Hi-Fi anmeldere,stoler vi på dem....?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det ser bare litt latterlig ut med de forsterkerne på lave pidestaller rett foran lytteplassen. Som om en boks med elektronikk er noe å stille ut! Eller å sitte å stirre på! Høyttalerne ser også litt tvilsomme ut (litt hundeaktige liksom!) og kunne vel også med fordel ha vært skjult bak noe slags transparent forheng! No

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
Det ser bare litt latterlig ut med de forsterkerne på lave pidestaller rett foran lytteplassen. Som om en boks med elektronikk er noe å stille ut! Eller å sitte å stirre på! Høyttalerne ser også litt tvilsomme ut (litt hundeaktige liksom!) og kunne vel også med fordel ha vært skjult bak noe slags transparent forheng! No
Der kutter vi den diskusjonen! Dette er for drøyt å komme med. Hold dere on topic.

bjornh, moderator

EDIT : Videre innlegg som ikke er On Topic blir slettet uten varsel!

bamb , moderator

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Diskusjon og diskusjon, det var faktisk et forsøk på humor fra min side. (litt i serien "upopulære synspunkter", eller hva jeg skal si)No

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Dette er ikke en kabeldabatt. Kabeldebatter tas i kabelhjørnet.

bjornh, moderator

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Og jeg som trodde at Hi-Fi anmeldere sine anmeldelser av kabler hadde litt med denne tråden å gjøre..
ps, tar en spøk ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
bjornh skrev:
Dr.No skrev:
Der kutter vi den diskusjonen! Dette er for drøyt å komme med. Hold dere on topic.

bjornh, moderator

bamb , moderator
bjornh,noen morsomheter må vi få lov å ha med blant alt alvoret ;D

Vel Vel .....vi kjører på igjen.Er skikkelig i form etter endt treningsøkt. ;D

Ser i div blader at anmeldere sliter med å få det rette utstyret til test etter gjentatte
forespørsler om interresante produkter hos importører.
Det syntes jeg gir seg utslag i at mange merker går litt igjen hos noen blader,kan en grunn være at anmeldere er rett og slett er så ærlig i sine synspunkter at importøren er direkte "redd" for at produktet skal få en dårlig test.Eller tåler ikke produktet sammenligning med andre produkter som " slippes igjennom nåløyet".

Kan en løsning være at kunder som har kjøpt ett av disse produktene selv ta kontakt med anmeldere/blader for så å få det testet.Slik vil ikke anmeldere føle noe press fra importøren?

Irriterer meg at det er mange av de samme merker som går igjen...

Forresten så hører jeg forskjell på kabler ;)

MVH Johnny

EDIT:Eller er det vi selv som ikke tør dette da.....,he he

K

kbwh

Gjest
Mine herrer moderatorer.

Hifi-anmelderes kabelanmeldelser har da relevans for tråden?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Så fremt det holder seg til tema (eller "topic" som det heter på norwengelsk) -prinsippdebatter rundt pris og slikt, hører inn under kabelhjørnet.

bjornh, moderator

O

om.s

Gjest
johnnygrandis skrev:
bjornh skrev:
Dr.No skrev:

bjornh, moderator

bamb , moderator

MVH Johnny
Dette er ett av de viktigste poengene til HiFi magasin, imo, å bringe nye og bra produkter til torgs (ja jeg vet begrensningen til relativt lite marked som Norge), jeg kan også finne det kjedelig å stadig lese om de samme produktene om igjen og om igjen.....

og ja jeg mener også kabeltester/omtaler hører med her....

mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Finnes de et seriøst menneske der på hifisentralen som stoler på min Hi-Fi anmeldelse i Fidelity 11, side 46?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
John_Harald skrev:
Finnes de et seriøst menneske der på hifisentralen som stoler på min Hi-Fi anmeldelse i Fidelity 11, side 46?
Nå har jeg bladd meg igjennom blad bunken min.......

Den utgaven har jeg ikke......... :-\ Hvor er den gjort av seg.
Har du den lagret på pc? Pm den til meg.

MVH Johnny

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.674
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
johnnygrandis skrev:
bjornh skrev:
1. Ser i div blader at anmeldere sliter med å få det rette utstyret til test etter gjentatte
Det syntes jeg gir seg utslag i at mange merker går litt igjen hos noen blader,kan en grunn være at anmeldere er rett og slett er så ærlig i sine synspunkter at importøren er direkte "redd" for at produktet skal få en dårlig test.

2. Eller tåler ikke produktet sammenligning med andre produkter som " slippes igjennom nåløyet".

Kan en løsning være at kunder som har kjøpt ett av disse produktene selv ta kontakt med anmeldere/blader for så å få det testet.Slik vil ikke anmeldere føle noe press fra importøren?

MVH Johnny

1. Vel, det kan vere eit problem, sjølvsagt. Men eg trur dei fleste importørar faktisk slit meir med to viktige aspekt:
- Dels at dei ikkje har kapital nok til å kunne avsjå demonstrasjonsmodellar i dei nødvendige vekene som trengs for at skribentane kan gjere ei skikkeleg utprøving.
- Dels at det er problematisk å vere forhandlar i Noreg, ein svært liten marknad. Ein produsent vil ofte oppleve det som viktigare å prioritere store kundar (t.d. importøren i Storbrittania, Frankrike el. andre store nasjonar) som sel langt fleire einingar i sine store marknadar enn her på berget.

2. Det vil vise seg, naturleg nok....

3. Sjølvsagt. Eg har gjort slikt ved nokre høve. Men det er etter mitt syn like stor risiko her.
Er produktet ein vanleg produksjonsmodell, eller har eigaren gjort eitkvart? Og er han interessert i å ta sjansen på ei eventuell dårleg omtale, om han seinare vil kvitte seg med produktet på bruktmarknaden?

O

om.s

Gjest
John_Harald skrev:
Hvorfor skulle jeg ikke stole på dine inntrykk derfra? ;), det var en god beskrivelse av dine opplevelser du gav uttrykk for, jeg som var på messen selv kan godt skjønne hva du mente/mener, selv om ikke vi deler alle opplevelsene som like "store" (så selv jeg hadde fått trykt noen kommentarer fra hfs ang nevnte messe)... ;) :) .....

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Stoler på deg? Ja, men tror du har noen feilantakelser der......

(Litt morsomt at det er bilde av kompisen min der, som meg ... ;D )

Jeg synes ikke QRS-ene låt så bra at det gjorde noe. Bassen spilte for seg selv, og de bar preg av å være prototyper synes jeg.
Har nok blitt ferdige siden dengang, men jeg har ikke hørt dem siden.

Så tror jeg du blander litt. Ludvig som demade SF og AR demonstrerte lydmessige forskjeller på forskjellig impedans på riaa-trinnet. (med fjernkontroll, wow!), og da er jeg enig. Den feilaktige impedansen låt skjærende og jeg tror de fleste var enige her.
Dette var jo faktisk en liten blindtest, ikke sant?

Men da han spilte Elektro Kardogramm fra Tour De France soundtrack med Kraftwerk, på først vinyl (Rega P7 med Lyra Titan?) og så ARC CD-3 etterpå, så var jeg ikke i tvil!
Vinylen låt bare så mye mer ekte og livaktig i mine ører! Hurra og helvete!! (Siden jeg ikke har vinyl ennå...)

Joda, Respons (også med AR) låt flott, om en litt basstungt. Selv holdt jeg den gangen Usher og SF som de beste rommene, men må innrømme at Kari Bremnes' Byssanlull og Fyret ved Tornehamn var meget imponerende på rommet til Persson.

(Med forbehold om dårlig hukommelse...)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Audiophile-Arve skrev:
johnnygrandis skrev:
bjornh skrev:
1. Ser i div blader at anmeldere sliter med å få det rette utstyret til test etter gjentatte
Det syntes jeg gir seg utslag i at mange merker går litt igjen hos noen blader,kan en grunn være at anmeldere er rett og slett er så ærlig i sine synspunkter at importøren er direkte "redd" for at produktet skal få en dårlig test.

2. Eller tåler ikke produktet sammenligning med andre produkter som " slippes igjennom nåløyet".

MVH Johnny

1. Vel, det kan vere eit problem, sjølvsagt. Men eg trur dei fleste importørar faktisk slit meir med to viktige aspekt:
- Dels at dei ikkje har kapital nok til å kunne avsjå demonstrasjonsmodellar i dei nødvendige vekene som trengs for at skribentane kan gjere ei skikkeleg utprøving.
- Dels at det er problematisk å vere forhandlar i Noreg, ein svært liten marknad. Ein produsent vil ofte oppleve det som viktigare å prioritere store kundar (t.d. importøren i Storbrittania, Frankrike el. andre store nasjonar) som sel langt fleire einingar i sine store marknadar enn her på berget.

2. Det vil vise seg, naturleg nok....

3. Sjølvsagt. Eg har gjort slikt ved nokre høve. Men det er etter mitt syn like stor risiko her.
Er produktet ein vanleg produksjonsmodell, eller har eigaren gjort eitkvart? Og er han interessert i å ta sjansen på ei eventuell dårleg omtale, om han seinare vil kvitte seg med produktet på bruktmarknaden?
Takk for svar Arve.

Jeg er den første som stiller mine produkter fritt fram til det første blad/nettsted som vil teste noe jeg besitter....... Etter jula er over da ;D

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
OPPSUMMERING:

-Vi har de som mener kabler ikke kan bli for billig i ett anlegg, bare en har høyttalere og rom som virker……………… Disse tror bare på noen anmeldere som igjen ikke tror på kabler.(usikre)

-Og vi har de som ikke tror på kabler men innrømmer at man trenger høytalere,elektronikk og strøm for å få lyd…………………….Disse tror og hører bare det de selv erfarer(tror ikke)

-Og vi har de lettlurte som stort sett tror på alt bare det er på trykk.(Troende)

-Og vi har moderatorene som egentlig bare har lov å tro noe om det andre skriver.

-Og sist men ikke minst vi har anmelderene selv som gjerne vil overbevise ved enhver anledning at de er de ærligste.

;D ;D ;D :) :) :)

MVH Johnny

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
johnnygrandis skrev:
OPPSUMMERING:

-Vi har de som mener kabler ikke kan bli for billig i ett anlegg, bare en har høyttalere og rom som virker……………… Disse tror bare på noen anmeldere som igjen ikke tror på kabler.(usikre)

-Og vi har de som ikke tror på kabler men innrømmer at man trenger høytalere,elektronikk og strøm for å få lyd…………………….Disse tror og hører bare det de selv erfarer(tror ikke)

-Og vi har de lettlurte som stort sett tror på alt bare det er på trykk.(Troende)

-Og vi har moderatorene som egentlig bare har lov å tro noe om det andre skriver.

-Og sist men ikke minst vi har anmelderene selv som gjerne vil overbevise ved enhver anledning at de er de ærligste.

MVH Johnny
Eller at vi aller har ulike prefferanser..

K

knutinh

Gjest
f skrev:
...vil høre selv på det påståtte faktum at kabler som har en forskjell i pris på 199800.- ikke har kvalitets lydmessig forskjeller!
Administrator har sagt tydelig at han ikke vil ha kabeldiskusjoner i denne tråden.

Hvis du er interessert i emnet så finnes det rikelig med tråder om emnet her på sentralen.

En start er tråden i signaturen min.

mvh
Knut

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hi-Fi anmeldere, har vi tillit til dem....?

(Jeg ville kanskje brukt ordet "ha tillit til" i en tråd som denne, når jeg skulle laget en overskrift) (done..)

Ja, så da, hva ønsker man å få ut av det å lese i ett hifiblad, eller det å lese på en nettside? JMF annmeldere..
Jeg håper det er å få utvidet sin horisont uten å måtte første kjøpe ett produkt for å komme innenfor reklamens slør...
Så jeg kan jo tillegge at det stoler jo iallefall jeg på er det anmelderen ser som sin plikt.. for seg selv og oss! ;D
Da har vi jo etablert tillitsforholdets karakter også da.. ;)

mvh

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Hei,
når spørsmål stilles på en måte som kan indikere mistillit (jfr. bl.a. trådtittel), kan man vel ikke vente annet enn forsvar og angrep i en tråd på HFS. Trådstarters intensjon er heller ikke å starte eller opprettholde mistillit, såvidt jeg skjønner, heller tvert i mot.
Mer konstruktivt og produktivt tror jeg det vil være hvis man stiller spørsmål litt annerledes: f.eks. "_hvordan_ kommer hifianmeldere til sine konklusjoner". Dette tror jeg vil gi konkrete holdepunkter å jobbe videre med, og det kan bli lettere å holde seg saklig. Viser forøvrig til svar nr. 111 på s. 8 hvor jeg utdyper dette en smule fra mitt perspektiv.
Ha en god dag :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
johnnygrandis skrev:
OPPSUMMERING:

MVH Johnny
Dette innlegg er ment som en spøk, i tilfelle dette skulle misforståes.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
atonal skrev:
Hei,
når spørsmål stilles på en måte som kan indikere mistillit (jfr. bl.a. trådtittel), kan man vel ikke vente annet enn forsvar og angrep i en tråd på HFS. Trådstarters intensjon er heller ikke å starte eller opprettholde mistillit, såvidt jeg skjønner, heller tvert i mot.
Mer konstruktivt og produktivt tror jeg det vil være hvis man stiller spørsmål litt annerledes: f.eks. "_hvordan_ kommer hifianmeldere til sine konklusjoner". Dette tror jeg vil gi konkrete holdepunkter å jobbe videre med, og det kan bli lettere å holde seg saklig. Viser forøvrig til svar nr. 111 på s. 8 hvor jeg utdyper dette en smule fra mitt perspektiv.
Ha en god dag :)
Enig i det du sier her Atonal.

Men vil ikke begynne å forandre tittelen nå.
Meningen min var vel også å provosere frem noen meninger her....det ser det ut som jeg har klart :)

Men hva ligger egentlig til grunn for hva konklusjonen til en hi-fi anmelder skriver??

Leser i mange tester at produktet ikke var innspilt og at produktet ikke vil rekke å bli innspilt før emnet må leveres tilbake ???
Hvor lang spilletid tar det for eks. å gjøre seg opp en grundig mening om ett produkt?
1 uke , 2 uker? ... 1MND?
Og visst de mener at produktet ikke er innspilt før de må levere det ifra seg bør de da slippe en anmeldelse?

Det beste var da leste om en test av en HT.HT var da svært populært testobjekt å det var ganske mange skribenter som kjempet om å få være den første som testet denne i norge.
Det viste seg at når HT kom til test i blad nr.2,var anmelderen snedig nok til å få med i anmeldelsen at det enda var bra ikke de hadde testet HT først for det var etter at de hadde spilt x-antall timer at HT "virkelig åpnet seg opp" .Jeg fikk meg en god latter her. :)

MVH Johnny

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
johnnygrandis skrev:
Det beste var da leste om en test av en HT.HT var da svært populært testobjekt å det var ganske mange skribenter som kjempet om å få være den første som testet denne i norge.
Det viste seg at når HT kom til test i blad nr.2,var anmelderen snedig nok til å få med i anmeldelsen at det enda var bra ikke de hadde testet HT først for det var etter at de hadde spilt x-antall timer at HT "virkelig åpnet seg opp" .Jeg fikk meg en god latter her. :)
Høyttalere har faktisk en viss "innkjøringstid", bl.a. på grunn av stivhet i gummipakningene rundt membranen og i forskjellige andre mekaniske deler av opphenget. Diskusjonen går mer på hvor lang tid det tar. Noen mener et par sekunder, andre mener flere hundre timer. Denne linken viser et eksperiment med dette. Elementets resonansfrekvens Fs gikk ned fra 56 Hz "straight out of the box", via 54 Hz etter 10 sekunders "innspilling", til 50 Hz etter 20 timers mosjon. Sannsynligvis ville elementet til slutt stabilisere seg et sted rundt 46-48 Hz etter nok spilletid.

Konsekvensen av slik innkjøring vil være at elementet strekker seg dypere nedover og at impedanstoppen flytter seg nedover i frekvens. Det vil være hørbart, for å si det mildt. Normalt vil delefilter og overgang til andre elementer i en høyttaler være basert på data for innkjørte elementer. Jeg ville derfor forvente, og har selv opplevd, at høyttalere blir gradvis bedre over noen ukers bruk. Dette er kjent fysikk, med forskjeller i en størrelsesorden som er både hørbar og målbar med et alminnelig håndholdt dB-meter - som jeg gjorde med mine Euforia mens Excel-elementene stabiliserte seg.

Enkelte elektroniske komponenter, f eks elektrolytiske kondensatorer, har også en liten innbrenningstid før parametrene stabiliserer seg. Det er ikke opplagt at dette er hørbart. Det kan også tenkes at isolasjonen i kabler gjennomgår noen endringer i dielektrisk konstant over noen timers bruk, men da snakker vi om så små forskjeller at jeg tviler sterkt på om dette kan være hørbart. Dessuten ville jeg trodd PVC-isolasjon ville være mer utsatt for dette, pga fordamping av myknere, enn de isolasjonsmaterialene vi vanligvis bruker (PP, PFTE).

Så jeg foreslår at du venter med å le til du ser en anmeldelse som sier akkurat det samme om innbrenning av en eller annen svinedyr sølvkabel omgitt av teflon og fjell-luft. Da er det kanskje mer naturlig å humre litt, evt å fundere på hva som foregår, enn hvis man baserer sin mistillit til produktanmeldelser på bl.a. noe som ser ut som manglende kunnskap om velkjente prosesser i et nytt høyttalerelement. Da blir lett noe av latteren på din bekostning. ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Er jo ganske fornøyelig når folk ikke hører at det skjer ting med høytalere over tid ja.... ::)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
asbjbo skrev:
johnnygrandis skrev:
Høyttalere har faktisk en viss "innkjøringstid", bl.a. på grunn av stivhet i gummipakningene rundt membranen og i forskjellige andre mekaniske deler av opphenget. Diskusjonen går mer på hvor lang tid det tar. Noen mener et par sekunder, andre mener flere hundre timer. Denne linken viser et eksperiment med dette. Elementets resonansfrekvens Fs gikk ned fra 56 Hz "straight out of the box", via 54 Hz etter 10 sekunders "innspilling", til 50 Hz etter 20 timers mosjon. Sannsynligvis ville elementet til slutt stabilisere seg et sted rundt 46-48 Hz etter nok spilletid.

Konsekvensen av slik innkjøring vil være at elementet strekker seg dypere nedover og at impedanstoppen flytter seg nedover i frekvens. Det vil være hørbart, for å si det mildt. Normalt vil delefilter og overgang til andre elementer i en høyttaler være basert på data for innkjørte elementer. Jeg ville derfor forvente, og har selv opplevd, at høyttalere blir gradvis bedre over noen ukers bruk. Dette er kjent fysikk, med forskjeller i en størrelsesorden som er både hørbar og målbar med et alminnelig håndholdt dB-meter - som jeg gjorde med mine Euforia mens Excel-elementene stabiliserte seg.

Enkelte elektroniske komponenter, f eks elektrolytiske kondensatorer, har også en liten innbrenningstid før parametrene stabiliserer seg. Det er ikke opplagt at dette er hørbart. Det kan også tenkes at isolasjonen i kabler gjennomgår noen endringer i dielektrisk konstant over noen timers bruk, men da snakker vi om så små forskjeller at jeg tviler sterkt på om dette kan være hørbart. Dessuten ville jeg trodd PVC-isolasjon ville være mer utsatt for dette, pga fordamping av myknere, enn de isolasjonsmaterialene vi vanligvis bruker (PP, PFTE).

Så jeg foreslår at du venter med å le til du ser en anmeldelse som sier akkurat det samme om innbrenning av en eller annen svinedyr sølvkabel omgitt av teflon og fjell-luft. Da er det kanskje mer naturlig å humre litt, evt å fundere på hva som foregår, enn hvis man baserer sin mistillit til produktanmeldelser på bl.a. noe som ser ut som manglende kunnskap om velkjente prosesser i et nytt høyttalerelement. Da blir lett noe av latteren på din bekostning. ;D
Hei.
Kanskje innlegget er klønete skrevet men det var ikke slik ment som du beskrev.Visst du leser det slikt det er ment av meg:

HT var av merke B&w 802D.De trenger ca 15 Timer innspillingtid ifølge B&W selv.Resten er psykologisk tillvenningstid.

Latteren fikk jeg p.g.a at anmelder som hadde HT til test sist mente at HT ikke var innspilt før han overtok den,så ironisk nok påpekte han uten om å si det direkte at test nr 1 altså det andre bladet som hadde hatt HT for utfyllende test først kunne ha spart seg for denne.....Altså han viste han "fingern" uten å si det direkte..

Det jeg tenker ...å da tenker jeg høyt uten egentlig å ha grunnlag for å gjøre det.

Han som fikk HT til test nr 2 var direkte sur,grinete og irritert fordi han ikke fikk testet HT FØRST.Derfor "ÅPNET" HT seg plutselig opp, selvfølgelig.. for at hans test var den som "liksom" skulle bety mest.

Og ja, jeg vet av erfaring at HT trenger innspillingstid,jeg har eid ett sett Dynaudio 1,3 se contour.Og jeg vet at det også trengs endel tillvenningtid psykologisk sett for ny elektronikk HT.

De som har lest begge anmeldelsene skjønner hva jeg mener.

Så jeg vil ikke slutte å le hvis jeg leser noe som er så dumt som dette jeg beskrev.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Har lest innlegget mitt igjen nå,og skjønner at det misforståes.

Må lære meg å slutte å skrive når jeg har det travelt.

Håper innlegget lenger ned var oppklarende :-[

MVH Johnny

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Aha. Da begriper jeg. Beklager misforståelsen.

En slik kommentar, om en høyttaler som endelig "åpnet opp", i en anmeldelse leser jeg ikke som å "vise finger'n" til noen som helst, men kanskje mer en slags forhåndsbegrunnelse hvis det skulle vise seg at den aktuelle anmeldelsen falt ut litt mer positivt enn den foregående.

Eventuelt, hvis man først skal lese hifi-anmeldelser som en viss mann visstnok leser en viss bok, så kan man tolke inn en slags bias til å gi positiv omtale i dette utsagnet, og dermed lese denne kommentaren som et gledesstrålende utbrudd av livsbejaende entusiasme over at man var så heldig å kunne skrive en enda mer positiv anmeldelse enn foregående skribent. Hva vet jeg.

Uansett, for å svare på spørsmålet ditt i tittelen på tråden: Et betinget ja. Hvis man følger det en hifi-anmelder skriver over tid, blir kjent med hvilke kriterier han (for det er gjerne en han) legger til grunn, hva slags utstyr han har som sammenligningsgrunnlag, hvilken musikksmak vedkommende har, hvordan han har for vane å ordlegge seg - blomstrende superlativer eller mer nøkterne beskrivelser - så vil man hvertfall ha et grunnlag for å vurdere gehalten i det som skrives, og kanskje rett ut stole på vedkommendes dømmekraft.

Ett unntak for meg var da Fremer i Stereophile var så ellevillt entusiastisk over en Rockport platespiller til $73 750 (!) for en god del år siden at han spilte over LPer via denne riggen til CD-ROM, og påsto at denne fantastiske lydkvaliteten også kunne høres ved avspilling av de resulterende CD-ROMene. Siden da har jeg tatt det meste han skriver med et par poser salt. Kilosposer. ;) Men når han fra tid til annen slakter en komponent, som f eks Audio Physic Caldera i 2005, da stoler jeg faktisk på at den komponenten ikke var spesielt vellykket. Den anmeldelsen gjenopprettet forresten også litt av tilliten til hans dømmekraft og kritiske sans.

L

loFi

Gjest
Jeg er hi-fi nybegynner og har tilnærmet meg temaet som en vanlig forbruker som ønsker best mulig lyd for penga. Å lese hifi blader har dessverre ikke vært til stor hjelp sett fra mitt ståsted.

Problemet med hifi anmeldere er vel at de ikke er journalister i ordets rette forstand. De bruker ikke sin posisjon til å avsløre myter eller være kritiske til bransjen generelt. I steden for å være vanlige forbrukerjournalister er de synsere som resten av oss. Å innta en for kritisk posisjon er selvfølgelig "bad for business" og sikkert ikke noe moro heller ;)

Og her kommer det gamle "ABX-blindtest-spøkelset" igjen: hvorfor har anmeldere og de fleste (?) her på forumet denne ekstreme motviljen til å benytte eller annerkjenne denne testmetoden ???

Jeg kan dessverre bare tolke det slik at svaret fra slike blindtester er altfor "farlige" for bransjen og menigheten, men for meg som hverken har peiling eller penger hadde dette vært ekstremt nyttig!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
loFi skrev:
Jeg kan dessverre bare tolke det slik at svaret fra slike blindtester er altfor "farlige" for bransjen og menigheten, men for meg som hverken har peiling eller penger hadde dette vært ekstremt nyttig!
Ja...
Blindtester og deres aplikasjoner.

Det tar tid å sette seg inn i hvordan man skal velge seg ett annlegg.
Kombinasjonsmulighetenen er uendelige.
Det er mange vinkler å se dette ifra.

Det jeg har funnet, er att de som sier det vet at deres syn er det eneste rette... antakelig er de man ikke skal feste sin lit til.
Dette får man vurdere selv.

Noen liker lyden slik eller slik.
ABX tester prøver ofte å finne forskjeller eller mangel på forskjeller mellom visse typer signalbehandlere eller transportører.

Ønsker man å bygge opp sitt annlegg via slikt, kan man sikkert gjøre det.

Det er sikkert da hos "målemafiaen" en oversikt over de produkter man har funnet å låte likt.
De av "målemafiaen" som leser her kan sikkert henvise deg LoFi til ett par slike sider.
Det skulle de klare lett, det er selvsagt gjordt større arbeide med slikt fra denne "nøytrale" leiren som man sier.
ABX testene har jo vært ibruk i flere 10 år nå. Det må være gjordt mange mange samletester og slik.
Jeg vet ikke hvor disse er publisert, men det vet sikkert noen!

mvh

K

knutinh

Gjest
Imperial skrev:
ABX tester prøver ofte å finne forskjeller eller mangel på forskjeller mellom visse typer signalbehandlere eller transportører.

Ønsker man å bygge opp sitt annlegg via slikt, kan man sikkert gjøre det.

Det er sikkert da hos "målemafiaen" en oversikt over de produkter man har funnet å låte likt.
De av "målemafiaen" som leser her kan sikkert henvise deg LoFi til ett par slike sider.
Det skulle de klare lett, det er selvsagt gjordt større arbeide med slikt fra denne "nøytrale" leiren som man sier.
ABX testene har jo vært ibruk i flere 10 år nå. Det må være gjordt mange mange samletester og slik.
Jeg vet ikke hvor disse er publisert, men det vet sikkert noen!
Uten å kunne henvise til et sett blindtester, så er mitt inntrykk av blindtester generelt, hvis jeg får lov til å vekte testene etter seriøsitet*), at de stemmer relativt godt overens med målinger, og heller dårlig overens med seende testing.

Rom, høyttalere (og ikke minst CD-en man putter inn) fremstår da som svært kritisk.

I synkende rekkefølge etter det:
-forsterker
-evt D/A-konverter
-kabler og evt transport

Jeg kan som sagt ikke henvise til ett eller flere vitenskaplige kilder som underbygger _synet_ jeg forelegger her.

mvh
knut

*)Seriøsitet kan "måles" på flere måter. Det å bli publisert i Science eller JAES er et ganske sterkt tegn på at man har tilfredsstilt de viktigste vitenskaplige kravene (selv om Sudbø viste at det ikke er noen garanti mot lureri). Det at man dokumenterer hva man egentlig har gjort må være et minimumskrav. Referanser til relevant annen forskning, kildekritikk og selvkritikk er også gode indikatorer.

Mange interessante og lovende eksperimenter som henvises til i bl.a. legmanns hifi-miljøer ender opp med å få liten gjennomslagskraft fordi man etterhvert besvarer et annet spørsmål enn det man designet eksperimentet for å besvare, fordi man tilsynelatende ikke har forstått statistikken som ligger til grunn for sannsynlighetene, fordi man fremstår som biaset eller kunnskapsløs i å benekte andre kilder (som potensielt gir andre resultater). Mange forstår heller ikke at det er like viktig å publisere eksperimenter som ikke gir positivt utfall, selv om de er langt mindre spennende. Dersom det ser ut til at forfatteren har gjort 100 like eksperimenter, og først dokumenterte det eksperimentet som gav positivt utfall så er konklusjonen farget.

Et "godt" paper/eksperiment skal i mine øyne besvare et konkret, begrenset spørsmål med konklusive data (evt vise at konklusive data er vanskelig å finne), sammenligne med andre eksperimenter og forklare saklig hvorfor konklusjonene (og dataene) skiller seg, komme med en rekke motargumenter mot seg selv, og besvare disse, og henvise leseren til en lang rekke kilder som har bakgrunnsinformasjon og alternative konklusjoner. Dermed kan leseren finne ett dokument om emnet han/hun interesserer seg for, og bruke det som utgangspunkt i å "utdanne" seg i emnet, uten å være redd for at dette bare er en "gren" som støttes av bare 2% av dem som jobber med emnet.

Dessuten skal dokumentasjonen være så utfyllende at andre kan gjenta eksperimentet bare på grunnlag av dokumentasjonen, og sjekke at resultatet blir noe lignende (eller ikke). Dette er den ultimate "lurium-testen", siden et eksperiment som aldri lar seg repetere indikerer (men ikke beviser) at eksperimentet enten ikke er dokumentert presist, eller at det er lurium. I begge tilfeller får den opprinnelige forfatteren seg en skrape i lakken dersom det ikke finnes gode argumenter for noe annet.

J

jb_rasmussen

Gjest
Stoler på ?.

Ja jeg stoler på at at anmelderne i de norske magasiner, sætter en ære i at gøre en sjikkelig job, samt har faglig stolthed og gør deres bedste ud fra de forusætninger de har stillet til deres rådighed.

Nu er der vel ingen a de norske magasiner, der har ubegrænset tilgang til måle udstyr og eksembelvis 3-4 reference produkter i hver kategori, de kan støtte sig til under evalueringen eller for den sags skyld 4-5 lytterom i forskellig størelse.

En anmeldelse vil altid være suprativ, og afspejles a anmelderens preferenser for lydgengivelse, som igen er individiel fra person Til person.

Du ,jeg, og anmelderen har højst sansynlig vidt forskellig opfattelse a hvad god lyd er.

Problemet er at mange forbrugere læser anmeldelserne som fanden læser bibelen, i stedet for at stole på deres egne sanser når de er på udkig efter nye produkter.

Dette giver igen udslag i at mange importøre ikke ønsker at deres produkter deltager i gruppe tester, da mange forbrugere ikke klarer at skelne nyanserne i lydbeskrivelserne, og resutalet er at gruppe testen ender m 1VINNER og 3 tabere set m forbrugernes øjne. hvilket ingen importører har interesse i.

Jeg synes faktisk vi skulle tage og give anmelderne en smule kredit for deres arbejde, det synes jeg faktisk de fortjener.

Mvh. Johnny / jr-audiotone

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
972
Torget vurderinger
4
Synes de fleste anmeldere gjør en real jobb og vi som lesere må bare finne "vår" mann i jungelen.
SÅ enkelt er det egentlig ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
;D ;D ;D

Corleone Audio ...hvor finner du dette Valentino.

Ser Vadseth og co skryter av den nye Signature HT til B&W ..over 7 sider.
Bedre på alle punkter enn deres egen 801,unntatt i de laveste frekvensene.?

Noen som på HFS som har hørt denne HT.Ser at noen på AV forum har hørt på denne i Bergen. Og det er visstnok noen fantastiske HT ?

MVH Johnny

K

kbwh

Gjest
The Audio Critic er leverandør av gode hifistreker. Denne holder seg også til trådens tema:

Vedlegg

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
;)Huff.Jeg pleier i grunn å ligge langt unna disse diskusjonene,men jeg føler vel at det er på tide å bekjenne etter mange år med diverse utstyr,og lytting,forsøksvis tweaking osv.
Jeg har ikke spesiellt stor teknisk innsikt i hva som skjer inni en feks forsterker,bare overfladisk,og jeg er bekjennende subjektivist.
Med den ballasten i ryggen må jeg si at det er kun,og bare en ekte blindtest,der du ikke aner hva som foregår bak teppet som er i stand til å skille klinten fra hveten når det kommer til lyd.Det eneste som da kan være utslagsgivende som variabel,er hver enkelts lydpreferanse,men den biten vil man aldri komme til livs uansett.
Dette være seg høyttalere,kabler,forsterkere eller all annen slags form for snake oil,eller the real McCoy.
Jeg har slett ikke all verdens anlegg,men skal det avgjøres hvordan det kan oppnåes så god lyd som mulig i det man nå engang bruker,uansett nivå,KAN det bare ikke være en bedre måte enn en ekte blindtest.Det er ikke ett eneste argument som holder vann,som kan bevise det motsatte,uansett hvor mange spalter man bruker for å forklare det!
Hi-Fi journalistenes motvilje mot dem er forståelig fra et journalistisk ståsted,men ikke fra et lydmessig.Det eneste tilfellet jeg kan forsvare en seende test måtte i tilfelle være om deltagerene var døve ;D
Beklager om jeg virker vel kategorisk,men det er som sagt basert på temmelig mange års prøving,feiling,tilvenning og anleggsbytte.Jeg har ikke vært i stand til å komme til noen annen konklusjon,selv om noen av alternativene er vel så spennende-egentlig...
Mvh Rune :) :)

O

omholt

Gjest
johnnygrandis skrev:
;D ;D ;D

Corleone Audio ...hvor finner du dette Valentino.

Ser Vadseth og co skryter av den nye Signature HT til B&W ..over 7 sider.
Bedre på alle punkter enn deres egen 801,unntatt i de laveste frekvensene.?

Noen som på HFS som har hørt denne HT.Ser at noen på AV forum har hørt på denne i Bergen. Og det er visstnok noen fantastiske HT ?

MVH Johnny
Jeg har hørt Signature Diamond et par ganger og kommenterte mine inntrykk i forrige krangletråd om Fidelity. Siste gang jeg lyttet til de, hørte jeg også 801D i samme slengen. Det blir som å sammenligne epler og pærer, men jeg likte bede Signature Diamond i øvre frekvens område. De er mykere i toppen og musikken blir aldri skarp eller ubehagelig å lytte til. Tror det er det beste jeg har hørt når det gjelder mellomtone og diskant.

Topp Bunn