Hva er det beste effekttrinnet?

T

theStig

Gjest
Alt har sin begrensning... ingenting er perfekt.... men utfra det vi har å velge mellom i dag, så synes jeg ICEpower + switch-mode forsyning er det beste vi har.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Peta in en pinne i brasan...

Hur som helst...

Herron Audio M1 150w mono ... ca 6800$ paret...


Uj vad gnist...

Så litt seriøst snakk...
De har en fiks liten krests som varmer opp ampen på 2 minutter, så er den varm!
Thunder in a box.

Dette er ampen som jeg ikke ville ha satt ved siden av noen andre på en demo... om jeg ikke demonstrerte dem da seffern...

Trygg litt på denne... Superb kvalitet... ca 55.000kr paret...

Vi kan trekke det enda billigere...

AVA 550 exr (Fet/valve) 2x250watt


Thunder in a box with tubeglow... ca 20.000kr ...

Hvorfor disse to?

Jo, fordi om du er glad i renhet og detaljer, og da mener jeg kirurgiske detaljer... så er dette de to som skjærer renest...
Disse to er syyyyykt transparente...
Vi snakker psyko high end her...

Ville jeg valgt dem? Om jeg vil høre ALT!!!
Det bor det en audionudist i noen høyttalere vøttø...
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Låter best? Måler best? Har mest effekt? Driver vanskelige laster best? Har høyest effektivitet?
Jeg tror at det menes sminker lyden for øret mest innsmigrende, med andre ord låter best... på beste subjektivist-maner.... ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
spørsmålet burde være hvilket effektrinn gir mest lyd for pengene, og da blir valget enkelt:

Konstruktøren er nok Star Wars fan!
 
M

Mulelid

Gjest
Skummet gjennom dette her, og måtte flire når NAD dukket opp midt inni der et sted.
Sølvsuper 12 hadde vel blitt en sånn om man puttet i større trafo og kondensatorer?
Ser jo ut som man har snublet med en kasse komponenter og så velta en bøtte med loddetinn oppi etterpå.. Ikke for å virke vrien, men Yamaha kan effektrinn veldig bra!
:)
 
M

Mulelid

Gjest
Og når jeg leste grundig gjennom, lo jeg bare mer.. Hehe..
 
M

Mulelid

Gjest
Jeg kan garantere deg at transsistorforsterkere virker tørre og umusikalske i forhod til rør. Veien til gromlyd går via rør!
Og man trenger ikke rare greiene i rør for å skjønne at det stemmer. 8) Angrer som faen på at jeg solgte min Radionette rørforsterker, som var en grå metallboks som veide mye og låt helt nydelig........... :'(
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Skummet gjennom dette her, og måtte flire når NAD dukket opp midt inni der et sted.
Jeg regner med at det er 208 som har blitt nevnt. Hva er galt med det? Veldig effektsterkt og bortimot dønn nøytral. Hva mer kan man ønske? Behagelig forvrengning? Høyere prislapp? ;)
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Effekttrinnet i NAD 3020 er omtalt som et av verdens fem beste effekttrinn(S.Skilbrei i Audio).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Effekttrinnet i NAD 3020 er omtalt som et av verdens fem beste effekttrinn(S.Skilbrei i Audio).
Jeg velger å tro at dette er ment som en spøk... som tidl eier (og mangfoldig bruker) av 3020 kan jeg iallefall ikke skjønne at noen kan mene dette seriøst.

Mvh Vidar P
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Alle uttalelser må sees i lys av deres tidsreferanse.
Når nad ble levert, var den en sensasjon!
Så i lys av det den betydde da, har den sin plass!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alle uttalelser må sees i lys av deres tidsreferanse.
Når nad ble levert, var den en sensasjon!
Så i lys av det den betydde da, har den sin plass!
Den ble en sensasjon til prisen vel og merke... i lys av historien (som du sier) så vil jo de fleste som kjenner historien kunne trekke frem forsterkere (til en høyere pris) som fikk denne NAD'en til å arte seg som enten flat, endimensjonal, fargeløs eller livløs...eller alle delene... kanskje nok å nevne ARC, Quad, Naim og Lector?
Senere ble jo NAD'en grundig fraløpt av rimelige integrerte forsterkere, mest prominente er vel kanskje Sugden A21, Audiolab 8000A og Pioneer A-400... blant mange andre.

Mvh Vidar P
 
M

Mulelid

Gjest
Én mann i ett enkelt HiFi-magasin bestemmer hva som er best? Tandberg Troll er vel sånn ca like bra som NAD 3020? Hihi..
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Klart at dette er subjektivt. At en mann i et magasin mener noe slikt - mange år etter at den kom - er jo en triumf uansett hva vi snakker om.

Den passer min smak perfekt. Jeg kaller det rytmisk musikkglede. Der er den iallefall sterk. Skulle like å vite hvilken forsterker som er bedre på dette.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg leste omtalen av c 320 bee der det ble sagt at den er bedre enn 3020. Det var ingen test, men en påstand som ikke ble begrunnet. Kunne vært interessant med en test mellom disse to.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Blir det ikke litt søkt å dra frem en budsjett-helt fra flere tiår tilbake...? Vi har også en 320BEE til et hyttesystem, og den er klart mye bedre enn mine gamle 3020 på alle områder.
Det er jo knapt noen forsterkere idag til over 2-3k som ikke utklasser den ellers så trivelige 3020, så langt jeg kan høre iallefall...

Denne tråden handler vel om de virkelig gode effekttrinn i verden idag, og 3020 er ikke blant de! Det er derimot flere av ARC's effekttrinn, C-J 350, Naim NAP300 og NAP500 og mange mange andre... som er så innmari vellydende at de får 3020 til å høres ut som pappbit-i-klesklype-mot-sykkeleikene vs ekte grom motorlyd.

Mvh Vidar P
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg har da hørt "bedre" forsterkere mht til detaljering, perspektiv og kontroll. Mye fasinerende flott lyd å finne - det er jeg enig i. Etter min mening er 3020 bedre pga en egenskap, og det er den måten den presenterer musikk på. Der andre forsterkere leverer på døra kommer 3020 helt inn i stua -musikalsk sett - og i mine ører.

Motorsykkelanalogien din er helt grei, men jeg lytter nok på en annen måte.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Jeg regner med at det er 208 som har blitt nevnt. Hva er galt med det? Veldig effektsterkt og bortimot dønn nøytral. Hva mer kan man ønske? Behagelig forvrengning? Høyere prislapp? ;)
Innertier! ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Effekttrinnet i NAD 3020 er omtalt som et av verdens fem beste effekttrinn(S.Skilbrei i Audio).
Denne ble markedsført som en 20watter, men er i realiteten en 40watter, har også en for øret behagelig klang som ble godt motatt, har selv brukt den på bla carlsson oa51, god match i mine og andres ører, altså ikke nøytral, men subjektivt vellydende. Den ble jo sammenlignet med reelle 20wattere, og da falt de som kjent igjennom....smart! ;)
 
A

Akle

Gjest
Nad 3020 har kun en basstone, som dunker i vei, artig sak, hva kommer dette av?
 
C

cosmos

Gjest
-Jeg regner med at det er 208 som har blitt nevnt. Hva er galt med det? Veldig effektsterkt og bortimot dønn nøytral. Hva mer kan man ønske? Behagelig forvrengning? Høyere prislapp?-

hva er poenget med forvrengning? rørforsterkere vrenger. men spiller musikk som få andre. forvrengning sier heller overhode ingenting om oppløsning, dybde, detaljer, hurtighet, 3d effekter osv.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Nad 3020 har kun en basstone, som dunker i vei, artig sak, hva kommer dette av?

Uansett så er nad 3020 en avsporing i forhold til trådstart, men nad 208 gruser utrolig mange til utrolige priser hvis det med nøytral lyd skal være et hovedpoeng, ikke med kappa 9 og lignende dog..... ;)
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Nøytral lyd? Er det den kjedelige lyden som kommer fra Holfi Integra 8, f.eks? Da står jeg over...Hva du mener med best er jo helt subjektivt. Folk hører forskjellig, noen med øynene (design-hifi) noen med lommebok (jo dyrer jo bedre), noen med ingeniør-ører (detalj, perspektiv, kontroll osv) og jeg (og mange fler som ikke gidder dette forumet) med musikkinteresse

Her er en god beskrivelse av hva jeg mener:

http://www.tnt-audio.com/ampli/nad3020e.html
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Uansett så er nad 3020 en avsporing i forhold til trådstart, men nad 208 gruser utrolig mange til utrolige priser hvis det med nøytral lyd skal være et hovedpoeng, ikke med kappa 9 og lignende dog..... ;)
Jeg testet NAD 208, og la meg si det sånn, den ble ikke stående ;)
 
C

cosmos

Gjest
er ikke S200 eller hva den heter nesten en 208?

216 har jeg hørt. makan til umusikalsk makkverk, ikke klarte den drive noe heller. jaja, var ikke så dyr ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Jeg testet NAD 208, og la meg si det sånn, den ble ikke stående ;)
Det synes jeg er helt i orden, Studio blue bruker 4 stk i sin monitorlytting, visstnok....... ;)

Den vinner ingen priser "mest sminkete lyd", ihvertfall.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det synes jeg er helt i orden, Studio blue bruker 4 stk i sin monitorlytting, visstnok....... ;)

Den vinner ingen priser "mest sminkete lyd", ihvertfall.
I mitt oppsett så slørte den til mellomtone og diskant og bassen ble bløt og ullen. Dette er erfaringene mine og det er de som betyr noe for meg ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
I mitt oppsett så slørte den til mellomtone og diskant og bassen ble bløt og ullen. Dette er erfaringene mine og det er de som betyr noe for meg ;)
Du kan ha blitt utsatt for et "mandagsprodukt", slike produkter er det forresten mulig å lage andre dager i uken også, ;) men det er desverre slik at noen eks. av denne er det ingen som har greid å få skikk på, kanksje du har prøvd en av dem? Ikke vet jeg, men du har valgt utifra dine forutsetninger, fair enough....
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
er ikke S200 eller hva den heter nesten en 208?
Nej, det är inte ens lika varandra. NAD S200 har mer gemensamt med NAD 218 som inte heller liknar NAD208.

208 är en strömåterkopplad, MOSFET-bestyckad klass G-stärkare (engelsktillverkad)

218 är en bipolär, spänningsåterkopplad klass-AB-apparat.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Det synes jeg er helt i orden, Studio blue bruker 4 stk i sin monitorlytting, visstnok....... ;)
Sorry OT
De kör nu mer med Rotel 1090 på studio blue
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Sorry OT
De kör nu mer med Rotel 1090 på studio blue
Mener å ha hørt vage rykter om dette, rotel 1090 var det altså, vet du hvilken utgave?
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
NAD S200 er en god forsterkeren og gir mye for pengene, men ikke bruk den på tungdrevne høyttalere.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ad notam...

To produsenter, som holder til på hvert sitt kontinet for den slags skyld, er i disse dager iferd med å sluttføre
konstruksjon av sine effektrinn.

Begge disse er monotrinn, begge er fra 65 - 100watt pr stk. og
begge brukes helt ufattelig kraftige og forsegjordte strømforsyninger.

Jeg vil ikke si hvilke firma, for de som vet, vet hvem dette er!
(Skal være litt vrien her...) ;D
Av deres produkter til nå, kan ting tyde på at rørforsterkeren er iferd med å ta igjen transistoren...kraftig!!!

Begge disse modellene vil bli klassikere og antakeligvis meeeget ettertraktet.
Jeg tror og at de ikke vil selge veldig mye i starten, og at prisene vil være meget rimelige...
Hidden gems!!!

*Venter i spenning...*
 
V

villov

Gjest
En liten lett boks uten varmeutvikling som yter 200w x 2, og som spiller ufeilbarlig og nøytralt og som heller ikke koster noe.

LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker .

Var forøvrig den første kunden på dette produktet etter hva Hi-fi klubben fortalte meg den gangen.

Koblet sammen med en Hegel P4A har jeg den perfekte kombinasjonen, syns jeg selv da. :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg eier prototypen av min forsterker...
og mitt headsett er det aller første i europa som ble solgt...
Weeeeee are such a lycky bastard... *sic*


;D
 
Topp Bunn