Har HFS en framtid i dagens form?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Roysen skrev:
    Musikkpolitiet er et fenomen på HFS og i slike tilfeller mener jeg at på en HiFisentral burde det være helt klare regler for hvordan musikkpolitiet skal håndteres for at de som holder på det det hifi pr. definisjon handler om skal få den plassen de fortjener.
    Hvilken plass er det de fortjener da?

R

Roysen

Gjest
    HCS skrev:
    At vi har forskjellige musikk-smak er berikende, og slett ikke truende. Om en "vestkantsnobb" liker arier sunget av italienske gutter under 12 år så gjerne for meg.. Kan like å lese om det for å lære om dette, men det er ikke dermed sagt at det er min type musikk. Men jeg har glad for at jeg FÅR muligheten til å lese om det, og ikke er stuck med en haug med såkallte "audiofile"-skiver... Noen av de er direkte dritkjedelige uansett anlegg,... 8)
    Nå skrev jeg vel ikke noe om at "vestkantsnobbens" musikksmak var feil på noen måte. Det jeg skrev var at jeg ikke synes noe om dersom "vestkantsnobben" diskrediterer et annet medlems audiofilitet fordi sistnevnte eksempelvis liker et vanvittig godt opptak av Vikingarna på bakgrunn av lydkvaliteten.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    Et sted hvor de som hifi intresserte kan få lov til å ha sin lydinteresse og dermed også den relaterte musikkinteressen i fred uten at man blir diskreditert fordi noen da mener at man liker feil musikk eller ikke er opptatt av musikk.
    Så det er vesentlig å verne sarte sjeler mot folk, meninger og holdninger til Hobbyen som kan virke støtende eller forstyrrede eller sårer audiofile følelser?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roysen skrev:
    HCS skrev:
    At vi har forskjellige musikk-smak er berikende, og slett ikke truende. Om en "vestkantsnobb" liker arier sunget av italienske gutter under 12 år så gjerne for meg.. Kan like å lese om det for å lære om dette, men det er ikke dermed sagt at det er min type musikk. Men jeg har glad for at jeg FÅR muligheten til å lese om det, og ikke er stuck med en haug med såkallte "audiofile"-skiver... Noen av de er direkte dritkjedelige uansett anlegg,... 8)
    Nå skrev jeg vel ikke noe om at "vestkantsnobbens" musikksmak var feil på noen måte. Det jeg skrev var at jeg ikke synes noe om dersom "vestkantsnobben" diskrediterer et annet medlems audiofilitet fordi sistnevnte eksempelvis liker et vanvittig godt opptak av Vikingarna på bakgrunn av lydkvaliteten.

Mvh
    Roysen
    Bruk av uttrykket "vestkantsnobb" er billig hersketeknikk.

R

Roysen

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Roysen skrev:
    Et sted hvor de som hifi intresserte kan få lov til å ha sin lydinteresse og dermed også den relaterte musikkinteressen i fred uten at man blir diskreditert fordi noen da mener at man liker feil musikk eller ikke er opptatt av musikk.
    Så det er vesentlig å verne sarte sjeler mot folk, meninger og holdninger til Hobbyen som kan virke støtende eller forstyrrede?
    Som jeg skrev innledningsvis ønsker jeg et forum som er bygget for hifientusiaster med målsetting om utbredelse av hifi og hifi som hobby sitt best. Musikkpoliti er ikke i hifiens beste interesse all den tid hifi pr. definisjon er lydgjengivelse mer enn musikalsk kunstnerskap.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    65finger skrev:
    Roysen skrev:
    HCS skrev:

Mvh
    Roysen
    Bruk av uttrykket "vestkantsnobb" er billig hersketeknikk.
    Det er jeg enig i, men den er fremprovosert av en annen billig hersketeknikk - at noen er bedre enn andre fordi de liker "korrekt musikk".

Det er mulig at budskapet mitt kommer dårlig frem her. Jeg ønsker ingen polarisering egentlig. Jeg ønsker imidlertid et regelverk som håndterer musikkpolitiet all den tid dette forumet er en hifisentral og hifi først og frems handler om lyd slik at musikkpolitiets holdninger er i strid med hva som er det beste for hifi som hobby.

Ut over det fungerer musikksidene fint slik de er i idag.

Mvh
    Roysen

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Roysen, musikkdiskusjonene er jo allerede skilt ut i en egen avdeling. Mener du at musikkpolitiet er på ferde i hifitrådene? I såfall skjønner jeg din frustrasjon. Slike ting kan være til hinder for en fruktbar diskusjon, om man bruker ens musikksmak eller musikk/lydpreferanse mot en.

Personlig synes jeg det er knekkende likegyldig hva slags musikk som blir avspilt på et anlegg, det skal uansett gå an å diskutere dets ytelse og tekniske aspekter på et generelt nivå.

Selv om jeg stort sett hører på musikk med moderat/middels lydkvalitet (jeg har ALDRI kjøpt en plate pga lydkvalitet, kun pga musikken) så er mitt mål at anlegget skal gjengi både firkantpulser, fyrverkeri og demoinnspillinger med mest mulig troverdighet. Min erfaring er at jo bedre anlegget spiller, jo mer hørbare blir alle innspillinger. Ting som skjer i det elektroakustiske miljøet på vei fra plata til øregangene er helt andre problemer enn de som eventuelt innspillingen er befengt med. Minus og minus blir ikke pluss i min bok i dette tilfellet!

At noen velger å sprite opp blodfattige innspillenger med loudnessfunksjon fra forsterkere med lav dempingsfaktor eller resonnante basskabinett må selvfølgelig gjerne gjøre det. Men da må det gå an å diskutere det tekniske aspektet ved det uten å bli kritisert for at man har for lite f eks indierock i samlinga og dermed ikke har bruk for loudness. (Kun et eksempel). ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Minner om "audio hell" artikkelen. Kan ikke tas fram for ofte.
    Du verden for en tråd...........

P

Parelius

Gjest
    Koker da det hele ned til at vi bør unngå musikkpoliti på et hifi-forum?

Har vi et slikt musikkpoliti da? Fra mitt ståsted så må de ha jobbet undercover, for jeg har ikke helt lagt merke til dem. Ikke i større grad enn rørpolitiet, kabelpolitiet, vinylpolitiet, hornpolitiet …

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser ikke problemet tror jeg. Musikkpoliti?

Det sies jo at enkelte anlegg er gode på rock, noen på jazz, andre igjen på klassisk, eller på akustisk musikk,..... etc. etc. I den grad man har en spesialisert musikksmak, kan det sånn sett være en slags kobling til hva slags hifianlegg man velger å sikte seg inn på. Men den koblingen - hvis den er der - må da være ganske løs.

For min del bruker jeg kanskje 80-90% av tiden til å lytte til nettradio i MP3-kvalitet - det er jo ikke akkurat toppen av lydkvalitet - men jeg sikter likevel ikke "nedover" når det kommer til hifi. Jeg føler meg ikke støtt av å få spørsmål - slik jeg har fått ved et par anledninger - om hvorfor jeg bruker så mye penger på hifi når jeg likevel bare sitter der og hører på nettradio det meste av tiden. Det bli noe à la "du som bare hører på ..... (ingen nevnt, ingen glemt) - hvorfor har du investert så mye i hifi?" Såpass må man da tåle. Det er sunt å måtte stikke fingeren i jorda av og til og finne ut av "hvorfor holder jeg på med dette?" og "er det verdt alle pengene, det jeg driver med?". Ikke noe å bli fornærmet av.

R

Roysen

Gjest
    Parelius skrev:

Har vi et slikt musikkpoliti da? Fra mitt ståsted så må de ha jobbet undercover, for jeg har ikke helt lagt merke til dem. Ikke i større grad enn rørpolitiet, kabelpolitiet, vinylpolitiet, hornpolitiet …
    Har du lest hele tråden Parelius?

Mvh
    Roysen

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.910
    Sted
    Phobos
    Leste litt på side 1 og litt på side 11, og eksakt de samme argumentene diskuteres enda ;D

P

Parelius

Gjest
    Roysen skrev:
    Parelius skrev:

Mvh
    Roysen
    Selvfølgelig; det er slikt jeg har å gjøre. Min tid består av bokstaver. Men det er jaggu ikke lett å lese ut det vesentlige i et moving target, eller få hvilt øyet på fenomener bak språklige overdrivelser.

Først var impulse forskrekket av din bokstavrekke, og to innlegge senere er dere helt enige (nesten), før dere igjen kanskje blir uenige om det samme. (impulse er her bare brukt i illustrasjonsøyemed. Jeg kunne ha brukt meg selv, men så selvsentrert er jeg ikke.)

R

Roysen

Gjest
    Parelius skrev:
    Roysen skrev:
    Parelius skrev:

Mvh
    Roysen
    Selvfølgelig; det er slikt jeg har å gjøre. Min tid består av bokstaver. Men det er jaggu ikke lett å lese ut det vesentlige i et moving target, eller få hvilt øyet på fenomener bak språklige overdrivelser.

Først var impulse forskrekket av din bokstavrekke, og to innlegge senere er dere helt enige (nesten), før dere igjen kanskje blir uenige om det samme. (impulse er her bare brukt i illustrasjonsøyemed. Jeg kunne ha brukt meg selv, men så selvsentrert er jeg ikke.)
    For å illustrere et poeng slik at folk skjønner er man ofte nødt til å sette ting på spissen.

Mvh
    Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Kan de som leker musikkpoliti få passet sitt påskrevet med sitt "nick" Roysen, så er det kanskje langt enklere å diskutere det derifra. Kan ikke se at mange av de som er mest aktive på musikksidene og velger å mene noe om musikk nødvendigvis er de mest aktive på utstyrsidene. Tolker jeg deg riktig, er det noen troll her som forsurer utstyrssidene med utidig musikkpreik. Har noen f.eks disset eller kritisert din opplisting med 10 brente cd´er med din referansemusikk. (forøvrig et prisverdig tiltak)

For meg blir milelange utredninger om en boks, kabels eller talatuts fortreffeligheter en smule fattig, så lenge jeg ikke har den ringeste anelse om hvilken musikk som er den foretrukne. Hvis det var en universel sannhet for hva som var god "lyd" for hver og en bruker uansett musikksmak, kunne du lagt ned hele biten med hobbien som innbefatter dingser av noe slag.

R

Roysen

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Kan de som leker musikkpoliti få passet sitt påskrevet med sitt "nick" Roysen, så er det kanskje langt enklere å diskutere det derifra. Kan ikke se at mange av de som er mest aktive på musikksidene og velger å mene noe om musikk nødvendigvis er de mest aktive på utstyrsidene. Tolker jeg deg riktig, er det noen troll her som forsurer utstyrssidene med utidig musikkpreik. Har noen f.eks disset eller kritisert din opplisting med 10 brente cd´er med din referansemusikk. (forøvrig et prisverdig tiltak)
    Nja, det er vel heller noen som forsurer generellt både på musikksidene og utstyrssidene med kommentarer om hva som er godkjent musikk og ikke - spesiellt når det gjelder innspill som har med lydkvalitet på innspillinger å gjøre (jeg mener ikke da nødvendigvis på forumet som er spesiellt for dette). Påpekes bør det kanskje også gjøres at jeg ikke nødvendigvis tenker på kommentarer rettet mot meg.

Mvh
    Roysen

P

Parelius

Gjest
    Vi trekker pusten og sliper tastaturet skarpt mens vi lytter til JAZZPOLITIET:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.759
    dem som sleivsparker mest har de ømmeste tær...

R

Roysen

Gjest
    noruego skrev:
    Jeg skrev vel at dette ikke nødvendigvis gjaldt kritikk som var rettet mot meg. Forøvrig er korrekt norsk "de som sleivsparker mest......".

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Noen ganger er et satirisk innlegg så vellykket at det blir tatt helt alvorlig. Det ser jeg at mitt om test-CD ble, og da blir jeg meget begeistret.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor Roysen vil hen med sitt opprinnelige spørsmål. For meg blir dette som å ville bestemme størrelsen på sandkassen, hvem som får sitte hvor og at man skal holde kjeft dersom man ikke har den største og rødeste brannbilen. Folk må da kunne få lov til å ha meninger om hifi uten at disse skal kunne dokumenteres i triplikat eller anerkjennes av et moderatorråd for hifiytringer.

Når det gjelder musikksmak så virker det underlig om noen føler seg satt ut fordi de ikke lytter til "korrekt musikk." Hva er korrekt musikk? Er det noe som er subjektivt, er det vel netopp musikksmaken.
    Er selv av den oppfatning at det må være nyttig å ha referanser til ekte instrumenter og vokal opptatt akustisk siden man da vet hva disse er i stand til i virkeligheten, men hva som spilles med instrumentene må da være det samme? Banjo med kauking og rasping på vaskebrett, innspilt i Louisiana kan være utrolig bra musikk.

Dog vil jeg avslutte min deltagelse i tråden med å si at jeg tror ganske mange anlegg er blitt dømt opp eller ned på grunnlag av den musikken som ble spilt på dem, og ikke på grunnlag av deres evne til å gjengi den ... og der har man mat for litt tankevirksomhet, om man vil.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.759
    Roysen skrev:
    noruego skrev:
    Jeg skrev vel at dette ikke nødvendigvis gjaldt kritikk som var rettet mot meg. Forøvrig er korrekt norsk "de som sleivsparker mest......".

Mvh
    Roysen
    Nå var ikke dette myntet på noen spesielt, var bare ment som en generell betraktning etter mange år på HFS. Ellers takk for at du (også) tar deg tid til språkrøkt.

R

Roysen

Gjest
    noruego skrev:
    Nå var ikke dette myntet på noen spesielt, var bare ment som en generell betraktning etter mange år på HFS.
    Naturligvis!

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Noen ganger er et satirisk innlegg så vellykket at det blir tatt helt alvorlig. Det ser jeg at mitt om test-CD ble, og da blir jeg meget begeistret.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor Roysen vil hen med sitt opprinnelige spørsmål. For meg blir dette som å ville bestemme størrelsen på sandkassen, hvem som får sitte hvor og at man skal holde kjeft dersom man ikke har den største og rødeste brannbilen. Folk må da kunne få lov til å ha meninger om hifi uten at disse skal kunne dokumenteres i triplikat eller anerkjennes av et moderatorråd for hifiytringer.

Når det gjelder musikksmak så virker det underlig om noen føler seg satt ut fordi de ikke lytter til "korrekt musikk." Hva er korrekt musikk? Er det noe som er subjektivt, er det vel netopp musikksmaken.
    Er selv av den oppfatning at det må være nyttig å ha referanser til ekte instrumenter og vokal opptatt akustisk siden man da vet hva disse er i stand til i virkeligheten, men hva som spilles med instrumentene må da være det samme? Banjo med kauking og rasping på vaskebrett, innspilt i Louisiana kan være utrolig bra musikk.

Dog vil jeg avslutte min deltagelse i tråden med å si at jeg tror ganske mange anlegg er blitt dømt opp eller ned på grunnlag av den musikken som ble spilt på dem, og ikke på grunnlag av deres evne til å gjengi den ... og der har man mat for litt tankevirksomhet, om man vil.
    Du har tydeligvis overhode ikke forstått hva jeg ønsker.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    HFS er i ferd med å utspille sin rolle som en viktig hifi møteplass. Off topic tar for stor plass og forumet generellt er for lite rettet mot hifi - god lyd og hvordan oppnå dette.
    Mvh
    Roysen
    Kan du konkretisere hva du mener med at det er for lite som er rettet mot hvordan oppnå god lyd? Har ikke registrert at du har startet noe tråder som tar direkte tak i dette. Eller har jeg oversett noe? Hva mener du er viktig for å få lyd i high-end klassen?

R

Roysen

Gjest
    Nå har jeg benyttet snart to døgn på å forklare hva jeg mener gjennom denne tråden. Om det da skulle være uklart fremdeles, så gir jeg egnetlig opp.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Nå har jeg benyttet snart to døgn på å forklare hva jeg mener gjennom denne tråden. Om det da skulle være uklart fremdeles, så gir jeg egnetlig opp.

Mvh
    Roysen
    Det du mener er at en HiFisentral skal drite i musikken og fokusere på lyden. Ikke vanskelig å forstå det.

Men siden de fleste som deltar her bruker anlegget til å gjengi musikk, skaper dette litt forvirring hos mange. Ikke vanskelig å forstå det heller.

Jeg skjønner ikke behovet for å skille, og tror at Norge er for lite til at et rent lydfokusert highend forum skal tiltrekke seg nok trafikk til at det er interessant å drive.

Om problemet er at lydfrikene føler seg mobbet av musikkfrikene, så har ikke jeg særlig problemer med å se at det motsatte ofte også skjer. Jeg har sett nok argumenter av typen "penger" til å kunne dokumentere det.

Det løses best ved å slutte å være så j...ig hårsåre. Vi er på Internett for Guds skyld. Ikke i en lukket herreklubb.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    erato skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det du mener er at en HiFisentral skal drite i musikken og fokusere på lyden. Ikke vanskelig å forstå det.

Men siden de fleste som deltar her bruker anlegget til å gjengi musikk, skaper dette litt forvirring hos mange. Ikke vanskelig å forstå det heller.

Jeg skjønner ikke behovet for å skille, og tror at Norge er for lite til at et rent lydfokusert highend forum skal tiltrekke seg nok trafikk til at det er interessant å drive.

Om problemet er at lydfrikene føler seg mobbet av musikkfrikene, så har ikke jeg særlig problemer med å se at det motsatte ofte også skjer. Jeg har sett nok argumenter av typen "penger" til å kunne dokumentere det.

Det løses best ved å slutte å være så j...ig hårsåre. Vi er på Internett for Guds skyld. Ikke i en lukket herreklubb.
    Pluss en!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Får man poeng (i antall innlegg) for å være med her? I så fall vil jeg være med også, siden noen er freidig nok til å puste meg i nakken i så henseende. Må bare finne ut hva jeg er uenig i først.. :)

R

Roysen

Gjest
    Dette er langt fra hva jeg har skrevet Erato. Jeg har faktisk skrevet at musikkdelen av forumet kan fint være som den er med tilleggsreglement.

Forøvrig er det vel slik i forsamlinger som har stort mangfold at reglene settes for å skape rettferdighet med utgangspunkt i de svakeste.

Jeg kunne for eksempel si at du ikke har noe du skulle ha sagt om hifi og lydgjengivelse fordi du ikke har stort nok erfaringsgrunnlag å begrunne dine kommentarer på. Jeg mener en slik kommentar ikke hører hjemme noe sted selv om det nødvendigvis ikke er feil og jeg mener ikke du er hårsår selv om du reagerer på slike utsagn.

Til slutt vil jeg si at det er en stor feil å hevde at andre normer burde gjelde fordi vi er på Internett og bak skjulte nick. Vanlig folkeskikk bør kunne gjelde på lik linje som om man møttes face-to-face.

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har svært vanskelig for å se inkluderingen og samholdet rundt en felles hobby hos enkelte her... Det jamres om mye av ditt og datt, og klages over at en ikke finner relevant informasjon fordi en dessverre må da tråle vennetråder mm, en blir mobbet for sin musikksmak... Ja , er det ikke grusomt.. :).. En skulle tro de fleste greide å ta egne valg her inne, lese og kose seg med de ting som intresser. Dessverre er det ikke slik... Har en noe å irritere seg over eller noen er det den beste motivasjon for å fyre løs... :)... La oss gjore dette fora så snevert som mulig, så hifi intressen kan dø helt ut! Det er vel den beste endringen... Og fremtiden slik HFS bør bli iflg enkelte... 8).. Hekling og makra'me er nok fremtiden ja...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Dette er langt fra hva jeg har skrevet Erato. Jeg har faktisk skrevet at musikkdelen av forumet kan fint være som den er med tilleggsreglement.

Forøvrig er det vel slik i forsamlinger som har stort mangfold at reglene settes for å skape rettferdighet med utgangspunkt i de svakeste.

Jeg kunne for eksempel si at du ikke har noe du skulle ha sagt om hifi og lydgjengivelse fordi du ikke har stort nok erfaringsgrunnlag å begrunne dine kommentarer på. Jeg mener en slik kommentar ikke hører hjemme noe sted selv om det nødvendigvis ikke er feil og jeg mener ikke du er hårsår selv om du reagerer på slike utsagn.

Til slutt vil jeg si at det er en stor feil å hevde at andre normer burde gjelde fordi vi er på Internett og bak skjulte nick. Vanlig folkeskikk bør kunne gjelde på lik linje som om man møttes face-to-face.

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Det var ment som en (litt eplekjekk) forenkling av en omfattende diskusjon med et forsøk på en kortfattet oppsummering av hva jeg oppfattet som motpolene, ikke er forsøk på sitering av noe. Har jeg misforstått noe så er du selvsagt i din fulle rett til å korrigere, og det er mulig vi er flere som har problemer med å skjønne denne diskusjonen, men hovedpoenget mitt var vel egentlig at det er to sider av en hver sak og med litt folkeskikk og tær som ikke er alt for såre løser vi dette best.

Ellers er jeg jo enig i mye du skriver her selv om jeg lurer på hvordan et tilleggsreglement skulle utformes og praktiseres. Og folkeskikk er en god greie, men hva er det? Jeg har notert meg at den enes friske svar, er den andres brudd på folkeskikken, og at normene for hva man blir fornærmet av er svært så ymse. Dagligtale i Finnmark er den reneste bannbulle på Sørlandet, for å si det slik. Og slik blir det i en verden der man ikke har sosial kontroll over hvem man møter (dvs ikke kan regulere egen omgangskrets). Slik er Internets natur, og jeg har begrenset tro på at en stakkars moderator med utgangspunkt i et mer eller mindre kronglete reglement skal ha muligheter til å gjøre noe med det. I utgangspunktet er jeg for få regler og så får man heller kaste ut de som ikke kan oppføre seg.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.903
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det som er skadelig for et interessestyrt forum som HFS er enkeltes forsøk på å etablere et "korrekt" forum. Et forum er et torg, en møteplass og alle forsøk på å begrense tilgangen til dette torget basert på hva det skal være lov å snakke om, eller bestemte former for retorikk som det er tillatt å bruke/ ikke bruke ødelegger forumet.
    Hvilket underforum du diskuterer på, og hvilke du leser er opp til den enkelte, og sier i seg selv forferdelig lite om din hifi/ musikk kompetanse. Hvor mye erfaring du har, hvor mye du vet, gir i seg selv lite grunnlag for å be andre om å holde kjeft.
    Det folk glemmer er at ingen av oss er nødt til å være her. Er ikke dette plassen, så fins det da andre forum? Og om dette er plassen, så bør man forsøke gjennom egen aktivitet å få forumet til å bli et sted du kan trives? Å skulle ekskludere eller bortvise, eller å opprette egne "reservat" for de som har "feil" innfallsvinkel er i allefall ikke måten å gjøre det på.

R

Roysen

Gjest
    Jeg er uenig med deg HCS. Et mer hifitettet forum vil automatisk tiltrekke seg en mer hifi rettet medlemsskare som har mer felles trekk å diskutere på et møtessted som hifisentralen. Dette vil være mer utviklende for hvert enkelt medlem og skape en mer seriøs plattform for hifi som hobby å vokse på.

I dag er jeg ikke helt sikker på om HFS spiller en slik rolle.

Mvh
    Roysen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg har forstått Roysen riktig, har hans ønske om å "omorganisere" forumet sitt utspring bl.a. i hva han nærmest oppfatter som mobbing fra det han kaller "Musikkpolitiet". Jeg har ikke selv sett dette på forumet, men Roysen er ganske tydelig på at det har forekommet, og hvis det stemmer, synes jeg det er såpass alvorlig at det bør undersøkes nærmere.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg støtter Steinar Lunds forslag så sterkt at det smeller i Dovrefjell, og ser frem til at Roysen dokumenterer dette, slik at forumet kan ta tak i problemet og sørge for at det aldri, aldri skjer igjen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg støtter Steinar Lunds forslag så sterkt at det smeller i Dovrefjell, og ser frem til at Roysen dokumenterer dette, slik at forumet kan ta tak i problemet og sørge for at det aldri, aldri skjer igjen.
    Det er nok det greieste. Aldri, aldri, aldri mer mobbing på HFS. :D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Steinar_Lund skrev:
    Hvis jeg har forstått Roysen riktig, har hans ønske om å "omorganisere" forumet sitt utspring bl.a. i hva han nærmest oppfatter som mobbing fra det han kaller "Musikkpolitiet". Jeg har ikke selv sett dette på forumet, men Roysen er ganske tydelig på at det har forekommet, og hvis det stemmer, synes jeg det er såpass alvorlig at det bør undersøkes nærmere.
    Jeg "mobber" følgende; MGP, Prog og Pink Floyd. Sistnevnte har jeg forklart meg relativt utførlig om i en PF tråd, og det morsomste er at jeg har nesten komplett studiokatalog ++ (alt på vinyl) og som spilles med jevne mellomrom.
    MGP og prog med et visst glimt i øyet, og dritt kastes fort tilbake. HFS progfrontkjemper nummer en, Skink 123, føler du deg trakkasert? I så fall ja, så skal jeg komme på Progkjellern en dag og ta blokkfløytedansen, hvis nei så kan vi skåle i en pils og du kan få oppgaven med å overbevise meg om sjangerens fortreffeligheter. ;) :-*
    Det faller nok noen sleivbemerkninger inne på musikksidene innimellom, men ser ikke helt sammenheng med resten av forumet, og at det skulle foregå noen ondsinnet mobbing.

Forleden dag ble det hintet om plateshoppingens femi trekk og at undertegnede har en bipolar lidelse. Noen her er sikkert hårsåre nok til å fly i flint, men siden meldingens avsender er en kar som jeg aldri har møtt face to face, men funnet en god grunntone med på dette internettet tar jeg det hele med et stort glis. ;D

mvh

Sheriff Eros
    " Oslo Fuzz & Farfisa"

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare fra sidelinja; Roysen sine observasjoner er noen jeg har gjort også, så kan gjerne være "sannhetsvitne" på at slikt forekommer. Og det i en slik form at det ikke er noe rart at noen reagerer. Hvem Roysen reagerer på har han sagt, og jeg ser at det er grunn til det fra mitt ståsted.
    En slik innfallsvinkel er usmakelig og naiv, jeg synes det er helt forkastelig. Så i den grad Roysen føler det blir galt, så har jeg full forståelse for det, selv om det ikke rammer meg selv.

Saken har allikevel flere fasetter slik jeg ser det, og når noen understreker mangfoldet på HFS, og det faktum at det er et forum for møter mellom forskjellige bakgrunner og ståsteder, så er det ikke minst viktig å ta inn over seg det også. For det er jo akkurat det som er tilfelle med et nettforum.

Som et malapropos så blir jo jeg tidvis påminnet av lydpolitiet at jeg umulig kan mene så mye om hifi siden jeg hører mye på historiske innspillinger med lydmessige kvaliteter langt under det som er maksimalt oppnåelig idag. Dette ler jeg jo selvsagt av, og synes det er trist at noen medentusiaster virkelig ikke ser at noen av oss er opptatt av hifi for å få best mulig utbytte av hvilken som helst plate; og at god hifi låter bedre enn dårlig hifi uansett plate.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn