Høyttalere Hjelp til å finne subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Da er det på tide med en liten oppdatering i tråden jeg startet.

Litt fikling så ble det liv i musikken også. Så langt har jeg bare satt x-over i prosessoren til 60Hz (for musikk) og prøvd litt plassering.
    Bassen ble bedre da jeg fikk satt de på sidevegg enn da den sto på bakveggen. Det ble lettere å høre slagene på basstrengene, det ble mer liv og åpenhet i tonene i lavere frekvenser.

Siden jeg deler i prosessoren, trenger jeg da tenke på phase?

BTW: det dukket opp en Velodyne DD12, burde jeg gripe sjansen? jeg leser jo hvilke kritikker den får...
    - Denne produsenten bygger Veldig gode "Funn-Subber" ! MEN - da snakker vi om skikkelig gode pudding-basser...- slik som denne.
    Mvh. Lyden av mer enn ...- Opplevelser.
    Hva er denne for noe?

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Da er det på tide med en liten oppdatering i tråden jeg startet.

Litt fikling så ble det liv i musikken også. Så langt har jeg bare satt x-over i prosessoren til 60Hz (for musikk) og prøvd litt plassering.
    Bassen ble bedre da jeg fikk satt de på sidevegg enn da den sto på bakveggen. Det ble lettere å høre slagene på basstrengene, det ble mer liv og åpenhet i tonene i lavere frekvenser.

Siden jeg deler i prosessoren, trenger jeg da tenke på phase?

BTW: det dukket opp en Velodyne DD12, burde jeg gripe sjansen? jeg leser jo hvilke kritikker den får...
    - Denne produsenten bygger Veldig gode "Funn-Subber" ! MEN - da snakker vi om skikkelig gode pudding-basser...- slik som denne.
    Mvh. Lyden av mer enn ...- Opplevelser.
    Hva er denne for noe?
    - En Velodyne 12-DD vil ikke kunne separere to dype stor-tromme-slag skikkelig fra hverandre ( f.eks. ved bruk av to slagverk) eller Lyn og Torden eller bilkrasj med flere innvollverte osv. i film-oppsett. Altså - Bom-Bom blir til BomOom - to bass-slag flyter sammen til ett utflytende - eller tordenværet blir mest i naborommet og ikke i filmrommet. ( - Kroppens reflekser responderer dovent på smellet. Hvis kroppen skvetter opp i lufta - så vil tordenlyden være nærværende og riktig ).
    Mvh. Lyden av tilstedeværende Opplevelser

Bat78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    7
    Hvilke mener du er gode subwoofere? Skulle tro Velodyne DD er litt bedre enn disse "pudding-bassene"! Til "Lyden av... et eller annet???????

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Hvilke mener du er gode subwoofere? Skulle tro Velodyne DD er litt bedre enn disse "pudding-bassene"! Til "Lyden av... et eller annet������?
    Ja, ut fra specs virker det litt merkelig.

Bat78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    442
    Torget vurderinger
    7
    Tror de fleste ville være godt fornøyd med en DD! Men det finnes sikkert noe enda bedre, det gjør det vel omtrent alltid☺

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke mener du er gode subwoofere? Skulle tro Velodyne DD er litt bedre enn disse "pudding-bassene"! Til "Lyden av... et eller annet������?
    - Når det gjelder det første spørsmålet så må du se på min signatur ( - entre siden min ). Når det gjelder Velodyne så var jeg Scandinavia-distributør før Neby overtok distribusjonen for noen år tilbake og i øyeblikket så er det Soundgarden som har fått HELE salgsretten for Neby på Velodyne i Norge. Privat så har jeg en DD-15 og et par VA-1215 til et par rimeligere surround-oppsett - men opp mot Referansene mine er der MER ENN svært stor distanse.

Mvh. Lyden av mye mer enn eksplosive Opplevelser

Joe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Antall liker
    63
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg som synes at det er litt umusikalsk av en bransjeaktør å snakke nedlatende om produkter han tidligere hadde, for så å promotere nåværende salgsobjekter?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Er det bare meg som synes at det er litt umusikalsk av en bransjeaktør å snakke nedlatende om produkter han tidligere hadde, for så å promotere nåværende salgsobjekter?

Når man leser råd fra bransjeaktører så må man jo ha i bakhodet at de vil prate varmt om og selge egne produkter

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Tror de fleste ville være godt fornøyd med en DD! Men det finnes sikkert noe enda bedre, det gjør det vel omtrent alltid☺
    Det går mye pris her, og ikke minst størrelse.
    De er dyre og gir ikke allverdens med output.

Det skiller i snitt 1-2 db mellom JL Audio sin F113 vs Velodyne DD18 i DD18 sitt favør.
    DD 18 går rett og slett i stykker når man prøver å presse de litt.

F113 tar igjen mye av output fra sitt mindre membran med slaglengden på elementet. Denne hadde jeg 2 stk av selv og de er råe, men prisen blir for stiv i forhold til det de gir.

Og slike trykkammerløsninger får fort problemer mot en sub som f.eks SVS PB13 og andre store subber med bassrefleks.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg har vært i Oslo siden mandag har jeg ikke fått testet mer, men det har gitt meg muligheten til å teste REL. Det låter iallefall ikke dumt sammen med Sunus Faber Venere 3.0 :)
    Jeg testet S2 og S3. Og jeg blir litt overrasket om jeg ikke bestiller en REL S3 på lørdag og sender tilbake KK808, men jeg skal ta meg en liten lyttesessjon for å se om KK låter som jeg husker den :)

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    897
    Jeg har kommet frem til at jeg skal ha en REL type S sub med tid og stunder. Har også vurdert Ken Kreisel, så interessant det du sier om at du foretrekker REL fremfor KK.

Fikk du hørt på S5 også? Vet du om S2/S3 du hørte på var koblet via høynivå, da REL reklamerer med at dette gjør at sub'ene deres integreres mye lettere.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke sikker enda om jeg foretrekker REL fremfor KK, så jeg skal "dobbeltsjekke" hvordan KK høres ut når jeg kommer hjem i morgen kveld. Både S2 og S3 var gode kandidater, men S3 er nok verd pengene i mellom (selv om S2 er en meget bra sub).

Både S2 og S3 var koblet på høynivå. Dessverre så fikk jeg ikke testet S5 (lommeboka synes nok det er det beste ;) )

Jeg kan nok gi bedre svar på lørdag :)

M

MusicBear

Gjest
    Jeg har generelt sans for slave fremfor "blæsetutrør" når det ikke kan være lukket kabinett. At slaven går i gulvet er vel heller ingen ulempe.

Skal selv forsøke å lytte til den, så snart importøren har versjonen med 12" inne.
    Ikke så alt for dyr, men siden det ikke er et dedikert hi-fi produkt så er den vel kun priset etter fornuft:
    http://www.prolyd.no/Avdelinger/Pro...2-400w-20Hz-150Hz-112-dBEVE-TS112-p0000007052

Sist redigert av en moderator:

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Forsøk med to eller fler Ken Kreisel ( DXD-808 ) i stack. Fungerer veldig bra! Kan dele disse høyt uten problemer, blir stram musikalsk bass uten typisk "substøy"
    Skal kjøpe to til så det blir totalt 8 stk 8-tommere i en søyle. Da blir det liten vandring pr element og bedre bass. Dette tar også veldig liten gulvplass for de som må ta hensyn til dette.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er valgets kvaler kommet :)

Hjemme står nå en en Kreisel DxD808 og en Rel S3

Utseende er det knockout seier til Rel S3, selv om det ikke er det viktigste så er det med i vurderingen.

KK har jeg fått satt opp så best den kan stilles opp i dette rommet med det anlegget det er koblet til. Eneste målingene som er gjort er mine egne ører og opplevelser.
    Rel S3 er nettopp kommet i hus så den har jeg bare "slengt" inn i motsatt hjørne av KK. Siden rommet er rektangulært så har jeg tatt sjansen på at det ikke spiller noen rolle hvilke side av rommet den står i. Dette kommer sikkert til å bli testet i løpet av romjulen.

Basert på tre kriterier: musikk, film og utseende, der musikk er aller viktigst, film vurdert til ekstra og utseende er bonus. Alle tre teller, men kriteriene er i den rekkefølgen.
    Prisen er ganske lik hvis man tar utgangspunkt i fullpris og kabler inkludert.

Musikk: her er Rel veldig mye mer diskret i lydbildet, tilpasser seg høytalerne bedre enn KK. Rel har også vesentlig bedre kontroll på den nederste frekvensene enn KK. Hvis jeg lukker øynene og slapper helt av så virker Rel mye mer usynelig. KK har derimot MYE mer kraft.

Film: her har jeg ikke fått sett en skikkelig film med Rel S3 enda, men her har jeg inntrykket av at den mangler litt kraft. KK viser mye mer pondus og kraft til tross for at det er bare 8".

Utseende: 10-2 til Rel.

Plassering av KK:

IMAG1038.jpg

Plasser av Rel (rettere sagt, slengt inn)
    IMAG1037.jpg

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Da er valgets kvaler kommet :)

Hjemme står nå en en Kreisel DxD808 og en Rel S3

Utseende er det knockout seier til Rel S3, selv om det ikke er det viktigste så er det med i vurderingen.

KK har jeg fått satt opp så best den kan stilles opp i dette rommet med det anlegget det er koblet til. Eneste målingene som er gjort er mine egne ører og opplevelser.
    Rel S3 er nettopp kommet i hus så den har jeg bare "slengt" inn i motsatt hjørne av KK. Siden rommet er rektangulært så har jeg tatt sjansen på at det ikke spiller noen rolle hvilke side av rommet den står i. Dette kommer sikkert til å bli testet i løpet av romjulen.

Basert på tre kriterier: musikk, film og utseende, der musikk er aller viktigst, film vurdert til ekstra og utseende er bonus. Alle tre teller, men kriteriene er i den rekkefølgen.
    Prisen er ganske lik hvis man tar utgangspunkt i fullpris og kabler inkludert.

Musikk: her er Rel veldig mye mer diskret i lydbildet, tilpasser seg høytalerne bedre enn KK. Rel har også vesentlig bedre kontroll på den nederste frekvensene enn KK. Hvis jeg lukker øynene og slapper helt av så virker Rel mye mer usynelig. KK har derimot MYE mer kraft.

Film: her har jeg ikke fått sett en skikkelig film med Rel S3 enda, men her har jeg inntrykket av at den mangler litt kraft. KK viser mye mer pondus og kraft til tross for at det er bare 8".

Utseende: 10-2 til Rel.

Plassering av KK:

Vis vedlegget 297110

Plasser av Rel (rettere sagt, slengt inn)
    Vis vedlegget 297111
    Husk at KK utnyttes til fulle ved 2 eller flere subber i stack. Dette blir noe helt annet enn flere stk av rel eller andre typer. KK kan også deles forholdsvis høyt i frekvens så den kan bedre dynamikken i bassen lenger opp i forhold til mange andre subber.

Vedr utseende så synes jeg alt med alu er grusomt så mener KK ser bedre ut. Uten at det har betydning for eget valg av sub da den uansett ikke synes.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med to, eller 4, KK i stack så stiger prisen ditto mye så det blir kanskje en litt skjev sammenligning.

Slik Rel min nå er satt opp så får den input fra høytalerutgangen, som Rel anbefaler, og deler relativt høyt (tipper rundt 80).

En annen ting jeg lurer på er dette med phase. Jeg skjønner hva det er, men ingen klarer å høre forskjell på når jeg endrer på den. KK har trinnløs phase mens Rel har 0 eller 180. Så langt har ingen, meg selv inkudert hørt noen endringer når denne endres. I butikken (Stereofil) så var det lett å høre når den ble endret på Rel'ne (hørte på både S2 og S2).

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Med to, eller 4, KK i stack så stiger prisen ditto mye så det blir kanskje en litt skjev sammenligning.

Slik Rel min nå er satt opp så får den input fra høytalerutgangen, som Rel anbefaler, og deler relativt høyt (tipper rundt 80).

En annen ting jeg lurer på er dette med phase. Jeg skjønner hva det er, men ingen klarer å høre forskjell på når jeg endrer på den. KK har trinnløs phase mens Rel har 0 eller 180. Så langt har ingen, meg selv inkudert hørt noen endringer når denne endres. I butikken (Stereofil) så var det lett å høre når den ble endret på Rel'ne (hørte på både S2 og S2).
    Vist du har DSP forsikelse på suben og bruker den i ett stereo oppsett vil du sansynligvis ikke ha noen glede av fasekontroll. Skal du kompansere for dette må du flytte subben nesten bort til lyttepossisjon. Vist det ikke er DSP i subben, burde du høre forsjell ved bruk av fase vender eller fase kontrollen. Dette må selvfølgelig gjøres med hovedhøytalerne på.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    897
    Veldig interessant sammenligning. Dette er de to mest aktuelle kandidatene jeg har sett for meg, og i mitt tilfelle vil de bli brukt utelukkende til musikk. REL S3 har vel mer areal på elementene noe som kanskje kan forklare en bedre dypbass. Personlig ønsker jeg helst bare et bedre fundament lengre nede for musikken og da tenker jeg kanskje en S5 vil gjøre jobben.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Gøy med slike tilbakemeldinger, Tony.

Når jeg kalibrerte en SVS PC13Ultra for en kamerat skilte det 26 db!!! (tilsvarer noe sånt som 8 subber vs 1 sub i økning) mellom venstre og høyre hjørne.
    Da ble ingen gain flyttet eller justert, men på samme volum @ 50 hz og 80 db på venstre hjørne og 54 db på høyre hjørne.
    Det hjørnet som går mot boligens konstruksjon vil nesten alltid være den sterkeste og beste.
    Dvs at vegger som går mot f.eks kjøkken, soverom osv. vil nesten alltid være svakere og dårligere.
    Så det er veldig viktig at du tester begge hjørnene.

Fasen er jo veldig viktig. Når frontenes basser slår utover skal også subben slå utover. Blir det motsatt på den ene vil de jobbe i mot hverandre og man får også dårlig timing.

Ved optimal fase vil du kunne øke lydtrykket 6 db.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.226
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tja ut fra det ser ut på bildet så må jeg nesten s at KK'en ser bedre ut(huff.. sa jeg det høyt?).

vurderer du ikke System audio sin sub opp mot disse da? jeg hadde nok hatt den som en seriøs mulig partner i denne prisklassen.

Forøvrig så må jeg si at mine 2 svs sb-1000 spiller helt fantastisk sammen med mine mantra 50.. her kan man fint lukke øynene og man hører ikke noe skille.. :)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Vist du har DSP forsikelse på suben og bruker den i ett stereo oppsett vil du sansynligvis ikke ha noen glede av fasekontroll. Skal du kompansere for dette må du flytte subben nesten bort til lyttepossisjon. Vist det ikke er DSP i subben, burde du høre forsjell ved bruk av fase vender eller fase kontrollen. Dette må selvfølgelig gjøres med hovedhøytalerne på.

Da vi testet Rel S3 i butikken så var det forskjell på fasene, men nå når den står hjemme hører jeg ikke forskjell.
    KK anbefaler å skru både crossover og phase til null når man bruker prosesoren til å sette crossover.

Joda, fronthøytalerene er på, eller gir det ingen mening å justere fasene :)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Når jeg kalibrerte en SVS PC13Ultra for en kamerat skilte det 26 db!!! (tilsvarer noe sånt som 8 subber vs 1 sub i økning) mellom venstre og høyre hjørne.
    Da ble ingen gain flyttet eller justert, men på samme volum @ 50 hz og 80 db på venstre hjørne og 54 db på høyre hjørne.
    Det hjørnet som går mot boligens konstruksjon vil nesten alltid være den sterkeste og beste.
    Dvs at vegger som går mot f.eks kjøkken, soverom osv. vil nesten alltid være svakere og dårligere.

Fasen er jo veldig viktig. Når frontenes basser slår utover skal også subben slå utover. Blir det motsatt på den ene vil de jobbe i mot hverandre og man får også dårlig timing.

Interesant. da blir det litt morgengymnastikk på meg med å flytte rundt på Rel :)
    Og jeg ser poenget ditt, i teorien i alle fall. Veggen der KK står er ytre bærevegg, mens Rel står mot en tynn lettvegg.

Jeg skjønner hva fasen er, men men men, det funker ikke :/ På KK kan jeg skjønne det siden KK "skrur den av" når man setter crossover i prosessoren. På Rel derimot burde det være forskjell.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tja ut fra det ser ut på bildet så må jeg nesten s at KK'en ser bedre ut(huff.. sa jeg det høyt?).

vurderer du ikke System audio sin sub opp mot disse da? jeg hadde nok hatt den som en seriøs mulig partner i denne prisklassen.

Forøvrig så må jeg si at mine 2 svs sb-1000 spiller helt fantastisk sammen med mine mantra 50.. her kan man fint lukke øynene og man hører ikke noe skille.. :)
    Hehe, utseende der helt klart en smaksak. For meg ser KK ut som en dårlig sminket Marshall gitarforsterker fra 60-tallet ;) Og som amerikanere flest så er designet minst 20 år etter Europa. Elementet på Rel kan jo dekkes til med fronten hvis ikke metallfargen faller i smak.

SA 200 MK2 tror jeg ikke er en kandidat. En kompis nordafor har den med SA 1750 som fronter. Hans tvillingbror bor her i bartebyen og han har hørt KK. Nå er han nordafor og skal sammenligne selv om det er forskjellige anlegg og rom (hvor bra er nå sammenlignen da? ;) )

Prisen på SA sin sub er mye lavere hvis man ser på fullpris på disse subbene: SA 8000kr, KK 12000kr og Rel 15000kr (men her følger det med 10 meter kabel).

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8

Interesant. da blir det litt morgengymnastikk på meg med å flytte rundt på Rel :)
    Og jeg ser poenget ditt, i teorien i alle fall. Veggen der KK står er ytre bærevegg, mens Rel står mot en tynn lettvegg.

Jeg skjønner hva fasen er, men men men, det funker ikke :/ På KK kan jeg skjønne det siden KK "skrur den av" når man setter crossover i prosessoren. På Rel derimot burde det være forskjell.
    Skrur du av fasen med og sette delefrekvens? Det var nytt for meg. Fasen har ingenting med delefrekvens og gjøre. Hvilken avstand har du satt inn i prosessor på subben? Du må ta hensyn til forsinkelse i sub der.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Den slår den vel ikke av, men anbefaler å starte med den satt til 0

http://www.kreiselsound.com/_images/Product_Manuals/KEN KREISEL DXD Subwoofer Owners Manual.pdf

Men når crossover bypass er satt til off så merker jeg ikke om jeg skrur på phase..
    Hvilken delefrekvens bruker du i prosessor? 0 fase betyr bare att du ved og justere på fasen fra 0 og opp flytter subben virituelt bakover. Poenget med fasekontrollen er og virituelt flytte suben slik att hovedhøytaler og sub er i fase. Da vil ett kick på stortromma komme fram til dine ører helt likt fra høytalere og subb. Problemet er ofte att en sub har en forsinkelse i signalet som gjør att du må stille inn dobbel lengde i prosessor på sub avstand. Om KK har forsinkelse vet jeg ikke. Denne forsinkelse blir som regel kalt DSP delay eller DSP latency. Mitt forslag til deg er og prøve med og øke avstand i prosessor på sub til det dobelte av den målte avstand. Burde ikke ta lang tid og prøve.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Men noen sinustoner på div frekvenser og en db måler til ca 500 kr MÅ dere nesten ha.

En som jobber for Kringlyd som kalles Flageborg kalibrerte hos meg en gang. Før han hjalp til så jobbet alle subber jeg hadde i hus som gale for å prøve å gi nok output.
    Siden han hadde riktig måleutstyr osv økte trykket 13 db (tilsvarer ca 4 ekstra subber) på div frekvenser bare ved å flytte sofaen (sweetspot) 50 cm lenger frem. Han fant også ut at døra til kjøkkenet skulle stå ca 10-20 cm åpen og jeg økte 4 db til ved 30 hz bare på det.

Bare å google i vei om fremgansmåter så skal dere se hvor mye som egentlig bor i subber kontra å bare justere seg frem i blinde.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Men noen sinustoner på div frekvenser og en db måler til ca 500 kr MÅ dere nesten ha.

En som jobber for Kringlyd som kalles Flageborg kalibrerte hos meg en gang. Før han hjalp til så jobbet alle subber jeg hadde i hus som gale for å prøve å gi nok output.
    Siden han hadde riktig måleutstyr osv økte trykket 13 db (tilsvarer ca 4 ekstra subber) på div frekvenser bare ved å flytte sofaen (sweetspot) 50 cm lenger frem. Han fant også ut at døra til kjøkkenet skulle stå ca 10-20 cm åpen og jeg økte 4 db til ved 30 hz bare på det.

Bare å google i vei om fremgansmåter så skal dere se hvor mye som egentlig bor i subber kontra å bare justere seg frem i blinde.
    Ja, etter min mening er en DB måler helt nødvendig.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den slår den vel ikke av, men anbefaler å starte med den satt til 0

http://www.kreiselsound.com/_images/Product_Manuals/KEN KREISEL DXD Subwoofer Owners Manual.pdf

Men når crossover bypass er satt til off så merker jeg ikke om jeg skrur på phase..
    Hvilken delefrekvens bruker du i prosessor? 0 fase betyr bare att du ved og justere på fasen fra 0 og opp flytter subben virituelt bakover. Poenget med fasekontrollen er og virituelt flytte suben slik att hovedhøytaler og sub er i fase. Da vil ett kick på stortromma komme fram til dine ører helt likt fra høytalere og subb. Problemet er ofte att en sub har en forsinkelse i signalet som gjør att du må stille inn dobbel lengde i prosessor på sub avstand. Om KK har forsinkelse vet jeg ikke. Denne forsinkelse blir som regel kalt DSP delay eller DSP latency. Mitt forslag til deg er og prøve med og øke avstand i prosessor på sub til det dobelte av den målte avstand. Burde ikke ta lang tid og prøve.

På KK hadde jeg 60Hz hvor jeg delte.

Jeg må prøve å øke avstanden til subben. Og trikset med å sette sub inn mot flest mulig bærende vegger var i alle fall nyttig :)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

duppedittfriker :p
    Nå har jeg akkurat kjøpt dere mange spørsmål ;)

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8

duppedittfriker :p
    Nå har jeg akkurat kjøpt dere mange spørsmål ;)
    No problem.

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Da vi testet Rel S3 i butikken så var det forskjell på fasene, men nå når den står hjemme hører jeg ikke forskjell.
    KK anbefaler å skru både crossover og phase til null når man bruker prosesoren til å sette crossover.

Joda, fronthøytalerene er på, eller gir det ingen mening å justere fasene :)
    - Hmmm...- og du er helt sikker på at phasejusteringen faktisk VIRKER på din mottatte Rel ? ( - for å spørre svært dumt ).

Mvh. Lyden av Opplevelser av kjent art.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Har noen spørsmål. Hva er avstand til sub fra lyttepossisjon? Vilken avstand har du satt i prosessor. Her må sansynligvis svaret være runt det dobelte av oppmålt avstand. Aner ikke om Reel har forsinkels i denne størelse, men vært ett forsøk. En annen metode kan være og flytte avstand i prosessor gradevis, øk med 25cm og mål, så nye 25cm, helt til du får en økning på ca 6db. Tar dog litt mere tid.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Alfalfa.
    Dette kan du 100 % sikkert mer enn meg om, men.
    På Avforum var det noen som sverget til 90 cm i tillegg og noen 180 cm i tillegg. Disse hadde vel lange foredrag om dette under sine tråder "Min Hjemmekino".
    Tror uansett ikke at det er noen fasit på det, og dobbelt høres i utgangspunktet litt mye ut.

Man vil også få litt andre variasjoner/resultater hvis man f.eks bruker Focal høyttalere som ofte har snudd fasen i bassen.
    Hvilken fase bassene på frontene er i kan man enkelt teste med et 1,5 volts batteri.
    Ved slike tilfeller lønner det seg å snu fasen på høyttalerene selv, kontra det å la romkorreksjonen gjøre det. I noen tilfeller har ikke romkorreksjonen skjønt "bæra" når de skal måle på høyttalere i motfase.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    198
    Torget vurderinger
    8
    Alfalfa.
    Dette kan du 100 % sikkert mer enn meg om, men.
    På Avforum var det noen som sverget til 90 cm i tillegg og noen 180 cm i tillegg. Disse hadde vel lange foredrag om dette under sine tråder "Min Hjemmekino".
    Tror uansett ikke at det er noen fasit på det, og dobbelt høres i utgangspunktet litt mye ut.

Man vil også få litt andre variasjoner/resultater hvis man f.eks bruker Focal høyttalere som ofte har snudd fasen i bassen.
    Hvilken fase bassene på frontene er i kan man enkelt teste med et 1,5 volts batteri.
    Ved slike tilfeller lønner det seg å snu fasen på høyttalerene selv, kontra det å la romkorreksjonen gjøre det. I noen tilfeller har ikke romkorreksjonen skjønt "bæra" når de skal måle på høyttalere i motfase.
    Kan absolutt ikke dette bedre enn deg Focalius. Har fått fra Jl Audio ett tips om 12 fot økning. Fra PerS som er en garvet bruker fikk jeg tipset om dobling. Disse 2 rådene ble ganske like i mitt oppsett. Brukte dette for 3 måneder siden og er storfornøyd. Premien for dette ble mye mer trykk i brystkassa fra kick tromma. Helt enig som du sier att det sikkert er stor forskjell på forsinkelse i subber. Jeg har bare erfaring fra Jl og nå Paradigm. Paradigm har mer forsinkelse enn Jl Gotham. Vist du leser siste del av innlegget mitt ser du att jeg annbefaler din metode med og starte fra reel avstand og øke på til du får det svaret du leter etter. Att Jm Lab har fasen snudd på bare bass elementet høres snodig ut. Vet att noen høytalere har snudd fase, men og snu fasen på ett element alene, de skurrer i min forståelse av dette. Dette får jeg ta opp med Andre på HiFi Huset. Aldrig for sent og lære noe nytt.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Interessant :)

Når jeg har 14fot forsinkelse på frontene og øker forsinkelsen til subben, mer enn 14 fot, så forsvinner bass. Kutter jeg forsinkelsen til 12fot så øker bassen. Noe voldsom forskjell er det ikke, men den er godt hørbar.

Men en ting skjønner jeg ikke. Hvis det er en forsinkelse i subben, hvorfor skal jeg da ØKE forsinkelsen i subben? Burde ikke det flytte den enda lenger ut av lydbildet?

Foresten litt rart at en dansk prosessor bruker fot for å måle avstand, og ikke (centi)meter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn