Har HFS en framtid i dagens form?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    Impulse, Finn Magne og Gjestemedlem.

Er vi enig i at musikk er lyd med kunstnerisk uttrykk/innhold?

Er vi enige om at et stereoanlegg/hifi kun kan gjengi lyd/musikk med en viss grad av troverdighet/high fidelity og ikke er i stand til å produsere kunstnerisk uttrykk/innhold ut over lyden/musikken den skal gjengi?

Om det var det musikalske/kunstneriske uttrykket/innholdet alene som var avgjørende for vår interesse, så hadde vel en reiseradio vært godt nok all den tid den eneste forskjellen på gjengivelsen er troverdigheten av lydkvaliteten/high fidelity.

Rytme, tonalitet, dynamikk og klang som Impulse henviser til som en del av det kunstneriske uttrykket ligger fast på kildematrialet. Dersom stereoanlegget/hifi ikke er troverdig mot kildematrialet i den grad at det endrer på disse parameterne og dermed også det kunstneriske uttrykket/innholdet, er dette i så fall et resultat av at stereoanlegget/hifi ikke er presis nok eller mangler high fidelity/høy troverdighet om du vil.

Uansett er det kun lydkvalitet vi snakker om og ikke kunstnerisk skaperevne. Vi snakker om et presisjonsverktøy og ikke om en komponist.

Altså handler hifi om lyd.

Mvh
    Roysen
    Jeg har ikke noen problemer med å forstå en slik tilnærming. De fleste her er opptatt av god lyd, spesielt er dette viktig i en innkjøpsfase eller når man vurderer en utskiftning.

Men siden de færreste går rundt å tenker å oppgraderinger og forbedringen hver bidige dag, og kanskje lar det gå et par å mellom hver hovedoppgradering... hva skal man beskjeftige seg med i mellomtiden da? Skal det ikke være rom for å beskrive og snakke om bruken av disse presisjonsinstrumentene også, og rett og slett snakke om gleden ved daglig bruk. Selv om ikke dette handler om potensielle tekniske forbedringer? En slik evig misfornøyd streben etter noe bedre kan jeg ikke se fører så mye glede med seg.

Denne systematiske presijonsfilosofien er kun nyttig som et hjelpemiddel og verktøy til å sette sammen og sette opp et anlegg, det er jo ikke det som er hobbyen men snarer noen gode tips på veien til hvordan man kommer i gang med den virkelige hobbyen: Å høre på vellydende musikk hjemme. Kommer man aldri forbi denne oppstartsfasen og henger seg for mye opp i og går seg vill i det tekniske, så går man glipp av hele poenget og gleden ved det hele etter mitt syn.

Jeg har forøvrig ingen motforestillinger mot at folk har en slik tilnærming til det hele, det er jo sogar nyttig og interessant at noen tar på seg den hatten. Men det jeg ikke helt greier å forstå er denne motvilligheten til å la andre diskutere aspekter og saker som ikke opptar en selv, eller som faller utenfor de snevert definerte rammene som man har bygget rundt sin hovedinteresse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    ...og om man har sluttet å bry seg om lyd og i stedet mer har gått over til å nyte musikken fordi de 4-5 skivene med god lyd har man blitt lei, så er vel det et resultat av at man nærmest har gitt opp hifi/høy troverdighet som hobby fordi ens eget stereoanlegg/hifi ikke er i stand til å gi høy troverdighet/high fidelity på mer enn 4-5 skiver.
    Tja, hva skal man da med med enn 4-5 plater hvis det kun er den troverdige gjengivelsen og de tekniske aspektene som er hele hobbyen? Eller si 40-50 da... da burde man ha dekket de aller fleste aspekter ved lydgjengivelse hvis man velger samlingen med like stort omhu som komponentene.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Tja, hva skal man da med med enn 4-5 plater hvis det kun er den troverdige gjengivelsen og de tekniske aspektene som er hele hobbyen? Eller si 40-50 da... da burde man ha dekket de aller fleste aspekter ved lydgjengivelse hvis man velger samlingen med like stort omhu som komponentene.
    Eller hvor mange i Norges land er det som har et så militant forhold til denne hobbyen? Neppe nok til at det er grunnlag for et norsk nettsamfunn i alle fall. De som synest det er så fælt her kan vel finne seg et utenlandsk forum med mer likesinnede om så i det hele finnes.

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    ...og om man har sluttet å bry seg om lyd og i stedet mer har gått over til å nyte musikken fordi de 4-5 skivene med god lyd har man blitt lei, så er vel det et resultat av at man nærmest har gitt opp hifi/høy troverdighet som hobby fordi ens eget stereoanlegg/hifi ikke er i stand til å gi høy troverdighet/high fidelity på mer enn 4-5 skiver.

I mine øyne handler det da ikke om å bli modem/vokse opp, men om å gi opp.

Mvh
    Roysen
    Tar jeg helt feil når jeg har fått et inntrykk av at du stort sett lytter til referanseinnspillinger og andre plater som låter godt? Når man velger å gå til ekstrem HiFi så er det jo ikke vanskelig å forstå at man da vil utnytte anlegget fullt ut. For hvorfor gå til yttepunktet til høy troverdighet når plater flest ikke er i nærheten av high-end? Det er det store dillemmaet synes jeg. At gode anlegg også får dårlige tekniske plater til å låte bra betyr ikke at de plutselig blir high-end. Det blir ikke bedre enn det dårligste ledd.

Av denne grunn synes det for meg som du har et annet fokus enn mange andre. Jeg kunne aldri i verden tenke meg å bare høre på 5% av mine plater bare for å oppleve HiFi slik du tydeligvis ønsker. Jeg gir aldri opp. Musikken er i høysete, ikke lyden. Hvis hadde tenkt slik som deg her, så hadde jeg kastet hobbyen over bord. Å lese at du ikke synes musikk hører hjemme på HFS fordi navnet er HiFi-sentralen er nesten sjokkerende for meg.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Tar jeg helt feil når jeg har fått et inntrykk av at du stort sett lytter til referanseinnspillinger og andre plater som låter godt? Når man velger å gå til ekstrem HiFi så er det jo ikke vanskelig å forstå at man da vil utnytte anlegget fullt ut. For hvorfor gå til yttepunktet til høy troverdighet når plater flest ikke er i nærheten av high-end? Det er det store dillemmaet synes jeg. At gode anlegg også får dårlige tekniske plater til å låte bra betyr ikke at de plutselig blir high-end. Det blir ikke bedre enn det dårligste ledd.

Av denne grunn synes det for meg som du har et annet fokus enn mange andre. Jeg kunne aldri i verden tenke meg å bare høre på 5% av mine plater bare for å oppleve HiFi slik du tydeligvis ønsker. Jeg gir aldri opp. Musikken er i høysete, ikke lyden. Hvis hadde tenkt slik som deg her, så hadde jeg kastet hobbyen over bord. Å lese at du ikke synes musikk hører hjemme på HFS fordi navnet er HiFi-sentralen er nesten sjokkerende for meg.
    I tillegg har også navnet en undertittel: Samlepunkt for lyd og musikk (min uth.).

R

Roysen

Gjest
    Mulig du misforstår meg litt Gjestemedlem. Det er selvfølgelig åpent for å diskutere og dele ved de gledene man har gjennom anlegget og musikken i det daglige. Det skulle bare mangle.

Mitt poeng ved å dra opp dette i denne tråden er at selv om musikk og hifi går hånd i hånd stort sett hele tiden finnes det situasjoner hvor dette ikke er tilfelle.

Om jeg liker å høre på et kanonopptak av Vikingarna, så skal ikke mine audiofile kredibilitet klubbes ned fordi min musikk er feil av en vestkantsnobb som har alle innspillingene gjennom historien av Beethoven og Mozart hvor hans favoritter er et par obskure tolkninger med usedvanlig dårlig lyd.

Et hifi forum er for lyd først og fremst når man i kommer i slike konflikt situasjoner. Det er egentlig bare det jeg vil frem til.

Mvh
    Roysen

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Hør hør! Amen til Lyngen...

Som jeg har sagt utallige ganger før; få ting slår dead moon i ekte mono :D

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Eller hvor mange i Norges land er det som har et så militant forhold til denne hobbyen? Neppe nok til at det er grunnlag for et norsk nettsamfunn i alle fall. De som synest det er så fælt her kan vel finne seg et utenlandsk forum med mer likesinnede om så i det hele finnes.
    Du misforstår. Det er ikke hobbyen som sådan men forumet jeg mener man skal forholde seg til et slikt klart skille for ikke komme i en situasjon som beskrevet i mitt forrige innlegg. Hva man personlig gjør ut av hifien sin er helt opp til hver enkelt selvsagt, men på et hifi forum som heter hifisentralen burde det ikke være i tvil om hva som er fokuset i konfliktsituasjoner.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Tar jeg helt feil når jeg har fått et inntrykk av at du stort sett lytter til referanseinnspillinger og andre plater som låter godt?
    Det er feil, men mitt syn på dette er farget av at noen på forumet (deg inkludert) mener å kunne diskreditere folks hifi intresse basert på hvilken type musikk de spiller. Hifi handler om lyd!

Når jeg handler musikk har jeg gjerne to tanker i hodet på en gang. God musikk ut fra min egen smak selvsagt og god lyd. Så lenge bare et av kriteriene er oppfylt kan det føre til kjøp.

Forøvrig har jeg ikke skrevet at musikk ikke hører hjemme på HFS. Det jeg har skrevet er at de er et klart skille mellom hifi og musikk og at hifisentralen burde være et sted for begge deler, men at ved konfliktsituasjoner og krangler som ikke er fremmende for hifi som hobby hvor folk som er opptatt av lyd blir diskreditert av folk som ikke er opptatt av lyd burde det ikke være noen tvil om hvem nettstedet hifisentralen er mest til for.

Med hensyn på det du kaller ekstrem hifi er jeg også helt uenig med deg. Dessto bedre hifi, dessto nærmere opptaket kommer man. Jeg har ikke noe problem med å spille av et par gale Metallica skiver med helt normal lydkvaliet for vanlige populær CDer og det låter helt rått likevel.

Mvh
    Roysen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gjestemedlem skrev:
    Men siden de færreste går rundt å tenker å oppgraderinger og forbedringen hver bidige dag, og kanskje lar det gå et par å mellom hver hovedoppgradering... hva skal man beskjeftige seg med i mellomtiden da?
    Én av mange muligheter er å yte en skjerv til dem som er midt oppi slike prosesser, slik at de - med utgangspunkt i våre, ofte dyrekjøpte, erfaringer - kan unngå å gjøre alle de feilene vi selv har gjort. Det er alltid noen som trenger hjelp der ute. En vakker dag blir det kan hende vår tur igjen - så i det lange løp snakker vi om win-win her.

Der blir forskjellen mellom hifi og musikk veldig åpenbar: Jeg kan gjerne si til en som søker råd at "gjør sånn og sånn! - da låter det sannsynligvis bra" - derimot ikke "kjøp den CDen! - den vil du like".

På et forum som Hifisentralen synes jeg likevel at vi må tåle litt "ja takk, begge deler!" - og sånn sett kan man si at Hifisentralen allerede har en grei form. En hifi-del - en musikk-del - og en hygge-del, hvor vi med ord og bilder forteller litt om hvor hyggelig vi har det med både hifi og musikk.

R

Roysen

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Kan du gi et eksempel på hva en slik konfliktsituasjon skulle være?
    Det har jeg allerede gjort:

"Om jeg liker å høre på et kanonopptak av Vikingarna, så skal ikke mine audiofile kredibilitet klubbes ned fordi min musikk er feil av en vestkantsnobb som har alle innspillingene gjennom historien av Beethoven og Mozart hvor hans favoritter er et par obskure tolkninger med usedvanlig dårlig lyd."

Mvh
    Roysen

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    God musikk ut fra min egen smak selvsagt og god lyd.
    Så din musikksmak stemmer overens med plater som har god lyd? Det er i såfall et godt sammentreff jeg tror de færreste har.

Formålet til et HiFi anlegg er å formidle musikk. HiFi handler om musikk!

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Så din musikksmak stemmer overens med plater som har god lyd? Det er i såfall et godt sammentreff jeg tror de færreste har.

Nå leste du ikke hva jeg skrev om mine musikkvalg. Når det gjelder din siste setning må du nesten forklare hvor i mine ressonementer tidligere i tråden jeg tar feil siden du åpenbart ikke er enig.

Hifi handler om lyd!

Mvh
    Roysen

A

asvaberg

Gjest
    Kremt - Vikingarna er også musikk.

fra SNL:
    musikk, tonekunst; i antikken en samlebetegnelse på de kunster (eller kyndigheter) som kommer i stand under Musenes medvirkning, til forskjell fra slike (f.eks. de bildende kunster) som man mente ikke forutsatte guddommelig inspirasjon. Først og fremst betegnet antikkens musiké ordets kunst (poesi), tonekunst og rytmisk ordnet bevegelse (dans), og som særlig fullgyldig uttrykk for det musiske, disse kunster forenet i «den skjønne kordans». Denne betydning har termen i Platons drøfting av den musiske oppdragelse. Med Aristoteles skjer det imidlertid en begrepsavgrensning som lar musiké noenlunde tilsvare vårt begrep musikk, altså tonekunst.

Musikk i betydningen tonekunst sies gjerne å bestå av hovedelementene rytme, melodi og harmoni. Rytmen kan karakteriseres som musikkens grunnelement, for øvrig også det felles grunnlag for grekernes tre musiske hovedkunster. Av tone og rytme oppstår melodien, det vil si toners sammenføyning til levende og meningsfylte helheter av forløpskarakter. Med harmoni i vår betydning av ordet åpnes det så for musikkens samklangsmessige dimensjon.

Noen liker dattera, andre liker mora.

Det skal være takhøyde, men i HiFi sammenheng er nok Vikingarna noe spesielt.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Roysen skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Nå leste du ikke hva jeg skrev om mine musikkvalg. Når det gjelder din siste setning må du nesten forklare hvor i mine ressonementer tidligere i tråden jeg tar feil siden du åpenbart ikke er enig.

Hifi handler om lyd!

Mvh
    Roysen
    Enig med Roysen. Jeg tillater meg å sitere hele avsnittet hans:
    "Når jeg handler musikk har jeg gjerne to tanker i hodet på en gang. God musikk ut fra min egen smak selvsagt og god lyd. Så lenge bare et av kriteriene er oppfylt kan det føre til kjøp".
    Den siste setningen synes jeg er viktig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    "Om jeg liker å høre på et kanonopptak av Vikingarna, så skal ikke mine audiofile kredibilitet klubbes ned fordi min musikk er feil av en vestkantsnobb som har alle innspillingene gjennom historien av Beethoven og Mozart hvor hans favoritter er et par obskure tolkninger med usedvanlig dårlig lyd."
    Så fordi noen har et mindreverdighetskompleks mht. til sin musikksmak så er musikk et aspekt som bør tones ned og snakkes minst mulig om? Heller en trygg og teknisk utredning om laserpickuper og bybeefiltre...

Greit nok det. Man snakker om det man er komfortabel med, og deltar i de trådene og avdelingene der man har noe å bidra med. Men det er likevel et stort steg herfra til å ville renske bort alle de sosiale aspektene ved HFS, og tråder og avdelinger som står i veien for denne viktige kredibilitetsbyggingen.

Men er det så veldig viktig å være kongen på haugen i alle sammenhenger da?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Roysen skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Mvh
    Roysen
    Ja, jeg leste det. Men har du opplevd en slik/lignende situasjon noen gang? Her på forumet?
    Rent umiddelbart finner jeg det lite sannsynlig at noen her ville si noe slikt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser ikke poenget med å utelukke det ene eller andre. Vil en lese om musikk kan en det, er det mer intr. med off topic kan en lese det og synes en nye komponeter er spennede kan en lese om det. Hjemmebesøk og bildetråder besøker en hvis en vil. Det er et fritt valg for hvilken del av fora en oppsøker og finner glede i.. Så for de av dere som kun ønsker nisje fragmenter her inne som kun har intr for dere, oppsøk de trådene hvor disse tingene evt er. Eller finn det på andre nettfora. Mangfold er et gode, så som muligheten til selv å velge hvilke tråder som gir en noe..

Hva kom først , høna eller egget? For å si det slik, uten musikk hadde vi ikke hatt behov for elektronisk reproduksjon av musikken.. Derav musikken først... Å vri på det med å si at dette heter HIFI-sentralen blir bare ordkløveri, pga av overnevnte slutning. Ville en høre lyd kan en bare skaffe seg en tåkelur.. :)

At vi har forskjellige musikk-smak er berikende, og slett ikke truende. Om en "vestkantsnobb" liker arier sunget av italienske gutter under 12 år så gjerne for meg.. Kan like å lese om det for å lære om dette, men det er ikke dermed sagt at det er min type musikk. Men jeg har glad for at jeg FÅR muligheten til å lese om det, og ikke er stuck med en haug med såkallte "audiofile"-skiver... Noen av de er direkte dritkjedelige uansett anlegg,... 8)

P

Parelius

Gjest
    Det smøres på her, for at en skal kunne greie å være uenige? Det er da mye sant i det Roysen skriver som pr. idag er praksis på hi-fi generelt og andre mer tekniske tråder? Er ikke det deres raison d’être? Og Roysen mener vel ikke at de store musikkavdelingene på formunet skal bort? DET mener du ikke, Roysen!

At en bruker anlegget til å spille av firkantpulser og Vikingarna er jo bare en marginal særegenhet, og ikke noe som forpester et forum?

Jeg mener fremdeles at vennetråder/mintråd/dintråd og liknende er en større fare for forumet. Bevares, det kan være hyggelig der, og gleden vil jo ikke en filantrop som undertegnede frata nesten, men det er synd at saksmessig interessante ting nå står i fare for å bli behandlet i disse trådene – hvor de forsvinner ut av radaren for de som ikke deltar i slike hyggelige «alt om det meste»-tråder –, og ikke i de mer representative saksinndelinger vi har på forumet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Så lenge bare et av kriteriene er oppfylt kan det føre til kjøp".
    Det er riktig, men det utelukker en svær mengde musikk. Så da er man heldig om ens musikksmak samsvarer med en liten brøkdel.

HiFi handler om lyd/HiFi handler om musikk. Det er pinadø ikke rart vi har ulike meninger om hobbyen ;).
    Er ikke sikker på om jeg følger deg helt her. Roysen sier jo at det kan føre til kjøp hvis bare ett av kriteriene er oppfylt. Mao, det kan være tilstrekkelig at han synes musikken er "god".
    Gjelder ikke det for de fleste av oss da? Det er vel relativt få som kjøper musikk de ikke liker? Du sier at hans utsagn utelukker en "svær mengde musikk". Hvor har du det fra? Jeg kjenner ikke Roysens musikksmak, men jeg klarer ikke helt å følge din tankegang.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Lyngen skrev:
    HiFi handler om musikk!
    Gjør det? Hifi handler om reproduksjon av lyd. Om du velger å blande inn musikk i dette så får det stå for din regning. :p For min del handler hifi om elektronikk og vitenskap. Jeg synes det må være rom for ulike innfallsvinkler.

U

utgatt60135

Gjest
    Roysen skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Hifi handler om lyd!

Mvh
    Roysen
    Dine musikvalg er både god lyd og god musikk. Du synes ikke det begrenser utvalget mye alså? De aller fleste plater har ikke noe spesielt god lyd, imo.

HiFi handler om lyd/HiFi handler om musikk. Det er pinadø ikke rart vi har ulike meninger om hobbyen ;).

U

utgatt60135

Gjest
    DIY_dude skrev:
    Lyngen skrev:
    HiFi handler om musikk!
    Gjør det? Hifi handler om reproduksjon av lyd. Om du velger å blande inn musikk i dette så får det stå for din regning. :p For min del handler hifi om elektronikk og vitenskap. Jeg synes det må være rom for ulike innfallsvinkler.
    Og rom for at man ikke kan like en slik innfallsvinkel? Uten musikk er HiFi helt dødt for meg. Uinteressant.

A

asvaberg

Gjest
    DIY_dude skrev:
    Lyngen skrev:
    HiFi handler om musikk!
    Nå er jeg ikke helt med....
    Definér "lyd".....

Om noen kjøper seg HiFi anlegg for å spille av lydfiler med etterbrenneren på en F-16, så javel.....
    Men da snakker vi vel om tusendelspromille av antall kjøpere av HiFi utstyr...

Det er musikk & film som er poenget her vel.....

U

utgatt60135

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Lyngen skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Det er riktig, men det utelukker en svær mengde musikk. Så da er man heldig om ens musikksmak samsvarer med en liten brøkdel.

Er ikke sikker på om jeg følger deg helt her. Roysen sier jo at det kan føre til kjøp hvis bare ett av kriteriene er oppfylt. Mao, det kan være tilstrekkelig at han synes musikken er "god".
    Gjelder ikke det for de fleste av oss da? Det er vel relativt få som kjøper musikk de ikke liker? Du sier at hans utsagn utelukker en "svær mengde musikk". Hvor har du det fra? Jeg kjenner ikke Roysens musikksmak, men jeg klarer ikke helt å følge din tankegang.
    Som sagt fordi de aller fleste plater ikke har spesielt god lyd.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    DIY_dude skrev:
    Lyngen skrev:
    HiFi handler om musikk!
    Og rom for at man ikke kan like en slik innfallsvinkel? Uten musikk er HiFi helt dødt for meg. Uinteressant.
    Enig med Lyngen her. Og mye av debatten går jo på at det skal være rom for ulike innfallsvinkler. Men det vil ikke Roysen ha, bl.a. fordi han frykter det kan føre til konfliktsituasjoner hvis man blander inn slik styggedom som musikk. Han har beskrevet en slik tenkt situasjon, men han har ikke svart på om han har opplevd det i virkeligheten, her på forumet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Lyngen skrev:
    Steinar_Lund skrev:

OK, men tillat meg bare ett innlegg til om dette. Han sier jo at det holder med at ett kriterium oppfylles. God musikk er ett av dem. Mao, god lyd er IKKE et ufravikelig krav. Så da skjønner jeg fremdeles ikke hvordan dette kan utelukke en "svær mengde musikk".

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Som nevnt tidligere i en annen tråd ligner dette mer og mer på Sytepeissentralen, hva er det med egoet til folk som skal diktere forumkategorier og medlemmslister?
    Alle forum/messageboards med respekt for seg selv har da en kategori som heter off topic, så hva er problemet.

Hvis det er så jævlig umulig så la være og besøk HFS da vel.

Det er jo bare å starte sitt eget forum her:http://www.phpbbplanet.com/. Enkelt å starte er det også, det trengs bare et navn og en kategori.

U

utgatt60135

Gjest
    asvaberg skrev:
    Lyngen skrev:
    eeh - var ikke det å skyte spurv med kanoner?
    Det er mitt inntrykk. De alle fleste ligger i midten et sted, med en liten gruppe veldig dårlig lyd og en liten gruppe svært bra lyd. De fleste lydstudioer driver ikke med high-end.

Men nå blir jeg borte noen timer.

R

Roysen

Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Roysen skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Mvh
    Roysen
    Ja, jeg leste det. Men har du opplevd en slik/lignende situasjon noen gang? Her på forumet?
    Det har jeg opplevd flere ganger. De fleste av gangene med Lyngen som avsender.

Mvh
    Roysen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Et godt Musikkanlegg øker kvaliteten på alle innspillinger derfor er det imo ingen motsettning å være opptatt av både HIFI og musikk. I hvilken grad man på HFS er opptatt av det ene eller andre for vel bli opp til hvert enkelt medlem

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Roysen, Hifi handler om lyd for deg. Fair nok,det. Men regn bare ikke med at det er sånn for alle. Bastante definisjoner birdrar aldri til særlig takhøyde.
    For meg er det ikke, og har aldri vært, noen motsetning mellom å bry meg om hvordan det låter og det å kunne nyte musikken til fulle. Anlegget er et verktøy, og brukes deretter. Hele poenget er selvfølgelig å få den musikken jeg spiller til å låte så virkelighetsnært som mulig. Mine referanser i forhold til hva det innebærer, henter jeg fra en lang rekke konsertopplevelser, først og fremst med akustisk musikk. Jeg vet det er noen som river seg i håret og hevder at det kun er fem plater i en samling på tusen som låter akseptabelt. Disse menneskene synes jeg oppriktig synd på. Min erfaring er i alle fall at når det er ståa, er det anlegget som ikke funker. Vi klager ofte på innspillinger her inne, men min erfaring er netopp at jo bedre og mer balansert et anlegg låter, jo bedre låter alt, og kanskje særlig opptak som tidligere ble ansett som litt suboptimale.Det finnes dårlige innspilinger, men gudene skal vite at det finnes et hav av dårlige avspillinger også. Jeg hadde endel slike erfaringer etter å ha fått ryddet skikkelig opp i strømmen og installert egen kurs, for eksempel. Det jeg hele tiden antok var halvrufsete vokalproduksjon på noen plater, viste seg å være problemer skapt av kjip strøm.

R

Roysen

Gjest
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:
    Lyngen skrev:
    Roysen skrev:

Hifi handler om lyd!

Mvh
    Roysen
    Dine musikvalg er både god lyd og god musikk. Du synes ikke det begrenser utvalget mye alså? De aller fleste plater har ikke noe spesielt god lyd, imo.

Mine musikkvalg er preget av god musikk/og eller god lyd. Jeg skrev om du hadde lest hele innlegget at jeg har to tanker i hodet på en gang. Så lenge et av kritriene er oppfylt kan det føre til kjøp.

Mvh
    Roysen

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tror det hadde vært sunt før vi fortsetter diskusjonen å definere et par ord slik at det ikke er tvil om hva de betyr, og fortsette med definisjonen som vi er enig om i resten av diskusjonen.

Det er jo åpenbart at folk mener forskjellig med de ordene som brukes og at det forgår en hel del snakking forbi hverandre.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Roysen skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Roysen skrev:
    Steinar_Lund skrev:

Mvh
    Roysen
    Det har jeg opplevd flere ganger. De fleste av gangene med Lyngen som avsender.

Mvh
    Roysen
    OK fair enough. Men trist hvis det er slik her.

R

Roysen

Gjest
    impulse skrev:
    Roysen, Hifi handler om lyd for deg. Fair nok,det. Men regn bare ikke med at det er sånn for alle. Bastante definisjoner birdrar aldri til særlig takhøyde.
    For meg er det ikke, og har aldri vært, noen motsetning mellom å bry meg om hvordan det låter og det å kunne nyte musikken til fulle. Anlegget er et verktøy, og brukes deretter. Hele poenget er selvfølgelig å få den musikken jeg spiller til å låte så virkelighetsnært som mulig. Mine referanser i forhold til hva det innebærer, henter jeg fra en lang rekke konsertopplevelser, først og fremst med akustisk musikk. Jeg vet det er noen som river seg i håret og hevder at det kun er fem plater i en samling på tusen som låter akseptabelt. Disse menneskene synes jeg oppriktig synd på. Min erfaring er i alle fall at når det er ståa, er det anlegget som ikke funker. Vi klager ofte på innspillinger her inne, men min erfaring er netopp at jo bedre og mer balansert et anlegg låter, jo bedre låter alt, og kanskje særlig opptak som tidligere ble ansett som litt suboptimale.Det finnes dårlige innspilinger, men gudene skal vite at det finnes et hav av dårlige avspillinger også. Jeg hadde endel slike erfaringer etter å ha fått ryddet skikkelig opp i strømmen og installert egen kurs, for eksempel. Det jeg hele tiden antok var halvrufsete vokalproduksjon på noen plater, viste seg å være problemer skapt av kjip strøm.
    Jeg er helt enig med deg Impulse! Poenget med å dra dette skillet var for å vise at det i enkelte tilfeller kan være et helt klart skille mellom de som er opptatt av lyd og de som er opptatt av musikk. Disse tilfellene kan føre til konflikt. Musikkpolitiet er et fenomen på HFS og i slike tilfeller mener jeg at på en HiFisentral burde det være helt klare regler for hvordan musikkpolitiet skal håndteres for at de som holder på med det hifi pr. definisjon handler om skal få den plassen de fortjener.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Parelius skrev:
    Det smøres på her, for at en skal kunne greie å være uenige? Det er da mye sant i det Roysen skriver som pr. idag er praksis på hi-fi generelt og andre mer tekniske tråder? Er ikke det deres raison d’être? Og Roysen mener vel ikke at de store musikkavdelingene på formunet skal bort? DET mener du ikke, Roysen!
    Det mener jeg slett ikke og jeg mener også at mitt anleggs trådene bør overføres til en slags blogg som kan ligge under hver enkelts profil. :)

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    Musikkpolitiet er et fenomen på HFS og i slike tilfeller mener jeg at på en HiFisentral burde det være helt klare regler for hvordan musikkpolitiet skal håndteres for at de som holder på det det hifi pr. definisjon handler om skal få den plassen de fortjener.
    Hvilken plass er det de fortjener da?

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn