Har HFS en framtid i dagens form?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Roysen skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Kan du gi et eksempel på hva en slik konfliktsituasjon skulle være?
    Det har jeg allerede gjort:

"Om jeg liker å høre på et kanonopptak av Vikingarna, så skal ikke mine audiofile kredibilitet klubbes ned fordi min musikk er feil av en vestkantsnobb som har alle innspillingene gjennom historien av Beethoven og Mozart hvor hans favoritter er et par obskure tolkninger med usedvanlig dårlig lyd."

Mvh
    Roysen
    Ja, jeg leste det. Men har du opplevd en slik/lignende situasjon noen gang? Her på forumet?
    Rent umiddelbart finner jeg det lite sannsynlig at noen her ville si noe slikt.
    Det har jeg opplevd flere ganger. De fleste av gangene med Lyngen som avsender.

Mvh
    Roysen
    Da vil jeg gjerne ha linker, for jeg kan ikke huske at jeg har skrevet noe slikt. Vi har jo alle ulik musikksmak, og det er bare bra.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det husker jeg meget godt Lyngen, om du selv ikke husker det så tror jeg det må ha med ditt eget minne å gjøre; og uten å gidde å lete etter linker så synes jeg meget godt du kan beklage istedet for å blånekte på det.

Om du har ment det er en annen sak, men det er ingen grunn til å tro noe annet enn at det har blitt oppfattet slik. Vi trår alle feil innimellom, og det er god forumskikk å ta seg i det på anstendig vis når man blir gjort oppmerksom på det. Det gjelder oss alle.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.253
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Jeg mener fremdeles at vennetråder/mintråd/dintråd og liknende er en større fare for forumet. Bevares, det kan være hyggelig der, og gleden vil jo ikke en filantrop som undertegnede frata nesten, men det er synd at saksmessig interessante ting nå står i fare for å bli behandlet i disse trådene – hvor de forsvinner ut av radaren for de som ikke deltar i slike hyggelige «alt om det meste»-tråder –, og ikke i de mer representative saksinndelinger vi har på forumet.
    et innlegg verd minst to fingerbredder malt.

R

Roysen

Gjest
    Jeg vil tillegge at politikorpset består av noen flere også. Eros er ikke en av de.

Mvh
    Roysen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.961
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Parelius skrev:
    Jeg mener fremdeles at vennetråder/mintråd/dintråd og liknende er en større fare for forumet. Bevares, det kan være hyggelig der, og gleden vil jo ikke en filantrop som undertegnede frata nesten, men det er synd at saksmessig interessante ting nå står i fare for å bli behandlet i disse trådene – hvor de forsvinner ut av radaren for de som ikke deltar i slike hyggelige «alt om det meste»-tråder –, og ikke i de mer representative saksinndelinger vi har på forumet.
    et innlegg verd minst to fingerbredder malt.
    Vel, det er kanskje verd litt malt, la oss si en fingerbredd.

Eller er det på sin plass å minne om at "Det hjertet er fullt av, renner tastaturet over med".
    Det at mitt- anlegg- tråder inneholder perler, er kanskje en grunn til å lese dem nøyere, istedenfor å forvente at eiere poster et annet sted også.

mvh

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Hvis jeg har forstått Roysen riktig, har hans ønske om å "omorganisere" forumet sitt utspring bl.a. i hva han nærmest oppfatter som mobbing fra det han kaller "Musikkpolitiet". Jeg har ikke selv sett dette på forumet, men Roysen er ganske tydelig på at det har forekommet, og hvis det stemmer, synes jeg det er såpass alvorlig at det bør undersøkes nærmere.
    Jeg "mobber" følgende; MGP, Prog og Pink Floyd. Sistnevnte har jeg forklart meg relativt utførlig om i en PF tråd, og det morsomste er at jeg har nesten komplett studiokatalog ++ (alt på vinyl) og som spilles med jevne mellomrom.
    MGP og prog med et visst glimt i øyet, og dritt kastes fort tilbake. HFS progfrontkjemper nummer en, Skink 123, føler du deg trakkasert? I så fall ja, så skal jeg komme på Progkjellern en dag og ta blokkfløytedansen, hvis nei så kan vi skåle i en pils og du kan få oppgaven med å overbevise meg om sjangerens fortreffeligheter. ;) :-*
    Det faller nok noen sleivbemerkninger inne på musikksidene innimellom, men ser ikke helt sammenheng med resten av forumet, og at det skulle foregå noen ondsinnet mobbing.

Forleden dag ble det hintet om plateshoppingens femi trekk og at undertegnede har en bipolar lidelse. Noen her er sikkert hårsåre nok til å fly i flint, men siden meldingens avsender er en kar som jeg aldri har møtt face to face, men funnet en god grunntone med på dette internettet tar jeg det hele med et stort glis. ;D

mvh

Sheriff Eros
    " Oslo Fuzz & Farfisa"
    Haha, du glemmer å nevne at jeg og i enkelte tilfeller har frontet en viss kar i MGP, og at jeg ofte kaller Pink Floyd for Pønk Floyd ; )

Uansett, siden du nevner prog, så vil jeg legge til at jeg tror mye av grunnen til at prog er utskjelt er at mange som liker prog også liker rar musikk og ikke evner å skille disse, så når de har venner på besøk og skal sette på en "skikkelig" prog låt så setter de på noe weird pling plong som ihugga progfans såvidt klarer å sluke etter 20 gjennomlytt.

Gjerne kom å ta blokkfløytedanse, før du vet ordet av det har minst 3 personer dratt fram en avart av blokkfløyta, vet om noen som kommer til å stille med kazoo, samt at progpikene garantert vil danse til galskapen. For ikke å snakke om alle som kommer til å tromme, er vi riktig heldig så tar en eller annen person å åpner munnen og gauler med! :D

Vi her på sentralen besitter utstyr i alle grader av dyrt, billig, dårlig, bra som alt serveres oss med musikk som vi liker og ikke liker.

Av og til så blir dritt+dritt=superbra, som f.eks en eller annen boks som er designet for å spille av MP3 med høy partyfaktor, men som ville ha falt helt igjennom om en hadde spilt av et enmikrofonsopptak på boksen.

Andre ganger har en superbra+superbra=dritt fordi det blir skjærende og alt annet enn enmikrofonsopptak går ann å spille.

Nettopp derfor har vi Hifisentralen som kan advare og tipse oss om kombinasjoner som funker og som ikke funker på forhånd.

Men noe vi bør ha i bakhodet er at våre egne opplevelser ikke nødvendigvis sammenfatter med andres.

F.eks Kjøpe/DIY kabler, hvor dypt/lyst en høyttaler går, cd vs vinyl, transistor vs rør, pris vs utførelse etc.

Men det er noen som foretrekker noe for en grunn, og det synes jeg ikke vi skal glemme! Og en helt annen ting er og at noen har kjøpt noe fordi de liker det.

Husk at ikke alle bygger hifi-en sin for at den skal være mest mulig korrekt. Men da bør en være klar over det selv.

U

utgatt60135

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det husker jeg meget godt Lyngen, om du selv ikke husker det så tror jeg det må ha med ditt eget minne å gjøre; og uten å gidde å lete etter linker så synes jeg meget godt du kan beklage istedet for å blånekte på det.
    Beklager, men det husker jeg ikke. Hva sikter du til? Sier du A kan du like gjerne si B. Du kar jo skrevet masse om det samme som jeg gjør her tidligere. Har du skiftet mening?

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg vil tillegge at politikorpset består av noen flere også. Eros er ikke en av de.

Mvh
    Roysen
    Jeg vil gjerne at du uttdyper hva du mener med musikkpolitiet. Jeg synes ikke det er noe "musikkpoliti" her på HFS. Det var ikke musikksmak vi diskuterte i denne tråden.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Jeg vil gjerne at du uttdyper hva du mener med musikkpolitiet. Jeg synes ikke det er noe "musikkpoliti" her på HFS. Det var ikke musikksmak vi diskuterte i denne tråden.
    Nei, musikksmak var ikke et direkte tema her. Men Roysens mening om hvordan forumet bør se ut har stått mye i fokus.
    Jeg er kraftig uenig i hans noe uortodokse synspunkter, men samtidig ser jeg at han føler veldig sterkt for disse, og jeg har et oppriktig ønske om å forstå hvorfor. Og ut fra hva både han selv og andre her sier, er andres kommentarer om disses musikksmak blitt ganske relevant. Men jeg er enig i at han bør utdype hva han mener, så ikke utsagnet blir stående som en halvkvedet vise.

R

Roysen

Gjest
    Jeg beklager Lyngen. Denne tråden var aldri ment som gapestokk for enkeltmedlemer. Jeg burde ikke nevnt spesifikke navn. Jeg kommer ikke til å gå videre på dette i denne tråden. De som absolutt vil vite hva det er snakk om får søke gjennom forumet. Svaret finnes der svart på hvitt.

Mvh
    Roysen

J

J.J

Gjest
    Roysen skrev:
    Forumet kan bestå av en rekke underfora som f.eks.

Hifi generellt
    Forforsterkere/Forsterkere
    Digital kilder
    Analoge kilder
    Høytalere
    Kabler
    Tweaks
    Akustikk
    Rør
    DIY
    Musikk generellt
    Musikk Hi-Res
    Musikkk Vinyl
    Musik Nedlastbart
    Pro Audio
    Vintage Utstyr
    Messerapporter
    Musikkomtaler
    Vennetråder for hi-fi merker
    - Med diverse underfora for de merkene man måtte ønske å inkludere.
    Produktomtaler med underforumene
    - Kabler
    - Signalkilder
    - Forforsterkere/Forsterkere
    - Høytalere
    - Tweaks

Mvh
    Roysen
    For å komme litt videre ... Har lest gjennom alle sidene og skjønner på en måte hvor du vil hen - selv om at jeg ikke tror vi ender der du vil.
    Hvorfor putter du ikke inn en High End tråd ?
    Hva med psyko-akustikk ? Det temaet som gjør at vi går i villfarelse store deler av livet ? Det som gjør at vi bytter utstyr - og går stadig vekk over bekken etter det vi tror er bedre lyd .....??

Og så må jeg si litt om meg selv og det er som mange andre her sier .... (jeg har 20 års jubileum iår med hifi og jeg har 35 års jubileum med musikk........71 mod. er jeg) ;D
    og det er at hardware og software går hånd i hånd - Og det er vel en personlig utvikling av hobbyen at en er mer nerdete i starten... No offence til dem som er det enda .. og så er det musikken som blir en større interesse med tiden ... og det er ikke svart/hvit på noen som helst måte.
    Noen har hifi`en som den største interessen - andre musikk .. det fungerer for dem fleste på den måten.

Det å endre forumet må gjøres med store struktur endringer enn det som er idag. Og det spørs det om brukerne vil ... Vi er drøyt 14000 brukere her og hvor mange av dem som er veldig aktive vet jeg ikke, men det vet sikkert Høvdingen .. evnt % messig....
    Hvor mange vil forsvinne ved et evnt HARDCORE forum ?? Jeg tror det vil være mange ....

Og et lite PS ... du glemte en Of Topic tråd..... ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg synes faktisk det er litt underlig at Lyngen blir utropt som representant for "musikkpoliti".

Mitt inntrykk er motsatt. Han virker å ha en bred musikalsk horisont, og ivrer for at flere skal få ørene opp for flere typer musikk. Det er vel det motsatte av å være musikkpoliti for den smale rette smak?
    Han er jo ildsjelen bak trådene med albumstafett. Der må man jo virkelig åpne seg opp for en rekke ulike typer musikk.
    Lyngen har dog begått en kortslutning: Det var da han påsto sammenheng mellom personlig musikkinteresse og deltagelse på musikksidene.
    Jeg tror at hovedproblemet på dette forum ikke er hva vi mener, men hvordan vi presenterer hva vi mener.

R

Roysen

Gjest
    En egen high-end tråd ville ført til konflikter om hvor grensen for hva som er high-end går. En psykoakustikk tråd er en god idé. Off topic er ut.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Ville bare si at jeg nå er blitt så gammel at jeg er begynt å måtte lære ting påny.

For eksempel så lærte jeg i går at oppfinneren av rekkesåingsmaskinen het Jethro Tull. Det har jeg også lært før. Men glemt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roysen skrev:
    En egen high-end tråd ville ført til konflikter om hvor grensen for hva som er high-end går. En psykoakustikk tråd er en god idé. Off topic er ut.

Mvh
    Roysen
    Begriper ikke hva som er problemet med en Off topic seksjon her på forumet. det vel bare å la være å lese innleggene derfra. jeg tror Off topic bidrar til å holde innterssen for HFS oppe hos en del medlemmer.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Phobos
    Man har jo dette alternativet på avsforum for de helt spesielt interesserte:

Ultra Hi-End HT Gear ($20,000+)

På et norsk forum som HFS tror jeg vi aldri vil kunne få nok deltakere i Roysen-klassen til at det ville blitt noe som helst aktivitet.

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Lyngen har dog begått en kortslutning: Det var da han påsto sammenheng mellom personlig musikkinteresse og deltagelse på musikksidene.
    Det ble for sort/hvit ja. Ellers takk :).

R

Roysen

Gjest
    65finger,

At du ikke er enig er helt greit, men dersom du ikke forstår hvorfor jeg mener det ikke hører hjemme på "mitt forum" blir jeg litt forundret. Jeg vil ha et rent hifi forum, ikke et mangfold av medlemer som ikke har interesse av eller noe å bidra med innen hifi. Jeg vil heller ha 1000 veldig engasjerte bidragsytere innen hifi enn 20 slike og 13920 som engasjerer seg mest på OT og lufter frustrasjonen etter politiske eller relgionsdebatter på OT.

Mvh
    Roysen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roysen skrev:
    65finger,

At du ikke er enig er helt greit, men dersom du ikke forstår hvorfor jeg mener det ikke hører hjemme på "mitt forum" blir jeg litt forundret. Jeg vil ha et rent hifi forum, ikke et mangfold av medlemer som ikke har interesse av eller noe å bidra med innen hifi. Jeg vil heller ha 1000 veldig engasjerte bidragsytere innen hifi enn 20 slike og 13920 som engasjerer seg mest på OT og lufter frustrasjonen etter politiske eller relgionsdebatter på OT.

Mvh
    Roysen
    Jeg forstår hva du mener Roysen. Problemet er at de aktive deltagerene på HFS teller noen få hundre. Hvis du smalner tilbudet tror jeg det fort kan bli lite aktivitet generelt og da er veien til død og begravelse kort

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er mange grunner til at folk hygger seg på Off-Topic. Frustrasjoner kan naturligvis være en av grunnene - men jeg tror ikke det dominerer.

Ellers er det vanskelig å forstå problemet med Off-Topic.

Hifi Generelt har i skrivende stund akkumulert 10.496 emner og 221.230 innlegg.

Off-Topic: 5.808 emner og 193.497 innlegg.

De forhatte hjemme-hos-trådene: 279 emner og 51.803 innlegg.

Det motsatte av mangfold er enfold. La oss beholde mangfoldet på Hifisentralen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Offtopic generer trafikk til de andre sidene og vica versa

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Så lenge hver og en av medlemmene er utstyrt med hver sin pekefinger, som igjen blir styrt av ens egen hjerne skjønner jeg ikke problemet, man trykker på de koblingene man vil og deltar i de forskjellige trådene etter egen interesse, hvorfor er det så viktig for noen at et forum bare skal inneholde tråder som samsvarer med ens egne hovedinteresser?
    Det er vel ingen her som lider av en slags psykotisk tvang som gjør at man føler at man absolutt må lese om ting man ikke har samme interesse for som andre..

Noen vil vel også si at chat funksjonen på HFS i likhet med OT er bortkastet og således bør fjernes, jeg for min del bruker den ganske ofte og synes det er en flott måte å komme i kontakt med andre med samme interesse, det selv om praten ikke nødvendigvis bestandig handler om hi-fi eller musikk.

R

Roysen

Gjest
    Jeg mener at nettopp det er problemet. Forumet blir for generelt og utvannet. Jeg tror faktisk flere av dagens medlemer hadde kommet ut av skapet og at flere utenfor ville kommet til om forumet ble smalere og mer målrettet.

Mvh
    Roysen

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Så klart at musikken skal være i førersetet, men at et godt lydbildet øker trivselen med å høre på musikk, er hevet over enhver tvil!

Et sted må man jo begynne, og det burde vi gærninga, som har innvestert litt over middels i ett HI FI anlegg forstå :p

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    279
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Ville bare si at jeg nå er blitt så gammel at jeg er begynt å måtte lære ting påny.

For eksempel så lærte jeg i går at oppfinneren av rekkesåingsmaskinen het Jethro Tull. Det har jeg også lært før. Men glemt.

Jøss. Dermed var energien nedlagt i lesing av tråden verdt det allikevel. Jeg fant frem en gammel UK original av "This Was" og er atter engang himmelfallen for å si det mildt. Fyren sådte mer enn han trodde.

My sunday feeling... tralalalalala ! :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.284
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Roysen skrev:
    Jeg mener at nettopp det er problemet. Forumet blir for generelt og utvannet. Jeg tror faktisk flere av dagens medlemer hadde kommet ut av skapet og at flere utenfor ville kommet til om forumet ble smalere og mer målrettet.

Mvh
    Roysen

Og det er jeg uenig i Roysen. Hvor mange tråder om målinger, kabler og produkter som for de fleste ligger langt unna realisering gidder vi lese? Ser vi HFS generellt er det en repeterende karakter over det hele. De samme debattene med ulike , om enn små fortegn. Vi trenger å ha tråder hvor hifi ikke kun er fokus, tråder hvor andre ting som angår en i hverdagen kan deles. Det er fritt frem å lese disse trådene. Og ønsker en et smalt spekter på ting kan dette gjøres i ens egen tråd. Tipper den neppe ville få for mange besøkende over tid... :)

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det tro jeg ikke.

Synes HFS er flott som det er. Det eneste er som sagt er at jeg kunne ønske flere deltagere på musikksidene og synes det er litt synd at aktiviteten på HiFi generelt hatt dalt på bekosting av "Mitt anlegg" og en haug vennetråder. ikke noe galt i dem, men synes det heller burde vært et supplement. Musikk generelt og pop/Rock burde slåes sammen ved HFS3. Og savner mer testing av Hifi produkter (før kjøp).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det tro jeg ikke.

Synes HFS er flott som det er. Det eneste er som sagt er at jeg kunne ønske flere deltagere på musikksidene og synes det er litt synd at aktiviteten på HiFi generelt hatt dalt på bekosting av "Mitt anlegg" og en haug vennetråder. ikke noe galt i dem, men synes det heller burde vært et supplement. Musikk generelt og pop/Rock burde slåes sammen ved HFS3. Og savner mer testing av Hifi produkter (før kjøp).
    Den tonen som har utviklet seg under hifigenerelt har medført at mange heller bruker tid i anleggstrådene. etter min oppfattning

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.956
    Torget vurderinger
    3
    tkr skrev:
    Nikko03 skrev:
    Å gi råd om å ta opp kritikken via de rette kanaler er prisverdig og sunt.
    Men å fjerne produkt kritikken fra trykk er sensur å bør etter min mening ikke finne sted.
    Det er kanskje på tide med en liten reality check her-

På en måte leker vi alle i Høvdingens hage her. Det er han som bestemmer spillereglene.

Alt det høyttravende snakket om ulovlig sensur og sånt er bare visvas.

Likeså er det over the top å komme trekkende med grunnloven. Selvsagt har man rett til å skrive hva man vil her, men Høvdingen og moderatorer har like stor rett til å stryke det.

Det gjelder ikke som straff i grunnlovens forstand å få strøket et innlegg.

mvh
    For å bringe tingene på det rene. jeg snakker ikke om dagens forum med den moderering eller de rettningslinjer som eksisterer
    her i dag synes tingenes tilstand her er bra.
    Men slik denne tråden fremstiller et alternativt forum med hard moderering av produktkritikk. Tenkte at det ikke var et sunt alternativ.
    Å komme med grunnloven er kanskje høyt ravende tar den til etterrettning. Jeg får beklage det å kalle det ett lite anfall av irritasjon. :-[
    Skriver dette etter å ha tatt en reality check bare så det er sagt ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Jeg er uenig, og ser ikke det problemet i det hele tatt.

Dessuten er jeg (fortsatt) uenig i standpunktet ditt fra lenger oppe i tråden om at bare synspunkter med utgangspunkt i eget eierskap og "erfaring" med en artikkel skal kunne fremmes. Prøv en slik restriksjon på et bilforum, for eksempel, at bare de som selv eier både en Ferrari og en Lamborghini skal ha lov til å ha synspunkter om designet på Ferrari 458 Italia vs Lamborghini Gallardo, eller at bare de som selv har eid en Doble eller Stanley Steamer skal kunne mene noe som helst om damp som fremdriftsmiddel for persontransport. Jeg tror ikke det ville økt interessen for hverken forumet eller hobbyen, akkurat.

Det hadde vært bedre om folk sluttet å gå rett i strupen på hverandre for bagateller, enten det er på "hifi generelt" eller kabelhjørnet. For en tilfeldig turist som slenger innom forumet må den tonen som rår i en del av trådene være rene vaksinasjonen mot videre befatning med denne sære hobbyen og de gretne gubbene som ser ut til å befolke den.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.961
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Euphonia.se er vel noe slikt.
    Imo ikke helt vellykket, lite trafikk, mye "Tordenskjolds soldater".

mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.253
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    vredensgnag skrev:

Jøss. Dermed var energien nedlagt i lesing av tråden verdt det allikevel. Jeg fant frem en gammel UK original av "This Was" og er atter engang himmelfallen for å si det mildt. Fyren sådte mer enn han trodde.

Jeg vederkveger meg med disse innleggene.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.203
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    vredensgnag skrev:

...

Jeg vederkveger meg med disse innleggene.
    Fordelen med et åpent forum er at slike små perler kan dukke opp i denne evindelige tristesen av en tråd ;)

mvh
    KJ

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Jeg er uenig, og ser ikke det problemet i det hele tatt.

Dessuten er jeg (fortsatt) uenig i standpunktet ditt fra lenger oppe i tråden om at bare synspunkter med utgangspunkt i eget eierskap og "erfaring" med en artikkel skal kunne fremmes. Prøv en slik restriksjon på et bilforum, for eksempel, at bare de som selv eier både en Ferrari og en Lamborghini skal ha lov til å ha synspunkter om designet på Ferrari 458 Italia vs Lamborghini Gallardo, eller at bare de som selv har eid en Doble eller Stanley Steamer skal kunne mene noe som helst om damp som fremdriftsmiddel for persontransport. Jeg tror ikke det ville økt interessen for hverken forumet eller hobbyen, akkurat.

Det hadde vært bedre om folk sluttet å gå rett i strupen på hverandre for bagateller, enten det er på "hifi generelt" eller kabelhjørnet. For en tilfeldig turist som slenger innom forumet må den tonen som rår i en del av trådene være rene vaksinasjonen mot videre befatning med denne sære hobbyen og de gretne gubbene som ser ut til å befolke den.
    Det spør jo om synspunktene går på at: "skaff deg heller en el bil", eller "skrap skiten", eller "svindel". Det er den tonen som rår til tider her inne.

R

Roysen

Gjest
    HCS,

Jeg skjønner forsåvidt at det kan være ønskelig å diskutere annet enn hifi dersom HFS hadde vært ens tilholdssted i livet. Det finnes da imidlertid spesialforum for det aller meste hvor man kan diskutere alt man måtte være interessert i. Det er imidlertid synd for de som benytter HFS ene og alene til sitt tiltenke område hifi dersom forumet blir et tilholdssted for de som vil diskutere alt mulig. Hvor stor prosentandel av medlemsmassen tror du er audiofile? 10 - 15%? Det fører til at dersom du ønsker å diskutere akustikk eller metoder for høytalerplassering og kommer med et velfundert spørsmål, så er sannsynligheten stor for at du får en masse synsing til svar fra folk som liker å mene noe men som ikke har erfaring med annet enn en reiseradio.

Stemmer det ikke også at mange av de tidligere aktive medlemene som faktisk hadde meningsfull erfaring og kunnskap å dele ved slike fagrettede spørsmål enten har forlatt HFS eller har redusert aktiviteten.

Det menes at det er våren som gjør at hifi generelt og andre hifi relaterte tråder inneholder lite interessant stoff om dagen og lite aktivitet, men det får jeg ikke til å stemme. Dette har vært slik helt siden forrige vår om ikke lengder.

Når man så tar opp slike temaer så feier du det under teppet som suttring. Det blir for meg veldig snodig om man ikke er opptatt av at tingenes tilstand er slik man ønsker. Men om man er en audiofil som ønsker et interessant hifi relatert forum hvor målinger, kabler og komponenter er en viktig del blir selvsagt en svadasentral lite interessant selv om den heter hifisentralen.
    Dersom dette skal være hifisentralen og ikke dilldallsentralen må det en kursendring til.

Mvh
    Roysen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.284
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Roysen skrev:
    HCS,

Jeg skjønner forsåvidt at det kan være ønskelig å diskutere annet enn hifi dersom HFS hadde vært ens tilholdssted i livet. Det finnes da imidlertid spesialforum for det aller meste hvor man kan diskutere alt man måtte være interessert i. Det er imidlertid synd for de som benytter HFS ene og alene til sitt tiltenke område hifi dersom forumet blir et tilholdssted for de som vil diskutere alt mulig. Hvor stor prosentandel av medlemsmassen tror du er audiofile? 10 - 15%? Det fører til at dersom du ønsker å diskutere akustikk eller metoder for høytalerplassering og kommer med et velfundert spørsmål, så er sannsynligheten stor for at du får en masse synsing til svar fra folk som liker å mene noe men som ikke har erfaring med annet enn en reiseradio.

Stemmer det ikke også at mange av de tidligere aktive medlemene som faktisk hadde meningsfull erfaring og kunnskap å dele ved slike fagrettede spørsmål enten har forlatt HFS eller har redusert aktiviteten.

Det menes at det er våren som gjør at hifi generelt og andre hifi relaterte tråder inneholder lite interessant stoff om dagen og lite aktivitet, men det får jeg ikke til å stemme. Dette har vært slik helt siden forrige vår om ikke lengder.

Når man så tar opp slike temaer så feier du det under teppet som suttring. Det blir for meg veldig snodig om man ikke er opptatt av at tingenes tilstand er slik man ønsker. Men om man er en audiofil som ønsker et interessant hifi relatert forum hvor målinger, kabler og komponenter er en viktig del blir selvsagt en svadasentral lite interessant selv om den heter hifisentralen.
    Dersom dette skal være hifisentralen og ikke dilldallsentralen må det en kursendring til.

Mvh
    Roysen
    Hvis det kun er 10-15% av de som er her inne som er audiofile blir jeg bekymret. Om så er ,og graden av hvor mye disse poster ikke er større enn den er, vil et smaling av forumet gjøre det nesten dødt vil jeg tro. Erfaringebegrepet du bringer frem er forsåvidt intr. Hvor går grensene for det å ha "erfaring" kontra det å ha lest seg til og til syvende og sist synsing ? Ohms lov er konstant, men det å mene noe om høytaler plassering i en annen manns rom er synsing hvis en ikke har vært der å målt selv ? Og er det sånn at en må ha eid et produkt for å kunne si noe hvilke kvalifikasjoner forå mene noe om dette ? Hvis så er så blir det fort stille på den sentralen du vil ha... Hvor mange av de produktene du har kjøpt de siste to årene har du vurdert over lengre tid hjemme før du kjøpte de? Eller var kjøpet basert på andres meninger og synsinger ??

Grunnen til at de som har enten gitt seg eller bruker mindre tid her tror jeg er enkel. Det går an å mene så og så mye om en kabel, høytaler osv. Emnene gjentar seg og det hele blir litt forutsigbart. Kanskje noen av disse personene har funnet "fred" for oppgradering og er trygge på at det de har er det de vil ha ? Og derfor ikke ønsker flere innspill. Samt at de har så stor respekt for andre at de ikke ønsker å forkynne sin kunnskap for de som ennå er på leit ?

Ja, sutring synes jeg det er i den forstand at en velger selv sin aktivitet her inne. Hvilke undertråder en besøker og hvilke emner en vil poste i. Å pålegge folk å kun mene noe om hifi gitt en snever definisjon er jeg stygt redd for at totalaktiviten vil synke betraktelig.

Dilldallsentralen og hifisentralen lever i en symbiose. Uten den ene blir det mindre av den andre. Sånn ser jeg det. Og dette enkel matte basert på innlegg og aktivitet. Disse tallene står før i denne tråden. Hva forhindrer deg i å gjøre HFS slik du vil der du deltar Roysen ? Tror du så lite om de "10-15%" audiofile her inne at ikke du tror at HFS formes av oss i øyeblikket? At vi ma ha et fast system for hva vi skal skrive og mene ? Er et fast standard-formular for innlegg kanskje noe du ønsker...? Jeg bare spørr :)

God vår Roysen! :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gud elsker alminnelig mennesker - det er derfor han har laget så mange av dem For meg virker det som om diskusjonen her koker ned til om Hifisentralen skal være et forum for eliten eller et forum for folk flest. Om det skal være et snevert forum med stramt definerte emner som kabler, akustikk, komponenter - eller om det skal være åpent for "dumme" spørsmål à la "jeg har 10.000 kroner - hva slags utstyr bør jeg kjøpe?" og "forsterkeren min har sluttet å virke - hva kan være galt?" Hva som er interessant og uinteressant - hva som er svada og kloke tanker - ja, det kan være så mangt. Hva som er meningsfull erfaring likeså. Min erfaring er ganske sikkert lite verdt for de mest ekstreme entusiastene - men kan like fullt være gull verdt for dem som ikke har kommet like langt som meg. Ellers tror vi sprer oss ganske jevnt på forskjellige temaer. For min egen del er f.eks. kabler lite interessant - mens jeg prøver å sluke det meste som angår datamaskinens rolle i musikkjeden. For enkelte er det vinyl som er hifi - andre har en forkjærlighet for vintage. En og annen entusiast går ikke av veien for litt DIY - mens andre velger å gå i de dyreste butikkene. Jeg definerer et par av mine gode venner som ekstrem audiofile - haken er bare at at det er filmlyd de har i tankene - men er de mindreverdige av den grunn? Nei - la oss tenke oss godt om før vi heller ut barnet med badevannet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.203
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Ach so ... jeg tror jeg begynner å få en liten forståelse av hvor du vil. Men jeg tror ikke noen form for selektering av medlemmene eller «faglig» «kvalifisert» «moderasjon» er veien å gå (jeg er veldig usikker på om det er i nærheten av det du mener, men det er lett å lese ut av det du skriver). «Døden» for HFS er bl.a. den konflikskye «sekterismen» som har fått frie tøyler i disse fordømte vennetrådene, og stor grad av kategorisering trekker i samme vei. Jeg håper HFS mk III kan bidra til at aktiviteten og temperaturen her inn kan utvikle seg i en mer vital retning.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.444
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    De jeg kjenner som har "sjekket ut" ble snarere lei av at fagkunnskap - altså forståelse av hvordan elektroniske duppedingser faktisk virker - tilsynelatende ble ansett som diskvalifiserende for å "ha lov til" å mene noe.

Personlig synes jeg det er helt OK med en frisk meningsutveksling på varierende grunnlag. Det skinner etterhvert gjennom hvem som har noe å fare med, enten de har lært det på den ene eller andre måten. Spydigheter og personangrep burde det derimot vært mindre av.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn