Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det var ikke verre enn at det kan være aktuelt😊
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Næh, kan ikke akkurat se noe behov for slikt. Sparer penga og kjøper plater i stedet;)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.967
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    For den prisen er det fristende.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har svært vanskelig for å se poenget, unntatt om man planlegger å stue guruen bort i en bod eller på loftet over lang tid.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.967
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Det er ikke bare et støvtrekk:
    Another design feature of this protective dust cover is the front pocket where the user can easily place and store the 7”/10” record adapters, the maintenance tool, and the manual Instruction. Now, everything is in one place!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Greit nok det, men jeg har allerede opptil flere skuffer.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.967
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Greit nok det, men jeg har allerede opptil flere skuffer.
    Fint med mange skuffer, men her har man muligheten til å ha alt på et sted i stedet for at alt blir spredt rundt i div skuffer og hyller.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det ikke akkurat så mye som følger med guruen at man ikke får plass i en enkelt skuffe eller skap, med mindre man bor i et dukkehus eller bare føler veldig for å lagre ting godt spredt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Noen som har testet denne?
    PXL_20221126_150509737.jpg


    Mottok den i dag men mangler arm å teste med.
    PXL_20221126_150725757.jpg
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.967
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Jeg var "backer" på dette prosjektet, men det blir ikke noe kjøp siden jeg fikk en annen digital stiftstrykkmåler i sommer. Men den ser veldig bra ut og virker sikkert bra.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har «vasket» tre stifter og det fungerte helt utmerket. Syntes faktisk at det ble littegranne stillere mellom låtene 🤔
    Vekten viste også det samme som min tidligere vekt gjorde.
    Så jeg er fornøyd så langt.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    01000254.jpg

    Fantastisk sak dette. Mye bedre resultat, en fra min gamle VPI. De mest møkkete platene får først en runde med en av børstene fra Knosti maskinen dynket i rensevæske, ellers er det rett frem. Må ofte kjøre tørk 2 ggr, men har ikke dårlig tid.
    Det meste av plateknitter, og generell støy forsvinner.
    Om den er like bra som Degritter er en annen sak.
    Får i alle fall rene plater.

    /Ruby🙂
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet Humminguru vs slik UL-vasker som jeg har?
    71h1Acw4gJL.jpg
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Fantastisk sak dette. Mye bedre resultat, en fra min gamle VPI. De mest møkkete platene får først en runde med en av børstene fra Knosti maskinen dynket i rensevæske, ellers er det rett frem. Må ofte kjøre tørk 2 ggr, men har ikke dårlig tid.
    Det meste av plateknitter, og generell støy forsvinner.
    Om den er like bra som Degritter er en annen sak.
    Får i alle fall rene plater.

    /Ruby🙂
    Vet ikke om du har sett det alt, men det er en bryter ved siden av av/på-knappen hvor man kan velge lengre tørketider. På det lengste autoprogrammet blir da tørketiden 10 min og ikke 5 min;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har testet Humminguru vs slik UL-vasker som jeg har?
    Vis vedlegget 878816
    Ikke mot Humminguru, men mot Degritter.
    Jeg hadde tidligere en "tilsvarende" vasker som du hadde, men med hjemmelaget drev og spindel. Jeg hadde gearet min slik at det tok 3 minutter pr platerotasjon - og kjørte 12 min vaskesyklus. Gikk ned til å kjøre max 6 plater i batch slik at det ble tilstrekkelig avstand mellom platene (reduserer risiko for stående bølger).

    Resultat: Både lyttemessig og visuell inspeksjon av riller med mikroskop tilsa at platene ble rene med min gamle vasker, på samme måte som de blir helt rene med Degritter. Noen plater har urenheter som gjør de utfordrende å få rene uten å kjøre gjentakende vask - men det har ikke så mye med type vasker å gjøre, selvom en høyere frekvens enn 40khz vil kunne være en fordel. Det som selvfølgelig vanskeliggjør en direkte sammenlikning er at man ikke (sjelden) har to plater med identisk smuss/urenheter.

    Et "aber" med vasker type den du har - og jeg hadde, vs f.eks en Humminguru, er at du må lufttørke platene.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @ptb - Takker så mye. Er meget godt fornøyd selv, nå vasker jeg ikke mer enn fire plater om gangen da jeg synes vasken blir dårligere ved fem eller seks plater. Jeg har laget meg en lufttørker-boks med vifter inni - så tørketiden selv med fire plater går meget raskt, da slår jeg meg til ro med det jeg har.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    På YT finner man nå flere videoer som advarer mot å utsette vinylen for ultralyd i lenger perioder pga slitasje. Siste jeg så var en selger i US som nå med erfaring fra flere ulike maskiner og mer enn 20.000 plater nå konkluderte med at 5 minutter var maks nødvendig tid.
    Om platen behøvde mer tid enn dette var hans erfaring at man fikk bedre resultat ved å utførte en manuell rens før ultralydbadet.

    I den anledning er det jeg har tenkt om "bløtlegging" kan ha samme nytte på vinylen som når man bløtlegger oppvasken?
    At man lar platen spinne i oppvarmet løsemiddelblanding noen minutter før man starter ultralyd.
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Er nok helt sikkert lurt med en liten forvask. Jeg pleier å tørke av platene med en fuktig mikrofiberklut før jeg vasker de i guruen. Da blir ikke vaskeblandingen like fort skitten, heller.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    På plater jeg ser belegg eller skitt så tar jeg noen runder med denne først.
    71UePGa+6LL._AC_SX679_.jpg
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Vet ikke om du har sett det alt, men det er en bryter ved siden av av/på-knappen hvor man kan velge lengre tørketider. På det lengste autoprogrammet blir da tørketiden 10 min og ikke 5 min;)
    Selv med lang tørketid, har det vært nødvendig med tørk 2 ggr, men som regel holder det med i gang.
    Har også lest litt ang slitasje, men kan ikke si jeg hører noen lydmessig degradering med 10 min rens. Ser uansett over platen før vask, og de platene som trenger det, får en runde med mekanisk vask, før de går i Humminguru. Resultatet etter vask av snart 40 album, er oppløftende.

    /Ruby :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.372
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Selv med lang tørketid, har det vært nødvendig med tørk 2 ggr, men som regel holder det med i gang.
    Har også lest litt ang slitasje, men kan ikke si jeg hører noen lydmessig degradering med 10 min rens. Ser uansett over platen før vask, og de platene som trenger det, får en runde med mekanisk vask, før de går i Humminguru. Resultatet etter vask av snart 40 album, er oppløftende.

    /Ruby :)
    Tørketiden er avhengig av blandingen din.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    01000256.jpg
    01000261.jpg

    For å vise hvor bra Humminguru fungerer, vasket jeg et album som ble flomskadet i 2019. Totalt umulig å spille av før vask. Renset platen mekanisk før dypvask i Humminguru. Nå er den som ny, og helt støyfri ved avspilling. Dette er seff et ekstremt eksempel, men likevel....
    Bruker blandingsforhold 1/7 isopropanol/renset vann, samt den obligatoriske dråpen zalo pr liter.

    /Ruby🙂
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet Humminguru vs slik UL-vasker som jeg har?
    Vis vedlegget 878816
    Ja, vaske resultatet er bedre på tradisjonell vasker men humminguru vinner overbevisende på alt annet.
    Bruker å kjøre nye plater ei runde i tradisjonell vasker, etter det blir det kun HG.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.967
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Ja, vaske resultatet er bedre på tradisjonell vasker men humminguru vinner overbevisende på alt annet.
    Bruker å kjøre nye plater ei runde i tradisjonell vasker, etter det blir det kun HG.
    Helt enig. Jeg har også en "tradisjonell" UL- vasker, nærmere bestemt en Scrooge-maskin, men også en Humminguru. Resultatet fra den "tradisjonelle" vaskeren , er klart mye bedre enn Humminguru. Plater vasket i Scrooge-maskinen er rene etter en vask, mens det ofte trengs 2-3 runder med Humminguru. Best resultat oppnår jeg med en vask i den tradisjonelle vaskeren og en runde med oppsuging med VPI vasker. Men det er lettvindt og enkelt å bruke HG.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Sånn er det heldigvis ikke med Degritter, men det er jo også en viss prisforskjell.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På YT finner man nå flere videoer som advarer mot å utsette vinylen for ultralyd i lenger perioder pga slitasje.
    Nå skal man jo ikke stole på alt som står i VG og Se & Hør, men kan du linke til noen av disse ?

    Jeg husker ikke helt hvor mange runder «testplaten» til @Audiomix og @sclalars fikk, uten noe tegn til forringelse, men det var mange.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Nyhet cleaning agent


    3D09DCAC-37F6-4148-9C1C-E920EE8554C5.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...og spesielt ikke YT ;) Men se om ikke disse to leder til flere med samme tema.

    Ikke så mye nytt som fremgår her, kanskje bortsett fra påstanden om at en wetting agent ikke har noe for seg:unsure:
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.967
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Nyhet cleaning agent


    Vis vedlegget 879326
    Jeg synes at den blandinga jeg bruker, er såpass effektiv og velprøvd at jeg ikke ser behov for prøve denne.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Kunne tenkt meg å prøve den rensevæska men håplause shipping kostnader gjør at eg står over.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye ligger disse på nå inkludert frakt og mva?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Vurderer en slik, noen som kan gi ett bra tips på om eller hva man bör legge til på ordren av reservedeler mm....tenker på deres rep kit, water tank eller bare filtre?

    mvh
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Det er allerede inkludert et sett med reservedeler (to par ruller, fem vannfilter og fem luftfilter) når man kjøper selve maskinen, og hvor mye behov man har for ennå et ekstra sett reservedeler tør jeg ikke svare på.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer en slik, noen som kan gi ett bra tips på om eller hva man bör legge til på ordren av reservedeler mm....tenker på deres rep kit, water tank eller bare filtre?

    mvh
    Eg ville tatt med rensevæsken fordi eg er nysgjerrig på den, ellers ingenting.
    Det du trenger ekstra frå Kina er en sil som du finner på side 16 i denne tråden :)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.500
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bestilte ekstra deler, men visste ikke at det også fulgte med. Filtrene er kjekke å ha, men de rullene lurer jeg på når man skal bytte. Har vel vasket 7-800 plater nå og fortsatt ikke noe behov for å bytte
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn