HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den snasne båtheisen i Falkirk, kanskje?

Pent stykke ingeniørkunst, forøvrig. Helt og holdent tyngdekraftdreven.

S

Supertramp

Gjest
    Jeg var innom den, men den ble vel åpnet mye mye senere?
    Og den er jo flott å se på fra land også...

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Jeg var innom den, men den ble vel åpnet mye mye senere?
    Og den er jo flott å se på fra land også...
    Dessuten var vel ikke skipsheisen i Falkirk verdens største da den åpnet for over 30 år siden.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Hmmm - Scharnebeck kanskje....

http://en.wikipedia.org/wiki/Scharnebeck_twin_ship_lift

The Scharnebeck twin ship lift is on the Elbe-Seitenkanal, which connects the Elbe (at Artlenburg) and the Mittellandkanal (near Wolfsburg).
    The boat lift was built in Scharnebeck to the North-east of Lüneburg in 1974 and was at that time the largest ship lift in the world. The first ship passed through the lift on 1975-12-05.

Vertical lift: max. 38 m (depending on the water level of the Elbe)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Skipsheisen i Scharnebeck er riktig reisemål. Hvert "badekar" som heises opp og ned er nesten 100 meter langt. Husker ikke helt hvor brede de er, men det var en ganske så spesiell opplevelse å ta heisen opp og ned.

Din tur.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Ah, enda godt vi fant den riktige heisen.....
    Den frakter oss nemlig opp og vi fortsetter båtturen i Mittellandkanal......

Mens vi er i den kanalen så benytter vi oss av to (eller flere) innretninger som har gammel historie.
    Slike innretninger er spredt over hele Europa men jeg skal frem til én spesiell - en spesielt stor en, største i landet.
    Den er over 800 meter lang hvorav nesten 300 meter er i to etasjer.

Innretningens navn er direkte relatert til en by, men innretningen ender i en bydel med et navn som man også finner innen svensk popmusikk og i en kjent tegneserie fra et land hvor blåskjell m/pommes frites er nasjonalretten....

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Innretningen har noe med vann å gjøre......
    En bro kanskje?

Edit: Det blir kanskje litt rart med en bro på 800 meter hvorav bare 300 meter er i to etasjer...

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Blåskjell og pommes frites er i Belgia, så tegneserien er trolig Tintin.

Roy

N

nb

Gjest
    Tegneserier er vel fort Tintin uten at det ringer noen bjeller hos meg av den grunn

S

Supertramp

Gjest
    nb skrev:
    Supertramp skrev:
    Du er så definitivt inne på det........
    Jeg endret fra akvedukt til bro? Var det det første eller andre som var relevant?
    hva tror du............... begge deler er en bro, men med forskjellig hensikt :)

Minner om denne:
    "Mens vi er i den kanalen så benytter vi oss av to (eller flere) innretninger som har gammel historie."

Da tror jeg du vet hvilken som er relevant :)

Tintin er riktig - belgierne er glad i øl og blåskjell med "rugla påmmfri".....men hvem i Tintin har det navnet...

N

nb

Gjest
    Det er to akvedukter så vidt jeg kan se i Mittellandkanalen, ved Minden og Magdeburg, men så vidt jeg kan se er ingen av de i to etasjer.

S

Supertramp

Gjest
    Nope, vi skal til et annet land hvor en to-etasjer akvedukt er landets største og en av de best bevarte fra romertiden....

"Slike innretninger er spredt over hele Europa men jeg skal frem til én spesiell - en spesielt stor en, største i landet."

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pont du Gard? Tenkte litt på Dupont-detektivene tidligere siden Pont betyr bro....men hvor relevansen til svensk popmusikk er unngår meg; ikke at jeg er særlig oppdatert da. :D

S

Supertramp

Gjest
    erato skrev:
    Pont du Gard? Tenkte litt på Dupont-detektivene tidligere siden Pont betyr bro....men hvor relevansen til svnsk popmusikk er unngår meg; ikke at jeg er særlig oppdatert da.
    Nope- en av figurene i Tintin har en høy status, jobbmessig. Navnet hans er ikke det samme som byen/navnet på akvedukten, men finnes i navnet på bydelen hvor akvedukten ender/begynner (avhengig av hvor man kommer fra).
    Vel, bydel og bydel - det er vel nærmest å betrakte som et større byggverk

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Nope- en av figurene i Tintin har en høy status, jobbmessig. Navnet hans er ikke det samme som byen/navnet på akvedukten, men finnes i navnet på bydelen hvor akvedukten ender/begynner (avhengig av hvor man kommer fra).
    Vel, bydel og bydel - det er vel nærmest å betrakte som et større byggverk
    Denne
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aqueduct_of_Segovia
    Var en av de første jeg kom over. Svært godt bevart, stor og ender i et stort bygg (slott). Kan dog ikke se noen link til Tintin eller svensk populærmusikk....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ender i bydelen Alcazar, som er general i Tintin.

S

Supertramp

Gjest
    nb, du er der ja.

Akveduktens største del, ender i et byggverk som heter Alcazar.

Next the water travels 728 meters (0.45 miles) on a one-percent grade until it is high upon the Postigo, a rocky outcropping on which the old city center, the Segovia Alcázar, was built.

The Alcázar of Segovia (literally, Segovia Castle) is a stone fortification, located in the old city of Segovia, Spain.

Alcazar er generalen i Tintin heftene og er også navnet på et svensk pop-band.

N

nb

Gjest
    <b>
    Vi drar videre etter å ha sett på den spektakulære akvedukten. Vi skal til en by som er av de absolutt mindre i verden som har et metrosystem. Byen vi skal til er sentral innen idretten, og en av de noe større byene som ikke ligger så veldig langt unna er svært sentral på den internasjonale scene. En karakter av en kjent forfatter var innom her for en god tid tilbake og opplevde en dramatisk hendelse som finnes i en av forfatterens mest kjente bøker, en bok som forresten er delvis selvbiografisk selv om forfatteren ikke opptrer med sitt eget navn i boken.
    </b>

S

Supertramp

Gjest
    Den minste byen med t-bane er Serfaus i Østerrike.

Men Lausanne i Sveits er kanskje et bedre svar i og med at IOC har hovedkvarter her (idrett).

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:

Men Lausanne i Sveits er kanskje et bedre svar i og med at IOC har hovedkvarter her (idrett).
    Det er korrekt (jeg lager tydligvis for enkle oppgaver...) tar noen resten av hintene også?

S

Supertramp

Gjest
    nb skrev:
    Supertramp skrev:

Det er korrekt (jeg lager tydligvis for enkle oppgaver...) tar noen resten av hintene også?
    Geneve er vel ikke så langt unna, ei heller Montreux. Begge er internasjonale så det holder.
    Litteraturen kan andre bedre :)

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    nb skrev:
    Supertramp skrev:

Geneve er vel ikke så langt unna, ei heller Montreux. Begge er internasjonale så det holder.
    Litteraturen kan andre bedre :)
    Det var Geneve med FN-bygningen jeg tenkte på. Litteraturen refererer til Hemningways "A Farewell to Arms", der er det en sekvens i Lausanne hvor hovedpersonen ser moren og babyen dø under fødselen.

S

Supertramp

Gjest
    Ok - trist affære.

Det er også det jeg tenker på når vi skal bevege oss en del øst, sør/østover.
    En av de virkelig store menneskeskapte tragediene utenom krigstid.

Vi skal til et land hvor en vokalist hadde noen år på skole. Han var ikke født i landet, men anene hans kom derfra. Etter utdannelsen dro han tilbake til sine foreldre og senere flyttet de til England som følge av en revolusjon på stedet han ble født.
    Han ble en verdenskjent sanger.

Tragedien i landet vi skal til ligger i en regionshovedstad og navnet er direkte tilknyttet denne tragedien. Hundretusener av mennesker ble berørt, ikke fullt så mange ble drept. Ettervirkningene har for svært mange vært store.
    Etter ulykken ble det satt fokus på ting som bl.a. har med HR og jus å gjøre......

Det er også skrevet drøssevis med bøker og artikler rundt hendelsen og advokatmat er essesielt i hendelsen.

Hvor skal vi, hvilken by i hvilket land ?

S

Supertramp

Gjest
    Det var da veldig kjapt....

Bhopal ulykken - nettopp.
    Og her er årsaken til hele elendigheten - svært enkelt illustrert:

Bulsara (Mercury) familien flyktet fra Zanzibar etter revolusjonen der. Uten den hadde vi nok aldri hatt Bohemian Rhapsody eller We are the Champions....... Stå på barrikadene - det KAN komme noe godt ut av det :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her var det stille i sommervarmen. Hva med en enkel oppgave å hygge seg med sammen med hvitvinen?

Vi sitter under parasollen og leser en klassiker. En bok som egentlig ble skrevet som en samfunnssatire, men som av mange leses som noe helt annet.

Vi skal til et rent litterært og imaginært kongerike, hvor bokens helt drar nytte av 12-faktoren på en helt spesiell måte.

De fotballinteresserte har trolig en liten fordel når det skal svares på hvilket imaginært sted vi skal til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mea culpa. :-[

Men kan gjerne ha en til gode, skal nok klare å pønske ut noe i helgen.

Får litt tanker om Gulliver her, skalaen mellom Gulliver og Lilliputene er 1: 12 og motsatt til kjempene. Men referansen til fotball ser jeg ikke.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du må nok lage en dobbeltoppgave her.

Vi skal til det litterære kongeriket Lilliput – hvor alle innbyggerne var like høye i tommer som vi vanlige mennesker var i fot – altså en faktor på 12. Ett av de stedene som Gulliver – i Jonathan Swifts ”Gullivers reiser” – var innom på sin merkelige ferd. I Lilliput var Gulliver 12 ganger større enn alle andre – og var sånn sett ganske overlegen. Senere havnet han i Brobdingnag – et annet merkelig rike – hvor alle andre var en faktor på 12 større enn ham. Romanen er en reiseskildring – skredderskrevet for HFS-labyrinten? - forkledd som sterk samfunnssatire. Det var antageligvis slik man måtte gjøre det på 1700-tallet for å unngå fengsel eller enda verre straff.

Referansen til fotball er enkel for alle som selv har spilt fotball, eller som har, eller har hatt, barn som spiller fotball: Fotballspillet i Norge har sine lilleputter – som er en direkte fornorskning av Lilliput.

Din tur - igjen!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Mea culpa. :-[

Men kan gjerne ha en til gode, skal nok klare å pønske ut noe i helgen.

Får litt tanker om Gulliver her, skalaen mellom Gulliver og Lilliputene er 1: 12 og motsatt til kjempene. Men referansen til fotball ser jeg ikke.
    Kanskje Gulliver fikk spille mot Lilliput-laget der?
    ;)

EDIT: Ulf-B slo meg med et halvt sekund..

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi er på jakt etter et sted beskrevet i musikk av ulike sjangre, både klassisk og rock, og en skandinavisk forfatter hadde berømte drømmer herfra. Sekskanter spiller en stor rolle i stedets utforming, og det har fått navn etter en helteskikkelse beskrevet i et dikt som viste seg å ikke være det det ga seg ut for. Hva er stedet, og hva heter den berømte rockegruppa?

S

Supertramp

Gjest
    Tro om vi skal til Giant's Causeway i Irland.

Geologisk spennende med alle hexagon mønstrene i fjellet (basalt).

Om gruppa Fathom er så kjent er jeg mer usikker på - men de har en låt med stedets navn :)

hmmm- dette ser ikke helt riktig ut nei...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke helt riktig nei, men jeg liker måten du tenker på!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Fingal's cave i Irland?
    Masse heksagoner der, men vet ikke hvilket rockeband du tenker på. Hvem Fingall var aner jeg ikke, men Mendelssohn har nå skrevet om stedet.

Fra Wikipedia:

"he cave was brought to the attention of the English-speaking world by 18th-century naturalist Sir Joseph Banks in 1772.[4][5] It became known as Fingal's Cave after the eponymous hero of an epic poem by 18th-century Scots poet-historian James Macpherson. It formed part of his Ossian cycle of poems claimed to have been based on old Scottish Gaelic poems. In Irish mythology, the hero Fingal is known as Fionn mac Cumhaill, and it is suggested that Macpherson rendered the name as Fingal (meaning "white stranger"[6]) through a misapprehension of the name which in old Gaelic would appear as Finn.[7] The legend has Fionn or Finn building the causeway between Ireland and Scotland.[2]"

Og det er selvfølgelig på Hebridene, ikke Irland.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fingal var et navn fra Ossiandiktene av McPherson som han hevdet var bygd på ekte gæliske legender, men som viste seg å være noe han hadde funnet på selv. Scener i Strindbergs Drømspel foregår der, og rockegruppa er?

PS Gruppa er meget berømt og svært populær på sentralen, men låten er obskur.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Ser at Pink Floyd har en sang som heter Fingal's cave.

"Fingal's Cave - (late 1969) - Unused track from the ZABRISKIE POINT sessions."

PS: Hvis jeg nå har stafettpinnen, overlater jeg den gjerne til noen andre, da jeg ikke vil ha tid til å lage en ny oppgave før tidligst i kveld.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn