HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    coolbiz skrev:
    Nordpolen er dessuten milevis fra nord-Polen. ;)
    Men ikke langt unna NordPolet, «kun» 21 grader og 47 minutter.

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    coolbiz skrev:
    ...
    Hva er "NordPolet"? Et statlig alkoholutsalg nord for polarsirkelen?
    NordPolet er utsalget på 78 grader 13 minutter nord (foruten 15 grader og 33 minutter øst), dvs Longyearbyen (på Coop'en) .

mvh
    KJ

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.372
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ah, det kjente jeg ikke til. Det falt meg ikke inn å google etter det. :-[
    Kunne vært et morsomt reisemål for labyrinten vår, såvel som i virkeligheten.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    coolbiz skrev:
    Ah, det kjente jeg ikke til. Det falt meg ikke inn å google etter det. :-[
    Kunne vært et morsomt reisemål for labyrinten vår, såvel som i virkeligheten.
    Virkeligheten anbefales!

Det er noe med «all 4 seasons in one day» (Adventdalen i et flortynt lag med «melis» er fasinerende vakkert, nesten «to-dimensjonalt» som en kullstifttegning med noen tilfeldige fargesjateringer), eller å ta en utepils på Kroa i midnattsol, og skue den lokale villreinen i(gjennom) bunnen av ølglasset (ganske surrealistisk for oss som er vant med at villrein er vill). Telttur i marka er også en interessant opplevelse, et møte både med naturen, mine turkamerater og med meg selv (vissheten om eksistensen av og potensiell risiko for isbjørn slipper ikke taket, selv ikke etter å ha grillet biff til middag den 4. dagen ;D). Selv om jeg er oppvokst med mørketid, så er også Longyearbyen i desember noe helt eget ... det å stå ute midt på dagen et styke unna gatabelysningen og konstatere at det er bekksvart, og etter noen minutter kanksje skimte en liten orange flekk oppe på «himmelen», for å undres om det er reflekser fra gatebelsyningen, kanskje antydning til solskinn fra langt under horisonten eller ren skjær innbilling. Det meste av folket er også veldig trivelige, Longyearbyen er også et interessant case for å «studere» sosiale strukturer og ûeffekter» - samfunnet er nesten helt ferdig sortert og et veldig målrettet.

mvh
    KJ

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Du får nesten kjøre i gang med nytt reisemål, Supertramp ;)

S

Supertramp

Gjest
    OK...... puh......

Etter å la endt vår poltur på nærmeste glattcelle for utidig oppførsel hangler vi videre med skallebank og magesjau. Det tørkede selkjøttet der oppe var ikke bra for tarmtottene våre.

Apropos sjau - det tok overnmåtelig lang tid og mang en arbeider måtte bøte med livet, men til slutt ble prosjektet ferdig.

Stikkord:
    Karl V
    Woodrow Wilson
    Cristibal eller Alexandre La Valley (de lærde strides)

Lykke til :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Kan det være Panama-kanalen du vil ha oss til?

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Javisst skal vi til den...

Karl V:
    Første gang en skipskanal gjennom Panamaeidet ble nevnt, var i 1534, da Karl V av Det tysk-romerske rike og konge av Spania ville undersøke om det gikk an å bygge en kanal som ville forkorte skipsreisen mellom Spania og Peru.

Wilson:
    Den amerikanske president Woodrow Wilson fullførte den siste sprengningen av Gamboadiket den 10. oktober 1913, og kanalen var dermed ferdig.

Så er det usikkert om det var SS Cristibal eller det franske kranskipet Alexandre La Valle som var første skip gjennom kanalen.
    Offisielt ble åpningen utsatt pga utbruddet av 1.verdenskrig så i historiebøkene er det SS Ancon som nevnes som første skip 15.august 1918.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Som gutter på tur, seiler vi litt før vi går i land.

Vi skal ikke så veldig langt fra Panama-kanalen, men til en liten øygruppe som har et navn som kan få en til å lure på om det er en drink det er snakk om. Øygruppen ble nasjonalpark for over 75 år siden.

Den siste delen av navnet på øygruppen vi skal til, er for øvrig også navnet på et japanskbygd, britiskflagget, men norskeid skip som var gjennomgangsfigur i en norsk tv-serie i fjor.

TV-serien ble ledet av en svært kjent programleder som de siste årene har hatt litt mediepause grunnet fisk og salg.

N

nb

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Som gutter på tur, seiler vi litt før vi går i land.

Vi skal ikke så veldig langt fra Panama-kanalen, men til en liten øygruppe som har et navn som kan få en til å lure på om det er en drink det er snakk om. Øygruppen ble nasjonalpark for over 75 år siden.

Den siste delen av navnet på øygruppen vi skal til, er for øvrig også navnet på et japanskbygd, britiskflagget, men norskeid skip som var gjennomgangsfigur i en norsk tv-serie i fjor.

TV-serien ble ledet av en svært kjent programleder som de siste årene har hatt litt mediepause grunnet fisk og salg.
    Galapagos? Stemmer med nasjonalparkalder, men resten av hintene ringer ingen bjelle hos meg i alle fall.

S

Supertramp

Gjest
    Dag Lindebjerg hadde en serie met båt - nå lager han vel serie om kyst-Norge og fiske, "Norskekysten" skal det vel hete...

Han var vel i en båt i fjor som het Karl Wilhelm..... er vi på sporet?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Nei, dere er ikke på sporet. Båten er nok langt større enn den båten Dag Lindebjerg har seilt med. Dessuten er vel neppe sjekta hans japanskbygd og med britisk flagg.

Tenk gutta på tur ;)

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Arne Hjeltnes er vel i fisk nå, men hadde serie med "vår ære og vår makt" i fjor. Norsk skipsfartshistorie.

Så var det båtnavnet da.... Tortugas?

Skal vi til Isla Tortuga i Karibien

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En Wilhelmsen-båt - som fraktet biler fra Japan til Europa. Husker ikke ikke i farten hva den het.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Arne Hjeltnes er riktig.
    TV-serien het Vår ære og vår makt og omhandlet norsk skipsfartshistorie.
    Skipet het Tortugas og er bygget i Japan, flagget britisk og eid av Wallenius Wilhelmsen.

Jeg har for øvrig også vært om bord i den båten da den lå til kai og lastet biler i Yokohama.

Men det er ikke øya Isla Tortuga vi skal til. Isla Tortuga høres vel heller ikke ut som en drink? Jeg nevnte vel også at dette er en øygruppe, ikke en enkelt øy...

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Dry Tortugas selvfølgelig.

Helt i sør vestre ende av Floriday Keys

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Med det nicket, foreslår jeg at vi tar en Breakfast in America, før du tar oss videre i labyrinten ;D

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Ja ja, en diger Breakfast in America skal bli:

Apropos frokost og tilhørende drikke:
    Vi skal til en by hvor noe ble grunnlagt som forhåpentligvis ikke nytes daglig med frokosten, men det som ble grunnlagt har samme produktnavn som noe som nytes med frokosten nær sagt av alle i byen (og store deler av verden forøvrig).
    Det som ble grunnlagt er senere kjøpt opp av noen med rødt og hvitt i flagget.
    Byen er kjent for en del, kanskje mest noe i hvitt og han med kung-fu sparket var her en stund, før han kung-fu sparket. Sparket medførte en lengre uteblivelse og han var ikke i rødt da han utførte udåden, da var han i svart fordi han ikke var hjemme.

hmmmmm :)

N

nb

Gjest
    Er mannen med Sparket Eric Cantona? Man. U. har vel sorte bortedrakter.

Han spillte for Olympique Marseille, Bordeaux, Montpellier, Sheffiled Wednesday og Leeds før han endte opp i Manchester United.

Eller er jeg helt på bærtur?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Jeg tenker også på Eric Cantona, siden United spilte i svarte bortedrakter mot Crystal Palace da Cantona sparket ned en tilskuer på sidelinja.

At byen vi skal til er mest kjent for noe hvitt, får meg til å tenke på Leeds, da draktene til Leeds er hvite.

Ergo er det mitt skudd fra hofta (enn så lenge).

Roy

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Det hvite må jo henspille på Leeds, som spiller i hvite drakter?
    Tipper på Tetley's jeg, som vel er både te og øl?

N

nb

Gjest
    Palace skrev:
    Tipper på Tetley's jeg, som vel er både te og øl?
    Stemmer nok det, Tetley's er kjøpt av Carlsberg (dansk, ergo rødt og hvitt i flagget) så da skal vi nok til Leeds, ja.

S

Supertramp

Gjest
    Så flinke dere er :)

Javisst skal vi til Leeds. Tetley bryggeriet ble grunnlagt der i 1822.
    Og teen Tetley håper jeg er mere vanlig på frokostbordet en en Tetley bitter.

Hvem som drar oss videre får der krangle om. nb hadde Cantona først, R.E.S. hadde byen først, Palace hadde Tetley først....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Så flinke dere er :)

Javisst skal vi til Leeds. Tetley bryggeriet ble grunnlagt der i 1822.
    Og teet Tetley håepr jeg er mere vanlig på frokostbordet en en Tetley bitter.

Hvem som drar oss videre får der krangle om. nb hadde Cantona først, R.E.S. hadde byen først, Palace hadde Tetley først....
    Ikke så viktig for meg, men verken Cantona eller Tetley's var vel reisemålet...

EDIT: Ergo er det bare for en av dere to andre å lage oppgave.

Roy

N

nb

Gjest

Vi reiser laaangt avsted fra Leeds. Vi tar oss til Heathrow og setter oss på et fly, mellomlander i en av byene vi har besøkt noen ganger i denne labyrinten allerede og flyr videre til noe som på en måte er så langt man kommer. Byen er utgangspunkt for en bestemt type turisme, og er vi heldige kan vi se en liten påminnelse på hjemlandet her.

Byen vi skal til er et av disse stedene hvor svært få kommer med selve byen som mål, den er først og fremst et utgangspunkt for videre reise, selv om det altså på en måte ikke er mulig å komme lengre enn vi er nå.

Litt nord for byen ligger det en "kanal", i alle fall inneholder navnet "kanal". Første del av navnet på denne kanalen har sammenheng med en meget kjent britisk naturalist.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Nok et skudd i blinde:

Kan det være Ushuaia i Argentina du tenker på. Der er i hvert fall Hurtigruteskipet Fram innom på sine Antarktis-cruise. Magellan-stredet ligger heller ikke langt unna.

Roy

N

nb

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Nok et skudd i blinde:

Kan det være Ushuaia i Argentina du tenker på. Der er i hvert fall Hurtigruteskipet Fram innom på sine Antarktis-cruise. Magellan-stredet ligger heller ikke langt unna.

Roy
    Det er riktig by, linken med kanalen var Beagle-kanalen etter HMS Beagle som Darwin seilte på. Ushuaia er den sørligste byen i verden, i alle fall med et visst antall innbyggere. Og som du riktig påpeker, Hurtigruten seiler cruise til Antarktis herfra, og cruise til Antarktis er nok den viktigste grunnen til at folk i det hele er i Ushuaia.

Vi må mellomlande i Buenos Aires på veien dit, og den byen har vi i alle fall besøkt tre ganger i denne tråden.

S

Supertramp

Gjest
    De strides om akkurat begrepet "verdens sydligste by":

Based on some definitions of what a city is Puerto Williams could be the southernmost city in the world. Chilean media and Puerto Williams administration report it to be the southernmost city in the world. A 1998 article in the Argentine newspaper Clarín reported that the designation "Southernmost city in the world" had been transferred to Puerto Williams by a joint committee from Argentina and Chile, but this was denied by Argentine authorities, and the Secretariat of Tourism of Argentina continues to use the slogan in official documentation and web sites to describe Ushuaia.

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    De strides om akkurat begrepet "verdens sydligste by":

Based on some definitions of what a city is Puerto Williams could be the southernmost city in the world. Chilean media and Puerto Williams administration report it to be the southernmost city in the world. A 1998 article in the Argentine newspaper Clarín reported that the designation "Southernmost city in the world" had been transferred to Puerto Williams by a joint committee from Argentina and Chile, but this was denied by Argentine authorities, and the Secretariat of Tourism of Argentina continues to use the slogan in official documentation and web sites to describe Ushuaia.
    Klar over det, men jeg har tullestempel i passet mitt med "Usuhaia - the southernmost city in the world" så da må det jo være den;)

S

Supertramp

Gjest
    Må arrestere deg litt btw: kanalen ligger rett sør for byen, ikke nord.

"...bounded on the north by the Martial mountain range and on the south by the Beagle Channel. "

Men fin oppgave, for all del :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Ferden går naturlig nok nordover fra Ushuaia, men vi holder oss på kjøl helt til vi er framme, og vi skal heller ikke i land, da reisemålet vårt oppleves best i båt.

Vårt neste stoppested er et helt spesielt byggverk som da det ble bygget for over 30 år siden var verdens største. En Joe Cocker-duett burde kunne hjelpe deg nærmere målet.

EDIT: og da særlig det andre ordet i refrenget på låta.

S

Supertramp

Gjest
    Love LIFT us up where we belong....

En heislignende installasjon som ses best fra sjøen (i båt)....?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Love LIFT us up where we belong....

En heislignende installasjon som ses best fra sjøen (i båt)....?
    Veldig bra, du er nærmere enn du aner :)

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Hmmmm - noe slikt?

HLV Uglen:
    1978 - Delivery of newbulding: heavy lift crane vessel "UGLEN"

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Nei, jeg skrev jo at reisemålet var et spesielt byggverk som oppleves best fra en båt. En båt kan dessuten flytte seg fra sted til sted, og det kan ikke reisemålet vårt.

Jeg kjenner for øvrig folk som jobber på båten du har lagt ved bilde av.

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn