Høyttalere Hjelp til å finne subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    har ingen problemer med at ALLE på forumet deler sine erfaringer om det er kjell i gata eller bransjeaktører.

Men den fremtoningen som kommer frem her, og i andre tråder av en viss bransjeaktør syntes jeg er nedlatende. Jeg syntes det er fint at det beskrives om teknikker som kan brukes for å lytte seg frem til forskjellige produkter på en enkel måte. Men når man i samme setning omentrent beskriver et forummedlems nye innkjøp som "puddingebass" og på slutten av innlegget fremhever sine egne produkter indirekte, syntes hvertfal jeg det er dårlig dømmekraft av vedkommende............

Jeg besvarte også et innlegg for noen dager siden i en annen tråd han var innvolvert i, og da var det kabler som var "ute av phase" som fikk gjennomgå.

M

MusicBear

Gjest
    Vel, det høres ikke bra ut alphamale, samtidig som Lyden av Opplevelser sikkert kommenterer dette her dersom han har baller større enn et ekorn og ellers er over den verste pubertetsalderen.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    897
    Ellers har jeg trukket subben fremover, ca ca 30cm fra bakvegg, og trukket høytalerene ca 15 cm diagonalt bakover slik at elementet i subben og i høytalerne står likt. dett gir nok den mest presise bassen, men det synes jeg gjør diskanten og mellomtonen blir kjedeligere og mer livløs. Det er her målingene mine (har bare sett på waterfall i REW) taler meg i mot :)
    Litt av fordelen med et høyttaler/sub oppsett mener jeg er at man kan oppnå forskjellig plassering av høyttaler som er ansvarlig for mellomtone/diskant og for basshøyttaler (sub). En vanlig stereohøyttaler låter etter min mening best når den blir trukket en del frem fra bakvegg, mellomtonen blir klart best da. Optimal plassering for basshøyttaler (sub) kan på den andre siden være best nær bakvegg/sidevegg da den får best drahjelp fra rommet ved en slik plassering. En fullfrekvens høyttaler kan ha sine fordeler ved at elementer for bass/mellomtone/diskant kan samstemmes og at de spiller mer korrekt i tidsdomene, men altså etter min mening med ulempene at elementene ikke samtidig vil ha optimal plassering i forhold til rom. I tillegg kommer at en f.eks en stativhøyttaler vil ha mindre vibrasjoner i kabinettet når den slipper vibrasjonene fra en bass-seksjon.

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Fin måte dette her, Lyden av opplevelser, selv om det krever en viss feeling/innsikt for å få utbytte av det. Like som knoke-bank på et kabinett også sier mye om hva ørene skal komme til å høre. Små men enkle ting som ofte gjør tekniske data med (i tillegg) egne angitte verdier - lite verdt i forhold.

Vet om en meget godt ansett forsterkerkonstruktør som for noen år siden vurderte å fylle forsterkere med tørr fin sand. Han var ikke i tvil om at det ville påvirke lyden positivt, men de medfølgende bakdeler gjorde at han droppet det.
    Da burde vel denne metoden bli brukt før kjøp av utstyr. Litt seint når det står i stua. Tror nok Lyden av opplevelse kan nyttiggjøre seg dette, mer tvilsom til hva jeg personlig ville greie. Litt som og teste vin. Ville personlig ikke ha peiling på om en vin koster 50kr eller 1000kr ved en smaktest.
    - Jeg tilrettelegger alltid slike innlegg spesielt til Trådstarter og hans/hennes forutsetninger for å ta imot innsikten - for å få oversikten. Personer av hans egen karakter og Følsomhet vil da også kunne dra stor nytte av innlegget, etter min vurdering. For Din egen del så vil du måtte akseptere at du selv kanskje har andre referanser av nøkkeltester for vurdering av produkter - som du selv kommenterer veldig bra. For min egen del så har jeg den samme følelsen ved bruk av datamaskiner.....- og ligger nok tilbake på 80-tallet der.
    - ( - forøvrig så kan du lese flere innlegg fra tidligere på HFS der jeg latterlig-gjøres og harseleres med angående denne element-"tappingen" - som jeg har fortatt før kunden handler siden 1987, da produksjons-Sjefen på SEAS viste meg teknikken ...............................................).

Mvh. Lyden av Opplevelser - av Følsomhet og Endeløs FØLSOMHET.

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ellers har jeg trukket subben fremover, ca ca 30cm fra bakvegg, og trukket høytalerene ca 15 cm diagonalt bakover slik at elementet i subben og i høytalerne står likt. dett gir nok den mest presise bassen, men det synes jeg gjør diskanten og mellomtonen blir kjedeligere og mer livløs. Det er her målingene mine (har bare sett på waterfall i REW) taler meg i mot...
    /Tony
    - Hvis du bruker din venstre langfinger og ringfinger ( - og tenker Deg at disse er høyre og venstre side av ei trommestikke ) - og tapper forsiktig på REL-subben sitt bass-element der du føler det kjennes best i hele kroppen din !? - Så gjør du det samme på SA-Høyttaleren sitt bass-element, og så til slutt på bass-elementet på dine Sonus Faber.........- så tror jeg du vil forstå hvorfor REL-en da er kjedelig ( - og hva jeg mener med en Meget bra pudding-bass ). I tillegg så tror jeg du vil forstå hva jeg mener med en Meget god og Karakterfull bassklang når du tapper på Sonus Faber - og kanskje kan prøve å forestille Deg denne bassen i 12" størrelse ?

Mvh. Lyden av Opplevelser av Karakterfull Ultra-Subber med "Plystre-Lyder"...
    Jeg hadde tenkt å handle med deg ,men etter at du har begynt å rakke ned på utstyr du ikke selger så blir det ikke noe av.
    - Unnskyld meg, Men her skulle jeg gjerne ha forstått hvilke produkter jeg "rakker ned på" ? - For jeg skriver alltid i klartekst. R..-en får i klartekst karakteren "Meget bra" - og S....F.... får "Meget god"...........................- er det at jeg da ikke gir SA noen karakter som du mener blir "-å rakke ned på"?

Mvh. Lyden av Opplevelser...med noen flere spørsmål

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    +1
    Kan du ikke bruke høyre hånd? Og er ikke det du driver med her snikreklame for egne produkter mens du snakker ned andre?
    Nå er dette andre tråden på 3 dager hvor jeg finner dine kommentarer som nedverdigende ovenfor enten trådstarter eller andre forumdeltakere, og finner det bare trist.
    Kan ikke skjønne hvorfor du skal drive denne harseleringen, og du begynner å gjøre meg litt småirritert med den fjollete holdningen din.

Du kan i det minste holde deg sakelig i dine svar av andres kommentarer og erfaringer.
    Du er BRANSJEAKTØR! og bør kjenne din besøkelsestid..........
    - DU vil selvfølgelig bruke høyre hånd, siden du er høyrehendt. MEN - kanskje trådstarter Faktisk er Venstrehendt og av en VARM Personlighet ?

- SÅ kommer spørsmålet om jeg driver snikreklame...- MEN da må jeg be om sitat ? - For der strekker jeg ikke helt til i min ukvalifiserte gjetting !

- OG så skulle jeg gjerne hatt din definisjon på hva du mener med "- min harselering" ? - Og i hvilke tilfeller jeg er usakelig ?
    Mvh. Lyden av Opplevelser

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    673
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg trukket subben fremover, ca ca 30cm fra bakvegg, og trukket høytalerene ca 15 cm diagonalt bakover slik at elementet i subben og i høytalerne står likt. dett gir nok den mest presise bassen, men det synes jeg gjør diskanten og mellomtonen blir kjedeligere og mer livløs. Det er her målingene mine (har bare sett på waterfall i REW) taler meg i mot...
    /Tony
    - Hvis du bruker din venstre langfinger og ringfinger ( - og tenker Deg at disse er høyre og venstre side av ei trommestikke ) - og tapper forsiktig på REL-subben sitt bass-element der du føler det kjennes best i hele kroppen din !? - Så gjør du det samme på SA-Høyttaleren sitt bass-element, og så til slutt på bass-elementet på dine Sonus Faber.........- så tror jeg du vil forstå hvorfor REL-en da er kjedelig ( - og hva jeg mener med en Meget bra pudding-bass ). I tillegg så tror jeg du vil forstå hva jeg mener med en Meget god og Karakterfull bassklang når du tapper på Sonus Faber - og kanskje kan prøve å forestille Deg denne bassen i 12" størrelse ?

Mvh. Lyden av Opplevelser av Karakterfull Ultra-Subber med "Plystre-Lyder"...
    Jeg hadde tenkt å handle med deg ,men etter at du har begynt å rakke ned på utstyr du ikke selger så blir det ikke noe av.
    - Unnskyld meg, Men her skulle jeg gjerne ha forstått hvilke produkter jeg "rakker ned på" ? - For jeg skriver alltid i klartekst. R..-en får i klartekst karakteren "Meget bra" - og S....F.... får "Meget god"...........................- er det at jeg da ikke gir SA noen karakter som du mener blir "-å rakke ned på"?

Mvh. Lyden av Opplevelser...med noen flere spørsmål[/QUOT
    Du rakker ned på blant annet Velodyne med pløsete bass, og fremhever det du selger som mye bedre.Og da du solgte Velodyne så var dem vel ikke pløsete kan jeg tenke meg.Og rakke ned på utstyr som en ike selger selv er useriøs.

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Mvh. Lyden av Opplevelser...med noen flere spørsmål[/QUOT
    Du rakker ned på blant annet Velodyne med pløsete bass, og fremhever det du selger som mye bedre.Og da du solgte Velodyne så var dem vel ikke pløsete kan jeg tenke meg.Og rakke ned på utstyr som en ike selger selv er useriøs.
    - DET ER svært påtakende at DU IKKE tar frem sitatet fra Velodyne-eksempelet -
    FORDI den teksten du PLANTER OVER stemmer FULLSTENDIG IKKE med den faktiske teksten.
    - Forøvrig så rakker jeg generelt svært sjelden ned på produkter ( - noen eksempler kan jeg hente fra mitt egen Test-lab ) - og uhyre sjelden så rakker jeg ned på produkter jeg ikke selger selv, siden det ikke er mitt ansvar overhode. MEN - og det vil jeg forbeholde meg retten til - å definere forskjeller på like og forskjellige produkter med mest mulig allmenforståelig språkbruk - BURDE jo kanskje interessere alle med denne FØLSOMME interessen å spre FØLSOMHETEN ??

- OG til slutt så lurer jeg på hvem som skrev sitat: "Jeg hadde tenkt å handle med deg, men etter at du har begynt å rakke ned på utstyr du ikke selger så blir det ikke noe av. ". sitat slutt. - og i hvilken hensikt dette har til konstruktiv definisjon av Lyd å gjøre ???

Mvh. Lyden av Opplevelser av Signatur...

TrondW

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Siden det er kjekt å holde seg til trådens sak, kjenner noen til Klipsch SW-311 som det ligger et eks på brukten av? Står til butikkpris 12900, men på brukten til 5500. Er det en god sub for fortrinnsvis musikk? Til film kan jeg leve med mer slingringsmonn. Andre som bør vurderes før denne?

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    @Popi
    Har ikke hørt klipsch subben, men har selv en supercube 8000 som jeg er meget fornøyd med. Masser av punch og krefter. Liker den godt til både film og musikk

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Back to topic :)

2x S3 eller 1x S5? :confused:
    Rommet er ikke større enn 3,5m x 5,5m, og helt lukket hvis døra er igjen.

Og et lite sidespor: Mine Vicoustic Super Bass Extreme gjør nytten med stramme opp bass (helt ned til 60Hz som produsenten lover.) Dette gjør det litt vanskeligere å plassere subben i hjørnet, men disse fellene rydder så mye i lydbildet at de er de siste som ryker ut av rommet ;)

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Og et lite sidespor: Mine Vicoustic Super Bass Extreme gjør nytten med stramme opp bass (helt ned til 60Hz som produsenten lover.) Dette gjør det litt vanskeligere å plassere subben i hjørnet, men disse fellene rydder så mye i lydbildet at de er de siste som ryker ut av rommet ;)
    - 2 subber som er like vil alltid være å foretrekke utfra Phase-Optimering og mindre elementvandring - samt at Effekt-trinnet innebygd har vesentlig mindre med stress-arbeide å jobbe med. Når slike oppsett med 2 stk. like subber skal integreres så fordres der aller best løpende serie-nummer på de to valgte - på samme måte som to monotrinn av effektforsterkere som skal jobbe som ETT PAR !!

Mvh. Lyden av Opplevelser av ALLTID løpende serie-nummer...

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    897

S3 og S5 er teknisk svært like ut fra det jeg har lest, så ut fra min erfaring med én S5 tror jeg at jeg ville gått for to S3. Jeg tror du da vil oppleve at bassen får en mer homogen spredning i rommet. Men sistnevnte løsning blir da en god del dyrere, og det jeg tenkte var at hvis jeg nå ville bli misfornøyd med én S5 var det alltids mulighet for å koble én til senere. Det står vel også noe i manualen at ved tilkobling at to S3/S5 via høynivå må man tvinne sammen de to positive lederne og koble de til respektivt høyre og venstre kanal for hver sub. Da vil gain også økes med et visst antall db, noe man kanskje bør være oppmerksom på slik at man ikke får for høyt gain til sub.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sjekket pris med Stereofil i dag og prisene har gått opp betydelig, dessverre. Den dollarkursen som er nå dreper moroa :(

Og resonnementet med to stk S3 er jeg helt enig i. En S5 tror jeg blir for stor for rommet, og rommet er allerede litt "tungt" på den siden subben står.

For å justere litt opp så har jeg blitt anbefalt Entreq Vibb Eater Maxi. Noen som har noen erfaringer med slikt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn