Hi-Fi anmeldere,stoler vi på dem....?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
slowmotion skrev:
johnnygrandis skrev:
slowmotion skrev:
Eller så kan man jo la være å kjøpe hifiblader. Det gjør jeg.

;)
Forresten bare ett spørsmål hvordan følger du med hva som kommer på markedet
av nye produkter? Jeg går da ut fra at du er like interresert i hi-fi som resten av "ulveflokken" her inne....
Går ut ifra at hvis en er entusiast så vil det jo være ett "must" samt spennende å følge utviklingen og følge med hva som foregår i markedet.
Hvis en ikke leser disse bladene hvor henter dere informasjonen om utstyret fra,
-,hos produsentene sine nettsider...?
Eller på HFS? ;D

MVH Johnny
Man har jo hele verden for sine fingertupper......

;)
Nettsider...?
Men fra en ser ett produkt til å handle,hva legges til grunn for å ta siste avgjørelse om at dette er ett produkt jeg vil prøve hvis du ikke leser tester.
Venner ? Produktinfo ? Jungeltelegrafen ?
Hvis du da foreksempel finner ut dette er noe jeg vil prøve....du er på vei til å bestille produktet,tilfeldigvis ligger det enn link til en test på produsentes hjemmeside :eek:
Leser du denne da,Hvis denne testen er skikkelig Elendig,bestiller du enda produktet da. ;)

MVH Johnny

S

slowmotion

Gjest
johnnygrandis skrev:
Nettsider...?
Men fra en ser ett produkt til å handle,hva legges til grunn for å ta siste avgjørelse om at dette er ett produkt jeg vil prøve hvis du ikke leser tester.
Hvis du da foreksempel finner ut dette er noe jeg vil prøve....du er på vei til å bestille produktet,tilfeldigvis ligger det enn link til en test på produsentes hjemmeside :eek:
Leser du denne da,Hvis denne testen er skikkelig Elendig,bestiller du enda produktet da. ;)

MVH Johnny
Nå bygger jeg stort sett forsterkere og høytalere selv.
Men hvis det er noe jeg trenger, f.eks en PU til platespillern,
så går jeg på nettet og samler alt jeg kan finne av informasjon
om passende produkter. Dette kan ta flere måneder.
Til slutt stikker jeg fingern i været og kjenner hvilken vei vinden
blåser, og så kjøper jeg det jeg har lyst på.

;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
slowmotion skrev:
johnnygrandis skrev:
Nettsider...?

MVH Johnny
Nå bygger jeg stort sett forsterkere og høytalere selv.
Men hvis det er noe jeg trenger, f.eks en PU til platespillern,
så går jeg på nettet og samler alt jeg kan finne av informasjon
om passende produkter. Dette kan ta flere måneder.
Til slutt stikker jeg fingern i været og kjenner hvilken vei vinden
blåser, og så kjøper jeg det jeg har lyst på.

;)
Det har jeg full respekt for,men fy søren du må være en tålmodig person....flere måneder.
Får håpe det blåser en sørlig varm bris da så du får litt varme med på kjøpet.

Skal være ærlig med deg......jeg vet ikke hva en PU er :-\

MVH Johnny

Uansett lykke til

K

kbwh

Gjest
Det finnes ikke en eneste pickup (PU) som låter likt. Høyttalere likeså. Elektronikk er en annen skål.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Valentino skrev:
Det finnes ikke en eneste pickup (PU) som låter likt. Høyttalere likeså. Elektronikk er en annen skål.
Valentino er helt ute her......pickupen er stiften på platespillern? :-[

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Valentino skrev:
Forresten elektronikk er en annen skål.......hmmm

;) Nå ble jeg nysjerrig.....

MVH Johnny

K

kbwh

Gjest
Pickupen er den greia som omsetter det mekaniske signalet i rillene på plata tl elektriske signaler. Den gjør det motsatte av hva et høyttalerelement gjør.

Moderne elektronikk på linjenivå er blitt så bra at folk har trøbbel med å skille dem når nivåene matches innenfor 0,1dB.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
"Moderne elektronikk på linjenivå er blitt så bra at folk har trøbbel bed å skille dem når nivåene matches innenfor 0,1dB."

Dette gjelder også cd vs. sacd og dvd-audio i bt, og dette på tross av hva Holy Fidelity skriver!

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
NO!
Blir vel det samme som om Idun sier at Idun's sennep er best.........imo

S

slowmotion

Gjest
johnnygrandis skrev:
Det har jeg full respekt for,men fy søren du må være en tålmodig person....flere måneder.
Får håpe det blåser en sørlig varm bris da så du får litt varme med på kjøpet.

Skal være ærlig med deg......jeg vet ikke hva en PU er :-\

MVH Johnny

Uansett lykke til
Takk for det, men jeg er ikke så tålmodig. Bare litt langsom... ;)

Men IMHO er nettet et ypperlig sted å samle informasjon.
Man kan f.eks finne mye rart her på Sentralen og på AA, bare
for å nevne 2 norske nettsteder. Og så har man jo alle utenlandske fora,
tekniske websider, fabrikantenes sider, lærebøker og håndbøker som man kan laste ned, osv, osv....
Man må bare passe på og bruke litt sunn fornuft, siden mengden av informsjon på nettet
er så stor, er jo kanskje 70-80% helt ubrukelig eller helt feil. Ettersom hvordan man ser det.

De vanlige hifibladene blir litt fattige i forhold, etter min beskjedene mening.
Men jeg tilhører vel sannsynligvis ikke målgruppen.

;)

S

slowmotion

Gjest
Valentino skrev:
Vanskelig å være uenig i det.

;)

K

kbwh

Gjest
Jeg skulle skrevet:
Det finnes ingen pickuper som låter likt osv. Jaja.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
DAChild skrev:
NO!
Blir vel det samme som om Idun sier at Idun's sennep er best.........imo
Vi lever i en vill verden.

.-Men idun er fremdeles best ...det har jeg lest.

Fra spøk til ordentlig skyts. ;D

Skulle gjerne sett litt mere utfyllende svar.
Blir litt lite å debattere her.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
slowmotion skrev:
Valentino skrev:
Vanskelig å være uenig i det.

;)
Den derre skåla da........?

MVH Johnny

Brevordner

Medlem
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
0
Ja, minst like mye på dem som på de som sitter på ræva bak operaen, og Mahler.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
omholt skrev:
Lyd&Bilde har i hvert fall skjønt at B&W er gode greier, så de stoler jeg på.
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=64&testid=3700&p=62
I motsetning til tullingene på forumet her som stadig henger ut B&W. :D ;D
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=930&zoneid=3

Er vel ikke bare lyd og bilde som mener de er bra........annen prisklasse men de skal ha for ett bredt spekter.Det var denne testen som virkelig gjorde meg interressert i B&W.

Nedturen var desto større når jeg testa disse:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16229.0.html

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
slowmotion skrev:
johnnygrandis skrev:
Den derre skåla da........?

MVH Johnny
Har ikke drukket alkohol i dag. Sorry. ;)
:)

Du får drikke litt alkohol idag ....å lese testen på linken jeg la ut ovenfor.

MVH Johnny

Edit:eller nedenfor 8) 8)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Her legger jeg også gladelig ut testen som Roy Ervin Solstad gjorde på en
Sim Audio Moon W-5.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=226

Denne testen la jeg også til grunn før jeg gikk til innkjøp av min fantastiske W-5
,- Har ikke angret ett sekund senere.

Så all takk til Roy og alle Hi-fi anmeldere som har entusiasme og pågangsmot til å stå imot all kritikk og konspirasjonsteorier som blir rettet imot enkelte av dem.

MVH Johnny

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
RoDa, det var et godt og forklarende innlegg, og jeg satt og nikket og tenkte ja, ja, ja. Men så:

RoDa skrev:
[...]kritikk som går på at jeg ikke har brukt abx, eller manglende nivåjustering har lurt meg, tar jeg ikke like seriøst som personers egne erfaringer med produktene.
Jaha. Hvorfor ikke det da?
Dette tenkte jeg ville komme ut litt feil, og det gjorde da også det.......

For å utdype litt:
Dersom en entusiast har prøvd den samme komponenten som meg i eget eller annet oppsett og mener at jeg er fullstendig på jordet i mine konklusjoner, så er det (ofte) fruktbart å gå inn i en samtale/diskusjon rundt dette og finne ut av hvorfor vi har så store avvik i våre meninger om produktet.

Men, dersom det kommer en person og mener at jeg tar feil basert på at jeg ikke har benyttet den og den "riktige" testprosedyren i min omgang med produktet... DA har jeg problemer med å ta det så veldig seriøst. Angrip konklusjonen og angrip mine beskrivelser, men la det være basert på egne (eller andres om du vil) konklusjoner og beskrivelser. Ikke synsinger om hvilken testprosedyre du har mest tro på og er uten erfaringer med.

Du er tøff og setter ting på spissen på flere områder (og vi er langt fra enige om alt), men du følger også opp dine argumenter med å implementere det i eget anlegg. Det står det respekt av.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.780
Torget vurderinger
35
johnnygrandis skrev:
Her legger jeg også gladelig ut testen som Roy Ervin Solstad gjorde på en
Sim Audio Moon W-5.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=226

Denne testen la jeg også til grunn før jeg gikk til innkjøp av min fantastiske W-5
,- Har ikke angret ett sekund senere.

Så all takk til Roy og alle Hi-fi anmeldere som har entusiasme og pågangsmot til å stå imot all kritikk og konspirasjonsteorier som blir rettet imot enkelte av dem.

MVH Johnny
Morsomt å bli minnet på gamle tester man har utført. Faktisk husker jeg den forsterkeren med glede fremdeles, og de få gangene jeg har sett en W5 eller annet Moon-utstyr, så har det rykket litt i lommeboken. At du som har hatt forsterkeren mye lenger enn den tiden jeg hadde den i hus, også er fornøyd, kan tyde på at det inntrykket jeg forsøkte å formidle ikke var helt på jordet.

Hva mer kan en hifianmelder egentlig ønske seg???

Roy

O

omholt

Gjest
Audiophile.no har jeg hatt sansen for, men testen av B&W 683 virker langt ute og kjører. Dette skrives:
"Serie 683 ga et lydbilde som var tett på mine mye dyrere 802D!"
Vel, jeg har vært og lyttet på 683. De låt ikke spesielt bra. Rommet kan ta noe skylden, men og si at disse er tett på 802D virker for meg galskap.

Jeg har kommet der at jeg stoler mindre og mindre på hifi blader. Alikevel synes det er del interessann lesestoff og man kan noe ganger bruke det som en pekepinn. Som noen var inne på, så må man lære skribentene og kjenne. Ofte må man lese mellom linjene. Generelt brukes det for mye superlativer og overdrivelse, og jeg tror mange skribenter vegrer seg for mye direkte kritikk. Ellers så er jeg overbevist om at mye annet spiller inn. Tenker da på skribentenes humør, rommet, matchende elektronikk, hva skribentene har hørt om produktene på forhånd osv. Tror det sjelden finnes tester som ikke er påvirket av mye forskjellig. Når Fidelity skriver "løp og kjøp" om Noise Harvester, så forteller jo det at de kan være på bærtur av ulike grunner. Tviler på at de lyger, men de tydelig påvirket av placebo effekten. Det har nok en viss utslag i mange tester. Tester av høyttalere har jeg mest tiltro til, av den årsak at her ligger de største forskjellene. Men jeg tar også høyttaler tester med en klype salt. Det er mye som kan spille inn.

K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
Men, dersom det kommer en person og mener at jeg tar feil basert på at jeg ikke har benyttet den og den "riktige" testprosedyren i min omgang med produktet... DA har jeg problemer med å ta det så veldig seriøst. Angrip konklusjonen og angrip mine beskrivelser, men la det være basert på egne (eller andres om du vil) konklusjoner og beskrivelser. Ikke synsinger om hvilken testprosedyre du har mest tro på og er uten erfaringer med.
Dersom jeg tester signalkabler med en diskman og et elkjøp-anlegg og kommer fram til at kabel xyz er like bra som biltema, vil du da ha innvendinger til testmetodikken min?

Skal jeg ta dine innvendinger mot testen min seriøst?

Er det ikke slik at test-metodikken er uløselig knyttet til konklusjonen, og at dårlig test-metodikk med stor sikkerhet gir en dårlig (eller usikker) konklusjon?

-k

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Lyngen skrev:
RoDa skrev:
Det er ikke så mange sider å fordele stoffet på, så - ja - det hender at jeg kommer bort i produkter som ikke jeg får til å låte noe særlig og som jeg da velger å ikke levere stoff på. Nå kan det sikkert diskuteres hvorvidt dette er et svik for leserne og at importøren hadde fortjent en slakt. Men jeg velger å se det slik at mine ressurser/kunnskaper/tilgjengelige utstyr ikke evnet å få frem godlyden fra produktet, og da skal ikke produsent eller importør lide for det. Jeg mener personlig at hverken Fidelity eller bransjen i Norge er store nok til å kunne bruke en stor del av tiden på slakterbenken.
Har du sett én eneste test med klar dreining mot middels kvalitet i Fidelity? Jeg kan ikke huske å ha lest noen som ikke er over 90% (omtrent) positivt. Eller mener dere virkelig at dere trykker er klart bedre enn gjennomsnittet?

Jeg for min del tviler på at dere alltid er 100% ærlige. Kan du (eller de andre) men hånden på hjertet si at alle nagative aspekter er blitt nevnt med riktig tyngde?
Jeg kan ikke tas til ansvar for hva andre skribenter skriver, men skal stå for hva jeg selv har fått på trykk.
Dersom du i alle mine omtaler leser at produktet er bedre enn gjennomsnittet, så har jeg gjort en dårlig jobb. Det er flere av produktene jeg har skrevet om som ikke er verdt pengene dersom man ser på det rent lydmessige, men det er jo lov å betale litt for et pent utseende.
Jeg synes alikevel er det er viktig å finne frem til produkter som ER bedre en gjennomsnittet, og som gjør noe ut over det vanlige. Det er min mening at å lese om det ene etter det andre middelspresterende produktet ville vært kjedelig?

Det er litt trist (men jeg gråter ikke ennå...) at du ikke tror helt på at vi forsøker å være 100% ærlige. Når det gjelder å vektlegge alle negative aspekter vil jeg si følgende: Jeg prøver å bygge opp omtalene etter en liten mal (innledning med beskrivelse av produktet - oppkobling, plassering og tilkoblet utstyr - lydmessige beskrivelser av produktet - match samt hva du ikke bør prøve på med dette produktet - konklusjon) som jeg både varierer og synder litt mot.
Men, slik jeg ser det så er det min oppgave å gjennom beskrivelsen av produktet kunne sile ut de som dette produktet ikke passer for og dermed legge vekt på hva positivt dette produktet kan. Jeg skal beskrive hvor bra du KAN få dette produktet til å låte (egentlig hvordan du kan få det til å låte) ved å legge en del jobb i å gi det nær optimale betingelser. Så bruker jeg litt plass på å fortelle hva produktet ikke kan gjøre, og hva du ikke bør prøve på. Slik at du kan unngå de fallgruver hvor produktet vil låte dårlig. Alle produkter kan låte dårlig, det er ikke vanskelig. Det vanskelige er å hente ut potensialet i produktet.

Så , jeg prøver å beskrive hvordan produktet låter - herunder hva det gjør bra og mindre bra/dårlig - samt å gi noen pekepinner på hva du ikke bør prøve på siden produktet da vil låte enda dårligere.

Håper det besvarte spørsmålene dine til en viss grad i alle fall. :)

O

OldBoy

Gjest
omholt skrev:
Audiophile.no har jeg hatt sansen for, men testen av B&W 683 virker langt ute og kjører. Dette skrives:
"Serie 683 ga et lydbilde som var tett på mine mye dyrere 802D!"
Vel, jeg har vært og lyttet på 683. De låt ikke spesielt bra. Rommet kan ta noe skylden, men og si at disse er tett på 802D virker for meg galskap.
Det du skriver her, illustrerer hele problemet, synes jeg.

Jeg har vært på hi-fi-klubben og finlyttet til begge de høyttalerne som nevner her, i det ene tilfellet faktisk i den hensikt eventuelt å kjøpe meg et par 802D, men jeg kan ikke si annet enn at det jeg hørte av 802D på Hi-Fi-Klubben er noe av det mest skuffende jeg har hørt noen gang. Jeg satt vel der en times tid, eller så, med alle mine favorittplater, men gikk ut med en klart "Njet! Absolutt ikke noe for meg!"-konklusjon. Derimot var jeg innom med en ung nevø et halvt års tid senere og lyttet til den nye 683, og den kunne jeg faktisk tenkt meg å ha kjøpt selv, men nå har jeg jo høyttalere allerede.

Hvor tett 683 er på 802S, skal ikke jeg ha sagt noe om her, jeg ønsker ikke noen diskusjon om akkurat det, men poenget synes veldig klart for meg: det er åpenbart store forskjeller i smak og behag. At dine og mine lytteopplevelser spriker slik, skyldes sikkert matching med elektronikk, akustikk, og dagsform hos den som lytter, men det er et faktum at det spriker, og det gjør det sikkert for anmeldere også. De er mennesker, de også.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.780
Torget vurderinger
35
knutinh skrev:
Dersom jeg tester signalkabler med en diskman og et elkjøp-anlegg og kommer fram til at kabel xyz er like bra som biltema, vil du da ha innvendinger til testmetodikken min?

Er det ikke slik at test-metodikken er uløselig knyttet til konklusjonen, og at dårlig test-metodikk med stor sikkerhet gir en dårlig (eller usikker) konklusjon?

-k
Hvis det er et slikt nivå man skal diskutere hifi på på dette forumet, skjønner jeg at folk kaller det kranglesentralen. Hvilken hifi-journalist eller publikasjon ville testet utstyr på den måten som du her påstår? Det kunne jo vært en tanke å i det minste holde seg i samme galakse som virkeligheten når du først skal diskutere.

At man er uenige om testmetodikk i forhold til målinger og ABX-testing kontra testing der man putter inn testobjektet inn i sitt eget anlegg, er for så vidt greit, og en diskusjon vi gjerne kan ta.

Det vil også være en diskusjon som vil være langt mer fruktbar enn det du presterer å legge ut i innlegget ditt over.

Selvfølgelig skal man være kritisk til testmetodikk, men da bør du i det minste ha argumenter som er solide nok til å kunne ta diskusjonen om de testmetodene som faktisk benyttes, og ikke konstruere en metodikk ingen bruker bare for å ha noe å kverulere om.

...men det er kanskje hensikten ???

Roy Ervin Solstad

K

knutinh

Gjest
R.E.S. skrev:
knutinh skrev:

-k
Hvis det er et slikt nivå man skal diskutere hifi på på dette forumet, skjønner jeg at folk kaller det kranglesentralen. Hvilken hifi-journalist eller publikasjon ville testet utstyr på den måten som du her påstår? Det kunne jo vært en tanke å i det minste holde seg i samme galakse som virkeligheten når du først skal diskutere.

At man er uenige om testmetodikk i forhold til målinger og ABX-testing kontra testing der man putter inn testobjektet inn i sitt eget anlegg, er for så vidt greit, og en diskusjon vi gjerne kan ta.

Det vil også være en diskusjon som vil være langt mer fruktbar enn det du presterer å legge ut i innlegget ditt over.

Selvfølgelig skal man være kritisk til testmetodikk, men da bør du i det minste ha argumenter som er solide nok til å kunne ta diskusjonen om de testmetodene som faktisk benyttes, og ikke konstruere en metodikk ingen bruker bare for å ha noe å kverulere om.

...men det er kanskje hensikten ???

Roy Ervin Solstad
Jeg anbefaler deg å lese igjennom innlegget mitt en gang til med følgende tanke i hodet:
"RoDa sa tydelig at innvendinger mot test-prosedyre var noe han ikke tok seriøst. knutinh syntes det var en rar innstilling, og bestemte seg for å vise med et eksempel hvor langt ut det kan bære, eksemplifisert med en fiktiv test av undertegnede som opplagt ikke tester det den gir seg ut for".

Min stil og argumentasjonsteknikk dreier seg mye om å ta ting helt ut i grenseland for å vise hvorfor et prinsipp eller en fremgangsmåte ikke er generelt fornuftig. Noen ser tanken min bak, andre irriterer seg bare over mine valg av eksempler.

Jeg synes det er synd hvis du av den grunn oppfatter meg som kverulant eller usaklig, å hevde at jeg lever i en annen galakse er muligens korrekt, men på mange måter anser jeg min galakse for å være betydelig mer plantet i virkeligheten enn det det dine kolleger ofte er. Dette kan selvsagt diskuteres til vi blir blå. Forhåpentligvis oppklarer dette innlegget det jeg tok for gitt at leseren ville forstå i forrige innlegg.

-k

ref:
RoDa skrev:
...dersom det kommer en person og mener at jeg tar feil basert på at jeg ikke har benyttet den og den "riktige" testprosedyren i min omgang med produktet... DA har jeg problemer med å ta det så veldig seriøst....

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
At få Hi-Fi blader finner noe å slakte underbygger vel påstanden om at de aller fleste komponenter som ikke er direkte feilkonstruerte er temmelig like? Så det finner jeg ikke problematisk. Det å brekke metall rundt forholdsvis grunnleggende lik innmat og smette på noen brytere og en logo er jo etterhvert blitt gjengs fremgangsmåte for mange.

I tillegg er det vel slik at dersom noe skulle være direkte galt så vil anmelder forsøke å få det oppklart med produsent. Husker flere slike kommentarer i blader, av typen: "I got in touch with xyz and received a new unit, which ..."

Men akkurat som du ikke skjeller ut dama som nettopp har invitert deg hjem, er det vel også lite sannsynlig at et hi-fi blad kaster seg over en annonsør som har bestilt plass -- så der er det absolutt grunn til å være på vakt: ser du mange annonser fra en annonsør, og leser mye pent om samme redaksjonelt, kan det jo være at man har valgt å se forbi visse ting.
Og har redaktøren høyttalere fra et bestemt merke samtidig som bladet er fylt med godord om dette merkets produkter, så kan man muligens innbille seg at disse høyttalerne var billige i anskaffelse.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.780
Torget vurderinger
35
knutinh skrev:
Jeg anbefaler deg å lese igjennom innlegget mitt en gang til med følgende tanke i hodet:
"RoDa sa tydelig at innvendinger mot test-prosedyre var noe han ikke tok seriøst. knutinh syntes det var en rar innstilling, og bestemte seg for å vise med et eksempel hvor langt ut det kan bære, eksemplifisert med en fiktiv test av undertegnede som opplagt ikke tester det den gir seg ut for".

Min stil og argumentasjonsteknikk dreier seg mye om å ta ting helt ut i grenseland for å vise hvorfor et prinsipp eller en fremgangsmåte ikke er generelt fornuftig. Noen ser tanken min bak, andre irriterer seg bare over mine valg av eksempler.

Jeg synes det er synd hvis du av den grunn oppfatter meg som kverulant eller usaklig, å hevde at jeg lever i en annen galakse er muligens korrekt, men på mange måter anser jeg min galakse for å være betydelig mer plantet i virkeligheten enn det det dine kolleger ofte er. Dette kan selvsagt diskuteres til vi blir blå. Forhåpentligvis oppklarer dette innlegget det jeg tok for gitt at leseren ville forstå i forrige innlegg.

-k

ref:
RoDa skrev:
...dersom det kommer en person og mener at jeg tar feil basert på at jeg ikke har benyttet den og den "riktige" testprosedyren i min omgang med produktet... DA har jeg problemer med å ta det så veldig seriøst....
Jeg har lest hele tråden nøye, og det handler også om å ta ting i verste mening kun for å kunne kverulere med andre. RoDa sin kommentar kom på bakgrunn av manglende målinger og ABX-testing. Hadde målsetningen din med innlegget ditt vært å føre en saklig debatt, burde du brukt det som eksempel, ikke den konstruerte virkeligheten du skapte deg.

At målinger og ABX-tester også kan utfylle den mer eller mindre subjektive oppfatningen av et produkt, er jeg selvfølgelig enig med deg i, men det har ingenting å gjøre med om hifijournalistene tester kabler mellom discman'er og minianlegg.

Å sette ting på spissen er noe jeg er godt vant til som journalist i mitt daglige virke. Dessverre er det slik at drar man strikken for langt, så vil samtidig "linken" tilbake til det opprinnelige svekkes i så stor grad at man i stedet oppnår å sette fokus på andre ting enn det man i utgangspunktet ønsket. Nemlig virkemiddelet i stedet for hensikten.

Roy

Innlegget er editert grunnet unødvendig personkritikk.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Når jeg leser anmeldelser opplever jeg at anmeldere på velfomulerte måter formidler sine lytteintrykk, og ikke sjelden smittende entusiasme over produkter som de vurderer som gode. Jeg kjøper ofte hifiblader og koser meg med dem.

Av og til stiller jeg meg spørsmålet om _hvordan_ anmelderen klarer å skille mellom komponentenes objektive egenskaper, og hans egne subjektive preferanser. Liknende dilemma tror jeg anmeldere av film, musikk og skjønnlitteratur står overfor. Som jo vi alle vet liker vi forskjellige typer lydbilder, men mange har også like preferanser. Som eksempel på det har vi uttrykk som "flat-earth" og "round-earth" som illustrerer forskjellig tilnærming til hifiopplevelse.

Kan man i prinsippet skille mellom de objektive egenskapene fra egen preferanse, evt. hvordan man vekter disse faktorene forskjellig? Setter pris på tilbakemelding ang. dette, når vi først har profilerte anmeldere tilgjengelig i tråden :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Soundproof skrev:
At få Hi-Fi blader finner noe å slakte underbygger vel påstanden om at de aller fleste komponenter som ikke er direkte feilkonstruerte er temmelig like? Så det finner jeg ikke problematisk. Det å brekke metall rundt forholdsvis grunnleggende lik innmat og smette på noen brytere og en logo er jo etterhvert blitt gjengs fremgangsmåte for mange.

Men akkurat som du ikke skjeller ut dama som nettopp har invitert deg hjem, er det vel også lite sannsynlig at et hi-fi blad kaster seg over en annonsør som har bestilt plass -- så der er det absolutt grunn til å være på vakt: ser du mange annonser fra en annonsør, og leser mye pent om samme redaksjonelt, kan det jo være at man har valgt å se forbi visse ting.
Kan bare prate for mine egne erfaringer her.

I forskjell fra ett av mine gamle forsterker sett til 20k og til forsterkersett jeg har idag til 100k+ er det enorme forskjeller i lydkvalitet,her vil jeg anta det er mere enn kassa rundt og logo som er forskjellen.Her påstår jeg at alle som er over middels lydinterresert og ikke over 80 år LETT hører forskjellen.
De som gir seg "katta" i lydkvaliteten og som aldri har lent seg tilbake og lukket øynene for visualisere seg scenen der utøverne utfører sin kunst,ja de har nok ikke samme potensiale for å gjøre dette.
Har arbeidskolleger på jobben som sier: "det er det samme om lyden kommer fra surround anlegg eller radioen i bilen" Noen av disse har da vært hjemme hos meg i diverse ærend.
Alle som har vært der har naturligvis lurt fælt på anlegget som da står synlig midt i stuen....
Alle vet naturligvis fra før at jeg har lagt mye tid,energi og ikke minst mye penger i disse komponentene.Samtlige av disse som har satt seg ned i stolen(Sweetspot,3 stykker) har ikke nevnt noe i ettertid om verken surround radio eller ristet på hodet av mine noe dyre innkjøp i ettertid.
Det de da har sagt til andre arbeidskolleger har vært" er du innom Johnny noengang sett deg ned å ta en lytt på anlegget hans det er en opplevelse"

Jeg ser jeg setter det litt på spissen her men alle kasser er ikke like selv om noen ofte ønsker at de var det.

Det jeg tildels er enig i uten om å prøvd det selv i min stue er at det virker som om forskjellene på dyrt utstyr kan være vanskeligere å skille framfor mitt nevnte eks.
Derav virker det som i tester at lydbildet mellom dyrt utstyr kan være vanskeligere å sette ord på,uten om å ty til gjentakelser.

Men også her vil det såklart være forskjeller...samme som det er forskjeller på en Ferrari mot en Lamborgini.
Og som jeg har nevnt tidligere, jeg er glad de fleste bladene siler ut "dritten" å gir oss stoffet som virkelig er verdt å lese.
Og nei jeg hygger meg med bladene fremfor å være på vakt noen sjanser må en bare ta her i livet.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Soundproof skrev:
Og har redaktøren høyttalere fra et bestemt merke samtidig som bladet er fylt med godord om dette merkets produkter, så kan man muligens innbille seg at disse høyttalerne var billige i anskaffelse.
Vet ikke hvor mye du leser eller har fått med deg men hvis jeg sier at jeg aner om hvem du mener ....så oppfordrer jeg deg til å ta en titt på nettet om disse HT så finner du raskt ut at de er referanse til ganske mange som har hatt de inne til test.
Så det er mulig at de bare er som de fleste tror,: nettopp en referanse og ett suverent verktøy for nevnte redaktør.

Eller så kan en innbille seg at det er en stor konspirasjon ute å går og alle som har testet disse HT er med på en verdenomspennende nett nettopp for å lure mennesker til å kjøpe dette merket....................................Satt litt på spissen.

MVH Johnny

K

knutinh

Gjest
R.E.S. skrev:
Jeg har lest hele tråden nøye, og det handler også om å ta ting i verste mening kun for å kunne kverulere med andre.
Kan du oppsummere kort hviken unik innsikt du har i min psyke og motivasjon for å delta i diskusjonen? For framtiden håper jeg at du gjør høvdingen oppmerksom på alle mine brudd på forumreglementet, og holder deg til diskutere sak og ikke person.
RoDa sin kommentar kom på bakgrunn av manglende målinger og ABX-testing. Hadde målsetningen din med innlegget ditt vært å føre en saklig debatt, burde du brukt det som eksempel, ikke den konstruerte virkeligheten du skapte deg.
Så din saklige mening er altså at du og RoDa fritt skal kunne kritisere andres konklusjoner fordi dere ikke liker test-metoden, men knutinh skal fint holde kjeft fordi hans krav til test-metodikk er så usaklige?

Ser du at dette er en form for argumentasjon som fort biter seg selv i halen?
Du kan ikke forvente å bli tatt seriøst, når din omgang med virkeligheten er så lemfeldig.
Hvis du kan henvise til en konkret lemfedig omgang med virkeligheten så vil jeg at du henviser til den og gjør høvdingen oppmerksom på det. Hvis du kommer med løsebeskyldninger så vil jeg be deg om vokse opp og diskutere på saklig vis.
At målinger og ABX-tester også kan utfylle den mer eller mindre subjektive oppfatningen av et produkt, er jeg selvfølgelig enig med deg i, men det har ingenting å gjøre med om hifijournalistene tester kabler mellom discman'er og minianlegg.
Igjen, det handler om hvorvidt jeg skal få lov til å kritisere metodikk, noe jeg forstår at du vil nekte meg.
Å sette ting på spissen er noe jeg er godt vant til som journalist i mitt daglige virke. Dessverre er det slik at drar man strikken for langt, så vil samtidig "linken" tilbake til det opprinnelige svekkes i så stor grad at man i stedet oppnår å sette fokus på andre ting enn det man i utgangspunktet ønsket. Nemlig virkemiddelet i stedet for hensikten.
Det kan sikkert diskuteres om min måte å argumentere på er hensiktsmessig. Nå har vel jeg, du, roysen og RoDa diskutert form og lingvistikk i stedetfor sak i 1-2 sider. Jeg kan forsikre om at det ikke ville ha skjedd om det var opp til meg.

Innlegget er redigert grunnet brudd på regel #1 i regelverket

-k

K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
R.E.S. skrev:
RoDa sin kommentar kom på bakgrunn av manglende målinger og ABX-testing. Hadde målsetningen din med innlegget ditt vært å føre en saklig debatt, burde du brukt det som eksempel, ikke den konstruerte virkeligheten du skapte deg.
Så din saklige mening er altså at du og RoDa fritt skal kunne kritisere andres konklusjoner fordi dere ikke liker test-metoden, men knutinh skal fint holde kjeft fordi hans krav til test-metodikk er så usaklige?-k
Ref til ditt "morsomme" innlegg med discman.
Ja, jeg kunne kritisert ditt resultat basert på (og nå bør du følge godt med!) MINE EGNE KONKLUSJONER ETTER Å HA PRØVD I EGET OPPSETT.

Vi kunne sågar blitt enige om at med dine rammebetingelser hadde du ikke muligheter til å høre forskjeller, mens det i andre oppsett kunne vært en forskjell.

K

knutinh

Gjest
Forøvrig så er jeg enig i kritikken av utsagn ala "alle hifi-anmeldere er korrupte". Jeg kjenner ikke til noe som støtter at hifi-anmeldere bevisst og med overlegg gir gode karakterer der hvor det gir best økonomisk uttelling. Å hevde at hifi-anmeldere er korrupte er altså en beskyldning som savner dokumentasjon.

Man kan spekulere på enkelte rare fenomener uten å beskylde noen for noe. Hvorfor er så stor andel av produktene som testes og får gode karakterer i et blad konstruert i bladets hjemland? (dvs hvorfor er det så mange engelske produkter i engelske blader, norske produkter i norske blader etc).

Noe kan sikkert forklares med at mange gode norske produkter ikke er så lett tilgjengelig i andre land. Men produkter fra store produsenter i store land er neppe mye mindre tilgjengelig i Norge enn de er i hjem-landet. Så hvorfor denne tendensen? En forklaring er at det finnes en liten bias i retning av nasjonal-stolthet, at hifi-anmeldere i noen grad foretrekker å gjøre seg kjent med norske produkter, og at det derfor er uforholdsmessig mange norske produkter som ender opp med å bli presentert i bladet. En annen forklaring er at lokalt produserte produkter har tilgang på teknisk kyndige konstruktører som er bedre ambassadører enn selgere, og at i et lite land med et lite miljø vil en konstruktør med stor sannsynlighet kjenne de rette personene.

-k

K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
Ref til ditt "morsomme" innlegg med discman.
Ja, jeg kunne kritisert ditt resultat basert på (og nå bør du følge godt med!) MINE EGNE KONKLUSJONER ETTER Å HA PRØVD I EGET OPPSETT.
Interessant. Betyr det at dersom jeg tester en kabel som du ikke har anledning til å teste med et Aiwa-anlegg så har du overhodet ingen mening om testen min før du har testet eksakt samme produkt?

Jeg har fått noen tilbakemeldinger her inne på at jeg "selvsagt ikke kan høre forskjell på kabler når du bare har forsterker xyz, hvis du derimot hadde forsterker abc så ville du mye lettere ha hørt forskjeller". Hvis dette er personer som ikke har prøvd de kablene jeg har prøvd (som endog ikke vet hvilke jeg har prøvd) så snakker de altså nonsense?

-k

K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
Interessant. Betyr det at dersom jeg tester en kabel som du ikke har anledning til å teste med et Aiwa-anlegg så har du overhodet ingen mening om testen min før du har testet eksakt samme produkt?

Jeg har fått noen tilbakemeldinger her inne på at jeg "selvsagt ikke kan høre forskjell på kabler når du bare har forsterker xyz, hvis du derimot hadde forsterker abc så ville du mye lettere ha hørt forskjeller". Hvis dette er personer som ikke har prøvd de kablene jeg har prøvd (som endog ikke vet hvilke jeg har prøvd) så snakker de altså nonsense?

-k
Nei, men dersom jeg hadde kommet til andre konklusjoner med Teac enn det du gjorde med Aiwa så kunne det gi noen indikasjoner på at du ikke hadde vært grundig nok i din test ved bare å benytte Aiwa. (I dette tilfellet er Teac et bedre og mer transparent anlegg)

De snakker ikke nonsens, men jeg regner med de snakker av egne tidligere erfaringer med tilsvarende utstyr som din xyz. Forhåpentligvis forsøker de da å indikere for deg at dine opplevelser med forsterker xyz's evne til å avdekke forskjeller ikke nødvendivis er universelle.
Men når du ikke er konkret i å fortelle om din "test", så kan heller ikke kritikserne være konkrete i sine tilbakemeldinger.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Ærlighet varer lengst, eller?

Vet ikke hvem som er værst, HI-FI anmeldere eller musikkjournalister, men det virker "noen" ganger som de er kjøpt og betalt :'(.

Topp Bunn