Hva er det beste effekttrinnet?

T

timc

Gjest
Altså...jeg har jobba mye med både NAD 208 og Rotel 1095. Og ja, begge produkter gir utrolig mye for pengene. 208 er også i mine øyne det beste NAD produkt noensinne. (har ikke prøvd 2030)  Men å sammenligne disse med med mange av de andre alternativene som blir nevnt i denne tråden er helt på villspor. Bare sjekk specs på komponentene som blir brukt i Rotel/NAD kontra ML33x. Er ikke i nærheten engang. Og dersom noen går å tror at Rotel har bedre måledata/spesifikkasjoner på sine bokser som ML, må de lese data en gang til.

PS: prisen tatt i betraktning skal det være slik :)

Mvh

Edit: og det med at 33H er bedre enn 33 har jeg også hørt, men kan ikke uttale meg om det. Men siden 33H er en mye nyere konstruksjon kan det godt være.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kompromissløs kvalitet koster!

Men det betyr ikke at det ikke går an å lage dårlige løsninger ut av dyre komponenter, eller gode løsninger ut av billige komponenter.

Men jeg skulle tro at to identiske forsterker oppsett, hvor den ene brukte standard hyllevarekomponenter og laveste diimensjonering mens det det i den andre var kjælt for printutlegg og printmaterialer, motstander, potmeter, kondensatorer og komponenter forøvrig var av milspek og  høykvalitetsmaterialer, og strørforsyning og lytter var massivt oppdimensjonert, og alle komponenter var trimmet og matchet  - så ville det bli klart for alle at lydkvalitet koster!

Å påstå noe annet er det rene tøv. Eller en en 2 CV en like sikker, trygg, rask og komfortabel bil som en Mercedes S-klasse? det betyr ikke at ikke 2 CV har sin eksistensberettigelse eller ikke i noen situasjoner er en like anvendbar bil, men det betyr ikke at den kan konkurrere med en S-klasse på Autobahn i Tyskland.

Tipper også sistnevnte forsterker glatt ville være 5-10 ganger så dyr som basisversjonen.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Spørsmålet burde kanskje vært "Hva får gåsehuden frem?"  :D
Jeg ville være fristet til å si:
Dyrest mulig apparater og kabler og høyttalere som er alt annet enn nøytrale, dvs med innbakte loudnesseffekter her og der.... ;D


Den "gåsehuden" du snakker om er det kilden som skal frembringe (cd lp etc). Fargende apparater kan sikkert frembringe "gåsehud, akkurat som ikkefarvende kan det, men kanksje ikke på samme programmateriale. På farvede apparater tror jeg den vil avta etter hvert som tiden går, man har liksom en forventning om at siden man bruker rør eller annet eksotisk som konstruktøren velger å "bake " inn i apparatene lydmessig, så skal man få gåsehud hver gang. Gåsehudsfaktoren burde egentlig være lakmustesten på kilden(cd,lp etc), ikke det enkelte apparat. Hvordan skal vi få bedre cd hvis tilbakemeldingene fra brukerne spriker i alle retninger pga farvede apparater som også spriker i alle retninger??
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Om det beste de har testet er NAD208, så bør de teste noen flere forsterkere før de begynner å uttale seg om sine referanser!  Dette er langt ifra noen god forsterker...  man kan få bedre lyd i en vinkelsliper
IÖ i LTS tekniske avdeling har testet over 300 forsterkere i sin karriere, NAD 208 tilhører kremen hvis nøytral lyd er poenget....Hvor mange har du testet? Hva slags prosedyrer bruker du som er til de grader skråsikker? Hvis du får lyd lik en vinkelsliper med en nad 208, så er det med garanti ikke forsterkeren sin feil, hvis du da ikke har noen 0-0hm-monster av noen høyttalere....Når det er sagt, så finnes det enkelteksemplarer av nad 208 som pga produksjonsmessig slendrian aldri burde ha forlatt fabrikken.....Hvis du bruker nad 208 til å gjengi lyden fra opptak av en vinkelsliper, så er det nettopp lyden av en vinkelsliper du får, uten gåsehudsfaktor! ;D
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Du har jo tydeligvis trampa i den høy pris er highend fella med begge beina...

Men ta det med ro, dette går over om en 15-20år og du har vært innom noen hundre komponenter..  8)

Jada... greit å vite hva man uttaler seg om! Men 20 år da man!! Du lærer sakte...

Har vært i besittelse av en del produkter i de fleste prisklasser: Adyton 3B Sign, ML331, Bryston 7B, Div rørtrinn Cayin Cary, NAD, Kenwood, Sherwood, DenonPMA S1, Div Meridian, Div LC-Audio, Div Electrocompaniet, Eben Acoustics X3, Avantarde Uno, Magnepan 3.5R, JM-Lab, Sonus Faber, B&W 601, 604 og 802, Klipsch, Are Mo Trans.

+ ganske så mange produkter på hjemlån for testing

Etter å ha vært i denne karusellen noen år (heldigvis ikke 20, det ville blitt dyrt) har jeg som beskrevet i tidligere innlegg i denne tråd, konvertert til DIY. Skal man ha det beste må man lage det selv med utsøkte komponenter.

Jeg befinner meg derfor ikke i den typiske highend-fella som du beskriver og ønsker ikke å bruke mer penger på "kjøpe-komponenter" når man kan lage ting til 10% av prisen. (Duelundhøyttaleren får bli et unntak, den må testes hjemme og er bestilt)

Men dette forandrer ikke sammenhengen mellom pris/kvalitet. Skal jeg ha gode komponenter til elementer og delefiltre etc. så koster dette mer penger enn middelmådige komponenter.

Det finnes selvfølgelig gode kjøp på nye produkter også men da er det ofte snakk om annen teknologi eller færre fordyrende mellomledd som avgjør. F.eks: Duelund, LC-audio og Tact millennium mk.3 på en lettdreven høyttaler.

Det er kansje vanskelig å forstå at kvalitet koster, men jeg lever ikke i en drømmeverden selv om det kunne vært deilig...
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
IÖ i LTS tekniske avdeling har testet over 300 forsterkere i sin karriere, NAD 208 tilhører kremen hvis nøytral lyd er poenget....Hvor mange har du testet? Hva slags prosedyrer bruker du som er til de grader skråsikker? Hvis du får lyd lik en vinkelsliper  med en nad 208, så er det med garanti ikke forsterkeren sin feil, hvis du da ikke har noen 0-0hm-monster av noen høyttalere....Når det er sagt, så finnes det enkelteksemplarer av nad 208 som pga produksjonsmessig slendrian aldri burde ha forlatt fabrikken.....Hvis du bruker nad 208 til å gjengi lyden fra opptak av en vinkelsliper, så er det nettopp lyden av en vinkelsliper du får, uten gåsehudsfaktor! ;D
Dette var selvfølgelig ikke bokstavlig ment, men jeg har eiet flere Nad produkter og har venner som har hatt 208. For meg er dette ingen referanse på noe som helst måte.

Nøytral lyd hva er det? Jeg hører mye på live musikk (min samboer spiller fiolin, piano og er med i kor som jeg til stadighet hører på) Dersom virkeligheten kan kalles nøytral lyd, så er NAD208 milevis unna også i forhold til andre forsterkere.
 
B

bamsemann

Gjest
Jada... greit å vite hva man uttaler seg om! Men 20 år da man!! Du lærer sakte...

Har vært i besittelse av en del produkter i de fleste prisklasser: Adyton 3B Sign, ML331, Bryston 7B, Div rørtrinn Cayin Cary, NAD, Kenwood, Sherwood, DenonPMA S1, Div Meridian, Div LC-Audio, Div Electrocompaniet, Eben Acoustics X3, Avantarde Uno, Magnepan 3.5R, JM-Lab, Sonus Faber, B&W 601, 604 og 802, Klipsch, Are Mo Trans.

+ ganske så mange produkter på hjemlån for testing

Etter å ha vært i denne karusellen noen år (heldigvis ikke 20, det ville blitt dyrt) har jeg som beskrevet i tidligere innlegg i denne tråd, konvertert til DIY.  Skal man ha det beste må man lage det selv med utsøkte komponenter.

Jeg befinner meg derfor ikke i den typiske highend-fella som du beskriver og ønsker ikke å bruke mer penger på "kjøpe-komponenter" når man kan lage ting til 10% av prisen. (Duelundhøyttaleren får bli et unntak, den må testes hjemme og er bestilt)

Men dette forandrer ikke sammenhengen mellom pris/kvalitet. Skal jeg ha gode komponenter til elementer og delefiltre etc. så koster dette mer penger enn middelmådige komponenter.

Det finnes selvfølgelig gode kjøp på nye produkter også men da er det ofte snakk om annen teknologi eller færre fordyrende mellomledd som avgjør.  F.eks: Duelund, LC-audio og Tact millennium mk.3 på en lettdreven høyttaler.

Det er kansje vanskelig å forstå at kvalitet koster, men jeg lever ikke i en drømmeverden selv om det kunne vært deilig...
Da må du definere hva som er kvalitet og hvorfor?

Er f.eks. Mark Levinson- krell- Conrad Johnson o s v...
kvalitet, og da hvorfor? Spiller prisen deg et puss her?

Et utsagn fra en butikkinnehaver i Oslo ang M.L. Dette merket er så dårlig at jeg helst ikke vil selge det, men må ha det i butikken, fordi noen er villig til å kjøpe det.

Krell syns jeg ikke noe om, det kunne jeg ikke brukt selv.

Jeg trodde også at dyrere var bedre, og til en viss del er det jo det, men blitt skuffa gang på gang av de såkalte hi-end produktene...

Jeg mener at i prisklassene fra ca 3-4000 og opp til ca 20 000 er det hele tiden til dels klare oppgaderinger på både lyd, byggekvalitet og eierglede...

Men når du er opp i prisklassen ca 20 000 pr enhet, har de brukt så mange resurser at derfra og videre flater kurven for bedre lyd til et nesten null nivå...

At du kan få enda finere byggekvalitet, og enda høyere status? Ja, men lydkvaliteten?

Men feelgood faktoren er stor... Eiergleden er en del av vår hobby, og den skal du selvfølgelig få ha...

Uansett hva du måtte velge av utstyr dyrt/billig - M.L./Rotell... så er det opplevelsen av musikken som er kjernen...

Men jeg er enig med deg at til selvbygg/tweak etc så lønner det seg nesten bestandig å velge litt dyrere komponenter... kondensatorer- elementer o.l....

Uansett kos deg med musikken val.... ;)

Bamsemann.....
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Dette var selvfølgelig ikke bokstavlig ment, men jeg har eiet flere Nad produkter og har venner som har hatt 208. For meg er dette ingen referanse på noe som helst måte.

Nøytral lyd hva er det?
Just NAD 208 är iof ingen NAD-konstruktion utan konstruerades av en konsultfirma och har egentligen inga likheter med steg som 218 eller s200 förutom utseendet då. 208:an är en strömåterkopplad, MOSFET-bestyckad klass G-stärkare, 218 är en bipolär, spänningsåterkopplad klass-AB-apparat. Klass G innebär att den kan skifta matningsspänning för att kunna leverera väldigt mycket transienteffekt.

Neutralt ljud är när apparaten i sig inte färgar ljudet hörbart. Nu kan det ju va svårt att bara lyssna på EN apparat i en hel kjeda, därför uttnyttjar sig IÖ och LTS tekniksektion av så kallad före/efter-lyssning. Är du intresserad så kommer här en länk som kanske gör det enklare att greppa. Mycket läsvärt åtminstone.

http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
En fullstendig meningsløs tråd, om man ikke sier "de bestE effekttrinnenE" da det er mange som er gode og hvilket som er best avhenger av match mot øvrige komponenter og kanskje særlig høyttalere.

Her er noen eksempler på merker som har amper som i riktig konfig. vil yte i verdensklasse:

Accuphase A-60
BAT VK-150 SE
Boulder 2050 mono
Cary CAD 211
DarZeel NHB-108 stereo
Jeff Rowland 301
Krell Evolution serie
Mark Levninson 33h mono
MBL 9011 reference
Tenor 300Hp Hybrid mono
Theta Citadel mono

og mange andre... (men definitivt ikke Rotel!)

Hobby
Et eksperiment:

På hver av disse kan du putte en dempesats for å få signalet tilbake til linjenivå etter slutttrinnet. Så tar du en kabel fra dempesatsen til en nad 208 eller en rotel 1090 første utgave! som er tilsluttet en normal høyttaler. Du vil ikke være i stand til å si at det står en nad208 eller en rotel 1090 (siste utgave med sølv front er ikke transparent) i kjeden, du hører alt det andre. Det er dette som menes med "transparent" (god) forsterker i min verden. Du avslører ting bakover i kjeden.

Så kan en si at en vil rette opp alle feilene bakover i kjeden med en "god" forsterker. For å klare det, så må du bruke en "mindre god" forsterker.
;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet er bare at effektforsterkere ikke skal drive linjeinnganger, men reelle høyttalerlaster, og med mye strøm. At en forsterker er "transparent" når den driver en linjelast betyr ikke at den er bedre til å drive en reell høyttaler enn en forsterker som er konstruert på en måte som gjør at den er mindre transparent mot enkle linjelaster, men bedre i stand til å drive relle laster. Kan ikke skjønne at det konseptet ditt bare forteller oss hvilke høyttalere som best kan drive ikke-reelle laster, og hva så?  
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Just NAD 208 är iof ingen NAD-konstruktion utan konstruerades av en konsultfirma och har egentligen inga likheter med steg som 218 eller s200 förutom utseendet då. 208:an är en strömåterkopplad, MOSFET-bestyckad klass G-stärkare, 218 är en bipolär, spänningsåterkopplad klass-AB-apparat. Klass G innebär att den kan skifta matningsspänning för att kunna leverera väldigt mycket transienteffekt.

Neutralt ljud är när apparaten i sig inte färgar ljudet hörbart. Nu kan det ju va svårt att bara lyssna på EN apparat i en hel kjeda, därför uttnyttjar sig IÖ och LTS tekniksektion av så kallad före/efter-lyssning. Är du intresserad så kommer här en länk som kanske gör det enklare att greppa. Mycket läsvärt åtminstone.

http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf

Dette med nøytral lyd er et veldig diffust begrep. Det skal være at lyden ikke er farget som du skriver. Men hvordan vet man om lyden blir farget når man ikke kjenner opptaksrommet eller klangen på instrumentet som ble brukt under innspillning?

En fiolin kan ha en betemt klang som er svært forskjellig med en annen fiolin. Det samme med piano. De kan også låte forskjellig i et rom i forhold til et annet. Akkurat som et hifi oppsett.

Alle forsterkere har en egenlyd eller signatur om du vil. Enten det er ML eller DP. Akkurat som hvilke som helst instrument. Det blir bare å finne den lyden man liker best for å få den opplevelsen man er ute etter.

Når det gjelder kvalitetsforskjeller må man høre etter oppløsning, stort lydbilde, hvordan den driver vanskelige laster, dynamikk, basskontroll etc. Når dette er på plass, blir det opp til hver enkelt om man liker lydsignaturen man hører. Jeg er svært glad i ML selv om det er alt for overpriset, mens en av mine kompiser bytter ikke ut Tacten mot noe annet. Begge merkene er svært gode og det blir smaken som avgjør. Tacten er imidlertid veldig avhengig av lett høyttaler-last noe MLèn ikke bryr seg om. Den drar alt.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Problemet er bare at effektforsterkere ikke skal drive linjeinnganger, men reelle høyttalerlaster, og med mye strøm. At en forsterker er "transparent" når den driver en linjelast betyr ikke at den er bedre til å drive en reell høyttaler enn en forsterker som er konstruert på en måte som gjør at den er mindre transparent mot enkle linjelaster, men bedre i stand til å drive relle laster. Kan ikke skjønne at det konseptet ditt bare forteller oss hvilke høyttalere som best kan drive ikke-reelle laster, og hva så?
Naturligtvis driver man en last annars är experimentet helt befängt. Du tar ju signalen parallellt från lasten och dämpar ner den till samma nivå som den bypassade signalen med en noggranhet på 0,05dB

Såhär:
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Dette med nøytral lyd er et veldig diffust begrep. Det skal være at lyden ikke er farget som du skriver. Men hvordan vet man om lyden blir farget når man ikke kjenner opptaksrommet eller klangen på instrumentet som ble brukt under innspillning?
Eftersom man lyssnar på en skillnaden mellan två signaler så behöver man inte veta det, smart va. Du lyssnar ju på signalen FÖRE den gick in i testobjektet och jämför med signalen EFTER tesobjektet. Kan du inte höra skillnad på dessa under kontrollerade förhållanden så kan man säga att testobjektet inte hörbart färgar signalen eller att man iallafall inte lyckats detektera en sådan eventuekk skillnad.
Man måste ju använda sig av högklassig utrustning och med en stor lyssningspanel.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Eftersom man lyssnar på en skillnaden mellan två signaler så behöver man inte veta det, smart va. Du lyssnar ju på signalen FÖRE den gick in i testobjektet och jämför med signalen EFTER tesobjektet. Kan du inte höra skillnad på dessa under kontrollerade förhållanden så kan man säga att testobjektet inte hörbart färgar signalen eller att man iallafall inte lyckats detektera en sådan eventuekk skillnad.
Man måste ju använda sig av högklassig utrustning och med en stor lyssningspanel.

OK. Men hvordan vet du hva som er mest nøytralt av de to signalene? Testobjektet eller det du tester det mot.

Skal du finne ut hva som er mest nøytralt, må du ha referansen å teste mot. Dvs. et virkelig instrument. Først da blir det interessant å snakke om nøytralt. Dette er ganske spennende å teste... altså instrument mot hifi-komponenter.
 
K

kbwh

Gjest
Hehe,
Hvor var det jeg leste om en A/B med live gitar mot gjengitt gitar. Konsensus blant de audiofile deltakerne var at gjengitt gitar låt bedre (pluss en masse audiofile parameterbeskrivelser). Latterlig.

Val, Jeg er uenig med deg! Den beste forsterkeren er den som ikke endrer signalet uansett last (bortsett for å forsterke det selvfølgelig).
At en 3w se triodeamp med batteriforsyning kan gi magi på noen horngreier er en annen sak.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
OK. Men hvordan vet du hva som er mest nøytralt av de to signalene? Testobjektet eller det du tester det mot.
Du verkar inte ha förstått hur man testar. Man testar inte två apparater mot varandra, det är ju det som är hela poängen. Läs igenom det jag skrivit igen och länken jag bifogade innan, de kanske hjälper dig förstå.

Du har ju redan en absolut referens, insignalen.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Hehe,
Hvor var det jeg leste om en A/B med live gitar mot gjengitt gitar. Konsensus blant de audiofile deltakerne var at gjengitt gitar låt bedre (pluss en masse audiofile parameterbeskrivelser). Latterlig.

Val, Jeg er uenig med deg! Den beste forsterkeren er den som ikke endrer signalet uansett last (bortsett for å forsterke det selvfølgelig).
At en 3w se triodeamp med batteriforsyning kan gi magi på noen horngreier er en annen sak.
Der har du tatt de audiofile på kornet som for ENHVER pris vil ha god lyd. Virkeligheten interesserer dem ikke... ;D ;D

For å få god lyd, så må de ha DYRE og i prinsippet dårlige forsterkere....for ikke å snakke om kabler....
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er vel ingen her som er i tvil om at jeg er fan av Bryston! ;)

Ikke bare lyden, men imaget, som virker veldig tillitsvekkende. Lyden synes jeg kjemper med forsterkere til langt høyere pris.

Fant et innlegg på et forum av en som hadde jobbet i Bryston. Han mente at forskjellen fra Bryston og nevnte Rotel forsterker nesten var lik null.
Om det var humbug vet jeg jo ikke, men det får en til å tenke.
Han anbefalte derfor Rotel fordi det var billigere.

Noen forskere på NTNU har visstnok konstatert at nevnte NAD forsterker er en av forsterkerene i verden som forringer signalet minst uannsett pris. Har ikke noe eksakt fakta om dette, er bare en som har hørt av en som har hørt, men likevel........
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Der har du tatt  de audiofile på kornet som for ENHVER pris vil ha god lyd. Virkeligheten interesserer dem ikke... ;D ;D

For å få god lyd, så må de ha DYRE og i prinsippet dårlige forsterkere....for ikke å snakke om kabler....
Så den gode lyden er ikke virkelig, er det slik jeg skal forstå deg?

Mener du også at dyre forsterkere med godt dimensjonert strømforyning med masse kondiser av beste kvalitet i prinsippet er dårlige forsterkere?

Hvorfor ikke komme med eksempler på disse fantastiske billig-forsterkeren i stede for å fortelle om hvor dårlige de dyre er...... i så fall vil jeg teste de for så og evt. bytte det jeg har!

Les hele tråden, så har du mitt syn på testing mot virkeligheten...
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Der har du tatt de audiofile på kornet som for ENHVER pris vil ha god lyd. Virkeligheten interesserer dem ikke... ;D ;D

For å få god lyd, så må de ha DYRE og i prinsippet dårlige forsterkere....for ikke å snakke om kabler....
Håper ikke dette er summen av deg i et nøtteskall, fordi det er ikke flatterende for deg og din kapasitet IMHO! ;)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Jeg har en Nad C300 integrert forsterker til under 2000,-
Denne forsterkeren spiller noe helt vanvittig bra til prisen tross sine 20w pr side .
Men tro meg når jeg sier at det er himmelstor forskjell når jeg skifter til Accuphase 213 ,som er bedre på alle parameter . Så er den da også 15x så dyr ........... 8)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg har en Nad C300 integrert forsterker til under 2000,-
Denne forsterkeren spiller noe helt vanvittig bra til prisen tross sine 20w pr side .
Men tro meg når jeg sier at det er himmelstor forskjell når jeg skifter til Accuphase 213 ,som er bedre på alle parameter . Så er den da også 15x så dyr ...........  8)

Å nei... har du også gått i highend fella??!!

Det er kun prisforskjellen som får deg til å tro at du hører forskjell.... ;)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
För 2000 har man ju begränsade resurser Val, det är väl ingen som inte håller med om det? Däremot kan man ju kolla lite på slutsteg för ca 30 kkr och jämföra med dem som kostar 100-300kkr. För ca 30 har man oftast råd till bra komponeter och biffiga nätaggregat. Kollar man istället in lite dyrare apparater finns det många exempel på extremt dålig prestanda, konkret kan man ju kolla på exempelvis Edge NL-12.

Och ja, folk tror att saker är bättre än de är pga att de är dyra. Skulle vilja säga att hela marknaden är på gränsen till sinnessjuk
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Håper ikke dette er summen av deg i et nøtteskall, fordi det er ikke flatterende for deg og din kapasitet IMHO! ;)
Jeg går ikke av veien for å provosere litt iblant, det er alltid moro å se HVEM som blir provosert ;D

Dette er åpenbart et tema som det ligger sprengstoff i, når en ser bort fra den pågående debatten off-topic.

Bottomline : Jeg betrakter Nad 208 (har en selv) samt rotel 1090 som meget gode forsterkere, les nøytrale, ber om unnskuldning for ordet "nøytral", jeg kunne vel like gjerne ha viftet med en tegning av muhammed foran en muslim...subjektivister bruker det som skjellsord er min erfaring....

Man kjøper ikke dyrere forsterkere for å få mere nøytral lyd, men man kjøper eierglede, status, designmessig eleganse, og god lyd etter egne preferanser, eller etter preferansene til de som pusher de sinnsykt overprisete produktene. Utrolig hva en hører hvis en blir fortalt hva en hører.... (kabler er absolutt det verste i denne sammenhang) ingenting feil i det, dette er jo tross alt et fritt land, men det er en åpenbar smitteeffekt som drar andre med seg mot noe som kan gi mange økonomisk bakrus lenge etterpå, uten at de får "bedre" lyd i abslutt betydning. Dermed ikke sagt at vi skal være barnepike for noen, men sånn er det bare. Siklefaktoren etter dyre ting er en reell størrelse, selv om det er irrelevant i forhold til ens behov....

Blindtester er et nyttig redskap, men dette er visst også tabu i visse kretser, så hva er egentlig målet, bruke mest mulig penger?
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Blindtester er et nyttig redskap, men dette er visst også tabu i visse kretser, så hva er egentlig målet, bruke mest mulig penger?
Ja det klart det är tabu, folk kan ju höra "fel" om man blindtestar. Tänk vad hemskt om den billigare apparaten skulle vara bättre, förfärligt ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Ja det klart det är tabu, folk kan ju höra "fel" om man blindtestar. Tänk vad hemskt om den billigare apparaten skulle vara bättre, förfärligt  ;D
Tenk på alle de arbeidsløse HIFIJOURNALISTENE, og alle hifipusherne som blir nødt til å finne seg ordentlig arbeid!! Tenk på alle konkursene i kabelbusinessen. Arbeidskontorene må barrikadere dørene. ;D
Men verst av alt: Hva med alle pengene som hoper seg opp på audioholikernes bankkontoer og lommer, madrasser og gud vet hvor. KATASTROFE!!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Tenk på alle de arbeidsløse HIFIJOURNALISTENE, og alle hifipusherne som blir nødt til å finne seg ordentlig arbeid!! Tenk på alle konkursene i kabelbusinessen. Arbeidskontorene må barrikadere dørene. ;D
Men verst av alt: Hva med alle pengene som hoper seg opp på audioholikernes bankkontoer og lommer, madrasser og gud vet hvor. KATASTROFE!!
Jaja, noen har virkelig tro på egne evner, så mye at de kan sette andre i båser utfra ståsted ang. hva som er god lyd. Det må være godt å føle seg bedre enn alle andre?
Når det gjelder LTS sin F/E lytting så er den full av mulige feil. Ingen vet hvilken farging som er FØR testobjektet. Å kalle NAD 208 nøytral vil si at mange forsterkere når de er mer oppløst, at det er LAGT PÅ oppløsning etc etc. IMHO BS!
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Viking> Du som verkar vara väl insatt i hur f/e-lyssning går till kanske kan förklara för oss mer okunniga vilka de potentiella felen är. Tydligen så tycker Ingvar Öhman att metoden fungerar väldigt bra och han är ju bland de mest kunniga personer jag mött i hela branschen. Du kanske är hans överman? Skriv dina konkreta invändningar.

Att färgande förstärkare kan låta mer luftigt och mer detaljerat är väl inget konstigt, det är ju inget som gör dem bättre, det är ju en svaghet. Du får ju mer detaljerat ljud om du höjer diskanten med någar dB också, även det ger instrumnet fel klang.
 
B

bamsemann

Gjest
Å nei... har du også gått i highend fella??!!

Det er kun prisforskjellen som får deg til å tro at du hører forskjell....  ;)
En forsterker til 2000kr har selvfølgelig begrensa resurser, det forstår du også val...

Hadde du derimot tatt en god forsterker til rundt ca 20 000kr som jeg skrev tidligere, og sammenligna med en til 30k- 40k- 50k- 60k også videre så er det ikke sikkert at den til 60k er bedre enn den til ca 20k...

Bamsemann....
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Jaja, noen har virkelig tro på egne evner, så mye at de kan sette andre i båser utfra ståsted ang. hva som er god lyd. Det må være godt å føle seg bedre enn alle andre?
Når det gjelder LTS sin F/E lytting så er den full av mulige feil. Ingen vet hvilken farging som er FØR testobjektet. Å kalle NAD 208 nøytral vil si at mange forsterkere når de er mer oppløst, at det er LAGT PÅ oppløsning etc etc. IMHO BS!
Hvis du forsøker å sette deg inn i LTS sine prosedyrer litt bedre, så vil mye være vunnet. Man må skjønne konseptet før man kritiserer det. Forøvrig så håper jeg at når folk ser at noe blir satt på spissen, så går de ikke i skyttergravene av den grunn, litt selvironi skader ingen ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
En forsterker til 2000kr har selvfølgelig begrensa resurser, det forstår du også val...

Hadde du derimot tatt en god forsterker til rundt ca 20 000kr som jeg skrev tidligere, og sammenligna med en til 30k- 40k- 50k- 60k også videre så er det ikke sikkert at den til 60k er bedre enn den til ca 20k...

Bamsemann....
Som du skriver har en forsterker til 2000 begrensede resurser, men det har også en forsterker til 20.000 i forhold til en som koster 150.000.

Om jeg kjøper deler til 20000 og bygger en forsterker vil det nærme seg kremen av forsterkere. Men hvor mye ville en slik forsterker koste om den serieproduseres og selges via foehandlere?

En forsterker til 20 KAN selvfølgelig låte bedre en forsterkeren til 60. Kansje de er like dyre å produsere, det finnes jo fabrikanter og importører som er mer pengegriske enn andre..... da har utsalgsprisen liten betydning... Det jeg prøver å få frem er at kvalitet koster og ofte er det en sammenheng her om man sammenligner samme type produkt mot hverandre. Altså ikke SE rør mot flere hundre watts transistor, eller digital mot klasse A.

Jeg er enig det du skriver om at kurven pris/kvalitet flater mer og mer ut jo høyere i pris man kommer, men at det stopper ved 20 laken er jeg ikke enig i. Til det har jeg hørt altfor store forskjeller ved testing av forsterkere til langt høyere pris. F.eks ML335 mot 33H under kontrolerte forhold med eget utsyr og kjent musikk uten en selger som forsøkte å overbevise meg om moe som helst. Tydelige forskjeller på disse, spesielt i bassen selv på mine lettdrevne høyttalere. Det at begge forsterkerne er ekstremt overpriset er en annen sak! Tydelige hørbare forskjeller er det uansett.

De som har erfaring med større DP forsterkere har antagelig opplevd det samme som meg. Kontrollen på 5.52 er ekstremt bra og jeg tviler på at noen forsterkere til under 50 kan konkurere mot denne. Inkl. A1.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Som du skriver har en forsterker til 2000 begrensede resurser, men det har også en forsterker til 20.000 i forhold til en som koster 150.000.

Om jeg kjøper deler til 20000 og bygger en forsterker vil det nærme seg kremen av forsterkere. Men hvor mye ville en slik forsterker koste om den serieproduseres og selges via foehandlere?

En forsterker til 20 KAN selvfølgelig låte bedre en forsterkeren til 60. Kansje de er like dyre å produsere, det finnes jo fabrikanter og importører som er mer pengegriske enn andre..... da har utsalgsprisen liten betydning... Det jeg prøver å få frem er at kvalitet koster og ofte er det en sammenheng her om man sammenligner samme type produkt mot hverandre. Altså ikke SE rør mot flere hundre watts transistor, eller digital mot klasse A.

Jeg er enig det du skriver om at kurven pris/kvalitet flater mer og mer ut jo høyere i pris man kommer, men at det stopper ved 20 laken er jeg ikke enig i. Til det har jeg hørt altfor store forskjeller ved testing av forsterkere til langt høyere pris.  F.eks ML335 mot 33H under kontrolerte forhold med eget utsyr og kjent musikk uten en selger som forsøkte å overbevise meg om moe som helst. Tydelige forskjeller på disse, spesielt i bassen selv på mine lettdrevne høyttalere. Det at begge forsterkerne er ekstremt overpriset er en annen sak! Tydelige hørbare forskjeller er det uansett.

De som har erfaring med større DP forsterkere har antagelig opplevd det samme som meg. Kontrollen på 5.52 er ekstremt bra og jeg tviler på at noen forsterkere til under 50 kan konkurere mot denne. Inkl. A1.
Testing etter LTS sine premisser vil gi et objektivt svar på dette, men da kan en risikere å ende opp med en hel masse usvidde penger...Er det verdt risikoen?
;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Testing etter LTS sine premisser vil gi et objektivt svar på dette, men da kan en risikere å ende  opp med en hel masse usvidde penger...Er det verdt risikoen?
;)
Det for bli opp til deg om du synes risikoen er for høy!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det for bli opp til deg om du synes risikoen er for høy!
Jeg vet ikke om du har skjønt det, men det er ikke mine penger som er "at risk" ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg vet ikke om du har skjønt det, men det er ikke mine penger som er "at risk" ;)

Nei det er mulig jeg ikke har skjønt det... fortell meg hvem som risikerer å tape penger og hvilke forsterker som ikke holder mål... kom gjerne med alternativer på den beste forsterkeren også...

Jeg ønsker å sitte med best mulig forsterker, så jeg blir glad for gode tips.
 
B

bamsemann

Gjest
Som du skriver har en forsterker til 2000 begrensede resurser, men det har også en forsterker til 20.000 i forhold til en som koster 150.000.

Om jeg kjøper deler til 20000 og bygger en forsterker vil det nærme seg kremen av forsterkere. Men hvor mye ville en slik forsterker koste om den serieproduseres og selges via foehandlere?

En forsterker til 20 KAN selvfølgelig låte bedre en forsterkeren til 60. Kansje de er like dyre å produsere, det finnes jo fabrikanter og importører som er mer pengegriske enn andre..... da har utsalgsprisen liten betydning... Det jeg prøver å få frem er at kvalitet koster og ofte er det en sammenheng her om man sammenligner samme type produkt mot hverandre. Altså ikke SE rør mot flere hundre watts transistor, eller digital mot klasse A.

Jeg er enig det du skriver om at kurven pris/kvalitet flater mer og mer ut jo høyere i pris man kommer, men at det stopper ved 20 laken er jeg ikke enig i. Til det har jeg hørt altfor store forskjeller ved testing av forsterkere til langt høyere pris.  F.eks ML335 mot 33H under kontrolerte forhold med eget utsyr og kjent musikk uten en selger som forsøkte å overbevise meg om moe som helst. Tydelige forskjeller på disse, spesielt i bassen selv på mine lettdrevne høyttalere. Det at begge forsterkerne er ekstremt overpriset er en annen sak! Tydelige hørbare forskjeller er det uansett.

De som har erfaring med større DP forsterkere har antagelig opplevd det samme som meg. Kontrollen på 5.52 er ekstremt bra og jeg tviler på at noen forsterkere til under 50 kan konkurere mot denne. Inkl. A1.
Hei igjen val... Det finns nok ingen "beste forsterker" til det er det alt for mange meninger og smaker om hva som er best.

Selvfølgelig stopper ikke kurven for bedre lyd tvert ved 20k, men da har de brukt så mye resurser i produktet at kurven for forbedring av LYDEN er liten, og kanskje fraværende...

Spydspissteknologi er veldig dyrt, og derfor er nok mange av de dyre hi end merkene som ligger i forkant som lokomotiver veldig dyre når de kommer ut på markedet... men teknologien blir fort plukket opp av andre, og etter kort tid kan man få samme kvalitet til en langt lavere pris...

Som jeg skrev tidligere i tråden så er eiergleden/feelgoodfaktoren også viktig, og det er ingen tvil om at statusen ved å banke dyrt utstyr i bordet også til stede....

Bamsemann...... :)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hei igjen val... Det finns nok ingen "beste forsterker" til det er det alt for mange meninger og smaker om hva som er best.

Selvfølgelig stopper ikke kurven for bedre lyd tvert ved 20k, men da har de brukt så mye resurser i produktet at kurven for forbedring av LYDEN er liten, og kanskje fraværende...

Spydspissteknologi er veldig dyrt, og derfor er nok mange av de dyre hi end merkene som ligger i forkant som lokomotiver veldig dyre når de kommer ut på markedet... men teknologien blir fort plukket opp av andre, og etter kort tid kan man få samme kvalitet til en langt lavere pris...

Som jeg skrev tidligere i tråden så er eiergleden/feelgoodfaktoren også viktig, og det er ingen tvil om at statusen ved å banke dyrt utstyr i bordet også til stede....

Bamsemann...... :)

Du verden!! Vi er nesten enige..... kansje bortsett fra dette med status..... den er vel mikroskopisk i forhold til å ha dyr bil med Bærumskilter og hytte med dobbel garage og dragehoder...
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Nei det er mulig jeg ikke har skjønt det... fortell meg hvem som risikerer å tape penger og hvilke forsterker som ikke holder mål... kom gjerne med alternativer på den beste forsterkeren også...

Jeg ønsker å sitte med best mulig forsterker, så jeg blir glad for gode tips.
Den beste forsterkeren er den som lager vann til vin?
Eller den som avslører at det faktisk er vann det er snakk om. I siste tilfellet ville jeg ta han som lagde vannet og solgte det som vin.....altså produsenten av programmatrialet....eller er synderen masteringsstudioet??

Don`t shot the messenger.....
;)
 
Topp Bunn