HT / PSU BORBELYS BALANCED PREAMP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Skal ikke blande meg så mye inn her, dere får diskutere motstander's "egenlyd " mellom dere videre. :)
    Men, blir dere enige ?
    @ Drossel: "Tror Takman har en anelse varmere lyd. Dale forekommer mig at være lidt kliniske"
    @HAREPUSEN: Dale RN 60 kjenner jeg og den ,gjør ikke mye galt , de er bare litt kjedelige . )imo

    Motstander fra Dale: "lidt kliniske", eller "bare litt kjedelige " ?
    Hei Johnny , du vet det er som religion dette og bilmerker og typer olje
    I tillegg er nok dette noe system avhengig fra anlegg til anlegg hos oss forskjejllige og hva preferansen er .Klinisk er ikke det samme som kjedelig ,,,, og ,,,, RN60 og den mindre er faktisk en av de bedre om man er konsekvent og holder seg til en type resistor i allfet ,

    se min targeted use of resistors "her i tråd 95
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    For mig kunne klinisk og kedelig betyde det samme. Men forskellen kan jo være hårfin og systemafhængig.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    "Hårfin" and too much religion for me.
    Skal ikke blande meg mer inn her :)
    Dere får diskutere videre.........
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ett sykkel ritt og ett MC ritt ,,, og til med litt lodding har jeg fått til i dag . )
    .
    Ikke forskrekket men litt uventet ,,,,,oppdager jeg at kina edit 435 avviker originalen flere steder . (Jeg kommer til å følge Borbelys schematic fullt og helt.Jeg hadde jo allerede loddet inn en del verdier ,,Så de må ut igjen og jeg ser at de printa skal ikke ha mange inn og utmonteringer før de mister baner / tracks ,,,,, (tynne pcb baner og gjennom pletteringer )

    Bilde dagen økt samt ut loddinger "
     

    Vedlegg

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg kommer til å følge Borbelys schematic fullt og helt.
    Jeg mangler den, kan du sende den over ? Har sendt deg en P.M
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    "Hårfin" and too much religion for me.
    Skal ikke blande meg mer inn her :)
    Dere får diskutere videre.........
    Synsing , er det ikke det vi gjør , vi synes vi hører .Jeg er ikker redd for å mene at resistorer har egen lyd og man bør være varsom i hvilke kretsløp og hvor man setter dem .Jeg har plukket ut mine i mine egne i lytte tests : ) Det er litt av moroa og gleden
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)

    Jeg mangler den, kan du sende den over ? Har sendt deg en P.M
    Mvh.
    Johnny
    jA det er ikke fullt så enkelt,EB 435 er en dedikert inverter og ikke pre . ,jeg har bekrevet forsjeller i tråden 435 kapittel , les
    Ingen feil i kina edit men forandringer , noen er innlysende ,De kan jeg påpeke for deg , jeg ble selv klar over det i går, Jeg jobber m saken . )
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)

    Jeg mangler den, kan du sende den over ? Har sendt deg en P.M
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny
    Da har j sent sms , dette er før pdffens tid.Jeg hadde 214 som er forløperen til 435 som er identisk,,, eneste forsjell er at 435 kan ta spennings daccer og evt offsett canselering
    Da har du stykk list og sjema
    Jeg hadde brukt samme input filter som dein 409 og gain i kina edit er vel ca x3 og x6 i balansert .Jeg hadde brukt gate stoppers og fb komp samt driver roll off som 435 /214
    Hva er er verdiene på input filter på 409 ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Mottatt, skal kikke på det. Takk !
    Ps ikke bli forvirret av bom , den er for hele 214 , og det innebærer 3 indivuduelle kretsløp pr kanal
    iverteren som du fikk bilde av ( De andre er 2 SB buffere ikke avbildet )

    <og skribleriet på diagram er en mod passive " convertering av strømdac signalet :)
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    jA det er ikke fullt så enkelt,EB 435 er en dedikert inverter og ikke pre . ,jeg har bekrevet forsjeller i tråden 435 kapittel , les
    Stemmer det. WayBackMachine fra Erno's sider:
    Skjermbilde 2021-09-21 215701.jpg
    Så dette er en "bastard" fra Jims Audio. Dessverre er det ikke mulig å finne det originale skjema for denne. WayBackMachine: "No can do".
    Prakit fra AllFet Audio : Is that the early and very complicated I/V ? Sorry, I don't have that one either
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Johnny !

    214 og 435 , 438 er identiske som invertere formet som level shiftere og flere av comp cap er lik i noninverting .

    Jeg kommer til å bruke inngangs verdiene Erno bruker nesten i alle non inverting differensial ampene : 100R / 1M

    .Eneste usikkert heten er imput filter cap og FB komp cap .En starting point med 15p paralellt med innput impedansen og den samme som feed back kompensasjon ,(ser i notater gjort på ene inverteren omgjort til noninverting 15 pF)


    Gain kompensasjon cap og zobel er lik i alle inverting eller non inverting og vil ta utgangs punkt i 214 / 435 .F or de lavere gain under 5 x må denne også økes akkurat som i folded cacode 409

    Om ikke 435 lar seg finne som noninverting kansje 437 ?
    Mulig at de to siste kretsene er beskyttet "
    j vet att Borbely custom designet både dacer og head amps for ukjent for meg firma
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg kommer til å bruke inngangs verdiene Erno bruker nesten i alle non inverting differensial ampene : 100R / 1M
    Enig. 100R/1M brukes også i 409
    Eneste usikkert heten er imput filter cap og FB komp cap .En starting point med 15p paralellt med innput impedansen og den samme som feed back kompensasjon ,(ser i notater gjort på ene inverteren omgjort til noninverting 15 pF)
    I 409 er input cap 39pF. Ang. fedback cap. så sier AllFetAudio: High quality 10-15pF film caps will work here.
    For 6dB gain, you need to replace R13 with 4.99K (409).
    Blir vel 4.33K i denne, hvis jeg har regnet riktig ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)

    Enig. 100R/1M brukes også i 409

    I 409 er input cap 39pF. Ang. fedback cap. så sier AllFetAudio: High quality 10-15pF film caps will work here.
    For 6dB gain, you need to replace R13 with 4.99K (409).
    Blir vel 4.33K i denne, hvis jeg har regnet riktig ?
    Mvh.
    Johnny
    Jeg var for snar å uttale i jim s kopier , J fet preamp var urørt schematic og komponent messig, Så jeg håpet jo at den her var og .Men fiiltrene stemmer ikke utifra nesten identiske kretsløp for Borbelys noninverting amps ,Ser it som inverting " in filtrene er beholdt og resten diktet opp .Kansje har de brukt en spice til hjelp
    Så blir noe ekstra arbeid med sjekking både før og etter på .Nå har jeg alldri vært ute for en fet konstruksjon som svinger " heller , så det blir spennnede
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Litt progress her , veldig små lodde punkter og noen av gjennom pletteringer og ground plane " trenger mer varme tid for å få en våt lodding" Grunnen til å lodde noen av komponetene på høykant er en rask løsning på raster forsjell ,, ikke minst,,,,, funker dette ikke eller prosjektet skrotes kan de lett ut monteres til andre formål . )Jeg er for gjenbruk, halvparten her komponeter kommer fra en annen konstruktsjon som jeg ikke likte ,
    jeg kommer alldri til å bygge mer next best "
     

    Vedlegg

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Kjenner skepsisen kommer krypende ang. denne nå :cautious:. Avventer å ser hva du finner ut av denne "bastarden".
    Bør også måles etter ferdigstillelse, ikke bare en "lyttesesjon". ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Kjenner skepsisen kommer krypende ang. denne nå :cautious:. Avventer å ser hva du finner ut av denne "bastarden".
    Bør også måles etter ferdigstillelse, ikke bare en "lyttesesjon". ;)
    Ser den, jeg kan prøve Les som har gjort noen utregninger da jeg kalibrerte pos og neg fase til lik impedanse i ett single diff trinn
    Han er super flink , jeg kan spørre
    Om han vill hjelpe oss « med eksakte verdier i ht til de mest brukte gain faktorer . For jeg regner med at heller ikke denne er unity gain stable»
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, det hadde vært moro om du fikk Les Bordelon til å ta en kikk på denne, og evt. komme med kommentarer/beregninger.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)

    Enig. 100R/1M brukes også i 409

    I 409 er input cap 39pF. Ang. fedback cap. så sier AllFetAudio: High quality 10-15pF film caps will work here.
    For 6dB gain, you need to replace R13 with 4.99K (409).
    Blir vel 4.33K i denne, hvis jeg har regnet riktig ?
    Mvh.
    Johnny
    jA 6 dB gain for denne diff amplifier får du med når R13 er lik R15 ,Sa er .R 15 feed back resistor og R 13 negativ input resistor . Som balansert mode blir det 6 dB åppå der igjen : )

    Hvis du i tillegg tenker å ha lik forsterkning på pos og negativ fase med valg av single input , da må negativ fase jordes og du må korrigere feedback resistoren for denne .Det er en formula på den

    Har stått litt stille m hobby her som jobbene og feilsøk på på flere jobber må bry hodet mitt .og nødvedigvis må være pri en ,,,,, ikke minst brødfør meg , forutsatt at jeg klarer feil rette . ) Men jeg er sta , og har ikke gitt opp noen jobber enda . )

    Håper j får sende mail til Les seinere i dag
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei @HAREPUSEN :)
    Ingen hast overhodet her. Har andre ting som skal testes ut, samt et utall av uferdige prosjekter. ;)
    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei @HAREPUSEN :)
    Ingen hast overhodet her. Har andre ting som skal testes ut, samt et utall av uferdige prosjekter. ;)
    Mvh.
    Johnny

    Hei Johnny , da fikk jeg svar av Les , Jeg hadde noe annet med ham og .
    Jeg sa at jeg ville om så betale en fee" for råd ang 435 ,,,,Les ; My advice is always free, especially for previous customers "
    Skepsisen til Tjaina edit" er ikke udelt . Mest for filter verdiene , ikke print eller lay out iflg hans erfaringer om forsjellige PCBs . The circuit is prone to ocillation " sender deg en mail plutselig
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Ja, det hadde vært moro om du fikk Les Bordelon til å ta en kikk på denne, og evt. komme med kommentarer/beregninger.
    Ja Les hadde gjort noen 435 . Ernos svar på discrete opamp"
    Les mente den hadde god forutsettninger som pre ,favors the Jfet vs mosfet : )slightly smoother and more refined " Det var Erno som på død og heite ville at hans preamps skulle kunne drive low impedance hodetelefon , derfor er nesten alle med mos fet og kl A
    Bruk samme motstands nettverk som i 409 for gain og inputs. Les foretrukne markert L
    Input cap 15- L22pf ,feedback comp15-L18pf ,

    output stage comp ,denne var viktig for å hindre occillasjon . 6dB 330pF , for høyere gain 220
    Den kan sjekkes og fintunes i scoop 1k til 10k hZ square wave.

    kondensatoren på utgangen bestemmer øvre avsjering på totale bånd bredden 330pF- L 560pF

    PS Sett inn jumpers for de 4 gate resistorene i inngangen Og note gate stopperne på utgangen , jeg har jo selv brukt 10ohm , mens Les mener 22,1 ohm er ideelt.....

    Ellers kunne Les fortelle at han fortiden drev contracted custom design av audio nå balansert riia og balansert pre , bjt / jfet og irf mosfets ,,, ja hold dere fast gutter ; shunt regulated supplys for every stage . )

    Han tenker på sikt legge opp deler av virksonheten til fordel for contracting ,For evt andre og fet inntresserte . Han hadde enda deler for å bygge opp ett sett 437 balanced og 4 millenium 75 amps minus transformers ,,,nesten så jeg vurderer selv en sånn istedet for å bruke servo 50 krets løpet for fremtidige PA projektet mitt ; trading linarety for speed "

    Vel som endel av de usikre momentene som oppstår når man gambler og kjøper kina "skulle nå være av klart, og det skulle være safere å fortsette projektet : ) Sånn er det ikke alltid , mer om det i T amp tråden min seinere

    Så Johnny ,nå er det bare å gasse på , fylle kabinettet med god saker . )
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei @HAREPUSEN :)
    Ingen hast overhodet her. Har andre ting som skal testes ut, samt et utall av uferdige prosjekter. ;)
    Mvh.
    Johnny
    Appropo projecter , plutselig får jeg og ett projekt på toppen av det andre .(
    Ps Johnny tippser deg bare ; ,Les har ett komplett sett millenium PCB driver , driver power supply ,main supply og power capene elna , mute card minus trafos og heat sink
    Teflon print og matchede fets pcb og mosfett .Kunne det være av innteresse`?
     

    Vedlegg

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Tok et bilde nå:
    IMG_20211010_001910.jpg
    Har alt, det du ser på bildet over + 3KvA trafo , likerettere, glattekondensatorer, utgangskort med matchede Fet's, samt kabinett.
    Enda et uferdig prosjekt....sukk 😟
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har alt matched på driver pcb, inkl. 8 par matched output transer pr. kanal :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2

    Sorry Johnny blei noe delay på tråden,,,, en grusom lag" en eller annen plass,,,, Beklager jeg ikke hadde fått med meg saks gangen " skyller allt på demens light " :)

    Angående Les jeg visste ikke at han hadde så mye engasje ment med Erno men tydelig vis var han og hannes mye med i dac / inverter utviklingen siden de var data kyndige over middels " og testet dem samt som enxtended listening test både fet / fet caskade vs fet / mosfet , vs parallelig fets i predriver delen .

    Erno calkulerte verdier på filter og gate stoppere til output fetsa som her i 435 .Les gjorde lytte forsøk med 100ohm og nedover og han kunne fortelle at laveste verdien var liten til ingen kompresjon " lytttet på de meste komplex orkester musikk partiene med mest ut blåsning kontra 100ohm som var hørbar .Fet /fet vs fet/ mosfet i cascaden forklarte han sonisk as tizzling.
    Vel jeg hadde en sånn ,Jeg følte den kunne over drive ssing og enkelte blåse lyder , Helt ulikt 309 eller 409 ,,Helhets vurderderingen var alikevel bra derfor brukte jeg tid på å prøve å få den bedre . Ett halvt å r og noen tusinger ,allt skulle prøves "Og,,,,det sjedde ikke før jeg gjorde cascade driverene til fet
    Når guruen har laga ett rock solid supergenial fet topologi som i tillegg lyder nesten perfekt , så blir den forandret på og mange tenker ,,, aha en for bedring eller update .Nei da grunen er så enkel at det short of noen av fetsa ,,,, så har mosfets sneket seg inn i noen av modellene ,,,,mens the real thing er ; fet, fet og atter fet

    Vel ,,,ikke sikker at alle ville hørt forsjell i driver konstellasjonene , Men en liten åpenbaring var det for meg var det i allefall
    Vel takk for meg og god natt nå til alle fet inntresserte .)
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg litt videre ,,, jeg er ikke vant med å hente deler i fler omganger :(
    Jeg har alltid kjøpt kmplette kit eller komponenter hos Erno eller Hannes ,,, seinere har det blitt Les ,men nå selger også han seg ut med amper og ferdig moduler : (
    Vel , Printene er klare for å sjekkes , slik at jeg måler div strekk før fetsa kommer inn " Det er grunner for det .Det er trangt og loddingen tette , så får sjekke for shorts , neste for at det minst er 2 feil merkinger i PCB . Da skulle jeg slippe worst case scenarios ?

    Neste steg er matching og kontroll av fets, De fleste av dem har jo fungert før i ett oppsett vet jeg .

    more to come

    Jeg lagde en pin holder for feed back resistoren , mulig blir den permanent , Nå kan den evt byttes ovenfra i tilfelle
     

    Vedlegg

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja da er jeg litt videre , fikk litt deler i dag Hi fi Collective ,,,,,men fant ut at jeg og mangler noe ,,,, Vel jeg har sittet å matchet Fets og jeg har tilmed slaktet en bil amp,,,,for 2 stk 389 .)
    Jeg har rodd i land "nesten alle fets unntagen predriverne cascaded fets.
    Predriver issue jeg nevnte tidligere lager problem for projektet " Disse må være Idss range 10+ ideelt 16-20mA og matchet P og N channel . Mulig j klarer det i en mix maks ,og med noen dual paralelled for å få opp strømmen . Jeg har ikke lyst å komprimentere på kvalitet heller .Må sjekke med Les om han kan ha noen få i HI idss range muligens kunne dual 389/j109 duge .Da i 16 -18 mA range som K170/j74
    Er det noen som sitter på noen ?

    Om jeg hadde kunne skaffet til veie 8 stk k170 i range 7-8 mA så er jeg i mål , dvs jeg må lage noen extension board for hver cascade 4stk x 8 , istedet for 2stk x8 .Det blir noen fets der : )
    Det kan bli en ut fordring i seg selv .(Prøvd å illustrere forsjellene i cacadene med tegningene )

    I mens kan kan jeg både kontrollere inngang trinnet at cascodene der har har rett gate to source spenning " eller lodde attenuator type shunt

    more to come
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Har du lest denne fra Nelson Pass ?
    Nei men jeg har nå : )

    At Linear system lsk 170/lsk 74 er kjent som litt forsjellig sonisk i forhold til toshibaene er er og en av grunnene til å holde meg til noe jeg kjenner "

    Og litt av greia var ; kan 435 overgå de to andre super pre ampene mine ? eller som inverter ? , Da må den i tilfelle få best mulig forutsettning for at det kunne sje .Defor tviholder jeg litt på komponent valga

    Visste jeg det pr nå , rippa jeg ene 438 min her i dette øyeblikk : )
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Toshiba vers. Linear Systems var liksom ikke poenget da, men arbeidsområde som kan brukes for de forskjellige gruppene. (BL,GR, V).
    This means that you can routinely use the lower Idss parts, which are cheaper and more
    available. In some cases they appear to have slight superiority, and if we are using them in
    self-biased circuits they often can be operated without degeneration, which as I have pointed
    out elsewhere has some advantages is audio amplifiers.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Thoshiba vers. Linear Systems var liksom ikke poenget da, men arbeidsområde som kan brukes for de forskjellige gruppene. (BL,GR, V).
    Ser det nå ,,,,,,,,, blei seint i går og sovna i timen" : ) Men det er jo en god nyhet, Takk Johnny
    I mitt tilfelle da har jeg halvparten av strømmen anbefalt i cascaded drivers , men gledelig for da har jeg akkurat nok fets til hele prosjektet .Da kan jeg plutselig velge om jeg heller skal bruke 10mA fetsa i driver og heller 8 mA i paralell out putten . Da kan jeg og putte til bake det jeg rippa fra power amp prosjektet .
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, det første jeg tenkte da du svarte var: Dette har han ikke lest ...................:LOL: (Selv om du svarte: Nei, men jeg har nå ).
    At Linear system lsk 170/lsk 74 er kjent som litt forsjellig sonisk i forhold til toshibaene er er og en av grunnene til å holde meg til noe jeg kjenner "
    Que ?? Forskjellig sonisk ?? Hvor har du det i fra ? Dette har vært debattert på DiyAudio flere ganger. Ingen hører forskjell (eller måler forskjell) Superstition ! 👻 Come on ! :)
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Ja, det første jeg tenkte da du svarte var: Dette har han ikke lest ...................:LOL: (Selv om du svarte: Nei, men jeg har nå ).

    Que ?? Forskjellig sonisk ?? Hvor har du det i fra ? Dette har vært debattert på DiyAudio flere ganger. Ingen hører forskjell (eller måler forskjell) Superstition ! 🙃. Come on !
    Hei Johnny ,først av allt , jeg har ikke hørt LSK170 vs k170

    Bak grunn for å utale seg om en lydforsjell i ett audio krets løp eller komponent i samme krets , må være at man har hørt de forsjellige , helt klart .Krets løpene kan måle det samme fet vs fet , mos fet vs fet , ta her feks i cascadene til 435 /309

    Diy audio eller ei ,,,,,Hvem kan vel utale seg mer enn dem som har vært med i utviklingen av borbely sine konsepter enn PBN og LB audio ?
    cascaded fet vs fet vs mosfet :
    Jeg har diskutert med både Les og Peter ,Begge erkjenner at de kan høre forsjellen på feks mosfet /fet i cacaden vs fet to fet Jeg kjenner de samme produktene ,( dvs bygget , hatt i drift )samme amper som sammen liknes og er enig .
    J fets ;
    Les er den som beskriver forsjellen , samtidig som at han og har brukt en del av Linear system lsk170 og vet hvordan den lyder i forhold til k170 og kan bekrive forsjellen .Han har erfaringer både fra dac og pre med borbelys 325, 307, 309 , 435 , 437 , og 438 Så har jeg også , for jeg har også bygget dem ,,,,,,, uten om mye annet som flere super buffere "
    .Les gav meg utrolig mange svar som han bygger , og måler og gjør extended listening test ,og med andre typer fets i cascaden ,,,, og du vet det gjorde ikke Erno , Han sørget for ett stabilt krets løp , low noise og super low distortion , Ydmyk som ingeniør og super designer , Han tok tilbake feed back med glede fra alle
    Det er vel Les og PBN som har videre ført borbelys designs , og tatt konskvensen av at visse komponenter er utgått og erstattet med nyere og lettere tilgjengelige uten å kompromentere alltfor mye på the original sound " the original opprinnelige design og komponeter
    Derfor fallt jeg for fristelsen nå å kjøpe Les class A UGS , så da en vakker dag kan jeg utale meg selv om lsk 170 og enda flere andre fet / mosfet kombos

    Johnny , vi trenger ikke være enige i allt , kan vi bare enes om at som Les sier : Erno is an brilliant engineer and tecnician
    Jeg koser meg med hobbyen min jeg lytter og jeg tweaker det meste uten om grunn konseptet ,Jeg videre fører ideer til nye prosjekter fra de jeg liker best .Oftest gir det full pott ,som min J fet SE sist .Det er denne nå som inpirerer meg nå til å høre hva hva ett ; only J fet symmetrisk kretsløp kan gjøre for lyden ,,,,,

    Som Borbely fan er det uendelig mye å ta fatt
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei Are :)
    Diy audio eller ei ,,,,,Hvem kan vel utale seg mer enn dem som har vært med i utviklingen av borbely sine konsepter enn PBN og LB audio ?
    cascaded fet vs fet vs mosfet :
    Nelson Pass ? Han har brukt fets i sine kreasjoner ganske lenge, men han referer til Erno Borbely også, ikke sant ? Og så, har han sine egne preferanser å lene seg til.
    Det er vel Les og PBN som har videre ført borbelys designs , og tatt konskvensen av at visse komponenter er utgått og erstattet med nyere og lettere tilgjengelige uten å kompromentere alltfor mye på the original sound " the original opprinnelige design og komponeter
    Vel, der ser du: "Erstattet med nyere og lettere tilgjengelige" . Vel, originale Toshibas kan fortsatt skaffes, men de koster, spør meg !:eek: Å kjøpe disse vil ikke forsvare en serieproduksjon, men vi Diy'ere har jo muligheten, da vi ikke trenger store antall. For ordens skyld, jeg har bare ett par av Linear Systems LSK/LSJ liggende ubrukt. Men, ganske bra med originale Toshibas singel's og dual's. Så får jeg se hvor de havner til slutt ?
    Johnny , vi trenger ikke være enige i allt , kan vi bare enes om at som Les sier : Erno is an brilliant engineer and tecnician
    Ja, der er vi enige :) Han var en pioneer når det kommer til konstruksjoner med fet's :).
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Johnny
    1 ja du har helt rett , jeg har ikkke hatt så mye med nelson pass å gjøre , men derimot lastet noen artikler om testing og forvrengening
    han er super til å forklare ting , og det at han deler kunnskap og informasjon er jo enestående , og disse amp camp eventene sier jo litt om hans engasjem ent innen hi fi .Jeg har sett endel av SE versionene , er det feks publisert noen symmetriske line amps av ham ?

    2 Jeg tror nok fremtiden for de rene fet kontruksjonene kommer å fade ut med tiden , i allefall de mest komplexe .435 blir jo ikke mindre enn 16fets x4
    .) og de bør være matchede .Jeg rippet 4 BA print for å hente fets til dette prosjektet kansje er jeg berget " Tiden vil vise

    3 Prøvde en mail adresse til erno j fikk av Les , men ,,,, no see no hear "

    ps .:husker jeg rett Johnny ? , har ikke du noen av kina shuntene du ikke brukte ? er det ikke fets der ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn