Hva er best? DD, reimdrift eller mellomhjul?

Hvilket prinsipp mener du er best?

  • Direktedrift

    Stemmer: 58 43.3%
  • Reimdrift

    Stemmer: 55 41.0%
  • Mellomhjulsdrift

    Stemmer: 21 15.7%

  • Totalt antall stemmer
    134

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Larkus

    Gjest
    Hva mener DU er beste drivprinsippet for grammofoner. Stem i vei!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Maglev ?

    mvh
    KJ
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Min Luxman PD441 benytter seg av maglev for å avlaste senterleiet. Reduserer belastingen fra platetallerkenen (3 kg med platematte) på senterleiet med 80% ved hjelp av magnetene i DD-motoren. "Loadfree Spindle System"
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    propulsion er fremdrift
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tipper at når alle prinsippene er implementert optimalt, vil det være vanskelig å høre forskjell på fremdriftsprinsipp
    mvh
    Leif
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Hvis en skal henge seg opp i tekniske data, så er vel DD-prinsippet suverent best. Pioneer sin "Exclusive P3a" har vel rekorden med Wow/flutter på 0,003% og S/N på hele 95dB. Gale hadde vel også en DD-spiller på 1970-tallet der platetallerkenen svevde på et magnetfelt med ikke målbar "rumble".

    Med slike data på plass er det det vel ikke så mye annet enn spillerens immunitet overfor vibrasjoner fra omgivelsene (luftbårne og fra underlag) som bestemmer resten av lydkvaliteten. (Armen holdes utenfor diskusjonen i denne omgang)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Jeg stemte for direktedrift bare for å være vanskelig. Og siden den platespilleren jeg bruker er direktedrevet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Helt umulig spørsmål. Men siden jeg selv har en meget enkel og elegant 60-tallskonstruksjon med remdrift stemte jeg remdrift. Bladde fort gjennom Hi-Fi Årbogen fra -77. Klart beste kandidat der på rumble var Mørch. 75dB. Målt med arm og PU. Mellomhjulsspiller. Noen her som har en slik forresten?
    For gode drivverk er rumble for drivverket alene ikke målbart.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.333
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Smaken og baken, mora og dattera osv. På 70-tallet var mellomhjul nesten nord og ned, særlig da ERA kommed sin 24-pols motor, og flere kom etter. Så kom DD og ble akseptert ettersom Micro, Denon og flere kom med topputgaver. Idag er det vel kun et svært begrenset antall mellomhjulsspillere som er "akseptert".
    Enig med Arve- dersom alt er i god stand, spiller det vel egentlig ingen rolle. Svært mange toppspillere bruker fortsatt "strikk" eller tråd.....
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Alt er best når det er justert korrekt.Men over tid har alt en tendens til avvik.Jeg er nok av den oppfatning om at DD er mest korrekt over lengst tid.
    Et entydig svar på dette er derfor svært vanskelig.Jeg har strikkspiller med rpm-controller og en med mellomhjul.Ulike spillere med hver sin spillestil/egenlyd.
    Dette om hva som er best er ikke relevant i et stereoanlegg.Du vet når du har "godlyden" og da burde man være fornøyd.Og hva driftssystem du enn måtte benytte
    deg av er egentlig likegyldig.
    Mvh Kenneth
     
    A

    ANM

    Gjest
    Må si jeg har sansen for DD, men så lenge strikkspilleren ikke har kast i tallerken eller trinsa fungerer det perfekt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    tipper at når alle prinsippene er implementert optimalt, vil det være vanskelig å høre forskjell på fremdriftsprinsipp
    mvh
    Leif
    Einig. Dersom tallerkenen er tung nok, lageret godt nok, og isolasjonen frå omverda god nok, vil det truleg ikkje vere særleg skilnad. Men det var altså litt å hente på drivsystemet på VPI SSM med reim eller rim. Likevel langt mindre enn skilnaden mellom tallerkar.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Micha Huber, muligens ikke totalt ukjent for hifi-folket (?) fremholder at remdrift er å foretrekke.
    Kan ikke si at jeg er i stand til å holde noe fornuftig motargument mot ham, ei heller nødvendig: jeg har eid SP10 mkII (dd) - og eier TTT-spilleren. De er begge framifrå spillere, og jeg holder den ene like god som den andre.

    Så her er det uavgjort.

    Cheers!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mellomhjul. Mest stabilt.
    Kanskje på Lencoen din. Men eg må av og til skifte pakning mellom mellomhjulet (rimdriven) og tallerkenen. Og så går svinghjulet rundt ved hjelp av ei reim frå kvar motoraksling (2 stk).
    Så DD er sikkert enklare i lengda. Eg veit ikkje, hadde berre SL1000en min frå 1978 til 1997...utan det aller minste problem.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Kva er dei viktigaste eigenskapane til eit grammofon-drivverk når det gjeld best mogleg lydkvalitet?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kva er dei viktigaste eigenskapane til eit grammofon-drivverk når det gjeld best mogleg lydkvalitet?
    Det eg kjem på i farten:

    - Det skal få plata til å gå rundt med jamn fart, på 33 45 (og evt 78) rpm. Heilt utan formidling av vibrasjonar frå motoren. Og tallerkenen må vere perfekt lagra.

    - Plata skal vere så dau at det ikkje oppstår vinylresonansar. Platematte av rett kvalitet (mange strategiar her), platestrammar (fungerer berre dersom plata ligg fullstendig flatt mot tallerkenen/matta) og platekrans (eller vakuumtallerk, som gjer same nytta)

    - kabinett og bein skal gjere sitt til at det ikkje formidlast vibrasjonar frå underlaget. (Dette er uhyre vanskeleg, så bruk ei eiga hylle til spelaren)

    - Platespelarkabinettet og armbrettet skal vere eit fullstendig stabilt underlag for armen, med nok plass til å montere armen forsvarleg.

    Såleis kan eg tenkje meg at ein diger, kvartsstyrt DD-spelar med tallerken på minst 7 - 8 kg kan vere interessant. Eller min VPI SSM med tung tallerken og rimdrive....
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Etter mi erfaring er immunitet mot alle slags vibrasjoner frå omgjevnadane svært viktig. Det gjeld både vibrasjon frå underlag, og luftbårne vibrasjonar fra høgtalarlyden.
    Plastloket er ein versting når det gjeld å fange opp luftbårne vibrasjonar. Eg spelar konsekvent med plastloket demontert på min Luxman PD441, og har det kun på når spelaren ikkje er i bruk for å unngå nedstøving. I tillegg brukar eg sorbothane dempeføtter på spelaren. Dei isolerar spelaren omtrent totalt mot vibrasjonar frå underlaget.
    Denne mobil-appen er eit framifrå redskap til å teste om spelaren er følsom for vibrasjonar.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=kr.sira.vibration&hl=no


     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Nå bruker jeg spiller med strikk og frigjort motor:) Eneste fordelen med denne, er at pickuppen ikke plukker opp støy fra motoren. Noe den gjorde fra flere spillere med onboard motor. Har skiftet strikk en gang. Jeg får litt slyring på reima under oppstart. Har ellers en PIONEER PL-71 og en Systemdek IIX stående på loftet. Det går greit å spille plater på disse også.
    Spilleren står på et svært tungt rack med massive Polycrystall hyller som tar opp ingen vibrasjoner. Altså det beste underlaget for en platespiller:) Har også en platform tilsvarende liggende lagret med coner mvh. Guit
    010.JPG
    080.JPG
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting er best. Alt kan gjøres bra, og selv har jeg liten tro på at det finnes noen "remdrift-lyd", "direktedrift-lyd" eller "mellomhjuls-lyd". Alle disse driftsprinsippene har iboende utfordringer som kan gi hørbare "feil", (Wow/flutter, rumble, cogging, etc.) men dette kan man konstruere seg rundt.

    Som alltid gjelder det bare å velge det settet med kompromisser som passer best til seg selv og sitt eget behov.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Nå bruker jeg spiller med strikk og frigjort motor:) Eneste fordelen med denne, er at pickuppen ikke plukker opp støy fra motoren. Noe den gjorde fra flere spillere med onboard motor. Har skiftet strikk en gang. Jeg får litt slyring på reima under oppstart. Har ellers en PIONEER PL-71 og en Systemdek IIX stående på loftet. Det går greit å spille plater på disse også.
    Spilleren står på et svært tungt rack med massive Polycrystall hyller som tar opp ingen vibrasjoner. Altså det beste underlaget for en platespiller:) Har også en platform tilsvarende liggende lagret med coner mvh. Guit
    Vis vedlegget 366905 Vis vedlegget 366906
    Sluring på strikk unngår du ved å gi platetallerken et dytt slik at den roterer i riktig retning før du setter i gang spilleren.Når man har blitt vant med dette
    går det automatisk.Og du får dessuten en strikk som varer mye lenger.Jeg gjør også dette på min mellomhjulspiller der jeg har svært tung platetallerken -
    (to stablede tallerkener.) Jeg har også speedbox plassert på hylle for seg under platespilleren slik at den kommer mest mulig bort fra tonearm og pickup.
    Av erfaring kan speedbox overføre støy til pickup i gitte tilfeller.
    Mvh Kenneth
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Mellomhjul. Mest stabilt.
    Kanskje på Lencoen din. Men eg må av og til skifte pakning mellom mellomhjulet (rimdriven) og tallerkenen. Og så går svinghjulet rundt ved hjelp av ei reim frå kvar motoraksling (2 stk).
    Så DD er sikkert enklare i lengda. Eg veit ikkje, hadde berre SL1000en min frå 1978 til 1997...utan det aller minste problem.
    min strikkdrevne Basis Ovation har gått problemfritt siden 1991
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Best meg her og best meg der...

    Selvsagt kan alle tre prinsippene fungere, dersom de settes opp optimalt. Har hatt ganske mange fiskesnørespillere oppigjennom de tre siste var opera consonance, Michell Gyrodec og Gyrodec, modda - med alle fjærene tatt vekk. Var på vei til å selge hele vinylutrustningen, skiver og det hele, da en god hifivenn sa til meg at jeg burde prøve mellomhjul, nærmere bestemt garrard 301, med en robust arm og en Orto SPU.

    Jeg fulgte hans råd og den dynamikken, musikaliteten og det trøkket en godt satt opp 301 gir, er for meg den utlimate vinylopplevelsen. Bonus med SPU med et stifttrykk på 4.5 gram, er at du slipper å høre alle støvkorn, småriper etc. holdt på å bli smågæærn av det, da jeg hadde fiskesnørespiller, Mørch-arm og superpickuper med under 1g stifttrykk.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    En virkelig god platespiller kan låte helt fantastisk. Driftsprinsipet er egentlig ganske underordnet. Jeg har landet på en jeg synes kombinerer mange av de beste trekkene fra alle leire. Den er remdrevet, men den er anskaffet på grunn av sine egenskaper. Driftsprinsippet var underordnet.
    Apropos, hva er det med denne underlige tendensen til å omtale en platespiller som strikkdrevet?? Det kalles remdrevet, mine herrer. En platespiller drives av en rem. Strikk brukes til helt andre ting, og har følgelig ingenting på en platespiller å gjøre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg brukte strikk som ren provokasjon
    presisjons-beltet/remmen til Basis er så langt fra strikk det kan komme
    ellers er det vel nettopp rytmen og driven til denne spilleren som gjør at jeg ikke har følt noe behov for å bytte
    dessuten liker jeg utseendet på den
    vel så viktig som valg av spiller er å gi den optimale arbeidsvilkår
    min står på et sanddempet VPI TNT rack koblet mot gulvet med justerbare spikes
    som ballast står et 47kg riaa power i bunnen
    over dette en 20kg riaa TVC kombo og en Studer cd spiller
    på toppen av racket står en kraftig mdf kasse på pulsar points
    oppi kassen ligger en kraftig mdf plate på rubloc trisolater
    på denne står Basis som har hengende silkondempede opphengskassetter, der subchassiet henger fra utriggerne
    det ca 2kg tunge armboardet ligger i en brønn av dette på spikes
    ac motoren er frikoblet fra subchassiet og står som en separat enhet på mdf platen
    over det hele ligger et 17kg tungt acryl lokk med pianohengsler og gassdempere
    spiller alltid med lokket nede
    resultatet er null akustisk eller mekanisk feedback uansett basspådrag fra subhorna
    the devil is in the details
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.827
    Antall liker
    50.771
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    image.jpg

    Har vel eid 10-15 spillere i min tid og kun 2 av de er reimdrift,låter uten tvil best her nå med reimspiller på magnetisk plattform.

    O
     

    Vedlegg

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Vi må huske på at det heter reim og ikke strikk.Ja bare man blir forstått er det jo greit.
    Ellers er det ikke lett å si hva som er beste driftsprinsipp.Det får være opp til den enkelte tenker jeg.
    Mvh Kenneth
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Nesten alle veier fører til Rom ;)
    Selv er jeg kjempefornøyd med veien via ultralett arm, ultramyk PU og vinyl som "svever i det fri". Et konsept som vant fram på syttitallet. Spilleren min står plassert på en kip, men veldig praktisk IKEA-sak. Mindre enn én meter unna står både høyre høyttaler og sub'en. Huset er fra -29 og gulvet tilsvarende ettergivende. Men det er ikke noe problem å danse til vinylmusikk. 100dBA på et par meters avstand.
    Men forutsetningen er at plexiglasslokket er lukket igjen.
    (Dét er forøvrig en forutsetning også siden mine Maine Cooner blir veldig fascinert av denne snurrende greia)

    Det er da artig å se at Larkus må spille med lokket av:
    "Plastloket er ein versting når det gjeld å fange opp luftbårne vibrasjonar. Eg spelar konsekvent med plastloket demontert på min Luxman PD441, og har det kun på når spelaren ikkje er i bruk for å unngå nedstøving."
    Det er et annet konsept. I mitt opplegg er det arm og vinyl som er verstingen i å fange opp luftbårne vibrasjoner. Plexiglasslokket er tungt og dødt og stenger de luftbårne vibrasjonene ute for det nesten masseløse systemet av arm, PU og vinyl. PU og arm er ikke i stand til å lage vibrasjoner i vinylen. Fysisk umulig. Derfor intet behov for platestrammer, dempematte eller hva det måtte være av tungt utstyr.

    Ulike konsept. Mitt virker. Larkus sitt virker.

    Ingen er best :)

    Remdrift, direktedrift eller mellomhjul? Ingen er best. Det som er viktig er at en er tro mot konseptet, kjenner konseptet og eliminerer den enkelte løsnings svakheter i størst mulig grad.
    Da blir det bra uansettt.
     
    Sist redigert:

    surabus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    829
    Antall liker
    1.640
    Har reimdrift og mellomhjul spiller.Vanskelig å mene noe om klangen på disse, er fornøyd med begge.
    Synes mellomhjulspilleren har fungert best med lite plunder, men et vanskelig valg om hva som er best..
    Dersom en ikke er fingernem selv,kan det være lurt å benytte en god fagmann for justeringer og ettersyn.
    Gi spilleren de beste arbeidsvilkår der den skal benyttes. Ikke alltid enkelt i en stue :)
    Mange god tips i tråden om dette.

    Mye glede i en vinylspiller.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Ble overrasket over å lese at folk dytter igang tallerkenen for at ikke strikken skal slure.
    Dytter dere bilen igang for å spare clutchen også? :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Remdrift, for det er det jeg har på min.

    (Stemte mellomhjul. Dere gir det alt for lite kred, folkens.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn