HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Vi kunne forøvrig også satt oss på et fly, og det er da landingsmuligheter innenfor kommunen vi skulle til.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Mannen med jakken kan videre fortelle at han er en av tre, og at han har vært med på å sette kommunen på kartet, selv om at han langt fra var den første som bidro til å gjøre stedet kjent. Han fortsetter med å si: Vi kan gå over 1000 år tilbake, og allerede da fantes det "kjendiser" her.

Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    0
    Jeg tror vi skal til Karmøy. Avaldsnes har vært et regionalt maktsenter siden bronsealder. Man fant ut at det var brukt kobber fra Karmøy i Frihetsgudinnen i New York. Det går Flaggruten innom Kopervik.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steike! Du snakker, her må vi visst stå opp tidligere om morgenen Marianne! Stjerneklart tenkt, skulle ikke forbause meg om det er bingo.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Vi nærmer oss absolutt riktig sted nå, men jeg skulle gjerne hatt navnet på akkurat det geografiske stedet vi står på (eller snarere ved). Oppgaven var jo: Hva er det vi drar for å se på, og hva var dette "kilde" for?
    Skulle forresten også vært artig å få vite om noen har løsningen på hvem mannen med jakken er, initialene hans er O.A.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    He he, føler meg like "slem" som Viggo Valle her nå. ;D

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Nærmere kan man nesten ikke komme nei, selv om at det var Viksnes kisgruve som var stedet vi sto og tittet på, så dette godkjennes. Det var jo også Frihetsgudinnen som på sett og vis har sitt opphav i disse gruvene, og det var i forbindelse med dennes 100 årsjubileum i 1986 at man uførte analyser på kobberen og fant ut at den stammet derfra.
    Avslører da i samme omgang at mannen med jakken var Oddvar Andreassen, som er det eneste gjenlevende medlemmet fra det originale Tre Busserulls. Jakken var da naturligvis en busserull, og den har sitt opphav øst i Norge og ikke på en forblåst vestlandsøy. :)

Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    0
    På Karmøy møter vi en jente, som nok ikke har levd på en stund, men som allikevel vil hjelpe dere videre. Hun sier at hun ble født et sted øst i landet, men at hun tilbrakte det meste av sitt korte liv nord for stedet vi befinner oss nå. Hun ble gravlagt ved siden av moren i et bygg som ikke lenger står. Hun vil at dere skal oppsøke stedet der hun omkom, sannsynligvis av sjøsyke.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    OK, da vet jeg ikke.

Hadde svaret vært nei hadde jeg ikke hatt den fjerneste peiling.

God natt.

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Vi skal nok til Bergen og Margaretakirken.

EDIT: Beklager: Kristkirken i Bergen.

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på den ja. Sir Patrick Spens (innspillt med bla Fairport Convention) handler vel om denne hendelsen og den ulykksalige kapteinen (for I was never a very good seaman, nor was I ever meant to be). Strålende låt.

Nå er vel "Gutten i Røyken" neste?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Bare for å understreke at Sir Patrick Spens er en flott sang - jeg har 9 forskjellige innspillinger av sangen. Noen med Sandy Denny og noen med Dave Swarbrick på vokal. Strålende band (og sang).

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    I Bergen møter vi en tidligere vaktsjef fra Avisa Finnmarken i Vadsø. Han forteller at han for en del år siden ble innstilt som varamann i landsstyret til en fagforening.
    - Faktisk stod jeg på plassen over den forrige daglige lederen i den bedriften oppgaveløseren jobber i til daglig, smiler han.
    Han forteller videre at han ikke lenger jobber som journalist, men at han driver nettopp som reiseguide i det landet vi skal til.
    - Du kan faktisk fly til hovedstaden direkte her fra Bergen, og hvis du vil kan jeg vise deg landet. Jeg snakker språket flytende, forteller han.

Etter litt diskusjon fram og tilbake, foreslår han at vi reiser til en by som har navn på både landets eget språk og nabolandets, slik mange av byene i dette landet har.
    - Denne byen har for øvrig noe vesentlig til felles med en norsk by. Dog ikke navnet, for den norske byen har et kongelig navn, og flere kjente gamle vintersportsutøvere, til tross for at byen ikke hadde noen konkurranser i de vinterlekene som har væt arrangert i Norge i 1952 og 1994. Det er ikke jazz jeg tenker på, fortsetter han.

Vi prøver å få han til å stoppe med alle digresjonene og i stedet fortelle oss om byen i landet han jobber.
    - Det var en munk som fant stedet byen ble bygget, og i dag er det også mange kjente kirker i byen. En av dem har samme navn som en TV-serie, som igjen er oppkalt etter en by. Kirken er flott den, men den skiller seg ikke så mye ut fra kirker andre steder. Det gjør derimot den kirken jeg vil du skal besøke. Den ligger i en forstad til byen, og trolig har mer enn 40.000 personer har bidratt til den spesielle utsmykkingen. Det er til denne kirken jeg vil du skal dra, sier han selvsikkert.

Før han går, spør vi ham om hvor lang tid det vil ta oss å komme dit.
    - Flyturen fra Bergen er i underkant av to og en halv time, og fra flyplassen til byen du skal, kjører du på en times tid om du er heldig med trafikken. Men ikke regn med det, ler han.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    I Irland er engelsk hovedspråk, og da trenger man neppe en guide som snakker språket flytende. Du skal med andre ord ikke i den retningen.

Selv om muligens både flystrekning og det faktum at en del byer nok har navn på både gælisk og engelsk, kunne få deg til å tenke i den retningen.

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    I Irland er engelsk hovedspråk, og da trenger man neppe en guide som snakker språket flytende. Du skal med andre ord ikke i den retningen.
    Da virker Baltikum/Polen mer sannsynlig ja.

Det var litt for mange, og kronglete, opplysninger.....

Den norske byen er vel Kongsberg, og om vi tenker hopperne derfra, havner vil vel på et vinterOL i Polen. Edit: Zakopane som vel hadde VM på ski i 62?

Og både Zakopane og Kongsberg er kjent for gruvevirksomhet uten at kirkeopplysningene akkurat får noen klokker til å klinge.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    erato skrev:
    R.E.S. skrev:
    Da virker Baltikum/Polen mer sannsynlig ja.

Det var litt for mange, og kronglete, opplysninger.....

Den norske byen er vel Kongsberg, og om vi tenker hopperne derfra, havner vil vel på et vinterOL i Polen. Edit: Zakopane?
    Kongsberg er riktig norsk by, men det er ikke OL som er fellesnevneren. Da hadde jeg kamuflert det bedre i oppgaven.

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gruver?

Edit: Og Krakow har vel flere kirker enn Zakopane ja.....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    erato skrev:
    Gruver?

Edit: Og Krakow har vel flere kirker enn Zakopane ja.....
    Du er inne på noe der, men vi skal ikke til Polen.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg gjetter på at fellesnevneren er sølv.

Hvis det er riktig, tror jeg vi skal til Tsjekkia - til Kutna Hora.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Ulf-B skrev:
    Jeg gjetter på at fellesnevneren er sølv.

Hvis det er riktig, tror jeg vi skal til Tsjekkia - til Kutna Hora.
    Veldig bra Ulf, men til hvilken kirke?

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har ikke peiling. Kona og jeg var i Kutna Hora for et par år siden - og så en haug med kirker. Men hvilken? Husker bare den største - St. Barbara katedralen, eller noe i den stilen. Får google litt, tror jeg. M.a.o. - svaret er ikke avgitt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Ulf-B skrev:
    Har ikke peiling. Kona og jeg var i Kutna Hora for et par år siden - og så en haug med kirker. Men hvilken? Husker bare den største - St. Barbara katedralen, eller noe i den stilen. Får google litt, tror jeg. M.a.o. - svaret er ikke avgitt.
    Santa Barbara-katedralen var den andre kirken jeg nevnte i oppgaven. Det finnes både en by i California og en tidligere såpe-serie med det navnet.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ah - "forstad til byen", står det jo i oppgaven. Da er det den andre kirken. "Knokkelkirken" eller hva den nå heter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Tenkte faktisk på Kutna Hora. Lenge siden jeg har vært der. Burde kanskje dra dit en tur til sommeren når jeg likevel er i Praha.

Det er vel denne kirken du tenker på:
    "The proper name of the ‘bone church’ is the Chapel of All Saints (kaple všech svatých). When a handful of earth from the holy-land was sprinkled over the surrounding graveyard, the chapel shot to stardom as the hippest resting place for the rich and famous. As war and plague came and went the new burials outgrew the space available, and the older bones were removed and stored in the crypt of the chapel."

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Knokkel-kirken er kanskje ikke den riktige betegnelsen, men det er utvilsomt riktig sted Ulf har tatt oss med til, rett før Otare også kom på banen.

Kirken er et fantastisk skue. Jeg var der høsten 2008.

Guiden i oppgaven heter for øvrig Trond Antonsen og har nettstedet http://www.tsjekkiske-eventyr.com

Han stod som 6. varamann til landsstyret i Arbeidernes Presseforbund i 2003. Bak ham på lista stod forrige leder i LO Media der jeg jobber, Nicolaas Kippenbroeck. Litt kryss-googling hadde fått dere fram til det.

Det tyske navnet på Kutna Hora er Kuttenberg. Navnet sies å ha bakgrunn i at en munk fant sølv på et berg og la kutten sin over funnet.

Kutna Hora ligger 70 km øst for Praha, og dit tar det 2 timer og 20 minutter med fly.

Ulf du har neste oppgave.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal tilbake til en lang periode av urolige tider i Europa - når var det egentlig rolige tider?

I våre historiebøker er det stedet vi skal til, bare en liten parentes – mange av oss har knapt hørt om det. Men i et annet land ringer det kraftige bjeller når stedet nevnes.

En grov feilvurdering av de meteorologiske forhold synes å ha spilt en avgjørende rolle i det som skjedde – såpass må man kunne si.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Kan det være det svenske tilbaketoget over Tydalsfjellene i januar 1719 det er snakk om. 2200 soldater frøs i hjel.

Er i tilfelle usikker på om det er Tydal vi skal til, eller om det er den norske festningen som holdt stand, Kristiansten i Trondheim som er reisens mål.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hendelsen i Tydalsfjellene er stor hos oss, men den hadde på langt nær den store maktpolitiske betydningen som det jeg tenker på hadde.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte på Waterloo.
    Været spilte visst en stor rolle i Napoleons tap ved Waterloo.
    Men det er jo knapt en parentes i våre historiebøker.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Da kan det jo være Volgograd, eller Stalingrad som de het under 2. verdenskrig. Tyskerne beleiret byen, men så kom vinteren, og tusenvis av tyske soldater frøs i hjel.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til et sted hvor man kriget, ja.

Men som sagt - en liten hendelse i våre historiebøker. En prominent person var involvert. Hendelsen regnes som et vendepunkt i en lang periode - her snakker vi runde tall - av urolige tider i Europa. Hendelsen betydde også et maktpolitisk vendepunkt for det landet denne prominente personen kom fra.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For den som synes at "her er det for mye tåke", kan jeg bare si at den prominente personen jeg tenker på, vurderte det annerledes.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Ulf-B skrev:
    For den som synes at "her er det for mye tåke", kan jeg bare si at den prominente personen jeg tenker på, vurderte det annerledes.
    Jeg er fremdeles i tåka :)

Var den prominente personen konge?

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn