HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Punktet der ekvator (0 ° bredde) og nullmeridianen (0 ° lengdegrad) skjærer. I Atlanterhavet, rundt 611 kilometer sør for Ghana og 1078 km vest for Gabon.

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Så bra! :D

Men fortsettelse følger ikke før i morgen formiddag.... :eek:

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal vi til et større ”sted” – tradisjonelt sett på som preget av orden og harmoni. ”Stedsnavnet” kan linkes både til "utøvere" av maritime og sportslige aktiviteter. Spesielt sistnevnte aktivitet i sterkt fokus om dagen - og en med tilknytning til den aktuelle "utøveren" av den sportlige aktiviteten hører angivelig hjemme på museum.

Hvor skal vi ?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Av sportslige aktiviteter som er i fokus om dagen, kan man ikke unngå å tenke på fotball. I denne forbindelse var Maradona krystallklar på at den ikke helt ukjente fotballhelten Pelé hører hjemme på museum.

Bare en begynnelse, dette - jeg ser ikke helt veien videre.....

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Av sportslige aktiviteter som er i fokus om dagen, kan man ikke unngå å tenke på fotball. I denne forbindelse var Maradona krystallklar på at den ikke helt ukjente fotballhelten Pelé hører hjemme på museum.

Bare en begynnelse, dette - jeg ser ikke helt veien videre.....
    Begynnelsen er bra nok den. Pelé som angivelig hører hjemme på museum. Pelé har mao en eller annen forbindelse til "utøveren" som kan linkes til "stedet" vi skal til. "Utøveren" fordi dette ikke er en fysisk person, men navnet på en samling av personer.

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    room skrev:
    Når du sier maritim, tenker jeg havneby?
    Det gjør ikke jeg..... mer en utøver av maritim aktivitet.

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    En kort oppsummering med ny ledetråd:

Pelé har en eller annen forbindelse til "utøveren" som kan linkes til "stedet" vi skal til. "Utøveren" fordi dette ikke er en fysisk person, men navnet på en samling av personer.

I tillegg har en tidligere "keiser", idag president den samme tilknytningen til "utøveren" som Pelé har.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Begge - tenker på Franz Beckenbauer (= keiseren) og Pelé - har spilt i New York Cosmos.

Men vi skulle ikke til en havneby - så da er det kan hende ikke New York som er svaret, da....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    New York Cosmos ble stiftet av en tyrker - som også stiftet Atlantic Records. "Atlantic" gir jo visse marine assosiasjoner - om enn noe søkt. Er svaret så søkt som Atlantic Records?

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Opprinnelig oppgave:

Otern skrev:
    Nå skal vi til et større ”sted” – tradisjonelt sett på som preget av orden og harmoni. ”Stedsnavnet” kan linkes både til "utøvere" av maritime og sportslige aktiviteter. Spesielt sistnevnte aktivitet i sterkt fokus om dagen - og en med tilknytning til den aktuelle "utøveren" av den sportlige aktiviteten hører angivelig hjemme på museum.

Hvor skal vi ?
    Ser at setning nr. 2 burde vært: "Stedsnavnet" kan linkes til både "utøvere" av maritime aktiviteter og til "utøvere" av sportslige aktiviteter.

"Utøveren" av sportslige aktiviteter er som Ulf sier New York Cosmos. Dvs. noe ved New York Cosmos har en nær forbindelse med stedet vi skal til.

Men husk også : "Nå skal vi til et større ”sted” – tradisjonelt sett på som preget av orden og harmoni"

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    JHolm skrev:
    Er svaret «tilfeldigvis» rett under nesen på oss?
    New York Cosmos.
    Selvfølgelig er Cosmos/Kosmos korrekt! Gratulerer!!!

Den maritime Kosmos linken var for øvrig til rederiet Kosmos, bl.a. forsøkt raidet av Blystad Brothers.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Selv om det er orden her ute i verdens rommet, drar vi tilbake til vår planet.
    Vi skal til «et Danmark langt fra Danmark».

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Byene Denmark ligger i alle fall i hhv. statene Maine og New York, USA.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her skjedde det ikke så mye. Er sommerstillheten i ferd med å senke seg - eller tåler vi enda en oppgave?

Vi reiser til en hovedstad på et annet kontinent.

I det vi kikker oss rundt, får vi øye på noe veldig kjent i horisonten som får oss til å lure på om vi ved en feiltagelse har kommet til en helt annen hovdstad. Men dette skyldes nok bare et lite øyeblikks døgnvillhet. De uleselige skrifttegnene og den uvante trafikken gjør oss fort nok oppmerksomme på at det bare er en kopi vi har sett, og at vi er der vi skal være.

Spørsmålet er: hvor trodde vi at vi var?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Da regner jeg med at vi skal østover, og til et sted de praktiserer venstrekjøring.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Østover og venstrekjøring er riktig tenkt.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Uleselige skrifttegn – Basert på det arabiske alfabet? ???

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Sikkert i Tokyo. Skrifttegn og venstrekjøring. Og det er vel en kopi av Eiffeltårnet der et sted?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Jeg tenkte også på Tokyo

Tokyo tower.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Veldig close race her - Tokyo og Tokyo Tower - som er en ubetydelig oppskalert kopi av Eiffeltårnet (ca. 20 meter høyere) - er i og for seg riktig tenkt.

Siden Tokyo Tower er bygget i et langt mer høyfast stål enn Eiffeltårnet, har man spart noen tusen tonn i vekt - og tårnet i Tokyo fremstår som mye slankere og mindre kompakt enn originalen i Paris.

Men siden spørsmålet dreide seg om hvor vi trodde at vi var, skulle svaret ha vært Paris. Dog uten at dommeren velger å være pirkete på akkurat den detaljen.

Otare var først ute - og nevnte t.o.m. Eiffeltårnet i svaret sitt - og er den som skal ta oss videre.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha tilbrakt litt tid i Paris (eller var det Tokyo, tro) drar vi en tur til et sted det har vært nordmenn før. For lenge siden faktisk - lenge før man oppfant pakketurismen. Landet har mye av det utgangspunktet vårt (Tokyo - eller var det Paris?) også har mye av. Et ord fra landets språk har endt opp med å være et universelt felles ord for et spesielt naturfenomen. På stedet vi skal til vokste det for mange år siden en plante man ikke skulle tro ville kunne vokse på dette stedet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Ja, vi er på Island. Geysir er ordet som ble nevnt i opgaven. Men jeg tenkte ikke på stedet Geysir. For å treffe rett sted må du bruke en annen av ledetrådene.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Island. Vi skal altså frem til en plante som man ikke skulle tro kunne vokse på Island - men som vokste her - inntil den for noen år siden (ganske rundt forresten, "noen år siden") sluttet å vokse her? Det ringer ingen bjeller.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det er litt spesielt. Planten vokste ikke "i det fri", men trivdes godt på en spesiell plass. Så den selv da jeg besøkte stedet i 1986. Bygningen der den sto ble ødelagt i et jordskjelv, så nå er planten borte.

Det er kanskje litt flisespikking å stå på dette kravet. Geysir ble nevnt, og det er vel egentlig godt nok - stedet jeg tenker på ligger på veien mellom Reykjavik og Geysir.

Et siste forslag før jeg godtar Geysir som riktig svar?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Burde være det - beklager at det tok så lang tid. Jeg godtar Geysir som rett svar.

Stedet jeg tenkte på var Hverdagerdi - et sted bygd over en varm kilde som ligger veldig åpent. Her sto det i mange år en bananpalme som produserte frukt. Denne sto inni et senter som ble varmet opp av den varme kilden. Dette senteret ble ødelagt i et jordskjelv, og bananplanten døde).

Jeg var forøvrig i Hverdagerdi midt på 80-tallet på grillparty hos noen venner. 3 grader og snøbyger ca 6. juni Det var tider det.

Hverdagerdi ligger når du kjører ned fra Reykjanes mot Sørlandet på Island. Etter å ha passert Hverdagerdi svinger du opp til venstre for å komme inn til Geysir.

Så da er det vel Barbarescos tur.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bananplanter på Island - da var jeg ikke så langt unna i mine fantasier: jeg tenkte på palmer, jeg. Uten at det hjalp meg til å finne løsningen.

S

Supertramp

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Bananplanter på Island - da var jeg ikke så langt unna i mine fantasier: jeg tenkte på palmer, jeg. Uten at det hjalp meg til å finne løsningen.
    Noe måtte jo finansapekattene deroppe ha å spise.....

S

Supertramp

Gjest
    Jaha, her var det sommerferiestillhet......

Da har jeg forstått det slik at det bare er fritt frem å lage ny oppgave.

Og la oss da holde oss i sommerferiestillheten, eller ?

Stedet er så absolutt kjent for sommer og ferie, men stille er det da definitivt ikke.
    En som drev med flyselskap er inne på eiersiden.
    En som drev med visesang er inne på underholdningssiden.
    En som i sine første leveår ikke bodde hjemme, men allikevel var "hjemme", bor der nå og er sjef.
    Like over veien for dette stedet, kommer noe stort senere i høst.
    Noe som er omtalt i bibelen er bygget på stedet.

Hvor skal vi?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg får assosiasjoner til en eller annen fornøyelsespark. Tusenfryd?... Men jeg får ikke opplysningene til å stemme. Hm... er kan hende litt rask på avtrekkeren her - det kan jo være noe annet også - og dessuten finnes det noen andre slike parker også. Hvis det er en fornøyelsespark e.l. vi skal til....

S

Supertramp

Gjest
    .Marcus skrev:
    Høres ut som dyreparken i Kristiansand.
    Ja, dit skal vi. Kristiansand dyre- og fritidspark.

Braathens familien er store eiere gjennom selskapet Braganza.
    Terje Formoe var visesnekker før han ble kaptein Sabeltann
    Sjimpansen Julius måtte bo hjemme hos Moseid før han ble stor nok til å komme tilbake til sine artsfrender, nå er han stammesjef.
    IKEA åpner dørene i november, rett ved parken.
    Rica Dyreparken Hotel er bygget som en "Noahs Ark".

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Jeg stemmer for at Ulf tar seg av neste oppgave, for han satte meg på sporet med sin kommentar.

Bare flaks at jeg la merke til en diger ark når jeg kjørte Arendal-Stavanger på søndag ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - jeg kommer tilbake i løpet av ettermiddagen.

Jeg blir imidlertid ikke fornærmet hvis noen føler seg kallet til å bidra - i så tilfelle legger jeg bare oppgaven min på vent til en senere anledning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn