Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Ah, ikke fått med meg det!
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Nei, det står jo langt nede med liten skrift;) Har hverken hørt 100 Hz versjonen, eller 135 Hz med 8PE21. Målt respons er som forventet ut fra hornresp simuleringen.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.468
    Antall liker
    987
    Funderer litt på sånne lys over hayfien mot den sorte frontveggen?

    Vis vedlegget 751330 Vis vedlegget 751331
    Endelig fant jeg igjen den jeg tenkte på når du spurte, men ikke klarte å huske navnet på!

    Luceplan Compendium av Daniel Rybakken:


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Litt utenfor komfortsonen her nå men dette er jo faktisk en artig plate:

    C63F77AB-1D43-48FB-8004-F93455CD609D.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.644
    Torget vurderinger
    23
    Jaggu sant også..... 🤭 🤭
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bank-id kommer ofte med gullkorn ja . Og de hører absolutt på hva man sier 🤣
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sluttet med BankID på mobil. Nå med integrert BankID app i steden for... Slipper alle disse sleivsparene fra BankID 😀
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tok meg i å lese og til og med å kommentere i en varm tråd akkurat nå som jeg streng talt ikke har peiling på????

    Hmm, vi legger bort ipaden og tar opp en analog bok istedet. Fruen sier at ipad er en uting når jeg hører på musikk?

    01D196AB-86EF-4799-BD35-247798F6DE5C.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Dette har jeg peiling på. Hjemmebakt bunn. Langkokt tomatsaus med litt ansjos, fennikelfrø, cayenne, hvitløk og løk samt litt honning og pizzaurter. Tilslutt stavmikset. Diverse oster med løk og spekeskinke på toppen.

    Cavas de Weinert er en skjult skatt til kr 300,-. Merete Bøe vedda på at hun kunne lure folk i blindtest mot Ch Petrus med denne.

    Ultrakonsentrert ferdiglagret årgangsvin rett fra polhyllen. BX blend med Malbec. Solbær, mørke bær, urter og jordbunn med litt (ikke for mye) integrert fat. Ettersmaken er like lang som den krangletråden jeg plumpet borti.

    (Er ingen jåle, begynte å lese Hugh Johnsen som fattig 24 åring for 29 år siden. Leter etter kupp)

    På tide å rope inn fruen 😊

    516DE86D-CDD7-48BA-A81B-7AB1C62166B0.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Prøver å rope inn kona her men btw det går i Goldberg på kjøkkenet her nå 😊



    8 tommers toveis Klipsch, større membranareal enn halve hifisentralen, og det er ofte de som diskuterer kabel 😂

    C29FD96F-F659-45E2-8766-3E8F95D9799F.jpeg
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Dette har jeg peiling på. Hjemmebakt bunn. Langkokt tomatsaus med litt ansjos, fennikelfrø, cayenne, hvitløk og løk samt litt honning og pizzaurter. Tilslutt stavmikset. Diverse oster med løk og spekeskinke på toppen.

    Cavas de Weinert er en skjult skatt til kr 300,-. Merete Bøe vedda på at hun kunne lure folk i blindtest mot Ch Petrus med denne.

    Ultrakonsentrert ferdiglagret årgangsvin rett fra polhyllen. BX blend med Malbec. Solbær, mørke bær, urter og jordbunn med litt (ikke for mye) integrert fat. Ettersmaken er like lang som den krangletråden jeg plumpet borti.

    (Er ingen jåle, begynte å lese Hugh Johnsen som fattig 24 åring for 29 år siden. Leter etter kupp)

    På tide å rope inn fruen 😊

    Vis vedlegget 844271
    Bruker du å steike løken litt i steikepanne før den legges på pizzaen? Det gir en nydelig avrundet smak! Flott vin, forresten!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.303
    Antall liker
    16.377
    Sted
    Østfold
    Jeg tok meg i å lese og til og med å kommentere i en varm tråd akkurat nå som jeg streng talt ikke har peiling på????

    Hmm, vi legger bort ipaden og tar opp en analog bok istedet. Fruen sier at ipad er en uting når jeg hører på musikk?

    Vis vedlegget 844253
    Til den prisen kan vel ikke den musikken være særlig high end eller?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Bruker du å steike løken litt i steikepanne før den legges på pizzaen? Det gir en nydelig avrundet smak! Flott vin, forresten!
    Leggern rå på før steking.
    Men morsomt tips du har, skal testes. 👍
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Du vil få en mer avrundet og god smak av løken. Slipper den bitre og stramme smaken--
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bedre med en varm pizza enn en varm tråd! :)

    Ser veldig god ut! Pizzasaus kan jo nesten ikke kokes for lenge!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Apropos kommentaren min i mikrodynamikktråden.

    Jeg skrev at kjappe kvalitetsdrivere* er alfa og omega for å få mikro dynamikk og at forsterkervalg så lenge det funker er underordnet. IMO har nærmest null betydning.

    (* f eks PA-papp, Vifa C17, heftige fulltoner, gode aludiskanter og særlig beryllium i dome og kompresjonsdrivere)

    Jeg har uten unntak, selv når EQ og filter ikke er ferdig, alltid fått et formidabelt hakeslepp med beryllium. Husker LMC kobla på et stk TAD4001 i AG Trio riggen og den enorme oppløsningen hørtes uniddelbart.

    Og med en superoppløst driver, f eks beryllium i Tractrix 200, så var det lite forskjell mellom Anaview AMS-0100 til 2K og First Watt SiT1 til 75K. Jeg valgte faktisk Anaview pga lavere støygulv og lavere pris ikke minst.

    En annen artig historie var da Asbjørn og ShaunV hørte på Lowther i dipol hos meg (korrigert med First Watt aktivt analogt filter) og de kommenterte spesifikt at mikrodynamikken var meget god.


    Til og med en TPA3255 amp til kr 300 gjør jobben så det suser på svært gode høyttalere.

    Støygulv er også en faktor i denne sammenhengen men jeg drøftet kun drivere.

    Og en liten brannfakkel. Det er ikke mulig å få mikrodynamikk fra Wilson til X millioner satt litt på spissen.

    Så Snickers, hva mener du? :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.303
    Antall liker
    16.377
    Sted
    Østfold
    Så Snickers, hva mener du? :)
    Mikrodynamikken er død, lenge leve dynamikken!

    For alle forsøk på å beskrive hva denne mikrodynamikken er baserer seg på evnen til å gjengi de mindre detaljene uten at de forstyrres av det andre som skjer i lydbildet. Det ER dynamikk, og det ER rett og slett intermodulajonsforvrenging vi snakker om. Trenger vi å kalle det noe annet?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.644
    Torget vurderinger
    23
    Nei - en trenger ikke kalle det noe annet og "fenomenet" er godt kjent blant de av oss som har rom/anlegg/åpent sinn nok til å oppleve det ;). Fenomenet er sammensatt selvsagt og henger nøye sammen med rom, støygulv, fravær av forvrengning i avspillingskjeden, reserver på alle plan og ikke minst stillheten i godt konstruerte høyttalere og deres komponenter.
    Mange år siden jeg beskrev dette ganske utførlig i min egen tråd. Men føler i dag ingen trang lenger til å misjonere slikt når en bare møter vrange folk som ikke evner eller vil....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kall ting for det det er, ellers blir coolio veldig forvirret 🥺
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    @ Snickers & Sluket

    Jeg tenkte at det var så enkelt ja. Mikro, makro osv er rett og slett dynamikk. Rett og slett ren og uforvrengt lyd som spilles (relativt) høyt.

    Og det oppnås ved å ha rikelig med kapasitet og at hverken drivere bryter opp eller elektronikk vrenger. Også må during i lysrør og andre elektriske apparater inkl papegøyer elimineres.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.303
    Antall liker
    16.377
    Sted
    Østfold
    Ja, støygulv og linjæritet er to sentrale brikker i dynamikkspørsmålet. Men dynamikk går også på tvers av frekvenser, og derfor er også frekvensresponsen viktig. Det er fint lite som ikke passer inn her. Det betyr også at når vi skal vurdere mangler i et oppsett er det ikke spesielt opplysende å bruke dynamikk som begrep, vi må også da være langt mer spesifikke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Hva med den feelingen jeg får gang på gang med lettdrevne drivere med papirmembraner og romslig areal samt berylliumsdiskanter / komp drivere. Da føler jeg at musikken «løsner».
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Felles for de driverne er kraftig motor og lav spolemasse.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Blir det for enkelt å konkludere med at sånne drivere «er mer dynamiske» enn alle de andre?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Vi får løfte oss opp fra disse bagatellene og lytte til stor musikk:

    B461F4F4-522C-43E9-AD6A-C2E745C81345.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.644
    Torget vurderinger
    23
    Blir det for enkelt å konkludere med at sånne drivere «er mer dynamiske» enn alle de andre?
    Nei - ikke for enkelt men det kan være andre ting også (for bassdrivere er f.eks. Le en viktig faktor som kan "forsinke" signalet osv.) som kan/bør tas med i "kalkylen" - men motorkraft og riktig konstruert spole og spider/oppheng kombinert med optimalt membranmateriale er en bankers oppskrift på en god start!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kul avatar HEL!! :)
    Vi kan ikke ha noen forandringer nå så Bjarne får fred!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Har vært noe drodling på hornfronten men jeg ser at systemet mitt er så ekstremt bra sammenskrudd for rommet at kreative sprell må gjøres på andre arenaer.

    Det eneste som jeg ikke har gjort er å montere det modulære bakkammeret til FLH. Frest av Bakken etter kransekakemetoden ala Tytte. Har ligget i klesskapet i 5-6-7 år ca.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Kjeder meg med Covid nå så det er mye hifi drodling.

    Hovedriggen min har jo vært ferdig i mange år men det er noe småplukk igjen.

    1) Som nevnt nytt modulbasert bakkammer til FLH som er ferdig bygget med noen gøyale variabler skal monteres og testes

    2) Demping utenpå de trykkbaserte bassfellene på bakvegg inni skap, har Rockfon liggende

    3) Ta en ekstra titt i hornhalsen hvor jeg har sparklet og pusset med 2K PU «støtfangerlim», er det noe mer småplukk?

    4) Forske på eventuelle diffraksjoner rundt 2384 hornet med diskret antrasitt lyd-skumgummi

    5) Robert Sørensen (Groundsound) fortalte meg for et par år siden at selv om produktet er utgått for flere år siden så har han lyst til å tilby modifisering. Mener det var bedre analogutganger pluss litt til? For en annen kunde har han oppgradert op-ampene har jeg blitt fortalt.


    Har dere andre noen (seriøse) forslag? 😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.644
    Torget vurderinger
    23
    Groundsound var/er et ok produkt, litt modd er kanskje imteressant ja. Er Robert fortsatt i sving?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn