Hi-Fi anmeldere,stoler vi på dem....?

K

knutinh

Gjest
Geir_O skrev:
Nå må dere slutte med dette tøvet. Med jevne mellomrom dukker slike tråder som dette opp. Har egentlig sett nok av disse nå. Dere får enten kjøpe bladene og ta de som de er eller la de ligge igjen i hyllene til Narvesen. Tror neppe det er aktuelt med reklame for symaskiner i Fidelity. Selvfølgelig har redaksjonen integritet nok til ikke å blande kortene her.
Selvsagt må alle få kritisere akkurat hva de vil, og at du er uenig i kritikken er forsåvidt greit nok, men jeg kommer ikke til å "slutte med tøvet" bare fordi du vil det.

Jeg kjøpte nylig et Fidelity, og det er flere år siden jeg kjøpte et norsk hifi-blad. Jeg ble ikke imponert. Skal jeg holde munn om det, eller er det greit at jeg kommer med kritikk (som redaksjonen kan velge å ta til seg eller å se bort ifra)?

Det at kjøpere kan spekulere i om bladet er "uærlig" er skadelig nok, selv om bladet måtte være så sannferdig som bare det.

Jeg vil dele opp kritikken som jeg og/eller andre har i flere deler:
1. Kritikk av metoder, hvor mange av oss mener at Fidelity sine metoder ikke er egnet til å finne ut hvilke apparater som har best lyd, og mener at det finnes vitenskaplig belegg for å hevde dette. For et blad som tilsynelatende har som hovedmål å finne/presentere produkters perseptuelle lydkvalitet så er dette svært alvorlig kritikk.
2. Kritikk av ordbruk, som mange mener fremstår som høytsvevende og useriøst.
3. Kritikk av bruk av karakterskala, hvor mange mener at det å bruke bare de øverste (e.g.) 25% av skalaen gjør at ingen produkter kommer i et veldig dårlig lys
4. Kritikk av bruk av tekniske termer som forfatteren tydelig ikke mestrer helt.

Det er et åpent spørsmål i hvor stor grad f.eks en forsterkers kvaliteter eksisterer løsrevet fra CD-plate, CD-spiller, høyttalere, rom og lytter. Hvis den ikke gjør det så er mye av den tilsynelatende hensikten med hifi-blader borte, alt handler om matching. Hvis den har en iboende kvalitet noenlunde uavhengig av omstendigheter så er det rimelig å anta at det finnes "gode" og "dårlige" produkter. For meg som leser er det da like interessant å få høre om produkter som er virkelig dårligst i sin klasse så jeg kan styre unna de. Dersom alle produkter som bladet tester er 1)Bedre enn alle andre i sin klasse 2)Bedre enn alt produsert i fjor så er det fort å oppfatte bladet som useriøst og feigt.

Jeg innser at jeg personlig ikke kan fungere som mal for hvordan en typisk hifi-interessert tenker. Det virker dog som om det er ganske mange som er i samme båt som meg: interessert i musikk, lyd og teknikk, men samtidig kritisk til det vi ser på som "sensualistisk synsing". Et utslag av mine krav til et interessant hifi-blad ville være at man måtte reformere lytte-metodikken fra bunnen av, at man kunne presentere et lite utvalg relevante målinger (men ikke en haug av irrelevante grafer som savnet behørig tekstlig kommentar), at kabelseksjonen ville utgå og at språket ville bli betydelig mer jordnært.

Man kunne dog gjerne fortsette med å presentere "over the top" anlegg med fine bilder som de færreste av oss noen gang får råd/tar seg råd til.

-k

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
johnnygrandis skrev:
spørsmålet er bare stoler vi på hva de skriver?.....

MVH Johnny
Nei. Og derfor sluttet jeg å lese hifi-magasiner for lenge siden.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
knutinh skrev:
Geir_O skrev:
Nå må dere slutte med dette tøvet. Med jevne mellomrom dukker slike tråder som dette opp. Har egentlig sett nok av disse nå. Dere får enten kjøpe bladene og ta de som de er eller la de ligge igjen i hyllene til Narvesen. Tror neppe det er aktuelt med reklame for symaskiner i Fidelity. Selvfølgelig har redaksjonen integritet nok til ikke å blande kortene her.
Selvsagt må alle få kritisere akkurat hva de vil, og at du er uenig i kritikken er forsåvidt greit nok, men jeg kommer ikke til å "slutte med tøvet" bare fordi du vil det.

Jeg kjøpte nylig et Fidelity, og det er flere år siden jeg kjøpte et norsk hifi-blad. Jeg ble ikke imponert. Skal jeg holde munn om det, eller er det greit at jeg kommer med kritikk (som redaksjonen kan velge å ta til seg eller å se bort ifra)?

Det at kjøpere kan spekulere i om bladet er "uærlig" er skadelig nok, selv om bladet måtte være så sannferdig som bare det.

Jeg vil dele opp kritikken som jeg og/eller andre har i flere deler:
1. Kritikk av metoder, hvor mange av oss mener at Fidelity sine metoder ikke er egnet til å finne ut hvilke apparater som har best lyd, og mener at det finnes vitenskaplig belegg for å hevde dette. For et blad som tilsynelatende har som hovedmål å finne/presentere produkters perseptuelle lydkvalitet så er dette svært alvorlig kritikk.
2. Kritikk av ordbruk, som mange mener fremstår som høytsvevende og useriøst.
3. Kritikk av bruk av karakterskala, hvor mange mener at det å bruke bare de øverste (e.g.) 25% av skalaen gjør at ingen produkter kommer i et veldig dårlig lys
4. Kritikk av bruk av tekniske termer som forfatteren tydelig ikke mestrer helt.

Det er et åpent spørsmål i hvor stor grad f.eks en forsterkers kvaliteter eksisterer løsrevet fra CD-plate, CD-spiller, høyttalere, rom og lytter. Hvis den ikke gjør det så er mye av den tilsynelatende hensikten med hifi-blader borte, alt handler om matching. Hvis den har en iboende kvalitet noenlunde uavhengig av omstendigheter så er det rimelig å anta at det finnes "gode" og "dårlige" produkter. For meg som leser er det da like interessant å få høre om produkter som er virkelig dårligst i sin klasse så jeg kan styre unna de. Dersom alle produkter som bladet tester er 1)Bedre enn alle andre i sin klasse 2)Bedre enn alt produsert i fjor så er det fort å oppfatte bladet som useriøst og feigt.

Jeg innser at jeg personlig ikke kan fungere som mal for hvordan en typisk hifi-interessert tenker. Det virker dog som om det er ganske mange som er i samme båt som meg: interessert i musikk, lyd og teknikk, men samtidig kritisk til det vi ser på som "sensualistisk synsing". Et utslag av mine krav til et interessant hifi-blad ville være at man måtte reformere lytte-metodikken fra bunnen av, at man kunne presentere et lite utvalg relevante målinger (men ikke en haug av irrelevante grafer som savnet behørig tekstlig kommentar), at kabelseksjonen ville utgå og at språket ville bli betydelig mer jordnært.

Man kunne dog gjerne fortsette med å presentere "over the top" anlegg med fine bilder som de færreste av oss noen gang får råd/tar seg råd til.

-k
Var kanskje litt "utydelig" med å si tråden. Må selvfølgelig få lov å diskutere testemetoder, hva som blir testet osv. Men å stadig beskylde ærlige arbeidsfolk for å jukse i faget og ha dårlig moral ved å "skrive for annonsørene" synes jeg blir for grovt. Hvis du ikke kan dokumentere det da?

Mvh
Geir

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Korrupsjon og bestikkelser? Det vil formodentlig være sjeldne unntak. Det er vel mer snakk om at journalister ofte er hensynsfulle: Hvem vil felle en dødsdom over et lite nystartet norsk firma med bare et produkt på paletten. Hvem vil slakte et produkt fra en importør man nettopp har vært og laget en besøksartikkel hos, og hvor man er motatt med utsøkt vennlighet og generøs utlånspolitikk? (Det behøver ikke være snakk om en restaurantmiddag engang). Det negative vil eventuelt bli pakket godt inn (men når testen slutter med setningen: "må prøves i eget anlegg før kjøp" og lignende, så betyr det vanligvis at produktet er fullstendig mislykket).
Jeg mener altså at det er klok redaktør-plikt å holde dem som gjør besøksartikler unna produkt-omtalene. Bladet må jo gi leseren noe tilbake for pengene. Fraternisering bør utesluttes, som forebyggende tiltak. "Gerhardt" reiser hjem til "Michael" for å hjelpe han å plassere de dyre høyttalerne i stua.(ja, tenk om Mike skulle komme til å plassere dem bak-frem!) Varsellampene burde blinke, en omtale i et toneangivende amerikansk blad med lesere over hele verden kan betyr potensielt en halvering eller en fordobling av omsetningen. Jeg tør ikke tenke på hva jeg ville gjort for "Mike" i en slik situasjon. No

PS
Virkelig ærlige meninger blir kanskje tilslutt bare å finne når det anmeldes produkter fra en upersonlig gigant som Sony:

"Forsterkeren faller på sin side tvers igjennom. Den låter hardt og kaldt, med for mye forvrengning. Ved lavt lydnivå er det hørbart, ved høyt er det ytterst plagsomt"

"Ytterst plagsomt"! Det er bra! Slik vil vi ha det!

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=31&testid=3352&p=28

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.786
Torget vurderinger
35
el_mariachi skrev:
Jeg adresserte ikke dette til noen av dere egentlig, men det jeg nevnte er ikke noen ukjente fraser akkurat, for å ta det med påfølgende annonnser så har dette forkommet ved flere tillfeller. Og det er min SUBJEKTIVE oppfattelse av saken.
En usannhet blir ikke sannere av at noen gjentar den ofte, selv om noen kan forledes til å tro det ;)

Jeg tok heller ikke utsagnet ditt personlig, men som journalist/redaktør av yrke (i tillegg til frilansjobbingen som hifiskribent), tok jeg det som det forhåpentligvis var ment; et generelt innspill i debatten om norske hifiskribenters redaksjonelle uavhengighet.

Forstår jeg deg rett når du mener at det er annonseavdelingene i norske hifiblader som styrer hva hifijournalistene skal teste?

Det vil si at det er opp til hvem selgerne klarer å selge annonseplass til som avgjør hva som havner i heimen til en drøss norske hifijournalister?

Eller kan det være som jeg skrev tidligere i dag, at hifiskribenter henter inn sine testprodukter etter hva man har lyst til å teste, uten å få en liste med produkter forelagt fra annonseavdelingen?

Hvis jeg har forstått din subjektive oppfatning riktig, så mener du at de to første spørsmålene skal besvares med JA, mens det siste skal besvares med et NEI.

Jeg må innrømme at jeg er litt spent på om du svarer slik jeg har oppfattet deg på de tre spørsmålene...

mvh

Roy Ervin Solstad

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
R.E.S. skrev:
el_mariachi skrev:
Jeg adresserte ikke dette til noen av dere egentlig, men det jeg nevnte er ikke noen ukjente fraser akkurat, for å ta det med påfølgende annonnser så har dette forkommet ved flere tillfeller. Og det er min SUBJEKTIVE oppfattelse av saken.
En usannhet blir ikke sannere av at noen gjentar den ofte, selv om noen kan forledes til å tro det ;)

Jeg tok heller ikke utsagnet ditt personlig, men som journalist/redaktør av yrke (i tillegg til frilansjobbingen som hifiskribent), tok jeg det som det forhåpentligvis var ment; et generelt innspill i debatten om norske hifiskribenters redaksjonelle uavhengighet.

Forstår jeg deg rett når du mener at det er annonseavdelingene i norske hifiblader som styrer hva hifijournalistene skal teste?

Det vil si at det er opp til hvem selgerne klarer å selge annonseplass til som avgjør hva som havner i heimen til en drøss norske hifijournalister?

Eller kan det være som jeg skrev tidligere i dag, at hifiskribenter henter inn sine testprodukter etter hva man har lyst til å teste, uten å få en liste med produkter forelagt fra annonseavdelingen?

Hvis jeg har forstått din subjektive oppfatning riktig, så mener du at de to første spørsmålene skal besvares med JA, mens det siste skal besvares med et NEI.

Jeg må innrømme at jeg er litt spent på om du svarer slik jeg har oppfattet deg på de tre spørsmålene...

mvh

Roy Ervin Solstad
Har vel sagt det jeg har planer om å si om dette, for vanligvis fremstår disse "magasinene" som rene reklamefoldere. Det hadde kanskje vært på tid med et mer forbrukerrettet magasin med mindre prosa mere målinger og "under lokket bilder".

T

timc

Gjest
Målinger er jeg med på, men hva skal under lokket bilder har for seg
? Greit nok at man kan se om det ser pent ut, eller ikke, men de færreste har kompetanse til å si noe om kretsene utfra et bilde. Spesielt siden printbanene ofte er på undersiden eller begge deler.

Skikkelige målinger hadde vært gøy. Problemet er at veldig få har kompetanse til å tolke målingene, og da er man jo på sett og vis like langt.

-Tim

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.786
Torget vurderinger
35
el_mariachi skrev:
Har vel sagt det jeg har planer om å si om dette, for vanligvis fremstår disse "magasinene" som rene reklamefoldere. Det hadde kanskje vært på tid med et mer forbrukerrettet magasin med mindre prosa mere målinger og "under lokket bilder".
Målinger og "under lokket"-bilder er en helt annen diskusjon, men jeg registrerer at du verken vil eller kan (?) dokumentere dine subjektive påstander om redaksjonell påvirkning fra annonseavdelingenes side. Ganske pussig at du ønsker deg målbare fakta når det gjelder hifi, men synes subjektive påstander er å foretrekke fremfor fakta når det gjelder hvordan hifijournalistene jobber.

Men virkeligheten er kanskje ikke noe særlig når den ikke passer med ens eget verdensbilde ;)

Roy Ervin Solstad

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
I min alder er det fort gjort å gjenta seg sjøl, så denne resirkulerte debatten føler jeg meg hjemme i. Men for å si det litt annerledes enn sist: Joda, hifiblader er reklamebrosjyrer i den forstand at de har som formål å styrke aktiviteten, øke forbruket og dermed salget av hifi. Sånn fungerer alle blader av denne typen.Og det har da full støtte i miljøet, eller hva? Et magasin som bransjen ikke ser seg tjent med, har rett og slett ingen berettigelse i en liten andedam som vår. Hvem skal betale for det? Jeg tror vi skal slite med å få hifi inn på statsbudsjettet.

De som har lesing av hifiblader som en del av hobbyen, bør leggge bort illusjonene om kritisk forbrukerjournalistikk. Det blir som å kreve av Dagbladet at det skal være en helstøpt og reflekterende avis tvers gjennom, uten spekulative forsider. Dagbladlesere har innsett at det er bedre å leve med en schizofren avis, enn ingen avis i det hele tatt. Fidelity-lesere bør tenke i samme baner. Om det da er så viktig å ha et sånt blad.

Men stole på skibentene? Den som løper avgårde med sparepengene i votten hver gang en hifijournalist lar seg rive med, han kan jammen ha det så godt. Etter noen turer på bruktbørsen har han kanskje lært at spørsmålet må stilles annerledes: stoler jeg på meg sjøl?

Fortizzimo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
oldman skrev:
I
De som har lesing av hifiblader som en del av hobbyen, bør leggge bort illusjonene om kritisk forbrukerjournalistikk. Det blir som å kreve av Dagbladet at det skal være en helstøpt og reflekterende avis tvers gjennom, uten spekulative forsider. Dagbladlesere har innsett at det er bedre å leve med en schizofren avis, enn ingen avis i det hele tatt. Fidelity-lesere bør tenke i samme baner. Om det da er så viktig å ha et sånt blad.
Enig her men vi glemmer fort at mange som handler HiFi og ikke er å finne på dette forumet (middelsinterresserte )bruker disse blekkene som noe av referansegrunnlaget ved handel . Alle er normalt ikke like kritiske pga manglende kunnskap og erfaring . ::)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
oldman skrev:
I min alder er det fort gjort å gjenta seg sjøl, så denne resirkulerte debatten føler jeg meg hjemme i. Men for å si det litt annerledes enn sist: Joda, hifiblader er reklamebrosjyrer i den forstand at de har som formål å styrke aktiviteten, øke forbruket og dermed salget av hifi. Sånn fungerer alle blader av denne typen.Og det har da full støtte i miljøet, eller hva? Et magasin som bransjen ikke ser seg tjent med, har rett og slett ingen berettigelse i en liten andedam som vår. Hvem skal betale for det? Jeg tror vi skal slite med å få hifi inn på statsbudsjettet.

Men stole på skibentene? Den som løper avgårde med sparepengene i votten hver gang en hifijournalist lar seg rive med, han kan jammen ha det så godt. Etter noen turer på bruktbørsen har han kanskje lært at spørsmålet må stilles annerledes: stoler jeg på meg sjøl?

Hmmm….om jeg stoler på meg selv,vanskelig spørsmål.

For å starte med det første,vi er alle ett produkt av miljøet vi lever i,hvis du tror annerledes tar du feil.Ingen er upåvirket av det de leser så vel som det de ser,uansett om det skjer bevisst eller ubevisst.

Jo da hi-fi blader har nok som formål å styrke aktiviteten øke forbruket og dermed salget av hi-fi.Men på den annen side hvilket blad uansett om det gjelder bil,båt,klær eller mc har ikke dette som hensikt……?Se rundt deg …
Skal vi kutte ut alle blader bare du mener det ikke passer i vår lille ”ankedam”,hallo.Jeg er glad vi ikke alle lever i din ”dam”.

Ingen bør legge bort illusjonene sine,kritisk hi-fi journalistikk skjer hele tiden.Men leser en ikke slike blader er det for mye å be om at en skal vite om disse.

Fidelity å andre hi-fi blader har livets fulle rett det vises jo med det blader ekspanderer langt utenfor landegrensene.Og ja det er svært viktig å ha blader som Fidelity,tenk hvor mye godt og underholdene lesestoff vi har gått glipp av hvis det ikke hadde eksistert.
Ingen tråder som denne og ingen som kan kritisere……… Kjedelig Kjedelig.
Nei ,jeg vil underholdes å fortsette å lese med entusiasme og iver når anmelderen klarer å formidle budskapet på slik måte det er dette jeg føler.Heller dette framfor å sitte å anstrenge seg for å lete etter feil og mangler for så å trekke sine konspirasjonsteorier langt ut på viddene,………………..-slitsomt.

Hvis jeg får demo på ett produkt som ikke lever opp til en anmeldelse skal jeg nok takle dette
Jeg er tross alt ikke sykelig besatt,ikke enda.

OLDMAN. Du som kritiserer disse bladene,du leser disse bladene også,hvorfor .
For å delta i disse ”resirkulerbare debattene”som du kaller det..Jeg har ihverfall en glede med det jeg holder på med.
Mitt tips: Spar pengene du bruker på blader,så sparer du samtidlig deg selv for irritasjonen.

SITAT: . Etter noen turer på bruktbørsen har han kanskje lært at spørsmålet må stilles annerledes: stoler jeg på meg sjøl?

Etter årevis med trening føler jeg meg i toppform både psykisk og fysisk men takker for omtanken du viser med å stille spørsmålet.Og hvis du følger nøye med så er det mulig jeg dropper innom bruktbørsen om ikke lenge,mulig det blir ett kjøp.

Johnny

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg stoler ikke spor på dem. De er som regel mere eller mindre korrupte. :mad:

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.641
Tror nok de fleste er rimelige ærlige. De tror nok det de selv skriver.
Men de har en alt for lite kritisk tilnærming til stoffet, så relevansen blir dessverre lavere enn den kunne vært.
Alltid best å teste selv, men om flere anmeldere er enige om et produkt, så tar jeg det som en indikasjon på at der kanskje er noe i det.

Forøvrig synes jeg TAS på '80 tallet absolutt var på sporet av god hifi journalistikk. Synd at det gradvis gikk i dass utover på '90 tallet, og nå er TAS så full av bla-di-bla alt høres fantatisk ut svada, at jeg lot abonnementet løpe ut i år etter å vært kunde i 28 år. Ingen andre har egentlig kommet opp mot nivået deres da de var som best. Synd.

mvh

B

Back_Door

Gjest
Jeg håper jeg evner å lære noe nyttig av alle som har mer lytteerfaring og/eller kunnskap enn meg selv. Dette uavhengig om disse personer skriver på dette forum eller i et eller annet blad.
Graden av tillit til den enkelte bygger seg gjerne opp over tid, eller motsatt:forvitrer. Den som til stadighet bruker store ord med liten dekning, blir jo før eller senere avslørt. ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Duelund_Support skrev:
har du noen eksempler ?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Uten å kommentere diverse usaklige (eller kanskje det skulle vært en m inni der...?) påstander i tråden så kan jeg fortelle hvordan det ser ut for min egen del.

Jeg plukker selv ut hvilke produkter jeg har lyst å skrive om, basert på hva jeg tror er spennende for leserne og ikke minst for meg selv.
Dersom jeg hadde blitt påtrykt produkter fra redaksjonen, etter hvilke annonsører som er de beste betalerne, så ville det nok blitt noen lite engasjerende omtaler. Noe av poenget (synes jeg) for å tenne leserne er at jeg selv er litt tent på produktene.
Det er jeg selv som i stor grad tar kontakt med forhandlere eller importører for omtale av produkter.
Det hender jeg får litt kommentarer på at jeg skriver mye om perifere produkter og lite om de store aktørene, dette tar jeg til etteretning og skal forsøke å få større variasjon her. Det er moro å finne frem til nye og spennende produsenter, men også viktig å huske på at de store gutta også kommer med nye produkter.

Det er ikke så mange sider å fordele stoffet på, så - ja - det hender at jeg kommer bort i produkter som ikke jeg får til å låte noe særlig og som jeg da velger å ikke levere stoff på. Nå kan det sikkert diskuteres hvorvidt dette er et svik for leserne og at importøren hadde fortjent en slakt. Men jeg velger å se det slik at mine ressurser/kunnskaper/tilgjengelige utstyr ikke evnet å få frem godlyden fra produktet, og da skal ikke produsent eller importør lide for det. Jeg mener personlig at hverken Fidelity eller bransjen i Norge er store nok til å kunne bruke en stor del av tiden på slakterbenken.

De "morsomme" menneskene her som mener å se en sammenheng mellom annonsesider og gode omtaler på trykk har muligens et noe høyt inntak av diverse stimuli? Jeg har selv laget en oversikt over annonsører i hvert nummer av Fidelity, det er ingen sammenheng.
Jeg som skribent har heller ikke noe med annonser å gjøre. Annonsene kommer in mot slutten av bladets sammenstilling. Jeg finner det ikke usannsynlig om våre annonseselgere bruker de allerede leverte omtalene som en del av sin salgsteknikk for å få inn annonser, men det er ren spekulasjon fra min side. Det er vel heller ikke usannsynlig om de importører eller forhandlere som har produkter inne til omtale velger å benytte anledningen til å annonsere for å på den måten gjøre et fremstøt mot potensielle kjøpere?

Jeg skriver nok for nøkternt til å bli sitert i annonser og glansede reklamebrosjyrer. Etter hva jeg vet er det bare GoldenAge, Norsk Hi-Fi Center og Norsk Audioteknikk som har sitater fra meg i noen av sine annonser. Ikke alle disse sitatene er jeg like stolt av, og i etterpåklokskapens navn ville jeg nok formulert meg andeledes på noen av disse.... (Men man lærer så lenge man lever)

Er det noen koblinger man skal være litt på vakt for, så er det koblinger mellom skribenter og importører/forhandlere/produsenter. Jeg har selv opplevd å fått litt kalde skuldre etter at jeg ikke har skrevet i alt for rosende ordelag om produkter. Det er ikke like "trygt" å levere produkter til omtale i Fidelity som i flere andre blader. Dette er negativt da det er noen som skyr oss og ikke leverer produkter til omtale, men jeg tror det er positivt over lengre tid, og gir oss en troverdighet overfor leserne. Så skal dere lage noen konspirasjonsteorier, så er dette kansje stedet å starte? Jeg velger å stå for det jeg har skrevet, men samtidig være åpen for at jeg har gjort en feil vurdering av produktet. Jeg vil aldri kunne omtale et produkt positivt basert på om jeg liker importøren eller er redd for å blir svartelistet angående levering av utstyr til omtale. Da slutter jeg heller med å skrive om hifi-produkter.

Testprosedyrer og verifiserbare metoder. Nei, tror ikke det... Min måte å finne ut av et produkts lydmessige egenskaper er egentlig lite vitenskapelig. Jeg velger å benytte produktet i mitt eget oppsett, og bytter bare ut denne ene komponenten. Lyttingen skjer dels blindt, dels korte A-B sekvenser og dels lengre lytting (alt fra timer til dager) etterfulgt av A-B sammenligning. Noen ganger blir komponentene deretter forsøkt i andre anlegg eller sammen med andre komponenter i mitt eget anlegg. Selv om jeg er litt tent på målinger, og håper å kunne komme med noen artikler om det snart, så vil det aldri kunne foreligge en fasit med to streker under svaret etter min omtale av et produkt. Til det er opplevelsen av lyd og musikk for individuell. Dersom jeg klarer å beskrive noen viktige aspekter ved en komponents lydmessige egenskaper godt nok til at leserne kan gjøre en grovsortering av interessante produkter å lytte på, så synes jeg at jeg har gjort en bra jobb.

Det er verdt å merke seg at kritikken som kommer mot omtaler ofte er rettet mot metodikken, og ikke resultatet. Hvis noen kan fortelle meg at "det produktet låter da for faen ikke sånn!" så lover jeg å være ydmyk og åpen for at jeg kan ha tatt feil. Men kritikk som går på at jeg ikke har brukt abx, eller manglende nivåjustering har lurt meg, tar jeg ikke like seriøst som personers egne erfaringer med produktene.

Noe av min jobb er også å hente ut potensialet i det omtalte produktet. Jeg skal fortelle om hva som er mulig å hente ut, og hvordan det kan låte. Det er ikke noen garanti for at du vil få det til å låte akkurat sånn, men en indikasjon på produktets maksimale potensiale.

Mitt håp er at jeg klarer å skrive relatvt nøkternt og forståelig om produktene jeg omtaler. Frodige beskrivelser som går på når merkets grunnlegger fikk sin første tråsykkel, og på hvilke veier han dengang tråkket, overlater jeg til andre. Men jeg tillater meg å være engasjert, og jeg tillater meg i mitt engasjement å overdrive noen av forskjellene for å få frem poenger, uten at alt derved skal tas som matematiske størrelser og beregninger. Sett fra litt avstand er det uansett de små forskjellene vi er på jakt etter i denne hobbyen vår. De små, men viktige (!!), forskjellene.

Stol på meg at jeg er ærlig og gjør så godt jeg evner, men vær også åpen for at jeg kan ta feil og at du kan være uenig i mine konklusjoner.

Med ønsker om en fin fredag

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hvorfor skal det være et problem at hi-fi anmeldere er like subjektive som andre anmeldere? De er like lite vitenskapsfolk som vi lesere er interessert i å lese vitenskapelige artikler om hi-fi produkter. Vi er da voksne nok til å skjønne hva vi får når vi kjøper hi-fi blader? De er en blanding av informativ underholdning og markedsplass for hi-fi utstyr. Skal bladene gå virkelig vitenskapelig til verks tror jeg veldig få blader klarer å få hjulene til å gå rundt. Det er vel bare Stereophile og danske High Fidelity som bruker noenlunde godt dokumenterte og etterprøvbare målinger? Selv ikke TAS later til å ha ressursene til sånt. Et steg på veien mot med solid kunnskap er dog kollektive vurderinger. Derfor synes jeg det burde lages flere anmeldelser der flere anmeldere vurderer produkter separat og at (de forskjellige) inntrykkene kommer fram som en del av omtalen. Jeg kjøper veldig sjelden norske Fidelity, men de gangene jeg har gjort det har jeg satt veldig pris på disse lyttepanelene. Jeg tror dog at de kunne blitt enda mer interessante dersom komponenter ble testet separat, uavhengig, av forskjellige journalister, i forskjellige oppsett der omtalene ikke var "samkjørt" redaksjonelt før trykk. Dette er også et kostnadsspørsmål, selvsagt...

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:
Det er ikke så mange sider å fordele stoffet på, så - ja - det hender at jeg kommer bort i produkter som ikke jeg får til å låte noe særlig og som jeg da velger å ikke levere stoff på. Nå kan det sikkert diskuteres hvorvidt dette er et svik for leserne og at importøren hadde fortjent en slakt. Men jeg velger å se det slik at mine ressurser/kunnskaper/tilgjengelige utstyr ikke evnet å få frem godlyden fra produktet, og da skal ikke produsent eller importør lide for det. Jeg mener personlig at hverken Fidelity eller bransjen i Norge er store nok til å kunne bruke en stor del av tiden på slakterbenken.
Har du sett én eneste test med klar dreining mot middels kvalitet i Fidelity? Jeg kan ikke huske å ha lest noen som ikke er over 90% (omtrent) positivt. Eller mener dere virkelig at dere trykker er klart bedre enn gjennomsnittet?

Jeg for min del tviler på at dere alltid er 100% ærlige. Kan du (eller de andre) men hånden på hjertet si at alle nagative aspekter er blitt nevnt med riktig tyngde?

Her synes jeg dere (og alle HiFi blader) har et stort problem som ikke er lett å løse da jeg godt forstår dilemmaet med produsenter som viser ryggen og gretne eiere. Vi ser jo bare hva som skjer om noen kritiserer produkter her på HS også. Det er visst bare matching og rom som er årsaken uansett så da så.

Vi har alle produkter som er bedre enn gjennomsnittet ;).

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
RoDa skrev:
Stol på meg at jeg er ærlig og gjør så godt jeg evner, men vær også åpen for at jeg kan ta feil og at du kan være uenig i mine konklusjoner.

Med ønsker om en fin fredag
Meget informativt og svært godt innlegg Roda.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Lyngen skrev:
RoDa skrev:
Har du sett én eneste test med klar dreining mot middels kvalitet i Fidelity? Jeg kan ikke huske å ha lest noen som ikke er over 90% (omtrent) positivt. Eller mener dere virkelig at dere trykker er klart bedre enn gjennomsnittet?

Jeg for min del tviler på at dere alltid er 100% ærlige. Kan du (eller de andre) men hånden på hjertet si at alle nagative aspekter er blitt nevnt med riktig tyngde?

Her synes jeg dere (og alle HiFi blader) har et stort problem som ikke er lett å løse da jeg godt forstår dilemmaet med produsenter som viser ryggen og gretne eiere. Vi ser jo bare hva som skjer om noen kritiserer produkter her på HS også. Det er visst bare matching og rom som er årsaken uansett så da så.

Er vel ikke mange som kjøper bilblader for å lese om en Fiat som gjør 0-100 på 7 dager.
Jeg hadde ihverfall ikke kjøpt hi-fi blader visst de bare hadde hatt produkter som hadde vært dårlig! Derfor,filtrer ut dritten å gi oss godstoffet hva ellers er vitsen???

MVH Johnny

S

slowmotion

Gjest
Eller så kan man jo la være å kjøpe hifiblader. Det gjør jeg.

;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Duelund_Support skrev:
Mindre informativt innlegg..... Hvilken regel er det du referer til?

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
slowmotion skrev:

;)
110% enig

Eller så kjøper en bladet og hygger seg med det.
Det er ett fritt land sist jeg hørte.

MVH Johnny

K

kbwh

Gjest
RoDa, det var et godt og forklarende innlegg, og jeg satt og nikket og tenkte ja, ja, ja. Men så:

RoDa skrev:
[...]kritikk som går på at jeg ikke har brukt abx, eller manglende nivåjustering har lurt meg, tar jeg ikke like seriøst som personers egne erfaringer med produktene.
Jaha. Hvorfor ikke det da?

J

Janpe

Gjest
Roda:
Jeg mener bestemt at du/ dere ikke tjener leserne hvis det er slik at dere leverer tilbake utstyr som ikke fungerer i aktuelt referanseoppsett. Du beveger deg i en budsjett-klasse og jeg vil anta at du tar inn produkter til test som utelukkende tilhører denne gruppen. Det motsatte ville bli feil all den tid et High End produkt ikke ville få ut det maskimale i ditt system. Slik er det bare, men dette tar du hensyn til også.

Det betyr at du på forhånd har valgt ut noe du vil anta vil passe inn mht effekt, følsomhet etc. Da er det naturlig å stille seg spørsmålet; Hva er det som gjør at det ikke "fungerer"? Kan det hende at testobjektet er flaskehalsen og ikke så bra som man kan forvente? Dette er absolutt mulig og det er slike forhold en test bør avsløre. Velger du/ dere bort produkter der dette skjer blir leserne ikke klokere.

Dette er definitivt ikke noe beskyldning om korrupsjon og annet tull ingen her har dekning for å påstå, kun min mening om hvordan man generelt bør tjene leserne først og fremst. Jeg har som skribent ( via USA) opplevet å få min artikkel/test ikke på trykk fordi den/ de var negative. All kontakt med dette nettstedet ble selvsagt avsluttet fra min side etter dette. Jeg har også skrevet tester av produkter (som etter min mening i mitt system har fått det beste arbeidsforhold for å kunne yte sitt beste) som har vært negative OG blitt publisert. Da mener jeg selv å ha tjent leseren fordi jeg har anbefalt prøvelytting i den potensielle kjøpers eget system eller å velge noe annet. Gjerne fra samme produsent som kan være bedre valuta for pengene.

O

OldBoy

Gjest
Lyngen skrev:

"Problemet" er jo nettopp det du sier, Lyngen: vi har alle produkter som er bedre enn gjennomsnittet. I den forstand at de produktene som vi hi-fi-entusiaster eier, og som vi er interessert i å lese om, ligger himmelhøyt over det som alminnelige musikkinteresserte har når det gjelder både pris og ytelser.

I dette high-end segmentet er det, hvis man skal sette det litt på spissen, nesten ikke mulig å finne verken middels eller dårlige produkter. Så der sitter de stakkars anmelderne og skal si noe fornuftig om utstyr som prøver å kjempe seg til en plass i området mellom 99 og 100 % på skalaen, bare for å illustrere problemstillingen. Selv såkalte budsjettpriskomponenter holder forøvrig en utrolig bra standard i våre dager. Ikke lett å finne graverende feil og mangler der heller.

Nå er det klart at på en skala fra 99 til 100, er 99 bånnscore, mens 99,9 er er nær toppen, og det er kanskje dette vi lesere forventer at anmelderne skal fokusere på, men jeg synes at man også må forstå at små nyanser, tweaking og matching, pluss naturligvis smak og behag, kan ha avgjørende betydning for utfallet av en lyttetest, og at man ikke alltid kan kritisere produsenten av utstyret for at det kanskje ikke låter 100%.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Gidder ikke å lese tråden, men svarer på spm som johnnygrandis innledet denne tråden med;

Stoler på? - i hvilken sammenheng?

Jeg stoler på at en anmelder faktisk forsøker å formidle sin opplevelse med et gitt produkt.

Om denne opplevelsen vil være sammenfallende med mine preferanser, det stoler jeg IKKE på i den grad at jeg ville handlet noe hifi-komponent som følge av en eller flere anmeldelser.

Jeg stoler på at en anmelder som har hatt en veldig positiv opplevelse med et testet produkt, vil være meget rask til å ta fram ordboka hvor alle superlativene er merket med Postit lapper, og bruke dem gjentatte ganger, i håp om at eier(importør/produsent) vil la produktet forbli anmelderens eiendom mot et optsiktsvekkende lite vederlag i forhold til markedspris.

Jeg stoler også på at dersom en anmelders opplevelse med et produkt skulle være alt annet enn positivt, vil dette (om anmeldelsen i det heletatt blir trykket) bli pakket inn i en tekstmessig "bommull" på en slik måte, at leseren slett ikke vil være sikker på om man leser en dårlig anmeldelse.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Erland skrev:
Jeg stoler på at en anmelder som har hatt en veldig positiv opplevelse med et testet produkt, vil være meget rask til å ta fram ordboka hvor alle superlativene er merket med Postit lapper, og bruke dem gjentatte ganger, i håp om at eier(importør/produsent) vil la produktet forbli anmelderens eiendom mot et optsiktsvekkende lite vederlag i forhold til markedspris.
Her er jo seriøse hi-fi anmeldere som tilbakeviser på det sterkeste dette du kommer med,les innleggene.
Hvis det er dette du stoler på,tror å håper jeg du tar feil.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
OldBoy skrev:
Lyngen skrev:

Nå er det klart at på en skala fra 99 til 100, er 99 bånnscore, mens 99,9 er er nær toppen, og det er kanskje dette vi lesere forventer at anmelderne skal fokusere på, men jeg synes at man også må forstå at små nyanser, tweaking og matching, pluss naturligvis smak og behag, kan ha avgjørende betydning for utfallet av en lyttetest, og at man ikke alltid kan kritisere produsenten av utstyret for at det kanskje ikke låter 100%.
Enig så enig.
Når vi beveger oss i denne klassen er det helt klart at skille mellom utstyret varierer i det mindre,her vil det definitivt gå mere på smak,behag og sammensettinger av utstyr.

MVH Johnny

K

kbwh

Gjest
Forskjellen (på elektronikken i det minste) er så bitteliten at den minste endring av lydtrykk totalt forandrer "konkurransen".

Jeg vet bare om en eneste hifianmelder som sikrer jevn konkurranse.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.436
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Erland skrev:
Her er jo seriøse hi-fi anmeldere som tilbakeviser på det sterkeste dette du kommer med,les innleggene.
Hvis det er dette du stoler på,tror å håper jeg du tar feil.

MVH Johnny
Det er en vanlig praksis at Hi-fi skribenter får rabatt hos de fleste importører. Men dette framstår som en konstant, og er ikke avhengig av utfallet av en test.

Jeg har nå hatt skribentvirksomhet som en sideaktivitet i en god del år, og har aldri selv gjort noen kobling mellom test og størrelsen på en rabatt. Og kanskje enda viktigere: jeg har aldri opplevd noen innspill fra noen importør som direkte- eller indirekte kunne oppleves som forsøk på påvirking gjennom økt rabatt.

En stor del (størstedelen?) av Hifi-skribentene i Norge gjør dette som freelansere, og betalingen er gjerne i en størrelsesorden der det uansett kreves en betydelig mengde entusiasme som motivasjon. Det vil i en slik setting være meningsløst å opptre korrupt, for derved å gjøre det man driver med meningsløst. Da ville det vært mer innbringende å jobbe noen timer overtid i den ordinære jobben.

B

Back_Door

Gjest
Lyngen skrev:
RoDa skrev:

Feil matching har drept mang en high end komponent. Dette er fortsatt et problem som er for lite fokusert på. I en test i et fagblad, blir feil matching selvsagt enda mer fatalt. Jeg tror også det er mange audiofile som ikke kjenner det fulle potensial i sine komponenter, grunnet dette forhold. Det er en svært komplisert sak, som krever stor kunnskap og erfaring.

Du er ellers inne på noen vesentlige problemer. Gretne eiere/produsenter bør faktisk bli hengt ut i påfølgende utgave av bladet, om de reagerer negativt på tester av eget utstyr. Jeg tror de da vil vegre seg for slike reaksjoner. ;) Produsenter som jevnlig stiller utstyr for test, og som evner å ta i mot også negativ kritikk, kan med fordel få en "blomst" i påfølgende nummer av bladet. Slik kan redaksjonen til en grad styre det hele, og sikre ærlige tester. Har produsent/eier vesentlige innvendninger mot matching og oppsett i testen, kan han med fordel få komme til orde i påfølgende nummer. Som lesere får vi da få en bedre balanse til selv å trekke de endelige konklusjoner.

For øvrig syntes jeg RoDa hadde et godt innlegg!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
slowmotion skrev:

;)
Forresten bare ett spørsmål hvordan følger du med hva som kommer på markedet
av nye produkter? Jeg går da ut fra at du er like interresert i hi-fi som resten av "ulveflokken" her inne....
Går ut ifra at hvis en er entusiast så vil det jo være ett "must" samt spennende å følge utviklingen og følge med hva som foregår i markedet.
Hvis en ikke leser disse bladene hvor henter dere informasjonen om utstyret fra,
-,hos produsentene sine nettsider...?
Eller på HFS? ;D

MVH Johnny

K

knutinh

Gjest
johnnygrandis skrev:
Hvis en ikke leser disse bladene hvor henter dere informasjonen om utstyret fra,
Eller på HFS? ;D

MVH Johnny
Jeg tror nok at forum som dette er en viktig kilde for meg. Jeg er fullt klar over at på samme måte som vi kritiserer hifi-bladene for å framstå som like mye salgsbrosjyrer som kjøper-opplysning, så kan også forum misbrukes/farges av spesielle produkter.

På den andre siden så blir jeg bare mindre og mindre opptatt av å sitte på informasjon om alskens nye produkter. Dersom det er et virkelig revolusjonerende produkt så går jeg ut ifra at det siver fram via venner og kjente. Hvis det er enda et "vi har lagd en CD-spiller. Den er skikkelig fin og sånn, og så er det 192kHz"-produkt så er det ikke så voldsomt spennende.

-k

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Karma skrev:
Lyngen skrev:
RoDa skrev:

Feil matching har drept mang en high end komponent. Dette er fortsatt et problem som er for lite fokusert på. I en test i et fagblad, blir feil matching selvsagt enda mer fatalt. Jeg tror også det er mange audiofile som ikke kjenner det fulle potensial i sine komponenter, grunnet dette forhold. Det er en svært komplisert sak, som krever stor kunnskap og erfaring.

Du er ellers inne på noen vesentlige problemer. Gretne eiere/produsenter bør faktisk bli hengt ut i påfølgende utgave av bladet, om de reagerer negativt på tester av eget utstyr. Jeg tror de da vil vegre seg for slike reaksjoner. ;) Produsenter som jevnlig stiller utstyr for test, og som evner å ta i mot også negativ kritikk, kan med fordel få en "blomst" i påfølgende nummer av bladet. Slik kan redaksjonen til en grad styre det hele, og sikre ærlige tester. Har produsent/eier vesentlige innvendninger mot matching og oppsett i testen, kan han med fordel få komme til orde i påfølgende nummer. Som lesere får vi da få en bedre balanse til selv å trekke de endelige konklusjoner.

For øvrig syntes jeg RoDa hadde et godt innlegg!
Du får bringe det inn for Roda.

Produsenter/importører som makter å ta imot negativ kritikk,er det mange av dem da.?
Har forøvrig bare sett ett blad som har trykket innvendinger mot testene som er gjort mot dem,her hadde faktisk redaktør av bladet sluppet inn en halvside med kritikk fra en importør som var lettere sagt forbannet over måten testen var utført på.

Enig at feil matching kan være fatalt i mange anlegg,dette har jeg personlig erfaring fra.
Har kjøpt produkter som virket svært bra i butikk,men feilet totalt i mitt eget oppsett.Nevner også at produktet var topp testet i ett blad. ;D :eek:

Man lærer med alderen,eller?

Gleden er desto større når en treffer, når en virkelig føler at en får igjen for alt slitet,tenkingen,irritasjonen og pengene som er brukt og tapt,det er da og først da en føler det har vært verdt alt slitet.Og lesingen..... ;)

Havnet litt utfor kurs her men...

MVH Johnny

S

slowmotion

Gjest
johnnygrandis skrev:
slowmotion skrev:

;)
Forresten bare ett spørsmål hvordan følger du med hva som kommer på markedet
av nye produkter? Jeg går da ut fra at du er like interresert i hi-fi som resten av "ulveflokken" her inne....
Går ut ifra at hvis en er entusiast så vil det jo være ett "must" samt spennende å følge utviklingen og følge med hva som foregår i markedet.
Eller på HFS? ;D

MVH Johnny
Man har jo hele verden for sine fingertupper......

;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
knutinh skrev:
johnnygrandis skrev:
Eller på HFS? ;D

MVH Johnny
Jeg tror nok at forum som dette er en viktig kilde for meg. Jeg er fullt klar over at på samme måte som vi kritiserer hifi-bladene for å framstå som like mye salgsbrosjyrer som kjøper-opplysning, så kan også forum misbrukes/farges av spesielle produkter.

-k
Godt du sa det selv Knutinh.
Se vennetråder for hifimerker.... ;)

Som jeg har sagt i foregående innlegg:vi er alle ett produkt av miljøet vi lever i, noen bare i høyere grad påvirket enn andre.
Mens noen ikke vet eller vil innse det.

MVH Johnny

Topp Bunn