Når du snakker om at kvaliteten på mellomtonen b.l.a vil avhenge av knekkpunktet for utimpedansen, snakker du da om denne nye kretsen ? Jeg trodde at for normal (velkonstruert) klasse D, så var et av kjennetegnene stabilt lav utimpedanse langt opp i frekvens
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg snakker da om trad klasse D ja. Man kan velge om man vil overdrive feedback, eller ikke, men en viss båndbreddeavhengighet vil man uansett ha.
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Veldig enkelt å svare på! Selvsagt ett slutt-trinn med god lyd som matcher den belastningen høyttalerne dine gir.
Hvilket effekttrinn/monotrinn er egentlig det beste?
(hvis pris ikke har betydning)

Det må da være 50 kandidater!
Jeg mener at det ikke er noen av "mainstream" firmaene
som har det aller beste... hva menes?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Fikk du forresten noe fornuftig ut av tråden din på DIYAudio  ?

Egentlig ikke. Det var vel bare en som fattet spesiell interesse for tråden, og han sverger selv til klasse A enn så lenge (som konstruktør).

Jeg fant i ettertid ut at hans argumenter for dette var at han mente klasse D måtte strekkes litt i toppen.

I selve tråden kom det stort sett bare kommentarer fra enkelte som "visste at man ikke kan forbedre klasse D".

Svaret jeg lette etter fikk jeg vel imidlertid egentlig. Det er neppe så mange, om enn noen, som har lykkes med å seriøst øke båndbredden kraftig uten å miste vesentlige kvaliteter i en switchende konstruksjon.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Mja...
www.stereotimes.com
Det kan man goth si... ;D
26.000$ for 140watt. They better drive themselves...
Giddie up Fritz, I want to go to the opera! Schnell! :p
 
Topp Bunn