HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hvilken sang handler om reisemålet Birkenhead og har det, i omskrevet form, i tittelen?

Dessuten var det 5 unge menn i Freddie and the Dreamers.

Her tror jeg kanskje man må tenke litt på nytt selv om du er inne på noe.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Det eneste stedsnavnet som dukker opp i Gerry and the pacemakers låt er Mersey, og det er jo ingen lett omskriving, men navnet på elva. Dessuten er det heller ikke reisemålet.

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gerry & the Pacemakers var det ja og de var 4. Sorry. Men fortsatt feil. Men som Roy E påpeker, det stemmer ikke helt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi er i rett by. Og låten kom tidlig i 1965, et drøyt år etter mesterskapet.

Gruppe, reisemål og låt?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Gruppen er vel The Beatles. De hadde billetter til byen Ryde på Isle of Wight der Paul McCartney hadde slektninger. Hitlåten er vel da Ticket to Ride?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han hadde et søkenbarn der ja. Nei at du kunne den. ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    otare skrev:
    Gruppen er vel The Beatles. De hadde billetter til byen Ryde på Isle of Wight der Paul McCartney hadde slektninger. Hitlåten er vel da Ticket to Ride?
    Den hadde jeg aldri tatt :)

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og vi som lærte - da vi var unge - at låten Ticket to Ride hadde noe med sex å gjøre, jfr. Wikipedia "ride/riding" was slang for having sex. Ved nærmere ettertanke kan det være noe foreldrene våre fant på for at vi skulle høre på Cliff eller Wenche Myhre i stedet. Vi var jo så unge og uskyldige da - hehe.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    En annen forklaring jeg har hørt på navnet er at horene i Hamburg måtte til helsesjekk hver uke. For å kunne fortsette som horer måtte de kunne fremvise sin helseerklæring, eller sin "ticket to ride" som John Lennon kalte den.

Hvis det er jeg som har stafettpinnen (tør ikke bare si "pinnen" i denne sammenhengen) må jeg tenke litt for å komme med en ny oppgave. Men den kommer i løpet av kvelden.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.802
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På en gate i London treffer vi på en militært utseende eldre herre. Han ser typisk britisk overklasse ut. Han forteller at han et tilbake i England etter et lengre utenlandsopphold. Det synes på ham. Han ser brunbrent ut, nærmest læraktig i huden.
    Han forteller at han er tilbake i gamlelandet og har tenkt å begynne med ungdomsarbeid.
    En beleiring av en by hans styrker hadde fått beskjed om å holde, viste ham nytten av å trene opp unge mennesker i å utføre feltmessige oppgaver.

Hvem er denne herren, og hvilken by skal vi til ?

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.802
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Riktig!
    Baden- Powell brukte ungdommer under vernepliktig alder til å rekognosere og bringe frem meldinger under beleiringen av Mafeking.
    Det ble senere til begynnelsen av speiderbevegelsen.

mvh tkr, 3. Porsgrunn Tropp, Jervepatruljen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    I Mafeking møter vi en hyggelig mann som ber oss reise til et sted som ikke er spesielt kjent for sin musikk. Like fullt er det kjent for en spesiell hendelse som har med musikk å gjøre. Denne hendelsen fant sted for mange år siden. Hovedpersonene i historien var ikke fra dette stedet, men var der i en spesiell hensikt. Han kunne ikke språket der han var, men det spilte ingen rolle i denne sammenhengen. Svært mange nordmenn har besøkt området, men av helt andre grunner.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er altså snakk om én eneste "musikalsk hendelse"? Ikke noe som gjentar seg år etter år - à la "jazzfestivalen i ...".

Førsteinnfallet er at det kunne være en eller annen spesiell konsert. Woodstock, Altamont, Concert for Bangladesh o.l. Men jeg får ikke den hyggelige mannen i Mafeking til å passe inn i en slik setting...... Ingen av stedene er vel spesielt kjent for å være besøkt av mange nordmenn heller... Nei......

En annen mulighet som slår meg, er at vi skal frem til en spesiell musikalsk "happening" - som da The Beatles sang All you need is Love for en hel verden, innspillingen av We are the World eller noe sånt. Men så var det mannen i Mafeking igjen, da...... Og hvor kommer språket inn i bildet?

En hjelpende hånd, takk!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    En eneste hendelse - ikke gjentagende. Stedet er ikke kjent for noe som har med musikk å gjøre ut over denne. Og hendelsen har ikke noe med musikk i seg selv å gjøre, men med en musikalsk person.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette var det nesten noe wagnersk happening-aktig over.. men akk, det kobles ikke. Uansett, vi skal kanskje til handlingen i et stykke musikk? Klassisk musikk that is?

EDIT; så siste innlegg nå ja. En musikalsk person..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Det er kanskje best å fokusere på "mange nordmenn" heller enn musikken. Personen jeg tenker på er spesielt aktuell i år.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På grunn av et jubileum kanskje? Det skulle vel ikke være et 200-års fødselsjubileum vel?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal vi til Mallorca, hvor Chopin reiste med sin "venninne" George Sand?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Der var vi framme ja. Valdemosa er vel bare kjent for å være stedet der Chopin døde etter å ha reist til Mallorca for at det tørre klimaet skulle hjelpe på hans tuberkulose. Dessverre var det en ekstremt fuktig vinter det året.

Da gleder vi oss til en av dine spennende oppgaver, Vidar.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dæven, hva jeg vet.... var det ikke det du sa :)

Neste oppgave får bli i morgen tidlig fra min side, nå er det ugjenkallelig kroken på døra her i huset. Om noen brenner inne med en oppgave så ta gjerne pinnen, men jeg må ta kvelden.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg måtte raske meg for å rekke en planlagt Naim-tour på fabrikken i Salisbury, så jeg hev meg på første fly dit. På pub'en samme kveld traff en virkelig heavy metal-utrustet herre som sa at hans fornavn er den fulle versjonen av fornavnet til en meget kjent syklist som også har gjestet Norge; han viser meg bilde av denne syklisten, og jeg kjenner ham igjen med en gang. For noen biceps'er!

Denne karen forteller at vi istedet for å sitte på pub'en og sluke ale heller bør bruke ventetiden før omvisningen på å ta en tur innom selve senteret i kongedømmet til hans livs kjærlighet, dronningen til herskeren i riket; et rike hvor den høyeste herre har mottatt sin makt i form av et våpen fra damen i innsjøen.
    Hvor skal vi innom og hvorfor?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Du har truffet Sir Lancelot du Lac - en av kong Arthurs riddere av det runde bord. Han forteller om "The lady of the lake" som steg opp av innsjøen og overleverte sverdet Excalibur til Kong Arthur.
    Så da skal vi vel til Tintagel der kong Arthurs slott etter legenden skulle ha ligget?

I Sir Walter Scotts dikt foregår dette i Lake Katrine i Skottland, men vi skal vel likevel til Wales?

Veien gikk via Lance (Lancelot) Arm strong (store biceps). Sir Lancelot var betatt av Lady Guinnevere, Kong Arthurs droning.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du er på helt rett spor. Alle resonementene fra hvert av sporene i oppgaven er korrekt tenkt, det er imponerende Otare!
    Jeg har selv vært i Tintangel hvor innbyggerne (og andre) hevder dette senteret lå. I Tintagel hadde de en burgersjappe som solgte Excaliburgere som sin spesialitet.. engelskmenner morsomme!

Men Tintangel er ikke det senteret i kongedømmet jeg tenkte på... bare en presisering til så er du der!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Du har truffet Sir Lancelot du Lac - en av kong Arthurs riddere av det runde bord. Han forteller om "The lady of the lake" som steg opp av innsjøen og overleverte sverdet Excalibur til Kong Arthur.
    Så da skal vi vel til Tintagel der kong Arthurs slott etter legenden skulle ha ligget?

I Sir Walter Scotts dikt foregår dette i Lake Katrine i Skottland, men vi skal vel likevel til Wales?

Veien gikk via Lance (Lancelot) Arm strong (store biceps). Sir Lancelot var betatt av Lady Guinnevere, Kong Arthurs droning.
    Forlest deg på operalibretti Otare?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Camelot, selvfølgelig. Kong Arthurs slott. Kong Arthur var vel ifølge legenden født i Tintagel.

Tenkte litt på Avalon - stedet der Kong Arthur skulle ha blitt begravd. Noen mener at det er det som idag heter Glastonbury, stedet for den kjente rockefestivalen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Camelot er stedet, veldig bra! Otare er et hakk nærmere HFS-skatten!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Ny oppgave kommer i løpet av formiddagen. Nå må jeg forberede forelesning (noe som jo er så spennende :( )

I mellomtiden kan jeg anbefale Monty Pythons "The holy grail" der man får Camelot, Lancelot, Percival og hele sulamitten i en meget fornøyelig pakke.

Samt masse operaer som er bygd over ting fra disse legendene. Parsifal (Lord Perceval) og "Tristan og Isolde" hører med her. Og mange andre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne delen av engelsk historie er også fortreffelig beskrevet i Rick Wakeman's glimrende album "The Myths and Legends of King Arthur And The Knights Of The Round Table ".

Et realt favorittalbum hos meg siden 70-tallet det der. Ypperlig musikk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Klarte ikke holde meg så lenge:

Vi forlater mytene og legendenes verden og flytter oss tilbake til nåtiden. Ved Cadbury Castle (der Camelot visstnok skal ha ligget) treffer vi en person i en påkledning som vi ikke helt får til å stemme med det stedet vi er på. Og ganske riktig - mannen er kledd i klær som er ganske vanlig på hans hjemplass som er et stykke fra Cadbury. Han ber oss dra dit han kommer fra. Stedet er gammelt, og er også kjent for flere ting som ikke har noe med mannens klesdrakt å gjøre. Bl.a. var det et av de første stedene i det landet stedet ligger som utnyttet en naturressurs på en måte som er vanlig i dag. Navnet har stedet visstnok fått fra et naturkjennetegn som det dessverre ikke er så lett å utnytte. Området der stedet ligger har en spesiell natur. Ikke så langt unna foregår det spennende ting.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Kan det være en islending vi har truffet? Flere av hintene kan rime bra med Reykjavik, det var vel det første stedet hvor det var fast bosetning på Island, og da er det jo nærliggende å tro at det også var derfra det først ble startet med fiske. Spennende ting skjer jo definitivt i nærheten av Reykjavik i disse dager, så da tror jeg at jeg foreslår at det nettopp er Reykjavik vi skal reise til nå.

Edit; Ser nå at byen etter sigende har sitt navn fra de varme kildene, og de klarer da vitterlig islendingene å utnytte f.eks til fjernvarme, så da var jeg kanskje litt på bærtur her ja. :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Ikke Island, men vi drar nordover fra Cadbury, ja. De spennende tingene er menneskeskapt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Bump!

Var det for vanskelig? Stedet vi skal til er også litt spesielt i forhold til det landet det ligger i i og med at det følger en bygningsmodell som er vanlig andre steder, men ikke i det landet stedet ligger.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Kan det være Skottland og "naturressursen" gressplener, dvs. golf?

East Lothian, kanskje?

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn