Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.483
    Antall liker
    8.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å se hvorfor eller hvordan den skulle virke dårligere, gitt at de fungerer etter akkurat samme prinsipp.

    Plasma-dings her også, til 29.95 fra Kjell & Co. Fungerer aldeles ypperlig når jeg en sjelden gang bruker den.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Må si at jeg lenge har irritert meg over prisnivået på vinylvaskere. Har fulgt med i denne tråden og siden jeg ripper vinylen, så er det viktig å ha et så godt utgangspunkt som mulig. En pris rundt 8000 finner jeg akseptabel og har nå endelig bestilt en.

    Neste punkt blir å finne den optimale veskeblandingen ut fra informasjonen i denne tråden. Har man kommet frem til dette eller er det fortsatt mange tilnærminger?

    Har noen album jeg gjerne skulle ha "stilnet" før jeg ripper dem på ny. Så får jeg håpe at investeringen klarer å innfri forhåpningene. Vinyl skal ikke være enkelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.483
    Antall liker
    8.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Neste punkt blir å finne den optimale veskeblandingen ut fra informasjonen i denne tråden. Har man kommet frem til dette eller er det fortsatt mange tilnærminger?

    Man har vel kommet i mål i den forstand at det finnes flere blandinger som ser ut til å fungere for de aller fleste. Rundt 70/30 vann/isoprop er det mest vanlige å se, men blandingforholdet er trolig ukritisk. M.a.o. vil 75/25 eller 65/35 sannsynligvis virke like bra, avhengig av klima og hvor plaget man er med statisk elektrisitet. Så har man tilsettingene, som typisk er Zalo el.l. eller wetting agents til foto-bruk, som Ilford Ilfotol*. Med Zalo er 1 dråpe per liter gjengs, mens med Ilfotol tilsettes 5-10ml per liter blanding.

    Så finnes det garantert ørten andre blandinger, men denne funker godt for tusenvis av folk rundt om i verden, inkludert meg selv. Jeg bruker 70/30 og 7ml Ilfotol per liter og er svært fornøyd med resultatet det gir.

    *Kodak Photo-Flo har imidlertid visstnok tilsetninger som gjør den uegnet. Dette er rent anekdotisk fra noen få innlegg på div. fora, men siden Ilfotol er lett å finne er det like greit å holde seg unna.
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg gjør ikke noe spesielt med platespilleren for å rippe vinylen. PU som jeg benytter er en Clearaudio Maestro og denne forer en EC ECP2 som igjen forer Lynx Hilo. Deretter er det ut til pc via USB. Lett bearbeiding i Audacity og ut til flac 24/96. Så hvilken slipning Maestro har aner jeg ikke.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    Hva er forskjellene på de forskjellige slipingene ift ripping?
    Edit: Har du en egen pu til ripping?
    Den samme forskjellen som ligger til grunn for å kjøpe en PU av et bestemt merke/modell bør vel være minimum også for ripping?
    Vinylen er et medie som nytes i sin opprinnelige tilstand i Vintage-avdelingen og vil aldri bli "rippet" for egen del :coffee:
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Så "Hvilken PU bruker du?" blir det samme? Da skjønner jeg. Trodde du etterspurte en egen rippePU :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Den samme forskjellen som ligger til grunn for å kjøpe en PU av et bestemt merke/modell bør vel være minimum også for ripping?
    Vinylen er et medie som nytes i sin opprinnelige tilstand i Vintage-avdelingen og vil aldri bli "rippet" for egen del :coffee:
    For meg handler det mere om at jeg spiller vinyl når jeg er hjemme. I bilen spiller jeg "rippet" vinyl fordi jeg foretrekker det fremfor strømmetjenester. Det samme med mobiltelefon og øreplugger. Buss uten hørselvern (øreplugger) er slitsomt. Nå er dette en tråd for humminguru platevasker så kanskje vi skal stoppe denne sidediskusjonen.

    Forøvrig så har jeg et håp om at humminguru skal fjerne litt statisk samt redusere click and pops. Audacity fjerner en god del, men det skader ikke å gi seg selv et så godt utgangspunkt som mulig.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Å justere ned zalo mengden gjorde underverker mtp statisk elektrisitet. Skummer mindre også.
    70/30 vann og isoprop, hvor mange dråper zalo?
    65/35 vann og isoprop, hvor mange dråper zalo?
    Regner med at zalo er dråper per liter vann+isoprop


    De som benytter Ilford Ilfotol Wetting Agent hvor mye og kommer dette i tillegg til zalo?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ligger et sted mellom 25-35% isopropanol og en liten dråpe zalo pr ltr.
    Merker ikke stor forskjell på 25 og 35% iso, bortsett fra hvor svimmel man blir
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er ikke 25-35% isopropanol veldig mye? Ett blandingsforhold 1:6 (15%) er mer enn nok? Pluss 2-3 dråper wetting. (Zalo).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Hmm ... må kanskje prøve å vaske noen plater med ublandet isopropanol og en dråpe zalo.

    mvh
    KJ
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    Zalo - en DRÅPE er nok.....
    Det virker som menn er flinke til å pøse på med virkemiddel langt over det lille som er nok for vanlig rengjøring..... :unsure:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.483
    Antall liker
    8.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke 25-35% isopropanol veldig mye? Ett blandingsforhold 1:6 (15%) er mer enn nok? Pluss 2-3 dråper wetting. (Zalo).

    Jeg begynte med 1:7 isoprop/vann, men 1:3-1:4 synes å fungere en god del bedre. Rent anekdotisk selvsagt, men det er nå det jeg mener å høre. På samme stødige grunnlag fungerer Ilfotol bedre enn Zalo i forhold til å fjerne statisk elektrisitet her hos meg.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.294
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har prøvd både med kun batterivann og med den blandingen mange bruker her inne: 4 ltr batterivann , 0,5 ltr Blå Rens(isopropanol) og 2-3 dråper Zalo.
    Sistnevnte blanding virker best, særlig på brukte plater.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.483
    Antall liker
    8.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bare vann kan man bare glemme. Alt for høy overflatespenning, som gjør at svært lite trenger ned i rillene. Testet bare vann først, men merket med en gang at det var nærmest helt poengløst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Men vil det ikke være positivt med zalo også ift vasking av platene? Zalo er veldig bra til å fjerne fett feks
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper overflatespenningen er en viktig faktor for at zalo-vann er effektivt på å løse opp fett.

    mvh
    KJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Isoprop har begrensinger i hvilke typer materie den er i stand til å løse opp, men enkelte ting er den bra for - bl.a å fjerne mikroorganismer. Zalo må nok til i litt større mengder og da kan man komme dit at man får problemer med å fjerne den, uten gjentakende skylling.
    Men, ja - Zalo vil gjøre samme jobb som den gjør i oppvaskkummen.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.483
    Antall liker
    8.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Faen, ikke engang sjøvann fra Bunnefjorden er brukandes altså?
     
    • Haha
    Reaksjoner: KJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.466
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ville jo trodd ad den var i stand til Å gjøre av med det meste inklusive betongskokledde.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.536
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    ^ Brukte du kort eller lang tørkesyklus? Jeg bruker bare vann, litt Ilfoto og litt Spin-Clean «såpe». Med lang syklus blir de alltid helt tørre.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kjørte gjennom en auto og dermed to minutter. Kjørte deretter en 5 minutter og da var skiva helt tørr. Hvor kjøper dere iilfoto/spin clean?
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ting som en egentlig ikke trenger men ser kult ut.

    NEW! The Premium Dust Cover for HumminGuru Ultrasonic Vinyl Record Cleaner. Available for sale on Nov 24th


    72E32DDD-E5D0-4D28-8C9B-A13B01A6E050.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke trenger?
    Det er da langt fra noen ulempe å hindre støv fra å falle ned i spalten og karet mens den står lagret.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.536
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Der er tett plastlokk som dekker toppen, så ser ikke helt behovet for det trekket. Litt avhengig av pris selvfølgelig, men tviler på det blir kjøpt inn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.483
    Antall liker
    8.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har den jo et lokk som hindrer nettopp det....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.424
    Antall liker
    17.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^.og ^^.
    Ok, var ikke klar over det:).

    Det er et pre i forhold til andre vaskere.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Da var prisen på støv coveret klar, ca 270 norske + frakt og importavgifter
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn