Har HFS en framtid i dagens form?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Jeg foreslår at de som ønsker det kan søke høvdingen om å få opprettet sin egen avdeling under Hifi foreninger / klubber, være seg HigEnd-klubben, PA-klubben eller annet selektert forum. Her kan den utnevnte kommite sette seg ned og liste opp krav til kvalifisering medlemmer må oppfylle for å slippe til. Disse avdelingene trenger da allminnelige mennesker (enten alminnelig som menneske, eller genrellt sett et menneske med et alminnelig annlegg) ikke å ha skriverettigheter til, ei heller leserettigheter, om det er ønsket av avdelingens øverste kommite.

    Sånn sett så kan man få det forumet man ønsker seg, godt skjermet fra alminneligheten som skjer ellers på HFS.
    I HFS3 så klarer man sikkert å få opp menylister som "Siste fra vårt forum" på forsiden av disse avdelingene som bare tar med aktiveter innenfor gitt avdeling også. Og som bruker så kan man jo linke direkte til "avdelingen" og hoppe glatt over det alminnelige, utvannede, lite hifi-fokuserte, og enda mindre musikkfokuserte HFS, når man "logger inn".
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    100% enig med det Asbjørn har skrevet i de to siste innleggene. Personangrep og sarkasme trenger vi mindre av, men mer av gode debatter det man holder seg til tema.

    Og som jeg skrev i annen tråd nettopp, opplever jeg at innndelingen/kategoriseringen har vært ødeleggende. Veldig mange interessante tråder har blitt flyttet til "Forskjeller og Testmetodikk". Unødvendig etter mening, da disse trådene blir bortgjemt og virker til å skape lite aktivitet.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    3.243
    orso skrev:
    Og som jeg skrev i annen tråd nettopp, opplever jeg at innndelingen/kategoriseringen har vært ødeleggende.
    Enig. Det er alt for mange avdelinger.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    For meg virker det som om diskusjonen her koker ned til om Hifisentralen skal være et forum for eliten eller et forum for folk flest.
    Ja, og i et forum for eliten tror jeg det blir fort kjedelig med få aktive. Men det er jo bare å prøve seg, Roysen?

    Det litt kjipe med "eliten" er at det beror i stor grad på hvor mye penger man har, ikke hvem som nødvendigvis er ivrigst. Jeg har gått fra god frilanslønn til brøkprosent ansatt og kan ikke oppgradere. Da blir det heller dårlig med ny erfaring hvor det å klare å beholde det jeg har blir viktigst. Men det er unasett musikken som gjelder så det er ikke så fali ;). Verre er det med husleier og annet.


    [quote=Asbjørn ] Personlig synes j...ebatter er bare bra. Det gjør forumet levende
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hvilke avdelinger, mener dere tilhører " for mange".
    Hva kunne/burde vært slått sammen? Er enig i at noen sikkert kunne vært definert annerledes eller evt. slått sammen.

    Har mast om det før i det evinnelige, men for min egen del skulle jeg gjerne sett flere kategorier, f.eks reisetips (plate og hifisjapper) for verden. Pr. idag drukner endel interessant stoff i den generelle mengden. Ja takk også til egen headfi og rørkategori.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    HFS store styrke er ikke formatet eller inndelingen, regelverket eller modereringen.

    Det er summen av de menneskene som frekventerer stedet. De mest oppegående, kunnskapsrike og interessante av dem har flere og bredere interesser enn hva ultrahighendgjengen bryr seg med. Skal man sette i gang en kulturrevolusjon der kun subjektivistiske snåsamenn med prestigeprosjekter og deres beundrere får føre ordet så vil stedet ganske fort dø ut.

    Ønsker man et sted der folk dropper innom til dagen, så må det være bredt nok til å holde på hifi- og musikkelskerne selv til tider da de har andre ting i tankene. Den norskspråklige delen av hifipuristene er neppe stor nok til å holde stedet i live på egenhånd.

    I tillegg til trådene i Generelt finner jeg stor glede i å lese om Minuttens, Eros, Robertn, Fingern, Lynges musikktips. Om Vredens, og Honkeys innsikt i aktualiteter, Slubberts linker til statlige pussigheter, OMFs vinkling på økonomi, Parelius kortfattede men skarpe kommentarer i ymse tråder, Valentinos finurlige humor, Marsboers og nbs datakunnskaper, vintipsene fra Fidelio og Vidar, .. bare for å nevne noen få raske eksempler.

    Det er alle disse menneskene som tilsammen gjør HFS til et levende og interessant sted, ikke utelukkende de småautistiske kontrollfreakene og highendpuristene, selv om de også absolutt beriker stedet med sine viktige bidrag.

    Man kan ikke forvente at alt som skrives skal være like interessant og velfundert til enhver tid, men så lenge de kunnskapsrike menneskene er her så er de tilgjengelig når de viktige trådene dukker opp.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Helt topp, Gjestemedlem. Tror veldig, veldig mange er med deg på den oppsummeringen.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Glimrende, Gjestemedlem. En oppsummering å ta av seg hatten for.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OK, jeg forstår. Jeg er dundrende uenig. For meg er HFS et sted jeg besøker for å få inspirasjon, ideer, hjelp og tips omkring hifi. Om jeg kan hjelpe andre eller ta del i andres hifi reise er det også veldig givende og inspirerende. Alt annet er i mine øyne støy og ødeleggende for forumets fokus, som jeg mener kunne vært mye bedre om alt det du nå skriver at du verdseter hadde vært fjernet. Større fokus tror jeg også ville tiltrukket seg flere medlemer med samme interesse for forumets retning som jeg har.

    Forøvrig har jeg vel ikke skrevet noe sted at man ikke skal få lov å synes noe på "mitt ideal forum". Det jeg imidlertid vil til livs er nærmest slakt av produkter og produsenter uten noen erfaring med selve produktet eller håndfaste bevis.

    Jeg ser imidlertid at min retning nok ikke er så fengende blant mengdene her på HFS, så jeg legger tråden død og bøyer selvsagt av for flertallet.

    Mvh
    Roysen
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Roysen skrev:
    OK, jeg forstår. Jeg er dundrende uenig. For meg er HFS et sted jeg besøker for å få inspirasjon, ideer, hjelp og tips omkring hifi. Om jeg kan hjelpe andre eller ta del i andres hifi reise er det også veldig givende og inspirerende. Alt annet er i mine øyne i vegen og ødeleggende for forumets fokus, som jeg mener kunne vært mye bedre om ikke alt det du nå skriver at du verdseter hadde vært fjernet. Større fokus tror jeg også ville tiltrukket seg flere medlemer med samme interesse for forumets retning som jeg har.

    Forøvrig har jeg vel ikke skrevet noe sted at man ikke skal få lov å synes noe på "mitt ideal forum". Det jeg imidlertid vil til livs er nærmest slakt av produkter og produsenter uten noen erfaring med selve produktet eller håndfaste bevis.

    Jeg ser imidlertid at min retning nok ikke er så fengende blant mengdene her på HFS, så jeg legger tråden død og bøyer selvsagt av for flertallet.

    Mvh
    Roysen
    Det jeg egentlig tror er at du rett og slett savner sparringpartnere på ditt eget nivå. Dette er noe jeg skjønner godt, siden du sannsynligvis har svært få andre her til lands å utveksle erfaringer i din prisklasse med.

    Jeg vet imidlertid ikke om det egentlig hadde gitt noe mer matnyttig å lage et mer spisset forum. Rett og slett på grunn av manglende folk.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    3.243
    ErosLoveking skrev:
    Hvilke avdelinger, mener dere tilhører " for mange".
    Hva kunne/burde vært slått sammen? Er enig i at noen sikkert kunne vært definert annerledes eller evt. slått sammen.

    Har mast om det før i det evinnelige, men for min egen del skulle jeg gjerne sett flere kategorier, f.eks reisetips (plate og hifisjapper) for verden. Pr. idag drukner endel interessant stoff i den generelle mengden. Ja takk også til egen headfi og rørkategori.

    Når jeg logger meg på går jeg rett til "Vis uleste innlegg siden forrige besøk".
    Slik sett spiller det mindre rolle hvilken avdeling de enkelte tråder ligger i.

    Men hvis jeg skal prøve å finne igjen en tråd som ikke har noen nye innlegg blir det verre.
    Husker jeg hvilken avdeling den lå i? Kanskje ikke. Da blir det å søke med stikkord osv.
    Sikkert bare en smakssak, men jeg synes å huske at Sentralen var mer oversiktlig da det var færre
    avdelinger. Mindre sjanse til å gå seg vill, helt enkelt.

    I et forum som diyaudio er det greit med mange avdelinger, siden de er logisk bygget opp.
    For eksempel rørforsterkere, høyttalere osv. Og diyaudio er jo et forum for selvbyggere.

    Her på Sentralen virker oppdelingene litt ulogiske, synes jeg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.270
    Antall liker
    10.868
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så folkens - er vi kommet til en konklusjon?
    Noen er fornøyde, andre ikke. Noen blir aldri fornøyde.
    Vel talt foresten deph..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.014
    Antall liker
    8.324
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem sier det elegant og treffende.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg ser imidlertid at min retning nok ikke er så fengende blant mengdene her på HFS, så jeg legger tråden død og bøyer selvsagt av for flertallet.
    Som Marsboer sier så er det rett og slett for få i din liga og med dine tilnærminger til hobbyen i Norge for et levedyktig og aktivt forum. Men det burde jo vært fullt mulig med et internasjonalt forum med dine kriterier? Finnes ikke det? Sett igang ;).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Så folkens - er vi kommet til en konklusjon?
    Noen er fornøyde, andre ikke. Noen blir aldri fornøyde.
    Vel talt foresten deph..
    Et forum hvor alle er alltid fornøyde med alt er 100% umulig.

    Så lenge vi er over 80% fornøyde er forumet toppers :D. Jeg er over iallefall.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Noen blir aldri fornøyde.
    Det synes jeg er en gangske utrolig kommentar. Er det noen i denne tråden som er misfornøyd som du kjenner godt nok til å påstå noe slikt?

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.272
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom vi var fornøyde hadde vi ikke drevet og byttet ut deler av anlegget nesten hele tiden vel?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.163
    Antall liker
    6.509
    Valentino skrev:
    Dersom vi var fornøyde hadde vi ikke drevet og byttet ut deler av anlegget nesten hele tiden vel?
    Hvorfor ikke?
    Det er jo en del av moroa.

    At man er fornøyd betyr ikke at ting ikke kan bli bedre.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.920
    Antall liker
    33.784
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Utrolig riktig og treffende Gjestemedlem!!
    Og på sin plass i denne tråd/diskusjon ;)

    gismo
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.163
    Antall liker
    6.509
    Jeg er redd vi på hfs er alt for aktive her til at framtiden for forumet ser mørk ut. Men at enkelte her av ulike årsaker mister interessen og forsvinner vil vi alltid oppleve. Sånn er det på alle forum. Alle til laks kan ingen gjøre, som fiskeren sa.

    På en annen side så jobber jo høvdingen med hfs3, så i dagens form har ikke forumet en framtid lenger enn til neste verson.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    65finger skrev:
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    Nå har jeg benyttet snart to døgn på å forklare hva jeg mener gjennom denne tråden. Om det da skulle være uklart fremdeles, så gir jeg egnetlig opp.

    Mvh
    Roysen
    Det du mener er at en HiFisentral skal drite i musikken og fokusere på lyden. Ikke vanskelig å forstå det.

    Men siden de fleste som deltar her bruker anlegget til å gjengi musikk, skaper dette litt forvirring hos mange. Ikke vanskelig å forstå det heller.

    Jeg skjønner ikke behovet for å skille, og tror at Norge er for lite til at et rent lydfokusert highend forum skal tiltrekke seg nok trafikk til at det er interessant å drive.

    Om problemet er at lydfrikene føler seg mobbet av musikkfrikene, så har ikke jeg særlig problemer med å se at det motsatte ofte også skjer. Jeg har sett nok argumenter av typen "penger" til å kunne dokumentere det.

    Det løses best ved å slutte å være så j...ig hårsåre. Vi er på Internett for Guds skyld. Ikke i en lukket herreklubb.
    Pluss en!
    Pluss en til!!!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    56fwb skrev:
    65finger skrev:
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    Nå har jeg benyttet snart to døgn på å forklare hva jeg mener gjennom denne tråden. Om det da skulle være uklart fremdeles, så gir jeg egnetlig opp.

    Mvh
    Roysen
    Det du mener er at en HiFisentral skal drite i musikken og fokusere på lyden. Ikke vanskelig å forstå det.

    Men siden de fleste som deltar her bruker anlegget til å gjengi musikk, skaper dette litt forvirring hos mange. Ikke vanskelig å forstå det heller.

    Jeg skjønner ikke behovet for å skille, og tror at Norge er for lite til at et rent lydfokusert highend forum skal tiltrekke seg nok trafikk til at det er interessant å drive.

    Om problemet er at lydfrikene føler seg mobbet av musikkfrikene, så har ikke jeg særlig problemer med å se at det motsatte ofte også skjer. Jeg har sett nok argumenter av typen "penger" til å kunne dokumentere det.

    Det løses best ved å slutte å være så j...ig hårsåre. Vi er på Internett for Guds skyld. Ikke i en lukket herreklubb.
    Pluss en!
    Pluss en til!!!
    OM det er slik dere har oppfattet det jeg skrev blir jeg nesten litt irritert. At det er mulig å så til de grader lese noe annet enn det som står skrevet.

    Mvh
    Roysen
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Gjestemedlem skrev:
    HFS store styrke er ikke formatet eller inndelingen, regelverket eller modereringen.

    Det er summen av de menneskene som frekventerer stedet. De mest oppegående, kunnskapsrike og interessante av dem har flere og bredere interesser enn hva ultrahighendgjengen bryr seg med. Skal man sette i gang en kulturrevolusjon der kun subjektivistiske snåsamenn med prestigeprosjekter og deres beundrere får føre ordet så vil stedet ganske fort dø ut.

    Ønsker man et sted der folk dropper innom til dagen, så må det være bredt nok til å holde på hifi- og musikkelskerne selv til tider da de har andre ting i tankene. Den norskspråklige delen av hifipuristene er neppe stor nok til å holde stedet i live på egenhånd.

    I tillegg til trådene i Generelt finner jeg stor glede i å lese om Minuttens, Eros, Robertn, Fingern, Lynges musikktips. Om Vredens, og Honkeys innsikt i aktualiteter, Slubberts linker til statlige pussigheter, OMFs vinkling på økonomi, Parelius kortfattede men skarpe kommentarer i ymse tråder, Valentinos finurlige humor, Marsboers og nbs datakunnskaper, vintipsene fra Fidelio og Vidar, .. bare for å nevne noen få raske eksempler.

    Det er alle disse menneskene som tilsammen gjør HFS til et levende og interessant sted, ikke utelukkende de småautistiske kontrollfreakene og highendpuristene, selv om de også absolutt beriker stedet med sine viktige bidrag.

    Man kan ikke forvente at alt som skrives skal være like interessant og velfundert til enhver tid, men så lenge de kunnskapsrike menneskene er her så er de tilgjengelig når de viktige trådene dukker opp.
    Dette er knakandes godt sagt Gjestemedlem...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Roysen skrev:
    56fwb skrev:
    65finger skrev:
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    Nå har jeg benyttet snart to døgn på å forklare hva jeg mener gjennom denne tråden. Om det da skulle være uklart fremdeles, så gir jeg egnetlig opp.

    Mvh
    Roysen
    Det du mener er at en HiFisentral skal drite i musikken og fokusere på lyden. Ikke vanskelig å forstå det.

    Men siden de fleste som deltar her bruker anlegget til å gjengi musikk, skaper dette litt forvirring hos mange. Ikke vanskelig å forstå det heller.

    Jeg skjønner ikke behovet for å skille, og tror at Norge er for lite til at et rent lydfokusert highend forum skal tiltrekke seg nok trafikk til at det er interessant å drive.

    Om problemet er at lydfrikene føler seg mobbet av musikkfrikene, så har ikke jeg særlig problemer med å se at det motsatte ofte også skjer. Jeg har sett nok argumenter av typen "penger" til å kunne dokumentere det.

    Det løses best ved å slutte å være så j...ig hårsåre. Vi er på Internett for Guds skyld. Ikke i en lukket herreklubb.
    Pluss en!
    Pluss en til!!!
    OM det er slik dere har oppfattet det jeg skrev blir jeg nesten litt irritert. At det er mulig å så til de grader lese noe annet enn det som står skrevet.

    Mvh
    Roysen
    du får ta det til etterrettning å innse at du ikke er istand til å uttrykke deg tydelig og forstålig nok for medlemmer flest
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er det vanskeligste som er, det. Mange viktige nyanser som blir borte når vi skreller av verbal og visuell kontakt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Så det er vanskelig å lese norsk?
    Det kan fort være et misforhold mellom hva du skriver at du mener og hva leserne tror du egentlig mener. Jeg tror du ønsker deg et smalt HiFi-forum hvor folk som ikke er innehavere av fancy anlegg høflig holder munn mens de selverklærte ekspertene snakker seg imellom. Jeg vet at du ikke har skrevet det, men jeg tror det åkke som.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.163
    Antall liker
    6.509
    Et svadafritt forum med ekstremt høyt utbytte per leste setning er ikke å forakte.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    gismo skrev:
    Utrolig riktig og treffende Gjestemedlem!!
    Og på sin plass i denne tråd/diskusjon ;)

    gismo
    Vel, innlegget hadde vært bedre dersom du hadde spart deg for å omtale folk som "ultrahighendgjengen","subjektivistiske snåsamenn","småautistiske kontrollfreaker og highendpurister".
    Hvis man synes det er veldig riktig og treffende å omtale andre forummedlemmer slik, da er man bra intolerant og nedlatende selv.

    Ellers synes jeg innholdet i Gjestemedlems innlegg var bra.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    1.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Så det er vanskelig å lese norsk?
    Det kan fort være et misforhold mellom hva du skriver at du mener og hva leserne tror du egentlig mener. Jeg tror du ønsker deg et smalt HiFi-forum hvor folk som ikke er innehavere av fancy anlegg hyggelig holder munn mens de selverklærte ekspertene snakker seg imellom. Jeg vet at du ikke har skrevet det, men jeg tror det åkke som.
    nb, det er ikke slik jeg har forstått Roysen i denne tråden. Roysen mener det ordene betyr i ordlista.

    En av grunnene til at vi har et språk er jo nettopp det at vi alle vet hva ordene betyr og kan konsentrere oss hva den som skriver ønsker å formidle.

    Hva ønsker du å formidle nb?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    BT skrev:
    Et svadafritt forum med ekstremt høyt utbytte per leste setning er ikke å forakte.
    hva som oppfattes som svada eller ikke er høyst subjektivt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn