Hifianmeldelser med målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Amir har testet Nordost Tyr USB kabel


    Var vel ikke noe overraskende resultat.
    Nei, men det er overraskende flere skrivefeil enn feil på selve kablene... :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Så den nettopp selv, lite å hente her. Men hva med fargen, kan ikke den påvirke inntegningen av rosa støy fra omgivelse?

    I did some testing for mains hum immunity by holding a transformer next to the USB cable. Neither cable caused any rise in mains hum into the DAC output. Doing the same by the way near its unbalanced RCA output did so proving that the test is valid. It is just that the DAC doesn't care about mains hum on USB or none was induced into either
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    De bruker ap555 som instrument.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Kan vel ikke forvente noe bedre til skarve 724k.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Virkelig en smakfullt selvgod trio. Rett og slett slemme.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Noen føler seg krenka, og det er bare onsdags morran.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke koplingen mellom produkt og folks følelser. Just an avstumpet ingeniør, me.
    De Dynaudio-tårnene dine måler bra.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror jeg ikke et sekund på, men har sagt mitt, gidder ikke starte en endeløs frem og tilbake om noe åpenbart som jeg vet flere ser.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    De skal være glad de ikke måler og publiserer skikkelige direktivitetsmålinger i begge plan i tillegg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok....men hjelper vel lite med målinger når folket ikke hører forskjellene eller legger vekt på feil forskjeller....? :unsure:
    Hifipressen lever først og fremst på eufori over avvik i frekvensrespons. Sammelikn den subjektive beskrivelsen og målingene av R 8 Arreté hos Stereophile.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De skal være glad de ikke måler og publiserer skikkelige direktivitetsmålinger i begge plan i tillegg.
    Disse Arreté-høyttalerne er nokså komplekse skapninger, med bakoverfyrende mellomtone og nedoverfyrende isobariske basser, men de er fortsatt passive uten DSP til å forme strålingsmønsteret. Det ville vært interessant å se en slik direktivitetsmåling. Jeg har ikke funnet noe slikt, dessverre.

    Stereophile har heller ikke et fullstendig spin-o-rama, men deres måling i lytterommet er kanskje beste indikasjon på spredningsmønsteret. Poenget med hele øvelsen er tross alt lyden som til slutt kommer frem til lytteposisjon. Frekvensgangen der ser slik ut (rød kurve, Magico M5 i blått for sammenligning):
    1678257948578.jpeg


    Det er et 5 dB løft sentrert på 1 kHz, formodentlig fra den bakoverfyrende mellomtonen, og 10 dB ved 50 Hz hvor bassrefleksresonansene ligger. 7 dB differanse mellom 1 kHz og 3 kHz er ganske mye. Man kan gjette på at den bakoverfyrende mellomtonen summerer i fase ved 1 kHz og i motfase ved 3 kHz.

    Flotte høyttalere, men jeg tror kanskje jeg er godt fornøyd med mine egne.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Bakoverfyrende mellomtone ja. Ikke akkurat en recipe for sammenhengende lyd.

    Fikk meg til å tenke på Audiokinesis høyttalerne hvor det har blitt brukt diverse bakoverfyrende elementer. Her en waveguide.
    8b-602x1024.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bakoverfyrende mellomtone ja. Ikke akkurat en recipe for sammenhengende lyd.
    Det er tricky business, spesielt uten DSP. Løpetidsforskjellen mellom forside og bakside vil skape kamfiltrering med et visst antall Hz mellom hver +6 dB topp og hver -mange dB kansellering. Det modifiseres av fasedreiningen fra delefilteret og om det bakre elementet er montert i fase eller motfase med det foran. Det er ganske stor forskjell på å sette basser i diverse retninger ved frekvenser hvor de fleste høyttalere allerede er rundstrålende og i mellomtonen hvor spredningsmønsteret er i en overgang mellom rundstrålende og fremoverrettet.

    Det beskrives som en teknikk for «Soundstage Enhancement Concept». Jeg vet ikke helt hvordan det er tenkt, men en mulighet er at det er et forsøk på å gjøre høyttaleren tilnærmet rundstrålende høyere opp i frekvens. Diskanten har også en port for å delvis gi dipol-mønster helt øverst. Hele «konseptet» ser ut til å handle om spredningsmønster.

    Det er nokså ambisiøst å gjøre noe slikt bare med passive delefiltre uten mulighet til å styre tidsforsinkelse til hvert element. En spin-o-rama av den der ville vært riktig interessant.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Man har jo fortsatt friskt i minnet da en erfaren anmelder skulle kjøre shootout mellom hhv DP og CJ forsterkere, og til formålet benyttet han 3-veis høyttalere der begge mellomtonene hadde full kortslutning. Det er en fullstendig tilgivelig ting å gjøre, men når det for det første ikke låt noe i nærheten av normalt, og DP-en slo seg av på grunn av kortslutningsvernet, så valgte han allikevel å kåre en vinner basert på denne testen, da viser det litt av hvor lite kritiske anmeldere til tider kan være. Dessverre er dette bare småtteri ift hva vi tidvis ser av beskrivelser av diverse tulletweaks. Når det er sagt så kjører ofte anmeldere lyttetester uavhengig av målingene, og det er lett å være litt tøff i trynet når man sammenlikner disse. Jeg skal ærlig innrømme at selv om jeg har ekstremt mye lytteerfaring så synes jeg ikke det er lett å plotte en frekvenskurve manuelt basert på det jeg hører. Derfor vil jeg gjerne gi min støtte til metoden med å i det minste gi noe beskrivelse av ytelsen før man ser på målingene.

    Men at vi skal være snille med high end... Hvorfor i all verden? Dette er ting. Om noen faktisk blir såret over at man kritiserer noe som objektivt sett er svært dårlig konstruert, og selges til en pris som indikerer at "dette er noe av det ypperste man kan lage om man virkelig går inn for det og bruker de aller beste komponentene", mens det viser seg at den som har konstruert det ikke aner hva han/hun holder på med, og man har i tillegg brukt skikkelig kjipe komponenter fordi det tross alt helt fra starten av bare handlet om å se om man kunne lure noen, ja da får de jaggu bli såret.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om noen faktisk blir såret over at man kritiserer noe som objektivt sett er svært dårlig konstruert, og selges til en pris som indikerer at "dette er noe av det ypperste man kan lage om man virkelig går inn for det og bruker de aller beste komponentene", mens det viser seg at den som har konstruert det ikke aner hva han/hun holder på med, og man har i tillegg brukt skikkelig kjipe komponenter fordi det tross alt helt fra starten av bare handlet om å se om man kunne lure noen, ja da får de jaggu bli såret.
    Jeg vet du ikke er dum...

    Å kritisere et produkt er vel helt innafor, både på kvalitet og pris, men din kommentar tidligere var tydelig rettet mot spesifikke personer. Som parafinoksen skrev, det er jo ikke tilfeldig hvilket produkt som her slaktes, kanskje med god grunn. Men din kommentar var smålig og unødvendig.

    Du kan selvfølgelig bare velge å overse kritikken, det får bli helt opp til deg. Jeg bryr meg ikke mer enn å avslutte det her for min del og gidder heller ikke lage noe nummer ut av at både du og orso må anses som wannabe konkurrenter til produkttypen som kritiseres, i en tråd ment for å gi oversikt over målinger i magasiner.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hifipressen lever først og fremst på eufori over avvik i frekvensrespons. Sammelikn den subjektive beskrivelsen og målingene av R 8 Arreté hos Stereophile.
    Audiovector er en høyttaler som treffer min smak og R 11 Arreté har jeg lyttet til flere ganger med variert musikk. Det er et par ting som stikker seg ut, men uansett helt i henhold til slik Klifothen lager det ift sine kunders ønsker. Hyggelig kar som sier det som det er.......uten blomsterspråk (y)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Det er veldig mange som holder på med såkalt "strømrens", og de høyttalerne er utstyrt med jording på chassisene, så jeg tror ikke vi trenger å trekke en bestemt person inn i dette. Imidlertid er det lett å forstå hvem du sikter til @MakkinTosken, men produsentenes høytsvevende uttalelser er ikke beskyttet straks én person begynner å videreformidle dem helt ukritisk dag ut og dag inn fordi han dermed skal beskyttes.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Det er veldig mange som holder på med såkalt "strømrens", og de høyttalerne er utstyrt med jording på chassisene, så jeg tror ikke vi trenger å trekke en bestemt person inn i dette. Imidlertid er det lett å forstå hvem du sikter til @MakkinTosken, men produsentenes høytsvevende uttalelser er ikke beskyttet straks én person begynner å videreformidle dem helt ukritisk dag ut og dag inn fordi han dermed skal beskyttes.
    [/QUOT
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hoy! Dette er da ikke highend! Dette måler da så rett at det kunne ikke kostet mange tusenlappene? Tipper 7-8000,-
    Nei, vet. Er i grunn en kjedelig Tosk med enkle krav. Det kom noe godt ut av alt dette, endelig noe håndfast å forholde seg til, bekreftet en del av det jeg har observert, feks den svake hevingen mot toppen on axis.

    I all sin fortreffelighet er disse danskene temmelig kjipe når det kommer til å presentere målinger. Klart, linken til vurderingen har ligget inne på Dynaudios sider i årevis, men jeg er jo ikke opptatt av slikt.🤓
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Objektivt sett en defekt høyttaler.
    Nja, vet nå ikke jeg.
    Det er tricky business, spesielt uten DSP. Løpetidsforskjellen mellom forside og bakside vil skape kamfiltrering med et visst antall Hz mellom hver +6 dB topp og hver -mange dB kansellering. Det modifiseres av fasedreiningen fra delefilteret og om det bakre elementet er montert i fase eller motfase med det foran. Det er ganske stor forskjell på å sette basser i diverse retninger ved frekvenser hvor de fleste høyttalere allerede er rundstrålende og i mellomtonen hvor spredningsmønsteret er i en overgang mellom rundstrålende og fremoverrettet.

    Det beskrives som en teknikk for «Soundstage Enhancement Concept». Jeg vet ikke helt hvordan det er tenkt, men en mulighet er at det er et forsøk på å gjøre høyttaleren tilnærmet rundstrålende høyere opp i frekvens. Diskanten har også en port for å delvis gi dipol-mønster helt øverst. Hele «konseptet» ser ut til å handle om spredningsmønster.

    Det er nokså ambisiøst å gjøre noe slikt bare med passive delefiltre uten mulighet til å styre tidsforsinkelse til hvert element. En spin-o-rama av den der ville vært riktig interessant.
    Jeg synes vel ikke at kritikken mot en såpass spesiell konstruksjon basert på så begrensede målinger designet for normale konstruksjoner gir noe særlig mer kredibilitet enn en gjennomsnittlig salgsbrosjyre.

    Selv med spinorama målinger er det ikke nødvendigvis overførbart til å forutse subjektive lytteinntrykk med særlig presisjon.

    Noen som har hørt disse høyttalerne som mener det låter defekt og fælt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn