Hva er best? DD, reimdrift eller mellomhjul?

Hvilket prinsipp mener du er best?

  • Direktedrift

    Stemmer: 58 43.3%
  • Reimdrift

    Stemmer: 55 41.0%
  • Mellomhjulsdrift

    Stemmer: 21 15.7%

  • Totalt antall stemmer
    134

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri hørt noe lyd fra Nottingham-motoren min, i alle fall.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nei, men nå må jo CA få lov til og ta igjen litt. Jeg forsøkte jo å fornærme spillern han brukte alle konfimasjonspengene på.;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nei, nå må jeg sove. Du vant denne runden CA, men lover å komme sterker tilbake;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehe, takk for kampen, ANM. Hyggelig å jangle litt:) Har tatt kvelden sjøl...Zzzzzzz
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den beskrivelsen av Conti og hans Basis spillere sier det meste
    derfor jeg sendte min til oppgradering, for å få med de seneste forbedringene i presisjon...og det høres
    mvh
    Leif
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg tulla bare litt med ANM. Det er vel rapportert inn motorer som har støyet, men de har vært deffekte. Det var kun en takk-for-sist ifm hans dokumenterte påstand om kast i tallerken på Technics...som viste seg å være en kjip Hanpin-spiller;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Til mitt forsvar Chris, startet det hele med beundring av looken på spillern under. Jeg så da et snev av ujevnhet og kast. Fikk blod på tann!

     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det man ofte tar feil av med kast er når punktene på tallerkenen som er for strobelyset ikke er 100% rene. SL-serien måler ikke 0,025% wow & flutter og 0,035% peak wow & flutter (er vel kun Technics jeg har sett oppgi peak w&f).

    SL med kast finnes sikkert, men da har den sikkert gått i gulvet på en disko:)

    SL-1200 Gold du la ved er en sann klassiker og koster flesk!
     
    A

    ANM

    Gjest
    SL-serien måler ikke 0,025% wow & flutter.....
    Det har du rett i! Resultatet av den uavhengige testen var 0,038%. Kan selvfølgelig være en blåmandags-spiller de målte. :)

    Nei, snakker ikke om de tilsynelatende ujevnhetene i strobedelen, men ser i det det mørke området mellom plint og tallerken. Ingenting avskrekkende og kan seff være en illusjon, men ser den på 131". Var derfor jeg ikke kom med den i går, men hoppet ukritisk videre.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Disse 50Hz motorene vil alltid ha en svak trafolignende dur om du setter øret innpå, men rem og massen tar seg av det mikroskopiske bidraget. Ville ikke brukt den motoren til DD, da Barry White ville hørt ut som Mariah Carey på helium ved 250 Rpm...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du held ein stor Clearaudiomotor (frå Pabst, dei nye er eg ikkje sikker på) i handa, vil du ikkje kunne avgjere om motoren går eller står etter å ha trykt på av/på-knappen. Ingen vibrasjon eller lyd i det heile. Så eg var sterkt freista til å kjøpe ein Clearaudio Champion level 2 med tangentialarm for nokre år sidan. Men mellomhjulsspelaren min let altså betre - truleg pga ikkje-akryl tallerkenen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Min guru er rene magikeren innen bl.a audio elektronikk.Han brukte lenge en premotec motor jeg sendte over til han på sin Basis spiller.
    I starten på mitt DIY vinyl spiller forsøkte jeg noen motorer fra sveitsiske Saia.Fulgte anbefalt verdier fra Saia,men motorene var
    ubrukelig til vinylspiller med anbefalte verdier.Fikk en tilbake etter at guruen hadde tunet motor (kondensator/motstand).
    Den gikk utrolig fint,men var egentlig litt for kraftig så Premotec motorer ble bestilt.Min guru legger også motoren i neven
    og tuner den slik at all vibrasjon forsvinner.Premotecen går fint hos meg og hvor vidt min guru fremdeles bruker Premotec
    på sin Basis må jeg spørre om neste gang vi snakkes. Dessverre er mitt lager fra DIY hifi supply ubrukelig.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    For morro!
    Her er noen enkle og kjappe målinger av hhv Garrard 401 mellomhjul, TW Acustic Raven remdrevet og Pioneer PLX-1000 DD.
    Noen som tør gjette hva som er hva?
    IMG_0899.jpg
    IMG_0901.jpg
    IMG_0903.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    1. Raven
    2.301
    3. Pioneer
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    3 av 3 - de gamle er eldst!

    1. Raven
    2.401
    3. Pioneer
    Bingo!
    Hva forteller disse resultatene oss?
    Ikke en damn shit ;)
    Den forteller meg bare at jeg nok en gang er helt sjef... erfaring skal en ikke kaste vrak på. Rangeringen gjorde jeg etter helt bevisst kunnskap/egen erfa om de forskjellige egenskapene til prinsippene.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men det seier svært lite om prinsippa, som var utgangspunktet for tråden. Berre om dei aktuelle modellane. Skal ein samanlikne prinsipp, treng ein anten å halde alle parametrar like, og endre berre drivsystemet. Eller så må ein ha konkrete erfaringar med mange (skal vi seie iallfall 40 - 50?) modellar av dei tre kategoriane. Utan at ein likevel kan vere for bastant. (Og kva Pioneer er det som er pioneeren med stor P, Sluk? Eg trur eg veit kva for ein du tenkjer på, men det er mange relevante der i garden om ein tek eit djupdykk.)
     
    A

    ANM

    Gjest
    1. Raven
    2.401
    3. Pioneer
    Bingo!
    Hva forteller disse resultatene oss?
    Ikke en damn shit ;)
    Den forteller meg bare at jeg nok en gang er helt sjef... erfaring skal en ikke kaste vrak på. Rangeringen gjorde jeg etter helt bevisst kunnskap/egen erfa om de forskjellige egenskapene til prinsippene.
    Jeg som atter en gang må innse at jeg er en taper, må som en taper komme med en unnskyldning, slik at jeg ikke tar noe ansvar for situasjonen og forblir en taper.
    Jeg og hadde lyst til å svare som deg, oh konge Sluket, pga av pitchen, men trodde ikke etter all den hypingen av DD at den kunne falle ned med hele -15Hz.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skal ein samanlikne prinsipp, treng ein anten å halde alle parametrar like, og endre berre drivsystemet.
    Tviler på at det blir rettferdig eller pålitelig, siden de beste designvalgene for ett prinsipp, ikke er de beste for et annet, slik at en slik test ligger an til å favorisere ett driftsprinsipp.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Pioneer PLX-1000 er jo da en Hanpin-spiller med billig DD-motor med posisjonelt oppdateringssystem av hastighet. Hvilket betyr dårligere w&f enn de gode DD-spillerne med lineær oppdatering av hastighet. Å bruke Hanpin-spillere mot spiller som TW blir jo veldig urettferdig som driftsprinsipp. Litt som å sammenligne Rega RP-1 med en VPI Direct Drive.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    1. Raven
    2.401
    3. Pioneer
    Bingo!
    Hva forteller disse resultatene oss?
    Ikke en damn shit ;)
    Den forteller meg bare at jeg nok en gang er helt sjef... erfaring skal en ikke kaste vrak på. Rangeringen gjorde jeg etter helt bevisst kunnskap/egen erfa om de forskjellige egenskapene til prinsippene.
    Jeg som atter en gang må innse at jeg er en taper, må som en taper komme med en unnskyldning, slik at jeg ikke tar noe ansvar for situasjonen og forblir en taper.
    Jeg og hadde lyst til å svare som deg, oh konge Sluket, pga av pitchen, men trodde ikke etter all den hypingen av DD at den kunne falle ned med hele -15Hz.
    Me likes... :D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Pioneer PLX-1000 er jo da en Hanpin-spiller med billig DD-motor med posisjonelt oppdateringssystem av hastighet. Hvilket betyr dårligere w&f enn de gode DD-spillerne med lineær oppdatering av hastighet. Å bruke Hanpin-spillere mot spiller som TW blir jo veldig urettferdig som driftsprinsipp. Litt som å sammenligne Rega RP-1 med en VPI Direct Drive.
    Jada, men ta det nå for det det er, hifi er en lek og HFS en lekeplass. Ingen grunn til og bli alvorlige :cool:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, helt enig Vermin, og det er akkurat en slik holdning jeg har til det også:) Dette er lek og moro! Det var heller ikke så gravalvorlig ment det jeg skrev:)

    Men når man sammenligner driftsprinsipp så er det jo greit å sammenligne nogenlunde lik prisklasse. ANM sammenlignet SL1200 vs Nottingham Hyperspace. Og her blir det Pioneer PLX-1000 vs TW Raven. Men litt artig at prisforskjellen må være så stor for at rem skal hevde seg litt da:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det interressante at alle prinsipper er representert i ALL OUT segmentet
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Side om side med samme PU gjorde ikke Kenwod KD990 seg bort i forhold til VPI Classic....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    uten motor har man vel et aldri så lite problem?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Må si jeg har fått litt lyst til å overta en av DD-spillerne til godklumpen for deretter å dra den (spilleren) helt ut.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg har fått litt lyst til å overta en av DD-spillerne til godklumpen for deretter å dra den (spilleren) helt ut.
    Jeg byttet kun ben og strømforsyning på min Technics 1210 og begge oppgradringer ga hver for seg klare lydmessige forbedringer. Nå venter jeg på nytt lager fra Mike New "down under" og regner med at det igjen vil høres i positiv retning. Anbefaler prosjektet du har i tankene. Om ikke den vil konkurrere med eliten av spillere vil du nok bli overrasket hvor mye det går an å ta ut.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fadese, den må kunne konkurrere med eliten, i hvert fall på noen parametre, hvis ikke ser jeg ikke helt poenget. Men det er jeg sikker på at en fullmoddet spiller fra OMA gjør, uten at jeg har hørt en.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fadese, den må kunne konkurrere med eliten, i hvert fall på noen parametre, hvis ikke ser jeg ikke helt poenget. Men det er jeg sikker på at en fullmoddet spiller fra OMA gjør, uten at jeg har hørt en.
    Det vil den nok gjøre Fose hvis du tar den helt ut. :)
     

    arne.helge

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    39
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mine beste platespillere har direktedrift og tangentialarm. Pioneer pll1000 spiller fantastisk, technics sl10 liker jeg også godt. Har prøvd og har endel vintage spillere slik som dual 1219, 721 og Lenco l78 som også spiller flott. Skal jeg ranke drivsystemene må det bli direktedrift på 1, mellomhjul på 2 og strikk på sisteplass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn