G
Gjestemedlem
Gjest
Jeg har ikke noen problemer med å forstå en slik tilnærming. De fleste her er opptatt av god lyd, spesielt er dette viktig i en innkjøpsfase eller når man vurderer en utskiftning.Roysen skrev:Impulse, Finn Magne og Gjestemedlem.
Er vi enig i at musikk er lyd med kunstnerisk uttrykk/innhold?
Er vi enige om at et stereoanlegg/hifi kun kan gjengi lyd/musikk med en viss grad av troverdighet/high fidelity og ikke er i stand til å produsere kunstnerisk uttrykk/innhold ut over lyden/musikken den skal gjengi?
Om det var det musikalske/kunstneriske uttrykket/innholdet alene som var avgjørende for vår interesse, så hadde vel en reiseradio vært godt nok all den tid den eneste forskjellen på gjengivelsen er troverdigheten av lydkvaliteten/high fidelity.
Rytme, tonalitet, dynamikk og klang som Impulse henviser til som en del av det kunstneriske uttrykket ligger fast på kildematrialet. Dersom stereoanlegget/hifi ikke er troverdig mot kildematrialet i den grad at det endrer på disse parameterne og dermed også det kunstneriske uttrykket/innholdet, er dette i så fall et resultat av at stereoanlegget/hifi ikke er presis nok eller mangler high fidelity/høy troverdighet om du vil.
Uansett er det kun lydkvalitet vi snakker om og ikke kunstnerisk skaperevne. Vi snakker om et presisjonsverktøy og ikke om en komponist.
Altså handler hifi om lyd.
Mvh
Roysen
Men siden de færreste går rundt å tenker å oppgraderinger og forbedringen hver bidige dag, og kanskje lar det gå et par å mellom hver hovedoppgradering... hva skal man beskjeftige seg med i mellomtiden da? Skal det ikke være rom for å beskrive og snakke om bruken av disse presisjonsinstrumentene også, og rett og slett snakke om gleden ved daglig bruk. Selv om ikke dette handler om potensielle tekniske forbedringer? En slik evig misfornøyd streben etter noe bedre kan jeg ikke se fører så mye glede med seg.
Denne systematiske presijonsfilosofien er kun nyttig som et hjelpemiddel og verktøy til å sette sammen og sette opp et anlegg, det er jo ikke det som er hobbyen men snarer noen gode tips på veien til hvordan man kommer i gang med den virkelige hobbyen: Å høre på vellydende musikk hjemme. Kommer man aldri forbi denne oppstartsfasen og henger seg for mye opp i og går seg vill i det tekniske, så går man glipp av hele poenget og gleden ved det hele etter mitt syn.
Jeg har forøvrig ingen motforestillinger mot at folk har en slik tilnærming til det hele, det er jo sogar nyttig og interessant at noen tar på seg den hatten. Men det jeg ikke helt greier å forstå er denne motvilligheten til å la andre diskutere aspekter og saker som ikke opptar en selv, eller som faller utenfor de snevert definerte rammene som man har bygget rundt sin hovedinteresse.