HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Ikke helt - Pluto var romersk gud, men Plutos var gresk og du sier "Vi holder oss til det greske univers, om enn kanskje litt i overført betydning."

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Det hintet var ment for å lede dere inn på tanken om at vi kanskje snakket om gresk mytologi.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo så mange himmellegemer oppkalt etter figurer i gresk mytologi..

Jeg tenkte litt på Apollo aka. Merkur, men det passer heller ikke med de andre hintene.

S

Supertramp

Gjest
    Pandora, en av Saturns måner.

Pandora er en skikkelse i gresk mytologi. Hun var den første kvinne på jorden.
    Sikkert en butikkjede som heter Pandora i England

S

Supertramp

Gjest
    Hehe - Pandora er så mye brukt navn/uttrykk at jeg regner nesten med at man kan finne en historie og en film.
    Bare Pandora's box burde gi grobunn for både det ene og det andre :)

Men skjønner at dette heller ikke er rett svar

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Stemmer det - det er ikke riktig svar. Når det gjelder gudommelig kjærlighetshistorie skal vi helt til topps. Og filmen er en del av en serie der en ny del kommer nå i den nærmeste fremtid - trailer ligger ute på nettet.

S

Supertramp

Gjest
    otare skrev:
    Stemmer det - det er ikke riktig svar. Når det gjelder gudommelig kjærlighetshistorie skal vi helt til topps. Og filmen er en del av en serie der en ny del kommer nå i den nærmeste fremtid - trailer ligger ute på nettet.
    Da tenker jeg på Harry Potter og den nye filmen.....

S

Supertramp

Gjest
    Hmmm
    Kerberos:

Kerberos er en trehodet hund i gresk mytologi. Den beskytter inngangen til Hades. Kerberos står bundet ved bredden av Styx på den siden som vender mot dødsriket.

Orfevs bysset Kerberos i søvn ved å spille for den, da han skulle til dødsriket for å befri Eurydike.

Harry Potter:
    Nussi (Fluffy) er basert på en Kerberos, den trehodede hunden fra gresk mytologi som bevokter portene til underverdenen. Som med Nussi, blir Kerberos bysset i søvn av musikk.

Er vi på sporet?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jupiters måne Europe? Zeus og Europe hadde vel «et forhold». I følge legenden ble Europe den første europeer ...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Du er på sporet, men ingen av dyrene i legenden er en hund. Men det var den scenen jeg tenkte på - et dyr som blir dysset i søvn av musikk slik at helten kan befri personen (som ikke er en gudinne, men som månen jeg tenker på er oppkalt etter) det er snakk om.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Jupiter, ja. Now we are talking!
    Det er en av Jupiters måner jeg er på jakt etter, men ikke Europa.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    So many moons, so little time. :D

Det er en av de kjente.

BTW: Butikkjeden jeg nevnte er Argos - en katalogkjede i England.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er det vel Ganymede, som er knyttet til Troya og kjærlighetshistorien(e) der?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Og hvis det ikke er verken Europa eller Ganymedes, hvilken er det da?

Legenden forteller også hvordan påfuglen fikk øyne på sine halefjær. Navnet er også brukt på en uferdig opera av Rameau (for å holde oss innen musikkens verden), og en av gudene som er involvert har også noe med musikk å gjøre.

Navnet inngår også tittelen på en opera skrevet av en nålevende engelsk komponist. Denne operaen ble skrevet i dette årtusen, og førsteoppført i The Maltings i Snape, Suffolk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Ja, det måtte jo være en av dem!

Rett svar: Io

Sitat fra no.wikipedia.org om guden Hermes:

"Drømmens gud [rediger]

Hermes også herre over søvnen, det var han som sendt drømmene til menneskene. I et av de mest kjente sagnene om Hermes bruker han nettopp denne evnen som søvnbringer da han redder Io, en av Zevs' mange elskerinner. Hera forvandlet Io til en ku og fikk kjempen Argos som hadde 100 årvåkne øyne til å holde øye med kua. Hermes spiller på en sølvfløyte som får kjempen og alle dens øyne til å sovne, en etter en. Deretter kapper han hodet av Argos og befrir Io. I følge historien skal Hera ha blitt så sint da hun hørte at Io hadde kommet seg unna at hun tok alle Argos’ øyne og spredte dem ut over påfuglens hale. Således ser påfuglens hale ut slik den gjør."

Ai, ai - ser en feil gitt. Jeg sa to dyr - jeg trodde Argos var en okse, men ser at han var en kjempe. Jaja - dere kom jo fram til rett svar.

Den operaen jeg nevnte til slutt var "The Io passion" av Harrison Birtwistle som ble ferdig i 2003 og førstefremført i 2004.

Din tur .Marcus

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Noen andre må gjerne ta oppgaven i mitt sted, har bare tid til å smette inn en og annen kommentar her på jobb dessverre :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.932
    Sted
    Trondheim
    Da foreslår jeg JHolm som var den første til å nevne både måne og Jupiter.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Takk men jeg må ut å prøve å få en EU-kontroll av bilen.

N

nb

Gjest
    Jeg tar en enkel(?) en:

<b>Vi skal til et presist angitt sted i verden som ikke er i nærheten av å ligge der hvor navnet indikerer at det skulle ligge, som også er et meget presist angitt sted. For å toppe det hele, er stedet - dit vi skal altså - det stikk motsatte av hva som er gjengs oppfatning av stedet.</b>

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Verdens Ende kan det ihvertfall ikke være, for det ligger jo ved verdens ende. :)

S

Supertramp

Gjest
    Ok, så tenker jeg på steder i Afrika som har europeiske navn, f.eks Freetown. Situasjonen der ned de siste årene har vært noe helt annet enn navnet skulle tilsi.

På vei nå?

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Ok, så tenker jeg på steder i Afrika som har europeiske navn, f.eks Freetown. Situasjonen der ned de siste årene har vært noe helt annet enn navnet skulle tilsi.

På vei nå?
    Dessverre ikke.
    <b>Vi skal til sted hvor det ikke bor folk, det er ikke et "sted" i betydningen "by, tettsted eller lignende"</b>. Det er imidlertid et høyst reellt sted som er godt kjent i dagligtalen.

N

nb

Gjest
    .Marcus skrev:
    Hva med magnetisk/geografisk nordpol/sydpol?
    Det er korrekt, ja. Den magnetiske nordpol ligger som kjent ikke i nærheten av nordpolen, og det er egentlig en magnetisk sørpol siden den tiltrekker nordpolen på magnetnålen. Ditto for sørpolen selvsagt.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    nb skrev:
    ... og det er egentlig en magnetisk sørpol siden den tiltrekker nordpolen på magnetnålen ...
    ... til den allmene forvirring ... hvilket av begrepene er egentlig «feil»? Benevningen av nord/sør på magnetiske poler, eller egenskapene ved den magnetiske nordpolen ... ??

mvh
    KJ

N

nb

Gjest
    KJ skrev:
    ... til den allmene forvirring ... hvilket av begrepene er egentlig «feil»? Benevningen av nord/sør på magnetiske poler, eller egenskapene ved den magnetiske nordpolen ... ??
    Egenskapene ved den magnetiske nordpolen, fysisk er det en magnetisk sørpol.

Fra Wikipedia:
    In physics, all magnets have two poles that are distinguished by the direction of the magnetic flux. In principle these poles could be named in any way; for example, as "+" and "?", or "A" and "B". However, based on the early use of magnets in compasses they were named the "north pole" (or more explicitly "north-seeking pole"), "N", and the "south pole" (or "south-seeking pole"), "S", with the north pole being the pole that pointed north (i.e. the one attracted to the Earth's North Magnetic Pole). Because opposite poles attract, the Earth's North Magnetic Pole is therefore, by this definition, physically a magnetic field south pole.[2][3][4] Conversely, the Earth's South Magnetic Pole is physically a magnetic field north pole.

http://en.wikipedia.org/wiki/North_Magnetic_Pole

Jordens magnetfelt er for øvrig ikke symmetrisk, så nord- og sørpol er ikke antipoder.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Har etter timen om magnetisme på VGS alltid lurt på hvorfor folk prøver å finne den magnetiske nordpolen nordpolen! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn