I Bergen møter vi en tidligere vaktsjef fra Avisa Finnmarken i Vadsø. Han forteller at han for en del år siden ble innstilt som varamann i landsstyret til en fagforening.
- Faktisk stod jeg på plassen over den forrige daglige lederen i den bedriften oppgaveløseren jobber i til daglig, smiler han.
Han forteller videre at han ikke lenger jobber som journalist, men at han driver nettopp som reiseguide i det landet vi skal til.
- Du kan faktisk fly til hovedstaden direkte her fra Bergen, og hvis du vil kan jeg vise deg landet. Jeg snakker språket flytende, forteller han.
Etter litt diskusjon fram og tilbake, foreslår han at vi reiser til en by som har navn på både landets eget språk og nabolandets, slik mange av byene i dette landet har.
- Denne byen har for øvrig noe vesentlig til felles med en norsk by. Dog ikke navnet, for den norske byen har et kongelig navn, og flere kjente gamle vintersportsutøvere, til tross for at byen ikke hadde noen konkurranser i de vinterlekene som har væt arrangert i Norge i 1952 og 1994. Det er ikke jazz jeg tenker på, fortsetter han.
Vi prøver å få han til å stoppe med alle digresjonene og i stedet fortelle oss om byen i landet han jobber.
- Det var en munk som fant stedet byen ble bygget, og i dag er det også mange kjente kirker i byen. En av dem har samme navn som en TV-serie, som igjen er oppkalt etter en by. Kirken er flott den, men den skiller seg ikke så mye ut fra kirker andre steder. Det gjør derimot den kirken jeg vil du skal besøke. Den ligger i en forstad til byen, og trolig har mer enn 40.000 personer har bidratt til den spesielle utsmykkingen. Det er til denne kirken jeg vil du skal dra, sier han selvsikkert.
Før han går, spør vi ham om hvor lang tid det vil ta oss å komme dit.
- Flyturen fra Bergen er i underkant av to og en halv time, og fra flyplassen til byen du skal, kjører du på en times tid om du er heldig med trafikken. Men ikke regn med det, ler han.