HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Steinar_Lund skrev:
    Defineres Nord- og Søramerika som ett kontinent?
    Ja, jeg definerer det i hvert fall som ett (selv om Panamakanalen deler det i to...)

Roy

A

asvaberg

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Ja, jeg definerer det i hvert fall som ett (selv om Panamakanalen deler det i to...)

Roy
    Caplex er ikke enig med deg:
    kontinent (av lat. continere, forene), sammenhengende landområde av betydelig størrelse, fastland, verdensdel. Kontinentene er, i vår tids terminologi, Afrika, Antarktis, Australia, Eurasia, N-Amerika og S-Amerika. — kontinental, fastlands-, som hører til et fastland; som hører til det europeiske fastland (unntatt Skandinavia).

SNL er delvis enig:
    kontinent, betegnelse for de store sammenhengende landområder på Jorden. Som kontinenter regnes Eurasia, Afrika, Australia, Antarktika og Amerika. Amerika deles gjerne i Nord-Amerika og Sør-Amerika.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Spiller vel mindre rolle, så lenge jeg har svart at jeg definerer Nord- og Sør-Amerika som ett kontinent. Ergo skulle det ikke by på misforståelser i forhold til oppgaven.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Akkurat dette med kontinentet, er den klareste detaljen i en ellers totalt ullen oppgave.

Jeg tenker på fotball og fotballag som kan ha sammenheng med industrien i en by. Kommer bare på to i farten - Bayer Leverkusen, og PSV Eindhoven - men det bringer ikke verden noe videre.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    asvaberg skrev:
    Hmmmm - kanskje vi skal til et sør Amerikansk fotballag....
    Husk at supportene har et navn som har noe med industrien som skapte velstanden i byen å gjøre. Jeg har heller ikke sagt noe om at industrien ligger på landjorda...

PS. Fotball-laget er ikke fra Sør-Amerika, men vårt endelige reisemål ligger der.

EDIT: Og navnet på fotball-laget har ikke noe med industrien å gjøre, kun navnet på supporterne.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Steinar_Lund skrev:
    Det med minst et dusin ganger pr år forvirrer meg litt. Og mindre enn 20. Det blir færre enn to kamper i måneden. Hvis det er snakk om det fotballgale Sør- eller Mellom-Amerika, hvem i hule er det som har så få kamper? Så da spør jeg deg, Roy, er det Sør-, Mellom- eller Nord-Amerika? I sistnevne tilfelle snakker vi vel da om Canada.
    Jeg tenkte bare på hjemmekampene, serru. Beklager hvis det forvirret.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Jeg har jo også sagt at mellomstoppet ikke ligger på samme kontinent som vårt endelige reisemål et eller annet sted i Sør-Amerika. Ergo ligger ikke fotball-laget på det amerikanske kontinent overhodet.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    En liten oppsummering av hva vi vet utenom selve oppgaveteksten:

1. Industrien det er snakk om, ligger ikke på landjorda. Ergo kan det for eksempel være skipsfart, fiskeri eller olje og gass-leting til sjøs. Eller noe annet ;)
    2. Fotball-laget spiller mellom fra 13 til 19 hjemmekamper hver sesong.
    3. Fotball-laget holder til i Europa, Asia, Afrika eller Australia.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ok - et langt skudd i blinde.

Industri ikke nødvendigvis på landjorda: Kan hende "flytende". Fisk...... Hval.... Hm. kanskje noe med hvalfangst å gjøre?

Supportere med navn med tilknytning til industrien? Hval = Sandefjord = Sandefjord Fotballklubb = "blåhvalene"...

Pionerene var vel mange - får gruble litt videre om hvem det kunne være og hvor de kunne bo.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Ulf-B skrev:
    Ok - et langt skudd i blinde.

Industri ikke nødvendigvis på landjorda: Kan hende "flytende". Fisk...... Hval.... Hm. kanskje noe med hvalfangst å gjøre?

Supportere med navn med tilknytning til industrien? Hval = Sandefjord = Sandefjord Fotballklubb = "blåhvalene"...

Pionerene var vel mange - får gruble litt videre om hvem det kunne være og hvor de kunne bo.
    Det var ikke vanskeligere enn som så. Blåhvalane heter supporterne til Sandefjord (der jeg er medlem nummer 282), så hvalfangsten er helt riktig.

Da gjenstår det bare å finne en pioner innen hvalfangsten som ikke var født i Sandefjord, men i en nabokommune, og som initierte et selskap grunnlagt av en amerikaner, en nordmann og en svenske. For så å finne ut hvor de bodde...

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.294
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svend Foyn. Noen får google hjemsted, jeg har ikke tid til å skrive oppgave. ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    erato skrev:
    Svend Foyn. Noen får google hjemsted, jeg har ikke tid til å skrive oppgave. ;D
    Svend Foyn er fra Tønsberg og hans harpun endret hvalfangsthistorien, men det er verken den pioneren eller hans hjemsted vi skal til.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Selskapet som ble grunnlagt av amerikaneren, nordmannen og svensken grunnla et sted som nesten 80 år senere var okkupert i tre uker.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Amerikaner, nordmann og svenske som startet et selskap sammen?

Og så skal vi ende opp i Sør-Amerika til slutt - det har vi svart på hvitt?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva skulle man ha gjort uten Google:

Compañía Argentina de Pesca (spansk: Argentinas fiskeselskap) var et argentinsk selskap som ble opprettet på initiativ av den norske hvalfangeren og oppdageren Carl A. Larsen. Selskapet ble opprettet 29. februar 1904 av tre utenlandske statsborgere bosatt i den argentinske hovedstaden Buenos Aires, den norske konsulen P. Christophersen, amerikaneren H.H. Schlieper og den svenske bankmannen E Tornquist. Carl A. Larsen var selskapets leder og i organiserte i den forbindelse oppbyggingen av hvalfangststasjonen Grytviken på Sør-Georgia, som var den første landbaserte hvalfangststasjonen i Antarktis.

Compañía Argentina de Pesca søkte om britiske hvalfangstlisenser ved den britiske legasjonen i Buenos Aires. Lisensen ble innvilget av guvernøren på Falklandsøyene (som Sør-Georgia den gang var en del av) 1. januar 1906.

I 1960 la Compañía Argentina de Pesca ned sin virksomhet på Sør-Georgia og solgte hvalfangststasjonen Grytviken til Albion Star (South Georgia) Ltd. fra Falklandsøyene.

Da skal vi til Buenos Aires - der disse tre nevnte herrer var bosatt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Helt riktig, du fant det svart på hvitt.

Din tur, Ulf.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Litt oppsummering av oppgaven.

Den moderne hvalfangsten ble gjort mulig av Svend Foyns harpun. Han var fra Sandefjords naboby, Tønsberg. Carl Anton Larsen var født i Tjølling kommune som er nabokommunen til Sandefjord, men nå en del av Larvik kommune.

C A Larsen initierte selskapet Argentinas fiskeselskap 29. februar 1904 (skuddårsdagen, derfor den helt spesielle datoen). Selskapet grunnla Grytviken på Syd-Georgia som ble okkupert av Argentina under Falklandskrigen, men gjenerobret av britene etter bare tre uker.

Sandefjords velstand ble bygget på inntekter fra hvalfangsten.

Det var vel ikke så ille ;D

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke ille - bare utrolig vanskelig.

Folk flest tenker kan hende ikke over det – men i Buenos Aires går det mot vinter og mørkere tider på denne tiden av året. Ettersom vi labyrintvandrere dessuten har vært der et par ganger allerede, sikter vi oss raskt inn på en by på den nordlige halvkule.

Byen vi skal til, er kjent for to epsisoder – som begge hadde betydning langt utover det landet byen ligger i.

Den første episoden skjedde mens byen fortsatt hadde sitt opprinnelige navn. Episoden innebar en svært voldelig slutt på noe som hadde vart i flere hundre år.

Den andre episoden, som forøvrig hadde et slags utgangspunkt i Norge, skjedde noen tiår etter at byen hadde skiftet navn, og det er det nye navnet som ble kjent over hele verden.

En av landets kjente politikere var født her.

For en del år siden fikk byen tilbake sitt opprinnelige navn – og det er det navnet vi er ute etter.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.294
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Ikke ille - bare utrolig vanskelig.

Folk flest tenker kan hende ikke over det – men i Buenos Aires går det mot vinter og mørkere tider på denne tiden av året. Ettersom vi labyrintvandrere dessuten har vært der et par ganger allerede, sikter vi oss raskt inn på en by på den nordlige halvkule.

Byen vi skal til, er kjent for to epsisoder – som begge hadde betydning langt utover det landet byen ligger i.

Den første episoden skjedde mens byen fortsatt hadde sitt opprinnelige navn. Episoden innebar en svært voldelig slutt på noe som hadde vart i flere hundre år.

Den andre episoden, som forøvrig hadde et slags utgangspunkt i Norge, skjedde noen tiår etter at byen hadde skiftet navn, og det er det nye navnet som ble kjent over hele verden.

For en del år siden fikk byen tilbake sitt opprinnelige navn – og det er det navnet vi er ute etter.
    Leningrad/Petersburg, og du tenker Trostskij (som reiste via Norge).

Ingen oppgave fra meg (om jeg har rett da), men jeg postet vel en utenom tur en gang...?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Leningrad/St. Petersburg var nok et noe optimistisk skudd fra hoften. Ikke nok til at vi er i mål - men du er på en måte inne på noe, ja.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.294
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Syntes det stemte bra jeg:

Oktoberrevolusjonen og tsarstyret.

Mordet på Trotskiy tidlig på 30-tallet (?) etter at byen hhadde skiftet navn til Leningrad. Ser det ikke stemmer helt med flere tiår før....Trotskyi reiste via Norge

Det finnes sikkert noen :)

St Petersburg igjen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er noen detaljer som ikke stemmer - som du selv er inne på. Du er i riktig land og er veldig nær den ene av episodene jeg tenker på. Når du har funnet den, er du i og for seg i mål.

M.a.o.: Det er ikke St. Petersburg vi skal til. Husk det er jeg som er både oppgaveforfatter og overdommer her - hehe.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, nå snakker vi!

Vi skal til Yekaterinburg – som ligger rett øst for Uralfjellene i Russland – og byen ligger således i Asia. I perioden 1924-91 het byen Sverdlovsk – etter en av den russiske revolusjonens helter, Yakov Sverdlov.

Det var i Yekaterinburg at tsarens familie ble tatt av dage under den russiske revolusjonen i 1917 – og dette innebar slutten på flere hundre års tsarvelde i Russland.

Den andre episoden – den med hentydninger til Norge – skjedde i 1960. Da ble U2-flyet til Gary Francis Powers skutt ned rett ved Sverdlovsk. Flyet startet sin flytur i Bodø – noe som ikke unnlot å irritere russerne ganske kraftig.

Den kjente politikeren vi tenker på, er Boris Jeltsin – som altså ble født i Sverdlovsk – nå Yekaterinburg.

Du tar oss videre på vår globale rundtur.

A

asvaberg

Gjest
    Da drar vi videre.

Vi skal til et svært så avgrenset område1.
    Hit kommer du bare - på den offisiell måten - fra et enda mere avgrenset område2 som bringer minner til et kjent par hvor den enes navn er å finne på et bygg som benyttes av folk vi her på HFS ser opp til - bygget befinner seg langt fra det avgrensede område1 vi skal frem til men ganske så nært der det kjente paret bodde. Den andre personen i paret led lenge...

Det avgrensede området1 er kjent for noe helt spesielt med en, heldigvis, tilbakelagt politisk "oppfatning" i landet.

"Beboerne" bygde senere en slags varde som du finner på det avgrensede området1 den dag i dag.

Det avgrensede området1 ligger ikke så langt fra ei bukt som man først trodde var noe annet - og som fremdeles bærer navn etter dette......

Og ikke langt unna finnes endel av de som burde kunne gjøre noe, men som ikke kan......

ps! fargene i bold skrift har ingenting å si her - det er bare for å skille mellom to forskjellige avgrensede områder

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.294
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    asvaberg skrev:
    hvor den enes navn er å finne på et bygg som benyttes av folk vi her på HFS ser opp til -
    Da må det i så fall være Nordost - Berlin. Hehe.

A

asvaberg

Gjest
    erato skrev:
    Da må det i så fall være Nordost - Berlin. Hehe.
    ha ha - men apropos det - et bygg som benyttes av folk vi her på HFS ser opp til...... det må jo da være..... nettopp...

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    ALT?! Så streng du er. ;D Jeg klarer bare å utdype to ledetråder. Jeg tror jeg kan «gjette» en tredje ...
    Kan en annen svare og redde meg fra å dumme meg ut (igjen)? ???

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm... Tror jeg er et helt annet sted, jeg - uten at jeg aner hvor. Det såkalte avgrenset område1 skal jo ligge ikke så langt fra en bukt. Det er her jeg får store problemer med Øst-Berlin.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Interessant nytenking der! Jeg tenkte på en militærbase, en festning, et omtvistet landområde eller noe slikt - men det nye stikkordet "beboerne" gir assosiasjoner til en annen type område med begrenset adgang for publikum. En naturpark, naturreservat, et sted der det lever sjeldne dyr eller noe sånt. Men slike "beboere" bygger da ikke varder? Vrient, dette.

PS. Hvorfor skriver han politisk "oppfatning" i anførselstegn?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.740
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ulf-B skrev:
    Interessant nytenking der! Jeg tenkte på en militærbase, en festning, et omtvistet landområde eller noe slikt - men det nye stikkordet "beboerne" gir assosiasjoner til en annen type område med begrenset adgang for publikum. En naturpark, naturreservat, et sted der det lever sjeldne dyr eller noe sånt. Men slike "beboere" bygger da ikke varder? Vrient, dette.
    Det var akkurat det med varder som fikk meg til å lure på om det kanskje ikke var mennesker. "En slags varde". F.eks. termittuer. Men dette passer jo fint lite med resten av ledetrådene. Lurer på åssen asvaberg ser ut inni?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Ulf-B skrev:

Det kan jo også dreie seg om fanger på et innesperret område...

Roy

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.740
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    R.E.S. skrev:
    Ulf-B skrev:

Det kan jo også dreie seg om fanger på et innesperret område...

Roy
    Vet du eller gjetter du? ;D Jeg har tenkt litt på Robben Island men det er så mye annet som ikke stemmer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn