K
knutinh
Gjest
Selvsagt må alle få kritisere akkurat hva de vil, og at du er uenig i kritikken er forsåvidt greit nok, men jeg kommer ikke til å "slutte med tøvet" bare fordi du vil det.Geir_O skrev:Nå må dere slutte med dette tøvet. Med jevne mellomrom dukker slike tråder som dette opp. Har egentlig sett nok av disse nå. Dere får enten kjøpe bladene og ta de som de er eller la de ligge igjen i hyllene til Narvesen. Tror neppe det er aktuelt med reklame for symaskiner i Fidelity. Selvfølgelig har redaksjonen integritet nok til ikke å blande kortene her.
Jeg kjøpte nylig et Fidelity, og det er flere år siden jeg kjøpte et norsk hifi-blad. Jeg ble ikke imponert. Skal jeg holde munn om det, eller er det greit at jeg kommer med kritikk (som redaksjonen kan velge å ta til seg eller å se bort ifra)?
Det at kjøpere kan spekulere i om bladet er "uærlig" er skadelig nok, selv om bladet måtte være så sannferdig som bare det.
Jeg vil dele opp kritikken som jeg og/eller andre har i flere deler:
1. Kritikk av metoder, hvor mange av oss mener at Fidelity sine metoder ikke er egnet til å finne ut hvilke apparater som har best lyd, og mener at det finnes vitenskaplig belegg for å hevde dette. For et blad som tilsynelatende har som hovedmål å finne/presentere produkters perseptuelle lydkvalitet så er dette svært alvorlig kritikk.
2. Kritikk av ordbruk, som mange mener fremstår som høytsvevende og useriøst.
3. Kritikk av bruk av karakterskala, hvor mange mener at det å bruke bare de øverste (e.g.) 25% av skalaen gjør at ingen produkter kommer i et veldig dårlig lys
4. Kritikk av bruk av tekniske termer som forfatteren tydelig ikke mestrer helt.
Det er et åpent spørsmål i hvor stor grad f.eks en forsterkers kvaliteter eksisterer løsrevet fra CD-plate, CD-spiller, høyttalere, rom og lytter. Hvis den ikke gjør det så er mye av den tilsynelatende hensikten med hifi-blader borte, alt handler om matching. Hvis den har en iboende kvalitet noenlunde uavhengig av omstendigheter så er det rimelig å anta at det finnes "gode" og "dårlige" produkter. For meg som leser er det da like interessant å få høre om produkter som er virkelig dårligst i sin klasse så jeg kan styre unna de. Dersom alle produkter som bladet tester er 1)Bedre enn alle andre i sin klasse 2)Bedre enn alt produsert i fjor så er det fort å oppfatte bladet som useriøst og feigt.
Jeg innser at jeg personlig ikke kan fungere som mal for hvordan en typisk hifi-interessert tenker. Det virker dog som om det er ganske mange som er i samme båt som meg: interessert i musikk, lyd og teknikk, men samtidig kritisk til det vi ser på som "sensualistisk synsing". Et utslag av mine krav til et interessant hifi-blad ville være at man måtte reformere lytte-metodikken fra bunnen av, at man kunne presentere et lite utvalg relevante målinger (men ikke en haug av irrelevante grafer som savnet behørig tekstlig kommentar), at kabelseksjonen ville utgå og at språket ville bli betydelig mer jordnært.
Man kunne dog gjerne fortsette med å presentere "over the top" anlegg med fine bilder som de færreste av oss noen gang får råd/tar seg råd til.
-k