Digitale avspillere Har DACer til CD-signal egentlig blitt bedre de siste 30 åra?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Den opprinnelige meldingen din, om sammenheng (eller ikke) mellom fakta og opplevelse, kan for meg tolkes på flere måter. Når du presiserer "komponenter som måler elendig, spiller mer likt virkelige instrumenter" forstår jeg mer av hva du sier, men jeg vil likevel liste opp ulike tolkninger så vi kan være presise i den videre diskusjonen:
    1. det er mulig å måle forskjeller som ikke er hørbare: dette er ganske åpenbart og lett å bevise
    2. det er mulig å høre forskjeller som ikke er målbare: dette kan vi jo kalle omdiskutert, i beste fall, jeg synes det høres usannsynlig ut. Men om noen hevder å kunne høre forskjell burde dette være mulig å demonstrere i en blindtest
    3. at målinger viser god ytelse i forhold til et antatt mål er ikke noen garanti for at det høres bra ut.
    4. noe kan høres bra ut selv om (eller kanskje på grunn av?) målingene viser avvik som er store nok til å burde være hørbare
    Med presiseringen din forstår jeg det dit at det er pkt 4 du tenker på?

    Ad 3 og 4: for høyttalere er ikke dette noe kontroversielt, selv Amir og Erin sine tester som legger stor vekt på målinger beskriver av og til høyttalere som høres bedre (eller dårlige) ut enn målinger skulle tilsi.

    Når det gjelder elektronikk og pkt 4:
    • støy og forvrengning som (eventuelt) tilføres av moderne elektronikk er veldig mye mindre enn det som kommer fra høyttalerne, så veldig mye blir maskert bort i praksis
    • det kan jo hende at man setter pris på feks litt harmonisk forvrengning, og i så fall er målingene kanskje mindre relevante (men her henviser jeg til min tidligere post, at jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle ønske å ha samme forvrengning på all musikken man spiller, eller i det hele tatt at man ønsker å legge til noe forvrengning ut over det man la på i studio, men jeg kan forstå at preferanser er forskjellige)
    Så står vi igjen med 3: om det finnes elektronikk som måler "rent" (i betydningen: legger beviselig ikke til noen hørbare artefakter mellom input og output) men som høres "kjedelig" ut. Her må vi være presise, for jeg sammenligner ikke 3 og 4, alle er enige om at det er mulig for elektronikk å endre signalet på en måte som lytteren setter pris på, men spørsmålet er om det finnes ulike DAC-er som alle har "god ytelse" i forhold til en gitt standard, men som oppleves forskjellig av lytteren. Dette koker ned til spørsmål 2: er det mulig å høre forskjeller som ikke er målbare?

    Hvis noen mener de klarer det (altså for å holde oss til temaet for tråden: høre forskjell mellom to DAC-er som begge har S/N og THD som ligger under det teoretisk hørbare), mener jeg vi bør forsøke å sette opp en blindtest, det hadde vært spennende.

    rrn
    100% enig i hele dette innlegget.
    Ref. spørsmål 2: Jeg betviler sterkt at det er mulig å høre noe som ikke kan måles. Derimot kan jeg se for meg den muligheten at en del målbare fenomener kanskje ikke vektlegges slik de burde, når man skal produsere komponenter med fokus på mest mulig naturtro lydgjengivelse.
    Uansett hva som er årsak og virkning, så er jeg ikke så mye i tvil om hva som pirrer mine sanser mest i gjengivelsen av musikk. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Kognitiv dissonans er jo kjent, eks fra https://snl.no/kognitiv_dissonans. :
    For eksempel vet røykeren at det medfører helsefare å røyke, slik at atferd («jeg røyker») kommer i konflikt med kunnskap («det er helseskadelig å røyke»). Denne konflikten vil ifølge Festinger skape en ubehagelig dissonanstilstand. Personen vil i en slik situasjon streve etter å redusere dissonansen, enten ved å endre handling (slutte å røyke) eller ved å endre tanker/kunnskap om det å røyke (for eksempel ved bagatellisering: «Det er ikke så farlig å røyke som legene sier»)

    Overført til haiai (siden du dro inn begrepet i tråden), så er det ikke så langt unna at dere vil redusere dissonansen med å hevde at målinger er ikke alt/alt kan ikke måles, målemonstre, SINAD-junkies, etc etc for å bagatelisere/skape avstand/snakke ned dokumentasjon som går imot overbevisningen.
    Litt reliøst over det hele faktisk. :unsure:

    Punkt 3 er vel det som dekker mest av hva du opplever. (forsåvidt litt av punkt 2 også, folk liker jo ulike ting)
    Dette er også litt interessant sett i sammenheng med det du nevnte tidligere om denne "kameleon-effekten" du opplevde: Anlegget ditt med alle skavanker og karakteter, forsvinner i opplevelsen din uansett hva du lytter til.:cool:
    Hm. Litt usikker på hvor du vil med dette innlegget, men kan i det minste replisere at selvsagt kan alt måles, spørsmålet er som nevnt et utall ganger, at det ikke er sikkert at man vektlegger de rette målingene når man skal produsere komponenter med mest mulig naturtro lyd.
    Og grunnen er selvsagt at jeg har en ganske stor mengde opplevelser der jeg subjektivt opplever utstyr med meget gode målinger, som uengasjerende og unaturlige i gjengivelsen av musikk. Merk at i de fleste tilfeller har jeg ingen aning om hvordan det måler når jeg lytter på det, så det er ikke forventningsbias som styrer akkurat de opplevelsene.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Tenk om dere som er opptatt av tidsdomenet av elektronikk også var opptatt av tidsdomenemålinger av rommet. Eller i det minste tidsjustering mellom elementene i en høyttaler. Da kunne det faktisk vært av interessere å lytte til anlegget.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror vi fort går oss litt vill når vi isolerer lydopplevelsen til å være avhengig av en dac. Den desidert største faktoren når vi lytter er høyttaleren. Jovisst kan vi merke forskjell når vi bytter elektronikk, det gjør jeg også på mine høyttalere. Men lyden som vi hører kommer likevel ut av høyttalerne. Og den helt dønn transparente og perfekte høyttaler finnes som kjent ikke.

    Kan det tenkes at noen høyttalere har en karakteristikk som gjør at de "trives" bedre med elektronikk som har en "signatur" framfor nøytral elektronikk uten "signatur"? Og at det er derfor at lyden fra nøytral elektronikk kan oppleves som "steril" eller "kjedelig"? Mens andre høyttalere ikke på samme måte er avhengig av elektronikk med "signatur" for å låte engasjerende?

    Jeg tror nemlig ikke at selve lydopplevelsen som vi søker er så veldig forskjellig, enten vi tukler med rør eller DSP (eller begge deler). Jeg er ganske sikker på at de fleste av oss ønsker at det skal låte realistisk og engasjerende. Det er bare det at vi har ulike måter for å oppnå denne lydopplevelsen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.102
    Antall liker
    33.954
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Egentlig burde man oppgi i hvilken setting man hører forskjell/ikke hører forskjell så andre kan forstå litt bedre. Blir litt feil hvis jeg ikke hører forskjell på noen ting gjennom klokkeradioen min, og idiotforklarer en annen kar med en top notch (f.eks.) hornrigg.
    Viktig det du sier her. Det skal tross alt et ganske transparent oppsett til før man hører forskjeller . Og jeg tror måten man lytter til / opplever musikk/lyd er ganske forskjellig. Har derfor stort sett holdt meg unna denne diskusjonen , men kan jo ta et eksempel fra mine subjektive opplevelser . For jeg mener musikkopplevelser tross alt er subjektive - uansett måleresultat.

    Jeg har 3 ganske oppegående DAC'er. Alle tre må regnes som målemonstre - altså ikke noe som skulle forklare noe særlig forskjeller på papiret.

    Dac 1 - Gustard X26 Pro (ess/sabre chip basert)
    Dac 2 - Gustard A26 /AKM chip-basert)
    Dac 3 - Mola Mola Tambaqui - denne er bygget over en egen plattform og ikke standard dac chip's.

    Begge Gustard DAC'ene er veldig likt bygget når det gjelder PSU og analoge utganger, men chip kretsene kommer altså fra to forskjellige produsenter.

    Allikevel opplever jeg forskjell i måten de tegner opp "rommet" og måten instumenter klinger ut på. X26 virker litt mer frempå , mens A26 tegner et litt større og luftigere lydbilde - og stemmer og instumenter oppleves mer "organisk".

    Når jeg så testet Mola Mola , opplevde jeg noe av det samme, men den dro det enda lenger om jeg kan si det sånn. Der forsvant det siste digitale "sløret" og jeg tenkte at dette må være sånn mastertapen høres ut.

    Beste referanser for meg er akustiske instrumenter og stemmer. Ta f.eks en låt med 3 stemmer som korer/synger. A26 skiller de stemmene bedre enn X26. Man får liksom litt mer luft mellom utøverene, og de høres mer troverdige ut. Mola Mola drar den enda lenger. Der forsvinner det siste digitale sløret , og stemmene fremstår helt uten noen form for farging og enda mer tydlig plassert i rommet.

    Nå har jeg vel lagt hodet på hoggestabben her , og "bevisbyrden" er enorm , men dette er et forsøk på min subjektive oppfatning av forskjellene. Jeg har ingen behov for hverken å bli trodd - eller skulle bevise noe som helst. Så ta det for hva det er !
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror vi fort går oss litt vill når vi isolerer lydopplevelsen til å være avhengig av en dac. Den desidert største faktoren når vi lytter er høyttaleren. Jovisst kan vi merke forskjell når vi bytter elektronikk, det gjør jeg også på mine høyttalere. Men lyden som vi hører kommer likevel ut av høyttalerne. Og den helt dønn transparente og perfekte høyttaler finnes som kjent ikke.

    Kan det tenkes at noen høyttalere har en karakteristikk som gjør at de "trives" bedre med elektronikk som har en "signatur" framfor nøytral elektronikk uten "signatur"? Og at det er derfor at lyden fra nøytral elektronikk kan oppleves som "steril" eller "kjedelig"? Mens andre høyttalere ikke på samme måte er avhengig av elektronikk med "signatur" for å låte engasjerende?

    Jeg tror nemlig ikke at selve lydopplevelsen som vi søker er så veldig forskjellig, enten vi tukler med rør eller DSP (eller begge deler). Jeg er ganske sikker på at de fleste av oss ønsker at det skal låte realistisk og engasjerende. Det er bare det at vi har ulike måter for å oppnå denne lydopplevelsen.
    Her jeg mener jeg du er inne på noe vesentlig. Vi "rørehuene" snakker om matching, og det er jo eksakt det du peker på her.
    Og du har jo helt rett i at også en moderne, målebasert vei til mål fungerer strålende i mange oppsett jeg har hørt, så dette er slett ikke svart/hvitt.

    Og sånn bortsett fra det, så er det vel noen som tar dette litt i overkant alvorlig, kansje. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.542
    Antall liker
    102.920
    Torget vurderinger
    23
    Dette blir nok en klassisk "perpeetum mobile" tråd på linje med tilsvarende innen kabel, rør vs. transistor, horn vs. tradisjonell bestykning osv.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.542
    Antall liker
    102.920
    Torget vurderinger
    23
    For all del, mange som elsker diskusjonen uansett
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.542
    Antall liker
    102.920
    Torget vurderinger
    23
    De fleste fora overlever jo nettopp på slike never ending stories, uten disse ville det blitt tynt!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.541
    Antall liker
    35.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at jeg er litt lei av disse overforenklede forklaringene.
    I brake for tutorials, som kjent, og dette var nærmest en skriftlig invitasjon med rød løper og det hele. :)

    La oss legge opp et litt mindre overforenklet bilde av landskapet vi beveger oss i. Noen av dere har sikkert sett denne grafen før. X-aksen er frekvens, Y-aksen nivå. På venstre side regner Y-aksen nedover fra full utstyring på digitalt vis, på høyre side regner den SPL oppover. Toppen av grafen, 0 dBFS = 120 dB SPL er satt ved smerteterskelen for øret. Vi har vanligvis ikke noe ønske om å spille høyere enn det, så vi legger full digital utstyring dit og antar passe gain gjennom forsterkeri og høyttaleri til å nå 120 dB SPL i godstolen ved full utstyring.

    De to blå kurvene er omrisset av et musikksignal, hvor jeg i prinsippet har dratt en kurve gjennom alle toppene i et FFT-diagram. Ordet er "envelope". Den mørke blå er gjennomsnittsnivået, den lyse er toppene, dvs gjennomsnitt + crest factor. Dette er sånn bra høyt med 85 dB SPL i snitt og 100+ dB i toppene. Den oppmerksomme vil legge merke til at vi antar at dette signalet er mastret ved ca -32 dB gjennomsnitt, og at det dessuten har noe høyere crest factor i diskanten enn i bassen. Dette er ikke et loudness war-produkt.

    1712605566679.png


    Den røde kurven er ørets høreterskel ved ulike frekvenser ihht ISO226. Dette var tidligere kjent som Fletcher-Munson-kurven eller Equal Loudness Contour, men er nå en ISO standard for normal hørsel. Den strekker seg fra 20 Hz til 20 kHz, når pr definisjon 0 dB ved 1 kHz, og er mest følsom mellom 3 og 4 kHz.

    De gule rektanglene er det som kan representeres på et digitalt opptak. Den lyse er 16 bits med 44,1 kHz samplefrekvens. Som kjent rekker det opp til 22,05 kHz. Den oppmerksomme vil igjen legge merke til at det går ned til -141,5 dB, ikke de mer kjente -96 dB. Denne grafen representerer støytettheten fra 16 bits ved en gitt frekvens når kvantiseringsstøyen spres jevnt utover 20 kHz båndbredde. En enkelt tone med all signalenergi i den ene tonen vil såvidt stikke opp av dette støygulvet ved -141 dB signalnivå. De kjente 96 dB SNR fremkommer som integralet av denne støytettheten over båndbredden. Eller 98,08 dB SNR hvis man strekker det til Nyquist-frekvensen ved 22,05 kHz og regner mer nøyaktig. Det mørkere rektangelet er tilsvarende, men med 24 bits og 192 kHz sample rate.

    Så langt kan vi kanskje være enige om at det skal være et underlig lydsignal for å være hørbart (over den røde kurven) men ikke målbart på moderne 24-bits måleutstyr (dvs ikke inni det mørkegule rektangelet).

    Men vi tenker oss et mer plausibelt, men litt overforenklet signal: En ren sinus ved A = 440 Hz, 85 dB SPL. Dette signalet er markert med et kors på grafen nedenfor. En realistisk musikalsk tone vil også ha en rik overtonestruktur, men nå er vi interessert i om forvrengningskomponenter kan tenkes å bli hørbare, og da er det enklere å se dem isolert. Dette overforenkler litt, siden vi implisitt ser bort fra intermodulasjonsforvrengning mellom de enkelte harmoniske komponentene av signalet.

    Vi antar også at dette signalet går gjennom en dings med 0,25 % THD, men med vekt på lavereordens forvrengningskomponenter. Andreordens er høyest, ned 55 dB fra signalet (dvs ca 35 dB SPL), og deretter fallende med 10 dB pr orden. Disse forvrengningskomponentene er vist som "halen" av blå kors som faller bratt nedover ca midt på grafen. 0,25 % THD kan f eks representere en bra høyttaler. Elektromekaniske transducere som høyttalere og pickuper domineres gjerne av lavereordens forvrengning på denne måten, siden det er mekaniske masser, demping og fjæring i sving.

    Men det skjer også noe i øret. Grunntonen ved 440 Hz maskerer for andre toner som ligger nær i frekvens og lavere i nivå. De overdøves. Jeg har skissert inn konturen av maskeringen i brunt på grafen. Toner under den brune kurven er ikke hørbare, selv om de ligger over den røde høreterskelen. De er maskert av grunntonen ved 85 dB.

    1712605589258.png


    Poenget her er at alle forvrengningskomponenter ligger innenfor maskeringen eller under høreterskelen i dette (konstruerte) eksempelet. Ja, det er 0,25 % THD der, mediokre -52 dB, men det er ingen hørbar forvrengning. Whatsoever. (Men husk overforenklingen med at vi utelater overtonestrukturen fra den musikalske tonen og derfor også intermodulasjonsforvrengningen. Den kan fortsatt gjøre mye stygt her, men ikke på et så enkelt signal som dette.)

    Denne dingsen måler slett ikke dårlig, vel å merke hvis den er en høyttaler.

    Hvis vi i stedet kjører signalet gjennom en dings med "bare" 0,02 % THD, litt mer anstendige -74 dB, kan det se ut som nedenfor. Grunntonen og maskeringen er fortsatt den samme, men jeg har antatt et forvrengningsspektrum med vekt på oddeordens og som har høyest nivå ved sjuende- og niendeharmoniske. Dette kan representere en R2R DAC på en dårlig dag, eller en gammel transistorforsterker "med moderat bruk av global feedback".

    1712605658008.png


    Forvrengningskomponenter treffer nå midt i ørets mest følsomme område, de ligger utenfor maskeringen og over høreterskelen, og vil formodentlig være lett hørbare som en "hardhet" eller lignende. Om dette var en DAC eller forsterker koblet til høyttaleren i forrige eksempel ville det fortsatt være lett å høre ulyden fra elektronikken (0,02 % THD) gjennom denne høyttaleren (0,25 % THD).

    Skjønn det! som min gamle historielærer pleide å si.

    Men for nok en gang å svare på spørsmålet fra åpningsinnlegget: Ja, det har jo skjedd en hel del med elektronikk de siste 30 årene eller så. En noenlunde velkonstruert DAC av i dag ligger på 110 dB SINAD (0,0002 % THD+N) eller deromkring, gjerne begrenset av støy heller enn forvrengning. En Topping E30 ($129,99!) har alle forvrengningskomponenter lavere enn -120 dB fra signalet. Det kan for eksempel se slik ut, 0,0003 % THD (-110 dB):

    1712608847987.png


    Lykke til med å høre det der. Det gjør ikke all verdens praktisk forskjell om serien starter på -121 dB eller -126 dB, om den faller med 6 eller 10 dB pr orden, eller om den er mest likeordens eller oddeordens. Det vil ikke være mulig å høre noen som helst forskjell, selv om det fortsatt er eminent målbart. Alle tilstrekkelig gode DAC'er låter klin likt.

    Sånn, da kan dere fortsette diskusjonen. :)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det gjør de ikke.
    For å holde oss til Topping, så har dem de siste årene lansert et dusin forskjellige DACer som er "tilstrekkelig gode målemessig". Allikevel meldes det om individuelle forskjeller i lyden. Hvordan forklarer du det?
    Psykoakustikk.
    Forventningsbias.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    I brake for tutorials, som kjent, og dette var nærmest en skriftlig invitasjon med rød løper og det hele. :)
    ....

    Sånn, da kan dere fortsette diskusjonen. :)
    :) Må jo bare bli glad i folk som bruker såpass mye tid på en tilfeldig gutt fra landet! Jeg skal ikke under noen omstendighet hevde at du overforenkler i denne forklaringen, Asbjørn.

    Og PS: Jeg tror selvsagt ikke jeg hører "det der". Jeg hører knapt 17-mai toget før det treffer meg. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.541
    Antall liker
    35.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det gjør de ikke.
    For å holde oss til Topping, så har dem de siste årene lansert et dusin forskjellige DACer som er "tilstrekkelig gode målemessig". Allikevel meldes det om individuelle forskjeller i lyden. Hvordan forklarer du det?
    Det meldes også om folk som mener å høre forskjell på ethernet-kabler og strømforsyninger til routere. Forklaringen er nok den samme.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    1
    Herlig, @Asbjørn. Denne grafiske fremstillingen er forbilledlig.
    Alt som kan høres kan måles, og omvendt. Kan det ikke måles, kan det ikke høres.
    Når det skal måles, er det bare å betrakte Musikk som en Sinustone, og det som skjer utenfor ISO 226 (rød kurve) er ikke hørbart.
    Så lenge man befinner seg innenfor Red Book Rammen (gul strek), er man trygg, med god margin.

    All lyd utenfor Red Book Rammen er selvdrag (psykoakustikk, Jesus, feilkalibrering m.m.). Enkelt og greit.

    1712657810645.png


    Sånn, da kan dere fortsette diskusjonen. :)
    Takk. Jeg har litt tankegods rundt dette, som jeg skal komme tilbake på.

    Men først en liten avklaring vedrørende dette med D/A-konvertere, som jo også er trådens tema:
    Audio Science Review, måle-referansen for mange, rangerer sine testobjekter i en SINAD-tabell, jevnfør vedlagte tabell-illustrasjon.
    PS: Tabellen ajourføres ikke lengre, til fordel for tabellvisningen på hjemmesiden: Legg inn "DAC (dedicated)" som type, og man får rangeringen i tabellform.
    ASR SINAD.png

    Denne X- og Y-tabellrangeringen er som fot i hose med din Red Book Ramme.
    Så til saken: Hvor langt ned på SINAD-tabellen må man, for å krysse din Rød Book Ramme?
    Eller sagt på en annen måte, hvor høyt opp på tabellen må man, innen de målbare forskjellene ikke lengre er hørbare? Hvor går grensen for "selvbedraget"? Kan du angi en omtrentlig verdi her? Snakker vi Blått, Grønt eller Orange?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.541
    Antall liker
    35.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en grunn til at Amir har valgt de fargene han har gjort. De som er markert i rødt har sannsynligvis hørbare avvik, gult sannsynligvis ikke, grønt ganske sikkert ingen hørbare avvik, blått stadig større sikkerhetsmargin for ingen hørbare avvik.

    Legg gjerne merke til at jeg (med vilje) refererte til 24/192-rammen i det siterte innlegget, ikke Red Book som du vil ha det til. Det var også noen grunner til det, ikke bare hvilken oppløsning dagens målerigger fra Audio Precision eller Rohde & Schwarz faktisk har. Påstanden om det motsatte blir ikke sannere av at du gjentar den fire ganger i ett og samme innlegg.

    Legg også gjerne merke til at jeg beskrev signalet i eksempelet som overforenklet og forklarte forskjellen mellom den enkle sinusen og et mer realistisk musikksignal. Dette var et pedagogisk eksempel, ikke en komplett beskrivelse. Jeg blir ikke imponert av at du tillegger meg det motsatte.

    Psykoakustikk er vel i grunnen hva mitt innlegg handlet om: Hørbarhetsterskel, frekvensavhengighet, maskering, etc. Fenomener som forventningsbias, bekreftelsesbias etc er ren psykologi, ikke psykoakustikk. Psykoakustikk er faget om hvordan fysisk lyd subjektivt oppleves. Det har veldig lite med Jesus å gjøre.
    Psychoacoustics is the branch of psychophysics involving the scientific study of sound perception and audiology—how the human auditory system perceives various sounds. More specifically, it is the branch of science studying the psychological responses associated with sound (including noise, speech, and music).
    Diskuter gjerne, men ta helst utgangspunkt i hva jeg faktisk skriver enn i det motsatte av hva jeg har skrevet. Jeg blir litt gretten når folk er så tomme for saklige argumenter at de i stedet må gi inntrykk av at jeg har skrevet noe helt annet enn hva jeg gjorde.

    Men opplys meg gjerne: Hva mener du man kan høre av «forskjeller» i lydgjengivelse som ikke kan fanges inn av frekvensgang, støy, forvrenging og transientforløp registrert med oppløsning 24 bits og 192 kHz samplerate? Gjennom hvilken forsterker tenkte du å høre det, og i hvilket lytterom? På hva slags opptak og lagringsmedie skulle de nyansene liksom være lagret før avspilling?
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Har en forsterker på 93 i SINAD og den andre på 108. Ikke direkte den store forskjellen for å være ærlig på de to.
    Det jeg drimot hørte forskjell på var en med oppgitt 87 i SINAD, dette pga. En ekkel impedanse på høyttalerne som forsterkeren ikke taklet veldig godt så det ble veldig hørbar stygg forvrengning og ikke minst en veldig rar frekvensrespons, etter jeg byttet til den med 93 så var lyden på plass og de ampene der takler en lavere impedanse mye bedre.

    Men igjen, viktig å skille på signalbehandlings delen og effekt delen akkurat der. Vet ikke hvor langt ned på tabellen man må før det blir hørbart dårlig på SINAD målingene, men tipper det er et stykke. Men igjen, så koster ikke nødvendigvis sota veldig mye heller.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    1
    Det er en grunn til at Amir har valgt de fargene han har gjort. De som er markert i rødt har sannsynligvis hørbare avvik, gult sannsynligvis ikke, grønt ganske sikkert ingen hørbare avvik, blått stadig større sikkerhetsmargin for ingen hørbare avvik.
    Å gå på grønt er trygt. I det grønne feltet befinner det seg i øyeblikket 30 stk dedikerte DACer, med SINAD verdi fra 93dB (dårligst) til 106dB (best). Du er litt vag på grensedragningen, men la oss trekke en linje midt i dette grønne feltet = SINAD 100dB. Der finner vi Cambridge Audio DacMagic 100 på SINAD= 100dB. En nett liten sak fra 2004. Fortsatt 3 stk på nettlager hos Soundgarden til kun kr 2.790,-. Kan man si at Lyd-racet egentlig sluttet for 20 år siden? Neppe.

    På plassen over, finner vi Mark Levinson 360S fra år 2000. Er den også perfekt, underforstått at måledataene ligger utenfor Red Book Rammen? Tja.

    Begrenser vi oss til Topp 10 på SINADs grønne liste, finner vi Toppings budsjettmodell D30, som ble introdusert i 2018 til 99$. Er den transparent, monn tro?
    Eller hva med modellen over, Topping D10 med SINAD = 105dB , som er til salgs på Sentralens nettbutikk for kr 1.590,-. Den må ihvertfall være transparent!

    Personlig tror jeg ingen av disse DACene som topper grønn liste er "transparente", selv om du og Amir hevder det motsatte.
    -Jeg pirker i dette ford det er greit å orientere seg i kandidatfeltet når man senere skal lytte og sammenligne.

    1712664967234.png


    Legg gjerne merke til at jeg (med vilje) refererte til 24/192-rammen i det siterte innlegget, ikke Red Book som du vil ha det til....Diskuter gjerne, men ta helst utgangspunkt i hva jeg faktisk skriver enn i det motsatte av hva jeg har skrevet.
    Stråmannsargumentasjon er ikke min greie. Burde heller ikke være din. Du omtalte 24/192 som en ramme for målinger, og ISO 226 som rammen for hva man hører. Greit med en avklaring hvis du ønsker å omformulere dette.

    Den røde kurven er ørets høreterskel ved ulike frekvenser ihht ISO226... Så langt kan vi kanskje være enige om at det skal være et underlig lydsignal for å være hørbart (over den røde kurven) men ikke målbart på moderne 24-bits måleutstyr (dvs ikke inni det mørkegule rektangelet)...Toner under den brune kurven er ikke hørbare, selv om de ligger over den røde høreterskelen.
    Men opplys meg gjerne: Hva mener du man kan høre av «forskjeller» som ikke kan fanges inn av frekvensgang, støy, forvrenging og transientforløp med oppløsning 24 bits og 192 kHz samplerate? Gjennom hvilken forsterker tenkte du å høre det, og i hvilket lytterom?
    First things first. Best å få klarhet i dine begreper og hvor du mener skille går i DACens måledata, for at den skal bli "transparent". Lyttetest tar vi deretter.
     

    Vedlegg

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Å gå på grønt er trygt. I det grønne feltet befinner det seg i øyeblikket 30 stk dedikerte DACer, med SINAD verdi fra 93dB (dårligst) til 106dB (best). Du er litt vag på grensedragningen, men la oss trekke en linje midt i dette grønne feltet = SINAD 100dB. Der finner vi Cambridge Audio DacMagic 100 på SINAD= 100dB. En nett liten sak fra 2004. Fortsatt 3 stk på nettlager hos Soundgarden til kun kr 2.790,-. Kan man si at Lyd-racet egentlig sluttet for 20 år siden? Neppe.
    For min del så kan man si at lyd-racet når det gjelder dac er over for lengst. Transparent dac finnes for ganske lite penger og det har vært tilfellet i mange år. Jeg vet mange er uenige her og det er helt greit, men jeg bruker hverken penger eller tid på dac. Et løst problem hva meg angår. Synes forøvrig SINAD jaget er ganske dumt, hva skal jeg med mer transparent enn transparent? Da har jeg faktisk mer forståelse for de som kjøper en AN dac med faktisk hørbar egenlyd, det er på en måte mer valuta for pengene enn å gå fra SINAD 110 til 120.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.541
    Antall liker
    35.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    First things first. Best å få klarhet i dine begreper og hvor du mener skille går i DACens måledata, for at den skal bli "transparent". Lyttetest tar vi deretter.
    Jeg skrev:
    Så langt kan vi kanskje være enige om at det skal være et underlig lydsignal for å være hørbart (over den røde kurven) men ikke målbart på moderne 24-bits måleutstyr (dvs ikke inni det mørkegule rektangelet).

    Men vi tenker oss et mer plausibelt, men litt overforenklet signal: En ren sinus ved A = 440 Hz, 85 dB SPL. Dette signalet er markert med et kors på grafen nedenfor. En realistisk musikalsk tone vil også ha en rik overtonestruktur, men nå er vi interessert i om forvrengningskomponenter kan tenkes å bli hørbare, og da er det enklere å se dem isolert. Dette overforenkler litt, siden vi implisitt ser bort fra intermodulasjonsforvrengning mellom de enkelte harmoniske komponentene av signalet.
    Du ser ut til å ha lest det som:
    Når det skal måles, er det bare å betrakte Musikk som en Sinustone, og det som skjer utenfor ISO 226 (rød kurve) er ikke hørbart.
    Så lenge man befinner seg innenfor Red Book Rammen (gul strek), er man trygg, med god margin.
    Hvem nevnte Red Book? Hvem sa at musikk kan betraktes som et enkelt sinussignal? Da vet jeg ikke om videre diskusjon blir så veldig produktiv heller.

    Uansett, min tommelfingerregel ganske lenge har vært at ting som ligger mer enn 100 dB ned fra signalet ikke er så mye å bry seg om. Om det er 120 dB ned begynner det å bli veldig vanskelig å konstruere et forvrengningsspektrum som fortsatt er i nærheten av hørbarhet, selv om all forvrengning samles ved en eneste valgfri frekvens.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    1
    Hvem nevnte Red Book?
    Du brukte et helt avsnitt på å beskrive Red Book (CD-standarden = 16bit/44,1kHz) og tegnet inn Red Books begrensninger (-141,5 dB/22,05 kHz) i din grafiske fremstilling. At du ikke brukte ordet Red Book er underordnet.

    For å tydeliggjøre ditt innlegg, avsluttet du med følgende konklusjon:
    Alle tilstrekkelig gode DAC'er låter klin likt.
    Intensjonen med ditt innlegg #574, med grafer, tekst og konklusjon, er således ikke til å missforstå.

    -------------------

    Selv om jeg reagerer på konklusjonen synes jeg det på mange måter er et veldig bra og instruktivt innlegg (dithering, maskering og hvordan redusert THD gradvis forsvinner ned i støygulvet og ut av det hørbare området).

    Min erfaring er at målinger, som du illustrerer og som inngår i SINAD, sier nok mye om hvordan en DAC låter. Men ikke alt. Selv DACer med meget gode tall, låter forskjellig. Dette kan ha sammenheng med feks:
    Valg av chip (R2R vs singlebit), dimensjonering av strømforsyning, filtrering og glatting spiller inn. Både til digital og analogdelen. Muligens også det mekaniske (mikrofoni). Interface er også et tema. Jeg tror det er en myte at dagens avspillingskjeder har blitt jitterfri. Jitter som støyfenomen blir aldri borte. Redusert, ja. Men ikke 100% borte. Noen tror at jitter bare er èn tallverdi, men det stemmer ikke. Jitter kan måles for hele det hørbare frekvensområdet, og vil kunne høres/oppfattes ulikt beroende på dets spektrum.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.768
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er et enkelt menneske. Dersom DACer med svært gode tall låter forskjellig er ikke tallene svært gode nok.
    Det er omtrent 13 år siden at jeg sluttet å bry meg om DAC-kvalitet. Det var da jeg overlot min RME Fireface UC ta seg av diskanten også. Den hadde vel litt svakere DAC-spesifikasjoner enn Logitech Transporter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.541
    Antall liker
    35.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du brukte et helt avsnitt på å beskrive Red Book (CD-standarden = 16bit/44,1kHz) og tegnet inn Red Books begrensninger (-141,5 dB/22,05 kHz) i din grafiske fremstilling. At du ikke brukte ordet Red Book er underordnet.

    For å tydeliggjøre ditt innlegg, avsluttet du med følgende konklusjon:


    Intensjonen med ditt innlegg #574, med grafer, tekst og konklusjon, er således ikke til å missforstå.

    -------------------

    Selv om jeg reagerer på konklusjonen synes jeg det på mange måter er et veldig bra og instruktivt innlegg (dithering, maskering og hvordan redusert THD gradvis forsvinner ned i støygulvet og ut av det hørbare området).

    Min erfaring er at målinger, som du illustrerer og som inngår i SINAD, sier nok mye om hvordan en DAC låter. Men ikke alt. Selv DACer med meget gode tall, låter forskjellig. Dette kan ha sammenheng med feks:
    Valg av chip (R2R vs singlebit), dimensjonering av strømforsyning, filtrering og glatting spiller inn. Både til digital og analogdelen. Muligens også det mekaniske (mikrofoni). Interface er også et tema. Jeg tror det er en myte at dagens avspillingskjeder har blitt jitterfri. Jitter som støyfenomen blir aldri borte. Redusert, ja. Men ikke 100% borte. Noen tror at jitter bare er èn tallverdi, men det stemmer ikke. Jitter kan måles for hele det hørbare frekvensområdet, og vil kunne høres/oppfattes ulikt beroende på dets spektrum.
    Vel, nå mener jeg faktisk at velprodusert 16/44.1 kan gjengi alt det menneskelige øret kan høre, men det var ikke det jeg skrev i det aktuelle innlegget, fordi det ville føre til behov for å diskutere noise shaping, som jeg hadde tenkt å hoppe over for nå. Derfor et par forenklinger for eksempelets del.

    Jitter er også et interessant tema. Det er tidsvariasjoner i datastrømmen inn til selve D/A-konverteringen, hvor den forskyver de enkelte målepunktene «sidelengs» langs bølgeformen på samme måte som rene bitfeil vil forskyve dem «vertikalt». Resultatet blir en forvrengt analog bølgeform og dermed også (inharmoniske) forvrengningskomponenter ut av DAC. Ulike DAC’er har helt ulik sårbarhet for dette. Moderne DAC’er spiser jitter til frokost. Samtidig har moderne digitale kilder (streamere med bufring) langt mindre jitter enn gammeldagse mekaniske drivverk. Ikke lenger et problem, med mindre man aktivt velger komponenter for å kunne skape slike «forskjeller» (aka hørbare avvik).

    Her er Hawksfords illustrasjon av mulig hørbarhet av overføringsjitter back in the day:
    1712677165212.png

    Papers var i svart/hvitt i 1992, så han kunne ikke vise ISO226-kurven i rødt som jeg gjorde, men ellers burde det være noen gjenkjennelsesmomenter der.

    Man kan også merke seg at jeg er delaktig i å konstruere en effektforsterker med noise shaping og 140 dB SNR, så jeg ser ikke nødvendigvis en grunn til å stoppe når noe er godt nok. Jeg regnet ut at støyen fra den effektforsterkeren 1 m foran en høyttaler med 100 dB følsomhet vil tilsvare vingeslagene av en mygg hørt på 5 km avstand. Hørbart? Vel…

     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.338
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Min erfaring er at målinger, som du illustrerer og som inngår i SINAD, sier nok mye om hvordan en DAC låter. Men ikke alt. Selv DACer med meget gode tall, låter forskjellig. Dette kan ha sammenheng med feks:
    Valg av chip (R2R vs singlebit), dimensjonering av strømforsyning, filtrering og glatting spiller inn. Både til digital og analogdelen. Muligens også det mekaniske (mikrofoni). Interface er også et tema. Jeg tror det er en myte at dagens avspillingskjeder har blitt jitterfri. Jitter som støyfenomen blir aldri borte. Redusert, ja. Men ikke 100% borte. Noen tror at jitter bare er èn tallverdi, men det stemmer ikke. Jitter kan måles for hele det hørbare frekvensområdet, og vil kunne høres/oppfattes ulikt beroende på dets spektrum.
    Type DAC-chip, dimensjoneringav strømforsyning, filtrering og glatting, mikrofoni, jitter etc er kun relevant dersom det gir seg utslag i noe i det analoge signalet ut av DACen (støy, forvrenging, frekvensrespons, nivå-linearitet mv.). I det analoge domenet av signalet så er det forresten ingen ting som er «100%», det er alltid spørsmål om presisjon og toleranser, og der kan vi bruke redbook som «benchmark».

    Redbook formatet (16/44k1), som vel fortsatt er det dominberende digitale formatet for de fleste av oss, gir noen indikasjoner på hva som er relevant og potensielt vesentlig. Som kjent så er det teoretiske signal støyforholdet i 16-bit audio ca 98 dB (uniform kvantiseringsstøy). Det impliserer at dersom en DAC har SINAD på 98 dB så er feilene i DACen og feilene i «pertfekt» produsert redbook musikkhermetikk på samme nivå. Videre des bedre en DAC er ift en «benchmark» for SINAD på 98 dB, des mindre relevant/vesentlig er DACens ytelse ift. de iboende feilene i redbook musikkhermetikk.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har meninger om dac basert på FPGA, låter de alle likt?

    An FPGA-based DAC is a digital-to-analog converter that uses a Field-Programmable Gate Array (FPGA) as its core component. An FPGA is a type of programmable logic chip that can be reprogrammed to perform specific functions. In an FPGA-based DAC, the FPGA is programmed to perform the digital-to-analog conversion process. This allows for more flexibility and customization in the conversion process, resulting in higher quality audio output.

    2. Advantages of FPGA-based DACs

    One of the main advantages of FPGA-based DACs is their flexibility. Since the FPGA can be reprogrammed, it allows for more customization in the conversion process. This means that the audio output can be tailored to the specific needs of the user or application. Additionally, FPGA-based DACs can be updated with new firmware, allowing for improvements in performance and functionality.

    Another advantage of FPGA-based DACs is their high precision. The FPGA can perform the digital-to-analog conversion process with a high degree of accuracy, resulting in a more accurate audio output. Additionally, FPGA-based DACs can support a wide range of audio formats and sample rates, making them versatile enough to be used in a variety of applications.


    Låter alle filtere likt på dac som har valgmuligheter?

    Låter alle nos dac, vanlige chip dac med filter og fpga basert dac likt om de alle måler SINAD 98 db eller bedre? Forutsatt at alle filter låter likt selvfølgelig.

    Noen som har eid dac med masse filterfunksjoner uten å registrere de til dels store forskjellene på filtervalgene?


    Når det gjelder dac med filtervalg er det eneste gangen jeg har utført noe som ligner på blindtest. Man slipper å ta hensyn til nivåmatching da alle filter sitter i samme dac og testen er veldig simpel å gjennomføre. Har eid dac beskrevet under her av What HIFI og får meg til å lure på hvilket av disse filter jeg skulle ha valgt for å få lik lyd som i alle andre dac. Jeg ble forøvrig aldri venn med denne dac og måtte la den gå.

    As is the fashion, T+A has equipped the DAC 8 with a choice of digital filter settings.

    There are four

    . Option 1 is called FIR and concentrates on delivering a flat frequency response. The second is a variation that sacrifices just a little frequency range linearity for an improvement in the way the DAC handles transient signals.

    The remaining two options are Bézier type filters. Filter 3 tries to mimic the response of an analogue system, while option 4 is described in the manual as delivering the ‘perfect reconstruction of the original music signal’.

    This description made us wonder why T+A bothered with the three other settings, even more so when we started listening and formed a strong preference for Filter 4 too.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    965
    står det er 2 filter i denne testen men..

     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Hørbare grensen for SINAD ligger ved ca. 105 dB.
    Sånt rent subjektivt her altså ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    FPGA ja, raspberry pi har jo vært der noen år allerede de. Fungerer jo det også, men man kommer ikke lengre enn hva man får til i software og der ligger stort sett begrensningene i en helt vanlig tradisjonell PC også.
    Raspberry pi har jo ikke vært "highend" nok for mange, men om akkurat det samme lanseres fra PSaudio eller andre lignende firma så er det plutselig innenfor? Xilinx er jo mye brukt, er jo ganske mange år og ikke akkurat SotA lengre det heller akkurat.
    Uansett så er man nødt til å lage en analog krets bak på FPGA også, i likhet med tradisjonelle DAC chips. Hva man skal med enda flere formater skjønner jeg ikke, de fleste bruker jo fortsatt 44.1KHz og 16 bits, selv om 192KHz og 24 bits har vært der i veldig mange år nå og både høyere bits og frekvenser er tilgjengelige, men brukes aldri. Nye formater kommer og forsvinner like fort, lisensierte standarder er også ofte lite populære. Så FPGA blir fort utdatert og ingen poeng i ny funksjonalitet som ingen bruker allikevel, men tanken er vel god. Streamere kan uansett oversette til en DAC så den forstår signalet, så behovet er der ikke helt kan man si. Streamere er også gjerne oppgraderbare på firmware og OS, for å gjøre akkurat dette.
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Du brukte et helt avsnitt på å beskrive Red Book (CD-standarden = 16bit/44,1kHz) og tegnet inn Red Books begrensninger (-141,5 dB/22,05 kHz) i din grafiske fremstilling. At du ikke brukte ordet Red Book er underordnet.

    For å tydeliggjøre ditt innlegg, avsluttet du med følgende konklusjon:


    Intensjonen med ditt innlegg #574, med grafer, tekst og konklusjon, er således ikke til å missforstå.

    -------------------

    Selv om jeg reagerer på konklusjonen synes jeg det på mange måter er et veldig bra og instruktivt innlegg (dithering, maskering og hvordan redusert THD gradvis forsvinner ned i støygulvet og ut av det hørbare området).

    Min erfaring er at målinger, som du illustrerer og som inngår i SINAD, sier nok mye om hvordan en DAC låter. Men ikke alt. Selv DACer med meget gode tall, låter forskjellig. Dette kan ha sammenheng med feks:
    Valg av chip (R2R vs singlebit), dimensjonering av strømforsyning, filtrering og glatting spiller inn. Både til digital og analogdelen. Muligens også det mekaniske (mikrofoni). Interface er også et tema. Jeg tror det er en myte at dagens avspillingskjeder har blitt jitterfri. Jitter som støyfenomen blir aldri borte. Redusert, ja. Men ikke 100% borte. Noen tror at jitter bare er èn tallverdi, men det stemmer ikke. Jitter kan måles for hele det hørbare frekvensområdet, og vil kunne høres/oppfattes ulikt beroende på dets spektrum.
    Eg er nok meir på linje med Asbjørn si meining, men det er ein ting som kanskje kan ha ein påvirkning som du nevner her og det er mikrofoni. Men om noen har testa det, dvs testa forvrengning i DAC når den blir utsatt for feks 85dB, det veit eg ikkje. Det hadde vore interessant.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.817
    Antall liker
    21.768
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du rir dine kjepphester og kommer med stikk og ironiske kommentarer på ganske så mye, spesielt der hvor andres prioriteringer går på tvers med dine. Der har du et forbedringspotensiale. I beste mening 😊
    Ja vel. I den forbindelse må jeg si at dine forsøk på å gå i rette med @Asbjørn her fremstår kunnskapsløse.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.136
    Antall liker
    2.656
    @Asbjørn , jeg er blant dem som opplever en klar korrelasjon mellom dac-chips med gode SINAD verdier, og opplevd lydkvalitet.

    Mye jeg kunne ha skrevet om dagens beste Dac’er og subjektiv lydkvalitet. Men la oss ta én ting: tidligere tiders CD spillere var ofte tynn i lyden og låt tynt i bassen. Men hver ny generasjon har fått mer naturlig fyldig lyd, i takt med bedre D/A konvertere.
    Felles for alle spillere helt siden tidenes morgen har vært linjalrett frekvansgang.

    Helt konkret eksempel:
    Min nåværende Technics CD/SACD/streamer som har doble AK4497eq konvertere låter superb, Imo. Det aller første jeg la merke til da jeg begynte å lytte var en mere naturlig nedre mellomtone og mere fyldig bassgjengivelse og en veldig god mellombass-gjengivelse, kontra min Yamaha SACD spiller med doble burr brown konvertere og 13 år på baken. Selvfølgelig har begge spillere en linjalrett frekvensgang.

    Det er ingenting «mystisk» med Technics spilleren. Technics er high-tech engeneering med støysvak switche mode strømforsyning, selekterte low-noise komponenter i den diskrete analoge utgangen, batteridrift på bit klokka (for lavest jitternivå) og som sagt doble AK4497eq konvertere med gode SINAD verdier.

    Kort sagt: Hva er årsaken til at to digitale komponenter med helt identisk målemessig frekvensgang kan subjektivt oppleves ulikt i f eks bassgjengivelsen? Fravær av jitter kan kanskje være en forklaring?
    (Alt annet likt med kabler, forsterkere og høyttalere)
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Interessant. Har du vurdert å ev rigge opp en opptaksmulighet og så kjøre en NULL-test på de to kildene?
    Deltawave eller lignende er jo suveren til sjekk.:unsure:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Var den til meg? Nei, det har jeg ikke vurdert.
    Jo, jeg tenkte opprinnelig på dine obersvasjoner rundt de to enhetene du har. Men forslaget er også litt generelt faktisk.
    Det krever jo en ADC og mulighet for direkte opptak, etc. :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn