Hifianmeldelser med målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    960
    problemet med argument som at det "likevel låter fantastisk" osv er at slikt tilsvarende kan skaffes for en brøkdel av summen, bare man finner en med ca tilsvarende forvrening osv. så hva betaler man for da egentlig? ikke ytelse iallefall
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    problemet med argument som at det "likevel låter fantastisk" osv er at slikt tilsvarende kan skaffes for en brøkdel av summen, bare man finner en med ca tilsvarende forvrening osv. så hva betaler man for da egentlig? ikke ytelse iallefall
    Nei vel! så når produsenter over flere tiår voicer sine produkter som folk elsker så er det feil ? ser jo ut til at folk kloden over elsker slike produkter så får resten der ute høre på Amir før de handler utstyr 🙈
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Enda et overpriset produkt som måler elendig,
    Hvilke målekriterier har du for overpris? Er det kun basert på et produkts egenskaper eller tar du høyde for potensiell eiers økonomi, behov og ønsker? For like mye som jeg hører rosende omtaler av nærmest alle produkter fra pressen, hører jeg noen rope; "Overpriset!"

    Mange her som sikkert har som hobby å mellomlagre kinesisk underpriset søppel, men ikke alle! Og i disse tider hvor alle gauler om klimakrise, synes jeg det er fint at de samme gapatrostene ikke har råd til hva som helst og at unødige lekesaker svir litt i lomma. 😂

    Jeg vet ihvertfall at det jeg eier nok skifter hender flere ganger før det går på dynga. 25% har jeg alt donert til felleskapet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja. Jeg er bare ganske skuffet over at Ayre som har laget mye fint ender opp med å å ta 60 000 for noe som blir forbikjørt av ting på den laveste hylle på Elkjøp til en 5-10% av prisen. Dermed er det overpriset for meg. Min forsterker er også klart overpriset med en faktor på 5 , men den har i allefall en god teknisk kvalitet . Det kan man ikke si om Ayren.
    Betaler man premium pris skal man kunne forvente normalt teknisk kvalitet i det minste , men her innfris det ikke desverre
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ja ja. Jeg er bare ganske skuffet over at Ayre som har laget mye fint ender opp med å å ta 60 000 for noe som blir forbikjørt av ting på den laveste hylle på Elkjøp til en 5-10% av prisen. Dermed er det overpriset for meg. Min forsterker er også klart overpriset med en faktor på 5 , men den har i allefall en god teknisk kvalitet . Det kan man ikke si om Ayren.
    Betaler man premium pris skal man kunne forvente normalt teknisk kvalitet i det minste , men her innfris det ikke desverre
    Så den låter likt som en forsterker på Elkjøp til 5000.- ? hvilken forsterker ? jeg kjøper den i morgen!
    Du slakter en forsterker du ikke har lyttet til 🙈😱😢🥺😳
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Så den låter likt som en forsterker på Elkjøp til 5000.- ? hvilken forsterker ? jeg kjøper den i morgen!
    Du slakter en forsterker du ikke har lyttet til 🙈😱😢🥺😳
    Måler dårligere er vel det som sies? Noen vil antageligvis ha en forsterker som kun forsterker, go figure.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Så den låter likt som en forsterker på Elkjøp til 5000.- ? hvilken forsterker ? jeg kjøper den i morgen!
    Du slakter en forsterker du ikke har lyttet til 🙈😱😢🥺😳
    Jeg kommenter overraskende dårlige tekniske målinger. Hvordan den låter er irrelevant her.Men målingene som vises viser en teknisk dårlig utførelse , hvor hørbart det er blir spekulasjoner og avhenger Av høyttaler og volum

    Man kan jo sammenlign med en forsterker som måler godt til halve prisen
    13B64146-8DF9-4611-AA6E-52FE0808A99E.jpeg

    680F2305-AD8F-4A2B-9F92-AAC2935AE184.png
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kommenter overraskende dårlige tekniske målinger. Hvordan den låter er irrelevant her.Men målingene som vises viser en teknisk dårlig utførelse , hvor hørbart det er blir spekulasjoner og avhenger Av høyttaler og volum

    Man kan jo sammenlign med en forsterker som måler godt til halve prisen Vis vedlegget 756533
    Vis vedlegget 756534
    Skal vi gå denne runden, igjen? Jeg er villig til å lytte til noe som måler bra, og til noe som måler dårlig, for å høre om mine preferanser med ørene liker det jeg hører. Å se på en måling for å konstatere at en ikke vil lytte pga en graf forekommer meg snevert.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som det ble sagt før - et dyrt produkt bør ha matchende teknisk kvalitet også, synes jeg.

    Når det er sagt er det mye billig som både måler og låter bra. Du har jo selv hørt min 3000 kroners Yamaha receiver…
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Heldigvis kan man få i både pose og sekk! Et vellydende, attraktivt og kompetent konstruert apparat, med provenance. Men det koster litt.

    Det eneste jeg misliker, er bruken av ordet overpriset. Synes jeg et objekt koster for mye i forhold til hva det gir meg, lar jeg helt enkelt være å kjøpe det og piper ikke om at produsent er for grådig. I stedet for å kalle noe overpriset, som kan antyder at andre er fjols om de kjøper det, kan man se seg selv i speilet og lure på hvor man har feilet og endt opp som en slik fattiglapp som ikke har råd til det man tydeligvis ønsker nok til å gidde å gjøre et tema av.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som det ble sagt før - et dyrt produkt bør ha matchende teknisk kvalitet også, synes jeg.

    Når det er sagt er det mye billig som både måler og låter bra. Du har jo selv hørt min 3000 kroners Yamaha receiver…
    På ingen måt uenig i at pris burde gi et teknisk godt produkt. Var det ikke en Marantz ? :) ... Men låt bra gjorde den. Poenget er at, det for min del, gjerne lyttes til ting FØR jeg ser på grafer. Og ikke noe ekskluderes automatisk fordi grafen ikke er slik vi tenker den bør være.. Å ekskludere ting kun grunn gitt grafer er for meg rett og slett snevert av vedkommende som gjør dette..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Yamaha RV-X671 er det jeg har på Maggiene på stua. Dette er en surround receiver med HDMI og mye stuff som kun handler om bilde. Og fem kanaler med effektforsterker. Noe kompromiss må det jo bli når prisen er så lav som den er. Når den likevel låter som den gjør så kan en begynne å lure hvorfor ekstremt dyr hi-fi ikke låter så veldig mye bedre.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Yamaha RV-X671 er det jeg har på Maggiene på stua. Dette er en surround receiver med HDMI og mye stuff som kun handler om bilde. Og fem kanaler med effektforsterker. Noe kompromiss må det jo bli når prisen er så lav som den er. Når den likevel låter som den gjør så kan en begynne å lure hvorfor ekstremt dyr hi-fi ikke låter så veldig mye bedre.
    Pris, lik tosken, finner jeg sekundær all tid det finnes mye billig som spiller minst like bra som såkalt dyre ting. Litt den følelsen jeg hadde i går når et par billige gamle Snell stativ som fikk meg til å tenke på å selge Magnepan.. Høy pris er def IKKE garanti for at det låter bra.. Men diskusjonen, for min del, dreier seg mer om at produkter som ikke har de rette målinger automatisk IKKE kan lyttes til, kun basert på grafer.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er vel enig med deg i det. Det er mange ting som i praksis låter bra, men som faller gjennom på enkelte måleparametre. Men - jeg gjentar - jeg forventer at ekstremt dyre produkter også leverer varene målemessig.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kommenter overraskende dårlige tekniske målinger. Hvordan den låter er irrelevant her.Men målingene som vises viser en teknisk dårlig utførelse , hvor hørbart det er blir spekulasjoner og avhenger Av høyttaler og volum

    Man kan jo sammenlign med en forsterker som måler godt til halve prisen Vis vedlegget 756533
    Vis vedlegget 756534
    Hvorfor ? Ayre har vel en signatur folk liker! Det er vel bevist her inne på sentralen for lenge siden at svært mye populært utstyr måler svakt!
    Prøv og bruk ørene til lytting.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Jada rørgreier kan både måle svakt og høres fint ut. Pass Labs har også ting som bevisst ikke gode måletall og de er åpne om det. Mye stygge tall ligger under hørbar grense.

    Måletallene for Ayre derimot viser direkte feilkonstruksjon i en transistorforsterker hvor slike nybegynnerfeil ikke skal forekomme.
    Om man selger premium design i en pen kasse hvor innmaten ikke holder mål er OK lyd ikke nok til å oppveie de tekniske skavankene, for meg i allefall .

    Noen kjøper strømfilter og kabler for å sove godt om natten, jeg sover best med en visshet om at også den tekniske kvaliteten er i orden, hørbart eller ikke.
    Den største forvregninger skjer forøvrig i høyttaler og rom hvor feilene er 10-200 ganger større enn i en forsterker.

    Forøvrig hører jeg på alt jeg kommer over… hadde jeg hatt plass og nok kr hadde jeg kjøpt mye både bra og rart også
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ayre har vel forsøkt ikke å ha noen spesiell signatur eller behov for matching. Undrer meg litt over de målingene. Ikke at de er feil eller noe men at de faktisk har konstruert noe som måler slikt.
    Sjekk signaturen min angående hva Ayre mener.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.384
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enda et overpriset produkt som måler elendig, Ayre integrert forsterker denne gang
    Vis vedlegget 756446
    Det der er ikke bra i det hele tatt. Selv en chipamp til en hundrelapp eller to har langt bedre ytelse enn det der. I utgangspunktet er et design basert på ingen NFB en Dårlig Idé fra starten av, men hvis man ikke lenger er i stand til å source så godt matchede utgangstransistorer som et slikt design forutsetter burde Ayre bare stoppet produksjonen inntil de fikk tak i riktige deler. Men neida.

    En chipamp, nokså rett fra databladet. Den er helt bokstavelig mer enn ti ganger bedre. Kretskortet koster $39.
    1634724469061.png


    Hvis man ikke er livredd for å legge litt mer NFB rundt chipen kan det f eks bli slik, enda 10x bedre, og dermed 100x bedre enn Ayre-forsterkeren til 60000. Men da koster jo kretskortet hele $79 også.
    1634724642092.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Feilkonstruksjon er vel å ta litt i når konstruksjonen bevisst unnlater å bruke negativ feedback. Sammenligner man med andre slike konstruksjoner måler muligens dette ikke så verst?

    Hva med de IMD målingene, påvirkes de av at det er brukt et slow roll-off filter?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor dårlig skal en måling være for at til og med de som ikke bryr seg om målinger faktisk reagerer?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvor dårlig skal en måling være for at til og med de som ikke bryr seg om målinger faktisk reagerer?
    Jeg vil tro at de kjøper med øynene og ser på helt andre specks enn målinger....
    Flott ytre og et pent indre, symetrisk og pent oppbygd som ser flott ut i glozzy-magz
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg gjør det gjerne litt motsatt. Måler det bra, så er det også interessant å lytte til det....
    Helt klart ikke noe feil med det. Tenker begge tilnærminger er rett for den det gjelder. Ulik kompetanse gir ulik tilnærming til hobbyen. Skulle jeg lagt AI til grunn, og ved hjelp av alogaritmer funnet rett komponent, kunne det sikkert det vært gøy, men det er tross alt en hobby for de fleste av oss. Uten at det faktum at er en hobby til forkleinelse for hverken den ene eller andre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Altså - ser jeg på to likeverdige produkter som måler likt og koster det samme, så tar jeg selvsagt det som ser kulest ut :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor dårlig skal en måling være for at til og med de som ikke bryr seg om målinger faktisk reagerer?
    Først må en forutsette at målingen kan leses og forstås. Dette enkle faktum er ingen selvfølge. Det å hverken kunne eller ikke ha interesse av å lære seg diskvalifiserer vel ikke fra det å LYTTE til musikk ?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Hvor dårlig skal en måling være for at til og med de som ikke bryr seg om målinger faktisk reagerer?
    Jeg har hørt på noen matcher som har blitt anbefalt av enkelte brukere her inne som bare hører med ørene, uten at de forstår en graf. Problemet er at mange av disse bare er nødt til å være døve, ihvertfall i mine ører. Tviler på at de kan høre en mygg selv om den sitter i øret, men ifølge de selv kan de høre myggen noen mil unna..
    For enkelte er det fint å holde seg til realiteten, og målinger og grafer kan være et fint verktøy for å skaffe seg erfaring og koble disse opp imot egne ører så vet man kanskje til slutt hva som kan høres bra ut og ikke, ved å se litt på grafer. Såklart bør man uansett høre på ting selv, men enkelte produkter er bare håpløse (løses jo ved å kjøpe et tilsvarende skeivt produkt i andre enden såklart). Men ikke alle gidder å bruke tid på skeive produkter, når man kan få det rett med en gang. Så ja til målinger i hifi-anmeldelser, for de som ikke bryr seg så er det vel ikke noe verre enn å skippe den delen vel? Skjønner ikke all denne motstanden imot målinger?
    Hva er en referanse? Er det det som høres best ut, eller det som måler best? Bør det være komponent eller system nivå? Her blir man aldri enig pga. forskjellig smak og ører..

    For noen er hobbyen å høre på mest mulig av kabler og utstyr, for andre så er det faktisk å bruke tid på å høre på musikken istedet og gjerne mest mulig musikk også. For min del så blir jeg fort lei av å høre samme sangen omatt og omatt igjen, og skal man teste utstyr så blir det mye omatt igjen..
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Folk får kjøpe det som gir dem glede og god følelse. For noen av oss og gir pene målinger en god følelse , andre har det ikke sånn .
    Det er greit det. Det som ikke er så greit er om produsenter åpenbart selger gråstein som gull. Målinger er det eneste som kan være et forsvar mot slikt. Derfor støtter jeg magasin med målinger
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Et eksempel:
    Magnepan LRS testes både hos Lyd og Bilde og i Audio Science Review med hver sin angrepsvinkel og oppsummering.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Kom an
    @ymir her er noe I din gate
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27

    noen som har vært å hørt på disse? Ser jo langt fra bra ut…
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    noen som har vært å hørt på disse? Ser jo langt fra bra ut…
    Jepp, hørte disse på Hifiklubben. De må nok ha hatt dotter i ørene de som utviklet klangbalansen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Amir har testet Nordost Tyr USB kabel


    Var vel ikke noe overraskende resultat.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Ble ikke dårligere, det er jo positivt
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Veldig bra kabel. Like god som kabler som overholder spec.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn