Defineres Nord- og Søramerika som ett kontinent?
Ja, jeg definerer det i hvert fall som ett (selv om Panamakanalen deler det i to...)Steinar_Lund skrev:Defineres Nord- og Søramerika som ett kontinent?
Caplex er ikke enig med deg:R.E.S. skrev:Ja, jeg definerer det i hvert fall som ett (selv om Panamakanalen deler det i to...)
Roy
Husk at supportene har et navn som har noe med industrien som skapte velstanden i byen å gjøre. Jeg har heller ikke sagt noe om at industrien ligger på landjorda...asvaberg skrev:Hmmmm - kanskje vi skal til et sør Amerikansk fotballag....
Jeg tenkte bare på hjemmekampene, serru. Beklager hvis det forvirret.Steinar_Lund skrev:Det med minst et dusin ganger pr år forvirrer meg litt. Og mindre enn 20. Det blir færre enn to kamper i måneden. Hvis det er snakk om det fotballgale Sør- eller Mellom-Amerika, hvem i hule er det som har så få kamper? Så da spør jeg deg, Roy, er det Sør-, Mellom- eller Nord-Amerika? I sistnevne tilfelle snakker vi vel da om Canada.
Det var ikke vanskeligere enn som så. Blåhvalane heter supporterne til Sandefjord (der jeg er medlem nummer 282), så hvalfangsten er helt riktig.Ulf-B skrev:Ok - et langt skudd i blinde.
Industri ikke nødvendigvis på landjorda: Kan hende "flytende". Fisk...... Hval.... Hm. kanskje noe med hvalfangst å gjøre?
Supportere med navn med tilknytning til industrien? Hval = Sandefjord = Sandefjord Fotballklubb = "blåhvalene"...
Pionerene var vel mange - får gruble litt videre om hvem det kunne være og hvor de kunne bo.
Svend Foyn er fra Tønsberg og hans harpun endret hvalfangsthistorien, men det er verken den pioneren eller hans hjemsted vi skal til.erato skrev:Svend Foyn. Noen får google hjemsted, jeg har ikke tid til å skrive oppgave. ;D
3. gang i tråden vi skal til Buenos AiresR.E.S. skrev:Helt riktig, du fant det svart på hvitt.
Din tur, Ulf.
Roy
Gjør vel ingenting, veien er målet!!!nb skrev:3. gang i tråden vi skal til Buenos Aires![]()
Leningrad/Petersburg, og du tenker Trostskij (som reiste via Norge).Ulf-B skrev:Ikke ille - bare utrolig vanskelig.
Folk flest tenker kan hende ikke over det men i Buenos Aires går det mot vinter og mørkere tider på denne tiden av året. Ettersom vi labyrintvandrere dessuten har vært der et par ganger allerede, sikter vi oss raskt inn på en by på den nordlige halvkule.
Byen vi skal til, er kjent for to epsisoder som begge hadde betydning langt utover det landet byen ligger i.
Den første episoden skjedde mens byen fortsatt hadde sitt opprinnelige navn. Episoden innebar en svært voldelig slutt på noe som hadde vart i flere hundre år.
Den andre episoden, som forøvrig hadde et slags utgangspunkt i Norge, skjedde noen tiår etter at byen hadde skiftet navn, og det er det nye navnet som ble kjent over hele verden.
En av landets kjente politikere var født her.
For en del år siden fikk byen tilbake sitt opprinnelige navn og det er det navnet vi er ute etter.
Kunne være - men da må du nesten forklare hvordan du kom frem til det - husk ALT skal passe......JHolm skrev:Det kan være Øst-Berlin ...
Da må det i så fall være Nordost - Berlin. Hehe.asvaberg skrev:hvor den enes navn er å finne på et bygg som benyttes av folk vi her på HFS ser opp til -
ha ha - men apropos det - et bygg som benyttes av folk vi her på HFS ser opp til...... det må jo da være..... nettopp...erato skrev:Da må det i så fall være Nordost - Berlin. Hehe.
Det var akkurat det med varder som fikk meg til å lure på om det kanskje ikke var mennesker. "En slags varde". F.eks. termittuer. Men dette passer jo fint lite med resten av ledetrådene. Lurer på åssen asvaberg ser ut inni?Ulf-B skrev:Interessant nytenking der! Jeg tenkte på en militærbase, en festning, et omtvistet landområde eller noe slikt - men det nye stikkordet "beboerne" gir assosiasjoner til en annen type område med begrenset adgang for publikum. En naturpark, naturreservat, et sted der det lever sjeldne dyr eller noe sånt. Men slike "beboere" bygger da ikke varder? Vrient, dette.
Det kan jo også dreie seg om fanger på et innesperret område...Ulf-B skrev:Interessant nytenking der! Jeg tenkte på en militærbase, en festning, et omtvistet landområde eller noe slikt - men det nye stikkordet "beboerne" gir assosiasjoner til en annen type område med begrenset adgang for publikum. En naturpark, naturreservat, et sted der det lever sjeldne dyr eller noe sånt. Men slike "beboere" bygger da ikke varder? Vrient, dette.
PS. Hvorfor skriver han politisk "oppfatning" i anførselstegn?
Vet du eller gjetter du? ;D Jeg har tenkt litt på Robben Island men det er så mye annet som ikke stemmer.R.E.S. skrev:Det kan jo også dreie seg om fanger på et innesperret område...Ulf-B skrev:Interessant nytenking der! Jeg tenkte på en militærbase, en festning, et omtvistet landområde eller noe slikt - men det nye stikkordet "beboerne" gir assosiasjoner til en annen type område med begrenset adgang for publikum. En naturpark, naturreservat, et sted der det lever sjeldne dyr eller noe sånt. Men slike "beboere" bygger da ikke varder? Vrient, dette.
PS. Hvorfor skriver han politisk "oppfatning" i anførselstegn?
Roy