Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Ja. Han reparerte min for et par år siden.

    Det skumle nå er at det ikke er så mange reservedeler igjen og har man uflaks så sitter man igjen med et DIY kabinett til kr 30.000,-

    Jeg oppdaget i en annen sammenheng at posten har forsikring på 10K på Norgespakke men, hold dere fast, kr 600 på utenlands sendinger!!!

    Så sjekk dette grundig før dere sender reparasjoner og reklamasjoner ut av landet.

    Jeg fikk 600,- av posten for en kliss ny CD spiller til 3000,- som jeg sendte til Danmark og som forsvant (les, ble stjært av en utro tjener).
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Vil bare skyte inn at ordet "ferdig" og HiFi interesse og i hvert fall DIY neppe bør kombineres :D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Mitt største ankepunkt ifht Groundsound, foruten software og brukergrensesnitt var de sedate dac’ene som jeg syntes manglet både oppløsning og gjennomsigtighet. De er hverken NOS eller det siste innen digital teknologi. Siden du først ba om innspill mener jeg :giggle: .. Jeg ville vurdert å bytte den ut med lydkort og AL, men jeg vet jo at du har vært inne på det tidligere og valgt det bort.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Den kunne jeg levd med estetisk sett.👍 hva med økonomisk 🙄

    Men er fortsatt ikke helt overbevist om at FIR er veien til lykke :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Godt poeng emo med issues dersom man ikke kan bruke samme kort for måling og avspilling. Har ikke noen erfaringer der selv. Pris for Merging er ikke min største bekymring, heller at utviklingen på interface-fronten går såpass fort at jeg er skeptisk til å legge alt for mye penger i noe som man risikerer at er totalt utdatert (og verdiløst) om noen år. Vet at Merging er modul-oppbygd, men er likevel skeptisk. Hvor lenge er ting bakoverkompatibelt? Sorry Hornlyd, hvis dette blir off-tocpic i forhold til det du ønsket å diskutere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Poenget med HFS er å diskutere og dele erfaringer 😊
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Godt poeng emo med issues dersom man ikke kan bruke samme kort for måling og avspilling. Har ikke noen erfaringer der selv. Pris for Merging er ikke min største bekymring, heller at utviklingen på interface-fronten går såpass fort at jeg er skeptisk til å legge alt for mye penger i noe som man risikerer at er totalt utdatert (og verdiløst) om noen år. Vet at Merging er modul-oppbygd, men er likevel skeptisk. Hvor lenge er ting bakoverkompatibelt? Sorry Hornlyd, hvis dette blir off-tocpic i forhold til det du ønsket å diskutere.
    Enig med deg Gutty, men da må jeg og stille spørsmålet (fordi jeg ikke vet), er AL laget av mer enn en mann ?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Enig med deg Gutty, men da må jeg og stille spørsmålet (fordi jeg ikke vet), er AL laget av mer enn en mann ?
    Er kun Bernt som står bak Al såvidt jeg vet man har holdt på siden 2000 tallet mener jeg og gir seg nok ikke helt enda.... Er mer usikker som Gut er inne på med div produsenter og hvor lenge de støtter opp... Rme lager fremdeles drivere til 20 år gamle lydkort... Sider sitt....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Merging Hapi, hvis jeg har forstått konseptet rett vil denne konfigurasjonen dekke et 4 veis system med full DSD/DXD oppløsning:
    1668284475486.png

    Har jeg forstått det rett da? For min del, med behov for to ekstra kanaler må man da legge til en ekstra utgangsmodul = 22 547 i tillegg.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Merging Hapi, hvis jeg har forstått konseptet rett vil denne konfigurasjonen dekke et 4 veis system med full DSD/DXD oppløsning:
    Vis vedlegget 867733
    Har jeg forstått det rett da? For min del, med behov for to ekstra kanaler må man da legge til en ekstra utgangsmodul = 22 547 i tillegg.
    Du velger et ADA8P med 8 inn og 8 ut med DSD i tillegg kan du velge et billigere DA Premium med 8x DSD ut.

    Men trenger man DSD ? Man kommer langt med 24bit 192kHz. Det er ca 2 db forskjell på Premium kortene over det vanlige kortene.

    Jeg gikk for standard ADA8 for 8x inn /8x ut.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Dette var hinsides dyrt. Skulle gjerne hørt en blindtest av dette gainjustert med identiske PEQs mot minidsp Flex 8.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Dette var hinsides dyrt. Skulle gjerne hørt en blindtest av dette gainjustert med identiske PEQs mot minidsp Flex 8.
    Rme Ufx 2 koster ca 22k,så en helt annen prisklasse men 50k for Merging er ikke helt galt kontra andre high end løsninger....
    Flex med sine begrensninger kontra AL..... Ikke sjans....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Mitt største ankepunkt ifht Groundsound, foruten software og brukergrensesnitt var de sedate dac’ene som jeg syntes manglet både oppløsning og gjennomsigtighet. De er hverken NOS eller det siste innen digital teknologi. Siden du først ba om innspill mener jeg :giggle: .. Jeg ville vurdert å bytte den ut med lydkort og AL, men jeg vet jo at du har vært inne på det tidligere og valgt det bort.
    Har aldri tenkt at det mangler gjennomsiktighet i GS?

    Det jeg imidlertid hører stor forskjell på til og med i enkle systemer er beryllium kontra alt det andre?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Her er det som du antyder mange variabler som spiller inn Hornlyd. Har ikke selv noe grunnlag å mene så mye om beryllium vs. andre membranmaterialer, for jeg har aldri testet eller hørt en sammenligning i andre anlegg. Generelt er jeg fan av å undersøke ting selv, og der er du en foregangsmann!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Merging Hapi, hvis jeg har forstått konseptet rett vil denne konfigurasjonen dekke et 4 veis system med full DSD/DXD oppløsning:
    Vis vedlegget 867733
    Har jeg forstått det rett da? For min del, med behov for to ekstra kanaler må man da legge til en ekstra utgangsmodul = 22 547 i tillegg.
    det er oppsettet jeg har, bare i mk1-versjon. Spiller A80 i DXD as we speak;)

    Det er ikke plass til mer enn to kort i hapi. Ser du har fått tips om kombikort. Evt er Horus-modulen større med plass til flere kort.

    Prisene her er veiledende hos en pro-leverandør. Endte opp med en god del rabatt på dette.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    A80 funker fjell selv om signalet digitaliseres. Foretrekker å kjøre 192kHz på analoge kilder og skulle gjerne hørt hvordan DSD/DXD oppløsning funker! Derfor jeg har hatt litt heng på de Merging kortene. Er vel eneste produsent som har denne muligheten per nå?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som nevnt, største begrensningen med GS og miniDSP er hvor god du er til å måle og deretter gjøre de riktige korrigeringene. Er du lei av det eller ikke får det til så er Audiolense bra.
    Hadde ikke brukt en krone på gammel GS etter at Flex 8 kom.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Når BjarneTV overtok min femveis rigg som jeg kjente meget meget godt så hørte jeg umiddelbart hos ham, med Audiolense, en forskjell. Oppløsningen og det generelle lydbildet var helt likt men jeg hørte at AL klarte å sy femveis systemet bedre sammen (slik vi forventet).

    Hvis man ikke klarer å sy sammen et system sånn at det låter bra, da er bare å droppe hele greia og gå for hodetelefoner 😂

    For folk flest, for de med vanskelige rom, for de med 3 veis eller mer, særlig for de som har delefrekvenser over 1000 Hz, for de late (hihi tulla) og for de som elsker ledninger og stygge bokser (tulla bare litt) så gå for Audiolense.

    Jeg ser helt klart fordelene og det er kun fordi jeg har investert masse i rommet og ikke deler over 1000 Hz at jeg ikke har en FIR løsning. Det låter faktisk knallbra med manuell IIR hos meg.

    Jeg har som sagt vært hos BjarneTV og også Bergfinn og kjenner jeg får elveblest og blir bilsyk når jeg ser pc skjermer, ledninger, merkelige lydkort og stygge kabinetter i skjønn forening.

    Så det å ha alt i en estetisk brukervennlig boks betyr alt her i gården :)
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Vel, nå bruker jeg kun minimalt med frekvenskorreksjon over 600hz, og mener likevel riktig skrudd AL er flere divisjoner over GS. Da spesielt under 500hz. God lyd over er relativt enkelt uavhengig av DSP-løsning imo. Flere her i fjorden forlot GS for 6 år siden og ser tilbake på det som et kvantesprang.
    Som jeg skrev i en annen tråd: mange audiofile er ikke egentlig opptatt av optimal lyd 😉
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Under 500 Hz er et poeng. Der har jeg fortsatt litt potensial (men ref dette med rom, ingen rom er like).

    Og jeg bestrider ikke deres erfaringer. Vil gjerne komme å høre en dag hos deg :)
    Arne M har tilbudt seg flere ganger og vise meg AL på mitt anlegg 👍

    Men hvis man ikke korrigerer oppover og har punktkilde, hva er poenget med FIR utover i bassen? Det har jeg testet med Dirac i forskjellige former og med mange Lyngdorf. Har også konferert med meget erfarne folk om dette som jeg vet bransjen og kollegiet her inne respekterer (stort sett).

    Jeg anser meg ikke som audiofil, da hadde jeg hatt diverse eksotiske ting. Bruker båt/lastebil rød-sort høyttalerkabel. Sonos. Gammel Sony CD spiller. Billig Anaview. (Men gode drivere og horn IMO). Har akustikk tiltak fra RPG for nærmere 70K i rommet pluss noe DIY og det er omtrent den samme summen jeg har brukt på høyttalere og elektronikk. Halve godlyden min skyldes akustikk tiltakene. Jeg kunne godt klart meg med noen store aktive proff studio monitorer fra f eks Genelec og vært lykkelig musikkelsker (men ikke audiofil). Ble litt fornærmet av det uttrykket hehe 😳😂

    (DIYofil kan jeg akseptere, det er mekkegleden og nysgjerrigheten det, med mottoet hvordan få mest mulig godlyd ut av penga)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ikke så lenge siden jeg migrerte til RME og AL, fra GS.
    Brukte et halvt år på å få GS til å spille bra, fikk best resultat når jeg brukte ekstern dac koblet mot analog inngangene.

    Har et vanskelig rom og kan ikke uten videre bruke AL sin korrekte måte å korrigere mot targets. Legger man inn bratte dip'er eller forsøker å lage notch-filtere så blir AL svært forvirret. Har foreløpig endt opp med svært korte filtere og noen dip'er laget i RME sin software.
    Timing i AL er svært god.
    Oppløsning kan jeg ikke si jeg har merket noe forskjell på.
    Har du bra lyd i GS, skal du ikke forvente at det blir mye bedre med AL. Blir det mye bedre har du satt opp GS feil.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Men emokid, hvordan få AL inn i en kompakt boks for treveis bruk som blir estetisk og brukervennlig uten masse mikk og PCer som henger seg opp osv? Og kan jeg kjøre Sonos med digital ut? Og CD spiller med analog inn?
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellen er ikke om det er IIR eller FIR.
    Det er hvordan ting blir målt og korrigert.
    FIR krever automatikk.
    Og en kan bare korrigere en impulsrespons.
    En kan ikke ha flere impulresponser.

    God manuell korreksjon over 500hz er ikke enkelt, men greit å få til når man klarer å måle skikkelig og identifisere hva korreksjoner en bør gjøre og ikke.

    Hva er optimal lyd @emokid ?
    Vi leker nødvendigvis ikke vi andre heller selv om noen har fått det til at alt handler om Audiolense.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dette er interessant. Vi snakker tross alt om verdien av å ha flere verktøy i verktøykassa. En skrutrekker er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn en skiftenøkkel, og slik er det imo med verktøy for å mekke god høyttalerlyd også. Skrutrekkeren er et mye bedre valg enn skiftenøkkelen dersom oppgaven er å skru skruer, men et dårligere valg dersom man skal stramme en mutter.

    I stedet for å argumentere for hva som er best/dårligst, burde vi være nysgjerrige på å lære oss å bruke de verktøyene som er tilgjengelige. Det er ikke mange årene siden verktøy utvalget var meget begrenset. Nå har vi fått nye flotte verktøy som gjør det muligl for tekniske idioter som meg selv å tweake lyd som jeg liker. Skruen er meg, og jeg må bruke skrutrekker for å få løst oppgaven (les AL). Andre, f.eks Oks har et helt annet kunnskapsregister å spille på og kan kombinere verktøyene i kassa på en helt annen måte enn meg. Er glad for å kjenne folk som kan mer enn meg slik at jeg kan lære og få råd.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    En annen ting jeg kunne tenkt meg var å oppgradere lytterommet med et mer sobert og gjennomført utseende.

    Jeg ville beholdt alle de akkustiske tiltakene men integrert dem mye mer diskret.

    Custom bakvegg/grunn garderobe med tre store spiledører av eik fra gulv til tak som matcher enstavs eik Alloc gulvet.

    Dempet sort ikke bare på frontveggen som det er i dag men på sideveggene hvor akkustikkpanelene og de trykkbaserte fellene får sorte spiler i flush fra gulv til tak på en måte symmetrisk modulvis.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Men emokid, hvordan få AL inn i en kompakt boks for treveis bruk som blir estetisk og brukervennlig uten masse mikk og PCer som henger seg opp osv? Og kan jeg kjøre Sonos med digital ut? Og CD spiller med analog inn?
    Grunnen til at jeg skriver flåseriet med “at ikke alle ønsker optimal lyd” er et mange setter enkelte parameter, komponenter eller løsninger i forrang eller som direkte stopper for videreutvikling av lyden i eget anlegg. Det virker som om du synes det er viktigere med en fin boks enn å jobbe videre med DAC/pre og integrerings/DSP-verktøy. Da har du på mange måter allerede bestemt deg for at det låter godt nok og usikkerheten for om det er noe mer å hente er for stor. Det er synd i dette tilfellet, og i min erfaring med det samme utstyret og de samme løsningene er det mye mer å hente.

    Du argumenter mot en slik løsning fordi:
    - Du ikke har deling over 1000hz. Dette mener jeg er irrelevant. Over dette er du best tjent med soft eller ingen korrigering uansett. De med «mange-veis» fra mellomtone og opp får kanskje litt ekstra praktisk hjelp, men det er ingen gratis lunsj her heller.
    - Du har akustikkprodukter i rommet. Det er en win-win uavhengig av løsning. Det gjør jobben til automatikken enklere og du får et bedre resultat uansett.

    La oss ta to sekunder og tenke at du faktisk hadde fått bedre lyd med en automatisert FIR-DSP-løsning og prolydkort.
    Dette vil du ikke fordi:
    - boksen er kanskje styggere
    - du må ha en PC
    - du er vant til Sonos og en gammel CDspiller.
    Dette er et valg bare du kan ta, men i mitt hode en dårlig prioritering om lyd er viktig for deg. I min situasjon var bedre totallyd viktigere enn muligheten til å bruke analoge kilder. På sikt fikk jeg det til likevel. Det var viktigere enn å måtte ha en PC i anlegget. Det var viktigere enn kostnaden på SOTA pro-lydkort og alle timene jeg brukte uten støttenettverk på å få det til å fungere.

    I de typer systemer vi her diskuterer må han tenke helhetlig for å få mest mulig ut av potensialet. Dette er egentlig ganske sammenlignbart med det jeg jobber med som maskinutvikler. Det er eksponentielt vanskeligere å få automatikken til å bli optimal, stabil og uten lyter dersom hardwaren ikke er godt designet og med automatikk i hodet. Som Gutty nevner er dette kun verktøy, og alle typer verktøy har sine styrker og svakheter. Bruker man FIR med automatikk må man ta hensyn til det i hvordan man setter det opp og bruker det. Som med alle verktøy handler det mest om personen bak spakene, ikke verktøyet i seg selv. AL er et sterkere verktøy med ganske mange flere muligheter enn eksempelvis GS. Dette gir også langt flere feilkilder – kanskje spesielt siden store deler av prosessen nødvendigvis er automatisert.

    Siden audiolense er den hete poteten i diskusjonen: Min tanke og erfaring er at det skal det handle minst mulig om Audiolense , faktisk, og at systemet rundt er optimalisert i forhold til automatisk integrasjon.
    Jeg har forsøkt å skru AL der hardwaren ikke er veldig godt gjennomtenkt, og det blir rett og slett ikke noe gøy. Her er GS litt bedre, for man kan i større grad velge å overse lytene og la de forsvinne litt mer i grøten. For grøt blir det.

    Jeg er ganske sikker på at du hadde hatt gleden av å ta steget helt ut, men det koster både tid, frustrasjon og penger. Jeg tror du har ganske god lyd allerede, så om noen kommer innom med en AL-pc for å demonstrere tror jeg fort det kan bli 50-50 om det blir bedre og gir det et godt grunnlag for å ta et valg. Det kommer helt an på hvor mye av potensialet du allerede har klart å trekke ut og erfaringen/preferansene til han som skrur lyden. Synes uansett du skal teste - men sørg for å sette deg litt mer inni materien dersom første resultat ikke stemmer helt.

    Om det er av interesse har jeg gått veien om kun GS til GS med global AL, så videre til XO-AL med dedikert lydkort. Med god tid og testing frem og tilbake underveis for å verifisere resultatene. Både i eget og andres systemer. Det er verdt det.

    Det er videre synd at enkelte får ballene i knute av at noen snakker om løsninger de har erfaring og kunnskap i, og påvirker diskusjonen med polariserende pjatt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får berømme iherdigheten din i argumentasjonen og jeg har full tillit til at motivet for at andre (undertegnede) skal få enda litt bedre lyd er rådende 👍

    Alright, hvis jeg skal gi det en sjanse og teste det, hva trenger jeg? Må jo ikke selge Groundsounden for det. Og DIY racket mitt har bokstavelig talt mange flere ekstra etasjer på lur som ligger i skapet (mentalt sett er det egentlig ikke flere etasjer igjen). Har plass til hvertfall to eller tre hyller med komponenter til som kan bygges i høyden 😎
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.849
    Antall liker
    10.675
    Torget vurderinger
    10
    Har du hørt 2451 i noen setting?
    Jeg har 2451 med Truextent Beryllium i JBL 2384 horn. Se bilde lenger opp på siden

    Og har hatt 2446/2540SL/2451 med ribbed titan, aquaplas og Truextent beryllium i mange forskjellige horn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn