HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, jeg har tenkt på Guantanamo f.eks - men får det ikke til å henge sammen med de andre ledetrådene i oppgaven.

Bay of Pigs er i og for seg ikke allverdens langt unna - det kan jo være den bukten han tenker på. Men det stemmer ikke helt likevel.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ulf-B skrev:
    Ja, jeg har tenkt på Guantanamo f.eks - men får det ikke til å henge sammen med de andre ledetrådene i oppgaven.

Bay of Pigs er i og for seg ikke allverdens langt unna - det kan jo være den bukten han tenker på. Men det stemmer ikke helt likevel.
    Nettopp! Og kanskje de folkene vi på HFS ser opp til ikke har noe med hifi å gjøre, men derimot med sigarer? Og dette med politisk oppfatning og kjent par stammer kanskje fra pre-Castroepoken? Men så var det denne varden da. Laget man varder på Guantanamo?
    Men det er sikkert noe helt annet... :mad:

A

asvaberg

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Vet du eller gjetter du? ;D Jeg har tenkt litt på Robben Island men det er så mye annet som ikke stemmer.
    javel.....??? Hva er det som ikke stemmer?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    asvaberg skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Vet du eller gjetter du? ;D Jeg har tenkt litt på Robben Island men det er så mye annet som ikke stemmer.
    javel.....??? Hva er det som ikke stemmer?
    Ehem.. Jeg får vel rette det til at det var så mye annet jeg ikke fikk til å stemme (les: som jeg ikke har kjennskap til). Folk vi ser opp til, varde, den som led lenge, i det hele tatt...

Edit: Å faen. Nelson Pass?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Er det Robben Island, med Nelson Mandela? Når du skrev "led lenge" trodde jeg det var den etterlatte som led lenge.
    "Jeg vet om en gammel mann
    En som led lenge"
    :p

A

asvaberg

Gjest
    Da tar vi svaret siden du klarte den:

Vi skal til et svært så avgrenset område1.
    Hit kommer du bare - på den offisiell måten - fra et enda mere avgrenset område2 som bringer minner til et kjent par hvor den enes navn er å finne på et bygg som benyttes av folk vi her på HFS ser opp til - bygget befinner seg langt fra det avgrensede område1 vi skal frem til men ganske så nært der det kjente paret bodde. Den andre personen i paret led lenge...

For å komme til Robben Island må man bruke hurtigbåtene som går fra Victoria&Albert Waterfront i Cape Town - et bryggeanlegg med kjøpesenter og kafeer - praktfull!

Dronning Victoria var gift med Prins Albert - han døde alt for tidlig og dronningen var i sorg helt til sin død mange år senere - hun led lenge av kjærlighetssorg.
    Hun bygget bl.a. Royal Albert Hall i London i hans minne - en konsertsal som brukes til bl.a. Last night of the Proms, rockekonserter osv - helter vi alle her på HFS ser opp til er å finne på scenen der.
    Paret bodde på Buckingham Palace, nærmest et steinkast unna Royal Albert Hall.

Det avgrensede området1 er kjent for noe helt spesielt med en, heldigvis, tilbakelagt politisk "oppfatning" i landet.

Apartheid - joda, jeg kaller det "oppfatning" i hermetegn da dette ordet ikke er godt nok - politisk retning eller ståsted er nok bedre.

"Beboerne" bygde senere en slags varde som du finner på det avgrensede området1 den dag i dag.

De innsatte er jo ikke frivillige beboere, så derfor hermetegn.
    Varden som ble bygget, eller mini-utgaven av den, ligger ved steinbruddet/hulene, som fangene ofte ble sendt til. Det var også her Nelson Mandela fikk sin øyeskade. Kvartsen inni i de små hulene skapte så mye gjenskinn fra sollyset utenfor, at noen av fangene fikk uhelbredelige skader på synet.

Varden var en ide av Mandela etter frigivelsen og nedleggelsen av fangeøya - hver fange som ble frisatt, skulle ta en stein og legge opp i en haug - etterhvert ble det til en liten varde:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rock_pile,_Robben_Island_Prison.jpg

Det avgrensede området1 ligger ikke så langt fra ei bukt som man først trodde var noe annet - og som fremdeles bærer navn etter dette......

False Bay ligger like øst for Cape Town. Denne bukta ble kalt dette da flere sjøfarere som kom østfra, tok feil av denne bukta og Table Bay. (Det finnes visstnok en annen historie - at sjøfarere vestfra trodde de hadde rundet det sydligste kappet når de kom til False Bay, men det er faktisk Kapp Aghula som er det sydligste, og dette er enda ikke rundet når man kommer til False Bay).

Og ikke langt unna finnes endel av de som burde kunne gjøre noe, men som ikke kan......

På Boulders Beach, rett øst for Cape Town, finnes en koloni afrikanske pingviner - det er fugler som ikke kan fly....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    OK jeg fant altså svaret om enn på et noe sviktende grunnlag.
    Da tar vi en kjapp en siden det begynner å bli litt sent:
    Navnet på landet jeg vil frem til består av to ord. Det gjorde det forrige navnet også; det første ordet i det forrige navnet kan relateres til nivåforskjell, og det siste ordet (også i det forrige navnet) kan assosieres med et hjelpemiddel i heimen.
    Den eneveldige dommeren, les: jeg, aksepterer både det forrige og det nåværende navnet på dette landet.

A

asvaberg

Gjest
    Straffen er altså - kjapt svar, ny oppgave :)

Vi reiser langt, nord/vestover.

Vi skal til en by, en kjent amerikansk hitmaker synger om denne byen på et utmerket album.
    Byen er (eller var!) kjent for mye industri.

Av industri man hadde der, var det lysebrune skummende man nyter i sommersola - nå overtatt av en mye større produsent på en øy på den andre siden av havet.

Første del av bynavnet er nesten det samme som etternavnet på en svært kjent skuespillerinne fra samme land.
    Hun spilte egentlig hovedrollen (eieren) i en 80 talls sitcom. I denne serien ble vi kjent med en fyr som senere flyttet til motsatt ende av landet og der fikk egen sitcom TV serie........

Sammenlignet med andre byer i landet, er byen vi skal frem til ganske liten, men allikevel kjent på grunn av artisten helt i begynnelsen av ledetråden.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kan det være Youngstown? Den hardt rammede byen i Ohio som Bruce Springsteen sang om?

Skuespillerinnen er i så tilfelle Loretta Young.

Ølet er ikke min greie - men two out of three ain't bad?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, du har vist at du kan være mer utspekulert enn som så - hehe. Den Robben island oppgaven din var slem. Jeg går i tenkeboksen igjen.

A

asvaberg

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Ja, du har vist at du kan være mer utspekulert enn som så - hehe. Den Robben island oppgaven din var slem. Jeg går i tenkeboksen igjen.
    Uffda, liker ikke "slem" - hehe

Husk at skuespillerinnens etternavn ikke er 100% likt med begynnelsen på byens navn - én bokstav er byttet ut med en annen.......

A

asvaberg

Gjest
    Artisten som synger om byen har også en kjent låt hvor refrenget er "lånt" fra et verk av en klassisk komponist med svært nedsatt hørsel......

Hjalp det noe?

Og Alley er riktig - men hva heter byen......

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En lett en, denne gangen:

Etter en liten runde i Allentown - hvor vi også rakk å prøvesmake det lokale ølet som nå altså brygges av Guiness - reiser vi videre.

Vi skal til en by.

En tidsbegrenset periode i byens historie omtales gjerne med en slags henvisning til Babylon.

Det er ikke til å misforstå: en barnesang går temmelig rett på sak med hensyn til en av byens severdigheter. Skjønt severdigheten egentlig har et helt annet navn.

Da er vi kommet til.......?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei, ikke den barnesangen. Men vi er i riktig verdensdel. Og ikke glem det med Babylon - det kan være en ledetråd for dem som kan sin historie.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Referansen til Babylon handler om utflytting og hjemreise. En ren analogi, som - så mye annet - skriver seg fra noe som det berettes om i Det gamle Testamentet.

PS. Utflytting og hjemreise er tvetydig - jeg ser det. Men la oss gjøre det helt konkret: Man flyttet hit, til den byen vi skal til, og etter en tid flyttet man tilbake igjen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det hadde værte spennende å høre hvordan du kobler Oslo til Babylon - hehe. Men for å være kjapp: Oslo er ikke riktig.

Flyttehistorien i byen vår, skjedde lenge etter det som skjedde i Babylon - nesten to tusen år senere - man snakker om noe som ligner, i veldig overført betydning.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Roma er absolutt involvert i historien - men ikke når det gjelder koblingen til Babylon.

PS: rent semantisk eller logisk, er det en klarere analogi, ja:

Byen vi skal til, spiller samme rollen i forhold til Roma, som Babylon gjør i forhold til noen andre - når det gjelder det som det berettes om i Det gamle Testamentet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Babylon er jo byen der jødenen ble holdt i fangenskap (by the rivers of Babylon, og slavekortet i Nebudkanesar for å ta to musikalske referanser).

Med analogien din, virker det som det er en by der noen romere ble holdt i fangenskap.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Babylon og jødene er riktig.

Den byen vi skal til, ble i en periode tilholdssted for noen "romere" - i veldig overført betydning - og det at disse "romerne" hadde byen som tilholdssted, ble benevnt med en analogi til jødenes opphold i Babylon.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.818
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Romere i overført betydning? Hva assosierer vi med Roma?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Når jeg skriver "romere", er det for å antyde at man vanligvis ikke tenker på dem som romere - men Roma er jo helt sentralt her.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vatikanet er enda mer sentralt. Men ikke som løsning på dit vi skal.

Romere - som i innbyggere i Romerriket - er nettopp den assosiasjonen jeg ville unngå.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    837
    Paven var jo i Frankrike en stund (1300-tallet?), er det dit vi skal?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn