När LTS (Ljudtekniska sällskapet) gör f/e-lyssningar använde de en konstlast som ska täcka 95% av marknadens högtalare.Det kommer først og fremst an på høyttaleren den skal drive.
JA, det er jo logisk fordi smaken varierer hos folk. Derfor naturlig å ramse opp kvalitetsforsterkere med ulik lydsignatur og som har fått gode omtaler world wide.Det här verkar ju vara aningens meningslöst. En och samma person verkar välja ut ett antal exlusiva steg med helt olika prestanda vars gemensamma faktor är att de är dyra. Vad jag vet är inte pris en prestandaparameter, dvs höjer man priset på ett steg blir det inte bättre, bara dyrare.
Vad är bra? Jag skulle vilja säga att ett bra idealiskt kan skrivas y(t)=A*x(t) där A är en skallär (förstärkningen). Det viktiga är ju inte en perfekt teknisk förstärkning utan att den påverkan som sker inte är hörbar.
Tänker man såhär blir alla steg med en utpräglad egenkaraktär dåliga. Återgivning, till skillnad från "bra ljud" (vad det nu är??), är objektiv undersökningsbar (ex via f/e-lyssning).
Slutsats: Jag tycker ett bra steg är ett steg med god återgivningsförmåga
Återgivning har ju inget med smak att göra. Det är väl musiken som finns på fonogrammen som vi ska lyssna på, inte apparaterna.JA, det er jo logisk fordi smaken varierer hos folk. Derfor naturlig å ramse opp kvalitetsforsterkere med ulik lydsignatur og som har fått gode omtaler world wide.
Og hvem vet hvordan originalsporet lyder fra studioet? Dette er bare tåkeprat IMHO. Det må da være lov å sette sammen et anlegg som DU liker lyden av SELV? Det finnes ikke noen universell og objektiv riktig gjengivelse uansett hva de sier på faktiskt.se og hos LTS.Återgivning har ju inget med smak att göra. Det är väl musiken som finns på fonogrammen som vi ska lyssna på, inte apparaterna.
.....antakelig like mange kandidater som det er medlemmer på Hifisentralen.... ;D
Jeg kan garantere deg at transsistorforsterkere virker tørre og umusikalske i forhod til rør. Veien til gromlyd går via rør!
Det kan jeg underskrive på om.s...... 8)Den garantien, ville jeg ikke gitt mye for 8)
mvh
Tror faktisk jeg ville satset på ML33 eller 33H dersom man leter etter det teknisk beste. Har lyttet til 336 som ikke skal være så langt bak, og det er med den forsterkeren jeg føler har tilslørt lyden minst. Om jeg personlig syntes annlegget var det beste jeg hørt er en annen sak. Men rent teknisk altså.
Mvh
Hvem er der som har lært dere at dyrt er best????
Dere kan ikke ha vært borti mye hi-fi.... Drit i prisen...........
Da må Bryston 14B SST også komme med i betrakningen!Hvis pris skal taes med så må doxa 140 også score rimelig høyt. Låter bra den lille sørlendingen.
Har ikkje høyrt H-utgåva, men ML33 er noko av det aller beste eg har vore bort i. Likevel, å snakke om "best" vert meiningslaust om ein ikkje ser på den samanheng forsterkaren skal brukat i.Tror faktisk jeg ville satset på ML33 eller 33H dersom man leter etter det teknisk beste. Har lyttet til 336 som ikke skal være så langt bak, og det er med den forsterkeren jeg føler har tilslørt lyden minst. Om jeg personlig syntes annlegget var det beste jeg hørt er en annen sak. Men rent teknisk altså.
Mvh
Juba Juba......... 8)Ingen som har lært meg dette, men av egen erfaring er det som regel slik at kvalitet koster.
Store trafoer er dyrere en små trafoer... flere og bedre kondiser koster selvfølgelig mer enn få middelmådige. Dette høres også på lyden.
Diamantdiskanten til thiel koster mer enn den keramiske, og låter deretter
osv osv
Juba Juba......... 8)
Märkligt att kondensatorer och transformatorer är så mycket dyrare för higendföretag som gör apparater med dålig prestanda än för exempelvis rotel.
Tycker generellt att de flesta riktigt dyra apparater uppvisar riktigt tafflig prestanda. Beträffande ML så har jag hört från flera att just 33H skulle vara bättre än 33, nåväl, det är inget jag har kollat in själv.
LTS i sverige har ju testat en massa steg och de som visat sig bäst hitills är NAD 208, Rotel 1090 och Halcro DM68. Med bäst menas så liten hörbar påverkan som möjligt på signalen. Två av stegen är ju direkt billiga i jämförelse med mycket som nämns i tråden.
Tar man effektförstärkare och de låter olika vet man att minst ett av dem inte är en god återgivare. Tämligen logiskt om man vill ha apparater med god återgivningsförmåga (och det vill man ju såklart)
Støtter Ola_S her... Man lar seg veldig lett forblinde av høy pris, faktisk så er høy pris et godt salgsargument fordi folk generelt tror at er det dyrt så må det være best....
Det tar mange år og maaaaaange erfaringer før man forstår at det er ikke prisen som styrer LYDKVALITETEN....
Det er mange som ikke kjøper produkter fordi de er lavt prisa.. Dobble eller tredobble prisen.. vipps og produktet er mye bedre.....
Du har jo tydeligvis trampa i den høy pris er highend fella med begge beina...Det du skriver her er en salgsteknikk som kun fungerer på rike amerikanere uten noen lydreferanser.
Er forsåvidt enig at prisen ikke styrer lydkvaliteten... (man kan selvølgelig selge middelmådige konstruksjoner til blodpris) Men lydkvaliteten styrer prisen!
Skal man lage en kompromissløs forsterker eller høyttaler, så koster dette mye penger!