HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og denne elven på hver side - det er to forskjellige elver, og ikke én og samme elv som har delt seg i et elvedelta?

A

asvaberg

Gjest
    En elv på hver side og hav på den tredje siden - må jo være Manhattan...... (New York City)

East River
    Hudson River
    Upper/lower New York bay > Atlanterhavet

Cohen/Warrens - First we take Manhattan....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    asvaberg skrev:
    En elv på hver side og hav på den tredje siden - må jo være Manhattan...... (New York City)

East River
    Hudson River
    Upper/lower New York bay > Atlanterhavet

Cohen/Warrens - First we take Manhattan....
    Blir det helt riktig da? East River og Hudson River går jo på hver sin side av Manhattan, og NYC består jo av mer enn det?

A

asvaberg

Gjest
    Jeg pleier å delta på Julereisen og Påskereisen i Fædrelandsvennen (samme geografirebus som Stavanger Aftenblad, BT, Adressa og Aftenposten kjører...)

DET er heftige greier - men jammen meg vant jeg for noen år siden!!!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Wikipedia er nøye på det:

East River er egentlig ingen elv, men et smalt stred som skiller fastlandsdelen av New York (Bronx) og Manhattan fra Long Island (med Brooklyn og Queens). I alt åtte broer og tretten tunneller krysser East River, bl.a. den berømte Brooklyn Bridge fra 1883.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå synes jeg snart oppgaveopphavsrettinnehaveren bør komme på banen her. Går itj an å hold' på sånn!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nåja - det er hans første oppgave, så vi får være både tålmodige og vennligsinnede.

A

asvaberg

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Wikipedia er nøye på det:

East River er egentlig ingen elv, men et smalt stred som skiller fastlandsdelen av New York (Bronx) og Manhattan fra Long Island (med Brooklyn og Queens). I alt åtte broer og tretten tunneller krysser East River, bl.a. den berømte Brooklyn Bridge fra 1883.
    Amerikanere er vanskelige - kaller det East River, når det egentlig skulle hete East Strait :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For meg kan svaret gjerne godkjennes - men reglene tilsier kan hende at oppgaveforfatteren skal komme på banen for å sette to streker under svaret.

Han kunne ha skrevet "elv" i oppgaveteksten - og han sa vel heller ikke at HELE byen skulle ligge mellom to "elver" og havet. Skjønt hav - her må det nok bli "hav", ja. Hvis vi snakker om den lille bukten som ligger der Hudson River og East River slutter.

På den annen side, tenk den fryktelige tanken: Kanskje vi skal et helt annet sted?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Siden det ikke er sakt noe om avstand kan Tanta i Nildeltaet være en mulighet.
    Er de noen som vet om nilen sine «armer» har forskjellige navn?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Google hjelper oss igjen:

Nildeltaet har to hovedarmer - Damietta og Rosetta. Den siste har gitt navn til den kjente Rosetta-steinen.

Men Tanta, da - hvem har hørt om den byen?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Google hjelper oss igjen:

Nildeltaet har to hovedarmer - Damietta og Rosetta. Den siste har gitt navn til den kjente Rosetta-steinen.

Men Tanta, da - hvem har hørt om den byen?
    Si det ... Jeg tenkte «bare» at Nildeltaet gav mulighet for elv(er) på to av tre sider og (midel)hav(et) på den tredje.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det kan godt være at du har truffet blink her. Hva vet vel jeg? Jeg synes likevel at det bør være nedfelt i labyrintregelverket at de stedene vi skal til, har en viss sannsynlighet for å være alment kjent.

Men vår mann med OPPGAVEN - han bør snart komme på banen nå. Vi (= det store kongelige "vi") blir snart både utålmodige og uvennligsinnede hvis vi blir stående her uten oppmerksomhet.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Hehe - det kan godt være at du har truffet blink her. Hva vet vel jeg? Jeg synes likevel at det bør være nedfelt i labyrintregelverket at de stedene vi skal til, har en viss sannsynlighet for å være alment kjent.
    Ja ... I alle fall med så lite og generell informasjon:
    JuK skrev:
    En elv på hver side, og havet på den tredje siden

JuK

Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Hei igjen

Beklager at jeg ikke var på nett i går kveld.

Her var det mange gode forslag, men dessverre....

For å presisere og svare på spørsmål:
    1.Det er to separate elver det er snakk om.
    2.Byen er en kystby.
    3.Den ligger ved et hav, ikke gulf e.l.
    4.Sentrum/Mesteparten av byen ligger mellom elvene

Nytt hint:
    Elvene har korte navn, som begynner på samme bokstav

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    River Dee og River Don i Aberdeen.

EDIT: elvene heter altså Dee og Don.

Roy

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Objection Your Honour! Aberdeen ligger ved Nordsjøen, som ikke kan betegnes som hav. Det var derfor jeg stile spørsmålet. ;D

Forøvrig tenkte jeg på Don jeg også, men det var den i Russland. Kombinert med Volga. Ikke rart jeg kjørte meg fast... Hehe.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Jeg liker meg godt i Aberdeen. Har vært der flere ganger. Er ellers enig med innvendingen om at Aberdeen ligger ved Nordsjøen. Nok om det...

Ferden går til en by som ble kjent for en industri hvis moderne variant ble grunnlagt i nabobyen, men som ikke foregikk i verken byen vi skal til eller den nevnte nabobyen. Her møter du en uniformert ung mann som forteller at han og mange med ham samles til synging og roping mer enn et dusin ganger hvert eneste år, og at navnet deres har noe med byens industri å gjøre. Han forteller at du likevel er i feil by, men ber deg i stedet reise i fotsporene til en mann som var en pioneer i byens industrieventyr, selv om han var fra en annen naboby.
    - På en meget spesiell dato for over 100 år siden ble det grunnlagt et selskap på initiativ fra denne pioneeren. Selskapet ble grunnlagt av en nordmann, en svenske og en amerikaner, men ditt endelige reisemål er byen der de tre grunnleggerne bodde, forteller han, og legger til at selskapet ble lagt ned for 50 år siden.

Korr ska vi hen???

A

asvaberg

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Objection Your Honour! Aberdeen ligger ved Nordsjøen, som ikke kan betegnes som hav. Det var derfor jeg stile spørsmålet. ;D

Forøvrig tenkte jeg på Don jeg også, men det var den i Russland. Kombinert med Volga. Ikke rart jeg kjørte meg fast... Hehe.
    Oj oj, har du tatt englandsbåten noen gang? Nordsjøen kan måle seg med de store verdenshav ...

btw, fra Caplex:
    Nordsjøen, randhav til Atlanterhavet mellom Storbritannia i vest og Norge, Danmark, Tyskland og Nederland i øst, med Skagerrak ca. 610 000 km². Grunt hav på den nordvesteuropeiske kontinentalsokkelen, dyp på mer enn 200 m i nord, 60 m i sør, flere grunne banker, bl.a. Doggerbank. Langs no.-kysten går senkningen Norskerenna (300—700 m). Fiskerikt hav, men sterkt forurenset. Olje- og gassfelter på havbunnen ? Nordsjøbassenget

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    OK jeg burde spurt om det var et verdenshav, for det var det jeg egentlig lurte på.
    Nå er jeg sur, nå. ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    asvaberg skrev:
    R.E.S - jeg mistenker at vi skal holde oss på "balløya"......
    Det kan du godt, men det er ikke de britiske øyer vi skal til. Eller noen andre for den saks skyld. I hvert fall ikke når det gjelder de to stedene oppgaven er innom.

Roy

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm.. Her var det masse ledetråder. Jeg er litt ekstra opptatt av setningen med den uniformerte unge mannen, men kommer liksom ingen vei. Og hvor ofte er "mer enn et dusin ganger" hvert år. 13 ganger? 365 ganger?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Steinar_Lund skrev:
    Hmmm.. Her var det masse ledetråder. Jeg er litt ekstra opptatt av setningen med den uniformerte unge mannen, men kommer liksom ingen vei. Og hvor ofte er "mer enn et dusin ganger" hvert år. 13 ganger? 365 ganger?
    Det er nok mindre enn 20.

Roy

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Tror dette gjelder fotball..

Uniformert = supporterutstyr?
    Synging og roping = på fotballkamp?
    Mer enn et dusin ganger = antall hjemmekamper?

Edit: pkt 3...

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Steinar_Lund skrev:
    Skal vi til Amerikas Forenede Stater?
    Nei, men du er i hvert fall på riktig kontinent i forhold til det endelige reisemålet. Dog langt unna mellomstoppet som er på et helt annet kontinent.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Peter skrev:
    Tror dette gjelder fotball..

Uniformert = supporterutstyr?