Høyttalere Hjelp til å finne subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Andrė sin teori på at Focal har snudd fasen er at de skal være lettere å integrere i mindre lytterom. Noe som er svært vanlig i leilgheter rundt om i verden. Så du trenger ikke å ringe han angående det :)
    Men svært mange har snudd fasen. Focal er bare mer kjent for å gjøre det.

    Dine eks PL 300 har + fase i bassen og - fase i mellomtonen.

    JL Audio har forresten EKSEMPLARISK tidsforsinkelse som er meget lav, så de burde være lette å integrere. Bare les Benchmark testen av F112 hos X3MHC og hos andre som tester JL Audio.

    Men tørr fakta for folk, så jeg skal ikke rable mer :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Andrė sin teori på at Focal har snudd fasen er at de skal være lettere å integrere i mindre lytterom. Noe som er svært vanlig i leilgheter rundt om i verden. Så du trenger ikke å ringe han angående det :)
    Men svært mange har snudd fasen. Focal er bare mer kjent for å gjøre det.

    Dine eks PL 300 har + fase i bassen og - fase i mellomtonen.

    JL Audio har forresten EKSEMPLARISK tidsforsinkelse som er meget lav, så de burde være lette å integrere. Bare les Benchmark testen av F112 hos X3MHC og hos andre som tester JL Audio.

    Men tørr fakta for folk, så jeg skal ikke rable mer :)
    Ville vel heller hatt 0 forsinkelse enn 12 fot. En Jl Audio sub er umulig og integrere 100% til en stereo forsterker på grunn av dette. Det du sier om Jm Lab og Monitor Audio er ukjent for meg og overraskende. Har ikke brukt mange kalorier på dette, trodde att alle elementer måtte spille på lag (samme vei). Har tydeligvis mye og lære. Får håpe att Grindheim hos X3MHC leser dette og setter oss på plass. Kan sende deg mailen fra Jl Audio, vist du er intresert. Det rareste i denne saken er att ingen som lager subber forteller om dette fenomenet. Fant en video fra Martin Logan for 3 dager siden som det sa att du måtte legge til 14 fot i en suround prosessor på subb avstand. Da lurer jeg på hva du skal gjøre i en stereo forsterker som du er låst i en stilling. Dette betyr i praksis att subben virituellt plutselig står 14 fot lenger bak. Blir ikke mye timing av slikt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Andrė sin teori på at Focal har snudd fasen er at de skal være lettere å integrere i mindre lytterom. Noe som er svært vanlig i leilgheter rundt om i verden. Så du trenger ikke å ringe han angående det :)
    Men svært mange har snudd fasen. Focal er bare mer kjent for å gjøre det.

    Dine eks PL 300 har + fase i bassen og - fase i mellomtonen.

    JL Audio har forresten EKSEMPLARISK tidsforsinkelse som er meget lav, så de burde være lette å integrere. Bare les Benchmark testen av F112 hos X3MHC og hos andre som tester JL Audio.

    Men tørr fakta for folk, så jeg skal ikke rable mer :)
    Ville vel heller hatt 0 forsinkelse enn 12 fot. En Jl Audio sub er umulig og integrere 100% til en stereo forsterker på grunn av dette. Det du sier om Jm Lab og Monitor Audio er ukjent for meg og overraskende. Har ikke brukt mange kalorier på dette, trodde att alle elementer måtte spille på lag (samme vei). Har tydeligvis mye og lære. Får håpe att Grindheim hos X3MHC leser dette og setter oss på plass. Kan sende deg mailen fra Jl Audio, vist du er intresert. Det rareste i denne saken er att ingen som lager subber forteller om dette fenomenet. Fant en video fra Martin Logan for 3 dager siden som det sa att du måtte legge til 14 fot i en suround prosessor på subb avstand. Da lurer jeg på hva du skal gjøre i en stereo forsterker som du er låst i en stilling. Dette betyr i praksis att subben virituellt plutselig står 14 fot lenger bak. Blir ikke mye timing av slikt.
    Nei, blir ofte til at man må plassere subben 14fot næremere lytteplass enn fronter. Eller maa kan skaffe seg en liten minidsp. 2x4 feks. Der kan man tidsjustere høyttalere og sub(er) mot hverandre. Er denne veien jeg kommer til å gå.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Andrė sin teori på at Focal har snudd fasen er at de skal være lettere å integrere i mindre lytterom. Noe som er svært vanlig i leilgheter rundt om i verden. Så du trenger ikke å ringe han angående det :)
    Men svært mange har snudd fasen. Focal er bare mer kjent for å gjøre det.

    Dine eks PL 300 har + fase i bassen og - fase i mellomtonen.

    JL Audio har forresten EKSEMPLARISK tidsforsinkelse som er meget lav, så de burde være lette å integrere. Bare les Benchmark testen av F112 hos X3MHC og hos andre som tester JL Audio.

    Men tørr fakta for folk, så jeg skal ikke rable mer :)
    Ville vel heller hatt 0 forsinkelse enn 12 fot. En Jl Audio sub er umulig og integrere 100% til en stereo forsterker på grunn av dette. Det du sier om Jm Lab og Monitor Audio er ukjent for meg og overraskende. Har ikke brukt mange kalorier på dette, trodde att alle elementer måtte spille på lag (samme vei). Har tydeligvis mye og lære. Får håpe att Grindheim hos X3MHC leser dette og setter oss på plass. Kan sende deg mailen fra Jl Audio, vist du er intresert. Det rareste i denne saken er att ingen som lager subber forteller om dette fenomenet. Fant en video fra Martin Logan for 3 dager siden som det sa att du måtte legge til 14 fot i en suround prosessor på subb avstand. Da lurer jeg på hva du skal gjøre i en stereo forsterker som du er låst i en stilling. Dette betyr i praksis att subben virituellt plutselig står 14 fot lenger bak. Blir ikke mye timing av slikt.
    Nei, blir ofte til at man må plassere subben 14fot næremere lytteplass enn fronter. Eller maa kan skaffe seg en liten minidsp. 2x4 feks. Der kan man tidsjustere høyttalere og sub(er) mot hverandre. Er denne veien jeg kommer til å gå.
    Vist du sitter med en forforsterker i den øvre ende, ville du da koble inn en minidsp for og forsinke signalet til hovedhøytalerne? Tror mange ville kvie seg for det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Andrė sin teori på at Focal har snudd fasen er at de skal være lettere å integrere i mindre lytterom. Noe som er svært vanlig i leilgheter rundt om i verden. Så du trenger ikke å ringe han angående det :)
    Men svært mange har snudd fasen. Focal er bare mer kjent for å gjøre det.

    Dine eks PL 300 har + fase i bassen og - fase i mellomtonen.

    JL Audio har forresten EKSEMPLARISK tidsforsinkelse som er meget lav, så de burde være lette å integrere. Bare les Benchmark testen av F112 hos X3MHC og hos andre som tester JL Audio.

    Men tørr fakta for folk, så jeg skal ikke rable mer :)
    Ville vel heller hatt 0 forsinkelse enn 12 fot. En Jl Audio sub er umulig og integrere 100% til en stereo forsterker på grunn av dette. Det du sier om Jm Lab og Monitor Audio er ukjent for meg og overraskende. Har ikke brukt mange kalorier på dette, trodde att alle elementer måtte spille på lag (samme vei). Har tydeligvis mye og lære. Får håpe att Grindheim hos X3MHC leser dette og setter oss på plass. Kan sende deg mailen fra Jl Audio, vist du er intresert. Det rareste i denne saken er att ingen som lager subber forteller om dette fenomenet. Fant en video fra Martin Logan for 3 dager siden som det sa att du måtte legge til 14 fot i en suround prosessor på subb avstand. Da lurer jeg på hva du skal gjøre i en stereo forsterker som du er låst i en stilling. Dette betyr i praksis att subben virituellt plutselig står 14 fot lenger bak. Blir ikke mye timing av slikt.
    Nei, blir ofte til at man må plassere subben 14fot næremere lytteplass enn fronter. Eller maa kan skaffe seg en liten minidsp. 2x4 feks. Der kan man tidsjustere høyttalere og sub(er) mot hverandre. Er denne veien jeg kommer til å gå.
    Vist du sitter med en forforsterker i den øvre ende, ville du da koble inn en minidsp for og forsinke signalet til hovedhøytalerne? Tror mange ville kvie seg for det.

    ja jeg ville ha gjort det.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    OPTION 2) We must introduce an equivalent delay TO THE TOP (mains) to match the inherent delay in the sub; then we can super fine-tune the match by using the phase knob on the sub.
    Some notes about phase knobs: If you have a SWITCH on a sub labelled "phase" that is wrong. It is not phase; it is POLARITY. Phase is ANY NUMBER of degrees shifted, from 1 degree to 360 degrees to 3600 degrees and so on. Polarity is either 0 degrees or 180 degrees, period. (see Fig.1 and Fig.3 above) If you have a phase KNOB on a sub, the circuit is usually designed to only ADD DELAY. You cannot take away the inherent delay in the entire electro-mechanical physics of the sub, but you can ADD further electrical delay. Some subs are calibrated in electrical degrees of waveform at 80 hz, because 80 hz is ALWAYS the magic frequency. Therefore IF the knob says 180 degrees it is actually adding 6.25 msec of delay to the sub signal; this is the equivalent of moving the sub 7 feet FURTHER AWAY.
    So how do we add delay to the "top"? We would have to introduce a real processor to do that. The options are a device like the DEQX, the Lyngdorf, or the Mcintosh version, here. There is also the BSS Studio processor here. All of these are audiophile grade devices. That means that UNLIKE all the "digital" speaker gadgets intended for use in nightclubs and rock n roll systems, these do NOT operate at 44kHz, (or even 48kHz) and you will NOT be disappointed with what the "processing" has done to your precious highs. Many of the so-called "professional" units are perfectly suitable for a noisy bar or a rock touring PA system but you might be very disappointed if it is your intent to use them in a critical audiophile listening/monitoring situation. That means beware of $99 - $299 processors.

    Dette er ett utdrag fra The Sounddoctor
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    OPTION 2) We must introduce an equivalent delay TO THE TOP (mains) to match the inherent delay in the sub; then we can super fine-tune the match by using the phase knob on the sub.
    Some notes about phase knobs: If you have a SWITCH on a sub labelled "phase" that is wrong. It is not phase; it is POLARITY. Phase is ANY NUMBER of degrees shifted, from 1 degree to 360 degrees to 3600 degrees and so on. Polarity is either 0 degrees or 180 degrees, period. (see Fig.1 and Fig.3 above) If you have a phase KNOB on a sub, the circuit is usually designed to only ADD DELAY. You cannot take away the inherent delay in the entire electro-mechanical physics of the sub, but you can ADD further electrical delay. Some subs are calibrated in electrical degrees of waveform at 80 hz, because 80 hz is ALWAYS the magic frequency. Therefore IF the knob says 180 degrees it is actually adding 6.25 msec of delay to the sub signal; this is the equivalent of moving the sub 7 feet FURTHER AWAY.
    So how do we add delay to the "top"? We would have to introduce a real processor to do that. The options are a device like the DEQX, the Lyngdorf, or the Mcintosh version, here. There is also the BSS Studio processor here. All of these are audiophile grade devices. That means that UNLIKE all the "digital" speaker gadgets intended for use in nightclubs and rock n roll systems, these do NOT operate at 44kHz, (or even 48kHz) and you will NOT be disappointed with what the "processing" has done to your precious highs. Many of the so-called "professional" units are perfectly suitable for a noisy bar or a rock touring PA system but you might be very disappointed if it is your intent to use them in a critical audiophile listening/monitoring situation. That means beware of $99 - $299 processors.

    Dette er ett utdrag fra The Sounddoctor
    Og i første setning her står det jo i klartekst det jeg lurte på tidligere. Hvis subben har en delay, hvordan kan man rette opp det ved å introdusere mer delay på subben? Jo, ved å forsinke lyden til fronthøytalerne (og de evt andre i en multikanalsløsning) så vil sub og fronter spille samtidig. Da hadde jeg forstått noe :)

    Rel opererer med Polaritet ut i fra denne beskrivelsen.
    KK bruker Phase


    BTW: Rel S3 er ikke spesielt morsom til film. Har nettopp sett Live.Die.Repeat og selv om Rel kommer lavt ned i frekvensene så er det ingen kraft og smell. Der er KK808 overlegen S3.
    Nå sitter jeg å hører på "the Dali CD Volume 2" og den låter mye bedre med Rel S3 enn med KK808
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    OPTION 2) We must introduce an equivalent delay TO THE TOP (mains) to match the inherent delay in the sub; then we can super fine-tune the match by using the phase knob on the sub.
    Some notes about phase knobs: If you have a SWITCH on a sub labelled "phase" that is wrong. It is not phase; it is POLARITY. Phase is ANY NUMBER of degrees shifted, from 1 degree to 360 degrees to 3600 degrees and so on. Polarity is either 0 degrees or 180 degrees, period. (see Fig.1 and Fig.3 above) If you have a phase KNOB on a sub, the circuit is usually designed to only ADD DELAY. You cannot take away the inherent delay in the entire electro-mechanical physics of the sub, but you can ADD further electrical delay. Some subs are calibrated in electrical degrees of waveform at 80 hz, because 80 hz is ALWAYS the magic frequency. Therefore IF the knob says 180 degrees it is actually adding 6.25 msec of delay to the sub signal; this is the equivalent of moving the sub 7 feet FURTHER AWAY.
    So how do we add delay to the "top"? We would have to introduce a real processor to do that. The options are a device like the DEQX, the Lyngdorf, or the Mcintosh version, here. There is also the BSS Studio processor here. All of these are audiophile grade devices. That means that UNLIKE all the "digital" speaker gadgets intended for use in nightclubs and rock n roll systems, these do NOT operate at 44kHz, (or even 48kHz) and you will NOT be disappointed with what the "processing" has done to your precious highs. Many of the so-called "professional" units are perfectly suitable for a noisy bar or a rock touring PA system but you might be very disappointed if it is your intent to use them in a critical audiophile listening/monitoring situation. That means beware of $99 - $299 processors.

    Dette er ett utdrag fra The Sounddoctor
    Og i første setning her står det jo i klartekst det jeg lurte på tidligere. Hvis subben har en delay, hvordan kan man rette opp det ved å introdusere mer delay på subben? Jo, ved å forsinke lyden til fronthøytalerne (og de evt andre i en multikanalsløsning) så vil sub og fronter spille samtidig. Da hadde jeg forstått noe :)

