Hifianmeldelser med målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Nei, vet. Er i grunn en kjedelig Tosk med enkle krav. Det kom noe godt ut av alt dette, endelig noe håndfast å forholde seg til, bekreftet en del av det jeg har observert, feks den svake hevingen mot toppen on axis.

    I all sin fortreffelighet er disse danskene temmelig kjipe når det kommer til å presentere målinger. Klart, linken til vurderingen har ligget inne på Dynaudios sider i årevis, men jeg er jo ikke opptatt av slikt.🤓
    Vel, det er vel noe med at perfeksjon uansett kan være veldig kjedelig for veldig mange.

    Før i tiden så hadde man Nidar melkesjokolade og Freia melkesjokoloade å velge imellom og litt avhengig av hvor man bodde i landet hvilken av de som var tilgjengelig (hadde man slekt som var mye i utlandet så var det Toblerone innimellom), nå er det jo så mye spennende å velge imellom men allikevel så havner man på Nidar melkesjokolade som sin goto selv etter å ha smakt på alt det andre.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men jeg gidder ikke. Hifi-News og Stereophile sine målinger er grunn god nok. Selvfølgelig; ganske mye av i rommet-trenden hjemme hos Stereophile-anmelderen kan fikses med DSP. 🤭
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært morsomt å se målinger på Quad Z4, de måler nok like jævlig som endel B&W mistenker jeg.. Heldigvis finnes DSP. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nja, vet nå ikke jeg.
    Enhver kan definere for seg selv hva god-dårlig og mye annet er. En del mener at definisjoner er for alvorlige til å bli overlatt til fagfolk, så de lager spørreundersøkelser for å definere god-dårlig. Innenfor lyd er denne relativiseringstrenden utbredt.

    En høyttaler som anekoisk ikke holder seg innenfor et bånd på 4 dB (fra 40 Hz til 16 kHz) er ikke innenfor minimumsstandarden for en referansehøyttaler. I tilfellet med Audiovector er båndet på ca. 10 dB, og da må høyttaleren klassifiseres som teknisk defekt. Hvis man overlater spørsmålet til en spørreundersøkelse, vil man kunne få helt andre svar.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En høyttaler som anekoisk ikke holder seg innenfor et bånd på 4 dB (fra 40 Hz til 16 kHz) er ikke innenfor minimumsstandarden for en referansehøyttaler. I tilfellet med Audiovector er båndet på ca. 10 dB, og da må høyttaleren klassifiseres som teknisk defekt. Hvis man overlater spørsmålet til en spørreundersøkelse, vil man kunne få helt andre svar.
    For min del må du gjerne finne på dine egne kriterier for å kunne erklære noe for referanse. I mine øyne er målinger av høyttalere helt uvesentlig hvis ikke de kan korreleres sterkt til hvordan jeg opplever lyden i praksis.
    Det er ingen selvfølge at korrelasjonen mellom standard fremoverfyrende høyttalere med gradvis stigende direktivitetsindeks og standard målinger/spinorama kan overføres til veldig forskjellige konstruksjoner som avviker i spredningsmønster og/eller har interferens som følge av spesielle løsninger.

    Man kan gjerne slå seg på brystet med en on-axis måling og si at høyttaler A er mye bedre enn høyttaler B fordi streken er penere, men hvis lytteopplevelsen til folk forteller noe annet er den streken intet mer verdt enn et brukt dasspapir.

    Straks du eller andre gidder å måle en haug med forskjellige prinsipper og bruker blindtester til å korrelere subjektiv opplevelse med objektive målinger med høy grad av sikkerhet så kan vi gjerne diskutere sånt med en høyere grad av troverdighet enn vi gjør nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Straks du eller andre gidder å måle en haug med forskjellige prinsipper og bruker blindtester til å korrelere subjektiv opplevelse med objektiv opplevelse med høy grad av sikkerhet så kan vi gjerne diskutere sånt med en høyere grad av troverdighet enn vi gjør nå.
    Lest disse? Anbefales.
    1678308975143.png

    Riktignok ikke mye om elektrostater og sånt, men for lydbølgene er det jo likegyldig hvilke prinsipper som produserte lydbølgene fra det øyeblikket de slipper løs fra høyttaleren og sprer seg i rommet.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For min del må du gjerne finne på dine egne kriterier for å kunne erklære noe for referanse. I mine øyne er målinger av høyttalere helt uvesentlig hvis ikke de kan korreleres sterkt til hvordan jeg opplever lyden i praksis.
    Det er ingen selvfølge at korrelasjonen mellom standard fremoverfyrende høyttalere med gradvis stigende direktivitetsindeks og standard målinger/spinorama kan overføres til veldig forskjellige konstruksjoner som avviker i spredningsmønster og/eller har interferens som følge av spesielle løsninger.

    Man kan gjerne slå seg på brystet med en on-axis måling og si at høyttaler A er mye bedre enn høyttaler B fordi streken er penere, men hvis lytteopplevelsen til folk forteller noe annet er den streken intet mer verdt enn et brukt dasspapir.

    Straks du eller andre gidder å måle en haug med forskjellige prinsipper og bruker blindtester til å korrelere subjektiv opplevelse med objektive målinger med høy grad av sikkerhet så kan vi gjerne diskutere sånt med en høyere grad av troverdighet enn vi gjør nå.
    Jeg finner ikke på egne kriterier. EBU, AES og andre fagmiljøer med fokus på beste praksis er samstemte om visse kriterier.

    Slike diskusjoner minner meg litt om woke. Hvor mange kjønn finnes det? Hvis man setter svaret ut til en spørreundersøkelse, får man mange svar. En del fagfolk vil si seg enige i at svaret har mange svar og ikke er svart-hvitt. For kulturelt og subjektivt kan mange svar være gyldige. Biologen vil imidlertid gi et enklere svar: To. Vel vitende om at naturen har sine anomalier og artefakter også.

    Mange heller til woke-HIFI. Og det er helt fint. Men EBU, AES og liknende fagmiljøer er altså ganske samstemte om hva en referanse er.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    noen har ikke peiling på hvordan de skal lytte heller, løft diskanten flere db og si høyttaleren er "detaljert"
    har kjøpt flere høyttalere som jeg var innen kortere tid fornøyd med, over lengre tid skjønte jeg at det aldri ville fungere...vitenskapet bekreftet selvfølgelig hvorfor

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Alltid disse mange, andre, de fleste som gjør alt galt. 🥴

    Det rare er at noen av de største ekspertene her er svært anonyme og viser ikke hvor de har trenet eller hvor deres ekspertise har ført dem.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lest disse? Anbefales.
    Riktignok ikke mye om elektrostater og sånt, men for lydbølgene er det jo likegyldig hvilke prinsipper som produserte lydbølgene fra det øyeblikket de slipper løs fra høyttaleren og sprer seg i rommet.
    Jada, men det er lenge siden nå. Toole selv sier det veldig enkelt og greit at korrelasjon mellom spinorama og lytteopplevelse gjelder for normale fremoverfyrende høyttalere fordi det er nesten utelukkende det de har testet for.

    Jeg kverulerer ikke på at en peak her og en dipp der er negative ting i en høyttaler, det jeg kverulerer på er at folk bruker kvalitativt dårlige målinger som har vilt usikker korrelasjon til hvordan lyden oppleves som unnskyldning til å harselere og være direkte ufine.
    Først og fremst burde vi hatt mye bedre målinger for å mene så sterkt. For det andre synes jeg det er på sin plass å tenke over at en nøytral opplevd tonal balanse med en høyttaler med sære løsninger kan tenkes å se annerledes ut enn en normal høyttaler.

    Med mye relativ rom-energi høyt i frekvens kan det godt tenkes at den lille kulen mellom 500-1000 hz er for å balansere og at den BBC dippen har sammenheng med spredningsavvik.

    1678311444857.png



    Det er sikkert ikke mange som er større Toole-idioter her inne enn meg, men jeg erkjenner at det ikke er alt en standard Spinorama-graf kan fortelle meg om lyden jeg vil oppleve. Jeg ville aldri satt en krone på at den beste høyttaleren målt av ASR og Erins audio corner ville slått R8 Arrete i blindtest. Såvidt meg bekjent er det fortsatt Kii Three, som jeg har eid OG tilfeldigvis A-B sammenlignet med en rimeligere (fortsatt dyr) Audiovector sak en gang i tiden.

    20170323_175113_Richtone(HDR) (1).jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner ikke på egne kriterier. EBU, AES og andre fagmiljøer med fokus på beste praksis er samstemte om visse kriterier.

    Slike diskusjoner minner meg litt om woke. Hvor mange kjønn finnes det? Hvis man setter svaret ut til en spørreundersøkelse, får man mange svar. En del fagfolk vil si seg enige i at svaret har mange svar og ikke er svart-hvitt. For kulturelt og subjektivt kan mange svar være gyldige. Biologen vil imidlertid gi et enklere svar: To. Vel vitende om at naturen har sine anomalier og artefakter også.

    Mange heller til woke-HIFI. Og det er helt fint. Men EBU, AES og liknende fagmiljøer er altså ganske samstemte om hva en referanse er.
    Det hadde vært mye mer interessant å diskutere med deg om du ikke til stadighet tok turen ut i alternative dimensjoner. Dette tror jeg var mitt siste forsøk, men det sa jeg vel sist også.. :LOL:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det hadde vært mye mer interessant å diskutere med deg om du ikke til stadighet tok turen ut i alternative dimensjoner. Dette tror jeg var mitt siste forsøk, men det sa jeg vel sist også.. :LOL:
    Poenget mitt er at vi har definisjoner av «referanse» for lyd.

    «Det er ikke bare ikke riktig. Det er ikke en gang feil (…) En påstand kan være verre enn feil hvis den verken kan bevises eller falsifiseres».
    Wolfgang Pauli (1900-1958)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    En høyttaler som anekoisk ikke holder seg innenfor et bånd på 4 dB (fra 40 Hz til 16 kHz) er ikke innenfor minimumsstandarden for en referansehøyttaler. I tilfellet med Audiovector er båndet på ca. 10 dB, og da må høyttaleren klassifiseres som teknisk defekt. Hvis man overlater spørsmålet til en spørreundersøkelse, vil man kunne få helt andre svar.
    Trodde det var 3dB jeg fra 20Hz-20KHz som var definisjonen på HIFI?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Trodde det var 3dB jeg fra 20Hz-20KHz som var definisjonen på HIFI?
    Pluss-minus 3 dB gjelder måling i rommet. Et bånd på 4 dB (pluss-minus 2 dB) gjelder høyttaleren.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Pluss-minus 3 dB gjelder måling i rommet. Et bånd på 4 dB (pluss-minus 2 dB) gjelder høyttaleren.
    Hva er viktigst? Den ekkofrie eller romresponsen? Er lyden defekt om man oppnår 6dB bånd i rom med en høyttaler som faller gjennom i det ekkofrie? Har man god lyd om 4dB kandidaten presenter topper på la oss si 10dB i heimen?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva er viktigst? Den ekkofrie eller romresponsen? Er lyden defekt om man oppnår 6dB bånd i rom med en høyttaler som faller gjennom i det ekkofrie? Har man god lyd om 4dB kandidaten presenter topper på la oss si 10dB i heimen?
    Du diskuterer to ting på én gang: Høyttaler og rom.

    Referansen er slik:

    (1) Bånd i ekkofritt rom: 4 dB
    (2) Bånd i rom: 6 dB

    Referansen har begge kriterier (og den inneholder andre kriterier også, som den interesserte kan slå opp).

    Hvorfor har referansen begge (additive) kriterier, mon tro?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Hva er viktigst? Den ekkofrie eller romresponsen? Er lyden defekt om man oppnår 6dB bånd i rom med en høyttaler som faller gjennom i det ekkofrie? Har man god lyd om 4dB kandidaten presenter topper på la oss si 10dB i heimen?
    Tror ikke den perfekte høyttaler eller en ekkofri målingen er noe som helst garanti for god lyd i en normalt innredet stue. Jeg tror jo ikke , jeg vet. Det har jo gutta boys ettertrykkelig klart å bevise med sine sprell. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror ikke den perfekte høyttaler eller en ekkofri målingen er noe som helst garanti for god lyd i en normalt innredet stue. Jeg tror jo ikke , jeg vet. Det har jo gutta boys ettertrykkelig klart å bevise med sine sprell. ;)
    Allikevel føler jeg ikke at det vanskelig å høre om høyttalerne er gode straks jeg går inn i et rom. Så basiskarakteristikken kan umulig være uten betydning?
    Har beklageligvis vært usystematisk i min rekognosering, men de få jeg kan huske å ha likt har merkelig nok også målt ok. Samtidig vet jeg jo om ihvertfall tre sett som jeg kan huske som tilsynelatende måler godt, men som ikke levde opp til forventningene.

    Poenget mitt er at målinger slik de presenteres i stor grad tar for seg geometriske responser. Hva med egenlyd og andre x-faktorer? Vi får presentert næringsinnholdet, men ikke smaken og jeg liker ikke fisk uansett hvor riktig det er.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fin diskusjon! Holder en knapp på @coolio med likesinnedes side😊

    Kanskje jeg gjentar meg til det kjedsommelige, men jeg savner høyttalermålinger/visninger som viser god korrelasjon med opplevd dynamikk. Dynamiske egenskaper er jo en vestentlig del av moroa.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fin diskusjon! Holder en knapp på @coolio med likesinnedes side😊

    Kanskje jeg gjentar meg til det kjedsommelige, men jeg savner høyttalermålinger/visninger som viser god korrelasjon med opplevd dynamikk. Dynamiske egenskaper er jo en vestentlig del av moroa.

    Påståtte dynamiske egenskaper. For jeg er jaggu ikke overbevist om at alt folk opplever virkelig er dynamikk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mitt inntrykk er at det er vanlig å forveksle dynamikk med kompresjon.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Erin's Audio Corner har målinger av det meste når han tester høyttalere. Skulle gjerne hatt måleriggen hans.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    Synes man har litt lite fokus på det taktile. Om man ser til energi er det mange som er kjent med vektorbegrepet. Dette har ikke like stort fokus innen hifi. Her må det da ligge forskjeller som ikke fanges lett opp av målinger. Rommet har nok veldig stor betydning for det taktile.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Synes man har litt lite fokus på det taktile. Om man ser til energi er det mange som er kjent med vektorbegrepet. Dette har ikke like stort fokus innen hifi. Her må det da ligge forskjeller som ikke fanges lett opp av målinger. Rommet har nok veldig stor betydning for det taktile.
    Er ikke lydtrykk taktilt nok?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    Er ikke lydtrykk taktilt nok?
    Det er nok ikke det. Timing er en ting. Den må ikke være ute å kjøre. Lydfeltparametere, som retning, partikkelhastighet, intensitet og kapasitet er andre ting.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Kan størrelse på membranflate og svingninger av nevnte flate i meter per sekund oversettes til kapasitet og intensitet?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    Intensitet er produktet av trykk og partikkelhastighet. Kapasitet kan være membranoverflate eller konstruksjon (ref horn). Jeg laget en lang tråd på partikkelhastighet en gang i tiden, men skal ikke gjøre dette om til noen slik tråd.

    Partikkelhastighet – en teoritråd | Hifisentralen
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke det. Timing er en ting. Den må ikke være ute å kjøre. Lydfeltparametere, som retning, partikkelhastighet, intensitet og kapasitet er andre ting.
    Timing ja.. Det er når trommisen klarer å treffe i takt, og da helst sammen med de andre musikerne...
    Partikkelhastighet, du tenker på hastigheten på luften? Fysikken har jo endel begreper der på lyd i seg selv, kan jo prøve å bruke de istedet for å finne opp hjulet på nytt igjen med egne ord som er veldig vanlig og gir det veldig frustrerende og abstrakte "hifi-språket".
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er ufattelig vanskelig, dette med god lyd. Ihvertfall vil enkelte hevde at det er det..
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    Timing ja.. Det er når trommisen klarer å treffe i takt, og da helst sammen med de andre musikerne...
    Partikkelhastighet, du tenker på hastigheten på luften? Fysikken har jo endel begreper der på lyd i seg selv, kan jo prøve å bruke de istedet for å finne opp hjulet på nytt igjen med egne ord som er veldig vanlig og gir det veldig frustrerende og abstrakte "hifi-språket".
    Hehe. Bare se på avataren min :cool:

    Jeg tenkte mer på det man kan se på et spectrogram. Når timingen er ute å kjører ser vi at bassen flyter utover i tid, dette gjør at energien i transienter blir spredt utover i tid og mister definisjon og skarphet.

    Var det flere vanskelige ord?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hehe. Bare se på avataren min :cool:

    Jeg tenkte mer på det man kan se på et spectrogram. Når timingen er ute å kjører ser vi at bassen flyter utover i tid, dette gjør at energien i transienter blir spredt utover i tid og mister definisjon og skarphet.

    Var det flere vanskelige ord?
    Men sånn knusktørr hifi-bass – er ikke det en litt sånn overdreven enhanced reality-greie? Hvor vanlig er det i konsertsammenheng?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er ufattelig vanskelig, dette med god lyd. Ihvertfall vil enkelte hevde at det er det..
    Tror det er mange som søker etter parametere som kan hjelpe dem i jakten og noen ganger kan jo lysten lure øra, selv om jeg vil hevde at øra kan gi deg all info du trenger.

    Åpenbart noen som føler de ikke lykkes helt og må bytte eller oppgradere stadig vekk. Det rare er at selv de tilsynelatende verste bytterne og oppgradererne faktisk beholder ting de er fornøyd med veldig lenge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    ^^ I konsertsammenheng kan man faktisk være så heldig å oppleve bass med retning (ja det er mulig). Det er berusende.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Bare se på avataren min :cool:

    Jeg tenkte mer på det man kan se på et spectrogram. Når timingen er ute å kjører ser vi at bassen flyter utover i tid, dette gjør at energien i transienter blir spredt utover i tid og mister definisjon og skarphet.

    Var det flere vanskelige ord?
    Godt forklart dette, men er du sikker på at alle bruker ordet på samme måte? :)

    Man har jo treghet i masse, i dette tilfellet gjerne i form av høyttalerne som flytter på luften og lager lydbølger. Om akselerasjonen og negativ akselerasjon er treg så vil bassen flyte ut over tid, det samme med transienter. Dette er vel også en grunn til diskanter med mindre masse enn bass, mindre masse = hurtigere respons som er bedre for høyere frekvenser.
    Blir da timing det samme som treghet i masse?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn