Horn høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Det hornet ditt er en litt større variant av det jeg har.

    Det har faktisk gått under radaren min og er meget interessant 👍
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Vil ikke en midbass hjelpe på her ?
    Tenker du en 8-10 tommer i kasse? Tja? Jeg ville heller da hatt en så god 15» som mulig og delt rundt 800. Det takler det hornet fint.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har jo ikke hørt dem men jeg kjenner godt til riggen du linket til i starten av tråden og kjenner til horn med konstant direktivitet ala det du har.

    På bakgrunn av det tenker jeg at du har minst like god lyd som nevnte rigg.
    Får lage ett fint «rack» til hornet værtfal da. Så får jeg se hva jeg gjør utover med bygging.😊 Du er velkommen uansett en dag til litt lytting 😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hjelpe meg så mye for penga. Kunne tenke meg å prøve dem på mine 18Sound drivere :)

    409E407A-19EF-48D3-ADAA-EBD0893076FD.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Så flott. Denne tråden ga meg ny input. Ser at hornet ditt minner litt om eos15 (som jeg liker kjempegodt) men du har nok smalere spredning (som jeg liker enda bedre, da blir det nemlig skikkelig Hornlyd).

    E9435A54-87C7-4956-9983-B6EF6D5251FD.jpeg
    E254C629-D761-46C7-ADEE-1D3F7C9AA4F2.jpeg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    dat.se har stort sett bedre priser enn mange andre.... sjekk ut, selvom dårlig hjemmeside. send mail om ikke på lager !!
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Når du er innom dat:se og får Mail fra Robert som er en fremifra kar så ville jeg fått prisen på feks et par 12nmb1000 nå som de mb700 på brukten er gått og sett om du klarte å få mellombass punch på et vis. De krever ikke store kassevolum, snakker vel om ca 30 liter hardt pakket og fått delingen på horna over litt høyere opp i frekvens. Desto høyere man får driverene dine i frekvens desto lettere vil det flyte.
    Siden du skal dele analogt så er det også greit å dele der svakheter og styrker er. Lavest mulig er aldri veien mht til horn.

    Det er vesentlig forskjell på å dele på 700 og 12-1500. Jeg har gått den lange veien selv, men som så mange andre er det det man ender for det krever en god del fir å så både slam og smekk.
    Det får man ikke av en 15 tommer alene rett og slett med mindre man legger ekstrem velvilje til.
    jeg er iallefall ikke så velvillig
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Wow. Her ser man hvor bra hornet til trådstarter er og hvor nærme beryllium nsd (coatet titan) driverne til 18Sound er:

     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Når du er innom dat:se og får Mail fra Robert som er en fremifra kar så ville jeg fått prisen på feks et par 12nmb1000 nå som de mb700 på brukten er gått og sett om du klarte å få mellombass punch på et vis. De krever ikke store kassevolum, snakker vel om ca 30 liter hardt pakket og fått delingen på horna over litt høyere opp i frekvens. Desto høyere man får driverene dine i frekvens desto lettere vil det flyte.
    Siden du skal dele analogt så er det også greit å dele der svakheter og styrker er. Lavest mulig er aldri veien mht til horn.

    Det er vesentlig forskjell på å dele på 700 og 12-1500. Jeg har gått den lange veien selv, men som så mange andre er det det man ender for det krever en god del fir å så både slam og smekk.
    Det får man ikke av en 15 tommer alene rett og slett med mindre man legger ekstrem velvilje til.
    jeg er iallefall ikke så velvillig
    Tenker du da 1stk 12 tommer i vær sin mindre kasse, nye kabinetter, og så pælme de store kassene med 15 tommeren som jeg har? Samt bruke den driveren og hornet jeg har? Eller i tillegg til?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Wow. Her ser man hvor bra hornet til trådstarter er og hvor nærme beryllium nsd (coatet titan) driverne til 18Sound er:

    Horisontalt vs vertikalt?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Tenker du da 1stk 12 tommer i vær sin mindre kasse, nye kabinetter, og så pælme de store kassene med 15 tommeren som jeg har? Samt bruke den driveren og hornet jeg har?
    I tillegg til 15" - over den, og under hornet :cool:
    Det vil gi mer smekk i midbass og enklere og få til hornet du har....
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Her må det være noe rart(slik det var koplet) Den sorte kabelen med blått på går til + på bass spolen...utifra det jeg ser nå så må det være feil..
    Var visst riktig, tittet nærmere på delefilteret👍
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ville nok spandert på meg en større spole og bedre kondiser om du går for passivt
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Her har du Jantzen. 2.4 kg.
    Min erfaring er at det er forskjell på kondiser og spoler. Kjøpt lavinduktive (minst mulig motstand) spoler, så dyre som jeg har råd til. Kjøpt røde Jantzen i stedet for de du har. De er et hakk opp. Bruker de også i dac'en min.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Her har du Jantzen. 2.4 kg.
    Min erfaring er at det er forskjell på kondiser og spoler. Kjøpt lavinduktive (minst mulig motstand) spoler, så dyre som jeg har råd til. Kjøpt røde Jantzen i stedet for de du har. De er et hakk opp. Bruker de også i dac'en min.
    Ok😊
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Her har du Jantzen. 2.4 kg.
    Min erfaring er at det er forskjell på kondiser og spoler. Kjøpt lavinduktive (minst mulig motstand) spoler, så dyre som jeg har råd til. Kjøpt røde Jantzen i stedet for de du har. De er et hakk opp. Bruker de også i dac'en min.
    Men er nok lurt å eksprementete med noe rimeligere enn det aller dyreste kanskje😅
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tenker du da 1stk 12 tommer i vær sin mindre kasse, nye kabinetter, og så pælme de store kassene med 15 tommeren som jeg har? Samt bruke den driveren og hornet jeg har? Eller i tillegg til?
    Jeg ville bygget ny kasse og fått 15 tommeren nærmere gulvet og en tolvtommere over fått lukket kammereret til 12 tommeren slik at man har rett volum til begge elementene.
    Så ville jeg beholdt horn og driver inntil videre frem til du har de nye forutsetningene å jobbe ut fra.
    planlegg gjerne steg to slik at du slipper å bygge ny kasse senere og følg med på brukten. Det er alltid noen som selger det som planen din er og spar En god del på innkjøp for feilkjøp koster alltid penger.
    18sound er et alternativ, men det finnes mange gode drivere. At jeg bruker de er basert på pris. De koster ikke stort og virker.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville bygget ny kasse og fått 15 tommeren nærmere gulvet og en tolvtommere over fått lukket kammereret til 12 tommeren slik at man har rett volum til begge elementene.
    Så ville jeg beholdt horn og driver inntil videre frem til du har de nye forutsetningene å jobbe ut fra.
    planlegg gjerne steg to slik at du slipper å bygge ny kasse senere og følg med på brukten. Det er alltid noen som selger det som planen din er og spar En god del på innkjøp for feilkjøp koster alltid penger.
    18sound er et alternativ, men det finnes mange gode drivere. At jeg bruker de er basert på pris. De koster ikke stort og virker.
    Lurt👍 Må uansett ha hjelp til å beregne ut kassevolum og tegninger på delefiltere...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare støtte der H.R skriver. Jeg har selv en 12" i bassrefleks kasse.
    Gjør jeg noe mer ut av mine vil det være å gå for en løsning H.R beskriver. Har hørt det hos han, og det gjør virkelig noe med smekk og ikke minst lytting på lavt volum. Og det må ikke koste skjorta heller.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville bygget ny kasse og fått 15 tommeren nærmere gulvet og en tolvtommere over fått lukket kammereret til 12 tommeren slik at man har rett volum til begge elementene.
    Så ville jeg beholdt horn og driver inntil videre frem til du har de nye forutsetningene å jobbe ut fra.
    planlegg gjerne steg to slik at du slipper å bygge ny kasse senere og følg med på brukten. Det er alltid noen som selger det som planen din er og spar En god del på innkjøp for feilkjøp koster alltid penger.
    18sound er et alternativ, men det finnes mange gode drivere. At jeg bruker de er basert på pris. De koster ikke stort og virker.
    Har disse liggende.....
    D5879AC5-2849-4F01-9816-2D11829BBCFF.jpeg
    31AA66E3-784B-4650-86C6-E55ADF3546CD.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    om du har de liggende er det jo lett - bygg ei lita prøvekasse få til deling.
    Ikke at jeg aner hvordan de elementene er - men det er rimelig å anta at du får en pekepinne om du er på rett vei eller ei.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Men uansett nå så er jeg litt forvirret. Mange sikkert gode ideer her og liker tanken med ny(e) kasser og en ekstra mellombass siden jeg da kan bruke stort sett det jeg har. Men jeg har null peiling på det teoretiske ( ille god på det praktiske) Og litt av ideen i innlegget mitt var jo å «bygge» noe greier. Så trenger rett og slett hjelp til å finne ut kassevolum på den 15 tommeren jeg har, finne en 12 tommer som kan brukes og finne kassevolum på den samt tegne opp ett forståelig delefilter skjema. Da har jeg kommet på rett spor. Design av kasser og horn brakett har jeg en ide på. Og tusen takk for at dere interesserer dere og hjelper en færsk bygger. (Eneste bygg er ett seas argon fra 80 tallet) men der var det ferdig filtere og tegninger på kasser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Selv bruker jeg dette.

    Vedder at det finnes gratis programmer som er like gode og helt sikkert bedre da dette er rimelig gammelt blitt. Sikkert noen som roper ut forslag til programmer som kan benyttes.
    Uansett er det greit å starte med programmer som tar seg av den lette biten, kassene.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Winisd er også et alternativ, men mulig bassbox er bedre .... Man får alternativer til størrelse på kassa uansett. Fant parametrene på nettet, bare å legge de inn i programmet du skal bruke også bestemme deg for type konstruksjon (trykkammer/bassrefleks) og kjøre på.
    Screenshot_20211021-120654.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Et ganske likt horn trådstarter har:


    D63AC219-9B54-4B6D-8CE5-1ACF3A4034B7.jpeg


     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Et ganske likt horn trådstarter har:

    Mye fint ja👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn