Hi-Fi anmeldere,stoler vi på dem....?

K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
De snakker ikke nonsens, men jeg regner med de snakker av egne tidligere erfaringer med tilsvarende utstyr som din xyz. Forhåpentligvis forsøker de da å indikere for deg at dine opplevelser med forsterker xyz's evne til å avdekke forskjeller ikke nødvendivis er universelle.
Men når du ikke er konkret i å fortelle om din "test", så kan heller ikke kritikserne være konkrete i sine tilbakemeldinger.
Hvem får så avgjøre hvilket utstyr som er "tilsvarende"?

Jeg setter pris på og oppfordrer til kritikk av metode. Jeg synes det er en utmerket måte å få belyst potensielle problemstillinger som man kanskje ikke har tenkt på selv. At man ikke er enig i all kritikk er en selvfølge, og man må selvsagt få besvare, evt overse kritikk dersom man mener det er på sin plass.

At du ikke tar kritikk av dine metoder seriøst hvis ikke kritikken kommer fra noen som har testet det faktiske produktet tyder for meg på at du ikke ser forskjellen mellom "metode" og "produkt". En slik holdning til potensielle kunder kan i mine øyne føre til et dårligere produkt.

-k

J

Janpe

Gjest
Martin Colloms har en og annen fornuftig mening jeg synes mange kan ta lærdom av. Colloms er for de som ikke kjenner han en av verdens ledende hifijournalister som virkelig kan sitt fag. Dette er ingen amatør eller "sjarmerende entusiast". God lesning!

Traditional audio magazines have generally supported well researched independent opinion, where a continuity of assessment and defined freedom of expression helped maintain a critical stance for new technologies and for product performance. While quality audio enjoys a respectable turnover and remains a viable activity, the market is well matured and sales continue to decline. In my view this has resulted in a progressive squeeze on the news stand magazines, which are competing for a diminishing advertising spend. This is at a time when paper and editorial costs are continuing to rise. I consider that there are two main consequences. Some Hi Fi magazines, aware of their shrinking established readership, appear to be constantly trying to make the content more readable and jazzy in order to attract new readers. But in my view this dumbing down has the effect of reducing the authority and power of the editorial content, and inevitably and progressively alienates the established and more experienced supporter..

The second outcome is a perceived increase in the influence of advertisers on content. Editors will protest that they are well aware of the dangers, that they can resist the pressure, that their advertising department is entirely separated from the editor’s office, but the content of many journals would suggest otherwise. Major advertisers appear to extract undue editorial attention, more news copy, a greater number of reviews and these at more depth. After a third of a century in the business I personally know of a number of occasions where the power of a major advertiser has been brought to bear on freedom of editorial expression. This can take many forms from threats to withdraw advertising revenue, to injunctions to halt the printing, and even lawsuits for claimed damages. Business is business and magazine editorial departments have to tread a fine line. This is where great editors can show their worth. It seems that many editors and contributors are under a tacit agreement not to rock the boat, either that of the audio business in general, and in specific not to imperil their journal. Other more subtle influences may occur.

Contributors, this author included, may enjoy foreign ‘fact finding‘ trips, others may find their attendance at shows, including Japan and the States are paid for by advertisers and show organisers, in return for some report of their sponsor’s activities. Audio journals are by no means alone in this respect.

A very few magazines have made it public policy to try and avoid such influences, though the tendency to play safe in review generally holds while that strong financial dependence on audio manufacturer advertising remains in place.

We do not have to look very far to see the effects on much published review opinion. There is frequently a depressing sameness to the review writing and descriptions, a uniformity of approval for nearly everything, a clear lack of committed discrimination for variations in product character, build quality and objective performance.

It is certainly well known that most Hi Fi reviewers are generally poorly paid and that much is written as much for love and enthusiasm as for a viable income.

Unfortunately reviews with weakly expressed opinions may then be dressed up with pseudo scientific bar and pie charts, largely based on guesstimates of aspects of technology, sound quality and technical performance, and taking all into account, both the test lab and the critic are all too often seen to be playing safe.

Most of my colleagues, when working with a high quality replay chain, can readily discriminate between a top audiophile power amplifier and an ‘also ran’. The differences are not trivial, the perfection of image depth and focus, of low level detail, of dynamic expression, the sense of a live performance can, in a critical context , be dramatically and rewardingly different.

Taking the example of a vehicle. It is like comparing a Golf 1.4 with the GTI.

Sure, they are both have four seats. The 1.4 does the job very well for the price, but it is clearly not a high performance vehicle nor is intended to be. For a keen driver the GTI version is probably worth double because it feels about twice as good in the important, driver perceived aspects.

Thus on a hundred point scale for driver satisfaction the 1.4 might get 42 and the GTI 85.

I score the sound quality of audio electronics very much on a similar basis. However most news stand magazines dare not do this due to the pressures they are suffering and I think that it is because they must respect the relationships which they have so carefully built with the industry. Thus for the example given, when translated into audio terms, you would be lucky if such a magazine dared to differentiate performance by as much as 7%. Defending their position, editors will say that their readers will of course get used to it; that they can and should read between the lines.

Why should they have to? Why can’t the contributors tell the truth as they find it?

So, with the various blobs and charts and bars there is a narrow range which the contributors are allowed in practice. Statistically analysed for many magazines and products nearly every product gets 4 out of 5, or 80%, plus or minus a few percent. As there are almost no duds, we must suppose that in many cases these are censored. No less than three editors have explained to me that if a product does really badly they would voluntarily pull the review rather than get into a dispute with the manufacturer. Some editors have even explained in print that they value a pleasant relationship with the manufacturers, see the advertising as a necessary part of the deal, value their ministrations, trips and extended product loans, and very likely would not dream of severely criticising their products. Indeed one web journal explains that they actively censor in advance copy constituting a poor review, and will only print positive reviews. They explain that they are doing the readers a favour.

I consider that this play safe attitude shown by much of the audio press constitutes a betrayal of the reader, who ultimately is the reason the editorial content appears at all, regardless of who pays for it. The paying reader must be the critic’s friend, not a manufacturer or supplier.

Any film, book or theatre or music critic who behaved like many hi fi reviewers would be laughed out of the business. What price A. A. Gill’s reputation if he were to sink so low. I value his opinions because he tells it how it is. I expect no less from a good audio critic.

Editors and contributors must endeavour to set the highest standards for independent opinion, and must earn deserved respect for their integrity and authority. They must respect the intelligence of their readers and encourage objective opinion which will guide the reader to fairly differentiate between the diverse creations of audio designers. It a deception on the industry and the public to try and maintain the perception that nearly all audio equipment today is well designed ‘fine’, more or less, and thus that we do not need to try very hard to differentiate differences in performance.

For example, nearly all tubed equipment gets the ok in review, and while most are pleasant sounding, in my experience there is actually a huge range of performance from the very best to the merely average. Personally, I consider that a failure to discriminate between them is an insult to the designers of the superior product.

Frustration with much of the status quo has finally prompted me to establish a new independent subscription title so I and my freelance colleagues could publish audio copy of the quality and depth that we ourselves would like to see in print. By adopting an advertisement-free subscription model, we aim to write objectively, freed from the pressures which seem to be experienced by many editors and contributors to news stand magazines.

Independence from the financial targets of large publishing establishments is one thing, but such independence also confers responsibilities, the title must also discharge its obligations both to the editorial team and to the subscribers.

S

slowmotion

Gjest
Noen og enhver kan ha godt av å lese det der.
Colloms har stor faglig tyngde.

P

Parelius

Gjest
Janpe skrev:
Martin Colloms har en og annen fornuftig mening jeg synes mange kan ta lærdom av. Colloms er for de som ikke kjenner han en av verdens ledende hifijournalister som virkelig kan sitt fag. Dette er ingen amatør eller "sjarmerende entusiast". God lesning!
Kilde?

K

knutinh

Gjest
Kan noen på stående fot gi et estimat av hvor mye f.eks Fidelity tjener i annonsekroner pr nummer?

Er det f.eks slik at et nummer til 70,- (?) tar inn 70,- til på annonsering? Jeg har ingen magefølelse for hvor dette tallet ligger.

-k

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg mener det regnestykket har vært fremme for en god periode siden. Det står på sentralen ett sted tror jeg.
Eller var det en tråd liknende ditt spørsmål her tro ?
Mja, husker ikke hva avansen var, men den var ikke så stor nei.

mvh

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Parelius skrev:
Janpe skrev:
Kilde?
Her er litt...
http://www.colloms.com/

MVH Johnny

K

kbwh

Gjest
De av dere som ikke har lest The Audio Critic kan laste ned mange gamle numre i PDF-format her.

Audiojournalistikk blir etter min ringe mening ikke bedre enn dette. Det dro ikke mange annonsekronene heller.

S

slowmotion

Gjest
Kikket såvidt på linken. Er det en man som skriver alt?

K

kbwh

Gjest
Er det nå, men de gamle bladene har også andre bidragsytere.

De diskuterer de tekniske løsningene, ikke den populariserte gjørma.

J

Janpe

Gjest
Bare en presisering, dette er stedet til Martin Colloms:

http://www.hificritic.com/

Dette er en magasin (papir) som utgis av Colloms med mange kompetente bidragsytere. Uten reklame, derav prisen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Har du sett én eneste test med klar dreining mot middels kvalitet i Fidelity? Jeg kan ikke huske å ha lest noen som ikke er over 90% (omtrent) positivt. Eller mener dere virkelig at dere trykker er klart bedre enn gjennomsnittet?
Leste du testen av Copland romkorreksjon i siste Fidelity, #29?

O

om.s

Gjest
omholt skrev:
Når Fidelity skriver "løp og kjøp" om Noise Harvester, så forteller jo det at de kan være på bærtur av ulike grunner. Tviler på at de lyger, men de tydelig påvirket av placebo effekten.
Og så har du de som mener att dette faktisk er noe og löpe å kjöpe, så i denne sammenhengen behöver de ikke väre så på bärtur som du antyder, hvordan kan du forresten avgjöre at de " tydelig er påvirket av placebo"? kanskje er det mer en slik bastant (og ikke egen erfaringsbasert?) avskrivelse av produktet som er på bärtur?!, imho!!...

mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Ref. enkelte kommentarer ovenfor da jeg skrev noe tilsvarende til dette utdraget:

Statistically analysed for many magazines and products nearly every product gets 4 out of 5, or 80%, plus or minus a few percent. As there are almost no duds, we must suppose that in many cases these are censored. No less than three editors have explained to me that if a product does really badly they would voluntarily pull the review rather than get into a dispute with the manufacturer. Some editors have even explained in print that they value a pleasant relationship with the manufacturers, see the advertising as a necessary part of the deal, value their ministrations, trips and extended product loans, and very likely would not dream of severely criticising their products.

Dette er en klassisk "når krybben er tom bites hestene" situasjon. Der produsentene må få et stadig mindre antall kunder til å bruke mer, og der redaktørene snur seg vekk.

Dette kan løses - men kun om det skjer nyrekruttering så det monner til hi-fi, og slik rekruttering får vi dersom man er villig til å forstå hvordan man er blitt manipulert til å akseptere at god lyd skal være rådyrt.
Folk som vurderer å sette i gang med hobbyen blir for det første grundig forvirret over at det er umulig å få samme svar fra to aktører, et resultat av den voodoo-science som praktiseres innenfor hi-fi, der alt gjelder.
For det andre blir de skremt så det monner av hva duppedittene koster.

Det er ikke nødvendig med russebussanlegg av den typen man leser om i andre tråder her inne for å oppnå god lyd - det er faktisk total overkill, og samtidig også et uttrykk for at de som hengir seg til denslags må ha usedvanlig lite finstemt sanseapparat om det er slikt som skal til. Problemet med russebussanleggene er at det er disse som får oppmerksomhet, og som blir en nærmest uoverkommelig barriere å skulle klatre over for dem som måtte være nysgjerrige på hobbyen.

Den dagen folk skjønner at en kabel til 200.- kan være like god som en til 200.000 -- så kan det godt være at en del produsenter får det tøft, men hobbyen får det bedre.

O

omholt

Gjest
Hør, hør: "The paying reader must be the critic’s friend, not a manufacturer or supplier."
Den mannen har skjønt det. Synd og se at de fleste skribenten som har deltatt i denne tråden, ikke er villig til å ta kritikk. Her er det først og fremst om å gjøre og gå i skyttergraven. Slik skaper ikke mye troverdighet. Noe av kritikken som har kommet i tråden er riktig nok utav proposisjoner, men det er viktig og ha en ydmyk innstilling og villighet til å forbedre seg. Skjerpings. ;)

O

om.s

Gjest
omholt skrev:
Synd og se at de fleste skribenten som har deltatt i denne tråden, ikke er villig til å ta kritikk. Her er det først og fremst om å gjøre og gå i skyttergraven. Slik skaper ikke mye troverdighet. Noe av kritikken som har kommet i tråden er riktig nok utav proposisjoner, men det er viktig og ha en ydmyk innstilling og villighet til å forbedre seg. Skjerpings. ;)
Viktige poenger, som også burde gå "begge veier" i större grad enn det gjör......

mvh

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Nei, jeg stoler ikke på hifianmeldere som gruppe. Jeg finner noen anmeldere relativt troverdige, men slik som mange tester fremstår nå for tiden er mangelen på objektivitet slående. Det er en ekstremt ensidig fokusering på et produkts positive egenskaper. I noen av de siste bladene jeg har kjøpt er dette VELDIG slående. Siste numrene av Hjemmekino(versting nr 1), High fidelity og L&B er helt hårreisende. Det hele dreier seg om oppramsing av positive egenskaper, og som veileder for kunder i et uoversiktelig marked er dette helt ubrukelig. Anmelderne klarer knapt å beskrive en høyttalers tonale egenskaper i sin iver, og da står testeren til stryk etter min mening.

Jeg skal ikke påstå at dette dreier seg om kjøpte tester, men et eller annet er åpenbart helt feil. Jeg kommer til å fortsette med kjøp av diverse andre blader men "Hjemmekino" er over og ut. Totalt ubalansete tester. Mange av dem direkte tvilsomme. De fremstår som rene bestillingsverk utenat jeg skal påstå at dem er det, men et eller annet er riv ruskende galt i den redaksjonen.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jeg stoler på at "anmeldergutta" gjør så godt de kan, men når de blir konfrontert med personer som tester ut kabler på discman og simpleste sort anlegg , da sier jeg ingenting på at de reagerer.

For å si det på en annen måte; du drar ikke avgårde på Nurburgring med en M3 med 155 x 13 dekk

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.583
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flere av de siste innleggene er fjernet da de bare skaper splid og problemer. Ikke noe konstruktivt i det hele tatt..

Hvorfor i alle dager kan dere ikke holde dere på "matta" ?

Det siste var IKKE et spørsmål som dere skal svare på i denne tråden for å trekke det ut i ytterste konsekvens, men et spørsmål til ettertanke. Gå en tur ut å luft vettet i stedet.

Et innlegg til av en slik sort og tråden stenges.

mvh Odd Magnus "moderator modus"

J

Janpe

Gjest
Hvorfor ble mitt innlegg om hvor Colloms skriver slettet? Det er en kildeopplysning.

S

slowmotion

Gjest
Janpe skrev:

Dette er en magasin (papir) som utgis av Colloms med mange kompetente bidragsytere. Uten reklame, derav prisen.
Takk for linken. Overveier å abbonere.
Ser at Philip Newell er en av skribentene,
det er også en man som vet hva han snakker om.

;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.583
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Janpe skrev:
Hvorfor ble mitt innlegg om hvor Colloms skriver slettet? Det er en kildeopplysning.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18124.msg351234.html#msg351234

Janpe skrev:

Det er IKKE slettet. Gjør hjemmeleksa di neste gang så slipper vi å svare på slike spørsmål. Grunnen til denne tonen er nettopp slike poster.

Hvorfor ditt, hvorfor datt? "Jeg gjør jo aldri noe feil" etc.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.781
Torget vurderinger
35
Nå har jeg lest gjennom tråden en gang til, og jeg må ha fått i meg ett eller annet i går som ikke har vært sunt. :eek:

Uenighet om testmetodikk og andre ting er for så vidt greit, men personangrep hører ikke hjemme på et sånt forum.

I går var jeg nok den verste av alle.

Beklager :-[

Verken anmeldere eller leser av hifimagasiner har noe å tjene på å havne i skyttergravene. Derfor har jeg klatret opp på kanten, og står lagelig til for hugg.

Roy Ervin Solstad

B

Back_Door

Gjest
slowmotion skrev:
Janpe skrev:

Takk for linken. Overveier å abbonere.
Ser at Philip Newell er en av skribentene,
det er også en man som vet hva han snakker om.

;)
Jeg har abonnert på dette. Er svært skuffet, og kommer ikke til å fornye. Jeg syntes ideen om annonsefrihet var spennende. Dette for å sikre uavhengighet. Stoffet i bladet er likevel bare en forsterkning av alle eksisterende myter. Jeg hadde forventet mot til å utfordre "sannheter" om kabler, kilde og forsterkerteknologi. Jeg hadde kort og godt forventet blindtester, der man da ikke var redd for resultatet.
Er enig med Valentino når det gjelder "The Audio Critic". "Hificritic" er så langt fra "The Audio Critic" som det er mulig å komme. Colloms har et sterkt ego, men mangler mot og vilje til å utfrordre "sannheter". Han tygger den samme grøt som alle andre. Dermed kommer jeg i fremtiden til å holde meg til Fidelity, og ta det for det det er. Her får jeg i hvert fall flotte bilder! Trenger jeg mer edruelighet, leser jeg "The Audio Critic" også. ;)

S

slowmotion

Gjest
ok, da får jeg vente og se. Takk skal du ha.

På den annen side, man ser jo av signaturen min at "The Audio Critic" nok heller ikke er helt min gate... ;)

O

omholt

Gjest
R.E.S. skrev:
Nå har jeg lest gjennom tråden en gang til, og jeg må ha fått i meg ett eller annet i går som ikke har vært sunt. :eek:

Uenighet om testmetodikk og andre ting er for så vidt greit, men personangrep hører ikke hjemme på et sånt forum.

I går var jeg nok den verste av alle.

Beklager :-[

Verken anmeldere eller leser av hifimagasiner har noe å tjene på å havne i skyttergravene. Derfor har jeg klatret opp på kanten, og står lagelig til for hugg.

Roy Ervin Solstad
Veldig bra!
Har tidligere abonnert på Hjemmekino og kjenner ikke igjen Soedal sin beskrivelse. Tvert imot synes jeg Hjemmekino har fremstått som mer troverdig enn de andre norske bladene. Når det gjelder kabler, så har dere vært ærlige og anbefalt rimelige løsninger. Testen av Noise Harvester var også rett frem ærlig.

Derimot synes deg dere gjorde et feilt veivalg når dere skulle gi bladet nytt navn. Hadde håpet på en satsing med mere hifi, og da burde bladet blitt kalt Hjemmekino og Hifi. I lengden så blir man fryktelig lei av å lese surroundreceiver tester. Det har også stort sett vært samme person som har testet disse. Tror det er bra å bytte litt på hva man tester, slik at man unngår klisjeaktig språkform.
Ellers hadde jeg gjerne sett at dere fikk flere dyktige skribenter. Etter min mening skinner det litt for mye gjennom at en del av skribentene mangler erfaring, skriveferdigheter og kunnskap. Her syntes jeg f.eks L&B er bedre på flere områder. Desverre er L&B blitt altfor kommersialistisk og mangler troverdighet på en rekke områder.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
musicman skrev:
Jeg stoler på at "anmeldergutta" gjør så godt de kan, men når de blir konfrontert med personer som tester ut kabler på discman og simpleste sort anlegg , da sier jeg ingenting på at de reagerer.

For å si det på en annen måte; du drar ikke avgårde på Nurburgring med en M3 med 155 x 13 dekk
100% ENIG..

mvh Johnny

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Soundproof skrev:
Ref. enkelte kommentarer ovenfor da jeg skrev noe tilsvarende til dette utdraget:

Statistically analysed for many magazines and products nearly every product gets 4 out of 5, or 80%, plus or minus a few percent. As there are almost no duds, we must suppose that in many cases these are censored. No less than three editors have explained to me that if a product does really badly they would voluntarily pull the review rather than get into a dispute with the manufacturer. Some editors have even explained in print that they value a pleasant relationship with the manufacturers, see the advertising as a necessary part of the deal, value their ministrations, trips and extended product loans, and very likely would not dream of severely criticising their products.

Dette er en klassisk "når krybben er tom bites hestene" situasjon. Der produsentene må få et stadig mindre antall kunder til å bruke mer, og der redaktørene snur seg vekk.

Dette kan løses - men kun om det skjer nyrekruttering så det monner til hi-fi, og slik rekruttering får vi dersom man er villig til å forstå hvordan man er blitt manipulert til å akseptere at god lyd skal være rådyrt.
Folk som vurderer å sette i gang med hobbyen blir for det første grundig forvirret over at det er umulig å få samme svar fra to aktører, et resultat av den voodoo-science som praktiseres innenfor hi-fi, der alt gjelder.

Det er ikke nødvendig med russebussanlegg av den typen man leser om i andre tråder her inne for å oppnå god lyd - det er faktisk total overkill, og samtidig også et uttrykk for at de som hengir seg til denslags må ha usedvanlig lite finstemt sanseapparat om det er slikt som skal til. Problemet med russebussanleggene er at det er disse som får oppmerksomhet, og som blir en nærmest uoverkommelig barriere å skulle klatre over for dem som måtte være nysgjerrige på hobbyen.

Den dagen folk skjønner at en kabel til 200.- kan være like god som en til 200.000 -- så kan det godt være at en del produsenter får det tøft, men hobbyen får det bedre.

En kabel, om det være seg høytaler/signalkabel så synes man at presisering din er alt for sprikende?

Du kan da ikke alvorlig påstå at en kabel til 200.- kan låte/være like bra som en til 200.000.-?

Da må ihverfall det anlegget som skal benytte billig kablene være av dårlig kvalitet!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Et par tre punkter som jeg for min egen del tror vil gjøre omtalene mer troverdige som "faktaopplysninger".
Formålet er fortsatt å gjøre omtalene så engasjerende som overhodet mulig, men kanskje samtidig får med litt fakta på kjøpet?

- Nivåmatching. Ikke vet jeg hvor mye utslag dette kan gi, og ikke vet jeg om resultatene av i dag ville blitt anderledes med matching. Men jeg har tro på at det kan være en ide å på forhånd sjekke ut hvilke innstillinger man må ha på volumkontrollen for at det skal være like høyt når man foretar sine a-b tester. (Det diskuteres angående dynamikk og frekvensgang når det gjelder ulik opplevelse av nivå, men et utgangspunkt for eksempelvis cd-spillere kan være å nivåmatche dem ved 1kHz. Dersom man da i lyttingen oppfatter de som forskjellige i lydstyrke kan man går videre og foreta andre målinger.)

- Frekvensgang. Jeg har selv ikke forsket mye på frekvensrespons kontra lytteinntrykk, men min måleseanse på seas var lærerik i så måte. Jeg har tro på at man godt kan grovsortere høyttalere ut fra målinger, og derved korte ned sin shortlist før man går igang med utprøving av aktuelle kandidater. Det eneste jeg er skeptisk til i så måte er sammenhengen mellom og derved grunnlaget for å sammenligne målinger fra forskjellige produsenter. Jeg har håp om å kunne utvide min horisont på dette, og dele det med leserne av Fidelity.

- Blindlytting. Dette synes jeg har mye for seg på et stort utvalg produkter. Det er lærerikt, spennende og befriende å lytte uten å bry seg om hva man lytter til. Når det gjelder små forskjeller type kabler og tweaks er jeg skeptisk til abx over mange runder og kort tid, da jeg selv synes dette bidrar til å viske ut forskjellene. Men jeg har som intensjon å jobbe videre med dette for muligens å finne en testprotokoll som folk i begge skyttergravene kan enes om. Tror ikke det skjer i morgen. ;)

Det er beklagelig at omholt ikke finner meg ydmyk eller ærlig, men jeg kan ikke gjøre annet enn å tilbakevise påstandene. Når det gjelder den "berømte" Harvestern så kan også omholt lese om hva jeg har skrevet i ettertid. (Ja, det var for "halleluja" den gangen, ja jeg har selv hørt den gjøre nada i flere anlegg, og ja jeg har lært av det. Være mer grundig altså.)

O

omholt

Gjest
RoDa:
Jeg skrev følgende: "Synd og se at de fleste skribenten som har deltatt i denne tråden, ikke er villig til å ta kritikk." (skulle ha vært selvkritikk, riktig Knut)
Du var faktisk et unntak. ;)

Har testet litt ulike kilder og vil si at nivåmathing er et must. Jeg gjorde ikke dette de første gangene, men senere sørget jeg for lik volum og fikk andre resultater...

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
realist skrev:
flinkjente:

"Du kan da ikke alvorlig påstå at en kabel til 200.- kan låte/være like bra som en til 200.000.-?"

Mine mistanker er i alle fall styrket! Hvorfor 200, kunne vel like gjerne sagt 20....
Jeg har utviklet en enkel metode som alle kan bruke i ro og mak hjemme hos seg selv, og som viser at 20 kroner holder. (jeg glemte visst å presisere i teksten at den krever et godt mono opptak, det er det eneste):
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12462.msg262332.html#msg262332

Ellers er jeg enig i at denne hobbyen drukner i humbug og vrøvl, og at blandene har sviktet som ikke driver mer kritisk journalistikk. Til slutt blir det man får presentert i hifi-sjappene så sært og spesielt at det bare er et lite fåtall som orker å innlate seg , selv om de i utgangspunktet kan ha hatt en drøm om god lyd. No

K

Konrad_Johnsen

Gjest
omholt skrev:
RoDa:
Jeg skrev følgende: "Synd og se at de fleste skribenten som har deltatt i denne tråden, ikke er villig til å ta kritikk." (skulle ha vært selvkritikk, riktig Knut)
Du var faktisk et unntak. ;)

Har testet litt ulike kilder og vil si at nivåmathing er et must. Jeg gjorde ikke dette de første gangene, men senere sørget jeg for lik volum og fikk andre resultater...
Beklager omholt, og takk!

Jeg nivåmatcher også, men nå tenker jeg på ned mot 0,1dB med måleinstrumenter. Noe jeg ikke har kunnet gjøre i dag.

B

Back_Door

Gjest
RoDa skrev:
Et par tre punkter som jeg for min egen del tror vil gjøre omtalene mer troverdige som "faktaopplysninger".
Formålet er fortsatt å gjøre omtalene så engasjerende som overhodet mulig, men kanskje samtidig får med litt fakta på kjøpet?

- Nivåmatching. Ikke vet jeg hvor mye utslag dette kan gi, og ikke vet jeg om resultatene av i dag ville blitt anderledes med matching. Men jeg har tro på at det kan være en ide å på forhånd sjekke ut hvilke innstillinger man må ha på volumkontrollen for at det skal være like høyt når man foretar sine a-b tester. (Det diskuteres angående dynamikk og frekvensgang når det gjelder ulik opplevelse av nivå, men et utgangspunkt for eksempelvis cd-spillere kan være å nivåmatche dem ved 1kHz. Dersom man da i lyttingen oppfatter de som forskjellige i lydstyrke kan man går videre og foreta andre målinger.)

- Frekvensgang. Jeg har selv ikke forsket mye på frekvensrespons kontra lytteinntrykk, men min måleseanse på seas var lærerik i så måte. Jeg har tro på at man godt kan grovsortere høyttalere ut fra målinger, og derved korte ned sin shortlist før man går igang med utprøving av aktuelle kandidater. Det eneste jeg er skeptisk til i så måte er sammenhengen mellom og derved grunnlaget for å sammenligne målinger fra forskjellige produsenter. Jeg har håp om å kunne utvide min horisont på dette, og dele det med leserne av Fidelity.

- Blindlytting. Dette synes jeg har mye for seg på et stort utvalg produkter. Det er lærerikt, spennende og befriende å lytte uten å bry seg om hva man lytter til. Når det gjelder små forskjeller type kabler og tweaks er jeg skeptisk til abx over mange runder og kort tid, da jeg selv synes dette bidrar til å viske ut forskjellene. Men jeg har som intensjon å jobbe videre med dette for muligens å finne en testprotokoll som folk i begge skyttergravene kan enes om. Tror ikke det skjer i morgen. ;)

Det er beklagelig at omholt ikke finner meg ydmyk eller ærlig, men jeg kan ikke gjøre annet enn å tilbakevise påstandene. Når det gjelder den "berømte" Harvestern så kan også omholt lese om hva jeg har skrevet i ettertid. (Ja, det var for "halleluja" den gangen, ja jeg har selv hørt den gjøre nada i flere anlegg, og ja jeg har lært av det. Være mer grundig altså.)
Dette er da virkelig bra, RoDa!
Din entusiasme gir grunnlag for interesse og tillit fra oss lesere.
Det virker som om du har en reell vilje til å komme kritikere i møte. Du har dermed en mulighet til å forbedre Fidelity. ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Soundproof skrev:

Blir litt forvirret av hva du skriver,men er det du sier iflg, også annet innlegg at anlegg til ? 5000 er fullt på høyde med anlegg til ? 200 000 ?

Hva med å snu litt på flisa:Jeg mener at de som ikke hører forskjell på eletronikk fra 20k til 100k må ha ett utrolig lite finstemt sanseapparat....!!!!

Men som påpekt fra før,:En entusiast vil mye lettere høre disse forskjellene.Og før en entusiast vil det være også mye lettere og kunne forsvare prisforskjellen p.g.a betydningen dette gir lydmessig.

SITAT: Stadig mindre antall kunder til å bruke mer.....

Norge visst vi holder oss her,Vi har vel knapt brukt så mye penger som vi gjør på elektronikk idag,ikke bare bruker vi mer men vi er også blitt svært kvalitetsbevisste på hva vi vil ha.Det vil alltid være forbrukerne som setter grenser hvor bra elektronikk som vil være salgbart men vi er vel kjent for å dra den "strikken" ganske langt.
D.V.S Det finnes entusiaster i de fleste "hobbyer" og det vil alltid være mennesker som er villige til å betale ekstra selv om det lille ekstra ikke alltid vil forståes av allmenheten.

Og det vil i de allerfleste tilfeller være en klar sammenheng mellom pris ytelse.Det være seg om det gjelder bil,båt.motorsykkel eller stereo.
Enig med at det ikke trenger å koste skjorta for å få til god lyd,men derfra å hente ut det allerbeste eller opp mot det allerbeste så vil det av naturlige årsaker koste mer.

Du kommer deg frem fra A til B med en Boble,men opplevelsen er desto større med en Ferrari.

MVH Johnny

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
johnnygrandis skrev:
Blir litt forvirret av hva du skriver,men er det du sier iflg, også annet innlegg at anlegg til ? 5000 er fullt på høyde med anlegg til ? 200 000 ?
Du må få lov til å forvirre deg selv så mye du bare vil, men jeg regner med at du har fulgt diskusjonene omkring kvalitetsgjengivelse av lyd her inne. I disse har jeg alltid forfektet at høyttalere, rom, akustikk, kilde, forsterkeri er langt viktigere enn kabler -- og slik skal innlegget også leses.

Når det er sagt, så er det en dårlig skjult hemmelighet at moderne high-end produksjon av forsterkeri i stor grad baseres på bruk av moduler, og at disse kan gjenfinnes i mange ulike merkers produkter. Derfor er det heller ingen grunn til å la seg forvirre over at pris og ytelse ikke behøver å ha noen som helst relevans.
Er du villig til å betale 100 lapp ekstra for at det skal stå Rowland på dine ICE forsterkere så er det helt i orden, men det finnes alternativer med samme innmat som koster 100 lapp mindre. Og dette er kun et eksempel - det gjelder også rebadgede rørforsterkere som opprinnelig er produsert i Kina, men som har fått nytt navn på veien frem til disk.

Ofte er det helt andre årsaker til disse opplevde forskjellene enn at man har byttet komponent - og RoDa er inne på noen av dem i sitt berømmede innlegg ovenfor.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
f skrev:
En kabel, om det være seg høytaler/signalkabel så synes man at presisering din er alt for sprikende?

Du kan da ikke alvorlig påstå at en kabel til 200.- kan låte/være like bra som en til 200.000.-?

Da må ihverfall det anlegget som skal benytte billig kablene være av dårlig kvalitet!
Jeg er så trøtt av dette "dårlig anlegg" angrepet. Og kanskje har du ikke fulgt med?

Mike Lavigne anses å ha det kanskje beste anlegget og lytterommet blant medlemmene i avsforum.com
Han har brukt mange, mange millioner kroner på anlegget sitt.
Nylig lyttet han til Transparent Opus M til 45.000 dollar, mot Monsters høyttalerkabel til 100 dollar. Han hørte ikke forskjell. I eget lytterom, med selvvalgt musikk, på eget utstyr, med egen sirkuskabel.

Og hans tilfelle er ikke unikt. Den er naiv som tror at kabelprodusenter ikke har gjennomført slike tester selv, i egne lytterom, under kontrollerte forhold. Og dersom produsentene klart hadde hørt at deres rådyre kabler var overlegent bedre enn standardstrekk så ville vi fått høre det så det gjallet etter.

Her er Mike Lavignes lytterom forøvrig. Ikke dårlig - men kanskje overdimensjonert på kabelsiden?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Soundproof skrev:
f skrev:

Jeg er så trøtt av dette "dårlig anlegg" angrepet. Og kanskje har du ikke fulgt med?

Mike Lavigne anses å ha det kanskje beste anlegget og lytterommet blant medlemmene i avsforum.com
Han har brukt mange, mange millioner kroner på anlegget sitt.
Nylig lyttet han til Transparent Opus M til 45.000 dollar, mot Monsters høyttalerkabel til 100 dollar. Han hørte ikke forskjell. I eget lytterom, med selvvalgt musikk, på eget utstyr, med egen sirkuskabel.

Og hans tilfelle er ikke unikt. Den er naiv som tror at kabelprodusenter ikke har gjennomført slike tester selv, i egne lytterom, under kontrollerte forhold. Og dersom produsentene klart hadde hørt at deres rådyre kabler var overlegent bedre enn standardstrekk så ville vi fått høre det så det gjallet etter.

Her er Mike Lavignes lytterom forøvrig. Ikke dårlig - men kanskje overdimensjonert på kabelsiden?

Han skulle bestilt en fra Biltema ;D

MVH Johnny

K

kbwh

Gjest
Jeg kan gå god for nettledningen til ML's laptop. ;D

La oss prøve å unngå ennå en stupid kabelkrangel. Det er opptil flere gode momenter i denne tråden.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Valentino skrev:
Jeg kan gå god for nettledningen til ML's laptop. ;D

La oss prøve å unngå ennå en stupid kabelkrangel. Det er opptil flere gode momenter i denne tråden.
Enig. Skulle likt å ha rommet til Lavigne!

Topp Bunn