Horn høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    @Hornlyd

    Kan ikke du ta med deg måleapparaturet ? OM du skal til @Pål gundersen ?
    Og finne ut Status Quo.. så blir det litt mer og henge på knaggen etter det... vi synser jo fælt nå tross alt :p
    yes, absolutt :)

    utrolig hvordan horntråder engasjerer, det er vel fordi vi synes det er gøy å lage et hornsystem helt fra idestadie til et anlegg som aldri blir ferdig……bare bedre og bedre….sakte men sikkert 😎
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde vært interessant å høre med dere som har Audiolense. Hvilken kvalitet på seriekondensatoren (for DC beskyttelse) til kompresjonsdrivern(e) bruker dere?

    Og er kabler viktig?

    Selv bruker jeg blå Jantzen. Kablene er sort/rød lavvolt kabel til bil/båt/buss, kjekt da de finnes på 100m spole.

    Og ja, jeg har beryllium fra 800 Hz og hele veien opp :) og Groundsound IIR DSP som må settes manuelt.


    Jeg nevner Audiolense fordi det er den (omtrent) eneste muligheten til å oppnå perfekt frekvensrespons og fase. Da er det enklere å avsløre andre fordeler og ulemper i systemet.
    Kvalitet på filterkomponenter får imo, i en del sammenhenger alt for mye oppmerksomhet.
    Det er MYE viktigere med riktig design av filtre.
    Skal en få det til må en måle.

    Jeg har brukt både polyprop og simple elektrolyttkondiser i filter, og som beskyttelseskondiser på kompresjonsdriver.
    Har ikke sjans å høre forskjell. Men mest for egen tilfredsstillelse bruker jeg helst ikke elektrolytt :)

    Det som en kan være obs på, er filterspoler og kabeltykkelse til bassdrivere.
    Spoler med høy DCr og tynne kabler vil øke Q, så en vil få en litt annen respons.

    Ikke undervurder IIR DSP satt opp skikkelig og på et godt anlegg ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.400
    Antall liker
    102.400
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer... mine 24 dB/oktav filtere mellom 2002/703 kom på hele 322,- i sin tid......
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.400
    Antall liker
    102.400
    Torget vurderinger
    23
    Nå ble jeg skuffet og lei meg... :( :cry:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du er da ikke kjent for å være hårsår! :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg ikke noe på 😁 Gleder meg til å høre siste versjon i Slukoteket om ikke så lenge:)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Angående kondiser og spoler. I et 6db filter er det ganske enkelt å høre forskjell. Men det skal ikke diskuteres nå. Først må Pål bestemme seg om han vil gå videre og på hvilken måte. Målingene tyder vel på at det mest naturlige valget er et diskant horn. For å øke nivået oppover.

    received_403660018073123.jpeg received_1134768557355247.jpeg
    Her guttungens rigg. Faller brått ved 8k. Og diskant må til
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Angående kondiser og spoler. I et 6db filter er det ganske enkelt å høre forskjell. Men det skal ikke diskuteres nå. Først må Pål bestemme seg om han vil gå videre og på hvilken måte. Målingene tyder vel på at det mest naturlige valget er et diskant horn. For å øke nivået oppover.

    Vis vedlegget 757139 Vis vedlegget 757140
    Her guttungens rigg. Faller brått ved 8k. Og diskant må til
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Rare greier. Føler liksom at det er nok diskant🙄 Men nå får jeg hjelp så da tar jeg det derfra. Det blir gøy å se hvor det bærer hen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd med masse flinke og entusiastiske bidragsytere!

    Tenkte jeg forsiktig skulle skyte inn litt egenerfaring basert på de siste ukers testing. Altfor mange timer har gått med de siste ukene med målinger og fikling med aktivt filter for å teste litt rundt delefrekvenser og steilhet på mine DIY JBL M2.
    Må si at min erfaring er at delefilteret har ekstremt mye å si for opplevd lyd. Delefilteret påvirker frekvensresponsen horisontalt og vertikalt og det er ekstremt hørbart når noe ikke stemmer.
    Har også snublet inn på Berylliumskjøret, men et velfungerende delefilter er MYE viktigere enn bedre drivere i min erfaring.

    Så jeg tenker at det er det første som må skikkelig på plass før man begynner å tenke for mye på oppgraderinger. Stor respekt til de som får til å lage passive delefiltre på et par-tre forsøk, for det er ikke rare greiene som skal til før power-responsen til høyttaleren er ute på sykkeltur.

    At man skal treffe på delefilter uten å måle høyttalerne tilstrekkelig må være en utrolig vanskelig øvelse. Hvis man ikke blåkopierer andre design, selvsagt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skrev følgende i et tidligere innlegg:


    «Da vil nok responsen bli som en stor slakk pukkel fra 1000 til 7-8000 Hz hvis jeg skal gjette litt ukvalifisert»
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Rare greier. Føler liksom at det er nok diskant🙄 Men nå får jeg hjelp så da tar jeg det derfra. Det blir gøy å se hvor det bærer hen.
    Husk at diskant kan kødde til mer enn den fikser. Spesielt i et passivt oppsett da løpetidskorrigering må gjøres fysisk og filter blir mye mer komplisert. Dårlig integrert diskant er oppskriften på lyttetretthet og nevroser (av egen erfaring!)
    Hva du lytter til og lyttevaner er nok store faktorer i forhold til savnet av mer utstrekning oppover.
    Deilig KISS höyttaler den Altec riggen du satt inn bilde av. Så enkelt kan det gjöres. Men neppe egnet for de klassiske audiofile svisker.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Husk at diskant kan kødde til mer enn den fikser. Spesielt i et passivt oppsett da løpetidskorrigering må gjøres fysisk og filter blir mye mer komplisert. Dårlig integrert diskant er oppskriften på lyttetretthet og nevroser (av egen erfaring!)
    Hva du lytter til og lyttevaner er nok store faktorer i forhold til savnet av mer utstrekning oppover.
    Deilig KISS höyttaler den Altec riggen du satt inn bilde av. Så enkelt kan det gjöres. Men neppe ikke egnet for de klassiske audiofile svisker.
    Enig.

    Hvis jeg skal konkludere er det viktigste for trådstarter å få et skikkelig delefilter som gir korrekt respons fra 800 Hz og hele veien opp.

    Å putte inn et delefilter over 1000 Hz er det svært få systemer som får til på en god måte uten at man sitter og småirriterer seg over på lang sikt uten at man helt skjønner hvorfor.

    En diskant rundt 10000 Hz kan være et alternativ for å få bort oppbrytning hvis man ikke går for beryllium.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Planen blir nok å bruke drivere jeg har, få snekret nye delefiltere (innleid hjelp med målinger og tegninger) . Men må nok også lage nye riktige bass kasser. De er sikkert ikke helt riktige de heller…
    Hifisentralen på sitt beste!

    Lykke til og hold oss oppdatert. Får du los, blir det en spennende reise fremover
    Takk for det.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    'Jeg må lage meg slike kasser, noen tips? noe precut som er akseptablet? etter litt romstering i western Electric forumer ser det ut som bueflater kuttet i trevirke kan være bedre en buet kryssfiner ... noen som har noe synspunkt på det?
    Hva er brukt originalt på disse?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Planen blir nok å bruke drivere jeg har, få snekret nye delefiltere (innleid hjelp med målinger og tegninger) . Men må nok også lage nye riktige bass kasser. De er sikkert ikke helt riktige de heller…

    Takk for det.
    Skal nok se det baller fort på seg. Hornlyd og resten av tutekoret (horngjengen) er farlige bekjentskaper
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg støtter dette med at en bør begynne på eksisterende og måle og tweake filter.
    Det er fornuftig, en må gjøre en slik jobb uansett, men det er tidkrevende og en må ikke gi opp.

    En kan fint være med i tutmafiaen uten at det trenger koste så mye! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Regner med at dette innlegget blir vurdert som glupt i alle leire.

    Vi diskuterer å bruke en sånn en. Først som sist :)

     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Igjennom tidene har jeg hatt utallige kostbare systemer. Ingen av disse når opp til det systemet jeg har i dag. Spesielt vil jeg trekke frem dynamiske egenskaper. Gode dynamiske egenskaper skaper rom og dybde. Glem dette med delefilter. Dette blir for stor utfordring for de fleste. Bruk en amp pr driver og Audiolense. Dette er enklere en du tror. Bruker 3 XTZ amper til 5000,- pr stk. Deler via Audiolense på 800Hz mot hornet og 7K mot Coral tweeter. Har glemt det med kabler etc. Bruker lakris på 1mm2 på strøm og Mogami og Belden ellers... Det som kanskje er mest viktig er å bruke en bas/mid driver som har gode mellomtoneegenskaper.

    Jeg alltid ute etter forbedringer og ser meg ofte rundt om. Nå har jeg skikkelige problemer med å finne noe som faktisk "spiller bedre".

    Pris har få forankringer i ytelse og godlyd.

    speaker total en stk.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn