Hei
Etter mye testing så ble ørene og hodet ganske møre så jeg hørte tilslutt syner. Da var det greit å ta en pause

Ørene mine stemmer nok ikke helt med målingene jeg gjør (aldri gjort målinger tidligere så jeg vet ikke mye om det)- Utstyret jeg bruker er en laptop, Hegel Super (som en enkel DAC), UMIK-1 mikrofon og REW.
Rel er ganske bastant i si påstand med å sette subben i et hjørne bak den ene høytaleren.
Vis vedlegget 300369
Dette i seg selv gir en room gain som for min del utgjør 1 (kanskje opp mot 2)db. Så kan jeg legge til at jeg har noen bassfeller fra Vicoustics i alle rommets hjørner, med de fellene som går dypest rett bak høytalerne.
Der jeg har best trykk på 80Hz er på innsiden av den ene høytaleren og noen få cm fra bakvegg. Elementet på subben står da ca 60 cm bak elementet på høytaleren.
Ellers har jeg trukket subben fremover, ca ca 30cm fra bakvegg, og trukket høytalerene ca 15 cm diagonalt bakover slik at elementet i subben og i høytalerne står likt. dett gir nok den mest presise bassen, men det synes jeg gjør diskanten og mellomtonen blir kjedeligere og mer livløs. Det er her målingene mine (har bare sett på waterfall i REW) taler meg i mot
Ut i fra
http://rel.net/wp-content/uploads/2014/06/SerieS-Manual_061614-2.pdf så har jeg inntrykket av at REL anser sin S-serie å være en "tredje høytaler". Det nevnes lite og ingenting om forsinkelse som alfalfa påpeker oppstår i en DSP. De anbefaler også å koble til subbene som en høytaler.
Angående forsinkelser/delay så har jeg sent mail til Rel for å spørre om akkurat dette, men har ikke fått svar enda.
/Tony