Hva er det beste effekttrinnet?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Spørsmålet er håpløst.

Det kommer først og fremst an på høyttaleren den skal drive. Dernest resten av anlegget, rommet og personen det skal fremføres for.

Mvh
Bjørn
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jaha... Dette ser jo bedre ut en "dummyloads" til å teste en
forsterker ja...
 
H

hobby

Gjest
Det här verkar ju vara aningens meningslöst. En och samma person verkar välja ut ett antal exlusiva steg med helt olika prestanda vars gemensamma faktor är att de är dyra. Vad jag vet är inte pris en prestandaparameter, dvs höjer man priset på ett steg blir det inte bättre, bara dyrare.

Vad är bra? Jag skulle vilja säga att ett bra idealiskt kan skrivas y(t)=A*x(t)  där A är en skallär (förstärkningen). Det viktiga är ju inte en perfekt teknisk förstärkning utan att den påverkan som sker inte är hörbar.

Tänker man såhär blir alla steg med en utpräglad egenkaraktär dåliga.  Återgivning, till skillnad från "bra ljud" (vad det nu är??), är objektiv undersökningsbar (ex via f/e-lyssning).

Slutsats: Jag tycker ett bra steg är ett steg med god återgivningsförmåga
JA, det er jo logisk fordi smaken varierer hos folk. Derfor naturlig å ramse opp kvalitetsforsterkere med ulik lydsignatur og som har fått gode omtaler world wide.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
JA, det er jo logisk fordi smaken varierer hos folk. Derfor naturlig å ramse opp kvalitetsforsterkere med ulik lydsignatur og som har fått gode omtaler world wide.
Återgivning har ju inget med smak att göra. Det är väl musiken som finns på fonogrammen som vi ska lyssna på, inte apparaterna.
 
K

kbwh

Gjest
...og så skal jo musikken omsettes av en HØYTTALER som står i et ROM. Det er fæle greier det.
 
B

bamsemann

Gjest
Hvem er der som har lært dere at dyrt er best????

Dere kan ikke ha vært borti mye hi-fi.... Drit i prisen...........
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.833
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Siden jeg har positiv erfaring med Chord stemmer jeg for
CHORD SPM 14000 monoblokker med Powerkapasitet
på 12 KW ! (Pr .kanal): Vulgær i både størrelse,ytelse og utseende ?


 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Återgivning har ju inget med smak att göra. Det är väl musiken som finns på fonogrammen som vi ska lyssna på, inte apparaterna.
Og hvem vet hvordan originalsporet lyder fra studioet? Dette er bare tåkeprat IMHO. Det må da være lov å sette sammen et anlegg som DU liker lyden av SELV? Det finnes ikke noen universell og objektiv riktig gjengivelse uansett hva de sier på faktiskt.se og hos LTS.
 
O

om.s

Gjest
.....antakelig like mange kandidater som det er medlemmer på Hifisentralen.... ;D

;D  godt og sant, og jeg supplerer med ett av de bedre, Audionet AMP II MAX, riktig nok mono blokker, men.......

mvh
 
O

om.s

Gjest
Jeg kan garantere deg at transsistorforsterkere virker tørre og umusikalske i forhod til rør. Veien til gromlyd går via rør!

Den garantien, ville jeg ikke gitt mye for 8)

mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Artig å drømme litt.....

Verdens beste effektforsterker finner vi jo ikke, men vi kan leke....

Ville satt noen penger på denne



Gryphon Antileon mono.

175W i 8ohm, 1400w i 1ohm

1500w transformator i hver kanal.
90 Kilo pr monoblokk.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg synes denne virker spennende jeg :)

Er Gryphon Encore 2x500watt.
Den er veldig vakker å se på synes jeg.
Jeg er design gal esse, må innrømme det.
Det må se sobert ut og synes jeg. Please the minds eye sort of...
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Handler dette om hvilket effekttrinn som ser best ut?
 
T

timc

Gjest
Tror faktisk jeg ville satset på ML33 eller 33H dersom man leter etter det teknisk beste. Har lyttet til 336 som ikke skal være så langt bak, og det er med den forsterkeren jeg føler har tilslørt lyden minst. Om jeg personlig syntes annlegget var det beste jeg hørt er en annen sak. Men rent teknisk altså.

Mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jadda. Min første skikkelige "Å dra meg baklengs inn i kondensatorn" - opplevelse
med lyd var faktisk med ett Mark Levinson trinn. En 100watter fra 30 serien.
Marky Mark svingte loddebolten bra han.

Det er jo fremdeles noen som holder en knapp på No 20.6 som den beste.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Tror faktisk jeg ville satset på ML33 eller 33H dersom man leter etter det teknisk beste. Har lyttet til 336 som ikke skal være så langt bak, og det er med den forsterkeren jeg føler har tilslørt lyden minst. Om jeg personlig syntes annlegget var det beste jeg hørt er en annen sak. Men rent teknisk altså.

Mvh

Enig med deg!

Jeg hadde ML331 for noen år siden, og syntes den var såpass bra at jeg ble interessert i de store....

Tok en A/B test mellom 335 og 33H med eget utstyr og kjent musikk..... jeg ble virkelig overrasket over forskjellene på disse selv på lettdrevne høyttalere. Jernkontroll!!! detaljert, deilig, luftig stort lydbilde, alt var på plass....

Hadde jeg vært rik ville jeg kjøpt 33! Eller kjøpt komponenter for å lage noe tilsvarende....
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja...

Vi kan jo nevne de nye juvelene til Audiopax , Model 55

Dette kan bli noe som tar lurven av mye.

Ikke mye står om dem enda, annet enn at det er transistor og 30watt.
Med Timbrelock og saker... Dette virker bra!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hvem er der som har lært dere at dyrt er best????

Dere kan ikke ha vært borti mye hi-fi.... Drit i prisen...........

Ingen som har lært meg dette, men av egen erfaring er det som regel slik at kvalitet koster.

Store trafoer er dyrere en små trafoer... flere og bedre kondiser koster selvfølgelig mer enn få middelmådige. Dette høres også på lyden.

Diamantdiskanten til thiel koster mer enn den keramiske, og låter deretter

osv osv
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hvis pris skal taes med så må doxa 140 også score rimelig høyt. Låter bra den lille sørlendingen.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hvis pris skal taes med så må doxa 140 også score rimelig høyt. Låter bra den lille sørlendingen.
Da må Bryston 14B SST også komme med i betrakningen! :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tror faktisk jeg ville satset på ML33 eller 33H dersom man leter etter det teknisk beste. Har lyttet til 336 som ikke skal være så langt bak, og det er med den forsterkeren jeg føler har tilslørt lyden minst. Om jeg personlig syntes annlegget var det beste jeg hørt er en annen sak. Men rent teknisk altså.

Mvh
Har ikkje høyrt H-utgåva, men ML33 er noko av det aller beste eg har vore bort i. Likevel, å snakke om "best" vert meiningslaust om ein ikkje ser på den samanheng forsterkaren skal brukat i.
Til lettdrivne horn ville eg nok gått for andre forsterkarar. Men til Stax F81 må dei vere rimeleg fullkomne.....
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Fra gamle dager holder jeg en klar transistor på ML 23.5 kjørt via No.28 preamp ut i Quad ESL-63. Ser flere her henviser til den lune sveitser og hans DarTZeel NHB-108.
Den skull jeg gjerne tafset på og med, men jisus for en pris på en wandrehutter ;-)

Tweakman lurte på hva en A5 var for noe - intet svar så langt.
Det er Dynamic Precision A5 som har vært nevnt.
Jeg kan skrive under på at hva den gjør er ingen spøk.
Jepp har lyttet til en i flere timer (eier - Petter Dale jr.). Foreløpig dreier det seg om en ombygging av DP 5.52HP for at man skal få en A5 ellers blir det sykt dyrt.
Ord som renner meg i hu er luft, lettflytenhet, holografi, dynamikk og kontroll. Hvorvidt en ombygging til +50 frognertiere er verdt bytte må hver heldige eier av 5.52HP selv avgjøre. Kunne greit levd med "gamlefar" jeg - any day!

Ellers finner spørsmålet her særs vanskelig å svare på. mange våte drømmer der ute jeg ikke har fått lyttet til.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Norsk fossekraft er bra vettu.
Fin vannkran DP har laga der ja.

Hm... DP har jo ett utrolig spennende alternativ der ja for de med ca 200 glade
nitrittfrie :)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Får bidra med mine Rimi-erfaringer: Har selv det siste halvåret hatt Embla, Hegel og Primare hjemme. Av disse synes jeg Primare låter best i mitt rom med mine øvrige komponenter.
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Poenget må vel være å finne den rette kombinasjonen av utstyr, ikke hvilken ekeltkomponent som låter best.
Forstår noen hva jeg mener nå tro?
Noen nevnte Tandberg 3026. Jeg hadde en slik. Den låt knallgodt på noen høyttalere, mens særdeles skarpe på mine gamle JBL Ti240.
Min Harman Kardon Citation 16 låt derimot knallgodt på mine JBL høyttalere, men ikke like godt på andre høyttalere. Så hvem av forsterkerne er da best?

Jeg mener at man ikke kan si hva som er best, uten å ha det fulle resultatet av hele anlegget i sin helhet.

Leif Arild
 
B

bamsemann

Gjest
Ingen som har lært meg dette, men av egen erfaring er det som regel slik at kvalitet koster.

Store trafoer er dyrere en små trafoer... flere og bedre kondiser koster selvfølgelig mer enn få middelmådige. Dette høres også på lyden.

Diamantdiskanten til thiel koster mer enn den keramiske, og låter deretter

osv osv
Juba Juba......... 8)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Juba Juba.........  8)

Ble ikke så veldig klok av innlegget ditt, men kom gjerne med konstruktive innspill om du er uenig med det jeg skrev.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Märkligt att kondensatorer och transformatorer är så mycket dyrare för higendföretag som gör apparater med dålig prestanda än för exempelvis rotel.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Märkligt att kondensatorer och transformatorer är så mycket dyrare för higendföretag som gör apparater med dålig prestanda än för exempelvis rotel.

Ser ikke helt sammenhengen her!

Jeg skrev at dyrere komponenter ofte er bedre en de som er billigere.

ML33 er bedre enn ML33H
ML33H er bedre enn ML336
osv osv

Avantgarde Trio er bedre enn Duo som er bedre enn Uno osv osv

Innmaten på rotel kjenner jeg ikke til, men lyden har uansett ikke imponert meg.

Jeg sier ikke at alle forsterkere til 100 laken er bedre enn alle til 80, men gode komponenter koster.....

Selv har jeg forlatt dyre "kjøpeprodukter" og konvertert til DIY høyttalere og forsterkere så jeg er fullt klar over komponentkostnad/ytelse. Om jeg skal bygge den ultimate høyttaler, så koster det som f... selv om jeg kjøper elementer direkte fra fabrikk. Det samme gjelder for effekt-trinn.. mange gode komponenter koster mye penger.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Tycker generellt att de flesta riktigt dyra apparater uppvisar riktigt tafflig prestanda. Beträffande ML så har jag hört från flera att just 33H skulle vara bättre än 33, nåväl, det är inget jag har kollat in själv.

LTS i sverige har ju testat en massa steg och de som visat sig bäst hitills är NAD 208, Rotel 1090 och Halcro DM68. Med bäst menas så liten hörbar påverkan som möjligt på signalen. Två av stegen är ju direkt billiga i jämförelse med mycket som nämns i tråden.

Tar man effektförstärkare och de låter olika vet man att minst ett av dem inte är en god återgivare. Tämligen logiskt om man vill ha apparater med god återgivningsförmåga (och det vill man ju såklart)
 
B

bamsemann

Gjest
Støtter Ola_S her... Man lar seg veldig lett forblinde av høy pris, faktisk så er høy pris et godt salgsargument fordi folk generelt tror at er det dyrt så må det være best....

Det tar mange år og maaaaaange erfaringer før man forstår at det er ikke prisen som styrer LYDKVALITETEN....

Det er mange som ikke kjøper produkter fordi de er lavt prisa.. Dobble eller tredobble prisen.. vipps og produktet er mye bedre.....
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Tycker generellt att de flesta riktigt dyra apparater uppvisar riktigt tafflig prestanda. Beträffande ML så har jag hört från flera att just 33H skulle vara bättre än 33, nåväl, det är inget jag har kollat in själv.

LTS i sverige har ju testat en massa steg och de som visat sig bäst hitills är NAD 208, Rotel 1090 och Halcro DM68. Med bäst menas så liten hörbar påverkan som möjligt på signalen. Två av stegen är ju direkt billiga i jämförelse med mycket som nämns i tråden.

Tar man effektförstärkare och de låter olika vet man att minst ett av dem inte är en god återgivare. Tämligen logiskt om man vill ha apparater med god återgivningsförmåga (och det vill man ju såklart)

Om det beste de har testet er NAD208, så bør de teste noen flere forsterkere før de begynner å uttale seg om sine referanser! Dette er langt ifra noen god forsterker... man kan få bedre lyd i en vinkelsliper
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Støtter Ola_S her... Man lar seg veldig lett forblinde av høy pris, faktisk så er høy pris et godt salgsargument fordi folk generelt tror at er det dyrt så må det være best....

Det tar mange år og maaaaaange erfaringer før man forstår at det er ikke prisen som styrer LYDKVALITETEN....

Det er mange som ikke kjøper produkter fordi de er lavt prisa.. Dobble eller tredobble prisen.. vipps og produktet er mye bedre.....

Det du skriver her er en salgsteknikk som kun fungerer på rike amerikanere uten noen lydreferanser.

Er forsåvidt enig at prisen ikke styrer lydkvaliteten... (man kan selvølgelig selge middelmådige konstruksjoner til blodpris) Men lydkvaliteten styrer prisen!

Skal man lage en kompromissløs forsterker eller høyttaler, så koster dette mye penger!
 
B

bamsemann

Gjest
Det du skriver her er en salgsteknikk som kun fungerer på rike amerikanere uten noen lydreferanser.

Er forsåvidt enig at prisen ikke styrer lydkvaliteten... (man kan selvølgelig selge middelmådige konstruksjoner til blodpris) Men lydkvaliteten styrer prisen!

Skal man lage en kompromissløs forsterker eller høyttaler, så koster dette mye penger!
Du har jo tydeligvis trampa i den høy pris er highend fella med begge beina...

Men ta det med ro, dette går over om en 15-20år og du har vært innom noen hundre komponenter.. 8)
 
Topp Bunn