    Rel opererer med Polaritet ut i fra denne beskrivelsen.
    KK bruker Phase


    BTW: Rel S3 er ikke spesielt morsom til film. Har nettopp sett Live.Die.Repeat og selv om Rel kommer lavt ned i frekvensene så er det ingen kraft og smell. Der er KK808 overlegen S3.
    Nå sitter jeg å hører på "the Dali CD Volume 2" og den låter mye bedre med Rel S3 enn med KK808
    Trodde du hadde en souround prosessor. Har vel nevnt forsinkelse en del ganger i denne tråden.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.327
    Antall liker
    897
    BTW: Rel S3 er ikke spesielt morsom til film. Har nettopp sett Live.Die.Repeat og selv om Rel kommer lavt ned i frekvensene så er det ingen kraft og smell. Der er KK808 overlegen S3.
    Nå sitter jeg å hører på "the Dali CD Volume 2" og den låter mye bedre med Rel S3 enn med KK808
    Betyr det at du foretrekker REL S3 fremfor KK808 til musikk generelt?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    OPTION 2) We must introduce an equivalent delay TO THE TOP (mains) to match the inherent delay in the sub; then we can super fine-tune the match by using the phase knob on the sub.
    Some notes about phase knobs: If you have a SWITCH on a sub labelled "phase" that is wrong. It is not phase; it is POLARITY. Phase is ANY NUMBER of degrees shifted, from 1 degree to 360 degrees to 3600 degrees and so on. Polarity is either 0 degrees or 180 degrees, period. (see Fig.1 and Fig.3 above) If you have a phase KNOB on a sub, the circuit is usually designed to only ADD DELAY. You cannot take away the inherent delay in the entire electro-mechanical physics of the sub, but you can ADD further electrical delay. Some subs are calibrated in electrical degrees of waveform at 80 hz, because 80 hz is ALWAYS the magic frequency. Therefore IF the knob says 180 degrees it is actually adding 6.25 msec of delay to the sub signal; this is the equivalent of moving the sub 7 feet FURTHER AWAY.
    So how do we add delay to the "top"? We would have to introduce a real processor to do that. The options are a device like the DEQX, the Lyngdorf, or the Mcintosh version, here. There is also the BSS Studio processor here. All of these are audiophile grade devices. That means that UNLIKE all the "digital" speaker gadgets intended for use in nightclubs and rock n roll systems, these do NOT operate at 44kHz, (or even 48kHz) and you will NOT be disappointed with what the "processing" has done to your precious highs. Many of the so-called "professional" units are perfectly suitable for a noisy bar or a rock touring PA system but you might be very disappointed if it is your intent to use them in a critical audiophile listening/monitoring situation. That means beware of $99 - $299 processors.

    Dette er ett utdrag fra The Sounddoctor
    Og i første setning her står det jo i klartekst det jeg lurte på tidligere. Hvis subben har en delay, hvordan kan man rette opp det ved å introdusere mer delay på subben? Jo, ved å forsinke lyden til fronthøytalerne (og de evt andre i en multikanalsløsning) så vil sub og fronter spille samtidig. Da hadde jeg forstått noe :)

    Rel opererer med Polaritet ut i fra denne beskrivelsen.
    KK bruker Phase


    BTW: Rel S3 er ikke spesielt morsom til film. Har nettopp sett Live.Die.Repeat og selv om Rel kommer lavt ned i frekvensene så er det ingen kraft og smell. Der er KK808 overlegen S3.
    Nå sitter jeg å hører på "the Dali CD Volume 2" og den låter mye bedre med Rel S3 enn med KK808
    Trodde du hadde en souround prosessor. Har vel nevnt forsinkelse en del ganger i denne tråden.
    Jeg har surround prosessor og setter delay der, det stemmer det.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BTW: Rel S3 er ikke spesielt morsom til film. Har nettopp sett Live.Die.Repeat og selv om Rel kommer lavt ned i frekvensene så er det ingen kraft og smell. Der er KK808 overlegen S3.
    Nå sitter jeg å hører på "the Dali CD Volume 2" og den låter mye bedre med Rel S3 enn med KK808
    Betyr det at du foretrekker REL S3 fremfor KK808 til musikk generelt?
    Så langt så er S3 overlegen KK på musikk, det stemmer. Til film derimot er styrkeforholdet snudd helt opp ned.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    OPTION 2) We must introduce an equivalent delay TO THE TOP (mains) to match the inherent delay in the sub; then we can super fine-tune the match by using the phase knob on the sub.
    Some notes about phase knobs: If you have a SWITCH on a sub labelled "phase" that is wrong. It is not phase; it is POLARITY. Phase is ANY NUMBER of degrees shifted, from 1 degree to 360 degrees to 3600 degrees and so on. Polarity is either 0 degrees or 180 degrees, period. (see Fig.1 and Fig.3 above) If you have a phase KNOB on a sub, the circuit is usually designed to only ADD DELAY. You cannot take away the inherent delay in the entire electro-mechanical physics of the sub, but you can ADD further electrical delay. Some subs are calibrated in electrical degrees of waveform at 80 hz, because 80 hz is ALWAYS the magic frequency. Therefore IF the knob says 180 degrees it is actually adding 6.25 msec of delay to the sub signal; this is the equivalent of moving the sub 7 feet FURTHER AWAY.
    So how do we add delay to the "top"? We would have to introduce a real processor to do that. The options are a device like the DEQX, the Lyngdorf, or the Mcintosh version, here. There is also the BSS Studio processor here. All of these are audiophile grade devices. That means that UNLIKE all the "digital" speaker gadgets intended for use in nightclubs and rock n roll systems, these do NOT operate at 44kHz, (or even 48kHz) and you will NOT be disappointed with what the "processing" has done to your precious highs. Many of the so-called "professional" units are perfectly suitable for a noisy bar or a rock touring PA system but you might be very disappointed if it is your intent to use them in a critical audiophile listening/monitoring situation. That means beware of $99 - $299 processors.

    Dette er ett utdrag fra The Sounddoctor
    Og i første setning her står det jo i klartekst det jeg lurte på tidligere. Hvis subben har en delay, hvordan kan man rette opp det ved å introdusere mer delay på subben? Jo, ved å forsinke lyden til fronthøytalerne (og de evt andre i en multikanalsløsning) så vil sub og fronter spille samtidig. Da hadde jeg forstått noe :)

    Rel opererer med Polaritet ut i fra denne beskrivelsen.
    KK bruker Phase


    BTW: Rel S3 er ikke spesielt morsom til film. Har nettopp sett Live.Die.Repeat og selv om Rel kommer lavt ned i frekvensene så er det ingen kraft og smell. Der er KK808 overlegen S3.
    Nå sitter jeg å hører på "the Dali CD Volume 2" og den låter mye bedre med Rel S3 enn med KK808
    Trodde du hadde en souround prosessor. Har vel nevnt forsinkelse en del ganger i denne tråden.
    Jeg har surround prosessor og setter delay der, det stemmer det.
    Ser att prosessoren din har auto kalibrering. Når du kjører autokalibrering på prosessor hvor mye lengere blir avstanden enn reelt til subbene i prosessor? Er det stor forskjell i forsinkelse på dem?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trodde du hadde en souround prosessor. Har vel nevnt forsinkelse en del ganger i denne tråden.
    Jeg har surround prosessor og setter delay der, det stemmer det.
    Ser att prosessoren din har auto kalibrering. Når du kjører autokalibrering på prosessor hvor mye lengere blir avstanden enn reelt til subbene i prosessor? Er det stor forskjell i forsinkelse på dem?
    Autokalibreringen er av manuell sort :) Primare SP31 er dessverre for gammel til sånn automagi så her har jeg holdt fingeren i været og gjettet. Jeg vet jo hvor stort rommet er så jeg er nok ikke så langt unna. Mulig jeg kunne lagt på 2-3 fot, men det vil være likt for alle høytalerne :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Trodde du hadde en souround prosessor. Har vel nevnt forsinkelse en del ganger i denne tråden.
    Jeg har surround prosessor og setter delay der, det stemmer det.
    Ser att prosessoren din har auto kalibrering. Når du kjører autokalibrering på prosessor hvor mye lengere blir avstanden enn reelt til subbene i prosessor? Er det stor forskjell i forsinkelse på dem?
    Autokalibreringen er av manuell sort :) Primare SP31 er dessverre for gammel til sånn automagi så her har jeg holdt fingeren i været og gjettet. Jeg vet jo hvor stort rommet er så jeg er nok ikke så langt unna. Mulig jeg kunne lagt på 2-3 fot, men det vil være likt for alle høytalerne :)
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.823
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    2
    OPTION 2) We must introduce an equivalent delay TO THE TOP (mains) to match the inherent delay in the sub; then we can super fine-tune the match by using the phase knob on the sub.
    Some notes about phase knobs: If you have a SWITCH on a sub labelled "phase" that is wrong. It is not phase; it is POLARITY. Phase is ANY NUMBER of degrees shifted, from 1 degree to 360 degrees to 3600 degrees and so on. Polarity is either 0 degrees or 180 degrees, period. (see Fig.1 and Fig.3 above) If you have a phase KNOB on a sub, the circuit is usually designed to only ADD DELAY. You cannot take away the inherent delay in the entire electro-mechanical physics of the sub, but you can ADD further electrical delay. Some subs are calibrated in electrical degrees of waveform at 80 hz, because 80 hz is ALWAYS the magic frequency. Therefore IF the knob says 180 degrees it is actually adding 6.25 msec of delay to the sub signal; this is the equivalent of moving the sub 7 feet FURTHER AWAY.
    So how do we add delay to the "top"? We would have to introduce a real processor to do that. The options are a device like the DEQX, the Lyngdorf, or the Mcintosh version, here. There is also the BSS Studio processor here. All of these are audiophile grade devices. That means that UNLIKE all the "digital" speaker gadgets intended for use in nightclubs and rock n roll systems, these do NOT operate at 44kHz, (or even 48kHz) and you will NOT be disappointed with what the "processing" has done to your precious highs. Many of the so-called "professional" units are perfectly suitable for a noisy bar or a rock touring PA system but you might be very disappointed if it is your intent to use them in a critical audiophile listening/monitoring situation. That means beware of $99 - $299 processors.

    Dette er ett utdrag fra The Sounddoctor
    Og i første setning her står det jo i klartekst det jeg lurte på tidligere. Hvis subben har en delay, hvordan kan man rette opp det ved å introdusere mer delay på subben? Jo, ved å forsinke lyden til fronthøytalerne (og de evt andre i en multikanalsløsning) så vil sub og fronter spille samtidig. Da hadde jeg forstått noe :)

    Rel opererer med Polaritet ut i fra denne beskrivelsen.
    KK bruker Phase


    BTW: Rel S3 er ikke spesielt morsom til film. Har nettopp sett Live.Die.Repeat og selv om Rel kommer lavt ned i frekvensene så er det ingen kraft og smell. Der er KK808 overlegen S3.
    Nå sitter jeg å hører på "the Dali CD Volume 2" og den låter mye bedre med Rel S3 enn med KK808
    Man tilfører jo ikke mer delay ved å øke avstanden til sub i prosessor - det er jo selvsagt stikk motsatt.
    Når man øker avstanden , så "fremskyndes" signalet til komme frem til lytteposisjon samtidig med frontene.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser att prosessoren din har auto kalibrering. Når du kjører autokalibrering på prosessor hvor mye lengere blir avstanden enn reelt til subbene i prosessor? Er det stor forskjell i forsinkelse på dem?
    Autokalibreringen er av manuell sort :) Primare SP31 er dessverre for gammel til sånn automagi så her har jeg holdt fingeren i været og gjettet. Jeg vet jo hvor stort rommet er så jeg er nok ikke så langt unna. Mulig jeg kunne lagt på 2-3 fot, men det vil være likt for alle høytalerne :)
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
    Det er motsatt. Jeg har kompensert ved å ha subben nærmere enn fronthøytalerne :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.823
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    2
    Ser att prosessoren din har auto kalibrering. Når du kjører autokalibrering på prosessor hvor mye lengere blir avstanden enn reelt til subbene i prosessor? Er det stor forskjell i forsinkelse på dem?
    Autokalibreringen er av manuell sort :) Primare SP31 er dessverre for gammel til sånn automagi så her har jeg holdt fingeren i været og gjettet. Jeg vet jo hvor stort rommet er så jeg er nok ikke så langt unna. Mulig jeg kunne lagt på 2-3 fot, men det vil være likt for alle høytalerne :)
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
    Det er motsatt. Jeg har kompensert ved å ha subben nærmere enn fronthøytalerne :)
    Da har du tilført delay. Siden prosessoren " tror " suben står nær deg , så forsinker den signalet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
    Det er motsatt. Jeg har kompensert ved å ha subben nærmere enn fronthøytalerne :)
    Da har du tilført delay. Siden prosessoren " tror " suben står nær deg , så forsinker den signalet.

    Hvis subben allerede er lenger bort en frontene så kan jeg ikke introdusere enda mer forsinkelse på subben. derimot må jeg introdusere forsinkelse på frontene så frontene tror de står lenger bak enn det de gjør.

    Jeg har 12 fot delay på subben og 14 fot på frontene. Mao så vil lyden komme tril frontene senere enn til subben og kompensere for forsinkelsen som ligger i subben.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Ser att prosessoren din har auto kalibrering. Når du kjører autokalibrering på prosessor hvor mye lengere blir avstanden enn reelt til subbene i prosessor? Er det stor forskjell i forsinkelse på dem?
    Autokalibreringen er av manuell sort :) Primare SP31 er dessverre for gammel til sånn automagi så her har jeg holdt fingeren i været og gjettet. Jeg vet jo hvor stort rommet er så jeg er nok ikke så langt unna. Mulig jeg kunne lagt på 2-3 fot, men det vil være likt for alle høytalerne :)
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
    Det er motsatt. Jeg har kompensert ved å ha subben nærmere enn fronthøytalerne :)
    Vor mye nærmere enn hovedhøytalere? Regner med att du kan stille avstand til høytalere i prosessor oppset. Er det noen grunn til att du valgte og flytte subbene nærmere lyttepossisjon isteden for og øke avstand til subb i prosessor oppsett?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
    Det er motsatt. Jeg har kompensert ved å ha subben nærmere enn fronthøytalerne :)
    Da har du tilført delay. Siden prosessoren " tror " suben står nær deg , så forsinker den signalet.

    Hvis subben allerede er lenger bort en frontene så kan jeg ikke introdusere enda mer forsinkelse på subben. derimot må jeg introdusere forsinkelse på frontene så frontene tror de står lenger bak enn det de gjør.

    Jeg har 12 fot delay på subben og 14 fot på frontene. Mao så vil lyden komme tril frontene senere enn til subben og kompensere for forsinkelsen som ligger i subben.
    Her er det store misforståelser. Som Torolan skriver, du øker avstanden til subb i prosessor oppsett, det du i praksis gjør da er og bremse signalet til hoved høytalere. Når du dobler avstande til subb må den få signalett tidligere enn hoved høytalere, slik att signalet når fram til øret ditt på likt.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
    Det er motsatt. Jeg har kompensert ved å ha subben nærmere enn fronthøytalerne :)
    Vor mye nærmere enn hovedhøytalere? Regner med att du kan stille avstand til høytalere i prosessor oppset. Er det noen grunn til att du valgte og flytte subbene nærmere lyttepossisjon isteden for og øke avstand til subb i prosessor oppsett?
    ja, fordi det er umulig å flytte subben nærmere (det er i den forsinkelsen ligger), men derimot er det enkelt å forsinke frontene :)

    For å forenkle litt:
    Referanse = 0s, dvs frontene
    sub = 1s, forsinkelsein ligger i subben, ikke i prosessor eller kabling.

    Prosessoren klarer ikke å sende ut lyd med -1s forsinkelse, men det er veldig lett å forsinke frontene med 1s.
    Mange ser ut til å ville øke forsinkelsen til subben, men det vil jo bare øke forskjellen mellom frontene og sub.

    Hvis man legger til 1s forsinkelse til sub (eller i sub) så vil jo forskjellen bare øke fra 1s forskjell til 2s og jeg ser ikke hvordan det skal få sinuskurvene inn i fase.
    Siden dette er mine første steg inn i dette tema så må noen gjerne korrigere meg :)


    btw: jeg har 14for delay på frontene og 12 fot til sub. mao så er sub 2fot foran frontene (eller frontene 2 fot bak, avhenging av hvordan man ser det. Uansett så er forsinkelsen størst på frontene)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Så du har ikke kompansert for den forsinkelsen som subben sansynligvis har?
    Det er motsatt. Jeg har kompensert ved å ha subben nærmere enn fronthøytalerne :)
    Vor mye nærmere enn hovedhøytalere? Regner med att du kan stille avstand til høytalere i prosessor oppset. Er det noen grunn til att du valgte og flytte subbene nærmere lyttepossisjon isteden for og øke avstand til subb i prosessor oppsett?
    ja, fordi det er umulig å flytte subben nærmere (det er i den forsinkelsen ligger), men derimot er det enkelt å forsinke frontene :)

    For å forenkle litt:
    Referanse = 0s, dvs frontene
    sub = 1s, forsinkelsein ligger i subben, ikke i prosessor eller kabling.

    Prosessoren klarer ikke å sende ut lyd med -1s forsinkelse, men det er veldig lett å forsinke frontene med 1s.
    Mange ser ut til å ville øke forsinkelsen til subben, men det vil jo bare øke forskjellen mellom frontene og sub.

    Hvis man legger til 1s forsinkelse til sub (eller i sub) så vil jo forskjellen bare øke fra 1s forskjell til 2s og jeg ser ikke hvordan det skal få sinuskurvene inn i fase.
    Siden dette er mine første steg inn i dette tema så må noen gjerne korrigere meg :)


    btw: jeg har 14for delay på frontene og 12 fot til sub. mao så er sub 2fot foran frontene (eller frontene 2 fot bak, avhenging av hvordan man ser det. Uansett så er forsinkelsen størst på frontene)
    Hvordan lager du delay på frontene? Jeg sliter med og forstå dette. Vanligvis kan du sette inn i prosessor den avstand som er til alle høytalerne. Det mål som blir målt opp skal settes inn i oppsett prosessor. Bortsett fra subb avstand. Subb avstand må settes til en lengere avstan enn den oppmålte. I mitt tillfelle det dobbelte. Dette vil variere på grunn av forskjeller i subbene. Ved og øke avstand til subb i oppsett vil frontene i praksis få signalet litt senere enn normalt og deved i fase når du har funnet den avstand som øker heller minsker db med 6db. Da lar du fasekontrolle stå der du har høyest db. Da er du i mål.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.346
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Edit

    Vor mye nærmere enn hovedhøytalere? Regner med att du kan stille avstand til høytalere i prosessor oppset. Er det noen grunn til att du valgte og flytte subbene nærmere lyttepossisjon isteden for og øke avstand til subb i prosessor oppsett?
    ja, fordi det er umulig å flytte subben nærmere (det er i den forsinkelsen ligger), men derimot er det enkelt å forsinke frontene :)

    For å forenkle litt:
    Referanse = 0s, dvs frontene
    sub = 1s, forsinkelsein ligger i subben, ikke i prosessor eller kabling.

    Prosessoren klarer ikke å sende ut lyd med -1s forsinkelse, men det er veldig lett å forsinke frontene med 1s.
    Mange ser ut til å ville øke forsinkelsen til subben, men det vil jo bare øke forskjellen mellom frontene og sub.

    Hvis man legger til 1s forsinkelse til sub (eller i sub) så vil jo forskjellen bare øke fra 1s forskjell til 2s og jeg ser ikke hvordan det skal få sinuskurvene inn i fase.
    Siden dette er mine første steg inn i dette tema så må noen gjerne korrigere meg :)


    btw: jeg har 14for delay på frontene og 12 fot til sub. mao så er sub 2fot foran frontene (eller frontene 2 fot bak, avhenging av hvordan man ser det. Uansett så er forsinkelsen størst på frontene)
    Hvordan lager du delay på frontene? Jeg sliter med og forstå dette. Vanligvis kan du sette inn i prosessor den avstand som er til alle høytalerne. Det mål som blir målt opp skal settes inn i oppsett prosessor. Bortsett fra subb avstand. Subb avstand må settes til en lengere avstan enn den oppmålte. I mitt tillfelle det dobbelte. Dette vil variere på grunn av forskjeller i subbene. Ved og øke avstand til subb i oppsett vil frontene i praksis få signalet litt senere enn normalt og deved i fase når du har funnet den avstand som øker heller minsker db med 6db. Da lar du fasekontrolle stå der du har høyest db. Da er du i mål.

    Ja! Det er derfor min prosessor setter sub 6,75 m unna selv om avstanden er i realiteten 3,2 m ved autocalibrering. Det låter rett og! Før jeg kjørte korreksjon justerte jeg gain på sub til 85db og la til 6 db etter å ha kjørt autocalibrering. Da har jeg samme nivå på 50-40-30hz med sinustoner. Dette gjøres med MV på-20 på prosessor.

    Jeg har forøvrig to like subber stakket oppå hverandre, og gjør samme prosessen med gain på begge uavhengig av hverandre.
     
    Sist redigert:

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Fant bruker manual på prosessoren din. Litt uvanlig måte og gjøre det på. Du har helt rett i din tankemåte. Men det du bør prøve er og øke delay på V-C-H høytalere med delay som kansje tilsvarer det dobelte av den oppmålte avstand. Prøv og øke med delay som tilsvarer 30cm og prøv fase kontroll. Får du 6db forskjell fra dårligst til best er du i mål. Vist ikke prøv 60cm og samme prosedyre. Sånn fortsetter du til du får det svaret du leter etter. Når jeg gjør dette, bruker jeg den front høytaler som er nærmest subb og subb. Er veldig greit med db måler da jeg ikke syns dette er lett og få til bare med øra.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For den som måtte lure så har jeg tatt et valg og det ble ikke Ken Kreisel DXD808, men Rel S3.
    Prisen på de to er likere enn det ser ut til når man inkluderer kabler.


    I mangel på bedre sammenligninger så vil jeg sammenligne KK med Cerwin Vega og Rel med Sonus Faber. Den ene har masse muskler og kraft, mens den andre har detaljer og finesse.
    Rel forsvinner i lyden på en måte KK ikke er i nærheten av. Rel spiller langt mer kontrollert langt dypere enn KK.
    Den voldsomme kraften til KK kommer til å bli husket, men ikke savnet.

    alfalfa: jeg ar testet litt med dobbel avstand til frontene og det nærmer seg en god del. Du skal få for det tipset. Takk :) Etter at en umik-1 kom i hus på fredag så fikk jeg bekreftet det jeg trodde; at jeg måtte flytte litt på frontene og derfor har jeg måtte utsette litt på perfeksjoneringen av Rel S3.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    11.358
    Antall liker
    11.211
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    For den som måtte lure så har jeg tatt et valg og det ble ikke Ken Kreisel DXD808, men Rel S3.
    Prisen på de to er likere enn det ser ut til når man inkluderer kabler.


    I mangel på bedre sammenligninger så vil jeg sammenligne KK med Cerwin Vega og Rel med Sonus Faber. Den ene har masse muskler og kraft, mens den andre har detaljer og finesse.
    Rel forsvinner i lyden på en måte KK ikke er i nærheten av. Rel spiller langt mer kontrollert langt dypere enn KK.
    Den voldsomme kraften til KK kommer til å bli husket, men ikke savnet.

    alfalfa: jeg ar testet litt med dobbel avstand til frontene og det nærmer seg en god del. Du skal få for det tipset. Takk :) Etter at en umik-1 kom i hus på fredag så fikk jeg bekreftet det jeg trodde; at jeg måtte flytte litt på frontene og derfor har jeg måtte utsette litt på perfeksjoneringen av Rel S3.
    Tror nok valget ditt er meget bra :) REL er jo viden kjent for å være gode subber, de sto på min shortlist også, men pga ønsket om 2stk subber til et bestemt budsjett så endte jeg opp på SVS(har dog ikke angret for de spiller magiskt på musikk) :)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    For den som måtte lure så har jeg tatt et valg og det ble ikke Ken Kreisel DXD808, men Rel S3.
    Prisen på de to er likere enn det ser ut til når man inkluderer kabler.


    I mangel på bedre sammenligninger så vil jeg sammenligne KK med Cerwin Vega og Rel med Sonus Faber. Den ene har masse muskler og kraft, mens den andre har detaljer og finesse.
    Rel forsvinner i lyden på en måte KK ikke er i nærheten av. Rel spiller langt mer kontrollert langt dypere enn KK.
    Den voldsomme kraften til KK kommer til å bli husket, men ikke savnet.

    alfalfa: jeg ar testet litt med dobbel avstand til frontene og det nærmer seg en god del. Du skal få for det tipset. Takk :) Etter at en umik-1 kom i hus på fredag så fikk jeg bekreftet det jeg trodde; at jeg måtte flytte litt på frontene og derfor har jeg måtte utsette litt på perfeksjoneringen av Rel S3.

    For andre som måtte lese dette så kan jeg med sikkerhet si at KK er milevis unna Cervin Vega. Ser ikke helt at Sonus faber skulle være noe optimal referanse spesielt vedr bass, men det er min mening. Den henger uten problem med Lynkjappe Magnepan 3.7 med deling på 100Hz, det er det ikke mange subber som gjør. Som du skriver så har den muskler og kraft, det gir også kontroll! Det finnes riktignok subber som går dypere, men få som spiller like bra fra 80-100Hz og nedover. (DIY blir selvfølgelig noe annet for de som har plass til større og bedre ting)
    For at KK skal utnyttes optimalt bør man ha minst to stk i stack.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    For den som måtte lure så har jeg tatt et valg og det ble ikke Ken Kreisel DXD808, men Rel S3.
    Prisen på de to er likere enn det ser ut til når man inkluderer kabler.


    I mangel på bedre sammenligninger så vil jeg sammenligne KK med Cerwin Vega og Rel med Sonus Faber. Den ene har masse muskler og kraft, mens den andre har detaljer og finesse.
    Rel forsvinner i lyden på en måte KK ikke er i nærheten av. Rel spiller langt mer kontrollert langt dypere enn KK.
    Den voldsomme kraften til KK kommer til å bli husket, men ikke savnet.

    alfalfa: jeg ar testet litt med dobbel avstand til frontene og det nærmer seg en god del. Du skal få for det tipset. Takk :) Etter at en umik-1 kom i hus på fredag så fikk jeg bekreftet det jeg trodde; at jeg måtte flytte litt på frontene og derfor har jeg måtte utsette litt på perfeksjoneringen av Rel S3.

    For andre som måtte lese dette så kan jeg med sikkerhet si at KK er milevis unna Cervin Vega. Ser ikke helt at Sonus faber skulle være noe optimal referanse spesielt vedr bass, men det er min mening. Den henger uten problem med Lynkjappe Magnepan 3.7 med deling på 100Hz, det er det ikke mange subber som gjør. Som du skriver så har den muskler og kraft, det gir også kontroll! Det finnes riktignok subber som går dypere, men få som spiller like bra fra 80-100Hz og nedover. (DIY blir selvfølgelig noe annet for de som har plass til større og bedre ting)
    For at KK skal utnyttes optimalt bør man ha minst to stk i stack.
    Tror ikke merke sammenligningen er ment så bokstavlig som du mener. Jeg tolker det slik att Reel har en mere følsom tilnærming til lydkvalitet mens KK er mere muskler og mindre finess. Har ikke hørt noen av dem,så hva vet jeg.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    1.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For den som måtte lure så har jeg tatt et valg og det ble ikke Ken Kreisel DXD808, men Rel S3.
    Prisen på de to er likere enn det ser ut til når man inkluderer kabler.


    I mangel på bedre sammenligninger så vil jeg sammenligne KK med Cerwin Vega og Rel med Sonus Faber. Den ene har masse muskler og kraft, mens den andre har detaljer og finesse.
    Rel forsvinner i lyden på en måte KK ikke er i nærheten av. Rel spiller langt mer kontrollert langt dypere enn KK.
    Den voldsomme kraften til KK kommer til å bli husket, men ikke savnet.

    alfalfa: jeg ar testet litt med dobbel avstand til frontene og det nærmer seg en god del. Du skal få for det tipset. Takk :) Etter at en umik-1 kom i hus på fredag så fikk jeg bekreftet det jeg trodde; at jeg måtte flytte litt på frontene og derfor har jeg måtte utsette litt på perfeksjoneringen av Rel S3.

    For andre som måtte lese dette så kan jeg med sikkerhet si at KK er milevis unna Cervin Vega. Ser ikke helt at Sonus faber skulle være noe optimal referanse spesielt vedr bass, men det er min mening. Den henger uten problem med Lynkjappe Magnepan 3.7 med deling på 100Hz, det er det ikke mange subber som gjør. Som du skriver så har den muskler og kraft, det gir også kontroll! Det finnes riktignok subber som går dypere, men få som spiller like bra fra 80-100Hz og nedover. (DIY blir selvfølgelig noe annet for de som har plass til større og bedre ting)
    For at KK skal utnyttes optimalt bør man ha minst to stk i stack.
    Tror ikke merke sammenligningen er ment så bokstavlig som du mener. Jeg tolker det slik att Reel har en mere følsom tilnærming til lydkvalitet mens KK er mere muskler og mindre finess. Har ikke hørt noen av dem,så hva vet jeg.
    Tanken var ikke å si at KK = Cervin Vega, men å vise hvor langt unna de står i lydbildet. Rel er mye mer musikalsk enn KK. KK overgår Rel med kraft.
    Poenget var ikke å forlede noen til å tro at Sonus Faber er noe referanse på bass, men å vise til at KK og Rel er svært ulike i lydbildet. Uansett hvor mye jeg justerer og flytter på subbene så fremstår disse forskjellene.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.327
    Antall liker
    897
    Da har jeg fått en REL S5 i hus. Var litt spent på om dette ville gå bra, men etter å ha lyttet en del timer i går kveld vil jeg si det var vellykket. Har aldri hatt en sub før så spenningen for min del var knyttet til om hvor bra den ville integrere med hovedhøyttalerne, et par B&W 805D. Litt av poenget med en sub tenker jeg at man ikke skal legge merke til at den er der før man kobler den ifra. Jeg syntes S5 bestod den testen, man får et fundament i bunn som motvirker den litt hule lyden jeg synes er der uten sub. Jeg kjøpte samtidig den litt bedre Bassline Blue subkabelen, så at en tester i et britisk hifi magasin mente den var en definitiv forbedring over den vanlige.

    Til trådstarter som ikke merket noen forskjell i hvordan man stilte fase (0 eller 180) vil jeg si at det burde være mulig, men man må følge bruksanvisningen. Sett volum på sub og delingsfrekvens på maks og spill et låt med definert bass. Jeg hadde ihvertfall ingen problemer med å merke at den ene innstillingen ga en merkbart fetere bass enn den andre.

    Hvor man skal dele sub og volum er også avgjørende i forhold til hvor godt den integrerer. Nå er ikke bassen på 805D all verden og jeg har dem også stående relativt langt ut fra bakvegg, så i første omgang har jeg delt den relativt høyt og samtidig satt volum ganske lavt. Syntes dette fungerte bra, men jeg ser at REL mener at man ikke bør dele for høyt og heller bruke litt volum. Men jeg tenker at dette også handler litt om man bruker sub'en til gulvstående eller stativ høyttalere. Ved gulvstående blir det nok mer riktig å dele lavere og heller bruke litt volum på sub'en.

    Som en sub kun brukt til musikk synes jeg REL S5 fungerer meget bra og får en definitiv anbefaling fra meg. Dette tror jeg er en sub som kan brukes med de fleste high end anlegg, enten man har stativ eller gulvstående og integrerer meget bra med lydbildet generelt.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått en REL S5 i hus. Var litt spent på om dette ville gå bra, men etter å ha lyttet en del timer i går kveld vil jeg si det var vellykket. Har aldri hatt en sub før så spenningen for min del var knyttet til om hvor bra den ville integrere med hovedhøyttalerne, et par B&W 805D. Litt av poenget med en sub tenker jeg at man ikke skal legge merke til at den er der før man kobler den ifra. Jeg syntes S5 bestod den testen, man får et fundament i bunn som motvirker den litt hule lyden jeg synes er der uten sub. Jeg kjøpte samtidig den litt bedre Bassline Blue subkabelen, så at en tester i et britisk hifi magasin mente den var en definitiv forbedring over den vanlige.

    Til trådstarter som ikke merket noen forskjell i hvordan man stilte fase (0 eller 180) vil jeg si at det burde være mulig, men man må følge bruksanvisningen. Sett volum på sub og delingsfrekvens på maks og spill et låt med definert bass. Jeg hadde ihvertfall ingen problemer med å merke at den ene innstillingen ga en merkbart fetere bass enn den andre.

    Hvor man skal dele sub og volum er også avgjørende i forhold til hvor godt den integrerer. Nå er ikke bassen på 805D all verden og jeg har dem også stående relativt langt ut fra bakvegg, så i første omgang har jeg delt den relativt høyt og samtidig satt volum ganske lavt. Syntes dette fungerte bra, men jeg ser at REL mener at man ikke bør dele for høyt og heller bruke litt volum. Men jeg tenker at dette også handler litt om man bruker sub'en til gulvstående eller stativ høyttalere. Ved gulvstående blir det nok mer riktig å dele lavere og heller bruke litt volum på sub'en.

    Som en sub kun brukt til musikk synes jeg REL S5 fungerer meget bra og får en definitiv anbefaling fra meg. Dette tror jeg er en sub som kan brukes med de fleste high end anlegg, enten man har stativ eller gulvstående og integrerer meget bra med lydbildet generelt.
    Vist du bruker subben i ett stereo oppsett og har subben nogen lunde på samme avstand til lyttepossijon vil du ikke greie og integrere subben 100%. Dette på grunn av forsinkelse av signal i subb. Kan løses,koster mer enn subb alene.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Men hvorfor bare én sub?
    Bruk av to gir normalt en langt mer homogen lyd som jevner ut ujevnhetene i rommet.
    Man unngår f ex i langt større grad eventuelle timingproblemer (som er typisk for en single sub). Bassen blir dermed langt bedre definert og fyller rommet på en mer naturlig måte.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Da har jeg fått en REL S5 i hus. Var litt spent på om dette ville gå bra, men etter å ha lyttet en del timer i går kveld vil jeg si det var vellykket. Har aldri hatt en sub før så spenningen for min del var knyttet til om hvor bra den ville integrere med hovedhøyttalerne, et par B&W 805D. Litt av poenget med en sub tenker jeg at man ikke skal legge merke til at den er der før man kobler den ifra. Jeg syntes S5 bestod den testen, man får et fundament i bunn som motvirker den litt hule lyden jeg synes er der uten sub. Jeg kjøpte samtidig den litt bedre Bassline Blue subkabelen, så at en tester i et britisk hifi magasin mente den var en definitiv forbedring over den vanlige.

    Til trådstarter som ikke merket noen forskjell i hvordan man stilte fase (0 eller 180) vil jeg si at det burde være mulig, men man må følge bruksanvisningen. Sett volum på sub og delingsfrekvens på maks og spill et låt med definert bass. Jeg hadde ihvertfall ingen problemer med å merke at den ene innstillingen ga en merkbart fetere bass enn den andre.

    Hvor man skal dele sub og volum er også avgjørende i forhold til hvor godt den integrerer. Nå er ikke bassen på 805D all verden og jeg har dem også stående relativt langt ut fra bakvegg, så i første omgang har jeg delt den relativt høyt og samtidig satt volum ganske lavt. Syntes dette fungerte bra, men jeg ser at REL mener at man ikke bør dele for høyt og heller bruke litt volum. Men jeg tenker at dette også handler litt om man bruker sub'en til gulvstående eller stativ høyttalere. Ved gulvstående blir det nok mer riktig å dele lavere og heller bruke litt volum på sub'en.

    Som en sub kun brukt til musikk synes jeg REL S5 fungerer meget bra og får en definitiv anbefaling fra meg. Dette tror jeg er en sub som kan brukes med de fleste high end anlegg, enten man har stativ eller gulvstående og integrerer meget bra med lydbildet generelt.
    Vist du bruker subben i ett stereo oppsett og har subben nogen lunde på samme avstand til lyttepossijon vil du ikke greie og integrere subben 100%. Dette på grunn av forsinkelse av signal i subb. Kan løses,koster mer enn subb alene.
    Hvilke løsninger tenker du da på og hvordan arter problemet seg hørtbart?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.327
    Antall liker
    897
    Men hvorfor bare én sub?
    Bruk av to gir normalt en langt mer homogen lyd som jevner ut ujevnhetene i rommet.
    Man unngår f ex i langt større grad eventuelle timingproblemer (som er typisk for en single sub). Bassen blir dermed langt bedre definert og fyller rommet på en mer naturlig måte.
    Det jeg leste meg frem til før anskaffelse av sub'en var at i mindre rom er ikke problemet med at man oppfatter sub'ens plassering like stor som i et større rom. Jeg føler også at dette samsvarer med min erfaring ut fra hvordan sub'en oppfører seg i lytterommet mitt.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.327
    Antall liker
    897
    Vist du bruker subben i ett stereo oppsett og har subben nogen lunde på samme avstand til lyttepossijon vil du ikke greie og integrere subben 100%. Dette på grunn av forsinkelse av signal i subb. Kan løses,koster mer enn subb alene.
    Og løsningen innebærer en prosessering av signalet? Personlig har jeg mest tro på minst mulig prosessering, og jeg opplever integreringen i mitt rom som så bra at hjernen min ihvertfall lures til å tro at bassen som sub'en produserer er en del av hele lydbildet og ikke noe som produseres separat.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Vist du bruker subben i ett stereo oppsett og har subben nogen lunde på samme avstand til lyttepossijon vil du ikke greie og integrere subben 100%. Dette på grunn av forsinkelse av signal i subb. Kan løses,koster mer enn subb alene.
    Og løsningen innebærer en prosessering av signalet? Personlig har jeg mest tro på minst mulig prosessering, og jeg opplever integreringen i mitt rom som så bra at hjernen min ihvertfall lures til å tro at bassen som sub'en produserer er en del av hele lydbildet og ikke noe som produseres separat.
    Du kan tenke deg att signalet til subb blir levert 2 meter forsinket, da blir det ikke lett og få timet hovedhøytaler og subb. Når du får dette riktig så er den største forskjellen att du får en følelse av en kicktromme, ikke bare att du hører den.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått en REL S5 i hus. Var litt spent på om dette ville gå bra, men etter å ha lyttet en del timer i går kveld vil jeg si det var vellykket. Har aldri hatt en sub før så spenningen for min del var knyttet til om hvor bra den ville integrere med hovedhøyttalerne, et par B&W 805D. Litt av poenget med en sub tenker jeg at man ikke skal legge merke til at den er der før man kobler den ifra. Jeg syntes S5 bestod den testen, man får et fundament i bunn som motvirker den litt hule lyden jeg synes er der uten sub. Jeg kjøpte samtidig den litt bedre Bassline Blue subkabelen, så at en tester i et britisk hifi magasin mente den var en definitiv forbedring over den vanlige.

    Til trådstarter som ikke merket noen forskjell i hvordan man stilte fase (0 eller 180) vil jeg si at det burde være mulig, men man må følge bruksanvisningen. Sett volum på sub og delingsfrekvens på maks og spill et låt med definert bass. Jeg hadde ihvertfall ingen problemer med å merke at den ene innstillingen ga en merkbart fetere bass enn den andre.

    Hvor man skal dele sub og volum er også avgjørende i forhold til hvor godt den integrerer. Nå er ikke bassen på 805D all verden og jeg har dem også stående relativt langt ut fra bakvegg, så i første omgang har jeg delt den relativt høyt og samtidig satt volum ganske lavt. Syntes dette fungerte bra, men jeg ser at REL mener at man ikke bør dele for høyt og heller bruke litt volum. Men jeg tenker at dette også handler litt om man bruker sub'en til gulvstående eller stativ høyttalere. Ved gulvstående blir det nok mer riktig å dele lavere og heller bruke litt volum på sub'en.

    Som en sub kun brukt til musikk synes jeg REL S5 fungerer meget bra og får en definitiv anbefaling fra meg. Dette tror jeg er en sub som kan brukes med de fleste high end anlegg, enten man har stativ eller gulvstående og integrerer meget bra med lydbildet generelt.
    Vist du bruker subben i ett stereo oppsett og har subben nogen lunde på samme avstand til lyttepossijon vil du ikke greie og integrere subben 100%. Dette på grunn av forsinkelse av signal i subb. Kan løses,koster mer enn subb alene.
    Hvilke løsninger tenker du da på og hvordan arter problemet seg hørtbart?
    Fins utstyr som forsinker signalet i hovedhøytaler,(Lyngdorf. Mcintosh) og billigere løsninger. Ser du har Audiophysic subber og aner ikke om disse har dsp delay. Tømmervik vet sikker dette. Bruker selv en Meridian prosessor og må sette avstanden på subb til det dobbelte av reell avstand for og utligne dette.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    690
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Men hvorfor bare én sub?
    Bruk av to gir normalt en langt mer homogen lyd som jevner ut ujevnhetene i rommet.
    Man unngår f ex i langt større grad eventuelle timingproblemer (som er typisk for en single sub). Bassen blir dermed langt bedre definert og fyller rommet på en mer naturlig måte.
    Det jeg leste meg frem til før anskaffelse av sub'en var at i mindre rom er ikke problemet med at man oppfatter sub'ens plassering like stor som i et større rom. Jeg føler også at dette samsvarer med min erfaring ut fra hvordan sub'en oppfører seg i lytterommet mitt.
    Tror du blander begreper her. Poenget er ikke hvor du har plasert subben, men att signalet som blir sent fra subben blir forsinket,og derfor treffer øret ditt for sent. Dette løses enkelt i en souround prosessor da du kan stille den avstanden som passer deg i oppsett prosessor. I en stereo forsterker har du ikke denne muligheten. Ett annet problem med stereo er att du må muligvis dele av subb veldig lavt for og unngå overlapping av hovedhøytaler og subb. I en souround prosessor kan du eventuelt kutte hovedhøytaler på 80hz og la subb ta seg av resten. Dette går ikke i en stereo forsterker. Denne overlapping har jeg ingen personlig erfaring med, men ser att mange på sentralen mener det ikke er bra for lydkvaliteten.
     
    Sist redigert:

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Men hvorfor bare én sub?
    Bruk av to gir normalt en langt mer homogen lyd som jevner ut ujevnhetene i rommet.
    Man unngår f ex i langt større grad eventuelle timingproblemer (som er typisk for en single sub). Bassen blir dermed langt bedre definert og fyller rommet på en mer naturlig måte.
    Det jeg leste meg frem til før anskaffelse av sub'en var at i mindre rom er ikke problemet med at man oppfatter sub'ens plassering like stor som i et større rom. Jeg føler også at dette samsvarer med min erfaring ut fra hvordan sub'en oppfører seg i lytterommet mitt.
    Tror du blander begreper her. Poenget er ikke hvor du har plasert subben, men att signalet som blir sent fra subben blir forsinket,og derfor treffer øret ditt for sent. Dette løses enkelt i en souround prosessor da du kan stille den avstanden som passer deg i oppsett prosessor. I en stereo forsterker har du ikke denne muligheten. Ett annet problem med stereo er att du må muligvis dele av subb veldig lavt for og unngå overlapping av hovedhøytaler og subb. I en souround prosessor kan du eventuelt kutte hovedhøytaler på 80hz og la subb ta seg av resten. Dette går ikke i en stereo forsterker. Denne overlapping har jeg ingen personlig erfaring med, men ser att mange på sentralen mener det ikke er bra for lydkvaliteten.
    Har ikke allverdens erfaring med dette selv, har alltid kjørt med stereosubb'er i Avantgarde-systemet mitt.
    Men; testet for mange år siden - ila noen timer én kveld(!)- et par konvensjonelle høyttalere med hhv én og to subber. I lytterommet mitt, som er ca 5,5 m x 3,5 m (og med en 2,5 m åpning inn mot hovedstua på den ene langsida), var det langt bedre med to subber.
    Med én subb testet vi ulike plasseringer, med to satte vi de nær hovedhøyttalerne. Sistnevnte var overraskende mye bedre enn forsøkene med bare én subb.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.809
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Da har jeg fått en REL S5 i hus. Var litt spent på om dette ville gå bra, men etter å ha lyttet en del timer i går kveld vil jeg si det var vellykket. Har aldri hatt en sub før så spenningen for min del var knyttet til om hvor bra den ville integrere med hovedhøyttalerne, et par B&W 805D. Litt av poenget med en sub tenker jeg at man ikke skal legge merke til at den er der før man kobler den ifra. Jeg syntes S5 bestod den testen, man får et fundament i bunn som motvirker den litt hule lyden jeg synes er der uten sub. Jeg kjøpte samtidig den litt bedre Bassline Blue subkabelen, så at en tester i et britisk hifi magasin mente den var en definitiv forbedring over den vanlige.

    Til trådstarter som ikke merket noen forskjell i hvordan man stilte fase (0 eller 180) vil jeg si at det burde være mulig, men man må følge bruksanvisningen. Sett volum på sub og delingsfrekvens på maks og spill et låt med definert bass. Jeg hadde ihvertfall ingen problemer med å merke at den ene innstillingen ga en merkbart fetere bass enn den andre.

    Hvor man skal dele sub og volum er også avgjørende i forhold til hvor godt den integrerer. Nå er ikke bassen på 805D all verden og jeg har dem også stående relativt langt ut fra bakvegg, så i første omgang har jeg delt den relativt høyt og samtidig satt volum ganske lavt. Syntes dette fungerte bra, men jeg ser at REL mener at man ikke bør dele for høyt og heller bruke litt volum. Men jeg tenker at dette også handler litt om man bruker sub'en til gulvstående eller stativ høyttalere. Ved gulvstående blir det nok mer riktig å dele lavere og heller bruke litt volum på sub'en.

    Som en sub kun brukt til musikk synes jeg REL S5 fungerer meget bra og får en definitiv anbefaling fra meg. Dette tror jeg er en sub som kan brukes med de fleste high end anlegg, enten man har stativ eller gulvstående og integrerer meget bra med lydbildet generelt.
    Vist du bruker subben i ett stereo oppsett og har subben nogen lunde på samme avstand til lyttepossijon vil du ikke greie og integrere subben 100%. Dette på grunn av forsinkelse av signal i subb. Kan løses,koster mer enn subb alene.
    Hvilke løsninger tenker du da på og hvordan arter problemet seg hørtbart?
    Fins utstyr som forsinker signalet i hovedhøytaler,(Lyngdorf. Mcintosh) og billigere løsninger. Ser du har Audiophysic subber og aner ikke om disse har dsp delay. Tømmervik vet sikker dette. Bruker selv en Meridian prosessor og må sette avstanden på subb til det dobbelte av reell avstand for og utligne dette.
    Jeg har inntrykk av at jo mer DSP og korrigeringer en gjør elektronisk jo mer låter det BLÆÆM av subber. "Oksygenet" forsvinner. Forstå meg rett!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn